Hobby - Warszawa - Sztokholm 1948 Exsimus - 17-10-2009, 12:43 Temat postu: Warszawa - Sztokholm 1948
Gdyby ktoś był łaskaw i zamieścił skan artykułu z najnowszego Świata Kolei o którym mowa o bezpośrednich połączeniach międzynarodowych przez Bałtyk z ładowaniem wagonów na statki w Gdyni i Świnoujściu dla ciekawskich podam jakie relacje wyczytałem w ŚK:
[ Dodano: 17-10-2009, 17:11 ]
20 lutego 1948 uruchomiono połaczenie promowe ze Świnoujścia do Trelleborga. Początkowo obsługiwały je trzy parowe statki pasażerskie bandery szwedzkiej (SS Starke, który zainaugurował przewozy na tej linii oraz SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V) przystosowane do przewozu wagonów kolejowych, należące do Statens Järnvägar (SJ; szwedzkie koleje państwowe). SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V od listopada 1945 pływały na linii Trelleborg – Gdańsk a następnie wraz z SS Starke pomiędzy 1946 a 1948 na linii Trelleborg – Gdynia, po czym przeniesiono je na linię do Świnoujścia. Promy obsługiwały także pasażerskie przewozy kolejowe, m.in. pociąg pasażerski Balt-Orient-Express, od 1948 w relacji Sztokholm – Belgrad, a od początku lat 50. w relacji Sztokholm – Sofia, który w swoim składzie posiadał wagony bezpośrednie m.in. w relacjach Praga – Trelleborg, czy Praga – Oslo. Do 1954, do momentu likwidacji linii, pływały na niej polski prom SS Kopernik oraz szwedzka jednostka Vasa.
http://it.wikipedia.org/wiki/Balt-Orient-Express
Balt-Orient-Express, intended as a connection Stockholm - Istanbul, introduced and equipped by the various railway administrations of Eastern Europe, Stockholm - Odra Port - Poznan - Zilina - Budapest - Belgrade, branch Balt-Express to Prague, cars from Warsaw and from Prague, cars to Istanbul with Simplon-Orient, from 1949 cars Berlin - Poznan - Bucharest.