INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. łódzkie - Bełchatowianie walczą o pociągi

Beatrycze - 20-07-2011, 14:44
Temat postu: Bełchatowianie walczą o pociągi
Bełchatowianie walczą o pociągi i autobusy miejskie do Piotrkowa.

Pomysłodawcom akcji "Kolej dla Bełchatowa" marzy się przywrócenie kursów pociągów pasażerskich do Bełchatowa. Linia kolejowa istnieje, wystarczy ją zelektryfikować.

Czy Bełchatów jest komunikacyjną czarną dziurą? Tak uważają pomysłodawcy akcji ,,Kolej dla Bełchatowa", rozpropagowanej na Facebooku. I mają kilka postulatów, które w przyszłym tygodniu zamierzają przedstawić rządzącym miastem.

Akcja zdobywa coraz więcej zwolenników. Ma już około 850 głosów ,,za", organizatorzy czekają na tysiąc, aby zacząć pisać petycję do urzędu.
- Chcemy zaznaczyć, że taka inicjatywa powstała. W Bełchatowie są ludzie zainteresowani tym, aby można było dojeżdżać wygodnie do innych części kraju - tłumaczy Bartosz Pędziwiatr, pomysłodawca akcji. - Jest tu duża liczba studentów, którzy uczą się w miastach w całej Polsce i nie zawsze mają samochód.
Jemu i innym marzy się przywrócenie kursów pociągów pasażerskich do Bełchatowa. - Linia w Bełchatowie istnieje, ale nie jest zelektryfikowana - mówi. - Tory prowadzą do Piotrkowa, leżącego przy trasie kolejowej z Warszawy do Katowic. Można to wykorzystać. Nie chcemy jednak proponować jakichś rozwiązań. Warto, aby pomyśleli o tym fachowcy od kolejnictwa.

Jak dodaje, to oczywiste, że kolej nie powstanie od razu.
- Ten proces musiałby trwać jakiś czas - zaznacza Pędziwiatr. - Chcemy jednak naszą akcją przypomnieć, że zlikwidowanie miejskiego transportu do Piotrkowa to duży problem. Busy, często przepełnione i nie zawsze bezpieczne, go nie rozwiązują.
Akcję popierają osoby w różnym wieku, od 17-latków poczynając, na osobach po 50. roku życia kończąc. Bartosz Pędziwiatr chce, aby petycja, która ma trafić do prezydenta miasta, także powstała z udziałem użytkowników Facebooka. I liczy, że akcja zostanie poparta przez rządzących miastem.

Marek Chrzanowski, prezydent Bełchatowa, deklaruje, że nad petycją na pewno się pochyli.
- W planach zagospodarowania przestrzennego województwa łódzkiego takich rozwiązań kolejowych jednak nie ma - mówi. - Temat do dyskusji jest otwarty, ale możliwość jego realizacji widzę tylko wtedy, gdy skonkretyzują się plany odkrywki węgla w Złoczewie, bo przecież jakoś trzeba będzie ten węgiel transportować.
Zapewnia jednocześnie, że temat jest bardzo ważny dla lokalnej społeczności i pomysł będzie popierał.

Bartosz Pędziwiatr chce także, aby ponownie zastanowiono się nad kwestią przywrócenia kursów miejskich autobusów do Piotrkowa.
- W Bełchatowie jest wielu młodych ludzi, którzy powinni mieć dostęp do komunikacji publicznej. Busy kursują na tej trasie i utrzymują się, więc nie jest to chyba nierentowna linia - tłumaczy.

- Jeśli wiele osób dojdzie do wniosku, że takie połączenia są potrzebne, to na pewno się nad tym zastanowimy - deklaruje prezydent Chrzanowski.
- Tylko że kiedy funkcjonowała jeszcze linia 22 do Piotrkowa, to często bełchatowianie korzystali z busów, które podjeżdżały wcześniej, a my obsługiwaliśmy tak naprawdę mieszkańców gminy Bełchatów, wsiadających na kolejnych przystankach. Taka linia musi się finansować ze sprzedaży biletów.

Magda Buchalska-Frysz

źrodło: NaszeMiasto.pl
pp - 25-07-2011, 10:35
Temat postu:
Lepiej zawalczcie do spółki z Wrocławiem o realizację dawnej koncepcji z Bełchatowa do Wielunia/Wieruszowa i wtedy będziecie mieli normalną kolej. Te kilkadziesiąt km torów to żadne cudo inwestycyjne. Problem leży tylko w polityce, ale czy łódzki minister MI odmówiłby swoim krajanom?
Niemniej samą ideę powrotu kolei pasażerskiej do Bełchatowa popieram.
jubikej - 25-07-2011, 12:03
Temat postu:
przystanek w Bełchatowie jest trochę na uboczu niestety :/ sam szynobus do Piotrkowa chyba niewiele by zmienił, kiedyś kursowały tam pracownicze składy do Elektrowni i tylko dlatego ta linia żyła
Fan ciapongów - 25-07-2011, 13:40
Temat postu:
60-tysięczne miasto bez pasażerskich połączeń kolejowych - to chyba tylko w Polsce jest możliwe. Ale czemu tu się dziwić, skoro niespełna 100-tysięczne Jastrzębie-Zdrój ma podobny problem? Ideę powrotu kolei do Bełchatowa w pełni popieram.
Anonymous - 25-07-2011, 16:05
Temat postu:
Cytat:
 
Lepiej zawalczcie do spółki z Wrocławiem o realizację dawnej koncepcji z Bełchatowa do Wielunia/Wieruszowa i wtedy będziecie mieli normalną kolej. Te kilkadziesiąt km torów to żadne cudo inwestycyjne. Problem leży tylko w polityce, ale czy łódzki minister MI odmówiłby swoim krajanom?


Łódź nigdy na to się nie zgodzi.
Anonymous - 25-07-2011, 21:01
Temat postu:
Władze wolą marzyć o KDP zamiast szybciej i za dużo mniejszą kasę zbudować tory do Wielunia i zrobić szybkie połączenie Wrocław- Warszawa i przy okazji Bełchatów miałby dostęp do kolei.
Damian Łódź - 26-07-2011, 00:50
Temat postu:
na obecną chwilę nie byłoby czym wozić ludzi z Bełchatowa do Piotrkowa, wszak linia jest jest niezeelektryfikowana, a szynobusów łódzkim brak.
pp - 26-07-2011, 12:21
Temat postu:
jubikej napisał/a:
przystanek w Bełchatowie jest trochę na uboczu niestety :/ sam szynobus do Piotrkowa chyba niewiele by zmienił, kiedyś kursowały tam pracownicze składy do Elektrowni i tylko dlatego ta linia żyła

W Bełchatowie, OIDP są dwa przystanki: Bełchatów i Bełchatów Miasto.

[ Dodano: 26-07-2011, 13:22 ]
kryniczanin napisał/a:
Cytat:
 
Lepiej zawalczcie do spółki z Wrocławiem o realizację dawnej koncepcji z Bełchatowa do Wielunia/Wieruszowa i wtedy będziecie mieli normalną kolej. Te kilkadziesiąt km torów to żadne cudo inwestycyjne. Problem leży tylko w polityce, ale czy łódzki minister MI odmówiłby swoim krajanom?


Łódź nigdy na to się nie zgodzi.

Moja wypowiedź była lekko szydercza, ale właśnie, dobry marketing ze strony Bełchatowa postawiłby Grabarza w bardzo nieciekawej (dla niego) pozycji.
Anonymous - 28-07-2011, 08:19
Temat postu:
Pociągi ztcw nie były tylko do Bełchatowa ale do stacji Biały Ług, co wiązało się z koniecznością dowozu pracowników do KWB Bełchatów i Elektrowni (podobnie jak w przypadku linii 388), ale jeśli Bełchatowianie myślą o ich przywróceniu muszą się poważnie zastanowić nad rolą komunikacji miejskiej w dowożeniu mieszkańców na pociąg i z powrotem. Poza tym prędkość jest przyzwoita- 60 km/h (dla szynobusów powinno być więcej) a i sam szynobus powinien kursować nie tylko do Piotrkowa ale i do Łodzi, aby studenci UŁ mogli dojechać na zajęcia i z nich wrócić Smile
Anonymous - 28-07-2011, 08:38
Temat postu:
Cytat:
Moja wypowiedź była lekko szydercza, ale właśnie, dobry marketing ze strony Bełchatowa postawiłby Grabarza w bardzo nieciekawej (dla niego) pozycji.


Bełchatów nie ma żadnej siły przebicia w porównaniu do KDP-owych bajeczek serwowanych w mediach.
Emillex - 28-07-2011, 19:22
Temat postu:
Virakocha napisał/a:
Pociągi ztcw nie były tylko do Bełchatowa ale do stacji Biały Ług, co wiązało się z koniecznością dowozu pracowników do KWB Bełchatów i Elektrowni

Pracownicy KWB są masowo dowożeni do roboty przez busy pracownicze. Wątpi ażeby komuś (pracownicy/pracodawca) się chciało bawić w przesiadki typu bus - pociąg - bus. To trochę niewygodne i niekomu by się tak nie chciało dojeżdżać do pracy (w sumie mnie też nie...)
Cytat:
a i sam szynobus powinien kursować nie tylko do Piotrkowa ale i do Łodzi, aby studenci UŁ mogli dojechać na zajęcia i z nich wrócić

Tyle że ten pociąg by jechał dosyć długo. Do Łodzi jest dużo połączeń PKS, a podróż relacyjnie nie jest tak długa.
Anonymous - 29-07-2011, 11:38
Temat postu:
Tylko, że droga nr 8 jest mocno zapchana, a na Gierkówce dość często dochodzi do wypadków. Pociąg nie jechałby długo, jeśli skierowano by go na łącznicę Bęzelin-Słotwiny
Anonymous - 29-07-2011, 16:24
Temat postu:
Raczej na łącznice Będzelin-Pękowice, a poza tym spójrzcie na mapę jakie to koło: Bełchatów-Piotrków-(Koluszki)-Łódź.
conen - 30-07-2011, 09:14
Temat postu:
Rynek Kolejowy nr 10 z 2004 roku str19 oficjalna mapa PLK obrazująca linie AGC. Jako high speed do budowy zaznaczono Idzikowice-Piotrków-Bełchatów-Chorzew Siemkowice-Wieluń.

Ponadto Sochaczew-Płock-Sierpc-Brodnica-Jabłonowo-Prabuty.
ET05 - 30-07-2011, 16:04
Temat postu:
Gdyby łódzkie kupiło kilka szynobusów elektryczno-spalinowych (coś a'la mix SA131 i EN81) to takie Opoczno i Bełchatów odzyskały sens. Dodatkowo by można jeździć w sezonie do Spały. Ale nawet spalinowym też można spokojnie śmigać Łódź - Bełchatów czy Łódź - Opoczno (a lepiej Łódź - Końskie).
turystyczny - 29-09-2011, 08:11
Temat postu:
Wszelkie ewentualne szynobusy na takich trasach jak Bełchatów-Piotrków, czy Bełchatów-Łódź nie mają racji bytu z powodów czysto ekonomicznych. Przykładowo cena zwykłego busa do Piotrkowa (25km) to 4zł, a PKS do Łodzi (50km) 10zł. Szynobus nigdy nie będzie tańszy. Poza tym dochodzi kwestia umiejscowienia stacji kolejowej. Lokalizacja jest nienajlepsza i ludzie nie będą tracić czasu na pokonanie takiego dystansu tylko po to, by przejechać się szynobusem na tak krótkim odcinku. Tym bardziej, że autobus zatrzymuje im się niemal pod domem. Jedynym rozsądnym pomysłem wydaje się być (jak już ktoś wcześniej wspomniał) dobudowanie połączenia z Wieluniem i w efekcie skrócenie trasy Warszawa - Wrocław.
Ale to wszystko to i tak fantastyka. W sytuacji, gdy kolej zamyka kolejne linie, nikt nie będzie zawracać sobie tym głowy.
Pirat - 08-11-2011, 18:10
Temat postu:
Ponad tysiąc bełchatowian chce kolei w swoim mieście

Grupa społeczników z Bełchatowa chce doprowadzić do powrotu pociągów pasażerskich do ich miasta. Proponują nie tylko reaktywację połączenia z Piotrkowem Trybunalskim, ale także uruchomienie kursów dla pracowników elektrowni „Bełchatów” i odkrywkowej kopalni węgla w Rogowcu.

— Jesteśmy studentami różnych uczelni w kraju. Pochodzimy z Bełchatowa i chcielibyśmy związać swoją przyszłość z miastem, jednak jego „odcięcie od świata” może to uniemożliwić — przedstawia inicjatorów akcji „Kolej dla Bełchatowa” Bartłomiej Pędziwiatr, jeden z jej organizatorów. — Bez presji społecznej nie będzie konkretnych działań ze strony władz czy organizacji — wyjaśnia powstanie ruchu.

Społecznicy przygotowali petycję do władz samorządowych, w której zaznaczają potrzebę zmian w obsłudze komunikacyjnej Bełchatowa i regionu oraz ogólnikowo określają kierunek niezbędnych ich zdaniem działań. Domagają się stworzenia kolejowego połączenia pasażerskiego z Piotrkowem Trybunalskim, którego start miałaby poprzedzić dogłębna analiza potrzeb przewozowych na tej trasie. Chcą także wykorzystania dla ruchu osobowego szlaku do Rogowca, w którym działają największe w okolicy zakłady — elektrownia „Bełchatów” i odkrywkowa kopalnia węgla brunatnego. Autorzy petycji postulują także elektryfikację biegnącej przez Bełchatów linii kolejowej nr 24.

Choć w petycji czytamy, że największym problemem komunikacyjnym dla mieszkańców powiatu bełchatowskiego jest przede wszystkim brak planów dla rozwoju komunikacji kolejowej w regionie, postulaty bełchatowian dotyczą nie tylko kolei. Proponują oni także inwestycje drogowe i reaktywację zlikwidowanego niedawno połączenia autobusowego do Piotrkowa. Sugerują także stworzenie miejskiej komunikacji nocnej.

12 listopada organizatorzy akcji rozpoczną zbieranie podpisów pod ich apelem, ale już dziś na portalu Facebook inicjatywę poparło ponad 1000 osób. O działaniach twórców „Kolei dla Bełchatowa” informują lokalne media. Petycja nie jest jedynym pomysłem społeczników — w fazie projektowej jest organizacja konferencji na temat nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych w Bełchatowie — mówi Pędziwiatr.

Pociągi pasażerskie do 60-tysięcznego Bełchatowa kursowały do 2000 roku. W ostatnim rozkładzie na 24-kilometrowym odcinku Piotrków Trybunalski — Bełchatów Miasto uruchamiane były trzy pary kursów. Część z nich realizowana była autobusową komunikacją zastępczą. Składy zatrzymywały się po drodze w Woli Krzysztoporskiej. Między Bełchatowem a Rogowcem planowych pociągów pasażerskich nie było jeszcze dłużej. Dziś linię wykorzystują wyłącznie ciężkie składy towarowe.

źródło: Rynek Kolejowy
Ptbtkolej - 13-11-2011, 15:07
Temat postu:
jubikej napisał/a:

W Bełchatowie, OIDP są dwa przystanki: Bełchatów i Bełchatów Miasto.


Bełchatów był tylko stacją towarową Wink

Jako mieszkaniec Bełchatowa mogę wypowiedzieć się w tym temacie. Dla mnie jako miłośnika na pewno połączenie kolejowe byłoby świetnym rozwiązaniem ale chcę tu pisać jako zwykły, szary człowiek.
Otóż moim zdaniem uruchomienie szynobusa nie ma najmniejszego sensu (biorąc pod uwagę obecną infrastrukturę). P.O. Bełchatów Miasto jest oddalony od centrum o około 2km (tj. 20 minut pieszo). Busy jeżdżą bardzo często (nie licząc już PKS). Bilet normalny kosztuje 4 zł. W dzień roboczy z Bełchatowa odjeżdża 45 busów, 10 autobusów relacji Bełchatów - Piotrków p. Hutę, 5 autobusów relacji Bełchatów - Piotrków p. Wolę Krzysztoporską. Do tego kilkanaście pospiesznych autobusów przelotowych. Pierwszy autobus o 4:50, ostatni 20:50. Przy takiej konkurencji kolej (szczególnie przy takim sceptycznym podejściu Polaków do tej formy transportu) nie ma żadnych, niestety szans. Dodać do tego należy, że zarówno autobusy i busy krążą najpierw 14 km po samym Bełchatowie (każdy mieszkaniec ma blisko na przystanek). Cena połączeń jest również bardzo zachęcająca (4 zł normalny, 2,50zł ulgowy). Jestem pewien, że nawet sami twórcy akcji wybieraliby połączenie autobusowe Wink
sympatyk - 29-07-2019, 21:18
Temat postu:
Władze województwa łódzkiego sprzeciwiają się wyłączeniu z eksploatacji linii kolejowej nr 24 Piotrków Trybunalski - Bełchatów - Zarzecze. Słynna lista PKP PLK przewiduje zawieszenie ruchu na całej długości linii nr 24 (32,2 km). - Pomysł ten stoi w opozycji do działań władz regionalnych, wspartych krajową polityką rozwoju i przeciwdziałania zjawisku wykluczenia regionów - mówi Joanna Blewąska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Według J. Blewąskiej, władze województwa już 23 lutego wysłały do Zarządu PKP PLK negatywną opinię w sprawie propozycji zawieszenia ruchu. Zarządca infrastruktury powołuje się na niskie przychody generowane przez proponowane do wyłączenia odcinki. Jednak niewielki ruch pociągów do Bełchatowa to, zdaniem władz województwa, skutek złego stanu infrastruktury. Ten z kolei wynika z wieloletnich zaniedbań w bieżącym utrzymaniu toru. - Zaniechano też inwestycji, które mogłyby doprowadzić do podniesienia prędkości technicznej. Chodzi w szczególności o odejście od planowanej elektryfikacji linii - podkreśla J. Blewąska. - Wpisanie linii na listę inwestycji Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 jest wyrazem woli władz województwa i lokalnych - dodaje.

Linia kolejowa Piotrków - Zarzecze została wybudowana w 1977 r. Choć przez cały czas istnienia była jednotorowa, obiekty inżynieryjne i część robót ziemnych wykonano od razu pod cztery tory z myślą o projektowanej odnodze od Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Wrocławia. Po zawieszeniu przewozów pasażerskich w kwietniu 2000 r. linia jest wykorzystywana wyłącznie w ruchu towarowym. Co pewien czas w lokalnych mediach mówi się o planach jej przedłużenia do linii nr 131 lub do strefy przemysłowej w Kleszczowie.

http://www.rynek-kolejowy.pl/41006/_Lodzkie_Urzad_Marszalkowski_broni_linii_doBelchatowa_.htm



CZT: Bełchatów zasługuje na kolej.

W opinii Centrum Zrównoważonego Rozwoju relacja Bełchatów – Piotrków Trybunalski zasługuje na połączenie kolejowe, zwłaszcza biorąc pod uwagę wielkość obu miast (60 i 76 tys. ludności) i ich bliskie położenie (25 km od siebie). Zgodnie z szacunkami Centrum, do obsługi połączenia wystarczyłyby dwa szynobusy. Dzięki temu pociągi mogłyby kursować z częstotliwością co pół godziny w szczycie, co godzinę poza szczytem. Ponadto, można by myśleć o kilku w dobie dodatkowych pociągach bezpośrednich do Warszawy.

Więcej:

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/22307/CZT-Belchatow-zasluguje-na-kolej.html




Bełchatów chce kolei. Prezydent napisała do premiera, pytając o Kolej+

Prezydent Bełchatowa Mariola Czechowska wystąpiła do premiera, Ministerstwa Infrastruktury oraz Marszałka Województwa Łódzkiego z pytaniem o możliwość modernizacji linii kolejowej 24 i jej przedłużenia. Zdaniem prezydent pozwoli to na szybszy rozwój naszego miasta i regionu w sferach gospodarczej, społecznej i turystycznej.

Więcej:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/belchatow-chce-kolei-prezydent-napisala-do-premiera-pytajac-o-kolej-92927.html
Victoria - 16-12-2022, 19:07
Temat postu:
Bełchatów odzyska kolejowe połączenia pasażerskie z Łodzią

PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego podpisały umowę na modernizację i elektryfikację linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa, wartą 662 mln zł. To druga umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego realizowana z Rządowego Programu Kolej Plus.

Więcej:
https://kolejowyportal.pl/belchatow-odzyska-kolejowe-polaczenia-pasazerskie-z-lodzia/
Beatrycze - 28-12-2022, 10:57
Temat postu:
Bełchatów: Przetarg na projekt inwestycji Kolej Plus

Do 27 stycznia można składać oferty w postępowaniu PKP PLK na zaprojektowanie modernizacji i wydłużenia linii kolejowej 24. Po przebudowie linia ma mieć dość wysokie parametry (prędkość maksymalna 120 km/h z możliwością dostosowania do 160 km/h). Niepokoi jednak wymóg przystosowania jej do kursowania zaledwie 4 par pociągów na dobę.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/belchatow-przetarg-na-projekt-inwestycji-kolej-plus-111291.html
Groźny Fanatyk - 30-12-2022, 12:57
Temat postu:
Te 4 pary to faktycznie śmiech. Oby nie było jak z Mielcem.
No ale zawsze to coś...
Arek - 08-02-2023, 09:09
Temat postu:
Kolej Plus: Siedmiu chętnych na zaprojektowanie linii do Bełchatowa.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/kolej-plus-siedmiu-chetnych-na-zaprojektowanie-linii-do-belchatowa-111899.html
Victoria - 24-07-2023, 21:11
Temat postu:
Kolej Plus: coraz bliżej powrotu kolei pasażerskiej do Bełchatowa

Bełchatów odzyska kolejowe połączenie pasażerskie z Łodzią. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na projekt modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski - Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa. Warte 15,5 mln zł prace projektowe finansowane są z Rządowego Programu Kolej Plus.

Więcej:
https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/kolej-plus-coraz-blizej-powrotu-kolei-pasazerskiej-do-belchatowa-8586
Arek - 11-05-2024, 21:39
Temat postu:
Województwo Łódzkie rozpisało przetarg na wykonanie studium nowej linii kolejowej stanowiącej połączenie linii kolejowych nr 24 i 131 w rejonie kopalni w Bełchatowie. Celem jest stworzenie korytarza transportowego Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń / Wieruszów.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lodzkie-zleca-studium-przedluzenia-linii-kolejowej-z-belchatowa-do-lk131-118749.html
Ralny - 26-05-2024, 17:24
Temat postu:
Bełchatów w przededniu Kolej Plus: Wciąż spory ruch towarowy

Zarządca infrastruktury przygotowuje się do gruntownej przebudowy linii nr 24 z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa. Zanim trasa zostanie wyremontowana i wydłużona, niezbędne są pewne prace konserwacyjne. Odcinek wciąż jest bowiem relatywnie intensywnie wykorzystywany w ruchu towarowym.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/belchatow-w-przededniu-kolej-plus-wciaz-spory-ruch-towarowy-119001.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group