Dział pracowniczy - Szkolenia na symulatorach dla maszynistów Beatrycze - 21-12-2015, 17:03 Temat postu: Szkolenia na symulatorach dla maszynistów
Za dwa lata polscy maszyniści będą musieli przechodzić szkolenie na symulatorach. Trwają prace nad budową takiego urządzenia.
Prace nad innowacyjnym symulatorem lokomotywy są już na ukończeniu. Zaawansowane rozwiązania z dziedziny wizualizacji pozwolą odwzorować realne trasy i warunki, w jakich pracują maszyniści. Demonstracyjna wersja symulatora ma być gotowa pod koniec przyszłego roku. To ważny projekt, szczególnie w kontekście zmian w prawie. Od 2018 roku polscy przewoźnicy będą mieli obowiązek szkolenia maszynistów na symulatorach.
Więcej:
http://www.biznes.newseria.pl/news/za_dwa_lata_polscy,p1249966690Anonymous - 21-12-2015, 17:14 Temat postu:
W IC taki przepis już jest od dawna maszyniści teraz do roku muszą "przejść" symulator Victoria - 18-01-2017, 17:33 Temat postu:
Branża kolejowa musi przygotować się na zmiany w szkoleniu maszynistów na symulatorach.
W ubiegłym tygodniu, w ramach programu „Akademia UTK”, Urząd Transportu Kolejowego zorganizował spotkanie dotyczące zmian w systemie szkoleniowym maszynistów. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie świadectwa maszynisty, wejdzie w życie 1 stycznia 2018 roku, tym samym nakładając na maszynistów obowiązek odbycia szkolenia w wymiarze minimum 3 godzin rocznie na symulatorze pojazdu kolejowego. W chwili obecnej jedyni maszyniści, którzy są zobligowani do przechodzenia szkolenia na symulatorze pojazdu kolejowego, to ci, którzy prowadzą pojazd kolejowy z prędkością powyżej 120 km/h.
Urząd Transportu Kolejowego opublikował 30 scenariuszy szkoleniowych obejmujących różne sytuacje, z jakimi maszynista może spotkać się podczas swojej pracy. Poza standardowymi czynnościami obejmują również zdarzenia nietypowe oraz uwzględniają nieprawidłowości jakie mogą pojawić się w składzie prowadzonego pociągu.
Z początkiem przyszłego roku zacznie obowiązywać prawo, zgodnie z którym każdy maszynista będzie musiał przejść odpowiednie szkolenia na symulatorze. To oznacza, że każdy z nich co roku na trzy godziny usiądzie do wirtualnej jazdy pociągiem. Wymóg ten, to nie tylko krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa kolejowego, ale również podniesienia kwalifikacji maszynistów. Ćwiczenia na symulatorze pozwalają też sprawniej weryfikować predyspozycje kandydatów na to stanowisko, redukując przy tym koszty ponoszone przez przewoźników w trakcie procesu szkolenia.
Spółka z Grupy PKP, świadcząca m.in. usługi szkolenia maszynistów na symulatorach, planuje zamówić nowe urządzenia od wykonawcy wybranego w ramach zamkniętego konkursu czyli z pominięciem Prawa Zamówień Publicznych. Według dziennika „Puls Biznesu” zamówienie szacowane na 20 mln zł otrzyma Autocomp Management.
Spółka CS Natura Tour ma utworzyć Centralny Ośrodek Szkolenia Kolei. Właśnie zamawia symulatory dla maszynistów PKP Intercity i PKP Cargo za ok. 20 milionów złotych. Wątpliwości wzbudził fakt, że robi to poza procedurą przetargową i otrzymała tylko jedną ofertę – od Autocomp Management. Pozostałe polskie firmy produkujące symulatory twierdzą, że nie wiedziały o postępowaniu.
Maszynista od 1 stycznia 2019 r. powinien nie rzadziej niż raz w roku przejść trzygodzinne szkolenie na symulatorze - poinformował rząd Transportu Kolejowego.
Z szacunków Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wynika, że w Polsce potrzeba minimum 16 symulatorów, by zapewnić odpowiednie wyszkolenie prowadzącym pojazdy.
Od nowego roku każdy maszynista będzie musiał co najmniej raz w roku przejść trzygodzinne szkolenie na symulatorze pojazdu kolejowego – przypomina UTK.
Szkolenie na symulatorze ma sprawdzić sposób prowadzenia pojazdu kolejowego oraz reakcji maszynisty w sytuacjach, z jakimi może się on spotkać w trakcie pracy. Program szkolenia powinien objąć zarówno warunki standardowe, jak i nadzwyczajne, w różnych porach doby czy warunkach atmosferycznych. W 2017 r. UTK opublikował 30 scenariuszy spełniających te założenia z zamiarem wskazania minimalnego standardu dla ośrodków szkolenia maszynistów, które będą mogły przygotować własne scenariusze ćwiczeń.
Kolejom Dolnośląskim przybywa średnio 2 mln pasażerów rocznie. Wymusza to ciągłe inwestycje w tabor i kadry. Regionalny przewoźnik otworzył właśnie w Legnicy Ośrodek Szkolenia Kadr Kolejowych, który ma na wyposażeniu najnowocześniejszy w Europie symulator do szkolenia maszynistów. Urządzenie realistycznie odtwarza poruszanie się prawdziwą maszyną, może nawet doprowadzić do symulowanego, wirtualnego wykolejenia maszyny. Będą na nim szkoleni nie tylko pracownicy Kolei Dolnośląskich, lecz także maszyniści z regionu i całego kraju.
Victoria - 06-01-2019, 12:43 Temat postu:
Maszyniści muszą przechodzić szkolenia na symulatorach.
Szkolenia przy użyciu symulatorów pojazdu kolejowego stały się od tego roku obowiązkowe dla maszynistów. To minimum trzy godziny symulowanej jazdy rocznie - poinformował Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
Jak informuje UTK dotychczas do doskonalenia zawodowego przy użyciu symulatorów zobowiązani byli jednie maszyniści prowadzący pojazdy kolejowe z prędkością powyżej 120 km/h. Od 2019 roku obowiązkowym corocznym szkoleniem objęty będzie każdy maszynista.
Urząd Transportu Kolejowego projektuje nowy system egzaminowania maszynistów. Kandydaci na maszynistów będą zdawać egzaminy na symulatorach należących do Urzędu. Przy okazji UTK zamierza zrealizować aktualny postulat przewoźników – wprowadzenie otwartego standardu wirtualnych linii kolejowych oraz repozytorium scenariuszy szkoleń na symulatorach.
Czytaj więcej:
https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/33167/utk-chce-otwartego-standardu-wirtualnych-trans-kolejowych.htmlNoema - 22-09-2021, 18:10 Temat postu: Symulator to nie tylko zabawa i gra. W naszym symulatorze zobaczysz jak są szkoleni maszyniści. Na przykładowej trasie podpatrzymy jak pracuje instruktor szkolenia i maszynista na pełnowymiarowym symulatorze kabiny maszynisty Impulsa 45WE. Z pewnością będą ciekawostki i oczywiście jazda w różnych warunkach pogodowych.
Szkolenie w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki poprowadzą maszyniści instruktorzy KD:
W wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego spółka SimKol dostarczy dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej symulator elektrycznego zespołu trakcyjnego „Impuls” wraz z bazą tras.
Oprócz już istniejących scenerii dostępnych w oprogramowaniu producenta, wykonane zostaną odcinki m.in. z Łodzi Widzewa do Rogowa p. Koluszki, jak również z Łodzi do Pabianic, z dodatkowymi odgałęzieniami o długości 60 km.