News - Przewozy Regionalne przed unijnym semaforem Beatrycze - 04-07-2017, 12:52 Temat postu: Przewozy Regionalne przed unijnym semaforem
Załoga spółki niepokoi się o werdykt Brukseli, która ma zaopiniować jej program naprawczy. Stawką może być szersze otwarcie polskiego rynku na zagraniczne firmy
We wtorek, 4 lipca, w Komisji Europejskiej (KE) będą toczyć się rozmowy dotyczące programu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych (PR).
Komisja Europejska rozpoczęła we wtorek postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy publicznej na restrukturyzację dla spółki Przewozy Regionalne.
Wątpliwości KE budzi fakt, że spółka otrzymała w przeszłości pomoc państwa. Zgodnie z unijnymi przepisami przedsiębiorstwo może otrzymać pomoc restrukturyzacyjną tylko raz na 10 lat.
Urzędnicy z Komisji Europejskiej idą za ciosem. Po tym jak w ubiegłym tygodniu wszczęli postępowanie w/s rzekomo nielegalnych ulg podatkowych dla polskich stoczni, wczoraj ruszyło postępowanie w/s restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. Przypomnijmy, że ten największy polski przewoźnik kolejowy przez pierwsze 15 lat istnienia generował same straty. W 2015 roku dokonano restrukturyzacji i już w 2016 roku spółka przyniosła 51 mln zł zysku. Wynik za 2017 rok będzie podobny, a to nie podoba się największym zagranicznym konkurentom.
Po tym jak Przewozy Regionalne (największy w Polsce przewoźnik kolejowy) po raz pierwszy od 15 lat osiągnęły zysk, Komisja Europejska postanowiła wszcząć postępowanie w/s restrukturyzacji tej spółki i sprawdzić, czy pomoc państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu, która dokapitalizowała Przewozy kwotą 770 mln zł (ok. 181 mln euro), była aby na pewno legalna. W kontekście powyższego warto przypomnieć, że w latach 2008 - 2010 banki funkcjonujące w strefie euro w ramach restrukturyzacji otrzymały 2 036 miliardów € państwowej pomocy publicznej. UE nie widziała problemu.
Więcej:
http://niewygodne.info.pl/artykul9/04396-Przewozy-Regionalne-to-nie-zachodnie-banki.htmModus90 - 10-05-2018, 22:01 Temat postu:
Teraz widzą problem, bo polski przewoźnik pod patronatem polskiego rządu (z którym KE toczy "polemikę") osiąga zyski; gdybyśmy dalej byli jak dawniej wasalem to pewnie problemu by nie widziano. Od dawna KE prezentuje typową mentalność Kalego. Beatrycze - 28-05-2018, 10:42 Temat postu:
Rząd Francji spłaci 35,0 mld € długu państwowych kolei. Kiedy Polska zrobiła to samo (0,18 mld € długu), UE od razu wszczęła dochodzenie.
Przypomnijmy - niedługo po tym, jak Przewozy Regionalne (największy przewoźnik kolejowy w Polsce) ogłosiły, że pierwszy raz w historii osiągnęły zysk, Komisja Europejska postanowiła wszcząć postępowanie w/s restrukturyzacji tej spółki i sprawdzić, czy dokapitalizowanie Przewozów kwotą 770 mln zł (ok. 181 mln euro), było aby na pewno legalne. Teraz rząd Francji zapowiedział, że na legalu przejmie blisko 2/3 długu francuskich kolei państwowych SNCF (tj. ok. 35 mld euro). Co na to władze UE? Czy znowu powiedzą, że Francja może więcej, "bo jest Francją"?
Podczas konferencji prasowej Przewozy Regionalne ogłosiły wypełnienie wszystkich założeń restrukturyzacji. Do pełni szczęścia wciąż brakuje jednak najważniejszego: pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej, która powinna potwierdzić, że pomoc publiczna dla spółki była zgodna z prawem.
Pomimo zapewnień Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, nadal nie zapadła, mająca mieć miejsce w czerwcu, pozytywna decyzja dotycząca formalnej zgody na przeprowadzoną już restrukturyzację Polregio.
Z początkiem maja Przewozy Regionalne zorganizowały dużą konferencję, na której ogłoszono zakończenie zmian w firmie, które sporym zastrzykiem finansowym wsparła Agencja Rozwoju Przemysłu. Dziennikarze spodziewali się, że organizacja wydarzenia związana jest z ogłoszeniem formalnej zgody KE na zmiany, które i tak się już odbyły.