woj. pomorskie - Szansa na pociągi międzynarodowe w Trójmieście EICKaszub - 23-12-2010, 12:29 Temat postu: Szansa na pociągi międzynarodowe w TrójmieścieZ Trójmiasta pociągiem do Pragi, Budapesztu i Berlina
Jest szansa na przywrócenie bezpośrednich międzynarodowych połączeń kolejowych z Trójmiasta
Trójmiasto i Pomorze od lat nie ma szczęścia do międzynarodowych połączeń. Obecnie nie posiadamy żadnego. Pociąg do Kaliningradu, zwany potocznie "Kalinką", jeździ tylko w sezonie wakacyjnym. Nocne połączenie do Berlina zlikwidowano w zeszłym roku. A jeszcze w latach 90. mogliśmy bezpośrednio dojechać m.in. do Berlina, Drezna, Pragi, Budapesztu, Bratysławy, Wilna czy Petersburga.
Pasażerów od lat najbardziej boli brak sensownego dojazdu do stolicy Niemiec. Taki pociąg, wykorzystując obecną infrastrukturę (linia przez Słupsk i Szczecin) mógłby trasę z Gdyni do Berlina pokonać w niecałe sześć godzin. Samochodem taki wynik jest trudny do osiągnięcia.
Inne, teoretycznie łatwe do stworzenia połączenie zagraniczne to wagon sypialny do Pragi, który mógłby - jak w latach 90., kursować z pociągiem nocnym do Wrocławia, skąd odjeżdża później skład do czeskiej stolicy.
I to właśnie na pociąg do Pragi Trójmiasto ma obecnie największą szansę. - Otrzymaliśmy nieoficjalną informację z PKP Intercity, że w przyszłym rozkładzie jazdy Czesi wspólnie z naszymi kolejarzami planują przedłużenie trasy pociągu EC Praha do Gdyni - mówi nam jeden z pomorskich samorządowców. - Dziś EC Praha kurusje z Warszawy do Pragi i Budapesztu. Z Trójmiasta wyjeżdżałby ok. 6 rano, by być o 17 w Pradze i o 20 w Budapeszcie.
PKP Intercity rozważa także podobno połączenie z Berlinem, ale przez... Poznań. Po planowanej na przyszły rok rewitalizacji linii Tczew-Bydgoszcz ta trasa ma być, przynajmniej wg kolejarzy, szybsza od tej przez Szczecin. Co ich zmobilizowało? Podobno Euro2012 - kolej chce uniknąć sytuacji, w której kibice jadący z sąsiednich państw do miast-gospodarzy będą musieli wielokrotnie się przesiadać.
- Mogę potwierdzić, że obecnie trwają pierwsze międzynarodowe konsultacje dotyczące połączeń międzynarodowych. Pojawiają się różne pomysły - mówi Małgorzata Sitkowska, rzecznik PKP Intercity.
Wprawdzie na nowe połączenia poczekamy do wejścia w życie nowego rozkładu jazdy, czyli do grudnia 2001, ale walczyć o nie trzeba już teraz. Takie sa procedury: plan połączeń międzynarodowych jest ustalany wiele miesięcy wcześniej i potem niezwykle trudno go zmienić.
- Wiemy o tym, że PKP Intercity analizuje możliwości połączeń międzynarodowych z Pomorza. Można dodać: w końcu - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Jeszcze przed świętami wyślemy przewoźnikowi nasze postulaty, przede wszystkim dotyczące przywrócenia bezpośrednich połączeń do Berlina i Pragi.
Swój własny list z postulatami zapowiada także wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski.
źródło: gazeta.pl Kaszub - 23-12-2010, 14:27 Temat postu:
Przez Poznań.. bez komentarza. Przecież z Koszalina, Białogardu dużo ludzi jeżdzi do Niemiec. No może Koszalin i Białogard to nie to samo jak Bydgoszcz i Gniezno, ale przecież dla tych miast można stworzyć osobny pociąg do Niemiec.
Przedłużenie EC "Praha" - trafiony pomysł, spełniał by swoją rolę w komunikacji międzynarodowej jak i krajowej. Podobnie powinno się zrobić z "Chopinem" - wyjazd z Gdyni, postoje w Trójmieście, Tczewie, Malborku, Iławie (skomunikowanie z Olsztynem), Mławie, Ciechanowie i dorzucić wagony bezpośrednie kl. 2 Gdynia - Katowice. Podobnie jak EC, spełniałby swoją rolę w komunikacji krajowej jak i międzynarodowej. No i od razu, przed Euro 2012 jak znalazł..
Zawsze postulowałem o jedno: dawny "Rybak" do Berlina! Kiedyś w tych godzinach jeżdził IR Mare Balticum Ełk/Olsztyn - Berlin, pewnego czasu z wagonami do Drezna i cieszył się sporym powodzeniem.
A DB pokazuje nam, że da się! Po uwaleniu porannego pociągu Szczecin - Amsterdam, zrobili popołudniowy Szczecin - Praga!
Jak dla mnie jedyną możliwą szansą na rozwój ruchu międzynarodowego w Polsce jest przedłużanie pociągów TLK kurusjących do przygranicznych stacji za granicę oraz przedłużanie relacji w kraju pociągów EC, które najczęściej kursują do/z Warszawy.. poza "EC" "Wawel" .. jubikej - 23-12-2010, 15:37 Temat postu:
poranny Gdansk - Szczecin przedluzyc do Berlina koniecznie!! moze byc nawet jako EC
Kalinke jako nocny Kaliningrad - Berlin (na sypialnych) brakuje nocnego pociagu po likwidacji Podlasiaka (moze nocny TLK Olsztyn - Berlin w Elblągu grupa wagonów z Kaliningradu dołączana??) yusek - 23-12-2010, 16:04 Temat postu:
Pomysł dobry aczkolwiek można by zrobić połączenie z Berlinem przez Bydgoszcz-Poznań i np. Berlin-Szczecin-Gdańsk-Olsztyn-Białystok-Wilno.
Przypominam, bo może niektórzy nie wiedzą, ale na północ od pomorskiego jest morze, taki duży zbiornik wodny, więc może policzymy ile duże miasta mają połączeń nie do najbliższego kraju a tego dalszego. Z Gdyni do Szwecji czy Rosji można dostać się promem. jubikej - 23-12-2010, 17:57 Temat postu:
napewno nocny pociag z Pragi by sie przydal, na poczatek tylko w sezonie, Czesi wypoczywaja nad Bałtykiem a do Szczecina maja juz EC, wiec czemu nie Trojmiasto, pomyslalbym tez o Słowakach Hamer - 25-12-2010, 19:27 Temat postu:
Z tym Wilnem to średnio obecnie to wygląda, chociaż połączenie szczególnie codzienne sezonowe (maj - wrzesień) cieszyłoby się sporym zainteresowaniem. Niestety takie PKP IC jako spółka kolejowa woli z Warszawy puścić autobus. Pociąg jeździ jeden dziennie do Mockawa/Sestokai. Po stronie litewskiej do stacji granicznej jeździ jeden pociąg dzienne gdzie jest przesiadka na nasze tory. Gdyby Litwini wybudowali linię normalnotorową chociaż do Mariampola (MIASTO A NIE STACJA W POLU) . Stamtąd jadą w stronę Kowna/Wilna 4 składy dziennie. Ewentualnie szeroki tor od Suwałk. Takie rozwiązanie znacznie mogłoby ożywić ruch przygraniczny.
Wracając do meritum, Linia z Trójmiasta (ze Szczecina chyba za długa) do granicy z możliwością przesiadki cieszyłoby się sporym zainteresowaniem. Z gdańska codzienne jeździ autokar i przynajmniej w sezonie wiosenno letnim jest pełen. Tym bardziej, że szczególnie w Gdańsku mieszka wielu potomków Wilniuków i trochę reklamy mogłoby oznaczać sukces takiego połączenia. jubikej - 25-12-2010, 20:50 Temat postu:
jeszcz pociag do Hamburga moglby byc dla pasazerow interesujacy Adam85 - 25-12-2010, 21:12 Temat postu:
A gdyby tak zmienić relację EC z Szczecin-Praha na Gdańsk-Praha, wtedy trójmiasto zyskałoby połączenie z Berlinem, Dreznem i Pragą, czas przejazdu z Gdańska wynosłby ok.:
-do Berlina 7h,
-do Drezna 9h 10 min,
-do Pragi 11h 50 min. Kaszub - 25-12-2010, 21:51 Temat postu:
Zapewne po przyjeździe składu z Pragi jest pewnie w Szczecinie sprzątanie i skład wraca. Pewnie to by było pierwszą przeszkodą w celu przedłużenia go do Trójmiasta: "kto na to da wagony?" . Hamer - 25-12-2010, 22:37 Temat postu:
..... marzyć można zawsze. Niestety rzeczywistość brutalnie weryfikuje, szczególnie w naszych realiach kolejowych.
Na południe dobre byłoby przedłużenie połącznia Warszawa - Wiedeń/Villach do Trójmiasta po zakończonym remoncie magistrali (chyba to kiedyś nastąpi ???). Takie połączenie także znalazłoby chętych.
Na wschód Sestokai/Wilno ewentualnie Kaliningrad (po złagodzeniu przepisów wizowych) z możliwością przesiadki do Wilna
Na zachód Berlin
Na północ .... prom. yusek - 26-12-2010, 15:01 Temat postu:
Remont magistrali powoli się kończy nawet już jeden ekspres jedzie Gdańsk Główny - Warszawa Wschodnia 3h49'. A z połaczeniem promowym dalej na północ jest pewien problem bo by trzeba było organizować albo połączenie z Brzeźnem (może via SKM) albo z Portem centralnym w Gdynii (niestety nie wiem jak) . geordi - 26-12-2010, 15:59 Temat postu:
z tym konczeniem remontu to bylbym ostrozny.
Fakt, po skończeniu LCS Tczew zostaly odcinki leśne na ktorych mniej pociagow jezdzi (LCS Iława i Działdowo (?)), ale został tez LCS Malbork do zrobienia, oraz Gdynia i Gdańsk - przy tym ostatniej obawiam sie najwiekszej rozpierduchy.
Jeden tor do Pruszcza ...
Chyba, ze wczesniej wyremontuja objazd przez Olszynke. Bo jadac tamtedy 10-20km/h, do Orunii 40minut zlatuje EICKaszub - 26-12-2010, 16:08 Temat postu:
Cytat:
Remont magistrali powoli się kończy nawet już jeden ekspres jedzie Gdańsk Główny - Warszawa Wschodnia 3h49'
A który pociąg tyle jedzie ? kowal331 - 26-12-2010, 21:32 Temat postu:
Niestety od 9.01.11 do Warszawy znów godzinę dłużej niż przewiduje to aktualny rozkład jazdy.Obawiam się,że do 2020 roku,nie uda się zejśc na trasie Gdańsk-Warszawa poniżej 5 godzin,więc na marzenia o EC do Wiednia,czy Pragi to raczej miejsca nie ma. yusek - 26-12-2010, 22:18 Temat postu:
Literówka miało być. 4h49'. Chociaż jak teraz patrzę już 4h51' EICKaszub - 26-12-2010, 22:48 Temat postu: yusek, No to nie wprowadzaj ludziom sztucznej nadziei
Mam sieciówke IC z 2008 roku. Tam jest ukazana możliwość połączenia z Warszawy/Krakowa/Katowic na promy. Z tym,że na odcinku Gdańsk Główny- Przystań - spontan. Dlaczego więc właśnie nie zrobić takiego skomunikowania ? sebek - 01-06-2011, 14:54 Temat postu:
Tak myśle o połączeniach międzynarodowych z Trójmiasta i od lat tylko jakieś tam propozycje są, że będzie np. przedłużona EC Praha do Gdyni, albo jakieś EC do Berlina, ale na tym koniec i cisza w temacie.
Czy nie łatwiej zrobić pociągu TLK Gdynia - Warszawa, dojeżdżającego do Warszawy ok. godziny 20, a w składzie poza wagonami do Warszawy, po 1 wagonie do Budapesztu, Wiednia i Pragi, no i na Wschodnim połączenie z "Chopinem". Chyba łatwiej na dzień dzisiejszy o takie połączenie, bo szans na EC nie widze w żadnym kierunku, może po zakończeniu remontów.
Jeszcze nie tak dawno, rozkład pociągu Chopin był dostosowany do przesiadki w Warszawie na "Neptuna". Przyjazd przed 7 rano i spokojnie przesiadka, ale potem remonty, Neptun coraz wcześniej z Wawy do Gdyni i dziś praktycznie brak skomunikowań. Chopinem sporo osób jechało w relacjach zagranica - Trójmiasto, dziś jest problem z przesiadkami, ale gdyby Chopin prowadził wagony do Gdyni, problem w jakiś sposób by zniknął.
Co o tym sądzicie, czy jest szansa żeby skład Chopina miał przynajmniej kilka wagonów do Gdyni? tobiask2906 - 20-06-2011, 18:28 Temat postu: sebek
Jeśli widzisz, jak aktualny rozklad w remontach jest, to w momencie potrzebujesz 4 obiegi. Ale po remontach bedzie lepiej, to wg. mnie caly "Chopin" powinien jehać do 3-miasta!
A ja juz od 4 lata chce dzienne pociag z Berlina do 3-miasta z wagonem (latem) do Helu. A nie ma odjehać rano! Najlepsza godzinna to od 9:30 do 15:30. Wtedy inne ICE z calej Niemiec dojada do Berlina (dla mnie to bardzo ważny ). Na początku nie ważny czy to TLK albo EC. Ale za rok ma pociag byc EuroCity!!! Obojetnie czy z niemieckich, polskich albo czechskich (jeśli "Alois Negrelli" jedzie do Olsztyna) wagonach bedzie!! sebek - 21-06-2011, 06:54 Temat postu:
Na dzień dzisiejszy, najlepszym rozwiązaniem byłoby przedłużenie porannego TLK Olsztyn - Szczecin do Berlina, chyba najmniej kłopotliwe rozwiązanie, coś jak dawny pospieszny Olsztyn - Szczecin - Berlin(M.Balticum). Do Pragi nie dojedziesz z przesiadką w Warszawie, bo Kaszub ma przyjazd troche za póżno i EC Praha ucieka. W sumie szkoda, że Praha nie ma odjazdu z Warszawy o godz. 10.30. Jedynie normalne skomunikowanie to Norwid - Sobieski, oraz Sobieski - Kaszub. jubikej - 21-06-2011, 07:32 Temat postu:
proponowałem już wydłużenie porannego TLK Gdańsk (Gdynia) - Szczecin do Berlina i powrót w godzinach popołudniowych w ramach tego samego pociągu w relacji odwrotnej,udałoby się to zrobić z wykorzystaniem jednego składu tobiask2906 - 21-06-2011, 14:31 Temat postu: jubikej
To chyba najlepsza mozliwosc z wszystkich . Ale moze w sezonie jezcze wagony z Helu, by byly dobre! Kuszeta - 23-03-2014, 19:19 Temat postu:
Proszono mnie o to, więc piszę:
plan rozkładu na 2015 zakłada przedłużenie Sobieskiego z Wiednia do Gdyni. To kolejny międzynarodowy pociąg z 3miasta za granicę, niedługo 3miasto będzie miało więcej połączeń międzynarodowych niż Kraków
Za to chyba Kalinka znika z 3city Jest zaplanowana TLK Kalinka z Wawy Zachodniej przez Olsztyn do Braniewa, pewnie z WLAB do Królewca.. jubikej - 23-03-2014, 20:26 Temat postu:
kalinki to dawno nie było w Gdyni szczerze to nikt tym nie jezdzil bo czas jazdy był nieatrakcyjny, a patrząc na ilość Rosjan w trójmieście to potencjal na pewno jest
Sobieski na tak - w końcu na E65 będzie się robic powoli przejezdność
Glosno było o pociągu do Pragi przez Poznan i Wroclaw, ale to pewnie marzenia sympatyk - 03-06-2017, 20:00 Temat postu:
Ciekawe czy w związku z decyzją prezesa UTK w Trójmieście pojawią się nowe, komercyjne połączenia międzynarodowe?
Po pięcioletniej przerwie do Trójmiasta przyjechał pociąg z Kaliningradu. Przyjechało nim ok. 130 rosyjskich turystów. Większość na zakupy przed prawosławnymi świętami.
sympatyk - 23-06-2024, 22:18 Temat postu:
Gdańsk Wiednia niegodny? Najpierw zlikwidowano loty, zaraz pociąg.
Mieszkańcy Gdańska i okolic niejednokrotnie narzekają na brak połączenia lotniczego z Wiedniem oraz długą podróż pociągiem. Jak się okazuje, za kilka miesięcy z Gdańska do Wiednia przestanie kursować nawet pociąg. Podróż do stolicy Austrii stanie się jeszcze dłuższa i bardziej skomplikowana.