INFO KOLEJ - forum kolejowe

Tabor - Wagony typu XB (Gorlitz 90)

Tomasz B. - 14-09-2012, 23:35
Temat postu: Wagony typu XB (Gorlitz 90)
Wagony XB posiadały pierwotnie 11 przedziałów 2 klasy. W każdym z nich było 8 miejsc siedzących. Do Polski z zakładów VEB Waggonbau Gorlitz w 1990 roku trafiło łącznie 70 sztuk. Pierwotna numeracja: 51 51 21-70 000 do 069. Wszystkie wagony otrzymały zielono-kremowe malowanie (z ciemniejszym odcieniem zieleni odróżniający je od innych wagonów 2 klasy). W 2000 roku wagony przejęła spółka PKP INTERCITY. Było ich łącznie 67 sztuk. (wcześniej 3 zostały skreślone z inwentarza). (cdn)

[ Dodano: 15-09-2012, 11:14 ]
Wagony XB z 88 miejscami nie spełniały wymogów standardu X czy Z (określających podstawowe parametry i układ wagonów). Teoretycznie spełniały wymagania standardu Y, ale 8 miejscowe przedziały powodowały trudności do włączania tych wagonów na początku lat 90-tych do powstających pociągów kategorii InterCity i EuroCity. Dość szybko rozpoczęto więc proces wymiany 8 wąskich foteli na 6 zdecydowanie poprawiających komfort podróżny. Była to w sumie pierwsza modyfikacja tych wagonów - powstawały wagony XB - 66 miejscowe. Z czasem także wymieniano m.in drzwi odskokowo-przesuwane, które otwierało się ręcznie na drzwi otwierane automatycznie przyciskiem. W 1997 roku jeden z wagonów 51 51 21-70 003-0 otrzymał nowe wózki typu 25AN1 (jeśli coś komuś to w ogóle mówi Smile) w ramach testów i był w użytkowaniu do 2003 roku (posiadał oryginale drzwi i 8-osobowe przedziały). Później został odstawiony na Grochowie i w dalszym ciągu czeka na decyzję co dalej. W 2002 roku trzy wagony przebudowano na rowerowe. Przebudowa polegała głównie na likwidacji jeden z toalet i jednego przedziału pasażerskiego oraz montażu stojaków na rowery. Powstały więc wagony spełniające standard Y (80 miejsc) oraz dające możliwość przewozu roweru. Wagon te otrzymały numery 50 51 84-70 000 do 002. (cdn)
DarekP - 17-09-2012, 18:30
Temat postu:
Dla ułatwienia o jakie wagony chodzi, przykład z niezastąpionej galerii WGK. Zdjęcie jest na tyle istotne, gdyż ukazuje charakterystyczne połówkowe okienko w WC.

http://wgk.cal.pl/data/media/149/50_51_84-70_000-1_Bdrmnu_st.W-Wa_Grochow_28.06.2010_W-Wa_Grochow.jpg
endrju - 17-09-2012, 18:54
Temat postu:
To co teraz z tymi wagonami? Przeszły jakąś modernę? Jeśli tak, to jaką i ile sztuk? Pytam dlatego, że nie widuję w ogóle tych wagonów, zarówno w TLK jak i EIC/EX. A ich liczba - 67 pozwala sądzić, że nie rozpłynęły się pod presją czasu.
Tomasz B. - 17-09-2012, 19:24
Temat postu:
Wspomniany wcześniej wagon 51 51 21-70 003-0, któremu zamontowano testowe wózki można zobaczyć tu:

- widok ogólny: http://www.garnek.pl/mudzyn/17756468/bdmnu
- wózek wagonowy: http://www.garnek.pl/mudzyn/17756410/wozek-w-bdmnu-z-8-miejscowymi
- drzwi: http://www.garnek.pl/mudzyn/17756390/drzwi-w-bdmnu
- przedział: http://www.garnek.pl/mudzyn/17756360/8-miejscowy-przedzial-w-bdmnu
- fotele: http://www.garnek.pl/mudzyn/17756374/8-miejscowy-przedzial-w-bdmnu

Obecnie odstawiony stoi na terenie stacji macierzystej - Warszawy Grochów i czeka na lepsze czasy (cdn.)
endrju - 17-09-2012, 19:34
Temat postu:
Okej, a co z pozostałymi 66 wagonami?
DarekP - 17-09-2012, 19:50
Temat postu:
Otóż widzisz, sprawa wygląda tak, że może nawet je widzisz, ale o tym nie wiesz. Myślę, że jednak ten wątek rozszerzymy również o wagony produkcji Bautzen, gdyż tak na prawdę te trzy grupy wagonów stanowią dopiero komplet - XB Goerlitz, Z2A i Z2B z Bautzen. Zamieszczone przeze mnie zdjęcie pokazuje stan sprzed modernizacji, a jednak część wagonów XB przeszło naprawy główne wyglądają prawie identycznie, jak wagony Z2B poddane modernizacji. Jeżeli zatem znajdziesz wagon z gładkim dachem i wózkami charakterystycznymi dla niemieckich wagonów, a jest to np. wagon przystosowany do przewozu niepełnosprawnych lub dzieciaków, to jest to właśnie XB Gorlitz po modernizacji. Pozostałe zmodernizowane wagony XB można poznać tylko po numerach z zakresu 21-70 000 do 069. Wagony z Bautzen będą miały numery od 070 do 109.
Duża część wagonów XB jeszcze czeka na modernizację, a przetarg na 150 wagonów dla trasy Szczecin-Przemyśl jest ich szansą ( w przetargu jest mowa o modernizacji 35 sztuk, czyli "większej połowy" całego stanu).
endrju - 17-09-2012, 19:56
Temat postu:
Super, o to mi chodziło. Postaram się na dniach zbadać to w praktyce. Wiadomo ile dokładnie zostało ich już zmodernizowanych?
Pako - 17-09-2012, 20:03
Temat postu:
XB oczywiście nie rozpłynęły się
-3 sztuki przebudowano na XBrow 505184-70000- 002
-3 sztuki przebudowano na barowo osobowe155A, 155Am, 155Amm 61518571000 -002
-5 sztuk skasowanych bądź spalonych
-11 sztuk przebudowane na XBN, XBN-Mg 615120-71105-108 oraz 615120-71130 -139
-11 sztuk zmodernizowanych i wyposażonych w klimatyzację ( kursują w pociągach EIC i Ex)
To zostaje z siedemdziesięciu 37 sztuk nie zmodernizowanych .
Jeszcze co do błędnego oznaczenia XB. Wagony klasy drugiej standardu X powinny posiadać 12 przedziałów. Tak wić wagon należy do standardu ZB. Oznaczenie XB zostało chyba już tak bardziej jako oznaczenia „zwyczajowe”.
U nas poprawnie oznaczono dopiero kolejną partię wagonów Niemiec ZB ( dokładnie Z2B) 515121-70070 -109
Tomasz B. - 17-09-2012, 20:06
Temat postu:
Wagony przerobione na rowerówki wycofano już z planowej eksploatacji. Dwa z nich przebudowano na wagony z przedziałem dla osób niepełnosprawnych. Otrzymały nowe numery: 61 51 20-71 134-1 oraz 61 51 20-71 137-4. Po kilkunastu latach eksploatacji wagonów XB w związku z koniecznością przeprowadzenia napraw głównych wagonów Intercity podjęła decyzję o przeprowadzeniu modernizacji części wagonów. Modernizacja miała podwyższyć m.in. standard podróżowania, a czasem także zmienić przeznaczenie wagonu.

3 wagony XB przebudowano na wagony pasażersko-barowe. Oprócz części barowej w wagonie znajdują się także 4 przedziały drugie klasy. Co ciekawe każdy z tych wagonów przebudowała inna firma nadając mu wewnątrz "indywidualny charakter". Wagony otrzymały oznaczenie serii: BR4mnouz oraz typ: 155A (155Aa, początkowo oznaczony chyba jako XB-bar)

Wagony pasażersko-barowe:
- 61 51 85-71 000-6 --> modernizacja PESA w 2007 roku
- 61 51 85-71 001-4 --> modernizacja NEWAG w 2008 roku
- 61 51 85-71 002-2 --> modernizacja MIŃSK MAZOWIECKI w 2010 roku

W chwili obecnej naprawom głównym poddano 27 wagonów XB. Pozostałe w stanie zbliżonym do fabrycznego (nie licząc rowerówek i tego ze zmienionymi wózkami) kursowały do początku 2011 roku. Dziś wszystkie niezmodernizowane wagony są odstawione. Czasem w dość nietypowych miejscach np. na bocznicy w Przemyślu Bakończycach, gdzie stoi około 14 sztuk i czekają na dalsze decyzje. (cdn.)
Pako - 17-09-2012, 20:11
Temat postu:
Wagony XB i Z2B zarówno po modernizacji jak i przed można odróżnić oprócz półokienka przez charakterystyczne podcięcie przy drzwiach od strony zderzaków,
http://pkp.gdynia.prv.pl/Zdjecia/456.JPG
dla porównania w wagonach Z2b tego podcięcia nie ma .
http://www.polskakolej.info/details.php?image_id=4201
Tomasz B. - 17-09-2012, 20:14
Temat postu:
Moje pytanie - jak w chwili obecnej oznaczone są te "barowce"?
Pako - 17-09-2012, 20:16
Temat postu:
"Barowce" najprawdopodobniej wszystkie trzy mają jednolite oznaczenie 155A
DarekP - 17-09-2012, 22:46
Temat postu:
Pako napisał/a:
Wagony XB i Z2B zarówno po modernizacji jak i przed można odróżnić oprócz półokienka przez charakterystyczne podcięcie przy drzwiach od strony zderzaków,
http://pkp.gdynia.prv.pl/Zdjecia/456.JPG
dla porównania w wagonach Z2b tego podcięcia nie ma .
http://www.polskakolej.info/details.php?image_id=4201


Innym detalem różniącym te wagony są światła końcowe - w Goerlitzach zamontowane nisko, zaraz nad buforami, w Bautzenach - nieco wyżej.
Pierwszy link doskonale obrazuje problemy z odróżnianiem wagonów, o którym wspominałem. W gdyńskiej galerii wagon z pierwszego linku jest opisany jako Bautzen, a jest to Goerlitz.
Co do opisu serii - pierwotnych wagonów nie można było nazwać Z2B, gdyż miały po 8 miejsc w przedziale, być może dlatego dla odróżnienia od wcześniejszych serii oznaczonych YB, te nazwano XB, bo tak na prawdę nie ma trafnego opisu tej serii. Po modernizacji sprawa stała się klarownia i teraz są to wagony typu Z2B, choć na ścianach szczytowych nadal pozostało oznaczenie XB, podobnie jak na zmodernizowanych restauracyjnych.
Co do 155A, to z zewnątrz najłatwiejszy do odróżnienia jest wagon zmodernizowany w PESA, gdyż ma na boku dodatkowe drzwi ładunkowe.
Tomasz B. - 17-09-2012, 23:03
Temat postu:
Barowe PESY i NEWAGU oznaczone są jako 155A. Właśnie sprawdziłem na YouTubie co kursuje na Kiepurze Smile. Na temat pochodzenia oznaczenia "XB" na wagonach możemy poczytać w kwietniowym numerze Świata Kolei gdzie zostały opisane wagony XB. Znajdziemy tam więcej szczegółów, dodatkowo w czerwcowym numerze był artykuł o modernizacjach tych wagonów (niestety nie miałem okazji go przeczytać jeszcze).
DarekP - 17-09-2012, 23:12
Temat postu:
Skoro już wspomniano o wagonach Z2 to może krótki opis na wstęp.
VEB Waggonbau Bautzen dostarczyła PKP w 1991 roku 30 sztuk wagonów typu Z2A (9 przedziałów wewnątrz) oraz 40 sztuk wagonów typu Z2B (11 przedziałów wewnątrz).
Pierwotna numeracja: 51 51 19-70 210 do 239 oraz 51 51 21-70 070 do 109. Wszystkie wagony miały przedziały 6 miejscowe, dlatego otrzymały wiśniowo-kremowe malowanie (dla odróżnienia od 8 miejscowych wagonów XB z ciemniejszym odcieniem zieleni). W 2000 roku, jak podają niektóre źródła w ilostanie PKP było ich odpowiednio 29 i 34 sztuki.

Wagony te obsługiwały pociągi kategorii InterCity i EuroCity, pamiętam, że miały na burtach piękny napis Intercity.
Wagony te przechodziły modernizację polegającą przede wszystkim na zamontowaniu klimatyzacji i pojawiały się nowe typy:
- w Z2A oprócz normalnych jedynek, powstało kilka sztuk wagonów z 3 przedziałami menedżerskimi
- w Z2B, powstało kilka sztuk wagonów z przedziałem dla rodziców z małymi dziećmi.
Tomasz B. - 18-09-2012, 20:34
Temat postu:
Wagony Z2B (Z2 Bautzen) z zewnątrz pierwotnie wyglądały tak:

http://archeo.kolej.pl/koval/z2b2kl/z2bautz.jpg
http://archeo.kolej.pl/koval/z2b2kl/z2bautz2.jpg
http://archeo.kolej.pl/koval/z2b2kl/gp200.jpg

Później w ramach rewizji część została przemalowana w barwy "klasyczne" dla ówczesnych wagonów 2 klasy - czyli zielono-kremowe. Następnie wagony Z2B zostały przemalowane w firmowe barwy Intercity. Wagony te nie posiadały nigdy malowania nazywanego "papugą" (czasem też "tęczówką").

[ Dodano: 18-09-2012, 21:51 ]
Po wypadkach pociągów w Psarach i Bednarach 5 sztuk Z2B zostało skreślonych z inwentarza. Pozostałe wagony w liczbie 35 sztuk (lub 34 - trzeba by to sprawdzić jakoś) poddano naprawom głównym, które całkowicie zmieniły ich wygląd zewnętrzny jak i wewnętrzny.

[ Dodano: 18-09-2012, 21:56 ]
Tak wygląda wagon Z2B zmodernizowany przez NEWAG:

http://www.newag.pl/oferta/wagony-osobowe/modernizacje-naprawy/Z2B
DarekP - 19-09-2012, 07:34
Temat postu:
Gdyby jeszcze dało się dojść do informacji, które numery zostały skasowane, to byłoby nieźle. Póki, co tych wagonów nie dotknęły przenumerowania, więc których brakuje można z czasem dojść po odpowiednio długiej obserwacji, które jeżdżą. Mnie brakuje informacji o 078, 081, 085, 086, 088, 089, 090, 095, 103, 104, 106, więc jak ktoś widział któreś z nich to lista się skróci.
Pako - 19-09-2012, 10:33
Temat postu:
Na mojej liście Z2B odnotowałem
078-0,
081-4( Newag2008),
085-5(Newag2008)(Kinder wagon-przedział dziecięcy)
088-9,

Tak do kompletu to brakuje nam jeszcze Bautzen89- REST z 1989roku, bo dopiero potem były XB z 1990, Z2B i Z2A z 1991 roku.
A jeszcze jedno- wątek o Z2B już istnieje:
http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=15309
DarekP - 19-09-2012, 13:44
Temat postu:
Fakt, wątek jest, ale dawno nie używany, może tamten zamknąć i ciągnąć temat w tym?
O restauracyjnych to warto by było zrobić osobny wątek, aby zebrać w nim wszystkie typy. Przeglądnąłem zakładkę tabor i o restauracyjnych nie znalazłem. Ale jest np. wątek o modernizacjach wagonów Y (w kontekście modernizacji 68 i 150 wagonów IC)
Tomasz B. - 19-09-2012, 20:07
Temat postu:
Wagony Z2B miały już pewne przenumerowania, wmontowano klimatyzację i zmienił się numer. Początek numeru 51 przeszedł w 61 i co się z tym wiąże zmieniła się ostatnia cyfra (samokontroli). Reszta numeru faktycznie pozostała bez zmian. Więc z czasem ustalimy, które zostały skreślone.

Odnośnie restauracyjnych i barowy założyłem już nowy wątek: http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=16855
eicgornik - 22-09-2012, 13:52
Temat postu:
Koledzy, a powiedzcie mi, ile zostało wyprodukowanych wagonów: Z2A Bautzen model: Newag? Jechałem kiedyś takim wagonem i zrobił na mnie dobre wrażenie. Very Happy
Razio1 - 23-09-2012, 11:48
Temat postu:
Tomasz B. napisał/a:
Dziś wszystkie niezmodernizowane wagony są odstawione. Czasem w dość nietypowych miejscach np. na bocznicy w Przemyślu Bakończycach, gdzie stoi około 14 sztuk i czekają na dalsze decyzje. (cdn.)


Dopowiem tylko, że na przełomie czerwca/lipca dojechał kolejny rząd tych wagonów (trochę mniejszy, bo ok 8-10 sztuk).
Tomasz B. - 23-09-2012, 12:44
Temat postu:
eicgornik napisał/a:
Koledzy, a powiedzcie mi, ile zostało wyprodukowanych wagonów: Z2A Bautzen model: Newag? Jechałem kiedyś takim wagonem i zrobił na mnie dobre wrażenie. Very Happy


Z2B Bautzen modernizował głównie FPS, w swoich notatkach znalazłem, że 5 wagonów zmodernizował NEWAG.
DarekP - 23-09-2012, 19:23
Temat postu:
Razio1 napisał/a:
Tomasz B. napisał/a:
... na bocznicy w Przemyślu Bakończycach, gdzie stoi około 14 sztuk i czekają na dalsze decyzje.


Dopowiem tylko, że na przełomie czerwca/lipca dojechał kolejny rząd tych wagonów (trochę mniejszy, bo ok 8-10 sztuk).


Zbierają wagony pod kątem przetargu na te 150 wagonów, z których 35 to będą właśnie XB. Może nawet po modernizacji część tych wagonów będzie przypisana do stacji w Przemyślu.
eicgornik - 01-10-2012, 12:09
Temat postu:
Ok dziękuje, a teraz kilka konkretów, gdzie można spotkać te wagony Z2A model: Newag?
Nie wiem czy dobrze się orientuję, ale wagony Z2A 1 klasy Newag mają taki żółty pasek u góry, a model Cegielski ma taki pomarańczowy. Może się mylę, jeśli tak, to poprawcie mnie. Smile
I po czym poznać jeszcze czy to jest model Newag czy Cegielski? Są jakieś konkretne różnice?
xMICHCIOx - 01-10-2012, 15:11
Temat postu:
Bautzeny mają dach gładki a HCP ryflowany.
eicgornik - 01-10-2012, 15:14
Temat postu:
Ok dzięki Smile
To tylko jedyne różnice?
DarekP - 01-10-2012, 21:04
Temat postu:
xMICHCIOx napisał/a:
Bautzeny mają dach gładki a HCP ryflowany.


Czy Wy rozmawiacie o tym samym? Bo ja odniosłem wrażenie, że kolega chce odróżnić wagony zmodernizowane w Newagu od tych zmodernizowanych w FPS. W takim wypadku o różnicach w dachu nie może być mowy.
Na pewno różną się wyposażeniem przedziałów - te z Newagu mają bardzie wysmakowane detale - stolik drewniany zamontowany w estetycznej obudowie, wyloty powietrza pod oknem ułożone promieniście, lustro z zaokrąglonymi rogami, w FPS - bardziej spartańsko - zwykły biały półowalny stolik, pod nim śmietniczka, taka bardziej typowa, lustro prostokątne na całą szerokość przedziału.
To, co mi przychodzi do głowy z różnic zewnętrznych to wloty powietrza, które Newag pozostawiał kwadratowe, a FPS montował typowo polskie - prostokątne.

[ Dodano: 23-10-2012, 09:08 ]
Na stronie Rynku Kolejowego pojawił artykuł o FPS, w którym znalazło się takie zdjęcie:
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_opis/463/6ef3e8aa0392b9b9847a49c1867f7b98_d.jpg
Z opisu jak byk wynika, że to wagon XB, ale położenie końcówek jest nietypowe. Może któryś z kolegów skomentuje ten fakt? Czyżby w ramach napraw zmieniano układ czoła wagonu?

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group