INFO KOLEJ - forum kolejowe

Dopłaty do biletów - Dopłaty do FIP w Hiszpanii

Krzysztof - 23-02-2007, 19:17
Temat postu: Dopłaty do FIP w Hiszpanii
Czy ktoś zna dopłaty do FIP na kolejach hiszpańskich (AVE, Talgo itd.)
eurostar - 24-02-2007, 09:21
Temat postu:
Na AVE jest 60% zniżki na FIP (karta/bilet). A o które Talgo Ci chodzi ? Talgo czy Talgo 200 ?
Krzysztof - 24-02-2007, 16:56
Temat postu:
Będę miał bilet FIP na Hiszpanię. Według rozkladu jazdu mam połączenie z Madrytu pociagami Talgo i Arco (do Granady z przesiadką w Cordobie). Nie zamierzałem starać się legitymację FIP tylko chcę korzystać z biletów FIP.
dan - 25-02-2007, 09:41
Temat postu:
Te ceny dotyczą biletów Interrail, myślę że takie same są dla FIP, będąc w Hiszpanii płaciłem za poc. Estrella 1 kl. 9 euro a za Talgo 2 kl. 6 euro.
Cena to jeden problem a drugi to dostępność miejsc.

1.RENFE
All national trains and AVE trains, reservation compulsory:
Euromed, Arco, Alaris, Altaria, Talgo:
- tourist class = 6 EUR
- business class = 9,5 EUR
- business class with special services = 22,5 EUR
AVE and Talgo 200:
- tourist class = 10 EUR
- class 'preferente' = 23 EUR
eurostar - 25-02-2007, 10:30
Temat postu:
Dan informacje, które podałeś są nieaktualne lub nieprawdziwe. Na pociągi dużych prędkości dużych prędkości sieci AVE czyli: AVE, AV Media Distancia i Talgo 200 nie ma żadnej rezerwacji, tylko jest cena globalna (bilet+rezerwacja) i na FIP przysługuje 60% ulgi. Na pociągi kwalifikowane sieci Grandes Lineas, czyli Talgo, Arco, Altaria, InterCity, Alvia, Estrella, Euromed, Alaris jest obowiązkowa rezerwacja - 6,50 euro w 2 klasie i 10,50 euro w 1 klasie. Klasy biznes w tych pociągach nie ma. Jest klasa Club w pociągach sieci AVE.
dan - 25-02-2007, 12:51
Temat postu:
Może jest tak jak napisał Eurostar, różnice są jednak niewielkie biorąc pod uwagę i tak duże kwoty.
Moje informacje są ze strony
http://www.interrailnet.com/timetables.dhtml
Natomiast informacje o poc.SUREX i LUSITANIA:
http://www.renfe.com/productos/pdf/surex_151205_precioglobal.pdf
http://www.renfe.com/productos/pdf/lusitania_pases_2006.pdf
W Lusitanii dopłata do m.siedzącego kosztuje 2kl.-6 euro, 1kl.-9,5 euro, chyba że od tego roku jest tak jak napisał Eurostar.
eurostar - 25-02-2007, 12:58
Temat postu:
Niestety już wiele razy złapałem się na tym że na stronie RENFE są nieaktualne i stare informacje. Trochę to dziwne, ale tak niestety jest. To co ja napisałem, obowiązywało już w zeszłym roku. I jeszcze jedna informacja - w pociągach dużych prędkości sieci AVE możliwy jest przejazd w klasie CLUB lub Preferente z ulgą na FIP nawet wtedy, kiedy mamy bilet lub kartę zniżek FIP tylko na 2 klasę !
dan - 25-02-2007, 13:04
Temat postu:
I co z tego że znamy już ceny dopłat, jeśli pójdziemy do kasy i Pan powie że nie ma miejsc i że jedyne są tylko sypialne za >20 euro. Albo tak jak miałem w Maladze że w jednym okienku nie załatwiłem żadnego biletu na 6 pociągów, a w drugim okienku Pan nic nie powiedział i wydrukował te 6 biletów.
Co Wy na to?
eurostar - 25-02-2007, 13:26
Temat postu:
Największy problem jest z rezerwacją na pociągi AVE Madryt - Sevilla w piątki i niedziele. Jak ktoś nie kupi wcześniej biletu to może utknąć na dobre. Kasjerzy w Sevilli w żadnym języku ani be ani me - tylko po Hiszpańsku. Sypialny już kosztuje powyżej 65 euro.
Krzysztof - 25-02-2007, 16:57
Temat postu:
Serdecznie dziękuję. Konkluzja - AVE i Talgo 200 z uwagi na cenę należy wybić sobie z głowy, a w pozostałych zabezpieczyć sobie miejscówki. No pozostają jeszcze InterRegio (osobowe) - tu chyba miejscówki nie obowiazują?
W maju wracam - to zdam relację "jak jest w tym roku".
Wszystkich "informatorów" pozdrawiam
eurostar - 25-02-2007, 23:49
Temat postu:
InterRegio nie ma. Są Regionales - regionalne i Cercanias (aglomeracyjne). Nie ma dopłat i nie ma możliwości rezerwacji. Pozdrawiam.
Krzysztof - 26-02-2007, 17:55
Temat postu:
Brak dopłat! i o to chodzi!!! a, że trochę wolniej. No wolniej niż na PKP na pewno nie. Dziękuję i też pozdrawiam.
dan - 26-02-2007, 19:35
Temat postu:
Ale żeby zaplanować przejazd po Hiszpanii pociagami regionalnymi trzeba mocno kombinować bo oferta jest bardzo słaba a skomunikowań prawie nie ma.
Krzysztof - 26-02-2007, 20:48
Temat postu:
Dokładnie tak jest. Ale udało mi się coś sklecić. Wjazd z Port Bou do Barcelony. Stąd nocnym Hotelowym do Cordoby (obowiazkowa miejscówka) i dalej regionalnymi pomiędzy Cordobą, Sevillą, Huelvą i Granadą (mój cel to poznanie Andaluzji w cztery dni)). Stąd jedynym połaczeniem pociagami regionalnymi na dobę (z przesiadką w Linares Baeza) do Madrytu. I powrot nocnym Schnellzugiem do Irunu, no a to już prawie Francja.
Mam nadzieję, że mi sie uda.
Iktorn - 01-03-2007, 14:27
Temat postu:
A czy ktoś wie jak jest z nocnymi pociągami (chyba odpowiedniki naszych nocnych pośpiesznych); np nocny pociąg "Costa Brava" Barcelona-Madryt, albo pociąg "Pio Baroja" Portbou-Irun. Jak ma się w nich obciążenie w sezonie (lipiec-sierpień) a jak poza sezonem? Czy np lepiej kupić miejscówki wcześniej czy przed odjazdem pociągu też dostaniemy bez problemu.
Pirat - 30-05-2007, 20:52
Temat postu: Wszystko o kolejach w Hiszpanii
Bilet FIP na hiszpańskie koleje RENFE wydawany jest pracownikom kolei, jak też członkom ich rodzin. Jednak mimo że koleje RENFE są jednymi z najnowocześniejszych w Europie, podróż nimi może przynieść wiele niespodzianek.

Podróż do Hiszpanii na podstawie biletu FIP nie zawsze jest taka prosta, jak w innych krajach Europy. Dzieje się tak dlatego, że po pierwsze: pociągi w Hiszpanii poruszają się po torach o szerokości 1668 mm (europejski standard to 1435 mm), przez co w komunikacji międzynarodowej między Hiszpanią a Francją mogą kursować jedynie pociągi specjalne typu Talgo – z możliwością zmiany rozstawu osi. Niestety, ilość takich międzynarodowych połączeń jest ograniczona.

Europejski rozstaw szyn stosuje się na nowobudowanych liniach dużych prędkości, jednak na razie nie ma żadnej takiej trasy międzynarodowej. Po drugie, większość osób planujących podróż korzysta z elektronicznego rozkładu jazdy „Hafas”, który niestety podaje sprzeczne informacje co do kategorii pociągów i ewentualnych dopłat. Największy kłopot może sprawić kupno biletu lub miejscówki na pociągi sieci AVE lub większości kategorii sieci Grandes Lineas. Odprawa odbywa się przed wejściem do pociągu, a biletu czy miejscówki nie można kupić bezpośrednio u konduktora.

Hiszpania stawia na szybkość i komfort, dlatego praktycznie cała sieć kolejowa opiera się na połączeniach pociągami kwalifikowanymi (Grandes Lineas). Ze względu na budowę kilku nowych linii dużych prędkości, dynamicznie rozwija się także ruch pociągami AVE (dużych prędkości). Prawie wszystkie hiszpańskie pociągi dużych prędkości obsługiwane są przez składy zespolone, jednostki elektryczne lub słynne malutkie wagoniki – pociągi typu Talgo. Wyjątek stanowią pociągi kategorii InterCity, Arco i Diurno oraz nocne Estrella – klasyczne składy wagonowe. Wszystkie pociągi w Hiszpanii są klimatyzowane i we wszystkich obowiązuje zakaz palenia tytoniu.

Wszędzie ważne jest bezpieczeństwo, dlatego odprawa do pociągów najwyższych kategorii odbywa się przed wejściem, a bagaż jest szczegółowo sprawdzany i prześwietlany. Uzupełnieniem oferty kolejowej są pociągi regionalne oraz aglomeracyjne i podmiejskie (Cercanias).

Pociągi sieci Grandes Lineas

Uznawane za flagowe pociągi sieci Grandes Lineas obsługują nowoczesne składy zespolone. Kursują na najważniejszych trasach. Alaris obsługuje trasę Madryt – Walencja – Gandia/Castello de la Plana. Euromed kursuje na trasie Barcelona – Alicante, natomiast Alvia jeździ po nowej linii dużych prędkości, łącząc największe miasta Madryt i Barcelonę. Alvia może być alternatywą dla osób, które chcą taniej, a niekoniecznie wolniej, pokonać trasę z Madrytu do Barcelony. Pociągi Altaria kursują w relacjach północ – południe przez Madryt, łącząc największe miasta. Do obsługi Alarii przeznaczono najnowszą generację składów typu Talgo.

Na przejazd wszystkimi pociągami jest wymagana taka sama dopłata do FIP 6,50 i 10,50 euro (2 i 1 klasa). W pociągach tych jest wcześniejsza odprawa osób i bagażu. Na peron można wejść dopiero 20 – 30 minut przed odjazdem pociągu. Odprawa kończy się na 2 minuty przed odjazdem. Przed wejściem sprawdzane są bilety i miejscówki, a bagaż przechodzi osobną kontrolę (tak samo jak na lotnisku). Osoby, które nie posiadają rezerwacji, nie zostaną wpuszczone do pociągu.

Nocne pociągi sieci Grandes Lineas

Jedyne nocne pociągi w Hiszpanii kursują zarówno w relacjach krajowych, jak i międzynarodowych. Estrella to składy klasyczne, w których dostępne są wagony sypialne, z miejscami do leżenia oraz przedziałowe do siedzenia w dwóch klasach: Turista i Preferente. W komunikacji krajowej kursują na północy Hiszpanii, łącząc Barcelonę, Bilbao, San Sebastian, Madryt i Vigo. Na południe od Madrytu realizowany jest tylko jeden nocny kurs – do Algeciras. W komunikacji międzynarodowej kursuje jeden pociąg Estrella relacji Irun – Lizbona. Na przejazd pociągiem Estrella należy wykupić wcześniej miejscówkę w cenach: 6,50 euro – za miejsce siedzące w klasie Turista; 10,50 euro – miejsce siedzące w klasie Preferente; 17 euro – miejsce w wagonie z miejscami do leżenia czy 76,60 euro – za miejsce w wagonie sypialnym.

Trenhotel – ekskluzywne nocne pociągi o bardzo wysokim standardzie – obsługiwane są przez składy typu Talgo. Dostępne są wagony sypialne, restauracyjne oraz bezprzedziałowe wagony klasy Preferente, traktowane jako sliperetka. W komunikacji krajowej kursują w relacjach Barcelona – Granada/Malaga/Caidz oraz Madryt – Vigo/La Coruna. W komunikacji międzynarodowej kursują na trasach: Madryt – Lizbona, Barcelona – Paryż oraz Barcelona – Zürich/Mediolan. W relacjach łączonych kursują grupy wagonów, które łączone są na stacjach węzłowych. Trenhotel to – jak na razie – jedyne długodystansowe, międzynarodowe pociągi, którymi można dotrzeć do Hiszpanii. Niestety, są bardzo drogie. Najtańsza miejscówka w wagonie sypialnym kosztuje 67 euro. Nieco taniej, bo 43 euro trzeba zapłacić za miejscówkę w sliperetce, na przejazd w której wymagany jest bilet FIP 1 klasy.

Sieć pociągów dużych prędkości – AVE

Hiszpańska sieć pociągów dużych prędkości (AVE) istnieje od 1992 roku, kiedy otwarto pierwszą nową trasę: Madryt – Sewilla. Pociągi sieci AVE dzielą się na 3 produkty: Talgo 200 – składy typu Talgo kursują na trasie Madryt – Malaga. AltaVelocidad Espanol – kursują na trasach Madryt – Sewilla (obsługa przez pociągi zespolone generacji TGV) oraz Madryt – Saragossa – Camp Tarragona (obsługa przez pociągi zespolone generacji Talgo 350 oraz ICE3). Od przyszłego roku będą dojeżdżać już do Barcelony. AV Media Distancia – kursują na krótkich odcinkach linii dużych prędkości i są tańsze od pozostałych produktów AVE (obsługa przez pociągi zespolone generacji Pendolino). AV Media Distancia obecnie kursują na trasach: Sewilla – Cordoba i Madryt – Toledo. W pociągach sieci AVE dostępne są klasy: Turista, Preferente (z wyjątkiem AV Media Distancia) i Club (z wyjątkiem Talgo 200).

Podobnie jak w pociągach Grandes Lineas, odprawa podróżnych odbywa się przed wejściem do pociągu. Frekwencja w pociągach AVE, szczególnie na trasie Madryt – Sewilla sięga często 100 procent, dlatego zalecana jest wcześniejsza rezerwacja biletu. Bilety na sieć AVE są dosyć drogie, a posiadaczom uprawnień FIP przysługuje jedynie 60 proc. zniżki. Bilet z nią mogą kupić zarówno posiadacze bezpłatnego biletu FIP na koleje RENFE, jak i posiadacze karty zniżek FIP. Dodatkowo pociągi AVE, kursujące na trasie Madryt – Sewilla oraz Talgo 200 na trasie Madryt – Malaga, dzielą się na tańsze (Valle) i droższe (Llano).

Pociągi kwalifikowane

Zalicza się je do tych „mniej ważnych” i o mniejszej frekwencji. Obsługiwane są taborem klasycznym (skład wagonowy). Pociągi Talgo zestawione są z krótkich wagoników najstarszej generacji, nazywanych potocznie „serdelkami”. Dla podróżnych dostępne są wagony klasy Preferente i Turista, a w pociągach Talgo dostępna jest także caffeteria. Pociągi InterCity kursują w relacji Madryt – Hendaye, pociągi Diurno łączą Vigo i Salamankę z Bilbao i San Sebastian, a składy Arco kursują z Port Bou, Barcelony i Walencji do miast położonych na samym południu Hiszpanii. Z kolei Talgo kursują na większości głównych tras (z wyjątkiem samego południa), ale także w relacjach międzynarodowych do Hendaye i Montpellier we Francji. Na przejazd InterCity, Talgo, Diurno i Arco należy wcześniej wykupić rezerwację w wysokości 6,50 euro (Turista) lub 10,50 euro (Preferente). W tych pociągach nie ma wcześniejszej odprawy, można wsiadać bezpośrednio do wagonu, a kontrola biletów dokonywana jest podczas jazdy.

Pociągi osobowe, aglomeracyjne

Doskonale zorganizowana sieć pociągów spełniająca funkcję kolei miejskiej działa w obrębie 11 największych hiszpańskich miast. Sieć jest ciągle rozbudowywana. Pociągi są bardzo szybkie i komfortowe. W ostatnich latach zainwestowano w tabor i zakupiono nowoczesne klimatyzowane składy. W obrębie Madrytu i Barcelony kursują składy piętrowe. Rozkład jazdy ułożony jest cyklicznie, na najbardziej obłożonych trasach pociągi kursują nawet co 3 minuty. Poszczególne linie oznaczone są numerami (C1, C2, C3...). Pociągami można także dojechać na niektóre lotniska. Bilet FIP jest ważny we wszystkich pociągach bez dodatkowych opłat.

Pociągi regionalne

Regionalne pociągi w Hiszpanii są jedynie uzupełnieniem oferty sieci Grandes Lineas i AVE. Kursują w obrębie regionów i nie mają zasięgu ogólnokrajowego. Na wybranych trasach kursują cyklicznie i dzielą się na podkategorie, np. Andalucia Express czy Catalunya Express. Są także trasy, na których kursują tylko raz dziennie. Osoby wybierające się w podróż z biletem FIP mogą wybrać podróż tymi pociągami i zaoszczędzić na dopłatach, ponieważ w Regionales nie wymaga się dopłat i rezerwacji miejsc. Pociągiem Regionales można dojechać do Barcelony z Port Bou – granicy francusko-hiszpańskiej. W pociągach dostępna jest wyłącznie 2 klasa (Turista).

P. B. Jezierski "KURIER PKP"
Kajetan - 15-06-2007, 08:14
Temat postu:
W czasie swoich podróży do Hiszpanii (ostatnia w zeszłym roku) zauważyłem, że na tamtejszych kolejach trochę szwankuje informacja. Przykładowo: na stacji w Burgos w plakatowym rozkładzie jazdy pewien pociąg był oznaczony jako nie posiadający rezerwacji, a na stacji w Valladolid przy tym samym pociągu widniał symbol obowiązkowej rezerwacji. Ja wsiadałem w Burgos z biletem FIP, do kasy w ogóle nie poszedłem, a w pociągu konduktor miał pretensję że nie mam miejscówki. Wniosek: najlepiej zawsze zapytać w kasie biletowej, czy na dany pociąg obowiązują miejscówki. Ale w okienkach informacji czasem też udzielają błędnych informacji co do obowiązku rezerwacji miejsc (spotkało mnie to w Granadzie kilka lat temu; dopiero w kasie poinformowano mnie prawidłowo). Dla odmiany w Salamance sprzedano mi „miejscówkę” bez oznaczenia miejsca - na pociąg nie posiadający rezerwacji, tłumacząc, że jest to obowiązkowa „dopłata do biletu zagranicznego”. W pociągu tej dopłaty nie pokazałem konduktorowi, a konduktor wcale się o nią nie upominał.
Mimo pewnych trudności zachęcam do podróżowania po Hiszpanii i życzę podróżującym szczęśliwej drogi!
Kajetan.
Kajetan - 15-06-2007, 08:35
Temat postu:
Z moich doświadczeń wynika, że miejscówki w Hiszpanii należy kupować z maksymalnym wyprzedzeniem! Zdarzyło mi się czekać w Barcelonie dwie i pół doby na pierwsze wolne miejsca do Madrytu! Oczywiście od razu kupiłem miejscówki na wszystkie pociągi, którymi miałem zamiar podróżować, ale musiałem już dokładnie trzymać się planu podróży.
W zeszłym roku zauważyłem, że w pociągach regionalnych nie ma rezerwacji miejsc, ale w „regional express” i TRD rezerwacja zwykle obowiązuje (nie mówiąc o pociągach wyższej kategorii). Poza tym przeczytajcie moją odpowiedź na post Pirata w dziale „Koleje i promy”!
A jeśli ktoś chce zwiedzić Andaluzję w 4 dni, to radzę wybrać sobie 1-2 miasta. Polecam: Sevilla + Cordoba albo Granada (po 2 dni na każde z tych miast).
Kajetan.
FreeLock - 02-03-2008, 12:57
Temat postu:
To jak to jest z tymi superszybkimi pociągami w Hiszpanii teraz?konkretnie mi chodzi o AVE.Chcę sobie przejechać tym nowym Siemens Velaro E i teraz nie wiem ile ta dopłata będzie.W dopłatach Interrail ważnych od 1 kwietnia 2007 roku pisze ze wykupuje się tylko miejscówkę w wysokości 10 Euro na 2 klasę i chyba to samo jest w FIPIE.Jedni mówią że jest zniszka procentowa a inni że tylko miejscówka.Jak to jest w tej chwili??
eurostar - 03-03-2008, 18:19
Temat postu:
Miejscówkę wykupujesz na pociągi należące do grupy "Grandes Lineas" np. Altaria, Talgo, Alaris, Alvia czy Estrella. Na pociągi sieci AVE, czyli AVE, Talgo200 kupujesz bilet z ulgą 60%.
FreeLock - 03-03-2008, 21:58
Temat postu:
Szkoda że tak jest z tymi AVE.Na rozkładzie widać że kursują co godzinę z barcelony do madrytu.Wie ktoś może ile orientacyjnie na bilet fip będzie kosztować bilet na tej trasie?
Iktorn - 04-03-2008, 00:14
Temat postu:
Hiszpański rozkład jazy podaje ceny:
Tourist 119.50euro
First 179.30euro
Club 215.20euro

Jest to cena za bilet normalny. Link do rozkładu jazdy: renfe
piotrbk - 06-03-2008, 08:14
Temat postu:
W sezonie nie jest zbyt ciekawie ja jezdziłem lekko po sezonie lub całkiem po nim i tylko raz miałem problem z wyjazdem z Barcelony do Sevilli ale na szczęscie były dwa takie nocne pociagi ,i załapałem sie na drugi .Coś mi sie wydaje ze pokręciłes w swoim poscie relacje pociągów. Ale ogólnie w Hiszpani jest tak ze w nocnych pociagach wagonów do siedzenia jest mało najczęsciej jeden a czasami nawet tylko dzielony na preferente i turista
Iktorn - 14-05-2008, 00:18
Temat postu:
Na stronach kolei hiszpańskich są dostępny dopłaty do biletów FIP na połączenia międzynarodowe. Są tam wyszczególnione 2 rodzaje biletów FIP:
* FIP ocio/privado (normalny bilet FIP wydawany kolejarzom)
* FIP servicio (FIP służbowy)

Dopłaty do FIP normalnego np do pociągu TrenHotel na trasie Madryt-Lizbona to:
* 6,5euro turista
* 10euro preferente
* kuszetka turista - 29euro

Dopłaty na trasie Irun-Lizbona:
* 7euro euro miejsce siedzące
* 27euro kuszetka 6 osobowa
* 42euro sypialny T3

Dopłaty na trasie Barcelona - Montpellier
* 14euro turista
* 17euro preferente

Dopłaty na trasie Cartagena - Montpellier
* 13euro turista
* 16euro preferente

Link do strony w tym miejscu. Tylko te pociągi sprawdzałem, gdyż tylko te kierunki mnie interesują Smile Pewnie i dopłaty do FIP na połączenia krajowe można znaleźć gdzieś na stronie. Informacje o tych dopłatach są tylko w języku hiszpańskim.
Od siebie dodam, że na połączenie krajowe jak i międzynarodowe w Hiszpanii również jest pewna pula biletów promocyjnych, chyba na pociągi GrandLines (AVE i inne) od 19euro za miejsce Turista. No, jak ktoś zaplanuje sobie podróż i kupi przez neta, to będzie taniej niż z biletem FIP (tylko 60% zniżki na pociągi AVE).
FreeLock - 18-05-2008, 10:35
Temat postu:
Konkretnie gdzie można kupić te bilety za 19 E?na AVE?sam szukałem i tylko do 60% zniżki na połaczenia widziałem.Nic o ofertach za 19 E nie było.Daj linka jak możesz:)
Iktorn - 18-05-2008, 19:30
Temat postu:
Trzeba poszukać Smile Z tymi biletami jest tak, że one się pojawiają i dosłownie za kilka minut bilety w takiej cenie są już wyprzedane! Szczególnie w sezonie wakacyjnym i na najpopularniejszych trasach. Po prostu musisz na bieżąco śledzić, aż trafisz na taką cenę.
Pamiętam, że kilka miesięcy temu chciałem kupić promocyjny bilet na TGV (22euro) i kupiłem go parę minut po północy, a za godzinę nie było już tych tanich biletów, były od 40euro.
Link do rozkładu w tym miejscu
matuh - 06-09-2009, 15:31
Temat postu:
Zmieniły się zasady podróżowania hiszpańską siecią pociągów dużych prędkości AVE na podstawie biletu FIP. Pasażerowie nie muszą już uiszczać bajońskich dopłat za przejazd.

Sieć linii kolejowych w Hiszpanii jest niewielka. Aby podróżować po kraju pociągiem szybko i sprawnie, trzeba korzystać z sieci pociągów kwalifikowanych Grandes Lineas i kolei dużych prędkości AVE.
Dotychczas posiadacze biletu czy karty zniżek FIP mogli podróżować siecią AVE jedynie z 60-procentową zniżką. Każdorazowy przejazd oznaczał spory wydatek – na ulgowy bilet (oprócz miejscówki) trzeba było wydać średnio ponad 20 euro.

Według nowych przepisów, trzeba kupić jedynie miejscówkę, której cena jest stała i nie zależy od długości przejechanej trasy. Miejscówka na pierwszą klasę (Preferente) kosztuje 23,5 euro i obejmuje posiłek. O ponad połowę mniej zapłacimy za miejscówkę w drugiej klasie (Turista) – 10,5 euro. Miejscówka ważna jest oczywiście tylko w jednym pociągu. W przypadku planu podróży z przesiadkami na dwa różne pociągi AVE, należy wykupić dwie osobne miejscówki.
Zmianie uległy również zasady przejazdu w krótkodystansowych pociągach dużych prędkości sieci Avant. Na każdy przejazd należy wykupić miejscówkę w cenie 6,5 euro. W składach Avant dostępne są wagony tylko drugiej klasy (Turista).


P. B. Jezierski
Iktorn - 01-11-2009, 02:37
Temat postu:
Właśnie wróciłem z Hiszpanii z FIP. Dopłaty do AVE jak podano wyżej. Do innych pociągów dalekobieżnych (Avant, Estrella itp.) dopłata do klasy 1 (preferente) to 10 euro do klasy 2 (turista) 6,5 euro.

Niestety, do pociągów osobowych również obowiązuje miejscówka, ale nie do wszystkich. Dla przykładu pociągi media distanca na linii Sewilla-Kordoba-Granada posiadają miejscówki, a na linii Barcelona-Portbou nie. Koszt to 4,30 euro, ale jeździłem wiele razy i konduktorzy nigdy się o jej brak nie czepiali. Wystarczyło pokazać okładkę i często nawet nie oglądali biletu.

Na FIP można za darmo jeździć pociągami podmiejskimi np w Madrycie. Barcelonie (ale nie metrem).

Aha, w Hiszpanii funkcjonuje "Lounge Club" - czyli luksusowa poczekalnia dla posiadaczy biletów 1 klasy. Można wejść na 2 godziny przed odjazdem pociągu, należy mieć bilet + rezerwację na pociągi AVE (Preferente/Club) oraz niektóre pociągi dalekobieżne (np. nocne hotelowe w klasie 1). Wpuścili mnie z FIP (którego nawet nie oglądali) wystarczyła sama miejscówka.
W środku aktualna prasa, toalety, wygodne fotele, gniazdka elektryczne + dostęp do internetu. Do woli zimne i gorące napoje, kostki lodu, woda mineralna oraz alkohol w postaci piwa.

Poniżej fotka z poczekalni
gregor - 30-03-2010, 20:50
Temat postu:
Witam! Czy ktoś wie jak zrobić rezerwację do FIP przez internet na koleje RENFE np.do pociagu Irun-Madryt,Madryt-Lisbona.
Iktorn - 30-03-2010, 21:35
Temat postu:
Nie zrobisz przez Internet, ale dostaniesz bez problemu w Niemczech (np w Berlinie Hbf w centrum obsługi klienta).
piotrek_89 - 31-07-2010, 21:06
Temat postu:
a jak to jest w pociągach cercanias, czyli tzw. podmiejskich słyszałem że przed wejściem na perony są takie same bramki jak do metra a co z nami posiadaczami biletów FIP?
Iktorn - 31-07-2010, 21:24
Temat postu:
Jak byłem w 2009 roku, to w Barcelonie były bramki i wystarczyło pokazać FIP - pracownik wpuszczał na peron. W Madrycie nie było ani bramek ani pracowników.
Fipowiec - 23-08-2010, 08:47
Temat postu:
Za tydzień wybieram sie na Hiszpanię i Portugalię. Przeczytałem że w Berlinie można już kupić sobie miejscówkę na pociąg z Irun do Lizbony. Czy cena miejscówki zakupionej w Berlinie różni się np. od tej kupionej w Irun?
Iktorn - 23-08-2010, 13:42
Temat postu:
W 2008 ceny były takie same w Berlinie i w Portugalii/Hiszpanii (wtedy za Sud Expres 7euro brali za miejsce siedzące 2 klasy). Myślę, że teraz nic się nie zmieniło.
matuh - 22-09-2010, 13:24
Temat postu:
witam, mam pytanie co to jest pociag nrMD, chodzi mi o pociag z Jaen do Madrytu.

[ Dodano: 23-09-2010, 21:05 ]
ile kosztuje miejscowka w pociagu z Madrytu do Walencji o nazwie Alaris??
Fipowiec - 27-09-2010, 12:13
Temat postu:
Zapewne chodzi tu o oznaczenie pociągu Media Distancia. Do niedawna były to często pociągi regionalne które kursowały na nie długich trasach w ciągu dnia np. z Madrytu do Avili, Toledo, Salamanki, Segovii i były bez dopłat a teraz jako MD są z dopłatą i należy dokupić do nich miejscówkę za 4 EUR. Wiem o tym bo jechałem na początku września takim pociągiem na trasie Madrid Ch.-Salamanca.
piotrek_89 - 27-09-2010, 18:03
Temat postu:
A wiecie cos moze na temat generalnego strajku w hiszpani? jak beda funkcjonowac koleje w tym dniu? 29/09
Iktorn - 28-09-2010, 22:17
Temat postu:
Te pociągi Media Distancia to jedna wielka loteria. W 2009 roku jak byłem w Hiszpanii to na linii Granada-Kordoba-Sewilla w tych pociągach była wymagana miejscówka za 4,30euro, ale na szczęście konduktorzy jej nie chcieli i na widok okładki biletu FIP nic więcej nie sprawdzali.
A na linii Barcelona-Girona-Portbou żadnych miejscówek ani dopłat nie ma. Sytuacja ta sama - okładka biletu FIP i konduktor dziękuje i sobie idzie.
Fipowiec - 29-09-2010, 12:13
Temat postu:
Mnie z kolei, jak jechałem teraz na linii Madrid-Salamanca, konduktor pierwsze co to prosił o okazanie rezerwacji a FIP w zasadzie go nie interesował jak widział z daleka okładkę.
matuh - 27-10-2010, 11:21
Temat postu:
a co w przypadku pociagow regional express?? jest tam jakas miescowka? i czy pociag estrella posiada wagon z miejscami siedzacymi i czy trzeba jakos szybciej rezerwowac?
eurostar - 27-10-2010, 16:51
Temat postu:
w regional-express (Regionales) nie ma rezerwacji. Estrella ma rezerwację, zaleca się zarezerwowanie miejsca przynajmniej kilka godzin przed odjazdem, a w szczycie sezonowym przynajmniej dzień wcześniej.
Iktorn - 27-10-2010, 17:41
Temat postu:
Koszt to (2009 rok):
1 klasa: 10 euro
2 klasa: 6,5 euro

Rezerwacja obowiązkowa i bez niej nie wpuszczą na peron ani do pociągu. Przypomnę, że w Hiszpanii nie ma czegoś takiego jak tłok czy jazda w korytarzu - tam bez miejscówki nie wpuszcza się ani na peron ani do pociągu (sprzedaje się tyle biletów, ile jest miejsc siedzących). I czasem można utknąć na 24 godziny nawet, jak jest jakiś super sezon i straszny tłok, a nie kupi się miejscówki wcześniej.
matuh - 27-10-2010, 19:07
Temat postu:
Iktorn, mowisz tylko o estrella czy RE takze? bo przeczytalem ze RE rozni sie tym od Media distancia wlasnie tym ze nie ma miejscowek wiec jak mialbym ja kupic? Smile
Iktorn - 27-10-2010, 19:22
Temat postu:
To dotyczy tylko pociągów z obowiązkową rezerwacją - Estrella, AVE, Talgo itp.

Na pociągi MediaDistanca co prawda czasem są obowiązkowe miejscówki, ale nie ma odprawy przed wejściem na peron (czyli można wsiadać, nawet jak nie ma miejsc). Natomiast na pociągi dalekobieżne przed wejściem jest odprawa jak na lotniskach (skanowanie bagażu + kontrola biletowa) i dopiero można wejść do pociągu.
matuh - 27-10-2010, 19:59
Temat postu:
Iktorn, to zalezy od dworca bo jak wsiadalem do MD w Jaen czyli malutkiej miescinie i jechalem pociagiem na krotkiej trasie byla bramka przy ktorej nie bylo sprawdzania bagazu ale bitetu owszem Smile wlasnie wrocilem z dworca i dziwna sprawa bo pan w kasie powiedzial ze bilet estrella na FIP kosztuje mnie 50euro natomiast z karta euro26 cos kolo 30euro... chyba cos Pan namieszal i jutro pojde jeszcze raz Smile
Iktorn - 27-10-2010, 20:06
Temat postu:
Nawet w małych dziurach, jak np Portbou nie ma kontroli, jak jeździsz osobówkami. Ale jak wsiadasz w nocny Estrella do Madrytu, to wyciągają z kąta skaner, ustawiają bramki i musisz przejść odprawę. u akurat mam śmieszne doświadczenie, bo ten pociąg stoi w peronach już od rana i ja wsiadłem sobie w niego koło 2,5 godzin przed odjazdem (miałem miejscówkę) i takim oto sposobem ominęła mnie odprawa + kontrola.

Jednak przy pociągach dalekobieżnych to jest norma i nie unikniesz - nawet w małych miejscowościach.
matuh - 28-10-2010, 10:53
Temat postu:
na dzien dzisiejszy

Media distancia - 4euro - tarifa 019
Ave Lanzadera - 6,5 euro
Estrella - 6,75 euro - tarifa 719
p.borzecki - 25-02-2011, 11:26
Temat postu: Czy komuś udało się kupic bilet online na RENFE.com?
Witam,
Ucieszyłem się gdy znalazłem interesujący mnie bilet ponad 50% w promocji na RENFE.com (normalnie nieco ponad 40 EURO, w promocji nieco ponad 17 EURO), ale gdy dochodzi do płacenia kartą wyświetla się błąd, iż transakcja nie może być zrealizowana. Próbowałem dwóch kart różnych banków, ale nadal nie działa.

Na forum GoldenLine.pl przeczytałem post człowieka, który po zgłoszeniu im problemu,otrzymał odpowiedź, iż mają oni problem z akceptacją obcych kart kredytowych, ale post jest z 2009 roku, więc chyba do tej pory powinni to poprawić...

Czy komuś udało się zakupić bilety na tej stronie?


--
Pozdrawiam serdecznie
Piotr Borzecki
Damian_89 - 29-03-2011, 16:34
Temat postu: Podróż z FIP po Hiszpanii
Witam wszystkich serdecznie. Mam pytanie dotyczące podróżowania na bilecie FIP po Hiszpanii. Otóż w tym roku wybieram się na wczasy do Hiszpanii i mam w planach m.in. zwiedzenie klasztoru na górze Montserrat. Wiem że jeżdżą tam kolejki przewoźnika FGC Ferrocarrils. Wie ktoś może czy honoruje on bilet FIP, czy FIP jest ważny tylko w pociągach RENFE? Dziękuje za odpowiedź Smile
dan - 30-03-2011, 17:25
Temat postu:
FGC to kolej regionu Katalonii, nie honoruje FIP.
gregor - 28-05-2011, 15:47
Temat postu:
Witam ! Czy ktoś robił w Poznaniu w TSS Polska Touristik Service System Sp. z o.o.
ul.Sokolowskiego 2, rezerwacje na pociągi hiszpańskie np. Irun-Lizbona .Jesli tak, to proszę o wrzucenie skanu na forum lub na adres: gregor71@onet.eu.
winograd - 24-08-2011, 19:32
Temat postu:
Podjechałem dziś do Berlina, aby wykupić miejscówki na AVE i na kuszetke w ESTRELLI. I co ciekawe - Estrelle mi sprzedali, a AVE nie mogli. Czy DB ma ograniczenia na AVE?
FreeLock - 28-08-2011, 22:07
Temat postu:
Ja miałem taką sytuację w zeszłym roku.Jakieś problemy były i kupiłem dopiero w Frankfurcie i Hamburgu.Spróbój kupić w innym dużym mieście.Na pewno się uda.W tym roku też będę kupował na AVE więc dam znać jakby sie nie udało.
andrej - 29-08-2011, 06:27
Temat postu:
Pociąg relacji Irun do Lizbony , to raczej koleje Portugalskie , kupilem na ten pociąg rezerwację kilka lat temu w kasie PKP - cena 10 zł, teraz kupuję przez internet, wczoraj kupiłem bilet na pociąg we Francji, za 7 dni przyślą pocztą do domu. Myślę że nie trzeba już jechać do Niemiec , by kupić bilety.

[ Dodano: 29-08-2011, 20:51 ]
dziś dostałem bilety z Paryża - po 4 dniach od zamówienia , to szok. TO JEST Europa . Happy
winograd - 14-09-2011, 20:35
Temat postu:
Byłem - wróciłem - było fajnie Very Happy

FreeLock - Dzięki za radę - udało mi się kupić AVE na Berlin Ost. Co prawda kasjerka męczyła się ponad 5 minut, ale dała radę wystawić. Po tej udanej próbie sama była w siódmym niebie. Happy

Dopłaty do FIP:
AVE (2klasa) - 10 euro
ESTRELLA kuszetka - 18,60 euro

Jeśli chodzi o Montserrat - FIP oczywiście nie obowiązuje. Skorzystaliśmy z oferty FSG + kolejka linowa (Tam i Powrót) za 16,60 euro. Można to normalnie kupić w biletomacie (np. na stacji początkowej Barcelona p. Espanya) płacąc kartą lub gotówką.
Okid2 - 21-10-2011, 18:16
Temat postu:
Lizbona - Irun (Skład RENFE). 2ga klasa 7 E od osoby... tydzień temu jechałem tym pociągiem... Skład ten sam co Madryt Chamartin - Lizbona Smile

Pzdr!
matuh - 10-05-2012, 09:06
Temat postu:
Witam, ile wynosi oplata za przejazd w drugiej klasie pociagu ALTARIA?
Mariusz_j - 25-06-2012, 07:10
Temat postu:
Witam
Wczoraj w Dreznie kupiłem miejscówki na pociągi w Hiszpanii.
Pociąg z BARCELONA-SANTS do MADRID-CHAMARTIN 22:20 - 00373 ESTRELLA , skład jedzie z PORTBOU - miejscówka 6,50 euro
Pociąg z MADRID-CHAMARTIN do LISBOA-SANTA APOLONIA 22:25 - 00332 TRENHOTEL - miejscówka 7 euro.
Miejscówki na 2 klasę.
krzychu - 23-05-2013, 14:45
Temat postu:
Wprawdze nie o FIP, ale odnośnie tego co wcześniej tu napisano. Mam pytanie odnośnie pociągu Estrella (trasa Barcelona - Madryt). Jak wpisze taką relację na stronie https://venta.renfe.com to wyskakują mi 3 rodzaje przedziałów / klas. A mianowicie Turista, Litera i Preferente. Czy dobrze rozumiem, że Turista i Preferente to są siedzące, a Litera to kuszetka? A czemu nie widać sypialnych? I jeszcze jedno - czy ktoś orientuje się jak wygląda zakup biletu przez neta na ten pociąg (cały bilet, a nie tylko miejscówka). Z góry dziękuję za wszelkie informacje.
winograd - 24-05-2013, 20:08
Temat postu:
Jechałem tym cudem w kuszetce 2 lata temu z Madrytu do Cerbere (około 90% ludzi wysiadło w Barcelonie). Estrella "Costa Brava", bo tak się to cudo nazywa, składał się aż z 4 wagonów - jednej kuszetki (przedziały do 6 miejsc), barowego posiadającego kilka 8miejscowych przedziałów klasy T (po naszemu drugiej) i dwa wagony klasy P (po naszemu pierwszej). Krótko mówiąc sypialnego on nie ciągnie. Nie wiem jak wygląda tam zakup przez internet, bo mnie tylko interesowała miejscówka, której samej przez neta nie kupisz. Proponuję to jednak zrobić z wyprzedzeniem, bo np. kuszetka jechała pełna. Na You Tube można sobie ten skład obejrzeć.
badworm - 04-07-2014, 22:16
Temat postu:
Na kuszetkę Madryt-Lizbona kupiłem bilet promocyjny online - za 33,6E. Stwierdziłem, że nie warto jechać do Berlina i być może wracać z niczym gdy sama miejscówka na kuszetkę ponoć kosztuje 29E. Płaciłem kartą wirtualną ING. Z tego co mi się udało znaleźć w internecie to problemy z płatnościami online dotyczą nie tylko polskich kart. Ponoć sprawa rozbija się o uwierzytelnianie transakcji - strona Renfe wymaga by to było przeprowadzone z wykorzystaniem technologii 3D secure, którą oferuje coraz więcej kart.

Zastanawia mnie ta lista:
http://www.bahn.com/i/view/mdb/bahnintern/international/uk/mdb_24235_globally_price_trains.pdf
Czy oznacza ona, że na AVE i Talgo 200 nie wystarczy sama miejscówka do FIPa? Trochę mi się to zestawienie dziwne wydaje - co prawda o nieważności FIP na Eurostar Italia słyszałem już rok temu ale za to niejasna sytuacja jest z TGV Lyria i Thalysem. Na ten pierwszy typ pociągów bilet FIP nie jest w ogóle uznawany, honorowana jest ponoć jedynie karta zniżkowa FIP. Na Thalysa zaś dostępne są specjalne bilety zniżkowe dla FIPowców (18E za trasę Amsterdam-Bruksela).
Romek - 05-07-2014, 07:50
Temat postu:
Wiosną miejscówka (dopłata) do AVE wynosiła 10,35 Euro.
badworm - 05-07-2014, 14:50
Temat postu:
Dzięki za szybką odpowiedź. Znalazłem w sieci aktualny wykaz ograniczeń dla FIPowców z ATOC:
http://www.atoc.org/download/clientfiles/files/C9468INC_FIP_TIPS_FINAL_v14.pdf

Odnośnie RENFE znajduje się w nim następujący zapis:

Cytat:
For travel on high-speed AVE services the following special rules apply: holders of free coupons and International Reduced Rate Cards are entitled to travel in ‘Tourist’ class at 50% discount on the normal tariff; for travel in ‘Preferential’ class the discount is 60%.


A do tego w zbiorczej tabelce coś takiego przy kategoriach AVE, ALARIS, ALTARIA, ARCO, ALVIA, EUROMED:

Cytat:
Trains in Spain are globally priced.


Jak rozumieć te zapisy? Czy 'globally priced' oznacza po prostu konieczność wykupienia miejscówki? Ile wynosi 'normal tariff' od której ponoć przysługuje 50% zniżki? Czy nie opłaci się bardziej kupić już teraz (wyjazd pod koniec sierpnia) biletu promocyjnego online za 20-30E? Na nocny pociąg Madryt-Lizbona kupiłem już bilet przez internet, resztę miejscówek planowałem nabyć na miejscu bo plan wygląda tak, że lecę do Madrytu, tam spędzam dwa dni, jadę nocą do Portugalii i trzy dni później przez Vigo wracam do Madrytu, by dzień później udać się do Barcelony. Potrzebne miejscówki kupiłbym więc 5 dni przed terminem podróży. W obliczu tych niepewnych informacji zaczynam się zastanawiać czy nie pojechać jednak wcześniej do Berlina by tam spróbować kupić przynajmniej część miejscówek.
Romek - 12-02-2018, 19:41
Temat postu:
Ktoś wie jak wygląda obecnie sprawa dopłat do pociągów MD-Media Distanca do biletów FIP. Są potrzebne, czy nie? Chodzi mi zwłaszcza o odcinek Sevilla - Huelva oraz Cerbere-Portbou - Barcelona.
Shinzon - 07-05-2019, 19:11
Temat postu:
Może komuś się przyda ta informacja przesłana przez RENFE. Poniżej dopłaty do biletów FIP.

The reserve and the payment of the supplement with internacional passes must be carried out at points of sale of the main stations or authorized travel agencies in Spain.

Tickets are on sale usually put in advance of 62 days at least and are available until the squares or up to five minutes prior to the train departure.

Supplements to be paid by the formalization of international passes are:

SEATS:

AVE:
Turista y Turista +: 10 EUR;
Preferente with meal: 23,5 EUR;
Preferente without meal: 13 EUR;
Club: 38 EUR;

LARGE DISTANCE:

Turista y Turista +: 6,5 EUR;
Preferente with meal: 23, 5 EUR;
Preferente without meal: 10 EUR;

BUNKS:

19,1 EUR;

BEDS:

Turista Trenhotel: 34,9 EUR;
Preferente Trenhotel double: 58,9 EUR;
Preferente Trenhotel individual: 111,3 EUR;
Gran Clase Trenhotel double: 75, 7 EUR;
Gran Clase Trenhotel individual: 141,4 EUR;

AVANT trains: 6.50 EUR;

Middle distance trains with reservation: 4 EUR;

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group