Tabor - Tajemnicze awarie pociągów Newagu wafel - 06-12-2023, 09:16 Temat postu: Tajemnicze awarie pociągów Newagu
Czytając ten artykuł nie bardzo wierzę że takie coś miało miejsce...
Jeśli potwierdzą się doniesienia o koordynatach serwisów konkurencji to Newag nie ma nic na swoją obronę. Noema - 06-12-2023, 22:39 Temat postu:
Skandal to mało powiedziane. Sprawa ewidentnie kryminalna. To powinien być początek końca Newagu. Ta spółka ma teraz zerową wiarygodność. Mam nadzieję, że przewoźnicy kolejowi (m.in. KD), puszczą Newag z torbami za sprawą wielomilionowych odszkodowań. Auderman - 06-12-2023, 23:07 Temat postu:
Haha dobre. Newag sypnie szeklem do dawnych kolegów Picu z SPCG czy innej kancelarii prawniczej i pogrążą właśnie SPS.
No nie róbmy sobie jaj, tu wszystko jest tak ukartowane po to by ograniczyć ilość podmiotów naprawczych do minimum czyli producent i "alternatywa". Nie ukrywajmy, taki stan rzeczy to jest na rękę praktycznie całej grupie PKP i pozostałym dużym graczom by mimo Unijnych przepisów utrzymać ten beton. Pirat - 07-12-2023, 00:42 Temat postu: Afera hakerska. Jakubas krytykuje publikacje, mamy stanowisko SPS
Newag dementuje informacje SPS Aso Mieczkowski i grupy hakerskiej Dragon Sector o tym, że celowo blokował swoje pociągi. W oświadczeniu Newag pisze o bezpodstawnych i nieuprawnionych oszczerstwach kolportowanych na temat spółki. O sprawie, w której nowe ustalenia opublikował Onet i Zaufana Trzecia Strona, jako pierwszy pisał w zeszłym roku "Rynek Kolejowy".
Newag odpowiada hakerom i SPS. Chce wycofania pojazdów z ruchu
Newag przesłał do redakcji "Rynku Kolejowego" oświadczenie, w którym odpowiada na zarzuty o celowe unieruchamianie wyprodukowanych przez siebie zespołów trakcyjnych Impuls, w celu czerpania korzyści z ich napraw we własnym serwisie. Z uwagi na bardzo istotną treść, publikujemy je w całości.
Czytaj więcej na rynek-kolejowy.plaudrin - 07-12-2023, 09:17 Temat postu:
Tłumaczenie Konieczka i Jakubasa nie trzyma się kupy. Trochę to wygląda na "gdy złapią Cię za rękę, mów że to nie twoja ręka."
I jeszcze to gadanie, że przeglądy i naprawy pociągów to dla Newagu zaledwie 5% przychodu. Pierdu, pierdu. Prześledziłem sobie przetargi na przeglądy w ostatnich latach i właściwie zawsze oferta Newagu była kilkukrotnie (!) droższa niż oferty konkurencji, na przykład wspomnianego SPS-u.
Skończy się pewnie tak, że znajdą jakiegoś kozła ofiarnego w postaci programisty i Newag będzie szedł w zaparte, że o niczym nie wiedział. Ale obym się mylił.
Tak czy siak szacunek dla chłopaków z Dragona, którzy nawet nie kryją swoich personaliów. Arek - 08-12-2023, 08:59 Temat postu:
O co chodzi z tą aferą i dlaczego należy o niej mówić i piętnować takie zachowania? Czy o tej aferze, którą opisała Zaufana Trzecia Strona będzie się mówiło jako Newag Gate? Zapraszam do lektury.
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", do prokuratury w Nowym Sączu wpłynęło zawiadomienie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstw w głośnej aferze hakerskiej.
Czytaj więcej na rynek-kolejowy.plRalny - 11-12-2023, 23:41 Temat postu: Kłopoty z pociągami na trasach Dolnego Śląska. Producent miał zaprogramować celowe awarie!
W środę (6 grudnia) dziennikarze portalu Onet przekazali informację o tym, że firma Newag miała wprowadzać do swoich pociągów oprogramowanie prowadzące do celowych awarii i następnie przejmować zlecenia na ich naprawę. Z usług firmy Zbigniewa Jakubasa korzystały m.in. Koleje Dolnośląskie.
Hakerzy z grupy Dragon Sector, w odpowiedzi na oświadczenie Newagu, sami przygotowali informację, w której opisują swoje działania i odpierają zarzuty producenta z Nowego Sącza. Newag stoi na stanowisku, że nie dokonywał w oprogramowaniu pojazdów zmian, które uniemożliwiałyby serwisowanie Impulsów przez inne niż Newag firmy. Podobnie jak opublikowaliśmy wcześniej w całości oświadczenie Newagu, tak teraz w całości publikujemy informację, którą otrzymaliśmy od Dragon Sector.
Czy dowody zebrane przez hakerów mogą posłużyć w sądzie?
Sprawa wyłączania Impulsów Newagu niesie ze sobą ogrom pytań z zakresu prawa. Czy hakowanie pociągów jest legalne? Czy w ewentualnym procesie będzie można użyć zebranych przez cyberspecjalistów dowodów? Czy to sprawa podobna do słynnego już "postarzania" produktów elektronicznych? – o te zagadnienia spytaliśmy dr Michała Ziębę, partnera zarządzającego kancelarii Hanton.
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", sprawa możliwego oszustwa i usuwania danych z pociągów Impuls produkcji Newagu została przeniesione z prokuratury w Nowym Sączu do Krakowa. Na tą chwilę w sprawie nie będzie interweniować Urząd Transportu Kolejowego.
O tym, że Newag mógł celowo wywoływać usterki w swoich pociągach, by przejmować zlecenia na naprawę, pisaliśmy na początku grudnia. Informowaliśmy też o eskalacji konfliktu na linii Newag a Dragon Sector – grupą specjalizującą się w cyberbezpieczeństwie i inżynierii wstecznej, która wydała oświadczenie dotyczące badań oprogramowania pociągów Newag Impuls.
Prezes UOKiK na wniosek parlamentarzystów partii Razem wszczął 7 grudnia postępowanie wyjaśniające w głośnej aferze dotyczącej wyłączeń pociągów Impuls firmy Newag.
Victoria - 19-12-2023, 21:00 Temat postu: Newag przedstawił Białą Księgę dotyczącą zhakowania systemów pojazdów Impuls
Spółka Newag opublikowała Białą Księgę dotyczącą publicznie ujawnionego faktu zhakowania systemów sterowania pasażerskimi pojazdami kolejowymi oraz jego konsekwencji dla bezpieczeństwa polskiej kolei.
Producent po raz kolejny odniósł się do rozpowszechnianych publicznie nieprawdziwych oraz wprowadzających w błąd informacji. Spółka przedstawiła kilka istotnych faktów.
Więcej:
https://kolejowyportal.pl/newag-przedstawil-biala-ksiege-dotyczaca-zhakowania-systemow-pojazdow-impuls/Noema - 20-12-2023, 15:30 Temat postu: Przyszła kolej na pociagi. Docierają do nas coraz to nowe informacje w temacie afery dotyczącej pociągów Impuls produkowanych przez firmę NEWAG z Nowego Sącza. Mowa o przetargach, ogromnych pieniądzach, odwołanych połączeniach na Dolnym Śląsku, czy zarzutach nieuczciwej konkurencji i nierównej walce Dawida z Goliatem. A więc odjazd!
Victoria - 20-12-2023, 21:26 Temat postu: Wielki skandal na kolei. ABW i premier od miesięcy wiedzieli o aferze z pociągami Newagu
Już w grudniu 2022 r. specjaliści od cyberbezpieczeństwa złożyli zawiadomienie, że znana spółka Newag instalowała cyfrowe blokady w swoich pociągach, aby zarabiać na ich serwisie. Spółka z Nowego Sącza zaprzeczała i odpowiedziała własnym, sensacyjnie brzmiącym zawiadomieniem do ABW i SKW. Jednak śledztwo w sprawie skandalu na kolei nabiera rozpędu dopiero teraz. Dzieje się tak po pierwszych publikacjach Onetu.
Specjaliści od cyberbezpieczeństwa zarzucili spółce Newag, że celowo wprowadzała cyfrowe blokady w swoich pociągach, aby potem zarabiać na ich naprawach. Jedna z wprowadzonych blokad polegać miały na tym, że pociąg jeżdżący dla spółki Polregio w woj. lubuskim stawał 21 listopada i 21 grudnia. Jak dowiedział się Onet, pociąg rzeczywiście stanął w tych datach.
Jak donosi Onet, znaleziona przez hakerów z Dragon Sektor data awarii lubuskich impulsów znów się sprawdziła. Newag konsekwentnie podkreśla, że nie ma ze złośliwym kodem nic wspólnego.
Należący do województwa lubuskiego pociąg Impuls, który przestał się uruchamiać 21 grudnia, od 1 stycznia ponownie działa bez żadnej zewnętrznej ingerencji. Dokładnie taki przebieg wydarzeń przewidzieli hakerzy z Dragon Sector, którzy analizowali jego oprogramowanie.
"Odkryliśmy ingerencje w oprogramowanie, które prowadziły do wymuszonych usterek" – mówią hakerzy o pociągach produkcji Newagu.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
https://www.zbs.net.pl/zbs128.pdfPirat - 13-01-2024, 02:39 Temat postu: Afera na kolei zatrzyma miliardowe kontrakty?
Miesiąc po wybuchu kontrowersji wokół pociągów produkowanych przez Newag - nie rozstrzygając o tym, kto w sporze ma rację - sprawdziliśmy, jak sprawa odbija się na sytuacji firmy.
Czytaj więcej na wnp.plwafel - 15-01-2024, 13:20 Temat postu: Pociąg Newagu zmartwychwstał 1 stycznia. Wcześniej spółka wydała oświadczenie z nieprawdziwymi stwierdzeniami
Eksperci od cyberbezpieczeństwa trafnie przewidzieli, że jeżdżący w woj. lubuskim pociąg Newagu stanie 21 grudnia, a następnie ruszy 1 stycznia. Ich zdaniem to efekt blokady informatycznej celowo zainstalowanej przez Newag, która miała na celu prowadzić do zarabiania na naprawach "zepsutych" pociągów. Tymczasem spółka z Nowego Sącza, broniąc się przed zarzutami, wydała kolejne oświadczenie. Sęk w tym, że w nim pojawiły się nieprawdziwe stwierdzenia na temat stanu wiedzy pracowników spółki.
Czytaj dalejVictoria - 18-01-2024, 21:47 Temat postu: Burza w Sejmie wokół awarii Impulsów Newagu
Gorący przebieg miało zwołane przez posłankę Paulinę Matysiak posiedzenie na temat kontrowersyjnych awarii pojazdów Newag Impuls. Pytania do producenta kierowali nie tylko eksperci cyberbezpieczeństwa z Dragon Sector, ale również przewoźnicy kolejowi. Na wiele z nich nie poznaliśmy odpowiedzi, ale Newag zapowiedział proces z hakerami przed sądem w Warszawie.
Na jaw wyszły nowe okoliczności w sprawie skandalu z pociągami znanej spółki Newag z Nowego Sącza, które stawały w określonych datach i miejscach. Okazją do tego stała się debata w Sejmie. Głos zabrali w końcu przedstawiciele spółki Polregio. Zarzucili Newagowi, że kazał sobie słono płacić za odblokowanie pojazdu, a samo zdjęcie blokady trwało zaledwie dziesięć minut. Ujawnili, że blokady były także w tych pojazdach, do których dostęp miał wyłącznie Newag.
Czytaj więcej na onet.plArek - 25-01-2024, 09:40 Temat postu:
Treść raportów Dragon Sector była rzeczowa i spójna z przyjętymi w branży praktykami z zakresu informatyki śledczej oraz inżynierii wstecznej oprogramowania - poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji w odpowiedzi na interpelację.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/oswiadczenie-newag-117430.htmlArek - 21-02-2024, 09:00 Temat postu:
Koleje Mazowieckie zmagały się z serią awarii pociągów produkowanych przez Newag, co wywołało publiczną dyskusję i zaniepokojenie. Przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego, radny Ludwik Rakowski zwrócił się z interpelacją, podnosząc kwestię potencjalnej „celowej ingerencji w oprogramowanie pojazdów”. Odpowiedź spółki rzuciła światło na problem, ujawniając szczegóły i podjęte działania naprawcze.
Dlaczego pociągi nowosądeckiego Newagu stawały w określonych miejscach i datach? W Sejmie odbyła się kolejna burzliwa dyskusja na ten temat. Posłowie z Parlamentarnego Zespołu ds. Wykluczenia Transportowego sugerują, że firma kontrolowana przez Zbigniewa Jakubasa wprowadzała celowe usterki, aby zarabiać potem na serwisowaniu pojazdów. Newag zaprzecza i przekonuje, że trzeba czekać na ustalenia krakowskiej prokuratury w sprawie nietypowych usterek w jego pojazdach.
Drugie posiedzenie Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym dotyczące niejasności wokół problemów z pojazdami Impuls.
Olaf Skurvensen - 28-02-2024, 21:49 Temat postu:
Dzisiaj na Onecie pojawił się jeszcze jeden artykuł na ten temat: "Od 40 lat w Polsce nie było grubszej afery"
Burzliwy przebieg – nie po raz pierwszy miała sejmowa dyskusja na temat problemów z pociągami Impuls. Choć afera musi zostać wyjaśniona przez sąd, widać było, że przewoźnicy kolejowi traktują ją bardzo poważnie i domagają się wyjaśnień.
Drugie posiedzenie Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym dotyczące niejasności wokół problemów z pojazdami Impuls.
Obejrzałam na raty te ponad 3-godzinne posiedzenie. Były ciekawe momenty, więc nie był to czas stracony. W załączniku zdjęcie, które podsumowuje tę debatę.
Postawę przedstawicieli Newagu najlepiej skomentował pan Tomasz Gontarz z zarządu PKP Intercity, który na platformie X napisał: „Oryginalna strategia biznesowa. Obrazić większość zamawiających w kraju.” Krótko, zwięźle i na temat. Nic dodać, nic ująć.
A jeśli chodzi o przewoźników pasażerskich, którzy padli „ofiarą” praktyk Newagu, przytoczę fragment komedii Barei, który będzie chyba najlepszym komentarzem.
Beatrycze - 04-03-2024, 17:26 Temat postu: Newag specjalnie psuł swoje pociągi? Posłowie chcą wyjaśnień
Newag miał celowo doprowadzać do usterek produkowanych przez siebie pociągów, aby później zarabiać na ich naprawie - taki wniosek płynie z wypowiedzi posłów z Parlamentarnego Zespołu ds. Wykluczenia Transportowego. Władze spółki kontrolowanej przez Zbigniewa Jakubasa zrzucają winę na hakerów i odsyłają do prokuratury.
Pierwsze informacje o problemach z pociągami Impuls pojawiły się niemal dwa lata temu. Sprawa wciąż jest daleka od wyjaśnienia. Intensywne działania instytucje państwowe podjęły dopiero gdy afera zrobiła się głośna.
Jak informuje spółka, pozwoli to przewoźnikom przywrócić pojazdy do konfiguracji zgodnej z konfiguracją w wydanym zezwoleniu na wprowadzenie do obrotu; udostępnienie kodu wynikowego nastąpi wraz z przeszkoleniem dysponentów i podmiotów odpowiedzialnych za ich utrzymanie.
wafel - 09-04-2024, 16:52 Temat postu: Szczecin CBA sprawdza, czy Newag oszukał Urząd Marszałkowski
Trwa kontrola funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego.
Dotyczy ona umowy na dostawę 17 zespołów trakcyjnych, jaką województwo zawarło z firmą Newag SA. Pokrzywdzonym w sprawie jest organ zamawiający pociągi.
Kontrolę prowadzi Delegatura CBA w Szczecinie - mówi Jacek Dobrzyński, rzecznik prasowy ministra koordynatora służb specjalnych.
- Pod kątem ewentualnych rozwiązań technicznych takich zastosowanych przez właśnie tą firmę, zmierzających do ograniczenia konkurencji na rynku serwisowania elektrycznych zespołów trakcyjnych, co w tym wypadku mogło być na szkodę województwa zachodniopomorskiego - mówi Dobrzyński.
Obecnie sąd jest tylko w stanie zbadać i ocenić sprawę - informuje Łukasz Mikołajczyk, rzecznik prasowy firmy Newag.
czytaj dalejArek - 22-04-2024, 23:39 Temat postu:
Wielkie pieniądze, pociągi i hakerzy wezwani na pomoc. Spółka NEWAG miała zainstalować w wyprodukowanych przez siebie pociągach złośliwe oprogramowanie, które uniemożliwiało ich serwis poza siedzibą firmy. Tak twierdzą hakerzy z grupy Dragon Sektor i na potwierdzenie swoich słów przedstawiają dowody. Hakerzy zostali poproszeni o pomoc przez firmę, która wygrała przetarg na serwis pociągów wyprodukowanych w NEWAG-u, bo mimo właściwie wykonanego serwisu, nie mogła ich uruchomić. W sprawę zaangażowane zostały służby specjalne, prokuratura i politycy. O tym, na czym polegała ta jedna z najbardziej niezwykłych afer ostatnich lat w reportażu Olgi Orzechowskiej.
Victoria - 12-06-2024, 21:17 Temat postu: Afera Newagu. Prokuratura bada sprawę blokad Impulsów
Prokuratura Regionalna w Krakowie prowadzi postępowanie przygotowawcze dotyczące nieuprawnionych zmian w systemie zapisów danych pociągów Impuls. Jak na razie w sprawie zebrano dowody i prowadzone są przesłuchania świadków.
Jest kolejny rozdział głośnej sprawy związanej z unieruchamianiem zespołów trakcyjnych Impuls, które, jak twierdzą hakerzy, za pomocą odpowiedniego kody w oprogramowaniu, stawały się niezdatne do ruchu lub uniemożliwiano ich naprawę w innych niż autoryzowane przez Newag zakładach.
28 sierpnia rozpoczął się proces wytoczony przez Newag firmie Serwis Pojazdów Szynowych oraz ekspertom z grupy Dragon Sector, którzy ujawnili aferę z dziwnymi blokadami pociągów Impuls. Newag przyznał jednak, że hakerzy nie modyfikowali oprogramowania w pociągach.