Hobby - Schemat torów na makiecie yusek - 08-03-2010, 00:10 Temat postu: Schemat torów na makiecie
Chciałbym stworzyć makietę modułową. Stacja miała by się znajdować w powiatowym mieście.
Historia stacji miała by wyglądać tak:
przełom XIX/XX wieku powstała pierwsza linia jednotorowa na stacji była mijanka.
ok. 1910 powstała linia odgałęziająca się
ok. 1920 powstała trzecia linia (wtedy linie tworzyły by taki krzyż).
ok. 1947 pierwsza linia przebudowana na dwutorową.
ok. 1950 powstał piąty kierunek.
ok. 1970 elektryfikacja głównej linii (tej dwutorowej).
ok. 1983 elektryfikacja linii 2.
ok. 2000 likwidacja linii czwartej.
Tak by wyglądały linie przychodzące ta szara to zlikwidowana.
http://img171.imageshack.us/img171/3885/schematj.pngArtur - 13-03-2010, 02:03 Temat postu:
A w jakiej skali miała by być ta makieta? yusek - 13-03-2010, 11:52 Temat postu:
1:87 ale w sumie nie ma to znaczenia bo nie zależnie od skali chciałby by układ wyglądał jakby był w 1:1 Artur - 14-03-2010, 02:25 Temat postu:
W skali H0 stosuje się skrócenia peronów i torów stacyjnych bo jakby to wykonać w przeliczeniu na skale 1:1 to taki układ stacyjny miałby ładnych kilka metrów długości.
Np. peron na przeciętnej stacji ma 300 metrów długości co po przeliczeniu na skale H0 daje około 3,5 metra na makiecie, tor dla pociągu towarowego powiedzmy 700 metrów miałby na makiecie długość 8 metrów! a pociąg towarowy o takiej długości nie uciągnie żadna standardowa lokomotywka H0, można co prawda łaczyć je po dwie trzy lub więcej ale to już dziwnie będzie wygladać na makiecie.
Zwrotnice i łuki które można kupić w sklepach modelarskich też są skrócone bo makieta miała by ogromne rozmiary. Parę lat temu ktoś z dyrekcji kolejowej w Opolu też chciał żeby zbudowano stacje Opole Główne w normarnych proporcjach w skali H0 ale po podaniu przybliżonej wielkości makiety szybko zaniechano tego pomysłu.
Tak zapytam jeszcze czy na tej stacji będzie lokomotywownia,obrotnica, wagonownia lub oddział drogowy? czy tylko sama przelotówka z peronami? bo na taki węzeł kolejowy aż się o takie dodatki na stacji prosi. yusek - 14-03-2010, 09:12 Temat postu:
Wiem, że będą skrócenia np. skala podłużna 1:100. Jeśli chodzi o długość peronu to przewiduje mieszczące 2xEN71 lub 3XEN57 co do dodatków to ograniczę się do jednej rampy. W sumie chciałbym to zbudować jako moduły tak by ewentualnie przedłużyć stację o 87 lub 174 metrów. Na razie chciałbym znać układ torowy. Markusx - 15-04-2010, 13:40 Temat postu:
rozumiem yusek, że szukasz fikcyjnego układu torów który pasował by do schematu w pierwszym poście i zawierał wymienione zmiany? Jeśli to nadal aktualne, to mogę coś maznąć i tu podrzucić yusek - 15-04-2010, 13:44 Temat postu:
wciąż aktualne chodzi mi o zupełnie fikcyjną stację. Markusx - 16-04-2010, 07:39 Temat postu:
Wstępnie taki schemacik z historią rozwoju:) Ale może jeszcze coś wydumam;)
http://img143.imageshack.us/img143/2191/schemattorw.th.jpgyusek - 16-04-2010, 07:53 Temat postu:
Dzięki spore to mam jeszcze pytanie czy ten ślepy tor odchodzący od wylotu nr. 3 czyli przy dworcu i ten tor oblotowy są potrzebne? Markusx - 16-04-2010, 08:42 Temat postu:
nie:) ten ślepy zrobiłem z myślą, że jest to tor rozładunkowy np. węgla, albo z wodnym żurawiem dla parowozów, a ta oblotówka to w tym schemacie niby 1910? to jakby zaczątek późniejszej bocznicy:) yusek - 16-04-2010, 08:46 Temat postu:
Bo tak sobie liczę samych zwrotnic jest ponad 20. Więc chyba jednak zmniejszę stację, ten stan z 1920 i 1947 mi się podobają. Markusx - 16-04-2010, 08:58 Temat postu:
Ja dałem tylko przykład - możesz modyfikować jak ci się podoba;) Jak wykonasz makietę zrób zdjęcie i zamieść tu:) yusek - 16-04-2010, 12:24 Temat postu:
Na razie nie mam warunków lokalowych i tylko zbieram wagony przerabiając je na PKP PR z lat 2003-05.