INFO KOLEJ - forum kolejowe

Wyjazdy z FIP - Wielka Brytania

Marcin - 05-03-2006, 13:05
Temat postu: Wielka Brytania
W tym roku byłem w Wielkiej Brytanii. Co prawda zbyt długo tam nie jezdziłem pociągami ale moze komuś przydadzą sie moje spostrzezenia. Jechałem troszkę dziwną trasą (Berlin, Bazylea, Paryż, Londyn,Lancaster). Z powrotem już po prostej (Londyn, Bruksela, Kolonia, Berlin). Jedyne dopłaty jakie musiałem zrobić do biletu FIP były do Eurostaru (Paryż- Londyn 28 euro, Londyn- Bruksela 10 funtów). Eurostar jedzie bardzo szybko ale w środku nie ma żadnej rewelacji. W wagonie w którym sie znajdowałem wszystkie miejsca były zajęte (pociąg miał 16-18 wagonów). Było dosyć ciasno, dobrze że podróż nie trwa długo. Z Londynu do Lancaster jechałem pociągiem firmy (spółki???) Virgin. No i tutaj już było znacznie lepiej. Czysto, wygodnie. W pociągu są wydzielone wagony (tzw Quite zone) w których można się zdrzemnąć (obowiązuje cisza). Co jakiś czas przez skład przechodzi kobieta która sprząta wagony. Pociągi jezdza punktualnie. Problem pojawia się wtedy gdy korzystamy z kilku przewozników i potrzebujemy informację. Aby wejść na niektóre perony trzeba wczesniej okazać bilet (tak było w Menchesterze).
Noema - 07-03-2006, 13:08
Temat postu:
Korzystałeś z połączeń promowych do Anglii czy Eurostarem jechałeś w obie strony? Na podstawie jakich biletów FIP jedzie się Eurostarem? ATOC i SNCF?
Marcin - 07-03-2006, 13:33
Temat postu:
W obie strony jechałem Eurostarem. Miałem bilety ATOC, SNCF i SNCB. Prawdę mówiąc to kobieta która sprzedawała mi bilet nie sprawdzała na jakie koleje mam wystawiony FIP.
Grad - 08-07-2008, 22:37
Temat postu:
Koleje Wielkiej Brytanii zostały sprywatyzowane. W kraju funkcjonuje kilkunastu prywatnych przewoźników.

Bilet FIP na Wielką Brytanię wydawany jest na całe Zrzeszenie Przewoźników Kolejowych (ATOC), w skład którego wchodzą wszyscy przewoźnicy pasażerscy. Bilet wydawany jest wyłącznie pracownikom, dla ich rodzin przysługuje jedynie 50-procentowa ulga przy przejazdach wszystkimi pociągami w Wielkiej Brytanii. Wszyscy przewoźnicy honorują bilet FIP. Nie ma obowiązku dopłat oraz obowiązkowej rezerwacji, nawet w najszybszych pociągach. W niektórych składach pociągów, zwłaszcza na trasie Londyn – Glasgow, zaleca się jednak zarezerwowanie miejsca, gdyż są one często wypełnione po brzegi.

Dojazd z Polski do Anglii. W obecnym rozkładzie jazdy 2007/2008 do jazd z Poznania do Londynu trwa 17 godzin i wymaga dwóch przesiadek. Najkorzystniejsze połączenie oferuje pociąg EuroNight „Jan Kiepura”, wyjeżdżający codziennie z Warszawy Centralnej o 17:55, którym należy dojechać do stacji Koln Huf. Podróż z Warszawy trwa 12 godzin, w Kolonii pociąg jest o 6:14 rano. W pociągu znajdują się wagony sypialne, kuszetki oraz sliperetka. Obowiązkowa dopłata za sliperetkę wynosi 4€. W Kolonii przesiadka na pociąg dużych prędkości Thalys do Paryża, który odjeżdża o godzinie 7:13. Obowiązują w nim ceny globalne, tak więc przed odjazdem należy wykupić stosowną dopłatę. Jej wysokość zależy od klasy - 14€ (II klasa) i 28€ (I klasa). Podróż Thalysem trwa niecałe 4 godziny, na dworzec Nord w Paryżu pociąg przyjeżdża o 11:05. Tutaj ostatnia przesiadka i najbardziej emocjonujący etap podróży – pociągiem dużych prędkości Eurostar pod kanałem La Manche.

Pociągi Eurostar między Paryżem a Londynem kursują cyklicznie przez cały dzień co 30 minut w godzinach szczytu i co 60 minut poza szczytem. W nocy kursy nie są realizowane. Podróż trwa 2 godziny i 15 minut.

W pociągach Eurostar obowiązuje odprawa checz-in, co oznacza, że podróżni odprawiani są przed wejściem do pociągu. Perony z których korzysta Eurostar, są oddzielone, nie można się do nich dostać bez ważnych biletów. Co istotne, w niektóre dni można mieć kłopot z dostaniem biletu na wybrany pociąg ze względu na bardzo dużą frekwencję. Bilet FIP uprawnia do przejazdu Eurostarem ale nie za darmo a jedynie z ulgą. Przed podróżą należy kupić stosowny bilet, okazując książeczkę FIP. Do zakupu takiego biletu niekoniecznie trzeba posiadać sam bilet FIP, wystarczy jedynie karta zniżek FIP. To ważne, gdy podróżujemy z rodziną, której nie przysługują bezpłatne bilety FIP na Francję i Wlk. Brytanię. Cena biletu na Eurostar dla FIPowców jest różna, w bardziej obciążonych jest droższa. Średnio bilet z ulgą FIP kosztuje ok. 28€ w II klasie. W pozostałych pociągach Wlk. Brytanii nie ma dopłat do FIP i nie ma obowiązkowej rezerwacji miejsc.

W Wlk. Brytanii na niektórych stacjach bilet na przejazd należy okazać przed wejściem na peron. Na największych dworcach na przykład Glasgow Central czy London Huston znajdują się ekskluzywne poczekalnie „lounge”, z których mogą korzystać podróżni z biletami I klasy, w tym FIP. Bilet FIP jest ważny na wszystkie pociągi, jednak często może być problem z dostaniem się na peron, gdyż do pociągów trzeba się przejść przez bramki, tak jak w metrze.

z pomocą P.B.Jezierskiego
Fipowiec - 30-07-2008, 10:30
Temat postu:
Polecam podróżować w miarę możliwości pociągami sieci Virgin. Rezerwacji nie musimy w nich robić, żadnych dopłat, a w 1 klasie w zależności od pory dnia do stolika donoszone darmowe śniadanie, lunch lub w wieczornych porach snack + kawa lub herbata wydawane w bufecie. Dokładne informacje jaki rodzaj posiłku i w jakich pociągach są podawane znaleźć można w małych rozkładanych rozkładach jazdy pociągów Virgin.
Marcin - 08-10-2008, 11:34
Temat postu:
W tym roku również odwiedziłem Wielką Brytanię. Były problemy przy zakupie biletu na Eurostar. Bilet z Brukseli do Londynu kosztował 28 euro. Byłem już przed 7 rano ale kasjer mógł mi sprzedać dopiero na pociąg odjeżdzający o 10. Mówił coś o ograniczeniach dla podróżnych z fip. Dzięki temu podróż wydłużyła mi się o 3-4 godziny. W drodze powrotnej (wyjechałem z miejscowosci Kendal o 10,29) dojechałem do London Euston o 16,35 (a powinien być 14,05)- po drodze jakieś problemy z zanikiem napięcia- widać nie tylko u nas się zdarzają. Pieszo na drugi dworzec, mam zamiar kupić bilet na eurostar do Brukseli a tu niespodzianka- w Belgii strajk jednodniowy pociągi nie kursują. Więc mówię że chcę do Paryża- wspomniałem o fipie a gościu mi odpowiada że dzisiaj nie pojadę. Więcej z nim nie rozmawiałem podszedłem do drugiej kasjerki i na szczęscie sprzedała mi bilet. Zdążyłem też na Thalysa do Brukseli a tam na szczęscie strajk się już skończył (trwał do 22) i CNL do Berlina. Dodam od siebie że miałem szczęście że dojechałem w miarę tak jak to sobie zaplanowałem. Ale tak chyba nie powinno być. Prosić się o bilet na pociąg to lekkie przegięcie. Następnym razem ominę szerokim łukiem Eurostar. Dopłata średnio około 95zł w jedną stronę i robią łaskę że sprzedadzą bilet. Następnym razem wybiorę jednak samolot
eurostar - 08-10-2008, 16:35
Temat postu:
To nie jest dopłata, tylko bilet ze zniżką, a to i tak nie jest drogo.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group