Video - Historia polskich kolei Pirat - 28-04-2025, 04:17 Temat postu: Historia polskich kolei
W dzisiejszym filmie:
🚂 Pierwsza na ziemiach polskich Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, otwarta w 1845 roku.
📅 Początek nowej ery transportu – Budowa rozpoczęła się w latach 30. XIX wieku, a pierwsze odcinki zaczęły działać w połowie lat 40.
🌍 Kolej pod zaborem rosyjskim – Choć linia powstała na terenie Królestwa Polskiego, znajdowała się pod kontrolą Imperium Rosyjskiego. Miała strategiczne znaczenie zarówno gospodarcze, jak i militarne.
🛤 Trasa i przebieg – Połączyła Warszawę z granicą austriacką (dziś Maczki, dzielnica Sosnowca), umożliwiając szybki transport towarów i pasażerów do Wiednia.
📈 Wpływ na gospodarkę – Warszawsko-Wiedeńska znacząco przyczyniła się do rozwoju handlu, industrializacji oraz wzrostu znaczenia miast leżących na jej trasie.
🏗 Technologia i budowa – Była to jedna z najnowocześniejszych inwestycji XIX wieku, wymagająca zastosowania innowacyjnych rozwiązań inżynieryjnych.
💡 Dziedzictwo – Choć zmieniła się na przestrzeni lat, jej trasa wciąż jest kluczowym elementem polskiej sieci kolejowej.
Pirat - 30-04-2025, 00:53 Temat postu:
Druga część serii „Historia Polskich Kolei” przenosi nas do zaboru pruskiego i II Rzeczpospolitej. Zobacz, jak Niemcy zbudowali jedną z najnowocześniejszych sieci kolejowych w Europie, oraz jak II RP przejęła i rozwijała tę infrastrukturę. Kolej w Wielkopolsce, Pomorzu i na Śląsku miała ogromne znaczenie dla gospodarki i integracji kraju po odzyskaniu niepodległości.
Pirat - 02-05-2025, 00:48 Temat postu:
Zabór austriacki zmienił oblicze transportu w Galicji, wprowadzając szereg kluczowych inwestycji kolejowych. W tym filmie przybliżamy budowę linii Karola Ludwika, która połączyła Kraków z Lwowem, oraz transwersalnej kolei galicyjskiej, łączącej wschodnią i zachodnią część Galicji. Dzięki tym liniom, a także połączeniom takim jak linia Kraków–Zakopane, rozwój turystyki w Tatrach nabrał nowego tempa, a Zakopane stało się popularnym celem podróży. Ale to tylko początek – w filmie znajdziesz jeszcze więcej historii o kolejach w Galicji, w tym o dworcach, architekturze oraz wpływie kolei na rozwój regionu.
Pirat - 11-05-2025, 03:14 Temat postu:
II RP - Kolej żelazna - Historia powstania i rozwoju.
Pirat - 15-05-2025, 01:21 Temat postu:
Stacja Muzeum i Fundacja Grupy PKP zapraszają na cykl filmów poświęconych królowej polskich dróg żelaznych. Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska.
Pirat - 21-05-2025, 03:13 Temat postu:
Ambicje II RP i narodziny PKP.
Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku Polska stanęła przed ogromnym wyzwaniem – zjednoczeniem trzech odrębnych systemów kolejowych po zaborach. W tym filmie opowiadam o narodzinach Polskich Kolei Państwowych (PKP) i wielkiej budowie infrastruktury kolejowej II RP: od magistrali węglowej Herby–Gdynia, przez linię Nasielsk–Toruń i trasę na Hel, po wielki projekt linii średnicowej w Warszawie, która zmieniła oblicze stołecznego transportu. Zobacz, jak kolej łączyła regiony, napędzała gospodarkę i realizowała ambitną wizję nowoczesnej Polski.
Ralny - 01-06-2025, 22:17 Temat postu: Czy wiecie, że II Rzeczpospolita zbudowała mniej więcej tyle linii kolejowych, ile zlikwidowaliśmy w III RP? To nie przypadek – to historia, która mówi wiele o tym, jak Polska zmarnowała swój potencjał. Kolej w II RP była symbolem rozwoju, modernizacji i myślenia o przyszłości. Tymczasem w III RP zamiast budować, zaczęliśmy likwidować to, co stworzyliśmy. Jak to się stało, że z kraju, który potrafił w latach 30. konstruować lokomotywy eksportowane na cały świat, staliśmy się miejscem, gdzie podróż pociągiem trwa dłużej niż przed wojną? Zapraszam na podróż przez 100 lat polskiej kolei – od rozwoju do upadku.
Pirat - 08-06-2025, 18:38 Temat postu:
Kolej w PRL – Złote lata i upadek PKP to podróż przez historię polskich kolei w czasach Polski Ludowej. Zobacz, jak po II wojnie światowej odbudowywano sieć kolejową, rozwijano transport pasażerski i towarowy oraz jak kolej stała się jednym z filarów przemysłowego państwa. Dowiesz się, kiedy nadeszły „złote lata” PKP, jakie typy lokomotyw dominowały na torach i co sprawiło, że pod koniec lat 80. kolej zaczęła popadać w kryzys. Parowozy, elektrowozy, pełne dworce i późniejszy upadek – to opowieść o dumie i problemach polskiej kolei w czasach PRL.