INFO KOLEJ - forum kolejowe

Administracja - PKP, Wach, konkurencja i krowa

Picolo - 08-11-2009, 17:39
Temat postu: PKP, Wach, konkurencja i krowa
Ledwie rok minął od publikacji tego tekstu.

Gazeta Prawna, 23 VI 2008 r.

"(...) Samorządowa spółka PKP Przewozy Regionalne będzie mogła również konkurować w przewozach międzyregionalnych z PKP Intercity. By powstała konkurencja, trzeba mieć potencjał w postaci wagonów, lokomotyw i ludzi. Taki potencjał będzie mieć przekazana samorządom spółka Przewozy Regionalne. Konkurencja więc wzrośnie. Przewidujemy, że przy podziale spółki Przewozy Regionalne część sprzętu wykorzystywanego w przewozach międzywojewódzkich zostanie przekazana do Intercity. Chcemy zakończyć ten proces w IV kwartale."

ANDRZEJ WACH
prezes zarządu PKP, spółki-matki w grupie. Wcześniej prezes PKP Energetyka, w branży kolejowej od 1980 roku, absolwent Politechniki Warszawskiej.


No ale podobno tylko krowa nie zmienia poglądów.

źródło: pl.misc.kolej
andrzej_sz - 08-11-2009, 17:54
Temat postu:
Hehe mozna tez zacytowac Wrzoska, co to pisal i mowil ze jesli 'budynie' i ED-yty oraz wagony SPOT-owskie trafia do IC, to trzeba bedzie zwrocic kase do UE. Na forum RK jakos o tym milczy Pan Wrzosek a na inne tematy, w szczegolnosci tego ile to PR sa winne grupie PKP SA to elaboraty potrafi napisac... To juz wiemy skad bral przyklad - przyklady bierze sie od gory, podobnie jak i ryba co sie od glowy psuje Wink
Zed - 09-11-2009, 10:54
Temat postu:
andrzej_sz, pamiętam co mówił rzecznik PKP SA Michał Wrzosek. Odnalazłem to na IC Forum:
http://ic.rail.pl/viewtopic.php?f=27&t=5202&p=74216#p74216

Warto tę wypowiedź zacytować, gdyby przypadkiem "wsiąkła":

Kochani

Trochę informacji dlaczego spółka PKP InterRegio

- samorządowe PKP PR przejmują tylko pociągi regionalne. Samorządy nie chcą zajmować sie pociągami międzywojewódzkimi (pośpiesznymi), nie mają zresztą do tego tutułu prawnego.

- naturalne jest więc że trzeba zdecydować kto ma być operatorem dla pociągów pośpiesznych. Mamy więc dwa rozwiązania: trafiają bezpośrednio do PKP Intercity, trafiają do osobnego podmiotu (spółka, na razie świat nie wymyślił innej formuły prawnej dla takiego podmiotu) podległego PKP Intercity

- przypominam wszystkim, że wagony pociągów pośpiesznych były objętę programem modernizacji z funduszy UE w ramach programu SPOT. Warunkiem wykorzystania tych funduszy - kilkadziesiąt milionów euro było to aby tabor kursował u przewoźnika, który nie świadczy działalności komercyjnej (PKP IC taką spółką jest), ale w ramach obowiązku świadczenie usuługi publicznej (PKP PR takim przewoźnikiem były). Inaczej mówiąc przeniesienie taboru zmodernizowanego do PKP IC wiązałoby się z obowiązkiem oddania tych pieniędzy do UE

- przypominam wszystkim, że lokomotowy PKP PR które ciągną owe pociągi pośpieszne zostały zakupione przez PKP PR dzięki dotacji PARP - 100 mln złotych dla przewoźnika nie komercyjnego. Przeniesienie tych lokomotyw do PKP IC oznaczałoby zwrot tej dotacji do Skarbu Państwa.

- dochodzimy więc do monemtu gdy wiemy, że nie możemy w obecnej chwili przenieść pociągów pośpiesznych do PKP IC, chyba że liczymy się ze ze zwrotem około 300 mln złotych do UE i Skarbu Państwa.

- zostaje więc nam rozwiązanie - tworzymy nowy podmiot zajmujący się tymi przewozami. Z minimalną administracją, własnym majątkiem, klarowną odpowiedzialnością, zapewnionym finansowaniem deficytu ze strony MI (ze względu na niską cenę biletu) itp.

Pozdrawiam

Michał

andrzej_sz - 09-11-2009, 11:02
Temat postu:
Zed dzieki za wrzucenie tego... Ze strony oficjalnej PKP SA juz ta informacja 'wsiakla'. Szukalem pare razy tym bardziej ze byla charakterystyczna, bo na zdjeciu byl 'budyn'. Widocznie 'beton' uznal ze tak niewygodne informacje z przeszlosci trzeba usunac.
pepe - 09-11-2009, 19:49
Temat postu:
Ciekawe co pan Michał by powiedział na to gdyby teraz ktoś go publicznie zapytał o tą wypowiedź Razz
Anonymous - 09-11-2009, 20:02
Temat postu:
Jak Wrzosek znowu wpadnie na forum "RK" i zacznie się popisywać, to już wiem, co mu przypomnę. Smile Hi hi hi Smile
andrzej_sz - 10-11-2009, 18:22
Temat postu:
Wrzosek po kilku dniach przemyslen, namyslen odpowiedzial na RK

Data: 10/11/2009 17:21 Autor: Michał Wrzosek IP: ---.tktelekom.pl
Dziękuje za przypomnienie. Wszystko co wtedy powiedziałem jest prawdą. Taki był stan naszej wiedzy w tamtym momencie.

W trakcie przygotowania wydzielenia pociągów pośpiesznych, po publikacji tego postu, PKP S.A. zapytało Komisję Europejską o opinię co do przekazania tych składów PKP Intercity czy nie będzie ona naruszać zasad pomocy UE. Ponieważ Komisja odpowiedziała, że nie ma takeigo problemu, zdecydowano o tym, że można pociągi pośpieszne wydzielić bez tworzenia odrębnego podmiotu. Pozdrawiam serdecznie.


Moze jakies odpowiednie dokumenty by PKP SA pokazalo na to ze zapytalo i dostalo odpowiedz. Bo teraz Piechocinski w raporcie obawia sie czy tej pomocy nie trzeba bedzie zwrocic...
Anonymous - 10-11-2009, 18:31
Temat postu:
Powyższa wypowiedź Wrzoska padła tutaj.

Też bym chciał zobaczyć te dokumenty i pisma, jakie rzekomo składane były przez PKP SA do Komisji Europejskiej.
Arek - 10-11-2009, 20:37
Temat postu:
Krzysztof21, Wrzoskowi nie wierzę za grosz. Ten człowiek w życiu słowa prawdy nie powiedział na temat PKP!
Anonymous - 10-11-2009, 20:50
Temat postu:
Areczek, ależ ja mu też nie wierzę. Cała sytuacja na forum "RK" -którą zresztą osobiście sprowokowałem- ubawiła mnie nieźle. Szczególnie to zdanie: "Wszystko co wtedy powiedziałem jest prawdą". A przecież ja tylko najzwyczajniej w świecie wkleiłem to, co Zed znalazł na IC forum i to bez słowa komentarza ze swojej strony. Tyle. Smile A tu Pan rzecznik od razu zaczyna od zapewnienia, że nie kłamie, tylko prawdę mówi. Smile
Arek - 10-11-2009, 20:56
Temat postu:
Krzysztof21, jaki prezes PKP S.A. taki jego rzecznik.

Znalezione na Wykopie:


andrzej_sz - 14-11-2009, 14:22
Temat postu: Dzial Propagandy Grupy PKP SA przedstawia
Postanowilem zalozyc ten watek z dwoch powodow. Ostatnio mamy do czynienia ze zmasowanym atakiem dzialu PR grupy PKP SA na PR. Czas moze odswiezyc co niektorym, szczegolnie z grupy PKP SA jak rok temu powstal wspanialy wizerunek PKP PR stworzony przez beton. Oto jak wspaniala reklame wyprodukowano przed usamorzadowieniem:

Propaganda PKP SA prizent Smile



Proponuje tez powrzucac tutaj ciekawe teksty dotyczace swietlanej przyszlosci PR i innych rzeczy ktore stworzyl beton, czyli slynne Wrzoskowe 'budynie i edyty' ktore nie moga byc w IC, bo trzeba bedzie oddac UE kase. Owszem na oficjalnych stronach Grupy juz tych dokumentow nie znajdziemy ale sa takie miejsca jak YouTube gdzie slad pozostal.
Anonymous - 14-11-2009, 14:40
Temat postu:
Coś o PLK: http://www.youtube.com/watch?v=z1k-wLQHYSY&feature=related

Cześć rzeczy faktycznie jest realizowana, ale są też zwykłe science-fiction i propaganda.

Link podany przez andrzeja_sz piękny. Smile Kiedy ten materiał zniknął ze strony PKP SA?
szomiz - 14-11-2009, 14:56
Temat postu:
Skąd kwota 2 mld 160 mln i czy może dojść do dalszego podziału spółki? Ja bym panu posłowi odpowiedział w ten sposób: Kwota 2 mld 160 mln zł wynika z wyliczenia dokonanego na podstawie przepisów rozporządzenia 11/91 z 1969 r. EWG w sprawie pomocy publicznej, ogólnie rzecz biorąc. Nie podam tutaj całego tytułu tego rozporządzenia. Zgodnie z wynikającą z tych przepisów metodyką została określona kwota zadłużenia przypadająca na okres do 30 kwietnia 2004, a więc do momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Ta kwota w ten sposób została wyliczona i stanowi ona dzisiaj całe zadłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne. A zatem - jeszcze raz chciałbym podkreślić - spółka PKP Przewozy Regionalne nie ma innego zadłużenia, jak tylko to powstałe w wyniku niedofinansowania kolejowych przewozów regionalnych z lat ubiegłych. (podkreślenia moje)
Juliusz Engelhardt, 13-te posiedzenie Sejmu 6-tej Kadencji, 10 kwietnia 2008 roku

Więcej: http://orka2.sejm.gov.pl/Debata6.nsf/main/2388CA4C
andrzej_sz - 14-11-2009, 15:12
Temat postu:
Krzysztof21: dobre pytanie. Kiedy? No ale jak wiemy w grupie PKP wszystko co niewygodne chowa sie pod dywan, 'roluje', transferuje itp itd...
Dave - 15-11-2009, 15:24
Temat postu:
Krzysztof21 napisał/a:
Coś o PLK: http://www.youtube.com/watch?v=z1k-wLQHYSY&feature=related

Cześć rzeczy faktycznie jest realizowana, ale są też zwykłe science-fiction i propaganda.



Ano science-fiction! Kiedy to niby rozpoczęła się modernizacja linii z Opola w kierunku Górnego Śląska?! Evil or Very Mad
A z Poznania do Szczecina coś modernizują ? Nawet chyba nie remontują!
wykolejeniec - 16-11-2009, 11:08
Temat postu:
O pardon!
Poznań - Szczecin?
Ależ oczywiście, że się modernizuje.
Jakieś dwa lata wstecz ustawiono wzdłuż linii słupki osnowy geodezyjnej. Takie wypasione - pomarańczowe, ze śrubką do montażu GPS-a na czubku.
Ty wiesz, ile czasu taki słupek musi stać, aby się ustabilizować w trzech wymiarach?
Poza tym jakś spóła robiła coś pod tytułem "studium", głównie dotyczące tego, które przejazdy zastąpić wiaduktamii, a które skasować. No i teraz po gminach trwają tzw. wglądy do planu i konsultacje, czyli szczucie jednych przeciw drugim - wszak powinnością każdego lokalnego patrioty jest bronić swego do upadłego
Wojtek - 02-09-2010, 09:33
Temat postu:
Wach: Konkurencja, czyli walka o rynek, a nie na nim

- Jestem za konkurencją, ale na etapie przetargu, czyli walki „o” rynek, a nie „na” rynku, w momencie, gdy zawarty został już kontrakt, a jego realizacja poniżej uzgodnionych warunków pociąga większe koszty dla budżetu państwa, czyli podatników, w tym również tych pasażerów, którzy wówczas tylko pozornie płacą mniej za bilet - mówi w wywiadzie dla "Rynku Kolejowego" Andrzej Wach, prezes PKP SA.

- Od ponad dwóch dekad mamy w Polsce gospodarkę wolnorynkową, czyli opartą na mechanizmie konkurencji. Równocześnie wszędzie tam, gdzie zaangażowane są środki budżetowe (a w przypadku przewozów pasażerskich są umowy PSC) potrzebny jest transparentny mechanizm ich dystrybucji, czyli, inaczej mówiąc, rynek regulowany - tłumaczy prezes Wach.

- Jednak regulacja wcale nie oznacza braku konkurencji. W Wielkiej Brytanii funkcjonuje model konkurencji regulowanej - przewozy są wykonywane przez prywatne firmy na zlecenie rządu. Właściwie kontrakty na obsługę linii dochodowych się tam kupuje. Kto da lepszą ofertę, ten ma prawo kursować po niej przez 5–20 lat. Te połączenia, które są niedochodowe, są dofinansowywane przez państwo. W obu przypadkach operator jest wybierany w drodze dwuetapowych przetargów. Kontrakty z przewoźnikami są bardzo szczegółowe. Określają np. po jakich trasach i jak często będą kursować pociągi. Tylko w nielicznych przypadkach konkurencja ma miejsce już na rynku - uważa szef PKP SA.

- W ten sposób rząd brytyjski zapobiega aktom nieuczciwej i niekontrolowanej konkurencji, która skutkowałaby pogłębieniem deficytu zakontraktowanych przewoźników i, co za tym idzie, koniecznością zwiększania ich dofinansowania przez państwo. To mechanizm sprawdzony, bo w Wielkiej Brytanii działa 19 spółek kolejowych – o 10 więcej niż w Polsce. Z tego pięć kursuje pomiędzy największymi miastami, osiem obsługuje połączenia regionalne, a pozostałe działają w Londynie - mówi Andrzej Wach w rozmowie z "RK".

- Tak więc jestem za konkurencją, ale na etapie przetargu, czyli walki „o” rynek, a nie „na” rynku, w momencie, gdy zawarty został już kontrakt, a jego realizacja poniżej uzgodnionych warunków pociąga większe koszty dla budżetu państwa, czyli podatników, w tym również tych pasażerów, którzy wówczas tylko pozornie płacą mniej za bilet. Oczywiście konkurencja „na” rynku też powinna być możliwa, ale po teście ekonomicznego wpływu na funkcjonowanie rynku - podkreśla prezes PKP SA.

Już jutro debata w siedzibie UOKiK, poświęcona konkurencji na rynku kolejowym. RK przygotuje obszerną relację z tego spotkania.

źródło: Rynek Kolejowy
Wojtek - 08-10-2010, 12:04
Temat postu:
Oświadczenie ws. projektu ustawy o zbiorowym transporcie publicznym

"Railway Business Forum z satysfakcją przyjmuje decyzję Sejmowej Komisji Infrastruktury o skierowaniu do zbadania przez sejmowe biuro analiz sprawozdania podkomisji w zakresie projektu ustawy o zbiorowym transporcie publicznym.

Uzasadnione są bowiem wątpliwości, czy obecny kształt ustawy (całkowicie odmienny od przesłanego do parlamentu przez Radę Ministrów), na skutek wprowadzenia do niego w trakcie prac podkomisji, fundamentalnych dla rynku poprawek zgłoszonych przez PKP SA, jest zgodny z Konstytucją RP oraz prawodawstwem Unii Europejskiej.

Już w pierwotnym projekcie wyraźnie zmniejszone zostały możliwości konkurencji operatorów przewozów pasażerskich. Kierunek polityki, którego implementacją ma być ustawa, prezentowano jako ideę konkurencji o rynek zamiast konkurencji na rynku (innymi słowy - konkurencji parametrycznej, która rozgrywa się w przetargach o wykonywanie usług, procesach udzielania koncesji itp.). Jednak brak obowiązku przeprowadzania przetargów, uzupełniony możliwością przyznania wyłączności oraz restrykcyjną definicja przewozów wojewódzkich oznacza wprowadzenie wielokrotnych barier, zabezpieczających przed jakąkolwiek konkurencją. Takie zapisy prowadzą do sytuacji, w której nie będzie żadnej konkurencji, ani na rynku ani o rynek.

Wierzymy, iż w trakcie dalszych prac nad tym projektem ustawy, możliwy będzie powrót do wersji w brzmieniu przedłożonym przez Radę Ministrów. Wersja ta po uwzględnieniu drobnych poprawek jest naszym zdaniem optymalna i może zostać szybko wprowadzona pod obrady plenarne Sejmu" - napisał przewodniczący zarządu Forum Kolejowego - Railway Business Forum, Henryk Klimkiewicz.

źródło: Rynek Kolejowy
Picolo - 18-11-2010, 13:21
Temat postu:
Wach: nie twórzmy konkurencji na siłę

- Przewozy Regionalne konkurują z PKP Intercity uruchamiając deficytowe pociągi, a jednocześnie nie mogą spłacić swoich wielomilionowych długów - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" prezes PKP Andrzej Wach podczas sobotniego otwarcia wyremontowanego dworca w Tarnowie.

Spytany o przyczyny likwidacji połączeń przy jednoczesnych oświadczeniach o posiadaniu zbyt wielkiej liczby taboru przez PKP Intercity (przewoźnika z grupy PKP) prezes Wach powiedział, że realizować przewozy może tylko podmiot z dodatnimi wynikami finansowymi. Odniósł się także do uruchamiania przez PR pociągów interREGIO oraz planowanych w przyszłości przez kilka województw uruchomienia własnych przewozów międzywojewódzkich - Samorządy mają wielkie potrzeby przewozowe, jeżeli chodzi o transport regionalny i lokalny i na tym powinny się skupiać. Na przykład Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko pozwala im na inwestycje w tabor do obsługi połączeń lokalnych, a nie linii międzywojewódzkich - zakończył Andrzej Wach.

źródło: Rynek Kolejowy

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group