INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. małopolskie - Co słychać w sparwie "Szczucinki"?

Woojtek - 03-07-2009, 21:02
Temat postu: Co słychać w sparwie "Szczucinki"?
Witam grzebiąc w necie natknąłem się na taki artykuł - odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra - na zapytanie nr 2718 w sprawie budowy połączenia kolejowego Busko-Zdrój – Szczucin http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/49C2C397
Czy zeszłoroczne przejęcie linii przez samorządy doszło do skutku, czy linia już jest przekreślona?

[ Dodano: 03-07-2009, 22:09 ]
a tu jeszcze jeden link: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+P-2009-2119+0+DOC+XML+V0//PL
Groźny Fanatyk - 16-09-2009, 11:54
Temat postu:
Tym postem pragnę przywitać się z całym szacnownym forum - dzień dobry! Smile


Woojtku - odnośnie "szczucinki" to niestety sprawa wygląda - na dziś - bardzo źle.
Władze powiatu Dąbrowa Tarnowska już w lipcu zapowiadały, że zdegustowane przeciągającą się procedurą ze strony kolei i chyba machną ręką na zawarte w 2007 roku porozumienie z PKP w sprawie nieodpłatnego przejęcia linii przez samorządy. Argumentowano, że PKP co prawda "na papierze" wyraziło zgodę ale faktycznie nie zrobiło nic aby linię oddać. Typowa postawa "psa ogrodnika" czyli sam nie zje ale drugiemu nie da.
Niestety te zapowiedzi się potwierdziły. 31.08.2009 na Sesji Rady Powiatu podjęto m.in uchwałę " w sprawie uchylenia uchwały wyrażającej wolę nieodpłatnego nabycia nieruchomości wraz z infrastrukturą od PKP S.A.".
W dniu dzisiejszym wysłałem pismo do Starostwa i na podstawie ustawy o dostępie o informacji publicznej zażądałem odpowiedzi na kilka pytań m.in. co dalej, czy zupełnie zrezygnowano z rewitalizacji linii i iczy samorząd zamierza jakoś reagować w wypadku zapowiedzi jej fizycznej likwidacji. Jeśli nadejdzie jakas odpowiedź - poinformuję tutaj.
Na razie wszystko wskazuje na to, że z powodu biernego oporu PKP i niedostatecznej determinacji samorządu "szczucince" - tej pięknej, malowniczej linii - grozi zagłada.
kris123 - 16-09-2009, 17:30
Temat postu:
Czyli to samo co na linii Sącz-Chabówka. Linia jest , ale PKP nie kwapi się do oddania jej innemu przewoźnikowi. A szkoda. Wg mnie każdą nieużywaną linię powinni w drodze nieodpłatnego użytkowania oddać chętnemu przewoźnikowi pod warunkiem zabezpieczenia przewozów. Pozdrawiam.
Księgarz - 18-09-2009, 21:50
Temat postu:
Wydaje mi się, że powrót "szczucinki" byłby realny jedynie wtedy gdyby MI nie wypowiadało się na ten temat "jednorazowo", lecz gdyby przedstaiło jasną koncepcję rozwoju.
Cytowany w odpowiedzi J. E. korytarz E-65 na dzień dzisiejszy wytyoczony został całkiem inną drogą z pominięciem wogóle Małopolski. Tak więc przytoczone w odpowiedzi argumenty nie są już aktualne.
Kris123: mała uwaga. Linia kolejowa nie leży w interesie "przewoźników kolejowych" lecz "zarządców infrastruktury". "Przewoźnik" przewozi po linich, które "zarządca" utrzymuje. Zgodnie z przepisami unijnymi jest nakaz aby finansowanie utrzymania "infrastruktury kolejowej" czyli linii było oddzielone od finansowania "przewozów kolejowych". W Polsce ktoś wymyślił inaczej. Przewoźnik nie może utrzymywać torów. Może płacić temu, kto je utrzymuje, za korzystanie z nich.
Że tak jest widać z ostatniego raportu NIK-u. Ale to bajka na inny temat.
Groźny Fanatyk - 12-11-2009, 09:28
Temat postu:
Otrzymałem odpowiedź ze Starostwa. Poniżej przytaczam w całości moje pytanie oraz odpowiedź z Dąbrowy Tarnowskiej:

Szanowni Państwo,

powziąłem informację o uchwale Rady Powiatu Dąbrowa Tarnowska w której
uchylono wcześniejszą uchwałę o woli nieodpłatnego przejęcia od PKP
linii (wraz z infrastrukturą) Tarnów-Szczucin.
Powody podjęcia takiej decyzji są mi z grubsza znane, niemniej uprzejmie
proszę - na podstawie art. 3 ust. 2 i nast. ustawy o dostępie do
informacji publicznej - o odpowiedź na następujące pytania:

1. W 2008 roku pełno było informacji o tym, że "na papierze" PKP
przekazało powiatowi linię i że wkrótce (pisano, że najpóźniej w
początkach 2009 r.) na trasę wyruszą szynobusy. Co spowodowało, że tak
się nie stało? Podejrzewam, że PKP nie wykonało swojego zobowiązania
faktycznie tzw. pozostało ono jedynie na owym papierze - ale proszę o
przybliżenie tej kwestii. Czy w umowie nieodpłatnego przekazania
znajdowały się zapisy o charakterze kar umownych w przypadku jej
niewykonywania?

2. Jak obecnie przedstawiają się zamierzenia samorządu w stosunku do tej
linii kolejowej? Czy pracuje się na jakimś innym rozwiązaniem, które
mogłoby ją zrewitalizować czy też samorząd zrezygnował już zupełnie z
jakichkolwiek działań? Czy samorząd zamierza reagować w przypadku
zapowiedzi fizycznej (a więc praktycznie nieodwracalnej) likwidacji tej
trasy?

Z wyrazami szacunku
[---]



W odpowiedzi na Pana pytania, dotyczące podjęcia przez Radę Powiatu w Dąbrowie Tarnowskiej uchwały nr XXXII/260/09 z dnia 31 sierpnia 2009, którą uchylono uchwałę nr IX/90/07 z dnia 2 sierpnia 2007 r. wyrażającą wolę nieodpłatnego nabycia od PKP S.A. linii kolejowej Tarnów-Szczucin wraz z infrastrukturą, położonej na terenie Miasta Tarnowa oraz Powiatu Tarnowskiego i Powiatu Dąbrowskiego, uprzejmie informuję co następuje:

Na początku bieżącego roku w ramach prac powołanej przez PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomości w Krakowie komisji inwentaryzacyjnej w skład której wchodziła również osoba wyznaczona przez Zarząd Powiatu Dąbrowskiego, okazało się że na terenie miasta Tarnowa oraz Powoatu Tarnowskiego nieruchomości zajęte pod tą linię nie posiadają uregulowanego statusu prawnego, co wyklucza w chwili obecnej możliwośc formalnego ich nabycia na rzecz Powiatu Dąbrowskiego. W ramach procesu przygotowywania majątku wchodzącego w skład linii kolejowej Tarnów-Szczucin do przejęcia na rzecz Powiatu Dąbrowskiego Oddział Gospodarowania Nieruchomości w Krakowie PKP S.A. nie wykazywał dobrej woli, mnożąc różnorakie przeszkody, łącznie z ograniczaniem majątku planowanego do nieodpłatnego przekazania na rzecz Powiatu.
W tym stanie rzeczy Rada Powiatu w Dąbrowie Tarnowskiej podjęła uchwałę jak na wstępie, wycofując się z tego projektu, niemniej jednak w przypadku zmiany klimatu prac i umożliwienia prowadzenia równoprawnych negocjacji w tej sprawie, Powiat w każdym czasie gotowy jest powrócić do rozmów i realizacji planowanych zamierzeń na bazie tej linii kolejowej.

Z poważaniem
Z up. Starosty
Mgr inż. Jolanta Janusiewicz
Naczelnik Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami



No cóż... wynika z tego, że PKP jak pies ogrodnika - sam nie zeżre ale drugiemu nie da. Następne pismo zamierzam wysłać zatem do PKP S.A. w Krakowie.
kris123 - 12-11-2009, 09:40
Temat postu:
No prosze. Czyli lepiej niech linia się rozsypie, niż dać ją komuś w użytkowanie. Dni kolei polskiej są policzone. Po wejściu przewoźników zagranicznych skończy się samowola przewoźników rodzimych, którzy zarabiac nie potrafią lub nie wykorzystują wszelkich możliwości, na przykad sugestii pasażerów...
Anonymous - 12-11-2009, 13:25
Temat postu:
Kris, teraz to mnie wk****** Twisted Evil

Po pierwsze, nie jestesmy na onecie, wiec łaskawie zamilcz z tekstami typu samowola polaczków, bo niektorych, w tym mnie- takie słowa moga razić.

Po drugie- człowieku, o jakim Ty zarobku mówisz? Jak to takie bardzo opłacalne, to załóż własną spółkę kolejową i jezdzij po szlakach regionalnych i to najlepiej jeszcze bez dopłaty, bo wkocnu to takie opłacalne Rolling Eyes

Jeszcze odniesienie do Twoich słów o linii do Chabowki- komu PLK mialaby ją oddac? Skoro nikt nie wyraził chęci jej przejęcia Question Mad
kris123 - 12-11-2009, 17:05
Temat postu:
Chabówki może i nie, ale do Żywca chcieli przejąć. A w sprawie urażenia Twojego, jeśli Cię uraziłem to przepraszam, tyle, że ja nie robiłem wycieczek do Ciebie tylko do tych od których zależy los kolei. W każdym razie sam przyznasz, że w naszym kraju niewiele się opłaca. Niestety.

[ Dodano: 12-11-2009, 17:07 ]
A co do dopłat, jak wiesz większośc linii jest rentowna tylko dlatego, że wydatki pokrywa dotacja i wplywy z biletów. W każdym razie śmiem twierdzić, że na takiej Slowacji takie atrakcje jak Skansen i trasa wokól niego byłaby spożytkowana
bartik - 09-12-2009, 19:08
Temat postu:
Niestety nie pojedziemy w najbliższym czasie po szczucince (o ile w ogóle Confused ), bedąc w Szczucinie od razu można zauważyć iż ta linia jest potrzebna... to jest jedno z bardziej rozwijających się miast w regionie.
kris123 - 11-12-2009, 15:22
Temat postu:
tak jak większośc miast w tym regionie. Mi się wydaje, że reaktywacji sie doczekamy. Tyle, że nie wiadomo kiedy. A jak z przejezdnością linii??
bartik - 11-12-2009, 17:51
Temat postu:
Tak, ale w przypaku tego miasta jest to wyjątkowo bardzo widoczne (zwłaszcza we wzroście ilości podróżujących).
kris123 - 11-12-2009, 18:33
Temat postu:
Poczekamy zobaczymy, choć wątpię, ponieważ brakuje pieniędzy na bieżące linie. Choć o reaktywacji Szczucinki mówiono, może coś z tego wyjdzie
bartik - 11-12-2009, 19:07
Temat postu:
Ale tutaj, działania są prowadzone poprzez władze powiatów, przez, które przechodzi linia, na innych liniach tego nie ma, lub jest dokałdnie odwrotnie np. Chabówka - Nowy Sącz
Axa76 - 25-02-2010, 13:52
Temat postu:
O reaktywacji Szczucinki mówi się odkąd przestała jeździć. Początkowo miały być to jakieś autorskie wagoniki w typie szynobusów - co oczywiście nie wypaliło, jak to w Polsce. Potem wiele razy już miało się coś dziać, już planowano ponowne otwarcie - ale jak widać do dziś wszystko zarasta. Tory kolejowe w samym Szczucinie są aktualnie jednym wielkim śmietnikiem, pełnym butelek po tanim winie. No cóż, widocznie do tych celów są bardziej przydatne. A szkoda, bo Szczucinką jeździło się całkiem fajnie i wbrew narzekaniom - całkiem szybko (jak na polskie warunki). Parę lat temu Szczucin był komunikacyjną pustynią, bo prawie wszystkie autobusy do Tarnowa przestały jeździć, ale teraz komunikację przejęły busy. Dworzec jest bardzo oddalony od centrum i wątpię, żeby było wielu chętnych na te pociągi - poza studentami jadącymi w piątek z Krakowa i w niedzielę do Krakowa. Być może w miejscowościach pośrednich, które są znacznie słabiej skomunikowane, byłaby lepsza frekwencja.
Woojtek - 28-02-2010, 09:07
Temat postu:
W Szczucinie miał powstać jeszcze jeden przystanek "bliżej centrum".
bartik - 01-03-2010, 22:21
Temat postu:
Przystanek widziałem w jakiś planach, dziwne jest położenie stacji bo przecież linia nie idzie w wielkim oddaleniu od centrum. Aha słyszałem coś, że ostatecznie zarzucono plany budowy linii Busko Zdrój- Żabno może ktoś coś więcej wie??
Axa76 - 03-03-2010, 23:27
Temat postu:
W którym miejscu? Wg mnie dobrze byłoby np. obok dawnego Eternitu, w pobliżu przejazdu kolejowego.
Groźny Fanatyk - 23-03-2010, 11:58
Temat postu:
Co do linii Żabno-Busko Zdrój to była nawet interpelacja sejmowa w tym zakresie. Ministerstwo odpowiedziało na odczepnego, że pomysł ogólnie OK ale są inne priorytety i generalnie nie dało złudzeń na jakieś plany w tym zakresie.

Z tego co wiem "szczucinka" trzyma się jeszcze jako tako do Żabna (rzadko bo rzadko ale jeżdżą tam składy ze złomem). Dalej jest już jedno wielkie chwastowisko i krzaczory.
Axa76 - 20-08-2010, 23:06
Temat postu:
Ostatnio przechodziłam przez tory na trasie Szczucinki (w Szczucinie) - są całkowicie zarośnięte,a do tego zamieniły się w wysypisko śmieci. Przykro patrzeć.
Doctor No - 30-08-2010, 18:34
Temat postu:
Jeśli przyrównamy te linię do kosztów modernizacji Baliczanki, to gdyby pojawiła się możliwość zadysPOnowania okrągłym miliardem, z pewnością już wiosenką linia byłaby czynna, buhaha.
hurricane - 20-09-2010, 14:44
Temat postu:
Dzisiejsza inspekcja szczucinki:

na odcinku Tarnów - Żabno:
- podkłady betonowe praktycznie na całej długości,
- podsypka tłuczniowa w stanie dobrym, brak wychlapów, miejscami bardzo zarośnięta
- szyny w stanie dobrym, w miarę proste, łączenia w dobrym stanie

Oczyścić podsypkę z chwastów, podbić tor, wyciąć krzaki i szlakowa może być nawet i 80 km/h.

Dzisiaj na szczucince śmigał rumun z mieszanym bruttem jako zdawka do/z Żabna.
Groźny Fanatyk - 01-02-2011, 20:43
Temat postu:
Żal odbyt ściska z tą linią... Rok za rokiem mija i nic się nie dzieje. Sad
Napiszę znów do samorządowców, zobaczymy co mi odpowiedzą w tym roku Razz
MK_Rabka - 01-02-2011, 20:54
Temat postu:
Żabno - Szczucin przetrwało powódź?
Woojtek - 05-12-2011, 09:30
Temat postu:
Infroramcja za rynkiem kolejowym:


Czy reaktywacja linii Tarnów-Szczucin ma sens? Tadeusz Kwiatkowski przedstawia szczegółowe plany związane z przejęciem i reaktywacją linii. - Chcemy stworzyć kilka stref aktywności gospodarczej w pobliżu tej linii kolejowej co pobudziłoby naszą gospodarkę. Postaramy się o dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup szynobusów i uruchomimy połączenia osobowe. Chcielibyśmy wznowić połączenia towarowe tak, by tranzyt towarów przerzucić z lokalnych dróg na tory. Poza tym nasz powiat posiada wiele unikatowych miejsc i obszarów atrakcyjnych pod względem turystycznym, m.in. jeden z nielicznych w Europie parków w miejscowości Bremie w stylu wersalskim, synagogę w Dąbrowie Tarnowskiej czy Muzeum Historii Drogownictwa w Szczucinie – wymienia starosta. Zasadność działań Powiatu Dąbrowskiego podkreśla również Wiesław Gadziała. Uruchomienie przewozów „Szczucinką” w znaczącym stopniu wpłynęłoby na ożywienie tych terenów – uważa dyrektor.

http://www.rynek-kolejowy.pl/29172/Wroca_pociagi_na_linie_TarnowSzczucin_.htm
Nadzieja nadal jest Smile

[ Dodano: 19-02-2015, 12:41 ]
Teraz jest moda na ścieżki rowerowe :-(

http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/tarnow/w-miejsce-popularnej-niegdys-szczucinki-powstanie-sciezka-rowerowa/

[ Dodano: 19-02-2015, 12:42 ]
Teraz jest moda na ścieżki rowerowe :-(

http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/tarnow/w-miejsce-popularnej-niegdys-szczucinki-powstanie-sciezka-rowerowa/
sympatyk - 10-03-2015, 13:01
Temat postu:
Droga rowerowa śladem linii Tarnów-Szczucin.

Dzięki współpracy lokalnych samorządów na nieczynnym nasypie linii kolejowej nr 115 z Tarnowa do Szczucina ma szansę powstać trasa rowerowa. Budowa zostanie sfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

Więcej:

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/23523/Droga-rowerowa-sladem-linii-Tarnow-Szczucin.html
Arek - 19-03-2015, 10:48
Temat postu:
W Małopolsce "zaorają" trasę kolejową i zrobią na niej ścieżkę rowerową!

Marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa planuje zbudować ścieżkę rowerową na nieczynnej dziś linii kolejowej Tarnów-Szczucin. Ciężko zrozumieć tę decyzję, trasa ta miejscami do tej pory zachowała przejezdność, również tory nie zostały rozkradzione. Dlaczego zamiast modernizować zaniedbaną linię, chce się ją doszczętnie zniszczyć?

Więcej:
http://www.nakolei.pl/infrastruktura/item/5265-w-malopolsce-zaoraja-trase-kolejowa-i-zrobia-na-niej-sciezke-rowerowa
Desiro2 - 19-03-2015, 13:34
Temat postu:
Szkoda slow na to co w Malopolsce wyprawia platfusiarnia, UM i pan Puchacz!! Zaorali juz wiekszosc linii,teraz biora sie za fizyczna likwidację Szczucinki..zamiast ją wyremontować z RPO i stworzyc przyzwoita oferte do Dąbrowy i Szczucina..
dyżurny - 19-03-2015, 23:22
Temat postu:
Desiro2, jak Ty chcesz to zrobić? Sowa marszałkiem, Ciepiela prezydentem Tarnowa (a jeszcze nie tak dawno v-ce marszałek odpowiedzialny za transport). Obaj mają tak głęboko Tarnów w d... jak to się jeszcze nikomu nie udało. Jeszcze za czasów kadencji Ciepieli w Krakowie, napisałem zapytanie co zamierza poczynić w sprawie zmniejszenia problemów podczas remontu, to odpisał mi.... że oni tylko zlecają wykonanie usługi i nie mają żadnej kontroli nad tym co się tam dzieje. Więc osobiście mam obawy, żeby w najbliższym czasie duet Ciepiela - Sowa w rękawiczkach z PR i powstających MKA, nie zaorali przystanków na linii do Krynicy (tworząc z niej linię typowo towarową), a Zakopane czy Wadowice polecą całkiem. Wszak od dawna wiadomo że liczy się Kraków, Wieliczka, Balice i Skawina.
Desiro2 - 20-03-2015, 06:59
Temat postu:
Dyzurny, po tych obu panach mozna spodziewac sie wszystkiego najgorszego, wiadomo ze ich rozumienie wojewodztwa=Krakow. Mam nadzieje ze do tego co piszesz nie dojdzie,aczkolwiek oni nie cofna sie przed niczym,przyklad to likwidacja pociagow na linii Oswiecim-Skawina..zawsze jak przychodze na stacje w Tarnowie i widze ten marny rozklad jazdy powycinany przez PIC to sie zastanawiam co te platfusy jeszcze moga zniszczyc i zlikwidowac..
sympatyk - 15-04-2015, 08:01
Temat postu:
Protestują przeciwko likwidacji linii Tarnów-Szczucin.

Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie wystosowało protest do Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie w sprawie likwidacji linii kolejowej nr 115, łączącej Tarnów ze Szczucinem.

Więcej:

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/23953/Protestuja-przeciwko-likwidacji-linii-Tarnow-Szczucin.html
pp - 28-04-2015, 08:14
Temat postu:
PKP PLK zareagowały na apel Fundacji Pro Kolej ws. ratowania przed likwidacją "Szczucinki" czyli linii nr 115 w Małopolsce. Poinformowały, że na pierwszych 16km - do Żabna - prowadzony jest ruch towarowy i że dotychczas żadna instytucja ani urząd nie zwróciły się w sprawie likwidacji któregokolwiek z fragmentów tej linii.

Całość tutaj.
sympatyk - 30-04-2015, 19:52
Temat postu:
Małopolskie: Samorządowcy chcą likwidacji linii Tarnów – Szczucin.

Władze miejscowości leżących przy linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin chcą jej rozbiórki i budowy ścieżki rowerowej za ponad 11 mln zł ze środków Unii Europejskiej. Planom nie sprzeciwia się Urząd Marszałkowski twierdząc, że linia nie ma potencjału. Protest przeciwko koncepcji wystosowało Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Krakowa.

Więcej:

http://www.rynek-kolejowy.pl/57299/malopolskie_samorzadowcy_chca_likwidacji_linii_tarnow_szczucin.html
Groźny Fanatyk - 27-12-2015, 16:31
Temat postu:
To był zły rok dla "szczucinki". Samorządy machnęły ręką na niekończące się negocjacje z kolejarzami. A że UE daje kasy na ścieżki rowerowe...
O ile wiem, fizycznie jeszcze nie likwidują odcinka Żabno-Szczucin. Ale to już naprawdę ostatni dzwonek, jeśli ma się coś dziać w kierunku uratowania linii. Musiałby być to jednak już mocny sygnał "z góry", praktycznie ministerialny.
Woojtek - 21-04-2016, 19:35
Temat postu:
Głosujemy przeciw likwidacji
http://www.dabrowatar.pl/sonda-internetowa-szczucinka-linia-kolejowa-115/
katowicer - 21-04-2016, 19:48
Temat postu:
Każdy kto korzystał z linii i chciałby skorzystać powinien oddać głos.
hurricane - 10-05-2016, 19:45
Temat postu:
My tu gadu gadu, a w Dąbrowie Tarnowskiej ktoś rozebrał torowisko, PKP PLK zarzekało się potem, że nic o tym nie wie.

http://www.dziennikpolski24.pl/region/a/chca-rozebrac-szczucinke,9937162/
pp - 30-06-2016, 11:14
Temat postu:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 17) w dniu 12-04-2016 (Fragmenty, całość pod linkiem)

Senator Jacek Włosowicz:
Krótkie pytanie. Przez województwo świętokrzyskie biegnie odcinek, który kończy się pod Buskiem-Zdrój, 3 km od tej miejscowości, a dalej brakuje 40 km połączenia do Szczucina, by połączyć Kielce z Tarnowem i dalej z południem Europy. Czy taki projekt jest w ogóle przewidywany? Dziękuję.

Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA Ireneusz Merchel:
Jeżeli chodzi o Świętokrzyskie, no to niestety… Dyskutowaliśmy tutaj i wiemy, jak to wygląda. Ze względu na warunki terenowe i ogromne koszty ewentualnej budowy tego brakującego odcinka linii… Czas jazdy trasą objazdową, przy naprawdę bardzo dobrych parametrach tej linii, jest krótszy. Bynajmniej…
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Po zmodernizowanych liniach, nawet gdybyśmy budowali ten skrót. Tak że uważamy… Oczywiście, mogłoby to wymagać jeszcze jakichś analiz, ale w tej chwili budowa wspomnianego odcinka nie jest przewidywana.

Senat RP

[ Dodano: 30-06-2016, 12:37 ]
Rozmawiali na temat budowy mostu w Nowym Korczynie
Dodał: Agnieszka Data: 2016-05-12 17:13:51

W sprawę wyboru wariantu przebiegu obwodnicy zaangażował się Poseł na Sejm RP Michał Cieślak. Ze względu na ważne głosowania w Sejmie, Poseł nie pojawił się na spotkaniu w Nowym Korczynie. Za pośrednictwem jednego z uczestników spotkania przekazał informacje, że wraz z Posłem z gminy Dąbrowy Tarnowskiej zamierza złożyć oświadczenie poselskie, którego celem jest powrót do koncepcji Przemysława Gosiewskiego z zakresu uruchomienia transportu szynowego na trasie Tarnów - Busko - Kielce. Utworzenie nowego połączenia kolejowego między sąsiednimi województwami stanowiłoby duże udogodnienie dla kuracjuszy przyjeżdżających do świętokrzyskich Uzdrowisk.

busko.net

[ Dodano: 30-06-2016, 12:40 ]
Poseł Michał Cieślak złożył oświadczenie poselskie (video)
Dodał: Milena Data: 2016-05-19 14:22:19

(fragment, całość pod linkiem)

Poseł na Sejm Michał Cieślak swoje oświadczenie poselskie w sprawie obwodnicy Nowy Korczyn oraz przeprawy mostowej Korczyn- Borusowa złożył 12 maja 2016 r.

Jak mówił Poseł Michał Cieślak: (...) Dlatego też apeluję o rozważenie możliwości wybudowania obwodnicy Nowego Korczyna według wariantu nr 4 zaproponowanego zarówno przez mieszkańców gminny Nowy Korczyn i gminy Gręboszów, oraz wzięcie pod uwagę możliwości przeprowadzenia również koncepcji połączenia szynowego między Buskiem a Tarnowem. Realizacja tej koncepcji i prac infrastrukturalnych, dodatkowo przyczyni się do rozwoju powiatu buskiego, tak bardzo ważnego z punktu widzenia uzdrowiskowego dla państwa.

busko.net
Gaspares - 06-07-2016, 07:41
Temat postu:
Szkoda, że panowie politycy kolej utożsamiają głównie (tylko?) z przewozami pasażerskimi i w pierwszej kolejności mantrują o dojazdach do świętokrzyskich uzdrowisk. A przecież przedłużenie Szczucinki do Buska-Zdroju i dalej do Kielc miałoby kolosalne znaczenie dla ruchu towarowego z północy i centrum kraju na Słowację.
pp - 04-08-2016, 18:33
Temat postu:
Tory Szczucinki jednak nie zmienią się w ścieżkę rowerową. Samorządowcy się wycofują

Środa, 3 sierpnia 2016, 06:58

Samorządowcy wycofują się z planów przekształcenia nieczynnej od lat linii kolejowej z Tarnowa do Szczucina w ścieżkę rowerową. Przeciwko tym planom protestowało m.in. Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Krakowa, a także część okolicznych mieszkańców. Zwracali oni uwagę na to, że w okolicy powstają już ścieżki rowerowe na wałach Dunajca czy Wisły, a Szczucinka jeszcze może się przydać. Miłośnicy kolei zyskali też poparcie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, które właśnie poinformowało o wstrzymaniu likwidacji Szczucinki. Samorządowcy wycofują się tego pomysłu jednak przede wszystkim ze względu na pieniądze.

Początkowo samorządowcom z Powiśla Dąbrowskiego obiecano, że budową ścieżki, która miała kosztować nawet 15 milionów złotych, zajmie się zarząd Małopolski. Zdaniem wicemarszałka Stanisława Sorysa, wójtowie i burmistrzowie mieli jednak przejąć fragmenty likwidowanej trasy kolejowej. Do czego - w obliczu protestów - nikt się nie kwapił. Pomysł ostatecznie upadł kiedy okazało się, że to jednak poszczególne gminy miałaby starać się o dofinansowanie takiej inwestycji. Wójtowie i burmistrzowie przestraszyli przestraszyli się odpowiedzialności, bo mogliby zostać bez linii kolejowej, bez pieniędzy na ścieżkę i z przyjętym majątkiem.

W internetowej ankiecie na stronie urzędu miasta Dąbrowy Tarnowskiej na 1151 głosujących, 76 procent osób było za utrzymaniem Szczucinki. "My samorządowcy nie upieraliśmy się nigdy przy tej ścieżce rowerowej, aczkolwiek pomysł się zrodził, propozycja z poziomu zarządu województwa była. Dzisiaj analizujemy i zbieramy opinię mieszkańców. Pomysł utrzymania linii kolejowej też od dawna nas nurtował i chcielibyśmy na dzisiaj połączyć to co się już dzieje. Czyli budowane ścieżki rowerowej na Wiśle i Dunajcu oraz linię kolejową" - wyjaśniał w rozmowie z Radiem Kraków burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej Krzysztof Kaczamrski.

Jak podpowiada wicemarszałek Stanisław Sorys, po wykonaniu niezbędnych prac po Szczucince mógłby w sezonie turystycznym kursować np. pociąg retro. Jak jednak zaznacza Sorys, do tego potrzebny jest plan samorządowców tak, aby turysta przy okazji mógł zobaczyć np. Malowaną Wieś w Zalipiu, do którego nie dociera Szczucinka. Wicemarszałek podkreśla, że województwo mogłoby dofinansować takie kursy, ale nie organizować. Tym musieliby się zająć samorządowcy, albo miłośnicy kolei.

Zdaniem Kamila Jasicy ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie, mieszkańca Powiśla, najlepszym rozwiązaniem byłoby utworzenie na trasie Szczucinki wypożyczalni drezyn rowerowych podobnej do tej, jaka z powodzeniem funkcjonuje w Bieszczadach. "Można byłoby zamówić wariant z mocowaniami na rowery. Można byłoby wtedy np. dojechać do Dąbrowy Tarnowskiej drezyną, rowerem pojechać do Synagogi, a później drezyną do Olesna i rowerem do Zalipia czy Muzeum Drogownictwa ze stacji Szczucinie".

Jak podkreśla miłośnik kolei z Powiśla Dąbrowskiego, stan linii kolejowej z Tarnowa do Dąbrowy Tarnowskiej wcale nie jest taki zły jak się o nim mówi. Odcinek do Żabna jest czynny dla pociągów towarowych, chociaż bardzo rzadko wykorzystywany. Natomiast miłośnicy kolei przeszli ostatnio nieczynny dla ruchu pasażerskiego od 16 lat fragment z Żabna do Dąbrowy Tarnowskiej żeby sprawdzić w jakim jest stanie i jak podkreśla Kamil Jasica, większość torów jest tylko zarośnięta, ubytków jako takich nie ma. "Poza sporadycznymi kradzieżami śrub i braku kawałka szyny" - mówi.

Samorządowcy i miłośnicy kolei liczą na wsparcie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Kamil Jasica liczy też na to, że dzięki utrzymaniu Szczucinki i wznowieniu nawet sporadycznego ruchu turystycznego na tej trasie, w przyszłości można byłoby wrócić do pomysłu budowy połączenia kolejowego z Małopolski przez Wisłę do Buska-Zdroju, Kielc i Warszawy.

Miłośnicy kolei w październiku chcą zorganizować pociąg specjalny na 110. rocznicę otwarcia Szczucinki z Tarnowa co najmniej do Żabna. „Linia na tym odcinku jest przejezdna. Znamy też stan fragmentu z Żabna do Dąbrowy, ale możliwość udrożnienia go i przejazdu nim to już kwestia rozmów ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe’’ - wyjaśnia Kamil Jasica.

Bartek Maziarz

Radio Kraków
Groźny Fanatyk - 04-01-2018, 18:15
Temat postu:
Pojawiło się malutkie światło w szczucińskim tunelu:

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/trudna-droga-do-reaktywacji-polaczen-na-szczucince-85071.html

Ale na razie nie robiłbym sobie zbytnich nadziei.
kraina_solvati - 22-08-2018, 07:54
Temat postu:
Co słychać w tej sprawie?
pp - 21-09-2018, 19:09
Temat postu:
Bieżące aktualności ze Szczucinki są dostępne tutaj:

https://pl-pl.facebook.com/Szczucinka/
Groźny Fanatyk - 13-11-2020, 18:54
Temat postu:
W sprawie linii 115 wciąż pat:

Starostwo Powiatowe w Dąbrowie Tarnowskiej, które chciało współpracować z innymi samorządami na rzecz przywrócenia przewozów pasażerskich na linii Tarnów – Szczucin, wciąż zainteresowane jest reaktywacją. Nie znalazło jednak na razie partnerów, którzy byliby gotowi partycypować w kosztach odtworzenia połączenia. Powiat organizuje natomiast przewozy autobusowe na trasie równoległej do nieczynnych torów.
W 2017 r. o wstępnych planach uruchomienia przewozów na nieczynnej linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin poinformował prywatny przewoźnik SKPL Cargo. Później o możliwości przywrócenia regularnych kursów mówiły również lokalne władze samorządowe. Do otwarcia połączenia – przynajmniej na razie – nie doszło.


Cały artykuł:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/tarnow--szczucin-wciaz-nie-ma-porozumienia-samorzadow-ws-reaktywacji-98507.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group