INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. wielkopolskie - Gniezno - Janowiec Wlkp. - Nakło/N

Anonymous - 01-03-2010, 22:21
Temat postu: Gniezno - Janowiec Wlkp. - Nakło/N
Założyłem ten wątek, abyśmy mogli tutaj dyskutować na temat nieczynnej już linii Gniezno - Janowiec Wielkopolski - Nakło nad Notecią.

Poza tym przeglądając zasoby internetowe, natknąłem się na ciekawy artykuł z przed 1,5 roku roku, dotyczący m.in. tejże linii. Nie ukrywam, że zaintrygował mnie i ostatecznie zmusił do założenia tego tematu.

Kolej na kolej z Gniezna do Mieleszyna

W ostatnich tygodniach bardzo dużo miejsca w naszym serwisie informacyjnym poświęcaliśmy sprawie przywrócenia połączeń kolejowych na trasie z Gniezna, przez Kłecko, Kiszkowa, aż do Sławy Wlkp., a dalej do Wągrowca. Dzisiaj chcemy zasygnalizować, że istnieje też szansa na przywrócenie - w ciągu najbliższych kilku lat - połączeń kolejowych z Gniezna do Mieleszyna. Wynika to z planów rewitalizacji linii kolejowej Gniezno - Janowiec Wlkp. - Nakło nad Notecią. Informację taką podał Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu.

Wznowienia przewozów pasażerskich na linii do Nakła nad Notecią – przez Mieleszyn - w związku z [b]planami rewitalizacji linii kolejowej z Gniezna do Nakła nie wyklucza Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. - Dzisiaj kolejarze, tzn. te struktury kolejowe które są, nie mają woli. Natomiast powstanie Kolei Wielkopolskich ma wykreować nowe instrumenty co do zachowań i spojrzenia na transport kolejowy, jako jeden z najbardziej efektywnych w przewozach masowych - mówi J. Kriger. - Kolej nie widzi możliwości uruchomienia tych połączeń, my takie możliwości widzimy – dodaje i nieoficjalnie mówi, że nawet jeśli nie powstaną Koleje Wielkopolskie, to linia kolejowa do Nakła nad Notecią, ze względów strategicznych, będzie poddana rewitalizacji i mogą być tam przywrócone połączenia pasażerskie.

Samorządy się dogadają?

O połączenie z Gniezna przez Mieleszyn do Damasławka zapytaliśmy też Eugeniusza Sieradzkiego, naczelnika Sekcji Eksploatacji w Gnieźnie, Zakładu Linii Kolejowych w Poznaniu. - Linia ta jest ciągle linią czynną. Utrzymujemy ją ponieważ przewożone są nią, z Wrocławia przez Gniezno do Gdańska elementy silników okrętowych - wyjaśnia E. Sieradzki. - Połączenia osobowe zostały zaniechane, ale z naszych danych wynika, że zarówno z Damasławka, jak i Janowca Wielkopolskiego zapełnilibyśmy jeden autobus szynowy - dodaje. Dotychczasowy problem w uruchomieniu połączeń osobowych na tej linii tkwił w... samorządzie. Nieoficjalnie mówi się bowiem, że samorząd województwa kujawsko-pomorskiego (a tam leży Janowiec Wlkp.) nie jest zainteresowany tą linią (rewitalizacja za unijne fundusze ma to zmienić).
- W wypadku tego połączenia sprawa jest skomplikowana. Wymaga porozumienia większej ilości podmiotów. Myślę, że poćwiczymy problem na własnym terenie. Jednak w wypadku większej determinacji samych zainteresowanych wszystko jest możliwe - mówi Krzysztof Kaleta, radny Sejmiku Województwa Wielkopolskiego. - Pomysł jest jednak wart jak najszybszej realizacji. Nie tylko zwiększy atrakcyjność zainteresowanych gmin, ale również pozwoli ich mieszkańcom stać się bardziej mobilnymi w poszukiwaniu atrakcyjniejszych miejsc pracy – dodaje.

Wójt zainteresowany

Z wielkim entuzjazmem za uruchomieniem linii kolejowej z Gniezna do Mieleszyna jest wójt tej gminy. - Mogę tylko przychylić się do tej inicjatywy! Uruchomienie tej linii byłoby dużą promocją naszej gminy i mogło by się przyczynić do pozyskania przez nas inwestora, który chciałby ulokować u nas swój kapitał. Ponadto takie przedsięwzięcie sprawi, że ożyje na nowo nasz dworzec do którego mieszkańcy mają ogromny sentyment. Ruch pociągów przydałby się także uczniom dojeżdżającym do szkół i mieszkańcom gminy jeżdżącym do pracy do Gniezna lub Janowca Wlkp. - uważa Janusz Kamiński, wójt gminy Mieleszyn.


Źródło: CLICK

Czy posiada ktoś świeższe informacje na ten temat?

Zapraszam do dyskusji!
sebol71 - 01-03-2010, 23:48
Temat postu:
Temat bardzo ciekawy. Kiedyś czytałem więcej, ale o linii Gniezno - Sława Wielkopolska. Jak wspomniano w artykule były (czy są?) plany przywrócenia ruchu na tej linii, w 2008 roku odbył się nawet przejazd pociągiem specjalnym.
Myślę, że warto napisać w tej sprawie do UMMW i dowiedzieć się więcej.
Anonymous - 02-03-2010, 18:29
Temat postu:
Wie ktoś jaki jest obecnie stan infrastruktury na tej linii? W Janowcu byłem ostatni raz 1,5 roku temu, dlatego nie wiem, czy zmieniło się coś w tej kwestii na gorsze, czy jednak wszystko jest na swoim miejscu?
mm - 03-03-2010, 10:44
Temat postu:
Kujawsko-pomorskie planuje reaktywacje linii kolejowej Bydgoszcz - Szubin - Kcynia, oraz od czasu do czasy wraca temat linii kolejowej Nakło - Chojnice przez Więcbork. Pozostaje kawałek z Kcyni do Gołańczy w połowie podzielony granica województw oby to nie była granica nie do przekroczenia
Rafaello1973 - 05-03-2010, 18:58
Temat postu:
pomysł ciekawy ale infra musi być naprawiona by pociąg nie kulał się 30-40km/h ,ale jestem za Smile Smile
Anonymous - 05-03-2010, 20:14
Temat postu:
A jaki jest stan infrastruktury na odcinku Gniezno - Janowiec Wielkopolski? Bo to, że tory są porośnięte to wiem, ale o ile dobrze się orientuję, to linia w latach bodajże 80-tych była modernizowana! Jest tutaj ktoś z tamtych okolic i posiada jakieś dokładniejsze informacje?
holdman - 05-03-2010, 20:25
Temat postu:
Ja mam w Janowcu rodzinę i do 23.06.2000 jeździłem tam tylko pociągami. Potem wiadomo... Dziękujemy panie Ceiliński. Nie wiem jak teraz ale jeszce niedawno można tam było spotkać zdawcze towary od strony Nakła. Co do infry to nastawnia od strony Gniezna zdewastowana, a od strony Nakła jest ok. Fajnie że powstał ten temat, bo mam ogromny sentyment do tej trasy. A pamiętam (choć przez mgłę bo mały byłem) jak jeździły tam składy 4Bhp. Potem ryflaki i bonanzy.
Anonymous - 05-03-2010, 20:31
Temat postu:
@Holdman, musimy się w tym roku spotkać na dworcu w Janowcu... Very Happy

Co do nastawni, potwierdzam. Co prawda ostatni raz byłem tam w 2008 roku, ale myślę, że nic się w tej kwestii nie zmieniło. Tory na szczęście leżały na swoim miejscu, co wbrew pozorom jest dużym plusem dla Janowca. Dlaczego? Ano dlatego, że w takim Jastrzębiu Zdroju (miasto kilkadziesiąt razy większe od Janowca) wraz z likwidacją pociągów pociągnięto likwidację infrastruktury, co praktycznie uniemożliwia nam walkę o pociągi do tego miasta. W Janowcu pod tym względem mamy "komfortową" sytuację.

W janowieckim budynku dworcowym działa sklep meblowy jak dobrze pamiętam?
holdman - 06-03-2010, 13:28
Temat postu:
Tak i są tam mieszkania. W Janowcu będę pewnie pod koniec maja.
Anonymous - 06-03-2010, 13:45
Temat postu:
Jestem ciekaw, czy Arriva PCC byłaby chętna na uruchomienie połączeń w relacji Gniezno - Janowiec Wielkopolski - Nakło nad Notecią?

@holdman, Tobie już o tym pisałem na PW, ale pozwolę sobie na poruszenie tej kwestii w tym temacie. Otóż, o ile z uruchomieniem połączenia na odcinku Nakło - Janowiec Wlkp. - Nakło nie byłoby jakiegoś wielkiego problemu (ten fragment linii leży w granicach województwa Kujawsko - Pomorskiego), o tyle puszczenie pociągu do Gniezna wymagałoby dogadania się z wielkopolskim UM (Janowiec Wielkopolski leży praktycznie na granicy województw).

Jakie jest Wasze zdanie w tej materii? Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby napisać jakiś list do Arrivy.
holdman - 06-03-2010, 17:49
Temat postu:
Raczej do marszałka, choć można Arrivie też o tym napisać. Najlepsza byłaby relacja Gniezno- Chojnice, a w sezonie przedłużona np. do Gdyni. Tym bardziej, że jak juz wspomniano są plany reaktywacji również odcinka Nakło- Chojnice.
damix55 - 06-03-2010, 22:53
Temat postu:
Drodzy koledzy w zeszłym roku pisałem list do Arrivy w sprawie tej linii. Ich odpowiedź była taka: jeżeli urzędy (KP i W) ogłoszą przetarg na obsługę tej linii to Arriva do niego stanie
Anonymous - 06-03-2010, 23:11
Temat postu:
W takim razie należałoby się zwrócić do tych dwóch UM-ów. Jutro do nich napiszę w tej sprawie.
jubikej - 07-03-2010, 07:47
Temat postu:
do Nakła to chyba marny pomysł bo w sumie po co ludzie z Janowca maja jechac do Nakła Smile wiecej chetnych mysle byloby do Bydgoszczy
damix55 - 07-03-2010, 09:52
Temat postu:
Do UMWW już pisałem, chcą uruchomić ta linię, ale nie sami. Pozostało jeszcze napisać do UMWKP

[ Dodano: 07-03-2010, 09:53 ]
W ogóle z Gniezna do Janowca jest mało połączeń, do Damasławka to nie ma w ogóle nie mówiąc już o Nakle i Kcyni. Dlatego warto byłoby uruchomić połączenie kolejowe na tej trasie Smile
Anonymous - 07-03-2010, 11:34
Temat postu:
jubikej napisał/a:
do Nakła to chyba marny pomysł bo w sumie po co ludzie z Janowca maja jechac do Nakła Smile wiecej chetnych mysle byloby do Bydgoszczy


Dokładnie. Byłoby to tzw. "połączenie z nikąd do nikąd". Pociąg do Bydgoszczy? Czemu nie, ale wydaje mi się, że na sam początek będzie to zbyt wygórowany pomysł. Może w ciągu najbliższych 3/4 lat, ale na dzień dzisiejszy wątpię, aby coś z tego wyszło. A jak wygląda rozkład PKS-ów z Janowca do Bydgoszczy?

damix55 napisał/a:
Do UMWW już pisałem, chcą uruchomić ta linię, ale nie sami. Pozostało jeszcze napisać do UMWKP


W takim razie proponuję, aby każdy z piszących tutaj wysłał pismo w tej sprawie do kujawsko - pomorskiego UM. Skoro wielkopolski UM wyraża chęć przywrócenia pociągów na tej linii, to ze strony KP byłoby niestosowne, aby nie iść na wzajemną współpracę z tej kwestii. Tym bardziej, że połączeń autobusowych do Gniezna czy Damasławka nie ma zbyt wiele, albo nie ma ich w ogóle.

[ Dodano: 07-03-2010, 13:09 ]
Jaka "komórka" w UMWKP zajmuje się sprawami transportu i jaki jest adres e-mail do tej instytucji?
yusek - 07-03-2010, 17:56
Temat postu:
A może przed jakim kolwiekwiek wznowieniem zapytać się wprost lub nie wprost ludzi o to czy chcieli by pociągi i dokąd o jakich porach itd.
Anonymous - 07-03-2010, 18:16
Temat postu:
Trudno, aby mieszkańcy nie chcieli połączeń kolejowych, mając do dyspozycji marną ofertę PKS-ów. W Janowcu ruch jest nastawiony głównie na Gniezno i Poznań (przynajmniej tyle zaobserwowałem w poprzednich latach w PKS-ach na tej trasie). No i jest to najbardziej możliwy wariant do zrealizowania, jeśli chodzi o wznowienie ruchu kolejowego w Janowcu Wielkopolskim.
yusek - 07-03-2010, 18:35
Temat postu:
Trzeba by sprawdzić mobilność mieszkańców trasy np. obserwować przez przynajmniej 2 tygodnie ilość osób i samochodów osuszających miasto na drogach równoległych do linii kolejowej. Ogólnie przedsięwzięcie dość kosztowne. Z drugiej strony jakby się samorządowcy tj. wójtowie, burmistrzowie, starości, marszałkowie postarali można by coś z tego zrobić. Dodatkowo podczas badań społecznych zatrudnić geografa i kilkudziesięciu bezrobotnych autochtonów. A jak się okaże, że się opłaca to kilkunastu inżynierów i kilkuset bezrobotnych. Zysk byłby dodatkowy bo nie trzeba było by płacić zasiłków i pomocy społecznej.
Anonymous - 07-03-2010, 18:38
Temat postu:
@yusek, chyba żartujesz? W województwie dolnośląskim przed uruchomieniem tras, po których obecnie kursują Koleje Dolnośląskie również były przeprowadzane tego typu badania?
yusek - 07-03-2010, 19:01
Temat postu:
Na Pomorzu były takie badania dotyczące komunikacji w Gdyni i autobusów na trasie Kartuzy - Żukowo- Gdańsk oraz Kościerzyna - Żukowo - Gdańsk.

Ale widać jak Pomorze się różni od Polski.
damix55 - 09-03-2010, 20:24
Temat postu:
Damasławek nie ma połączenia z Gnieznem, to samo tyczy się Kcyni i Nakła. Janowiec Wlkp ma z Gnieznem słabe połączenie zaledwie kilka par połączeń na dobę ( w dni robocze) w soboty nie wiem czy coś jeździ.
Anonymous - 09-03-2010, 20:38
Temat postu:
Mam przygotowane krótkie pismo do kujawsko - pomorskiego UM, brakuje mi tylko adresu e-mail do tej instytucji. Posiada ktoś może?
damix55 - 09-03-2010, 22:47
Temat postu:
Proszę bardzo:
esp@kujawsko-pomorskie.pl
pp - 11-03-2010, 13:35
Temat postu:
mk1992 napisał/a:
jubikej napisał/a:
do Nakła to chyba marny pomysł bo w sumie po co ludzie z Janowca maja jechac do Nakła Smile wiecej chetnych mysle byloby do Bydgoszczy


Dokładnie. Byłoby to tzw. "połączenie z nikąd do nikąd". Pociąg do Bydgoszczy? Czemu nie, ale wydaje mi się, że na sam początek będzie to zbyt wygórowany pomysł. Może w ciągu najbliższych 3/4 lat, ale na dzień dzisiejszy wątpię, aby coś z tego wyszło. A jak wygląda rozkład PKS-ów z Janowca do Bydgoszczy?



Niekoniecznie donikąd, bo Nakło to miasto powiatowe m.in. dla Kcyni, Szubina i okolic. Choć, faktycznie, relacja do Bydgoszczy ma większą szansę na duże potoki pasażerskie.
A może R+ w stylu Poznań - Nakło - Chojnice? Co wy na to?
holdman - 11-03-2010, 15:05
Temat postu:
Zawsze z Janowca do Bydgoszczy można puścić pociąg przez Kcynię. Nie trzeba przez Nakło
damix55 - 11-03-2010, 15:42
Temat postu:
Na trasie Gniezno- Kcynia- Bydgoszcz wystarczyłoby 15 par połączeń na dzień , pod warunkiem,że pociąg rozwijałby na tej trasie prędkość 100 km/h
yusek - 11-03-2010, 15:53
Temat postu:
pp napisał/a:

Niekoniecznie donikąd, bo Nakło to miasto powiatowe m.in. dla Kcyni, Szubina i okolic. Choć, faktycznie, relacja do Bydgoszczy ma większą szansę na duże potoki pasażerskie.
A może R+ w stylu Poznań - Nakło - Chojnice? Co wy na to?

A może Poznań-Nakło-Chojnice-Kościerzyna-Gdynia.

Było by dobre połączenie zarówno do Poznania jak i Trójmiasta.
damix55 - 12-03-2010, 18:58
Temat postu:
Drodzy forumowicze może warto postarać się, aby jeden z przewoźników (Przewozy Regionalne czy to Arriva) wypuścił pociąg specjalny na trasie Gniezno- Kcynia- Bydgoszcz. Do przejazdu takim pociągiem warto by zaprosić władze powiatu gnieźnieńskiego, nakielskiego, żnińskiego i bydgoskiego oraz marszałków obydwu województw no i oczywiście wszystkich MK-oli gorąco kibicujących tej linii Smile
Co myślicie ??
yusek - 12-03-2010, 19:56
Temat postu:
Jak się dorzuci mieszkańców podstawi coś dużego może by się udało.
pp - 15-03-2010, 11:52
Temat postu:
yusek napisał/a:
pp napisał/a:

Niekoniecznie donikąd, bo Nakło to miasto powiatowe m.in. dla Kcyni, Szubina i okolic. Choć, faktycznie, relacja do Bydgoszczy ma większą szansę na duże potoki pasażerskie.
A może R+ w stylu Poznań - Nakło - Chojnice? Co wy na to?

A może Poznań-Nakło-Chojnice-Kościerzyna-Gdynia.

Było by dobre połączenie zarówno do Poznania jak i Trójmiasta.


Jeszcze lepiej! Tym bardziej że już jakiś czas z powodzeniem ARRIVA jeździ z Bydgoszczy do Gdyni i Władysławowa p. Kościerzynę. Więc linie spalinowe może obsługiwać, bo wie jak to się je. A kilka miast po drodze i dwa duże na końcówkach to jest szansa na pasażerów.
yusek - 15-03-2010, 11:56
Temat postu:
Kościerska ma potencjał szczególnie latem tylko trzeba to wykorzystać.
Rafaello1973 - 17-03-2010, 17:56
Temat postu:
hHmm a moze by tak Wrocław - Ostrów - Jarocin - Gniezno - Nakło - Chojnice - Kościerzyna - Gdynia,choć w sezonie letnim? Tylko jak zwykle IC napisze że sie nie da,bo część jest na trakcji spalinowej i stan torów w niektórych odcinkach jest fatalny to prawda ale są tez lepsze i mogliby choć PR-ów spróbować ,albo Arriva? Smile
yusek - 17-03-2010, 18:22
Temat postu:
Arriva się na to nie porwie. IC również, Interregio na Pomorzu raczej nie realne więc może SKM w Trójmieście (Wszakże wg. doktorów z UG Bukareszt to dzielnica Gdańska bo organizują tam sobie zajęcia), ale Wrocław nie jest chyba w aglomeracji Trójmiejskiej.
Anonymous - 17-03-2010, 19:39
Temat postu:
Takie relacje jak najbardziej, ale w ciągu najbliższych 2/3 lat raczej niemożliwe do zrealizowania. W pierwszej kolejności powinna zostać przywrócona do ruchu pasażerskiego linia Gniezno - Janowiec Wlkp. - Nakło/N, a dopiero potem można by pomyśleć o jakiś wakacyjnych połączeniach nad morze (np. do Helu).
jubikej - 17-03-2010, 20:18
Temat postu:
jak juz cos nad morze w trakcji spalinowej to Poznan-Wagrowiec-Bydgoszcz-Koscierzyna-Gdynia-Hel Wink
yusek - 17-03-2010, 20:24
Temat postu:
To będzie dobre Gdynia zyska dobre połączenie z Poznaniem. Kościerzyna z Helem. Co do Wągrowca się nie wypowiadam ale to połączenie miało by sens oczywiście pod warunkiem, że w dwie pary czyli na rano do Gdyni i Poznania i wieczorem powrót.
pp - 19-03-2010, 14:00
Temat postu:
Troszkę zboczyliśmy z tematu, więc wracajmy do Janowca. Popieram tą reaktywację, jak i chciałbym zobaczyć więcej czynnych linii pasażerskich z tego rejonu. Co z liniami do Żnina, do Sławy, Dmasławka? Szkoda że rozebrano Szubin - Żnin, przez co Żnin stracił dobry dojazd do Bydgoszczy, a turyści z Bydgoszczy do Żnina.
Wiem że kilka lat temu był głośny temat rekaytwacji Gniezno - Sława ale sprawa ucichła.
Tomek1990 - 13-06-2010, 17:15
Temat postu: InterREGIO przez Kościerzynę?
Jak myslicie, czy pocig InterREGIO Gdynia Główna - Bydgoszcz przez Kościerzynę miałby wzięcie? Kopia Arriva Express.
ok - 14-06-2010, 05:49
Temat postu:
Na pewno.. Zwłaszcza że czas przejazdu przez Kościerzynę jest krótszy
jubikej - 14-06-2010, 06:28
Temat postu:
a moim zdaniem nie Smile raz ze pociag taki omija Gdansk i Sopot, miasta ktore generuja duzo wiecej pasazerow niz Gdynia, dwa ze to trakcja spalinowa i wzgledy ekonomiczne na to nie pozwola Smile
Andrzej - 14-06-2010, 07:31
Temat postu:
A nie lepiej Regio z Torunia lub Poznania do Helu przez Bydgoszcz, Kościerzynę ??? Taką trasę jaką podałeś trochę za krótka jak na IR.
jubikej - 14-06-2010, 07:42
Temat postu:
R+ Poznań-Wagrowiec-Bydgoszcz-Koscierzyna-Hel Smile
Andrzej - 14-06-2010, 08:07
Temat postu:
A odcinek Gołańcz-Kcynia-Bydgoszcz jest przejezdny ????
geordi - 14-06-2010, 18:27
Temat postu:
jesli dobrze zrozumialem, ktos tu na forum pisal, ze kuj-pom chcialo przejac odcinek do Bydg. - Kcynia od PLK, ale sprawa jest zawieszona ze względu na "zabetonowanie" PLK... sam jestem ciekaw, bo byłaby to warta uwagi alternatywa na trasie do Poznania w stosunku do telepania sie przez piłe 40kmh, albo objazdu przez inowrocław.
Emillex - 11-07-2010, 14:28
Temat postu:
Andrzej, nie. Szlakowa wynosi tam 0km/h, jedynie na odcinku Bydgoszcz-Szubin jest póki co 50km/h, lecz ma być obniżona do 30km/h-stan torów jest rzeczywiście fatalny. Jest tam podobno utrzymywany ruch towarowy, ale z tego co wiem, rzadko co tam wogóle jeździ.
Na omawianym odcinku linii 281 kursują pojedyncze i sporadyczne brutta, oraz regularne skrajnie STK z Pomorza. Obecna prędkość szlakowa to 40km/h-50km/h. Zapewne wraz z wygaszaniem popytu potrzebnym do zawieszenia pociągów osobowych w 2000 roku, bezzasadnie i specjalnie ograniczono parametry linii, wszak było ona gruntownie remontowana w latach 80. Torowisko jest identyczne wręcz jak na Zbąszyń-Leszno, gdzie obecnie można jeździć 90km/h. Proszę tylko ocenić w jakim stanie są te tory:
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=529&okno=galeria&&od=0&do=176&zakres=-1&photoid=7386
Wg. mnie wystarczyłby jakiś "mądry" inspektor PLK i wykoszenie trawy rosnącej na torach, aby spokonie możnabyło tam rozwinać prędkość 70km/h-80km/h. Przeszedłem częściowo szlak, i co prawda na całej jego długości są odcinki na których nadal sa drewniane podkłady, ale ważne że są całe, podobnie jak mocowania i szyny. Dostarcze ewentualnie jakieś zdjęcie jak wybiorę się do Kcyni...
Anonymous - 11-07-2010, 14:31
Temat postu:
Za dwa tygodnie będę w Janowcu Wlkp. to porobię zdjęcia z tamtejszych okolic.
bahnman - 24-08-2010, 12:25
Temat postu: RJ 389 Gniezno-Naklo
Linia Gniezno-Naklo nie ma praktycznie żadnej przyszłości. Nawet kursujące nią sporadycznie skrajnie kiedyś przejdą na linie alternatywne. Zarówno Gniezno (ok. 70 tys) jak i Nakło (ok. 20 tys) to miasta upadłe - bez żadnych większych zakładów pracy. Praktycznie nie stanowią już celu przejazdów pracowniczych, gdyż same stanowią zaplecza dla Poznania czy Bydgoszczy. Ponadto na całej trasie przebiegu występują tylko dwie większe miejscowości (Kcynia 4,7 tys. i Janowiec 4,1 tys.). Jak ktoś tu słusznie zauważył ruch autobusowy ogranicza się do kiepskiej oferty na trasie Gniezno-Janowiec czy Naklo-Kcynia. W całej relacji Gniezno-Naklo nie ma i NIGDY nie bylo połączeń autobusowych, ba są po prostu nikomu nie potrzebne! Dodatkowo ani Kcynia ani Janowiec nie ciążą ani do Nakła ani do Gniezna. Celem podroży codziennych obu miasteczek jest Bydgoszcz (dla Kcyni) i Żnin/ewentualnie Poznań dla Janowca. W przypadku Janowca w zupełności wystarczy transport drogowy!!!
Warto również zaznaczyć, ze linia Gniezno-Nakło jest przecinana granica województw wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego kilka razy! Nakło i Kcynia leżą w kujawsko-pomorskim, Wapno i Damasławek w Wielkopolsce, dalej Janowiec w kujawsko-pomorskim. a reszta trasy ponownie w Wielkopolsce. Żadne z województw nie będzie chciało bawić się w uruchamianie przewozów pasażerskich na trasie z praktycznie zerowymi potokami!

W obszarze ograniczonym miastami: Poznań, Piła, Bydgoszcz, Inowrocław i Gniezno możliwe i sensowne połączenia to:
1) Poznań - Wągrowiec - Gołańcz - Kcynia - Nakło - Bydgoszcz (bez przesiadania w Nakle!)
2) Bydgoszcz - Szubin - Żnin - Barcin - Inowrocław (również bez przerywania relacji w Żninie! Taka wersja wiąże się jednak z odbudową linii Szubin-Żnin)
3) Gniezno - Kłecko - Skoki - Wągrowiec (bez przerywania relacji w Skokach)

Ad.1.
Dzięki takiej relacji Wągrowiec (25 tys.) i Kcynia (4,1 tys) odzyskują połączenie z Bydgoszczą! Dla Kcyni będzie to lepsze rozwiązanie niż połączenie przez Szubin z uwagi na fakt, ze przywrócone zostanie połączenie kolejowe z Nakłem! W takim wariancie trasy bardzo istotne jest, by na odcinku Nakło-Bydgoszcz pociąg jechał jako przyspieszony!
Ad.2.
Najgorsza rzeczą, która mogła przydarzyć się Żninowi to likwidacja linii Szubin-Żnin. Jej odbudowa połączona z rewitalizacja linii Żnin-Inowrocław zapewniłaby bezpośrednie połączenia Żnina, Barcina czy Pakości z Bydgoszczą oraz Szubina z Inowrocławiem.
Ad.3.
Relacja Gniezno-Wągrowiec jest dużo bardziej racjonalna niż Gniezno-Janowiec. Połączy Wągrowiec i Skoki z Gnieznem, i co równie istotne, przy dobrym skomunikowaniu w Sławie z pociągami z/do Poznania połączy miejscowości na odcinku Gniezno-Sława z Poznaniem!

Pociągi Gniezno-Nakło zawsze miały charakter stricte pracowniczy. Nigdy nie miały na celu sprawnego połączenia tych dwóch miast. Nawet za socjalizmu, w okresie nieistniejącej praktycznie komunikacji indywidualnej oferta na tej trasie była marna! W chwili obecnej szczątkowe relacje dowozów szkolnych typu Janowiec-Gniezno mogą być sprawnie obsłużone przez autobusy. Poza chęciami paru mk nie ma najmniejszego sensu ekonomicznego w reaktywacji tej linii. Jedyny fragment, który może mieć uzasadnienie to odcinek Kcynia-Naklo, ale tak jak wspomniałem wyżej, wyłącznie jako fragment relacji Poznań-Wągrowiec-Kcynia-Nakło-Bydgoszcz...
Doctor No - 25-08-2010, 11:47
Temat postu:
Tak, to faktycznie pogłębiona analiza. Wystarczy przejechać się drogami wzdłuż linii Gniezno Nakło by się przekonać że nawet ruch aut jest niespecjalny, poza Kcynia-Nakło. Nawet drogami w tej osi nikt się nie przejmuje bo nie ma po co. Te 3 zaproponowane połączenia mają nie tylko sens, ale stanowiłyby odciążenie ruchu w tych relacjach. Akurat w zeszłym roku parokrotnie jechałem autem w relacji Pz-Bydgoszcz w różnych wariantach i dość dobrze poznałem warunki. Remontowano wtedy odcinek drogi Szubin-Kcynia, Kcynia-Nakło był po, ale resztą nikt się nie przejmuje. Zresztą najlepszy dowód jest ten, że lokalna ludność w temacie nie wypowiada się, a więc jest zadowolona.
Anonymous - 04-11-2010, 21:51
Temat postu:
Kilka moich zdjęć z Janowca Wielkopolskiego (przepraszam za jakość, robione telefonem):
rakosport - 24-05-2015, 00:39
Temat postu:
Wart odnotowania jest fakt pojawienia się na trasie z Gniezna do Janowca Wielkopolskiego szynobusu SA 134 Kolei Wielkopolskich, który był jedną z atrakcji gnieźnieńskich Dni Pary. Fotorelację z tego wydarzenia można zobaczyć tutaj:

http://www.sportgniezno.pl/wiadomosc,dni-pary-2015-podroz-sentymentalna-i-janowiec-wielkopolski.html
Groźny Fanatyk - 27-05-2015, 13:05
Temat postu:
Świetna relacja! Gratuluję imprezy i przejażdżki, szkoda że przegapiłem...
rakosport - 29-05-2015, 10:51
Temat postu:
Prawdopodobnie w przyszłym roku, a może nawet wcześniej odbędzie się ponowny przejazd pociągiem specjalnym do Janowca. Niewykluczona jest też podobna wycieczka do Sławy Wielkopolskiej. Namiastką była wyprawa autobusowa szlakiem stacji wzdłuż linii 377. Zapraszam do obejrzenia relacji:

http://www.sportgniezno.pl/wiadomosc,dni-pary-2015-podroz-sentymentalna-ii-kiszkowo.html

[ Dodano: 01-05-2016, 00:52 ]
W połowie maja w Gnieźnie odbędzie się po raz kolejny ciekawa impreza - Dni Pary. W programie między innymi przejazd szynobusem na linii 281 z Gniezna do Damasławka. Więcej info na:

http://www.sportgniezno.pl/wiadomosc,gnieznienskie-stowarzyszenie-milosnikow-kolei-zaprasza-na-dni-pary-2016.html

[ Dodano: 19-05-2016, 19:17 ]
Oto link do relacji z gnieźnieńskich Dni Pary '2016

http://www.sportgniezno.pl/wiadomosc,dni-pary-2016-nowe-oblicze-gnieznienskiej-parowozowni.html

[ Dodano: 19-05-2016, 19:18 ]
Oto link do relacji z gnieźnieńskich Dni Pary '2016

http://www.sportgniezno.pl/wiadomosc,dni-pary-2016-nowe-oblicze-gnieznienskiej-parowozowni.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group