woj. pomorskie - Słupska Kolej Morska w zawieszeniu Arek - 03-12-2009, 12:32 Temat postu: Słupska Kolej Morska w zawieszeniu
Słupska Kolej Morska w zawieszeniu
Słupskowi nie uda się nawet przygotować planów budowy linii Słupskiej Kolei Morskiej. Plany wylądują w szufladzie.
Na przygotowanie dokumentacji potrzebnej do rozpoczęcia budowy połączenia kolejowego z okolic centrum handlowego Jantar z ustecką plażą zachodnią słupski samorząd zrobił dwa przetargi.
– Firmy, które w nich startowały, chciały za wykonanie dokumentów o wiele więcej pieniędzy, niż mogliśmy przeznaczyć – mówi Janusz Sobolewski, zastępca dyrektora wydziału rozwoju miasta. – Nie będziemy przeprowadzali trzeciego przetargu, bo nie zdążymy go rozstrzygnąć do czasu ostatecznego terminu składania wniosków o pieniądze z Unii Europejskiej. Na przygotowanie dokumentacji miasto mogło przeznaczyć 400 tys. zł. Tymczasem firmy, które chciały zrobić dokumentację, żądały za to 900 tys. zł.
Co dalej z kolejowym pomysłem? – Na kilka lat trafi na półkę i jeśli stworzy się wokół tego pomysłu lepsza atmosfera, to znów będziemy próbowali go zrealizować – zaznacza Sobolewski.
Pomysł wykorzystania istniejących torów między Słupskiem a Ustką powstał w 2004 roku. Z połączenia korzystaliby turyści oraz mieszkańcy regionu, którzy w ten sposób mieliby możliwość szybkiej komunikacji kurortu ze stolicą powiatu. Budowa połączenia miała kosztować 11-12 milionów złotych. Słupsk zamierzał pokryć około połowy z tej sumy. Resztę pieniędzy chciał zdobyć z kasy Unii Europejskiej.
Autor: Marcin Prusak
Źródło: Głos Pomorza pospieszny - 09-01-2012, 19:52 Temat postu:
Jak informuje prezydent Słupska, Maciej Kobyliński, Urząd Miasta jest w trakcie przygotowywania studium wykonalności, niezbędnego do aplikowania o środki zewnętrzne. W najbliższym czasie teren pod inwestycję ma również zostać przebadany pod kątem oddziaływania SKM na środowisko.
Idea Słupskiej Kolei Morskiej powstała w 2006 r. jako praktyczna realizacja idei Dwumiasta Słupsk – Ustka. W czerwcu 2006 r. Instytut Rozwoju i Promocji Kolei ,na zlecenie Miejskiego Zakładu Komunikacji w Słupsku, stworzył dokument pn."Analiza projektu biznesowego Słupska Kolej Morska".
Brak pieniędzy
Pierwsza koncepcja zakładała rewitalizację linii 405 Słupsk – Ustka, bez rozbudowywania jej. W 2008 roku Miasto Słupsk zaprosiło do współpracy nad projektem Miasto Ustkę, Gminę Słupsk, Gminę Ustka, Starostwo Powiatowe w Słupsku oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Wspólnie zamierzano aplikować o środki z „Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013” na rozwój regionalnej infrastruktury kolejowej.
- Ku naszej uciesze, zainteresowanie projektem wyraził również inwestor prywatny: Mayland Real Estate Sp. z o. o., zarządzający Centrum Handlowym „Jantar” w Słupsku, z którym Miasto Słupsk 22 maja 2009 r. podpisało porozumienie w sprawie współfinansowania dokumentacji dotyczącej realizacji Słupskiej Kolei Morskiej – mówi prezydent Słupska.
W 2009 r. powstała również koncepcja funkcjonalno – finansowa przedsięwzięcia. Została ona przygotowana przez Instytut Rozwoju i Promocji Kolei i zawierała 3 możliwe warianty inwestycji – wraz z ideą rozbudowania linii do C.H. Jantar oraz Plaży Zachodniej w Ustce. W maju tego samego roku został ogłoszony przetarg na sporządzenie programu funkcjonalno – użytkowego projektu, kosztorysu oraz studium wykonalności dla inwestycji. Postępowanie nie zostało jednak rozstrzygnięte, gdyż przesłane oferty znacząco przekraczały możliwości finansowe miasta Słupsk.
- Niestety brak dokumentacji spowodował, że nie przystąpiliśmy do konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 – tłumaczy Maciej Kobyliński.
W 2010 r. kolejną próbę reaktywacji projektu, o której pisaliśmy tutaj, ale również bez zamierzonego skutku.
Prywatny kapitał
W 2011 r. idea projektu SKM powróciła. Tym razem do prac nad projektem intensywnie zaangażowali się, oprócz Miasta Słupska: PKP PLK, ponownie Miasto Ustka, Mayland Real Estate Sp. z o.o. oraz centrum rekreacyjne Dolina Charlotty. Wsparcie zapewniają również Starostwo Powiatowe w Słupsku oraz Gmina Ustka. Inwestor prywatny zadeklarował chęć pokrycia kosztów wykonania dokumentacji.
- Aktualnie odbywamy spotkania robocze z przedstawicielami PKP PLK, Mayland Real Estate Sp. z o.o., Miasta Ustki oraz projektantami przygotowujące do stworzenia dokumentacji projektowej. Razem z Ustką intensywnie poszukujemy też źródeł dofinansowania naszego projektu. Prowadzimy rozmowy m.in. z Marszałkiem Województwa oraz Ministrem Transportu. Planujemy też pozyskanie środków zewnętrznych – mówi prezydent.
Atutem projektu jest to, że tereny pod inwestycję są własnością Miasta Słupska bądź partnerów projektu. Część gruntów, przez które przebiegać będzie inwestycja, jest własnością PKP. Poza tym poparcie społeczne dla powstania SKM jest wyraźne.
- Mieszkańcy Dwumiasta dostrzegają konieczność rewitalizacji tego połączenia, szczególnie w kontekście sezonu letniego – kiedy kolej jest najlepszym środkiem transportu nad morze, jednak w przypadku tego połączenia bardzo zaniedbanym – zaznacza Kobyliński. I dodaje.
- Wśród korzyści płynących z inwestycji należy wymienić zmniejszenie ruchu kołowego na odcinku Słupsk – Ustka, skrócenie czasu przejazdu, ale także zwiększenie komfortu podróżowania oraz- co niezwykle ważne - możliwość bezpośredniego dostania się do C.H. Jantar w Słupsku i Parku Wodnego oraz Plaży Zachodniej w Ustce, a co za tym idzie korzystania z rozrywkowo – handlowej słupskiej oferty i zacisza nadmorskiego kurortu – zachwala projekt prezydent Słupska.
Projekt Słupskiej Kolei Morskiej zakłada rewitalizację linii kolejowej nr 405 na odcinku Słupsk – Ustka oraz dobudowanie fragmentu torów prowadzących do Centrum Handlowego Jantar w Słupsku, a w Ustce do projektowanego Centrum Komunikacyjnego na ul. Marynarki Polskiej oraz do Plaży Zachodniej. W ramach projektu mają zostać wybudowane przystanki – przy C.H. Jantar, przy Inkubatorze Technologicznym i budowanym Parku Wodnym oraz w Ustce na Plaży Zachodniej. Przedsięwzięcie pozwoli wypoczywającym w Ustce turystom skorzystać z oferty rozrywkowo – handlowej C.H. Jantar, a mieszkańcom Słupska bezproblemowo i szybko dostać się na plażę. Ponadto w Charnowie powstanie mijanka umożliwiająca zwiększenie częstotliwości kursowania SKM oraz poprawę bezpieczeństwa. Planowany jest również zakup taboru - szynobusu, który miałby obsługiwać to połączenie.
Dokładne koszty przedsięwzięcia nie są jeszcze znane. Władze Słupska szacują, że wyniosą one, wraz z zakupem szynobusu, ok. 40 mln zł.