INFO KOLEJ - forum kolejowe

Infrastruktura - Przytwierdzenia K

Jarul - 18-10-2015, 22:39
Temat postu: Przytwierdzenia K
Ostatnio czytałem sporo o nawierzchni, torze klasycznym i bezstykowym, i nurtuje mnie jedna kwestia. Tor bezstykowy jest przytwierdzony łapkami sprężystymi z dużą siłą i nie odkształca się - zmiany temperatury wywołują tylko naprężenia w szynie. W torze klasycznym zaś między szynami są przerwy, na rozszerzalność szyny. Tylko jak ta szyna ma się rozszerzać? Czy przytwierdzenie K daje szynie możność ruchu wzdłuż?
kubanowy - 23-10-2015, 22:02
Temat postu:
sposób przytwierdzenia szyny a to czy tor jest bezstykowy czy klasyczny, to dwa odrębne zagadnienia. W torze klasycznym szyny mają zazwyczaj po 30 metrów, pomiędzy nimi są luzy, więc przy wyższej temperaturze szyny się wydłużają, a więc luzy są małe, a przy niskiej temperaturze szyny się kurczą, więc luzy są większe. Oczywiście wszystko regulują przepisy. A szyny w torze bezstykowym mogą być zarówno przytwierdzone przytwierdzeniem sprężystym typu SB (tylko podkłady betonowe) jak i pośrednim typu K (podkłady betonowe lub drewniane).
EU07-469 - 24-10-2015, 04:33
Temat postu:
Albo SKL (śrubowo-sprężyste), ale na kolei to tylko na drewnie. Choć na torowisku tramwajowym we Wrocławiu spotkałem się z zastosowaniem połączenia podkładu żelbetonowego z szyną za pomocą połączenia SKL. SB tylko na strunobetonowych.
kubanowy - 24-10-2015, 09:59
Temat postu:
Fakt, o przytwierdzeniu bezpośrednim (już w ogóle nieużywanym) oraz o SKL (dość rzadko używanym) nie wspomniałem w swoim wywodzie Wink
bXter - 24-10-2015, 12:43
Temat postu:
EU07-469, podkładu żelbetowego* jeśli już a poprawną nazwę napisałem poniżej.

na SKL są przytwierdzane nowo układane rozjazdy na podrozjazdnicach strunobetonowych, jak i drewnianych.

Jarul, przytwierdzenie K daje możliwość przesuwu podłużnego szyn, ale jest to zjawisko niepożądane i nazywa się to pełzaniem szyny. przy wbudowywaniu wstawki szynowej w torze klasycznym o długości szyny 25 czy 30 metrów jest określona w przepisach szerokość luzów na stykach przy ich łączeniu w zależności od temperatury szyny podczas montażu (im cieplej, tym luz mniejszy i odwrotnie)
Jarul - 24-10-2015, 21:04
Temat postu:
Dobrze. Tylko jeśli przytwierdzenie K jest poprawnie wykonane i szyna nie pełza (piszesz, że jest to niepożądane), to w jaki sposób wykorzystuje zostawiony jej luz, skoro jest mocno trzymana przez przytwierdzenie - a podkłady przecież się nie przemieszczają. Z tym mam problem. Szyna rozszerza się lub kurczy, więc zakładając, że przytwierdzenie jest silne, odległości między podkładami powinny minimalnie rosnąć lub maleć - a tak się nie dzieje chyba.
wodkangazico - 24-10-2015, 23:12
Temat postu:
Pisząc o pełzaniu, miał na myśli sytuację, kiedy szyna wydłuża się w jedną stronę a kurczy z drugiego końca..
Bo szyna - co oczywiste - pod wpływem temperatury swą długość zmienia. Łapki przytwierdzeń typu K dociskają ją do płyt z pewną siłą, wywołując tarcie statyczne, ale jeśli naprężenia wewnętrzne przekroczą to tarcie, szyna przesunie się.
Wracając do pełzania.
Wibracje podczas przejazdu pociągu ułatwiają przesuwanie szyn podobnie jak uderzenie młotkiem pomaga w zdjęciu łożyska, kiedy mamy na nie założony i napięty ściągacz.
Problem pełzania powstaje, kiedy po danym torze odbywa się ruch w jednym kierunku. Zjawisko wzmaga częste hamowanie. Sprzyja mu także pochylenie toru w profilu - szyny po prostu zjeżdżają.
Jarul - 25-10-2015, 02:37
Temat postu:
Dziękuję rzeczowe wyjaśnienie i zainteresowanie tematem.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group