INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. zach.-pomorskie - Powstaną Koleje Zachodniopomorskie?

Dominik - 25-03-2010, 08:45
Temat postu: Powstaną Koleje Zachodniopomorskie?
Być może w regionie powstanie nowy przewoźnik kolejowy. Urząd Marszałkowski szuka wykonawcy analizy powołania spółki samorządu województwa – Koleje Zachodniopomorskie.

Woj. zachodniopomorskie od 2008 r. jest udziałowcem (5,8 proc.) należącej do 16 samorządów spółki Przewozy Regionalne. W wyniku przetargu zawarło z nią 3-letnią umowę na prowadzenie komunikacji pasażerskiej na jego obszarze. W tym roku wyda na ten cel ponad 68, 7 mln zł.

Tymczasem ukazało się ogłoszenie Urzędu Marszałkowskiego o zamówieniu wykonania opracowania „ Analiza powołania spółki samorządu województwa- Koleje Zachodniopomorskie”. Dlaczego ? Otóż od grudnia 2009 r. obowiązuje unijne rozporządzenie o organizacji transportu publicznego przez jednostki samorządu terytorialnego. Na jego mocy samorząd województwa ma prawo zlecać bez przetargu wykonywanie przewozów pasażerskich podmiotowi wewnętrznemu, czyli takiemu, nad którym ma zdecydowaną kontrolę. Dlatego też woj. zachodniopomorskie rozważa decyzję o powołaniu własnego przewoźnika kolejowego, w którego kapitale miałoby większościowy lub całkowity udział.

Przypomnijmy, że niezależnie od posiadania udziałów w spółce PR własnych przewoźników kolejowych mają - i to od kilku lat - województwa mazowieckie i dolnośląskie. Natomiast samorząd śląskiego już podjął decyzję o utworzeniu takiego.

Urząd Marszałkowski w Szczecinie na oferty czeka do 26 marca. Analiza, która ma m.in. ocenić zasadność utworzenia Kolei Zachodniopomorskich, ma być gotowa do 19 lipca br.

Źródło: 24Kurier.pl
Arek - 25-03-2010, 11:24
Temat postu:
Zachodniopomorskie też chce mieć własne koleje

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego zamawia analizę powołania spółki samorządu województwa, która obsługiwałaby kolejowe przewozy pasażerskie w regionie - informuje "Kurier Szczeciński”.

Województwo zachodniopomorskie posiada 5,8 proc. udziałów w Przewozach Regionalnych, z którymi wiąże je 3-letnia umowa na przewozy pasażerskiego na obszarze województwa. W tym roku z budżetu przeznaczone zostanie na ten cel ponad 68, 7 mln zł.

W międzyczasie ukazało się ogłoszenie Urzędu Marszałkowskiego o zamówieniu wykonania opracowania „Analiza powołania spółki samorządu województwa - Koleje Zachodniopomorskie”. Otóż od grudnia 2009 r. obowiązuje unijne rozporządzenie o organizacji transportu publicznego przez jednostki samorządu terytorialnego. Na jego mocy samorząd województwa ma prawo zlecać bez przetargu wykonywanie przewozów pasażerskich podmiotowi wewnętrznemu, czyli takiemu, nad którym ma zdecydowaną kontrolę - czytamy w "Kurierze Szczecińskim".

Swoje koleje mają już województwa mazowieckie i dolnośląskie, a śląskie już podjęło decyzje o utworzeniu własnej spółki.

Samorząd chce, aby opracowanie zostało wykonane do 19 lipca 2010 r. Oferty można składać do 26 marca. Jedynym kryterium oceny jest cena oferty.

"Kolejowe regionalne przewozy pasażerskie w województwie zachodniopomorskim wykonywane są na liniach kolejowych o łącznej długości około 1170 km. Są to linie zarówno znaczenia państwowego, jak i miejscowego, zelektryfikowane i niezelektryfikowane, jedno i dwutorowe. Przewozy pasażerskie od 2006 roku charakteryzują się stałą tendencją wzrostową, tak pod względem wielkości wykonywanej pracy eksploatacyjnej wyrażonej w pociągokilometrach (pkm), jak i pod względem wolumenu przewożonych osób. Przewozy realizowane są przez spółkę Przewozy Regionalne taborem kolejowym należącym do województwa (10 pojazdów spalinowych o pojemności od 100 do 300 miejsc) oraz do przewoźnika (84 elektryczne zespoły trakcyjne oraz składy wagonowe). Na początku bieżącego roku województwo zawarło umowę z firmą PESA Bydgoszcz na dostarczenie 10 nowoczesnych spalinowych zespołów trakcyjnych o pojemności około 300 miejsc każdy. Dostawa pojazdów rozpocznie się w czerwcu br. i dobiegnie końca w połowie 2011 roku. Pozwoli to wycofać z eksploatacji 6 ponad 40-letnich zespołów trakcyjnych serii SA110 oraz poprawić ofertę przewozową na liniach niezelektryfikowanych pod względem ilości uruchamianych pociągów, jak i pod względem jakości świadczonych usług" - czytamy w opisie przedmiotu zamówienia.

Opracowania ma zawierać:

* diagnozę, analizę i ocenę pasażerskich przewozów kolejowych w województwie zachodniopomorskim - stan aktualny,
* prognozę pasażerskich przewozów kolejowych w regionie do 2022 roku,
* opis proponowanej formy własności spółki samorządowej,
* analizę prawną projektowanego podmiotu dla wybranego wariantu,
* analizę techniczno-organizacyjną dla wybranego wariantu,
* ekonomiczno-finansowe elementy projektowanego podmiotu - planowane wielkości i ich analizę,
* podsumowania i wnioski.

źródło: Rynek Kolejowy
Victoria - 25-03-2010, 13:01
Temat postu:
Poczytajcie sobie na naszym forum o Kolejach Dolnośląskich. Może wtedy zapał niektórych marszałków do tworzenia własnych spółek opadnie. KD to wzorcowy przykład jak NIE powinna wyglądać kolej regionalna, która służy tylko i wyłącznie interesom lokalnych POlityków. Link:

http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=115358#115358
(ostatnie posty z lutego i marca br.)
yusek - 25-03-2010, 13:16
Temat postu:
Takie są skutki inwestycji bez analiz a wystarczyło tylko wydać trochę na badanie rynku i reklamę dodatkowo zrobić wymianę barterową z samorządami, reklamy za ustawianie autobusów pod kolej i jazda.
Jerry - 25-03-2010, 13:52
Temat postu:
w każdym województwie powinna być kolej samorządowa
jeśli chodzi o Koleje Dolnośląskie to marszałek zleca obsługę nowych linii lecz nie zakupi żadnego szynobusu do obsługi a potem wielki lament na forach że KD jest do du.y

życzę powodzenia Koleją Zachodniopomorskim!!! Oby to wypaliło Very Happy
holdman - 25-03-2010, 15:28
Temat postu:
Mi tam z PR jest bardzo dobrze w Zachodniopomorskim. Mówię NIE powołaniu takiej spółki. Urząd Marszałkowski chyba nie wie co robi.
Gurami22 - 25-03-2010, 22:07
Temat postu:
Drożyzna panująca w podległych władzą Województwa Mazowieckiego Kolejach Mazowieckich + nieciekawy rozkład nawet do głównych miast województwa powinien każdego skłaniać do ostrożności z eksperymentami z jakimiś upolitycznionymi kolejkami
holdman - 25-03-2010, 22:31
Temat postu:
Będzie trzeba pisać do marszałka, żeby uważał i podać te przykłady. Tym bardziej że nasz ZPR działa wzorowo w porównaniu z innymi. Nie wiem co im się tam nie podoba. A przecież nowa spółka nie przejmie szybko wszystkich połączeń więc trzeba będzie podwójnie płacić za administrację, a to kosztuje najwięcej
pawelW - 25-03-2010, 23:53
Temat postu:
Victoria mówisz że służy interesom lokalnych POlityków. A nie o to właśnie tutaj chodzi ? Marszałek również byłby wychwalany jako odnowiciel upadającej kolei ,który to ratuję ludzi najuboższych z niej korzystających itd i pewnie wypromuję się inwestując w własny region.. Łapiński też do Trzebnicy powrócił po wyborach na białym koniu z napisem KD ...a jego kolega POlityk to samo zrobił reaktywując połączenie Głogów-Lubin-Legnica wykożystując PR.Oczywiście bardzo dobrze cieszę się że pociągi wróciły ale nie kosztem Lwówka czy Nowogrodzca, Jeleniej czy Kłodzka do których się udupia połączenia dla Trzebnicy czy też wlekących się 20km/h pociągach do Lubina do którego nikt nie chce zrobic pożądnych torów na które zasługuje ..
Pozdrawiam
Stoker - 29-03-2010, 14:20
Temat postu:
Victoria napisał/a:
Poczytajcie sobie na naszym forum o Kolejach Dolnośląskich. Może wtedy zapał niektórych marszałków do tworzenia własnych spółek opadnie. KD to wzorcowy przykład jak NIE powinna wyglądać kolej regionalna, która służy tylko i wyłącznie interesom lokalnych POlityków. Link:

http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=115358#115358
(ostatnie posty z lutego i marca br.)

Rzecz w tym, że taki jest chyba jedyny cel tych działań.
Obawiam się, że tutejsi POlitycy nie różnią się jakoś zasadniczo od dolnośląskich, no może poza tym, że mniej robią dla regionu, a więcej dla siebie Hmm
pp - 30-03-2010, 11:07
Temat postu:
Przykład woj. Kujawsko-Pomorskiego pokazuje że najtaniej jest otworzyć rynek i ogłosić przetargi. Przewoźnicy sami będą musieli ciąć koszty i biurwę, bo ich konkurencja wykosi. Wiadomo, to jeszcze początki, i w tych opoczątlach było ciężko, ale teraz to województwo będzie przez długie lata spijać śmietankę. Dlatego gratuluję im rozsądnego podejścia to problemu.
Natomiast kolejowe spółki samorządowe to jest głupota ekonomiczna i (głównie!) przechowalnia dla swoich kolesi. Niereformowalne PR-y zreformuje konkurencja. A "samorządowych" kolei nie zreformuje nikt, ponieważ one z definicji nie będą przeznaczone do reformowania. Przykład KM pokazuje to dobitnie - od wyborów do wyborów. Zresztą poczytajcie "Z biegiem szyn".
leo1407 - 30-03-2010, 11:32
Temat postu:
holdman napisał/a:
Tym bardziej że nasz ZPR działa wzorowo w porównaniu z innymi.

Porównanie z innymi jest według Ciebie miernikiem jakości usług ? Porąbało Cię ? Na temat działania ZPR pozwolę sobie mieć zgoła odmienne zdanie. Język
Stoker - 30-03-2010, 13:45
Temat postu:
pp napisał/a:
Przykład woj. Kujawsko-Pomorskiego pokazuje że najtaniej jest otworzyć rynek i ogłosić przetargi. Przewoźnicy sami będą musieli ciąć koszty i biurwę, bo ich konkurencja wykosi. Wiadomo, to jeszcze początki, i w tych opoczątlach było ciężko, ale teraz to województwo będzie przez długie lata spijać śmietankę. Dlatego gratuluję im rozsądnego podejścia to problemu.

Ale w działaniach samorządów w ogóle nie chodzi o obniżenie kosztów. Pasażer, koszty, czy rozsądne gospodarowanie środkami publicznymi, to na prawdę mało istotna kwestia dla tych smutnych panów Exclamation
Po pierwsze idą wybory - trzeba pokazać jacy to jesteśmy prężni i jakie mamy nowatorskie koncepcje rozwoju kolei. A że ich realizacja pójdzie w las to już inna kwestia, bo wtedy będzie już po wyborach Mr. Green
Po drugie, a może nawet po pierwsze - trzeba wykombinować nowe ciepłe i dobrze płatne posady dla kolesi, bo co będzie jeśli wyborów nie wygramy? Tyły trzeba zabezpieczać...
Smutne,ale prawdziwe Hmm
pp napisał/a:
Natomiast kolejowe spółki samorządowe to jest głupota ekonomiczna i (głównie!) przechowalnia dla swoich kolesi. Niereformowalne PR-y zreformuje konkurencja. A "samorządowych" kolei nie zreformuje nikt, ponieważ one z definicji nie będą przeznaczone do reformowania. Przykład KM pokazuje to dobitnie - od wyborów do wyborów. Zresztą poczytajcie "Z biegiem szyn".

I tu dochodzimy do sedna sprawy i pełnej zgody Twisted Evil

[ Dodano: 30-03-2010, 14:55 ]
leo1407 napisał/a:
Porównanie z innymi jest według Ciebie miernikiem jakości usług ? Porąbało Cię ? Na temat działania ZPR pozwolę sobie mieć zgoła odmienne zdanie. Język

Wiesz, na tle jakichś spółek prywatnych kolej wywodząca się z PKP zawsze będzie wyglądać mizernie, choćby z powodu zależności politycznych.
Stąd wniosek jest taki, że trzeba się porównywać do innych, działających na tym samym polu i w podobnych warunkach.
I tu się zgodzę, że ZZPR na tle np. takiego Śląskiego, Świętokrzyskiego, Dolnośląskiego, Podkarpackiego, czy w ogóle innych ZPR-ów Zachodniopomorski wygląda świetnie.
Praca eksploatacyjna relatywnie wysoka (4 miejsce w kraju), zatrudnienie małe (chyba najmniejsze ze wszystkich ZPR-ów), koszty ogólne także jedne z najniższych. Można się oczywiście czepiać organizacji samych przewozów i kilku innych niuansów. Jednak gdy się dysponuje 40 letnim taborem i ludźmi pamiętającymi epokę Gierka, tak łatwo, ani szybko tego zmienić się nie da Hmm
Oczywiście do poziomu choćby DB Regio jeszcze daleko (pomijając fakt, że to zupełnie inna liga finansowa), ale na tle Polski jest całkiem dobrze. Smile
Jerry - 27-09-2010, 08:38
Temat postu:
Victoria napisał/a:
Poczytajcie sobie na naszym forum o Kolejach Dolnośląskich. Może wtedy zapał niektórych marszałków do tworzenia własnych spółek opadnie. KD to wzorcowy przykład jak NIE powinna wyglądać kolej regionalna, która służy tylko i wyłącznie interesom lokalnych POlityków. Link:

http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=115358#115358
(ostatnie posty z lutego i marca br.)


już nie przesadzajmy!!!
Koleje Dolnośląskie mają za mało taboru! A jakie są szynobusy to każdy dobrze wie!
Awarie, awarie i jeszcze raz awarie!
Pretensje kierować do marszałka a nie KD
Szymek - 27-09-2010, 10:12
Temat postu:
Jerry, A może do serwisantów? Razz Razz Razz
Arek - 04-10-2010, 14:05
Temat postu:
Wciąż nie wiadomo, czy województwo zachodniopomorskie powoła własną spółkę kolejową.

Firma DGA, która miała przygotować opracowanie dotyczące opłacalności tego przedsięwzięcia, dostarczyła już do Urzędu Marszałkowskiego całą dokumentację. Teraz analizują ją urzędnicy, potem sprawą zajmą się radni sejmiku województwa, na koniec decyzje podejmie marszałek.

- Sprawa jest poważna - mówi Daniel Paszun z Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego. - To nie może być gdybanie, musimy wszystko bardzo dokładnie przeliczyć.

Zdaniem Daniela Paszuna, powołanie na terenie województwa samorządowej spółki kolejowej miałoby sens, zwłaszcza, że jest czym wozić pasażerów. Województwo kupiło kilkanaście nowoczesnych szynobusów.

- Może być to dobre rozwiązanie, chociaż jest to temat wielowątkowy - tłumaczy Daniel Paszun. - Musi być umieszczony w całym kontekście organizacyjnym, gospodarczym. Te wszystkie elementy trzeba zgrać, ale wydaje się, że są możliwości, aby to wszystko skoordynować z dużą korzyścią dla województwa, a przede wszystkim dla pasażerów.

Pociągi z logo Kolei Zachodniopomorskich na trasy mogłyby wyjechać pod koniec 2012 roku. Wtedy kończy się umowa podpisana przez marszałka z PKP Przewozami Regionalnymi.

źródło: Polskie Radio Szczecin
rysiogeniusz - 09-10-2010, 13:49
Temat postu:
I jak zwykle w każdym artykule dziennikarski kruczek. Nie ma PKP PR tylko są same PR. Kiedy dziennikarze to zrozumieją?

A po drugie, wydaje mi się, że to nie wypali. Po co nam oddzielny przewoźnik? PR wykonują swoje obowiązki moim zdaniem na 4+, ale to, że pojawi się nowy przewoźnik to nic nie zmieni. Chociaż, jak to gdzieś przeczytałem,jak tworzy się nowy spółki, to też i nowe stanowiska...
sasho33 - 13-12-2010, 23:11
Temat postu:
Na razie, to niech skupią się na organizowaniu kolei we własnym województwie bo z tego co widzę to kuleje.

Zauważyłem, że wraz z nowym RJ skrócono kursowanie ostatniego pociągu wieczornego na linii 351, i jeździ o 22:30 zamiast do Choszczna, to do Stargardu Szczecińskiego.
Do tego, nocna rzeźnia o 22:44 nie zatrzymuje się w Choszcznie a to rozwiązałoby sprawę.
Mieszkańcy tego miasta pewnie są nieźle wściekli, że nie mają jak wrócić z drugiej zmiany do chałupy, bo do tej pory mieli kibla około 22:30 i rzeźnię po 23:00.
To tylko 72 kilometry od Szczecina Głównego, więc zupełnie nie rozumiem działań UMWZ i ZACHPOM PR-ów z tym skróceniem składu, zwłaszcza w obliczu braku postoju rzeźni.
yusek - 13-12-2010, 23:49
Temat postu:
O tym jak dba na Pomorzu spółka z Trójmiasta i spółka z Warszawy można najlepiej się przekonać na stacji Sopot, gdzie oba perony są zarządzane przez dwie różne spółki.
Arek - 14-12-2010, 09:00
Temat postu:
Zachodniopomorskie samo odpowie sobie na pytanie, czy stworzyć przewoźnika

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego zapowiedział rozwiązanie umowy władz regionu z firmą DGA na opracowanie analizy opłacalności powołania wojewódzkiej spółki świadczącej usługi z zakresu przewozów regionalnych. - Materiał przedstawiony przez wykonawcę wyłonionego w przetargu otwartym nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Analizę w trybie pilnym opracuje Wydział Infrastruktury i Transportu pod moim kierunkiem – zapowiedział wicemarszałek Wojciech Drożdż.

11 grudnia przestała obowiązywać roczna umowa pomiędzy województwem zachodniopomorskim a Przewozami Regionalnymi, zawarta na podstawie trzyletniej umowy ramowej z 2009 roku.

Dotychczas nie było możliwe zawarcie kolejnej umowy, ponieważ pomimo trwających blisko półtora miesiąca negocjacji strony nie doszły do porozumienia.

- Roczna umowa przestaje obowiązywać w sobotę, ale ciągłość przewozów regionalnych jest zapewniona. Bazujemy na umowie ramowej, mieszkańcy Zachodniopomorskiego nie będą narażani na jakiekolwiek trudności organizacyjne związane z przedłużającymi się negocjacjami. Podróżni mogą być spokojni – oznajmił wicemarszałek Wojciech Drożdż podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez władze regionu.

- Województwo Zachodniopomorskie nie podpisało rocznej umowy z Przewozami Regionalnymi kierując się troską o interes mieszkańców. Stawki zaproponowane przez spółkę są – według naszych szacunków – zbyt wysokie tak w stosunku do potrzeb, jak i możliwości samorządu województwa. Przedstawiliśmy rozsądną propozycję stawek za pociągokilometr, opartą o racjonalne przesłanki i dane ekonomiczne. Zgoda zarządu województwa na obecne stanowisko Przewozów Regionalnych oznaczałaby marnowanie publicznych pieniędzy – a zatem pieniędzy wszystkich podatników, na co nie możemy się zgodzić.

Wojciech Drożdż poinformował, że zaprosił do Szczecina prezes spółki Przewozy Regionalne, Małgorzatę Kuczewską Łaskę. Wizyta planowana jest jeszcze przed świętami. W negocjacje dotyczące warunków umowy zaangażuje się osobiście marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

- Dotychczasowe negocjacje zakończyły się 2 grudnia podpisaniem protokołu rozbieżności. Obecna stawka za pociągokilometr wynosi 11,47 zł. Propozycja województwa na przyszły rok, to 12,36 zł. Wyliczyliśmy deficyt uwzględniając 6 milionów pociągokilometrów, wzrost kosztów dzierżawy naszych autobusów szynowych, napraw i opłat za infrastrukturę kolejową. Razem daje to kwotę ponad 74 mln zł. Przewozy Regionalne upierają się przy stawce 13,52 zł za pociągokilometr, co w sumie wynosiłoby ponad 81 mln zł. Dla województwa jest to różnica nie do przyjęcia, a spółka nie jest w stanie uzasadnić takiego wzrostu cen – mówiła dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego, Jadwiga Rajkiewicz.

Wicemarszałek przedstawił plany inwestycyjne na przyszły rok. – W tym roku zakupiliśmy 12 zestawów spalinowych, czas pomyśleć o elektrycznych – mówił. – Na pewno zakupimy kilka nowych, rozważamy też możliwość odkupienia od Przewozów Regionalnych sześciu sztuk, które wyprodukowano w połowie lat dziewięćdziesiątych (94-95) - dodał.

źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego/RK

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group