INFO KOLEJ - forum kolejowe

Infrastruktura - Ręczne zamykanie rogatek w sytuacjach awaryjnych

pawel11610 - 23-06-2025, 06:17
Temat postu: Ręczne zamykanie rogatek w sytuacjach awaryjnych
Witam serdecznie. Chciałem zapytać jak wygląda sprawa ręcznego zamykania rogatek w sytuacji, kiedy doszłoby np. do całkowitej awarii zasilania (awaria zasilania podstawowego i rezerwowego), czy w takich sytuacjach dróżnik ma możliwość ręcznego, fizycznego zamknięcia drągów rogatek? W napędach typu JEGD znajduje się na zewnątrz taki okrągły element, czy po jego przekręcaniu możemy mechanicznie opuścić drągi w przypadku całkowitego braku zasilania napędów?

Z góry dziękuje i pozdrawiam, Paweł
wodkangazico - 23-06-2025, 13:24
Temat postu:
Można to zrobić posługując się dedykowanym kluczem, którym zwalnia się rygiel "kulkowy".
Następnie należy wysprzęglić silnik z przekładnią ślimakową.

Niestety, ww. mechanizm ryglujący jest dość zawodny. Albo nie daje się zwolnić blokady i przejść na obsługę ręczną, albo zaryglować po tego rodzaju obsłudze, wskutek czego silnik ze ślimakiem potrafią później samoczynnie wypiąć się podczas normalnej pracy.

Dokładną instrukcję postępowania powinieneś mieć na posterunku, w regulaminie.
Skrócona natomiast, była także dołączona - przypięta - do klucza.

No i uwaga podczas kręcenia kółkiem. Niewyważony drąg potrafi nieźle się rozpędzić i poturbować, a nawet rękę złamać.
Kiedyś poleciał mi taki na dół i jak przywalił w poziomie, to zrobiły się dwa. Cool
pawel11610 - 23-06-2025, 22:34
Temat postu:
Bardzo Ci dziękuje za pomoc. Mam jeszcze pytanie dotyczące ryglowania napędów. Z czego wynika przepis, że rogatki z obsługą na miejscu muszą być ryglowane, a z obsługą z odległości już nie? Jeśli chodzi o ręczne zamykanie rogatek przy awarii to oczywiście sprawa dotyczy tylko przejazdów sterowanych na miejscu, ale pytanie tylko czy cała procedura zwalniania rygla i wysprzęglania silnika nie byłaby zbyt czasochłonna w sytuacji w której do przejazdu zbliża się pociąg? Very Happy
aanniiaa - 24-06-2025, 18:49
Temat postu:
pawel11610 napisał/a:
Bardzo Ci dziękuje za pomoc. Mam jeszcze pytanie dotyczące ryglowania napędów. Z czego wynika przepis, że rogatki z obsługą na miejscu muszą być ryglowane, a z obsługą z odległości już nie?
(...)

Rozporządzenie nr 1744.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group