woj. lubuskie - Lubuskie chce samodzielnie zarządzać przewozami regionalnymi Wojtek - 05-02-2010, 12:52 Temat postu: Lubuskie chce samodzielnie zarządzać przewozami regionalnymi
Lubuskie chce samodzielnie zarządzać przewozami regionalnymi
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego chce wystąpić ze struktur Przewozów Regionalnych i samodzielnie zarządzać lokalnymi połączeniami w regionie. Nie chodzi tu jednak o powołanie odrębnej spółki, a raczej o całkowite usamodzielnienie obecnego ZPR.
W tej chwili urząd marszałkowski jest jednym z 16 właścicieli Przewozów Regionalnych i posiada 3,6 % udziałów w spółce. Natomiast plany przedstawicieli samorządu są takie, żeby Lubuski Zakład Przewozów Regionalnych został zupełnie wydzielony ze struktur zarządzanej z Warszawy spółki jako samofinansujący.
- Kiedy w grudniu 2008 roku marszałkowie podpisywali umowę przejęcia spółki, założenie było takie, że w 2010 roku będzie ona podzielona na małe oddziały wojewódzkie. Na razie omawiamy szczegółowo ten temat. To marszałek wraz z zarządem województwa podejmie decyzje w tej sprawie - powiedział nam Tomasz Hałas, członek zarządu województwa lubuskiego.
Lubuscy samorządowcy nie są na razie zainteresowani ewentualnym powoływaniem nowej spółki kolejowej, tak jak chcą to zrobić marszałkowie np. Wielkopolski czy Śląska. Jak twierdzą, po co tworzyć coś, co już istnieje. - Na razie wydaje się najrozsądniejszym i najmniej kosztownym rozwiązanie takie, żeby po prostu wydzielić z tej dużej spółki Przewozy Regionalne, oddział lubuski, który będzie niezależnym i samofinansującym się tworem - mówi Tomasz Hałas. Nie wyklucza jednak, że jeśli to okaże się lepszym rozwiązaniem, albo że wydzielenie zakładu nie będzie mogło dojść do skutku, wtedy taki podmiot powstanie.
- To jest droga przed którą stoimy. Nikt jeszcze tego nie robił i nie próbował się wydzielić. My jesteśmy jako pierwsi, bo uważamy że utrzymanie tej spółki jako całości jest niesłuszne i generuje dodatkowe koszty, na które nie stać nie tylko naszego województwa, ale innych również - twierdzi Tomasz Hałas. - Nie wiem jeszcze, jak to będzie przebiegało. Jesteśmy w trakcie działań zmierzających ku temu. Będziemy przekonywać innych marszałków województw, że ta droga, którą my obraliśmy jest słuszna. Jesteśmy pewni, że jeżeli ten Zakład Przewozów Regionalnych będzie zarządzany tutaj, tylko w naszym województwie i będzie podległy marszałkowi, to będzie to na pewno bardziej skuteczne zarządzanie niż dotychczas - dodaje.
źródło: Rynek Kolejowy nortonex - 07-02-2010, 22:11 Temat postu:
I znowu na ziemi lubuskiej eksperymenty z koleją. Ciekawe czy nie odbije się to czkawką - tak jak onegdaj pomysł z LKR. Możliwe, że samofinansowanie pozwoli wyeliminować niepotrzebne, biurwowe elementy tej kolejowej układanki. pospieszny - 08-02-2010, 23:45 Temat postu: http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,35161,7540424,Nowy_plan_marszalka__lubuska_spolka_kolejowa.htmlGurami22 - 09-02-2010, 18:39 Temat postu:
To nie ma sensu, jaka jest siatka połączeń w Lubuskim ? Victoria - 12-02-2010, 20:42 Temat postu:
Lubuski marszałek kolejowym outsiderem
Zarządzana z Warszawy kolejowa spółka Przewozy Regionalne ramy ma twarde. Próbuje je jednak złamać marszałek Lubuskiego. Pod bezpośrednim nadzorem władz województwa powstałaby odrębna spółka. - Plan jest racjonalny, ale będzie trudny do przeprowadzenia. - oceniają eksperci.
Przewozy kolejowe wg ustawy organizują marszałkowie. Lubuskie władze w 2010 r. na pociągi na krótkich trasach wydadzą w tym roku 31 mln zł (taką kwotą marszałek będzie dotował komunikację kolejową przez najbliższe pięć lat). To koszt uruchomienia w regionie blisko 150 pociągów dziennie
Wszystkim zarządza lubski PR podlegający zarządowi w Warszawie. Marszałek proponuje, aby wystąpić ze struktur spółki i przejść pod zarząd województwa.
Taka spółka rządzona przez marszałka miałaby 10 szynobusów oraz przejęte od lubuskich PR cztery lokomotywy spalinowe i 38 wagonów.
- Najważniejszy argument? Sami dofinansowujemy połączenia kolejowe w regionie, dlatego chcemy tymi pieniędzmi zarządzać. Po wydzieleniu ze struktur ogólnopolskiej spółki, nasz zakład przewozów regionalnych będzie na własnym rozrachunku. To może nam umożliwić obniżki cen biletów na krótkich trasach, na torach całego województwa. To przekształcenie naprawdę jest realne, ale zależy od wielu czynników. My jesteśmy zdecydowani, aby to zrobić. Sprawdzamy teraz, jak to zrobić najlepiej. – mówi Tomasz Hałas, członek zarządu województwa lubuskiego
O kosztach przekształcenia jeszcze nic nie wiadomo. - Będziemy je znali po stworzeniu studium wykonalności. Nie będzie kosztów społecznych. Obecny stan w oddziale nie wymaga zwolnień, aczkolwiek nie wykluczamy przesunięć między stanowiskami i przekwalifikowania pracowników. - tłumaczy Tomasz Hałas.
Pomysł marszałka jest chwalony. - Lubuszanie byliby prekursorami zupełnie nowego pomysłu na kolej regionalną. Słyszałem o kilku innych projektach. Miały powstawać kompanie, do których należałoby po kilka województw. W Poznaniu przymierzają się do stworzenia konkurencji dla Przewozów Regionalnych, utworzenia zupełnie innej, już samorządowej spółki. Ale wtedy województwo wielkopolskie musiałoby dotować obie spółki. Jeśli marszałek lubuski uważa, że najlepiej przejąć działający w regionie oddział PR, to chyba wie, co robi. To pomysł oryginalny, ale także rozsądny. Oceniam go pozytywnie - mówi Michał Grobelny z jednego z branżowych czasopism.
Przewozy Regionalne o pomyśle nie wiedzą wiele. - Nie ma projektu, jest jakiś plan. Ale dowiedzieliśmy się o nim z sieci. Nie dostaliśmy jeszcze żadnych dokumentów w tej sprawie, dlatego trudno mi się do tego pomysłu ustosunkować - mówi rzecznik spółki Piotr Olszewski. Ja mówi Tomasz Hałas, problem wydzielenia oddziału będzie musiał stanąć na zgromadzeniu wspólników spółki Przewozy Regionalne. - Udziały w spółce ma każde województwo, spotkają się marszałkowie i będą głosować. Nasz pomysł będzie musiał osiągnąć bezwzględną większość głosów. - mówi członek zarząd województwa.
Pojawić może się tu kłopot. - Wydzielenie się ze spółki może wcale nie być łatwe. Mam nadzieję, że marszałek lubuski wysondował już szanse na takie przedsięwzięcie. Co prawda, Lubuskie ma jedynie 3,6 proc. udziałów w spółce Przewozy Regionalne, ale to wcale nie musi być atut. Spółka może się obawiać, że wystąpienie jednego z partnerów będzie sygnałem dla pozostałych. - mówi Grobelny.
źródło: Kamil Siałkowski, Gazeta Wyborcza Gorzów sebastianzb - 07-06-2010, 11:46 Temat postu: Wykonanie analizy powstania spółki kolejowejhttp://www.bip.lubuskie.pl/pl/index.php?action=show&id=1500Wojtek - 07-06-2010, 12:47 Temat postu:
Marszałek lubuski najwyraźniej nie zrezygnował z pomysłu uniezależnienia się od centrali Przewozów Regionalnych. Tamtejszy Urząd Marszałkowski rozpisał przetarg na wykonanie analizy zasadności powołania "Kolejowej Spółki Samorządu Województwa Lubuskiego lub Samodzielnego Oddziału w ramach istniejącej Spółki Przewozy Regionalne".
Na przedmiot zamówienia składa się m.in.:
* diagnoza, analiza i ocena pasażerskich przewozów kolejowych w województwie lubuskim - stan obecny,
* diagnoza pasażerskich przewozów kolejowych w województwie lubuskim do 2022 roku,
* forma własności,
* analiza prawna projektowanego podmiotu dla wybranego wariantu,
* analiza technicznoorganizacyjna dla wybranego wariantu,
* ekonomiczno - finansowe elementy projektowanego podmiotu -
* planowane wielkości i ich analiza,
* podsumowanie i wnioski.
Jak czytamy w ogłoszeniu: "W opracowanej analizie zamawiający wymaga, aby wykonawca wskazał na zasadność utworzenia autonomicznego podmiotu zdolnego do świadczenia usług regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa lubuskiego i w połączeniach z sąsiadującymi województwami oraz wskaże efektywną formę jego funkcjonowania. Analiza musi określić warunki techniczne, finansowe i organizacyjno - prawne niezbędne do funkcjonowania takiego podmiotu, a także zakres świadczonych przez niego usług przewozowych (na trasach obecnie obsługiwanych taborem województwa lubuskiego, czy też w szerszym zakresie)".
Analiza ma powstać do połowy września tego roku. Otwarcie ofert nastąpi 17 czerwca. Kryterium ich oceny będzie najniższa cena.
źródło: Rynek Kolejowy sebastianzb - 28-06-2010, 14:48 Temat postu:
Rozstrzygnięto przetarg na "Wykonanie analizy zasadności powołania Kolejowej Spółki Samorządowej Województwa Lubuskiego(...)". Wybrano ofertę firmy Collect Consulting Sp. z o.o.
W przetargu na wykonanie analizy zasadności powołania kolejowej spółki samorządu województwa lubuskiego lub samodzielnego oddziały w ramach istniejącej spółki Przewozy Regionalne, wybrano najkorzystniejszą ofertę. Została ona złożona przez spółkę Collect Consulting Katowice. Wartość tej oferty to 71,98 tys. zł.
Zwycięska oferta została oceniona na 100 pkt. (jedynym kryterium wyboru była cena).
Inne oferty, które wpłynęły w przetargu:
* ZDG TOR - 117,12 tys. (61,46 pkt.),
* Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu - 72 956 zł (98,66 pkt.),
* WYG International - 170,8 tys. zł (42,24 pkt.),
* Deloitte Business Consulting - 80 tys. zł (89,98 pkt.),
* Doradztwo Gospodarcze DGA SA - 91,5 tys. zł (78,67 pkt.),
* Instytut Rozwoju i Promocji Kolei - 85 265,8 zł (84,42 pkt.),
* Accreo Taxand - 305 tys. zł (23,6 pkt.).
Z postępowania została wykluczona spółka Eurolinks SA z Gdyni.
- Z naszego punktu widzenia, najbardziej rozsądnym pomysłem jest wydzielenie Lubuskiego Zakładu PR na podmiot samofinansujący się i samozarządzający - mówił niedawno RK Tomasz Hałas, członek zarządu województwa lubuskiego. - Stoimy na stanowisku, że najmniej kosztowne i najłatwiejsze do przeprowadzenia byłoby wydzielenie się z dużej spółki naszego małego oddziału, który ma najniższe koszty funkcjonowania w całej Polsce. Wydaje nam się, że jeśli zarząd województwa przejmie to bezpośrednio pod swoją kuratelę, to taki twór będzie najbardziej efektywny. Ale chcemy przeprowadzić analizę, która nam pokaże, jaki rodzaj zarządzania Przewozami Regionalnymi będzie najbardziej efektywny – czy będzie to wydzielenie naszego zakładu, czy nowa spółka, czy nawet w ostateczności pozostanie w dużej spółce. Najbardziej rozsądne wydaje się wydzielenie z dużej spółki. Wtedy nie tracimy szyldu PR, mamy natomiast oddział, który się samofinansuje. To jest dla nas ważne - mówił Hałas.
źródło: Rynek Kolejowy pospieszny - 18-03-2011, 09:06 Temat postu:
Marszałkowie mają ochotę na kolej regionalną!
Utworzenie nowej spółki kolejowej, która przejmie zadania "niechcianego dziecka" - czyli Przewozów Regionalnych - to pomysł marszałków Zachodniopomorskiego i Lubuskiego na kolej w regionie.
Podczas gdy marszałkowie pracują nad Programem Operacyjnym Polska Zachodnia, wicemarszałkowie i członkowie zarządów odpowiedzialni za gospodarkę w swych regionach zaczynają spotkania we własnym gronie. W czwartek odbyło się w Zielonej Górze I Zachodnie Forum Gospodarcze. - Chcemy wesprzeć naszych głównych marszałków i przekuć plany w realne działania oraz wymierną współpracę - mówi Jarosław Sokołowski, wicemarszałek lubuski.
Tematów nie zabrakło. Jednym z nich była sytuacja spółki Przewozy Regionalne, której funkcjonowanie, zdaniem włodarzy regionów, pozostawia wiele do życzenia. Dolny Śląsk ma już swoją spółkę kolejową, która już przejęła 20 proc. przewozów w regionie i szykuje się do przejęcia kolejnych, być może również w woj. lubuskim. Nad utworzeniem podobnej spółki zastanawiają się też władze województw zachodniopomorskiego i lubuskiego. - Do nowej spółki muszą należeć co najmniej dwa województwa, by móc pozyskiwać pieniądze centralne z unijnej kasy na nowy tabor - mówi Wojciech Drożdż, wicemarszałek zachodniopomorski. To jednak nie taka prosta sprawa. Aby taką spółkę utworzyć, trzeba mieć zgodę 70 proc. udziałowców Przewozów Regionalnych, które należą do wszystkich województw. - To na razie pomysł na wypadek gdyby Przewozy Regionalne przestały istnieć, ale prace przygotowawcze trwają - dodaje Drożdż.
Źródło: Gazeta Wyborcza Zielona Góra sympatyk - 04-07-2024, 13:23 Temat postu:
19.06.2015
Lubuskie płaci PR coraz mniej i więcej wymaga.
Województwo Lubuskie nie zgadza się na model restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, który zakłada ograniczenie pracy eksploatacyjnej, a tym samym likwidację połączeń. Stara się też wprowadzić dłuższe składy na trasę Krzyż-Kostrzyn i nie zgadza się na zastępczą komunikację autobusową. Jednocześnie Urząd Marszałkowski nie zamierza zwiększać finansowania PR.
– Problemy z koleją regionalną od kilku miesięcy dominują w dyskusjach Lubuszan – zauważa samorząd i dodaje, że „krytyka pada również pod adresem samorządu województwa”. – Sytuacja jest na tyle poważna, że zarząd zastanawia się nad powołaniem własnej spółki transportowej – czytamy w oświadczeniu urzędu marszałkowskiego.