Kolej wąskotorowa - Przyszłość toru wąskiego szy_mat - 03-11-2015, 00:37 Temat postu: Przyszłość toru wąskiego
Ciekawy jestem Waszego zdania na temat przyszłości polskich wąskotorówek. Moim zdaniem są takie linie, które mogłyby zostać zmodernizowane do V=70 lub nawet 90 i dowozić ludzi do kolei normalnotorowej, wymagałoby to jednak także "dzisiejszego", lekkiego i ekonomicznego taboru. Na Słowacji jest sławna linia do Popradu-Tatr, 1000mm obsługiwana lekkimi nowoczesnymi SZTami, i radzi sobie świetnie dla lokalnych mieszkańców. Moim zdaniem należy iść w tym kierunku, zapomnieć o tym że ten tor ma te kilkanaście cm mniej i iść w kierunku normalnej kolei lokalnej, choć przy dzisiejszym zafascynowaniu blachosmrodami śmiem wątpić czy mogłoby to się udać... hanys - 03-11-2015, 09:14 Temat postu:
Taka wąskotorówka kursująca na SZT jeździ chyba w Pleszewie. Czyli powoli coś sie rusza w tym kierunku. MK_Wro - 03-11-2015, 09:56 Temat postu:
Wąskotorówka ma potencjalnie przyszłość jako właśnie rodzaj podmiejskiego, bardzo taniego w utrzymaniu "tramwaju", tylko musi być dobry rozkład i skomunikowanie z "normalną" koleją albo transportem miejskim.
Ponadto np. cała sieć tramwajowa w Bydgoszczy może być uznana za "wąskotorówkę", bo ma rozstaw 1000mm. szy_mat - 03-11-2015, 15:59 Temat postu:
@MK_Wro Bydgoski (i Grudziądzki i inne) tramwaj od innych wąskotorówek odróżnia trakcja. Tam jest elektryczna, wszystkie inne wąskotorówki mają spalinową. No i jeszcze kwestia gęstości zaludnienia. Typowe wąskotorówki mają dowozić ludzi z terenów wiejskich do innych środków komunikacji (głównie kolei normalnotorowej). Choć łódzki tramwaj miał dawniej status elektrycznej kolei dojazdowej (rozkłady były w cegłach) - w końcu dowozi ludzi (do dzisiaj) z Lutomierska, Ozorkowa i innych wsi.
@hanys - Co do Pleszewa to trasa jest bardzo krótka, niecały kilometr ale to jest przykład jak w dzisiejszych czasach mogłaby wyglądać KD.
Któreś z czeskich miast ma typowo wąskotorową sieć tramwajową, 1000mm z trakcją spalinową, tabor dwukierunkowy. I takie pojazdy mogłyby jeździć na polskich wąskotorówkach. Jest też kolejka Gryficka, pięknie zrewitalizowana ale... zamiast podnieść Vmax jeżdżą dalej 30stką (kwestia formalna - tor po modernie jest na strunobetonach!) a pobudowali Bóg wie jakie dworce, perony - czyli krótko mówiąc skupili się nie na tym co mieli. No i raptem jedna para do Gryfic (punktu styku z koleją normalnotorową), a większość pociągów zaczyna bieg i kończy w przysłowiowym polu. Tak to jest jak nieodpowiedni ludzie się za coś takiego biorą, a z tego mogłaby wyjść całkiem niezła dojazdówka...
Okolice Gryfic to są tereny popularne turystycznie, pomyśleć sobie że pierwsza lepsza rodzinka powiedzmy z Warszawy zamiast tłuc się przez cały kraj blachosmrodem wsiadła by w pociąg, w Gryficach przesiadła na kolejkę i dojechała tam, gdzie chce. Perspektywa przesiadki na busa jednak odstrasza wielu ludzi - "a po co mam jechać busem, to już wole samochodem" (cytat autentyczny). sympatyk - 03-04-2020, 22:10 Temat postu:
PKP PLK wspomagają wąskotorówki.
Dla Żuławskiej Kolei Dojazdowej i Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej przekazane przez PKP Polskie Linie Kolejowe elementy torów pozwolą na przygotowanie atrakcyjnych połączeń. Współpraca kolejarzy dużej i małej kolei to zachowanie w akcji ciekawego taboru. Niewykorzystany przez PKP PLK sprzęt będzie także przypominał o historii kolei w Pile i Zielonej Górze.
Samorząd województwa łódzkiego myśli o włączeniu linii wąskotorowej Rogów – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska w regionalną sieć połączeń kolejowych. Ogłoszony został przetarg na opracowanie ekspertyzy, która wskaże kierunki rozwoju kolejki. W Polsce – zupełnie inaczej niż zagranicą – już od lat nie widziano w wąskotorówkach potencjału i możliwości wykorzystania w systemie transportowym. Czy od rogowskiej kolejki zacznie się zwrot w ich historii?
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs115.pdfRalny - 27-10-2021, 17:05 Temat postu: Koleje wąskotorowe w Polsce w 2020 r. Jak pandemia wpłynęła na ruch turystyczny?
COVID-19 mocno uderzył w branżę turystyczną. Spadki w ruchu turystycznym i obostrzenia sanitarne przełożyły się również na wyniki kolejek wąskotorowych, które w 2020 r. przewiozły o 38,4 % pasażerów mniej niż rok wcześniej. W 2020 r. najwięcej turystów jechało Bieszczadzką Kolejką Leśną. Jednak w porównaniu z 2019 r. był to spadek o 13%. Spadek liczby pasażerów odnotowała też Nadmorska Kolej Wąskotorowa, z usług której w 2020 r. skorzystało o 40% mniej niż w 2019 r.
Koleje wąskotorowe są bardzo popularną atrakcją turystyczną, którą można spotkać w każdym regionie naszego kraju. Urząd Transportu Kolejowego wydał poradnik dla przedsiębiorców, a także samorządów zainteresowanych prowadzeniem przewozów na liniach wąskotorowych.
W odpowiedzi na interpelację poselską Pani Pauliny Matysiak, dotyczącą przyszłości kolei wąskotorowych, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło swoje stanowisko w kwestii finansowania oraz możliwości rozwoju tej formy transportu. Choć resort dostrzega potrzebę wsparcia kolei wąskotorowych, obecnie brak jest konkretnych narzędzi umożliwiających ich finansowanie z budżetu państwa.
Gdy w Austrii, Szwajcarii, Niemczech czy Włoszech koleje wąskotorowe są normalnym elementem systemu transportu publicznego, w Polsce wciąż traktuje się je wyłącznie jako atrakcję turystyczną. I wygląda na to, że nie zmienią tego ani setki tysięcy wydawane na analizy ich rozwoju, ani nawet miliony przeznaczane na modernizację linii wąskotorowych.