News - Rzecznik Praw Pasażera Kolei Beatrycze - 30-05-2016, 14:03 Temat postu: Rzecznik Praw Pasażera Kolei
Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy Urzędzie Transportu Kolejowego i inne ułatwienia w polubownym rozwiązywaniu sporów między konsumentami i przedsiębiorcami ma wprowadzić nowa ustawa, którą rząd ma się zająć na posiedzeniu 31 maja.
Nowe przepisy mają przenieść do polskiego prawa unijną dyrektywę w sprawie tzw. ADR (Alternative Dispute Resolution). Polska powinna była ją implementować do 9 lipca 2015 r., ale prace w tej sprawie opóźniały się i w tej, i w poprzedniej kadencji.
Rzecznik Praw Pasażerów Kolei będzie powołany do prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumentów z przedsiębiorstwami świadczącymi usługi w branży kolejowej. Dotyczy to m.in. spraw związanych z działalnością sprzedawcy biletów lub operatora turystycznego, sporów wynikających z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym oraz w sprawach dotyczących usług świadczonych przez przewoźnika kolejowego, zarządcę infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądź zarządzającego dworcem.
Ustawa stanowi, że warunkiem wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania przed Rzecznikiem jest podjęcie przez pasażera próby bezpośredniego rozwiązania sporu z przewoźnikiem kolejowym, zarządcą infrastruktury kolejowej, właścicielem dworca bądź zarządzającym dworcem, sprzedawcą biletów lub operatorem turystycznym. Próbą bezpośredniego rozwiązania sporu jest także złożenie reklamacji.
Powołanie Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy Urzędzie Transportu Kolejowego oraz uporządkowanie systemu instytucji, które mają pomóc w rozwiązaniu sporów konsumentów z przedsiębiorcami przewiduje ustawa, którą w piątek podpisał prezydent Andrzej Duda.
Więcej:
http://logistyka.wnp.pl/powstanie-instytucja-rzecznika-praw-pasazera-kolei-prezydent-podpisal-ustawe,284880_1_0_0.htmlGrad - 06-11-2016, 17:05 Temat postu:
Po co tworzyć coś zbędnego. A jeśli już się tworzy to rzecznik ten powinien być przy UOKiK zamiast UTK. Wówczas byłby bardziej efektywny. Noema - 08-12-2016, 00:14 Temat postu:
Niedługo pojawi się nowa instytucja ułatwiająca pasażerom dochodzenie swoich praw. 10 stycznia 2017 roku wchodzi w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, pozwalająca na powołanie Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Rzecznik będzie działał przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego i zajmie się polubownym rozwiązywaniem sporów pasażerów z świadczącymi usługi na kolei. Postępowanie będzie trwało do 90 dni, będzie bezpłatne, a podróżny złoży wniosek również przez internet.
W styczniu Prezes Urzędu Transportu Kolejowego będzie mógł rozpisać konkurs na stanowisko Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Nowo powoływana instytucja ma przynieść sporo korzyści dla klientów kolei. Jedną z nich ma być proste i szybkie rozpatrywanie reklamacji. O nowych rozwiązaniach rozmawiamy z Ignacym Górą, prezesem UTK.
Rzecznik, działający przy prezesie UTK, zajmie się polubownym rozwiązywaniem sporów pasażerów z przedsiębiorcami świadczącymi usługi na kolei.
Więcej:
http://www.wnp.pl/transport-kolejowy/nowa-instytucja-ulatwiajaca-pasazerom-dochodzenie-swoich-praw,291057_1_0_0.htmlGrad - 01-02-2017, 23:56 Temat postu: Rzecznik Praw Pasażera
O tym, że administracja państwowa dubluje kompetencje i stanowiska (posady) bez opamiętania wiemy od dawna, a o to kolejny przykład:
Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, powołał dziś Joannę Marcinkowską na Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Joanna Marcinkowska to doświadczony prawnik. Do tej pory zajmowała się ustawowymi zadaniami Prezesa UTK w zakresie funkcjonowania transportu kolejowego oraz praw pasażerów.
G...no prawda panie Góra. Z wyglądu to dziecina. A z cv nic nie wynika nic pozytywnego ponieważ nie zaprezentowano nam experince tej pani. Nawet nie podano w której kancelarii prawnej wcześniej pracowała. Może to powód do wstydu a może kancelaria nie przyznaje się do niej bo być może pracowała na czarno.
Od kilku lat związana jest z rynkiem kolejowym. Pracowała w Urzędzie Transportu Kolejowego na stanowisku radcy prawnego.
Od kilku lat? Panie Góra przecież to łatwo sprawdziliśmy w internecie pracowała w tej dziedzinie od wakacji 2014 r. Z tego połowę czasu jako st. specjalista a nie radca prawny. A pan ma czelność firmować swoim nazwiskiem półprawdę? Jakie kilka lat? Dwa i pół roku w UTK to kilka lat? Być może, mając na względzie nadmierną fluktuację kadr w UTK to ogrom czasu spędzony w tej instytucji o bardzo wątpliwej reputacji.
A następna sprawa to jaki jest sens istnienia departamentu o nazwie: Departament Praw Pasażerów w Urzędzie Transportu Kolejowego z kierującym tą komórką organizacyjną dyrektorem i 3 naczelnikami wydziałów? Czy to nie jest dublowanie stanowisk [czytaj lukratywnych posad] w administracji?. Czy pan panie Góra czyta co panu podsuwają do podpisu?
Czym w takim razie będzie zajmowała się Rzecznik Praw Pasażera? Beatrycze - 11-05-2017, 11:44 Temat postu:
Rzecznik Praw Pasażera Kolei otrzymał narzędzia prawne do sprawowania funkcji.
Weszło w życie długo oczekiwane rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie organizacji instytucji Rzecznika Praw Pasażera Kolei oraz postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich.
Kiedy można uniknąć kary za brak biletu? Czy kolej odpowiada za zniszczenie naszego bagażu? A co, gdy przez spóźnienie pociągu nie zdążymy na lot? Na te pytania odpowiada Joanna Marcinkowska, rzecznik praw pasażera kolei.
Blisko 300 spraw, w tym ponad 170 postępowań polubownych,– takie są efekty rocznej pracy Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Rok temu, 1 lutego 2017 roku, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra powołał Joannę Marcinkowską na stanowisko Rzecznika.
Czytaj więcej na kurierkolejowy.euRalny - 08-02-2019, 06:31 Temat postu: Dwa lata Rzecznika Praw Pasażera Kolei
1 lutego 2019 r. minęły dwa lata od powołania przez prezesa UTK Joanny Marcinkowskiej na stanowisko Rzecznika Praw Pasażera Kolei. W tym czasie do Rzecznika wpłynęło niemal 700 spraw, około 400 z nich to postępowania polubowne.
Jak co roku przed końcem kwietnia Rzecznik Praw Pasażera Kolei sporządził sprawozdanie z działalności za poprzedni rok. W sprawozdaniu znajdują się dane statystyczne, wskazanie kategorii spraw najczęściej będących przedmiotem postępowań polubownych, informacje na temat czasu trwania postępowań oraz procentu spraw zakończonych uzgodnieniem akceptowalnego dla stron rozwiązania. Do sprawozdania zostały dodane zalecenia dotyczące najczęściej powtarzających się problemów.
Cztery lata temu, 1 lutego 2017 r. rozpoczął pracę Rzecznik Praw Pasażera Kolei. Rzecznik pomaga w pozasądowym rozwiązywaniu sporów pomiędzy pasażerami a przedsiębiorcami funkcjonującymi na rynku kolejowym.
[ Dodano: 08-02-2021, 16:06 ]
Poza tym dlaczego pasażer kolejowy ma rzecznika praw a pasażer transportu drogowego bez tego się obejdzie. A przecież pasażerów w transporcie drogowym jest dużo więcej niż w transporcie kolejowym. Victoria - 12-06-2024, 21:38 Temat postu: UTK podsumował pracę Rzecznika Praw Pasażera Kolei w 2023 r.
Rzecznik Praw Pasażera Kolei sporządził sprawozdanie z działalności za poprzedni rok. W sprawozdaniu znajdują się najważniejsze dane statystyczne, kategorie spraw najczęściej będących przedmiotem postępowań przed Rzecznikiem, informacje na temat czasu trwania postępowań oraz procentu spraw zakończonych uzgodnieniem akceptowalnego dla stron rozwiązania. Do sprawozdania zostały dodane zalecenia dotyczące problemów najczęściej prowadzących do powstania sporów.