INFO KOLEJ - forum kolejowe

Przewozy towarowe - [PKP Cargo] Polsko-chińskie wagony

Arek - 09-09-2009, 14:14
Temat postu: [PKP Cargo] Polsko-chińskie wagony
Polsko-chińskie wagony

PKP Cargo wraz z chińską firmą China CNR Corporation powołały spółkę, która zajmie się produkcją wagonów na rynek Polski oraz całej Unii Europejskiej. Porozumienie w tej sprawie przedstawiciele firm podpisali w mieście Jinan w prowincji Shandong.

Prezes PKP Cargo S.A. Wojciech Balczun w rozmowie z Polskim Radiem poinformował, że polsko-chińska spółka będzie miała swą siedzibę w Szczecinie, gdzie będzie odbywał się finalny montaż części wagonów sprowadzanych z fabryki w Chinach.

Wagony ze Szczecina mają zasilić tabor PKP Cargo, będą jednak sprzedawane także zarówno w Polsce jak i w innych państwach Unii Europejskiej. Prezes Balczun stwierdził, że umiejscowienie produkcji wagonów w Chinach przyczyni się do obniżenia ich ceny. W Szczecinie prócz montażu wagony przejdą także proces certyfikacji, niezbędny do dopuszczenia ich do sprzedaży. Prezes Balczun zwrócił uwagę, że głównie ten czynnik stanowił przeszkodę dla chińskich firm w wejściu na unijne rynki.

PKP Cargo prócz dostaw tańszych wagonów na własne potrzeby, będzie także czerpało zyski z ich sprzedaży do innych kontrahentów w Polsce i Europie. Produkcja wagonów ma być rozpoczęta w 2010 roku. Spółka powołana przez PKP Cargo i China CNR Corporation jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem na unijnym rynku. Wojciech Balczun potwierdził, że strona chińska jest również zainteresowana udziałem w prywatyzacji PKP Cargo.

źródło: Polskie Radio
Arek - 09-09-2009, 14:15
Temat postu:
Klimkiewicz: To bardzo zła wiadomość dla ZNTK-ów

PKP Cargo powołało spółkę joint-venture z chińskim partnerem. Podmiot będzie zajmował się montażem wagonów towarowych. - To bardzo zła wiadomość dla polskich zakładów produkujących i naprawiających tabor kolejowy - komentuje wydarzenie Henryk Klimkiewicz, przewodniczący Railway Business Forum.

- Można powiedzieć złośliwie, jest to „pomoc” państwa dla branży, która jest w głębokim kryzysie - mówi Henryk Klimkiewicz.

- Chciałbym zobaczyć szczegółowe przedstawienie korzyści, jakie z tego interesu ma PKP Cargo. Zapowiedź, że być może chiński producent taboru weźmie udział w prywatyzacji przewoźnika kolejowego, to korzyść bardzo mglista. Moja ocena jest prosta – to zdarzenie niekorzystne dla przemysłu kolejowego. Działanie PKP Cargo wspierane jest politycznie przez rząd – dla mnie jest to działanie niezrozumiałe - tłumaczy nasz rozmówca.

- Do oceny każdego przedsięwzięcia, a zwłaszcza tego podejmowanego przez spółkę państwową, potrzebne są szczegółowe dane. Oczekuję, że właściciel uzasadni realizację takich zamiarów logicznym biznesplanem. Na razie korzyści dla polskich kolei, dla całego rynku kolejowego wynikającej ze współpracy z Chińczykami, nie widzę. Chciałbym znać szczegóły tego przedsięwzięcia, aby wycofać się z tych zarzutów. Problem polega na tym, że gdy w krótkim czasie, po politycznej wizycie polskiej delegacji rządowej w Chinach, następuje zawarcie porozumienia na temat tak ważnego aliansu gospodarczego, trudno spodziewać się, aby całe przedsięwzięcie zostało gruntownie przemyślane i przygotowane w ciągu 1-2 miesięcy - kończy przewodniczący RBF.

źródło: Rynek Kolejowy
graham - 10-09-2009, 13:45
Temat postu:
Confused Miejmy nadzieję że wagony będą lepsze niż chińskie skarpetki, koszulki etc. Bo inaczej....
Arek - 10-09-2009, 15:12
Temat postu:
Sprzeciw związkowców wobec powołania spółki polsko-chińskiej

Związkowcy z Międzyzakładowej Komisji NSZZ „Solidarność” przy Europejskim Konsorcjum Kolejowym Wagon z Ostrowa Wielkopolskiego przesłali dzisiaj na ręce Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka pismo, w którym wyrażają swój sprzeciw i oburzenie, wobec powołania wspólnej spółki PKP Cargo i chińskiego przewoźnika China CNR.

W liście zwracają uwagę przede wszystkim na fakt, że powołanie takiej spółki, jest sprzeczne przede wszystkim z krajową jak i unijną polityką transportową, a także celami wyznaczonymi w Białej Księdze „Europejska polityka transportowa do roku 2010: Czas i decyzje”. Ponadto wskazują również konkurencyjność polskiego przemysłu naprawczego taboru kolejowego, który oferuje produkty wyższej jakości. Głównym postulatem związkowców jest prośba do ministra Grabarczyka o "podjęcie zdecydowanych kroków blokujacych działania zarządu PKP Cargo".

źródło: Rynek Kolejowy
gumol37 - 14-09-2009, 07:47
Temat postu:
Prawie wszystko na świecie jest chińskie, tajlandzkie, indyjskie - więc kogo to dziwią chińskie wagony towarowe, bardziej obawiałbym się chińskich wagonów w służbie Intercity, czy też PR. Chińczycy też potrafią wyprodukować dobre produkty, ale trzeba za nie odpowiednio zapłacić... większość jednak wybiera najtańszą ofertę, a tu nie może być mowy o jakości. Ciekawą sprawą jest też kwestia homologacji...
Naczelnik - 15-09-2009, 11:46
Temat postu:
PKP Cargo o współpracy z chińskim partnerem

"W związku z informacjami o przyszłej współpracy PKP Cargo z chińskim producentem taboru kolejowego pojawiają się w mediach komentarze, które, opierając się na niepełnej wiedzy o planowanym przedsięwzięciu, wprowadzają w błąd opinię publiczną i wywołują niepotrzebne emocje w branży kolejowej" - czytamy w komunikacie PKP Cargo.

"Chcemy więc wyraźnie podkreślić, że ideą współpracy PKP Cargo z chińskim kontrahentem jest podjęcie na bazie zaplecza spółki montowania taboru kolejowego z części wyprodukowanych w Chinach. Ma to znacznie obniżyć jednostkowy koszt produkcji taboru poniżej kosztów ponoszonych dotychczas przez PKP Cargo. Przynieść to może spółce wymierne oszczędności w obliczu koniecznej wymiany znacznej części wyeksploatowanego taboru. Wielkość planowanej produkcji ma nie tylko zaspokoić potrzeby PKP Cargo, ale także stworzyć możliwości oferowania taboru innym przewoźnikom w kraju i zagranicą. Planowana współpraca nie obejmie natomiast utrzymania i naprawy taboru. Tę działalność spółka PKP Cargo będzie zgodnie z deklaracjami prowadziła wyłącznie we własnym zapleczu naprawczym.

Wyrażamy jednocześnie nadzieję, że wszelkie przedsięwzięcia podejmowane przez PKP Cargo będą komentowane i oceniane przez pryzmat wolnego rynku i swobodnej konkurencji, jak ma to miejsce wobec prywatnych uczestników rynku kolejowego" - podaje PKP Cargo w komunikacie.

źródło: PKP Cargo
Andrzej - 19-10-2009, 10:37
Temat postu: Cargo producentem wagonów
PKP Cargo liczy, że wagony produkowane w Szczecinie wraz z chińskim partnerem będą o ok. 30 proc. tańsze niż dostępne obecnie w Polsce

Na początku przyszłego roku ma zostać powołana polsko-chińska spółka produkująca tabor kolejowy. Udziałowcami mają być PKP Cargo i CNR China Corporation. Później spółka będzie się starała o odpowiednie certyfikaty. Wagony mają być znacznie tańsze niż te oferowane przez europejskich producentów. – Chińczycy od dłuższego czasu przymierzali się do wejścia na europejski rynek. Cieszę się, że to z nami będą współpracować – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

Polsko-chińska spółka ma mieć zaplecze w Szczecinie. Tam mają trafiać części wagonów z Chin. – Nowa firma będzie realizować nasze zamówienia i produkować wagony na rynek europejski, na czym będziemy zarabiać – dodaje Wojciech Balczun.

"191 mln zł wyda w tym roku PKP Cargo na remont i modernizację wagonów"

Nie wszystkie nowe wagony PKP Cargo będzie zamawiać w swojej spółce. Jak wyjaśnia prezes Balczun, tabor spółki to ok. 80 tys. wagonów. PKP Cargo właśnie rozpoczyna proces jego wymiany, który będzie trwał kilka lat. Stworzona z Chińczykami spółka może nie mieć mocy przerobowych, by sprostać wymaganiom przewoźnika. Wówczas wagony będą zamawiane w innych firmach. Kiedy PKP Cargo przestanie składać zlecenia taborowej spółce, będzie ona produkować na zamówienia innych przewoźników obecnych na europejskim rynku.

Znaczna część taboru PKP Cargo będzie modernizowana. Od tego roku przewoźnik zrezygnował ze zlecania napraw wagonów na zewnątrz i realizuje te inwestycje w powołanych przez siebie spółkach Cargo Wagon.

– Osiem naszych podmiotów zaspokaja 60 proc. naszych potrzeb remontowych – mówi Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo. Trwa powoływanie kolejnych. W zeszłym roku na remonty i modernizacje Cargo wydało 375,8 mln zł, w tym roku zamierza wydać 191,3 mln zł.

źródło Rzeczpospolita
ElMagnifico - 27-04-2010, 09:52
Temat postu:
ktoś wie czy coś ruszyło się w tej kwestii?
pawelW - 27-04-2010, 14:16
Temat postu:
Eh spółki i spółeczki... PKP chce zarabiac na lewo ile wlezie a potem wszystko sprzedac obcemu kapitalowi i nachapac się kasy ..
Dominik - 15-06-2010, 10:29
Temat postu:
Chińczycy: Umowa z PKP Cargo coraz bliżej

Chiński "Global Times" podaje, że firma China CNR Corporation, jeden z największych tamtejszych producentów taboru, stworzy spółkę joint-venture z polskim PKP Cargo. Medium informuje także, że nowo utworzony podmiot będzie posiadał kapitał zakładowy o wartości 1 mln zł.

Jeśli wszystkie plany zostaną zrealizowane, spółka będzie pierwszym zakładem produkcyjnym CNR ulokowanym poza granicami Chin - twierdzi "Global Times". Ma ona nosić nazwę "CNR-Cargo Wagon Limited Liability Company".

- CNR rozpoczęło rozmowy z PKP w drugiej połowie zeszłego roku. Nie eksportowaliśmy jeszcze niczego do Polski - mówi "GT" jeden z pracowników chińskiego podmiotu.

Według "GT", spółka joint-venture ma wytwarzać wagony towarowe dla odbiorców w całej Europie. Chińczycy podają jednak także, że obecnie ok. 80 proc. wagonów w Polsce "jest produkowanych przez PKP".

CNR zawarło już kontrakty na dostawy lokomotyw i wagonów dla Argentyny (za 322 mln dolarów), wagonów pasażerskich dla Pakistanu (600 mln dolarów) oraz wagonów metra również dla Argentyny. Do 2009 roku CNR wyprodukowało na eksport 569 lokomotyw spalinowych.

Źródło:Rynek Kolejowy
ElMagnifico - 20-06-2010, 17:26
Temat postu:
własnie sie dowiedzialem ze chinczycy wchodza latem z modernizacja infrastruktury
Pirat - 30-06-2010, 07:41
Temat postu:
Powstała spółka CNR Cargo Wagon

PKP CARGO S.A. powołało do życia nowy podmiot wspólnie z chińskim producentem wagonów Jinan Railway Vehicles Equipment Co Ltd.

Akt założycielski utworzenia spółki podpisali prezes Wojciech Balczun i członek zarządu ds. międzynarodowych Daniel Ryczek ze strony PKP CARGO oraz Jia Shirui, prezes i dyrektor zarządzający Jinan Railway Vehicles Equipment, , należącej do grupy China CNR Corporation Ltd.

Głównym celem naszej współpracy jest rynek europejski i dołożymy wszelkich starań, żeby przedsięwzięcie było jak najbardziej efektywne – powiedział w trakcie uroczystego podpisania umowy Jia Shirui.
Prezes Wojciech Balczun dodał, że to może być jeden z najważniejszych momentów w historii PKP CARGO.
Udziały w spółce objęły po połowie PKP CARGO i Jinan Railway Vehicles Equipment.

CNR Cargo Wagon Sp. z o.o. to spółka o charakterze SPV, czyli podmiot celowy powołany do przeprowadzenia prac o charakterze analitycznym i formalnym, prowadzących do uruchomienia montażu wagonów z części sprowadzanych z Chin w Szczecinie.
Części byłyby sprowadzane do Polski drogą morską, stąd idealna jest lokalizacja zakładu w Szczecinie – mówi prezes Wojciech Balczun.

Zadaniem spółki CNR Cargo Wagon będzie m.in. wykonanie analizy chłonności rynku europejskiego i próba oszacowania zapotrzebowania na wagony, tak ze strony PKP CARGO, jak i potencjalnych odbiorców zewnętrznych, a w konsekwencji wielkości nakładów, jakie niezbędne będą do uruchomienia produkcji w szczecińskim zakładzie. Kolejnym krokiem będzie opracowanie szczegółowego biznesplanu przedsięwzięcia. Działalność firmy CNR Cargo Wagon uwieńczona zostanie powstaniem docelowego podmiotu joint-venture, który zajmie się montażem wagonów w Szczecinie.

Do końca tego roku powinniśmy określić zapotrzebowanie na wagony, które miałyby powstawać w Szczecinie, ze strony PKP CARGO. Mamy nadzieję, że sam montaż mógłby zostać uruchomiony do końca 2011 roku – mówi Daniel Ryczek, członek zarządu PKP CARGO S.A. ds. międzynarodowych.
PKP CARGO wstępnie szacuje, że docelowo zatrudnienie przy montażu wagonów mogłoby znaleźć około 100 osób.

źródło: PKP CARGO
Victoria - 06-07-2010, 16:03
Temat postu:
Dlaczego wybraliśmy CNR?

- Wagony montowane z chińskich podzespołów powinny być znacząco tańsze – mówi Daniel Ryczek, członek zarządu PKP CARGO ds. międzynarodowych.

Komentarz Daniela Ryczka, członka zarządu PKP CARGO ds. międzynarodowych:

PKP CARGO, podejmując decyzję o współpracy z China CNR Corporation kierowało się zarówno doświadczeniem chińskiego koncernu, należącego do największych światowych producentów taboru kolejowego, jak i zaproponowanymi przez tę firmę warunkami ekonomicznymi wspólnego przedsięwzięcia. Wstępne analizy dowodzą, że wagony montowane w Szczecinie z podzespołów produkowanych w Chinach mogą być znacząco tańsze od taboru, obecnie nabywanego przez PKP CARGO.

Strona chińska wniesie do tego projektu swoje wieloletnie know-how związane z produkcją wagonów kolejowych (w tym roku CNR będzie obchodzić 100-lecie swojej działalności), a strona polska halę produkcyjną, pracowników oraz zapewni zbyt na określoną część produkcji. Pozostała część ma trafić zarówno na rynek polski, jak i europejski.

Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że pozyskanie przez PKP CARGO partnera biznesowego z Chin do montażu wagonów stworzy możliwości zakupu dla Spółki wagonów po cenach wyraźnie niższych niż obecnie. Zadaniem PKP CARGO jest przede wszystkim dbałość o interesy firmy. PKP CARGO nie może odpowiadać za kondycję finansową wszystkich podmiotów z branży produkcji i napraw taboru. Tym bardziej, że chodzi o podmioty, z którymi PKP CARGO nie ma powiązań kapitałowych, a które w znacznej części znajdują się obecnie w rękach zagranicznych.

Należy podkreślić, że spółka w Szczecinie, rozwijając swoją działalność o montaż wagonów, będzie także zwiększać zatrudnienie w regionie.

źródło: Kolejowa Oficyna Wydawnicza
leo1407 - 25-10-2010, 17:46
Temat postu:
Warto chyba nieco odgrzać temat ponieważ myliłby się ten, kto sądzi, że sprawa przycichła. W szczecińskim WAGONIE urzędują pierwsi przedstawiciele z dalekiego bratniego krajuhttp://www.wnp.pl/wiadomosci/123252.html
mc - 26-01-2011, 22:26
Temat postu:
A czy ktoś wie, kto został nowym Prezesem tej Spółki?
Krecik - 27-01-2011, 10:36
Temat postu:
Prezesem zarządu CNR Cargo Wagon jest Łukasz Tomasz Krawczyński.
leo1407 - 27-01-2011, 18:36
Temat postu:
O Jezusiczku ! A co z Maryjanną ? Płacz
Krecik - 27-01-2011, 19:00
Temat postu:
Spoko, spoko. Nie zginie. Jest nadal prezesem PKP Cargo Wagon-Szczecin, a w nowej spółce ma funkcję przedstawiciela PKP Cargo i członka zarządu.
brychu - 04-02-2011, 22:27
Temat postu:
Z ostatniej chwili:

Idzie nowe! Śmiech Śmiech
W Szczecińskim Wagonie huragan! Od 1.02 wywiało Panią Prezes jest zawszona z tendencją do wylania. Schedę przejął obecny v-ce, który ma poparcie całej załogi. Atmosfera jest tak napięta, że Pani prezes musi uważać, żeby jej nie wywieziono na taczce, ponoć już jest szykowana. A wszystko to za sprawą o dziwo związków. W szczecińskim Wagonie działają już aż trzy związki, w miejsce jedynie słusznego S dokoptował międzyzakładowy ZZP PKP i nowo powstały ZZPCWS na bazie rodowitych pracowników Szczecińskiego Wagonu. To z inicjatywy tego nowego doszło do porozumienia i wystosowania protestu do Rady Nadzorczej z prośbą odwołanie despotycznej Pani prezes. O dziwo S dołączyło do zmowy pewnie w coś pogrywa! Wszak jej przedstawiciel kończy kadencje w Radzie Nadzorczej, pewnie chciałby się załapać na następną a że działają trzy związki nie ma szansy na monopol. Musi więc trochę po lawirować, tylko czy mu się uda w nowych realiach? A co z chińczykami? Ano mają się dobrze trwają prace nad tworzeniem nowej polsko-chińskiej spółki. Była delegacja z Chin i przedstawiciele Cargo w celu zbadania gruntu, czytaj wybrania koncepcji adaptacji zakładu do nowej produkcji. Ponoć jest już opracowana technologia tego co ma się produkować. Prawdopodobnie realny termin rozpoczęcia prac adaptacyjnych to koniec 2011r ale czy realny przy obecnych zawirowaniach? Jedno jest pewne centrala Cargo musi szybko reagować aby nie stracić w oczach sojusznika z Chin!
szkodnik - 05-02-2011, 15:38
Temat postu:
Śmiech Język Czyżby sie w końcu na pannie Maryjannie poznali. Szkoda, że tak późno. Niech wraca do zapyziałego Szczecinka na kadrową, nie ubliżając temu miastu, które jest całkiem ładne.
leo1407 - 06-02-2011, 10:02
Temat postu:
brychu napisał/a:
O dziwo S dołączyło do zmowy pewnie w coś pogrywa! Wszak jej przedstawiciel kończy kadencje w Radzie Nadzorczej, pewnie chciałby się załapać na następną a że działają trzy związki nie ma szansy na monopol. Musi więc trochę po lawirować

To jasne że pogrywa ! To stary wyjadacz związkowy i pogrywanie to dla niego normalna sprawa. Wszak nie jeden raz już udowodnił, że w te klocki jest dobry ! Cel - zachować stołki - bo jak na razie dochrapał się ich kilku... Wszystko zależy od tego w którą stronę powieje wietrzyk.
ulubiona - 08-02-2011, 10:05
Temat postu:
Do Brychu -pracując w CARGO WAGON SZCZECIN dziwi mnie fakt, że w ten sposób pojmujesz rolę związku zawodowego do którego należysz, zwłaszcza w kontekście zawieszenia w czynnościach pani prezes. Piszesz, że to z inicjatywy tego nowego związku doszło do porozumienia i wystosowania protestu do rady nadzorczej. Tak na piśmie, które trafiło do rady nadzorczej, jest pieczątka waszego przewodniczącego, tylko nie wspomniałeś ile trzeba było tłumaczeń i przekonywania go, aby to pismo podpisał. Nie wspomniałeś bo nie wiedziałeś o tym, a on bardzo się obawiał, że za dużo straci w oczach pani prezes. Zresztą dotyczy to także twojej osoby, a zwłaszcza stanowiska, na którym pracujesz (jeszcze !), a które dostałeś dzięki opluwanej pani prezes, przy proteście innych związków zawodowych. W kontekście wyborów do rady nadzorczej na nową kadencję przypomnę kilka faktów, o których zapomniałeś. ZZPKwP ma w Cargo Wagon 2 członków związku, związek do którego należysz około 20, natomiast S-ka prawie 100. Jak myślisz przedstawiciel którego związku ma największe szanse na wybór do rady.Podsumowując zastanów się czasem nad tym co piszesz, a jeśli już to napisz prawdę. Prezes została odwołana przede wszystkim na skutek protokołu pokontrolnego, a nie dlatego że związki coś napisały. To są fakty.
brychu - 08-02-2011, 21:32
Temat postu:
Ulubiona ?
To, że nie wiesz o czym piszesz już udowodniłem na tym forum nie raz. Faktów jak nie znałaś tak nie znasz dalej. Nie masz pojęcia gdzie i z kim pracuje. Ani ty ani twoja ulubiona Pani prezes mnie nie przyjmowała nie będzie zwalniać. Pilnuj lepiej swojego stołka bo też możesz stracić jak twoja ulubienica, dla której pracownik nigdy się nie liczył no chyba, że dobrze donosił na kolegów. Nie masz pojęcia kto i kogo przekonywał ja z resztą też nie więc nie będę się wymądrzał. Ale myślę, że to ludzie którzy pracują w Szczecińskim Wagonie mieli dość rządów Pani Prezes. A świadczyć o tym mogą choćby komentarze na tym forum. Kto pracował kiedykolwiek z tą Panią to wie o czym piszę. Kto ilu ma członków w Wagonie też nie wiesz, jak zwykle masz kiepskich informatorów. S-ka nigdy nie miała 100 członków.Z tego co wiem to w porywach 80. A tak naprawdę to nie o ilość tu chodzi a o jakość. Lepiej mieć jednego mądrego jak trzech głupich. No i pomyśl sobie co piszesz. Bo prezes odwołali za to, że przez chore ambicje goniła za planem a nie za jakością zmuszając swoich podwładnych do niewolniczej pracy i kombinacji. I to jest w tym protokóle pokontrolnym o którym napisałaś. Szkoda tylko, że teraz za to wszystko muszą zapłacić zwykli pracownicy, jak zwykle z resztą przy okazji takich przewałek.
Victoria - 12-04-2011, 11:43
Temat postu:
Rozmowa z prezesem PKP Cargo:

Wagony z chińskim wsadem będą albo produkowane w Polsce, albo importowane
Pirat - 13-04-2011, 00:15
Temat postu:
RBF: Inwestycje chińskie witamy z radością, ale nie bezkrytycznie

- Nie jesteśmy przeciwni inwestycjom i napływowi kapitału poprzez firmy z państw spoza Unii Europejskiej, w tym inwestycji chińskich. Jesteśmy przeciwni udzielaniu wsparcia takim podmiotom, przy braku wsparcia dla firm krajowych. Jesteśmy przeciwni bezkrytycznemu akceptowaniu propozycji, bez przeprowadzenia dokładnych analiz co do ich skutków - uważa Piotr Faryna, dyrektor biura Railway Business Forum.

Czy chińskie inwestycje w Europie to coś nowego?

Piotr Faryna, dyrektor biura RBF: Od kilku lat aktywność Chińczyków w gospodarce światowej jest bardzo duża. Chiny stały się największym inwestorem, hurtowo wykorzystując swoje nadwyżki budżetowe na skupowanie różnego rodzaju papierów wartościowych na wszystkich kontynentach. Ale nie tylko operacje czysto finansowe leżą w kręgu zainteresowań Kraju Środka. Coraz częściej Chińczycy rozglądają się za działaniami wzmacniającymi eksport i przedsięwzięciami typu joint venture. Co ciekawe, można zaobserwować spore zmiany w „asortymencie” oferowanych dóbr, obok tradycyjnych wyrobów przemysłu lekkiego firmy z Chin próbują ulokować na rynkach świata produkty i usługi z zakresu infrastruktury. Przepływy kapitału i technologii w globalnej gospodarce są zjawiskiem naturalnym, jednak w wypadku Chin analiza ich aktywności musi być szczególnie wnikliwa, ze względu na niejasny i trudny do weryfikacji wpływ polityki państwa na decyzje gospodarcze. To dosyć dziwne, że Europa dopiero niedawno zwróciła uwagę na tego typu zjawiska.

Właśnie, jak reaguje Europa?

Szczerze mówiąc informacje na ten temat są nadzwyczaj skąpe. Tylko raz, oficjalnie, komisarz unijny Antonio Tajani wypowiedział się oficjalnie na ten temat. Przestrzegał przed bezkrytycznym podejściem do inwestycji firm wspieranych przez subsydia państwowe jako zagrażających swobodnej konkurencji. Głos ten jednak nie spotkał się z jakimś szerszym odzewem.

No to jakie są prognozy, czy powinniśmy się bać chińskich inwestycji?

Moim zdaniem, w aktualnej sytuacji gospodarczej krajów Unii Europejskiej, w tym Polski, zewnętrzne środki pobudzające rozwój gospodarki powinny być witane z radością. „Świeży” kapitał lokowany w inwestycje typu infrastrukturalnego może wypełnić lukę stworzona przez deficyt budżetowy i wpłynąć na poziom bezrobocia. Jednak musimy koniecznie pamiętać o tym, że jak każde państwo, Chiny mają przede wszystkim na względzie własne interesy, niekoniecznie związane z poprawą stanu polskiej gospodarki. Z deklaracji przedstawicieli Chin wynika, że ich celem jest obecność w Europie. Nie wydaje się, żeby Polska ze swoim rynkiem zbytu stanowiła ważną pozycje w planach ekspansji Chin w tej części świata. Możemy być co najwyżej przyczółkiem. Dlatego tak ważne jest abyśmy bardzo starannie analizowali skutki podejmowanych decyzji. Z jednej strony ten kapitał jest nam bardzo potrzebny, z drugiej strony krótkoterminowe zyski nie mogą przesłaniać konsekwencji w dalszej przyszłości.

Czy mógłby pan to opisać bardziej konkretnie?

Sądzę, że powinniśmy bardzo otwarcie przywitać chęć inwestowania w Polsce przez firmy z Chin. Ale nie bezwarunkowo. Kryterium podstawowym powinna być zasada uczciwej konkurencji. Jeżeli jakaś chińska firma stanie do przetargu, wiarygodnie przedstawi swoje kompetencje i sposób finansowania wykluczający wpływ państwowych dotacji na oferowane ceny, to zjawisko takie należy ocenić pozytywnie. W innym przypadku, z pozoru bardzo atrakcyjne, niskie ceny oferty przyniosą chwilowe korzyści, ale ta sytuacja może bardzo negatywnie oddziaływać na rynek, powodując upadek rodzimej konkurencji. Ważny jest także udział państwa polskiego, które winno wspierać wszystkich jednakowo a nawet tworzyć preferencje dla przemysłu krajowego. Niestety, w roku 2010 polski rząd z niewiadomych względów wyraźnie promował kapitał i firmy spoza UE, co zostało fatalnie odebrane przez polskich przedsiębiorców. Bardzo wątpliwe są także przedsięwzięcia pozwalające na „transfer” rynku w ramach umów omijających konkurencję. Przykładem takiego działania jest spółka PKP Cargo z CNR w wyniku, której powstaje zakład taborowy w Szczecinie. Z punktu widzenia bieżących interesów PKP Cargo ta konstrukcja jest korzystna. Jeżeli przewoźnik towarowy zleci naprawy i modernizacje swojego taboru podmiotowi, którego jest udziałowcem, nie ponosząc ciężaru inwestycji, to może liczyć na obniżkę kosztów. Zjawisko to ma jednak drugą, negatywną twarz. Może się zdarzyć, że z jakichś względów Chińczycy wycofają się ze swojej aktywności lub też, co bardzo prawdopodobne w dłuższym okresie nie da się utrzymać początkowego poziomu kosztów. Pole manewru zostanie poważnie ograniczone, bo zleceń nie będą w stanie przejąć zniszczone polskie ZNTK-i. Nie wydaje się także możliwe na dłuższą metę utrzymanie deklarowanych kosztów napraw i produkcji wagonów na poziomie o 1/3 niższym niż aktualnie oferowane. Komponenty do produkcji albo muszą być kupowane u tradycyjnych poddostawców albo sprowadzane z Chin, co pociąga za sobą koszty logistyki. Nie widać też wpływu na ceny jakiś nowoczesnych rozwiązań technicznych czy know-how bowiem konstrukcja wagonów towarowych opiera się na technologiach znanych od dawna, także w Polsce. Biorąc pod uwagę efekty długoterminowe i bardziej globalne spojrzenie na polską gospodarkę utrata potencjału zasobów materialnych i ludzkich w polskich przedsiębiorstwach może być bardzo dotkliwa dla branży. Gdyby spółka w Szczecinie startowała na równych prawach w przetargach, sądzę, że nikt nie miałby do tego żadnych zastrzeżeń, ale jeśli będzie jedynym wykonawcą taborowym dla PKP Cargo, to należy taką sytuację zbadać w szerokim kontekście całego rynku.

To jaka jest konkluzja – czy jesteście za czy przeciw chińskim inwestycjom?

Mogę wypowiadać się w swoim imieniu oraz w oparciu o przygotowany przez RBF raport na ten temat. Nie jesteśmy przeciwni inwestycjom i napływowi kapitału poprzez firmy z państw spoza Unii Europejskiej, w tym inwestycji chińskich. Jesteśmy przeciwni udzielaniu wsparcia takim podmiotom, przy braku wsparcia dla firm krajowych. Jesteśmy przeciwni bezkrytycznemu akceptowaniu propozycji, bez przeprowadzenia dokładnych analiz co do ich skutków. Może się zdarzyć, że z pozoru opłacalna transakcja nie przyniesie spodziewanych rezultatów a nawet wygeneruje szkody. Powtórzę jeszcze raz: nie jesteśmy w stanie zająć jednoznacznego stanowiska, bo każdy przypadek konkretnych działań gospodarczych należy rozpatrywać osobno. Apelujemy o głębokie zastanowienie i precyzyjne analizy zanim podjęte zostaną decyzje.

Wspomniał pan o raporcie RBF. Jakie dalsze działania są planowane przez Forum Kolejowe w tej sprawie?

4 kwietnia zorganizowaliśmy wspólnie z Krajową Izbą Gospodarczą konferencje prasową na temat przygotowanego przez nas raportu w sprawie chińskich inwestycji w Polsce. Spotkała się ona z dużym zainteresowaniem. Raport wysłaliśmy do przedstawicieli najwyższych władz i instytucji. Otrzymał go Premier, ministrowie i parlamentarzyści. Tezy raportu były prezentowane w wypowiedziach dla mediów między innymi przez Adriana Furgalskiego. On też, weźmie udział podczas zbliżającego się Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, w debacie poświęconej temu problemowi, w której swój udział potwierdzili m.in. b. prezydent A. Kwaśniewski czy ambasador Chin. Przygotowujemy także konferencję, która odbędzie się w Warszawie 22 czerwca i w całości poświęcona będzie zagranicznym inwestycjom w polską infrastrukturę. Planujemy jej organizację wspólnie z innymi, dużymi organizacjami takimi jak KIG, Pracodawcy RP i Lewiatan. Zaprosiliśmy bardzo znane postaci życia politycznego i gospodarczego: komisarza A. Tajaniego, posła Adama Szejnfelda, doradcę Prezydenta RP prof. R. Kuźniara. Także tych, którzy zainicjowali współpracę z Chińczykami, z prezesem PKP Cargo Wojciechem Balczunem na czele. Będziemy tez na bieżąco monitorować rozwój udziału chińskich inwestycji w naszą gospodarkę. Możemy bardzo dużo zyskać przy wsparciu kapitału azjatyckiego, ale trzeba to zrobić w sposób przemyślany, maksymalnie zabezpieczając przyszłe interesy polskich przedsiębiorców.

źródło: Rynek Kolejowy
Pirat - 27-06-2011, 20:31
Temat postu:
CNR Cargo Wagon: Prace na ukończeniu, jest drobne opóźnienie

- Projekt obrósł niesamowitymi kontrowersjami – stwierdził Łukasz Krawczyński, prezes spółki CNR Cargo Wagon podczas debaty zorganizowanej przez "Rynek Kolejowy", poświęconej chińskim inwestycjom w Polsce.

CNR Cargo Wagon została utworzona przez PKP Cargo i chińskiego partnera w celu opracowania studium wykonalności powołania podmiotu, mającego zajmować się montażem wagonów z części sprowadzanych z Chin.

- Nasi właściciele postawili przed nami zadanie takie, aby nasze analizy opierały się na bardzo racjonalnych założeniach. Mieliśmy poznać prawdziwy, realny obraz sytuacji. Mamy nadzieję, że to się udało – poinformował Krawczyński.

- Nasze prace są na ukończeniu. Mamy minimalne opóźnienie. Wynika ono z różnic kulturowych. Ale to bardzo szeroki temat, są one czynnikiem, który w dużym stopniu wpływa na biznes. W Chinach kultura biznesowa jest zupełnie inna. Chińczycy nie chcą wprowadzać tutaj swoich zwyczajów, tylko nauczyć się tego, jak to wszystko funkcjonuje w Europie. Nie należy bać się chińskich inwestycji w Polsce – podkreślił.

- Nie mogę ujawnić wszystkich szczegółów analiz. Są one w tej chwili analizowane przez naszych właścicieli – zastrzegł szef CNR Cargo Wagon.

źródło: Rynek Kolejowy
Beatrycze - 09-09-2011, 14:04
Temat postu:
Niepewna przyszłość polsko-chińskich wagonów

Dopiero za kilka miesięcy podjęta zostanie ostateczna decyzja, czy polsko-chińska spółka kolejowa rozpocznie w Szczecinie produkcję wagonów.

Wcześniej deklarowano, że pierwsze wagony zjadą z hal produkcyjnych jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Polsko-chińską spółkę CNR Cargo Wagon powołało w ubiegłym roku PKP Cargo wraz z chińskim producentem wagonów Jinan Railway Vehicles Equipment.

Miała ona produkować wagony nie tylko na potrzeby grupy PKP Cargo, lecz także na rynek Unii.

Przebywający z wizytą w Pekinie wiceminister infrastruktury Andrzej Massel poinformował jednak, że decyzje o rozpoczęciu produkcji wciąż nie zapadły.

- Żeby rozpocząć taką produkcję, trzeba mieć pewność, że to będzie efektywne ekonomicznie. Bardzo na to zwraca uwagę nasz przewoźnik towarowy PKP Cargo, który jest zaangażowany w tworzenie tej spółki. Dopiero jak będzie taka pewność, podjęte zostaną decyzję. Spółka działa, natomiast czy ona rzeczywiście zacznie produkować wagony, to się okaże w ciągu paru miesięcy - powiedział w rozmowie z Polskim Radiem Andrzej Massel. Dodał, że dopiero teraz prowadzone są szczegółowe obliczenia dotyczące opłacalności tego projektu. W jego opinii ich wyniki są „zachęcające”.

Wiceminister infrastruktury uczestniczył w Pekinie w konferencji ministrów Organizacji Współpracy Kolei.

źródło: Polskie Radio
Minerva - 10-09-2011, 00:06
Temat postu:
Chińczycy ze Szczecina usprawnią polskie koleje?

Za kilka miesięcy podjęta zostanie ostateczna decyzja, czy polsko-chińska spółka kolejowa rozpocznie w Szczecinie produkcję wagonów - dowiedziało się Polskie Radio. Wcześniej deklarowano, że pierwsze wagony zjadą z hal produkcyjnych jeszcze w pierwszej połowie tego roku.

Polsko-chińską spółkę CNR Cargo Wagon powołało w ubiegłym roku PKP Cargo wraz z chińskim producentem wagonów Jinan Railway Vehicles Equipment. Miała ona produkować wagony nie tylko na potrzeby grupy PKP Cargo, lecz także na rynek Unii. Przebywający z wizytą w Pekinie wiceminister infrastruktury Andrzej Massel poinformował jednak, że decyzje o rozpoczęciu produkcji wciąż nie zapadły.

- Żeby rozpocząć taką produkcję, trzeba mieć pewność, że to będzie efektywne ekonomicznie. Bardzo na to zwraca uwagę nasz przewoźnik towarowy PKP Cargo, który jest zaangażowany w tworzenie tej spółki. Dopiero jak będzie taka pewność, podjęte zostaną decyzje. Spółka działa, natomiast czy ona rzeczywiście zacznie produkować wagony, to się okaże w ciągu paru miesięcy - powiedział w rozmowie z Polskim Radiem Andrzej Massel. Dodał, że dopiero teraz prowadzone są szczegółowe obliczenia dotyczące opłacalności tego projektu. W jego opinii ich wyniki są "zachęcające". Wiceminister infrastruktury uczestniczył w Pekinie w konferencji ministrów organizacji współpracy kolei.

Źródło: wyborcza.biz
Pirat - 13-12-2011, 12:07
Temat postu:
Montownia chińskich wagonów nie powstanie?

PKP Cargo prawodopodobnie nie otworzy wspólnie z chińskim przedsiębiorstwem Jinan Railway Vehicles Equipment montowni wagonów w Szczecinie. Po 18 miesiącach analiz wiele wskazuje na to, że projekt będzie nieatrakcyjny – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

- Cena wagonu, która wyszła po pierwszych analizach, jest niewiele niższa od średniej europejskiej – mówi „DGP” Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. – Nie na tyle, żeby podejmować decyzję o uruchomieniu produkcji – dodaje.

Ostateczna decyzja jednak nie zapadła. - Dajemy sobie jeszcze rok na dopracowanie formuły współpracy. Ja ciągle uważam, że przedsięwzięcie ma sens - zaznacza prezes PKP Cargo.

W czerwcu 2010 roku PKP Cargo oraz chińska firma Jinan Railway Vehicles Equipment utworzyły spółkę CNR Cargo Wagon. Spółka pracuje nad studium wykonalności na uruchomienie montowni w Szczecinie. Kolejnym krokiem firm miało być utworzenie joint venture, która prowadziłaby montaż wagonów.

Zamysł był taki, aby produkować wagony towarowe na potrzeby PKP Cargo oraz innych przewoźników operujących na terenie Unii Europejskiej. Dzięki polsko-chińskiej kooperacji wagony montowane w Szczecinie miały być o ok. 30 proc. tańsze niż dostępne na rynku europejskim.

Prezes PKP Cargo już latem tego roku mówił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że wstępne analizy dotyczące uruchomienia produkcji są mało zachęcające. - Pierwsza przymiarka nie była dla nas optymistyczna. Zakładaliśmy, że cena wagonu, którą uzyskamy, będzie atrakcyjniejsza. Zespół dalej pracuje analizując poszczególne czynniki kosztowe. To bardzo pragmatyczna i merytoryczna analiza. Nikt nie zakłada, że możemy zrobić coś pod publiczkę, a potem jakoś to będzie. Analiza uwzględnia wszystkie pozycje kosztowe, jak transport, koszt materiałów. Jakie będą jej wyniki, trudno powiedzieć. Natomiast cały czas powtarzamy jedną rzecz. Biznes ma to do siebie, że nikt nie powinien się na nikogo obrażać. Powiedzieliśmy sobie, tworząc spółkę celową, że ma ona opracować dla właścicieli stosowne analizy i raporty. Jeżeli wyjdzie z nich, że ten projekt będzie efektywny ekonomicznie, to będziemy robili wszystko, żeby go zrealizować. Na pewno jednak nie podejmiemy decyzji wbrew interesom PKP Cargo. Na razie żadnej decyzji w tej materii nie ma i jeszcze nie zbliżyliśmy do pytania „kiedy”, bo musimy sobie odpowiedzieć na pytanie „czy” – mówił pół roku temu Wojciech Balczun.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna/Rynek Kolejowy
Pirat - 15-12-2011, 15:48
Temat postu:
Balczun: Montownia w Szczecinie wciąż nas interesuje

– Nie ma żadnej decyzji, że zakończyliśmy ten projekt. A co więcej, jest decyzja odwrotna, że ten projekt kontynuujemy – powiedział Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo o projekcie stworzenia montowni wagonów w Szczecinie wspólnie z chińskim partnerem.

Szef największego przewoźnika towarowego w Polsce odniósł się w ten sposób do informacji, które kilka dni temu pojawiły się w prasie, że PKP Cargo uznało projekt montowni wagonów z chińskich podzespołów w Szczecinie uznał za nieopłacalny i z niego zrezygnował.

– Spółka została w listopadzie przedłużona o kolejny rok. Nie tylko dlatego że jeszcze nie zakończyliśmy pracy w sensie przygotowania studium wykonalności i nie mamy jeszcze satysfakcjonującej ceny, ale również dlatego, że pojawiły się inne podejścia do tego projektu z naszej strony i ze strony Chińczyków. Rozmawiamy z nimi na ten temat i być może zmodyfikujemy trochę nasze założenia na ten temat, bo być może zrobiliśmy błąd metodologiczny u samych podstaw tworząc taką wizję funkcjonowania tej spółki. Ja w tej materii cały czas jestem optymistą. Uważam, że połączenie naszego potencjału, który mamy w Szczecinie z potencjałem chińskim jest bardzo dobre – wyjaśnił Wojciech Balczun.

Zaznaczył przy tym, że projekt ten nie będzie miał negatywnych konsekwencji dla polskich producentów. – Wcale się to nie musi odbywać w jakieś kontrze wielkiej do polskich producentów taboru, bo my też przecież nie uzależnimy się od jednego dostawcy. Zawsze to będzie jakoś tam zdywersyfikowane i jak widać na polu modernizacji lokomotyw potrafiliśmy pogodzić żywioły, które bardzo często obrzucają siebie różnymi inwektywami w mediach. Zarówno Pesa, jak i Newag siedziały z uśmiechem na twarzy przy jednym stole podpisując kontrakty z PKP Cargo na początku tego roku. Nie uważam więc, żeby to było jakieś wielkie zagrożenie dla producentów polskich, zwłaszcza że tych polskich producentów już praktycznie nie ma. Mamy Tabor Szynowy Opole z przejętym Ostrowem i praktycznie nic. Świdnica to są Amerykanie. Gniewczyna to Słowacy. W rzeczywistości jest zatem trochę inaczej niż się pisze w prasie - tłumaczył prezes PKP Cargo.

Zaprzeczył także informacjom jakoby to realizacja tego projektu mogła zaszkodzić procesowi prywatyzacji PKP Cargo. – Nie ma też żadnego powiązania – chciałbym to bardzo jasno powiedzieć – naszej decyzji o przedłużeniu funkcjonowania spółki o kolejny rok z procesem prywatyzacji PKP Cargo. Nigdy nie było żadnego sygnału z żadnego źródła politycznego, czy właścicielskiego, że jest tutaj jakieś powiązanie wątków. To jest czysto pragmatyczna, biznesowa decyzja – powiedział Wojciech Balczun. – Tak naprawdę nie wiem, kto jest zainteresowany zakupem PKP Cargo, bo to jest wiedza właściciela. My robimy swoje – dodał.

Wojciech Balczun nie krył również swoich obaw związanych ze współpracą z partnerem z Kraju Środka – Ja oczywiście nie przesądzam, że ten projekt z Chińczykami wyjdzie. Zawsze się asekurowałem. Również dlatego że to nie jest łatwa współpraca, bo różnice kulturowe, w zakresie kultury korporacyjnej są tutaj istotne. Inaczej się proceduje w porządku prawnym chińskim, a inaczej się proceduje w porządku prawnym polskim – stwierdził.

Zapewnił jednocześnie, że kolejnego przedłużenia działalności spółki odpowiedzialnej za przygotowanie studium wykonalności montowni w Szczecinie nie będzie. - Na pewno dłużej niż do listopada 2012 roku ta spółka w takim wariancie, w jakim teraz funkcjonuje czyli SPV nie będzie działała. I albo ulegnie automatycznej samodegradacji, albo przekształcimy to w nasz docelowy projekt, czyli polsko-chińską spółkę joint-venture – wyjaśnił Wojciech Balczun.

źródło: Rynek Kolejowy
Pirat - 02-01-2013, 15:51
Temat postu:
Koniec kolejowego romansu Polaków z producentami z Chin

PKP Cargo zrezygnuje z montażu w Szczecinie chińskich wagonów – dowiedział się DGP. Rodzimi producenci mogą zacierać ręce.

Czytaj dalej...
leo1407 - 09-12-2013, 18:42
Temat postu:
Prawie rok do powyższej informacji pojawiła się następna, która rozwiewa wszelkie ewentualne wątpliwości w temacie

http://www.wnp.pl/wiadomosci/213257.html
mcok - 29-02-2016, 17:41
Temat postu:
Czy ktoś wie jak wygląda sprawa z planowaną montownią wagonów w Szczecinie?

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group