INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. wielkopolskie - Czy pociągi wrócą do Międzychodu?

Beatrycze - 24-07-2018, 19:41
Temat postu: Czy pociągi wrócą do Międzychodu?
Do położonego na pograniczu województw wielkopolskiego i lubuskiego węzła kolejowego od lat nie dojeżdżają pociągi. Niewykluczone, że w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej znajdą się środki na modernizacje tras łączących Międzychód z Poznaniem. Na zlecenie samorządu powiatowego wykonywane jest opracowanie na temat rewitalizacji dwóch linii kolejowych.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/wielkopolskie-czy-pociagi-wroca-do-miedzychodu-87988.html
Groźny Fanatyk - 26-07-2018, 11:43
Temat postu:
Prawdę mówiąc nie miałem już większej nadziei co do Międzychodu...
Trzeba mieć na uwadze, że to początek bardzo długiej drogi a w kilku miejscach może pojawić się znak "stop", niemniej już i ta informacja jest optymistyczna.

Mam do Międzychodu duży sentyment. Po koniec lat 90-tych kursowały tam 2 pary pociągów dziennie. Lokomotywa i dwa wagony wlokły się statecznie przez pola i nieużytki zachodniej Wielkopolski. Szczególnie jesienią za Pniewami krajobraz wyglądał jak węgierska puszta. Zdążyłem pojechać do Międzychodu jednym z ostatnich kursów, na kilka dni przed zawieszeniem przewozów. Niemal mistyczne przeżycie! Wink

Reaktywacja wariantu przez Rokietnicę jawi się jako najbardziej prawdopodobna, choć szans Szamotuł bym nie przekreślał. Odcinek przez Wierzbno ma z kolei potencjał towarowy (tartaki), być może jeszcze to ruszy.
Natomiast linia do Zbąszynia to już widmo przeszłości. W 2012 r. byłem na stacji Prądówka - tory zarośnięte są regularnym lasem, cała zabudowa stacyjna przypomina wyglądem azteckie piramidy no i kompletnie nie przewidziano przebicia pod autostradą A2.
wodkangazico - 29-07-2018, 09:49
Temat postu:
Cytat:
Niewykluczone, że w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej znajdą się środki na modernizacje tras łączących Międzychód z Poznaniem. Na zlecenie samorządu powiatowego wykonywane jest opracowanie na temat rewitalizacji dwóch linii kolejowych.

Zlecenie dla znajomego królika albo kaczka samorządowo-wyborcza.
Albo jedno i drugie.
Gdyby mieli poważne zamiary, wymagali by od PLK, żeby w przebudowie linii 351, którą tamci niebawem rozpoczną, nie kasowano rozjazdów łączących te linie w Rokietnicy i Szamotułach.
Albo, przynajmniej uwzględniono w projektach późniejszą ich odbudowę.
[quote](...) no i kompletnie nie przewidziano przebicia pod autostradą A2.[quote]
Linię 363 "załatwiono" w podobny sposób, bodajże już na początku wieku.
PLK-owcy nie mieli żadnych oporów, aby wydać zgodę na budowę w Rokietnicy, domów tuż przy torze.
Poza tym, sprzedano już większość (jeśli nie wszystkie) budynków dworcowych.
Dziś nikt nie pozwoli na uruchomienie tam pociągów.
Ralny - 26-12-2018, 00:37
Temat postu:
Wielkopolska: Samorząd rozważa przywrócenie ruchu do Międzychodu

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego będzie niebawem podejmował decyzje dotyczące możliwości organizacji połączeń pasażerskich do Międzychodu. Samorząd wraz z zainteresowanymi powiatami i gminami zlecił przygotowanie opracowania, które ma wskazać m.in. liczbę potencjalnych pasażerów. Pociągi osobowe przestały docierać do tego 10-tysięcznego miasta jeszcze w latach 90. zeszłego stulecia.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/wielkopolska-samorzad-rozwaza-przywrocenie-ruchu-do-miedzychodu-89871.html
mkonst - 19-09-2019, 22:20
Temat postu:
Koniec marzeń o rewitalizacji linii kolejowej nr 363 Międzychód – Rokietnica?
Od kilku lat trwają zabiegi, które mają doprowadzić do rewitalizacji linii kolejowych łączących Międzychód, Sieraków, Kwilcz i Chrzypsko Wielkie ze stolicą Wielkopolski. Chodzi o linie kolejowe nr 363 Międzychód – Rokietnica i linię 368 Międzychód – Szamotuły. W czwartek 18 września Bartłomiej Pomianowski z programu „Pociąg do Wielkopolski” ujawnił, że gmina Pniewy, przez teren której przebiega linia kolejowa nr 363 nabyła rok temu od PKP działki za około 600 tys. zł, na których prowadzi inwestycję drogową (ulica Polna) oraz buduje zbiornik retencyjny. Inwestycje wchodzą w ciąg linii kolejowej. Czy to oznacza, że nie będzie już możliwości, by ją odtworzyć?

https://miedzychod.naszemiasto.pl/koniec-marzen-o-rewitalizacji-linii-kolejowej-nr-363/ar/c1-7344099
wodkangazico - 19-08-2020, 02:05
Temat postu:
Link
Groźny Fanatyk - 27-09-2020, 19:49
Temat postu:
To by jednak oznaczało, że z tym wariantem jest już czarna dupa. Neutral

Ciekawe w tym wszystkim jest to, że akurat Pniewy zapewne uwaliły możliwość rewitalizacji linii. Do pewnego momentu to właśnie władze tego miasta najgłośniej optowały za odtworzeniem na niej przejazdów (nawet nie do samego Międzychodu ale choćby do Pniew właśnie).
Marek1963 - 29-11-2020, 19:45
Temat postu:
Linia Rokietnica – Skwierzyna (363) została w praktyce skasowana, istnieje tylko przejezdna w szlaku Wierzbno - Skwierzyna a eksploatowana od Przytocznej do Skwierzyny.
Linia 363 została trwale odcięta od linii głównej, w jej miejscu jest teraz głęboki rów odwadniający.
Tor tej linii jest widoczny dopiero ok. 500 m od przejazdu w ul. Obornickiej w Rokietnicy, w tym miejscu:
52.51576203732677, 16.746973110560962

Ruch pasażerski został tu zawieszony w 1999 roku a towarowy w 2002.
W 2006 roku zostala usunięta z ewidencji PLK.
Od 2017 roku nie wolno nawet urządzać przejazdów okazjonalnych - turystycznych do Międzychodu od strony Wierzbna/Skwierzyny ze względu na wyeksploatowaną nawierzchnię toru głownego oraz stacyjnych w Międzychodzie.

Tak samo linia Linia Szamotuły – Międzychód (368) już nie istnieje fizycznie na duzym odcinku i nie figuruje w ewidencji PLK.
W rozkładzie jazdy (1976 r.) wynika z niego czas przejazdu odcinka Szamotuły - Międzychód = 2H 42M do nawet 3H 04M (czyli śr. V=24 a nawet tylko 18 kmH).
W przeciwnym kierunku czasy przejazdu są nawet o 1 godzinę dłuższe w przypadku jednego połączenia z Międzyrzecza (przyspieszonego!).
Dostosowanie tej trasy do dzisiejszych realiów potrzeb komunikacyjnych przy kosztach remontu samej nawierzchni = 3 mln/1 km daje juz 200 mln.
Do tego trzeba by dodać budowę od nowa mostów które utraciły juz nośność i są w stanie katastrofy technicznej.
W Szamotułach linia jest już trwale odcięta od magistrali Poznań - Szczecin, nie został zbudowany nowy rozjad dla tej linii przy okazji remontu linii 351.

W 1995 roku został tu zawieszony ruch osobowy a ostatecznie i towarowy na odcinku Sieraków Wielkopolski - Międzychód w 2017 r. (wcześniej w 2005 odcinek Szamotuły - Nojewo).

Linia Międzychód – Zbąszyń (373) była ostatnio eksploatowana tylko do Łowynia (13 km) ale od 3 lat ruch towarowy jest tu już zawieszony a dalej tory do Zbąszynka są rozebrane.
Ruch pasażerski z Międzychodu do Zbąszynka został już zawieszony już w 1989 roku.

W rejonie Międzychodu eksploatowany jest jedynie odcinek 23 km linii 363 Wierzbno - Międzyrzecz dla celów bazy gazu PGNiG.

Na podsumowanie.
Linie te nie były regularnie konserwowane ze względu na upadek ruchu towarowego w tym regionie.
PKS Poznań obecnie utrzymuje 4 połączenia do Międzychodu w dodatku które kursuja puste (jeszcze przed epidemią).

Remont a właściwie odbudowa choćby linii 363 do Międzychodu nie ma jakiegokolwiek sensu.
Pirat - 01-02-2022, 19:58
Temat postu:
Co z koleją do Międzychodu?

Znamy szczegóły studium wykonalności, które zostało wykonane dla linii 368, z Szamotuł do Międzychodu. Reaktywacja tej linii jest jednym z pięciu wielkopolskich projektów zgłoszonych do programu Kolej+. Zgodnie z zapisami dokumentu, na trasie przewidziano minimum 10 przystanków osobowych, a w ciągu doby z Międzychodu do Poznania miałoby kursować 12 par pociągów.

Czytaj więcej na rynek-kolejowy.pl
sympatyk - 22-12-2022, 14:10
Temat postu:
Powrót pociągów do Międzychodu o krok bliżej.

Województwo wielkopolskie chce realizować wszystkie pięć projektów w ramach programu Kolej+. Samorząd niedługo powinien zawrzeć z PKP PLK umowy na realizację projektów, co zdaniem Gazety Wyborczej miałoby nastąpić już w grudniu. Efektem inwestycji ma być powrót pociągów do Międzychodu.

Więcej:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/powrot-pociagow-do-sremu-miedzychodu-czy-gostynia-o-krok-blizej-110842.html
mkonst - 04-01-2023, 13:28
Temat postu:
Koniec złudzeń. Wielkopolska linia kolejowa do likwidacji

Chodzi o linię nr 363 Rokietnica - Międzychód.
(...) Jak podano, wszczęto procedurę administracyjną, która zakłada fizyczną rozbiórkę linii. (..)

Więcej:
https://epoznan.pl/news-news-135718-koniec_zludzen_wielkopolska_linia_kolejowa_do_likwidacji
sympatyk - 14-03-2023, 18:20
Temat postu:
Aby pociągi wróciły do Międzychodu, niezbędny jest projekt.

PKP PLK szukają wykonawcy, który opracuje dokumentację przetargową dla rewitalizacji linii 368, z Szamotuł do Międzychodu, dzięki czemu do tego miasta ponownie mają zacząć docierać regularne pociągi z pasażerami. Linia będzie miała spalinowy charakter, a pociągi pojadą po niej maksymalnie 120 km/h.

Więcej:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/aby-pociagi-wrocily-do-miedzychodu-niezbedny-jest-projekt-112252.html
mkonst - 30-08-2023, 10:41
Temat postu:
Warte blisko 31 mln zł umowy z wykonawcami na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla trzech dużych projektów kolejowych w Wielkopolsce podpisały we wtorek w gmachu Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Więcej:
https://gloswielkopolski.pl/ruszaja-wielkie-inwestycje-kolejowe-w-wielkopolsce-sprawdz-gdzie-powstana-nowe-polaczenia/ar/c1-17842543

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group