INFO KOLEJ - forum kolejowe

Infrastruktura - Mijanka a stacja

kubanowy - 20-10-2012, 21:36
Temat postu: Mijanka a stacja
Witam, od 2 lat nurtuje mnie pewien problem i w końcu postanowiłem się spytać na forum, bo nigdzie nie ma na ten temat informacji. Definicje oraz podstawowe przykłady układów torowych stacji i mijanek oczywiście znam. Pytanie brzmi: Dlaczego definicja mijanki jest błędna i brzmi: "mijanka to posterunek ruchu, którego układ torowy pozwala jedynie na krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów"? Przecież najprostsza mijanka to tor główny dodatkowy obok toru głównego zasadniczego połączony z nim na obu głowicach rozjazdami zwyczajnymi. A na takim układzie torowym na pewno możliwe jest oprócz krzyżowania i wyprzedzania: kończenie oraz rozpoczynanie biegu pociągu, zmiana kierunku jazdy, a nawet proste manewry. O co tu chodzi? Ja ewidentnie zaliczyłbym mijankę do małych stacji kolejowych i nie próbował na siłę znaleźć różnicy między nimi. Często widzę, że używa się tych słów zamiennie.
Sebcio - 21-10-2012, 13:14
Temat postu:
Ostatnio czytałem w jednej z książek że mijanka to prosta stacja kolejowa.

Stacje, gdzie są manewry muszą mieć wskaźnik W5. Nie wiem czy są na mijankach.
KrzysiekkG - 21-10-2012, 14:20
Temat postu:
Ja w literaturze znalazłem następujące definicje mijanki:

Stacją, na której pociągi mogą się jedynie wyprzedzać i krzyżować nazywa się mijanką. - Książka Stacje Kolejowe WKiŁ, Warszawa 1992 ( Stanisław J. Cieślakowski)

Mijanka - > Stacja kolejowa, na której możliwe jest jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie się pociągów. - Leksykon Terminów Kolejowych, KOW, Warszawa 2011 (Praca zbiorowa)

Mijanka umożliwia krzyżowanie się pociągów jadących w przeciwnych kierunkach (na liniach jednotorowych) lub wyprzedzanie pociągów wolniejszych przez szybsze, jadące w tym samym kierunku. Musi ona mieć co najmniej jeden tor główny dodatkowy. [...] - Infrastruktura Transportu Kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 (Kazimierz Towpik).

We wszystkich trzech pozycjach mijankę zaliczono do stacji kolejowych, jednakże w pozycji trzeciej wyróżnione zostały jeszcze m.in. następujące pojęcia:

-stacje małe,
-stacje średnie,
-stacje duże.

Faktycznie taki podział może powodować pewne nieścisłości, jednak ja rozumiem mijankę jako posterunek ruchu, który niekoniecznie musi zapewniać możliwość postoju handlowego. Np. teoretycznie mijanka może zostać umieszczona w środku lasu, a tam przecież żaden pociąg nie będzie kończył biegu!
loony - 21-10-2012, 15:45
Temat postu:
Cytat:
Mijanka umożliwia krzyżowanie się pociągów jadących w przeciwnych kierunkach (na liniach jednotorowych) lub wyprzedzanie pociągów wolniejszych przez szybsze, jadące w tym samym kierunku. Musi ona mieć co najmniej jeden tor główny dodatkowy. [...] - Infrastruktura Transportu Kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 (Kazimierz Towpik).


A ja to rozumiem jako mijankę. U mnie jest linia 359, która z Leszna do Wolsztyna leci jednym torem i praktycznie na każdej stacji był tor dodatkowy, nazywany przez wszystkich jako ,właśnie, mijanka. Gdy w Wilkowicach tor dodatkowy rozebrano, to mówiono o 'likwidacji mijanki'.
EU07-469 - 21-10-2012, 15:47
Temat postu:
Mijanki bez stacji pasażerskiej (tzn. w środku lasu) były co najmniej dwie na linii 311 - jedna między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną (nie pamiętam jej nazwy) i Nowy Świat (tam akurat była rampa). Teraz niestety obie już dawno są tylko wspomnieniem.
kubanowy - 22-10-2012, 11:34
Temat postu:
1. Jeśli jednak nie ma np. wskaźnika W5, to chyba dyżurny ruchu ma prawo dać zgodę na manewry.
2. Na tym linku: http://kolej.krb.com.pl/r1/rozdz1.htm jest instrukcja PLK, w której jest definicja mijanki:

Cytat:
Stacja, na której układ torowy umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką.


Czy możecie mi dać przykład takiego układu torowego mijankowego, na którym nie jest możliwe kończenie i rozpoczynanie biegu, zmiana składu i kierunku jazdy? Bo ja takiego nie umiem sobie wyobrazić, może poza jednym przypadkiem.

Cytat:
Faktycznie taki podział może powodować pewne nieścisłości, jednak ja rozumiem mijankę jako posterunek ruchu, który niekoniecznie musi zapewniać możliwość postoju handlowego. Np. teoretycznie mijanka może zostać umieszczona w środku lasu, a tam przecież żaden pociąg nie będzie kończył biegu!


Zgadzam się, mówimy o mijance, a nie o mijance z przystankiem osobowym. Zwróćcie uwagę, że już taki podział wyklucza zaliczenie mijanki do stacji. Skoro nie mówi się "stacja z przystankiem osobowym", tylko "stacja (osobowa)", a mówi się "mijanka z przystankiem osobowym", to wynika z tego, że mijanka nie jest stacją (osobową), bo jak by była, to by nie mówiono, że to "mijanka z przystankiem osobowym".

Ok, sens, aby pociąg kończył bieg w lesie, jest całkowicie zerowy. Ale przyznacie rację, że układ torowy mijanki położonej w lesie, na pustyni, nad morzem, w górach i na nizinie pozwala na zakończenie biegu? Zakończenie biegu pociągu na mijance byłoby bez sensu, ale jednak możliwe. Więc o co tu chodzi?

Ponadto, wszystkie definicje z literatury podane tutaj na forum, niejako odcinają się od układu torowego. Definicje mówią, że mijanka to stacja, na której... A nie: "mijanka to stacja, której układ torowy...".

Czekam na dalsze opinie i próby pomocy Smile
Pako - 22-10-2012, 12:46
Temat postu:
EU07-469 napisał/a:
Mijanki bez stacji pasażerskiej (tzn. w środku lasu) były co najmniej dwie na linii 311 - jedna między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną (nie pamiętam jej nazwy) i Nowy Świat (tam akurat była rampa). Teraz niestety obie już dawno są tylko wspomnieniem.


Proszę nie mylić mijanki z ładownią. Bo jeśli jest tylko jeden tor główny do przyjmowania pociągów, a pomimo że jest drugi tor, który służy tylko do celów ładunkowych ( często zabezpieczony z obu końców wykolejnicami) to mamy wtedy do czynienia z ładownią a nie mijanką. Takie ładownie częściej można było spotkać na kolejach wąskotorowych i bardzo często były w szczerym polu lub w środku lasu.
Sebcio - 22-10-2012, 14:00
Temat postu:
Pako napisał/a:
Proszę nie mylić mijanki z ładownią.
Zgadzam się z przedmówcą. Ładownia to tylko punkt ekspedycyjny, podobnie jak przystanek osobowy.

kubanowy napisał/a:

Zgadzam się, mówimy o mijance, a nie o mijance z przystankiem osobowym. Zwróćcie uwagę, że już taki podział wyklucza zaliczenie mijanki do stacji. Skoro nie mówi się "stacja z przystankiem osobowym", tylko "stacja (osobowa)", a mówi się "mijanka z przystankiem osobowym", to wynika z tego, że mijanka nie jest stacją (osobową), bo jak by była, to by nie mówiono, że to "mijanka z przystankiem osobowym".
Kto używa pojęcia "mijanka z przystankiem osobowym". Nie spotkałem się jeszcze z czymś takim. Mijanka to stacja, jak pisał już niejeden użytkownik, a jeśli ma wybudowany peron to może służyć również pociągom pasażerskim.
kubanowy - 22-10-2012, 14:48
Temat postu:
PLK używa takiego pojęcia. Wszystko masz tutaj:
Cytat:
http://www.plk-sa.pl/fileadmin/Oferta/Regulamin_2012_2013/zalaczniki_1-9_v.beta/P_12-13_Z_2.4-opis_w.0.pdf


W dalszym ciągu czekam na próby wyjaśnienia.
REXus - 23-10-2012, 14:30
Temat postu:
Teoretycznie - podkreślam teoretycznie, bo jedyny taki znany mi przypadek jest od jakiegoś czasu nieczynny - mijanka może działać samoczynnie. W tym przypadku sterownik mijanki może nie przewidywać końca biegu.

Nie wiem też, jak wygląda kwestia kończenia biegu na okręgach zdalnie sterowanych - tutaj oczywiście technicznych przeszkód nie ma, ale trudno mi określić, jak sprawa wygląda od strony przepisów.
lubelak195 - 23-10-2012, 18:53
Temat postu:
REXus, w najbliższym czasie samoczynnie ma działać Bystrzyca koło Lublina (sterowana z Lubartowa) oraz Wilkołaz i Lublin Zemborzyce (Ze stacji Niedrzwica). Obecnie wszystkie te inwestycje są w fazie realizacji.
Zdalnie sterowane mijanki są też na LHSie.
Rita - 23-10-2012, 21:14
Temat postu:
kubanowy napisał/a:
Czy możecie mi dać przykład takiego układu torowego mijankowego, na którym nie jest możliwe kończenie i rozpoczynanie biegu, zmiana składu i kierunku jazdy? Bo ja takiego nie umiem sobie wyobrazić, może poza jednym przypadkiem.
Kończenia i rozpoczynanie biegu, zmiana składu i kierunku jazdy nie zależy od układu torowego, tylko od szeregu innych kwestii (usrk, wskaźniki itd.). W zasadzie to, czy dana stacja będzie zwykłą stacją czy też mijanką, zależy od uznaniowości. Po prostu tam, gdzie nie ma potrzeby rozpoczynania/kończenia biegu, manewrów itd. tworzy się mijankę, na której z definicji możliwe jest jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie się pociągów.
kubanowy - 23-10-2012, 22:12
Temat postu:
Cytat:
Kończenia i rozpoczynanie biegu, zmiana składu i kierunku jazdy nie zależy od układu torowego,


Chyba jednak od układu również zależy, bo można utworzyć taki układ, na którym nie będzie to fizycznie możliwe.

Czy zgodzisz się ze mną w takim razie, że ta definicja PLK mówiąca tylko o układzie torowym jest błędna, bo powinna zawierać również odwołanie do urządzeń SRK?

PS. W instrukcji sprawdziłem wskaźnik W5. Jeśli stacja go nie posiada, to dyżurny i tak może wydać zgodę na manewry, a nawet zezwolić manewrom na jazdę na szlak (przed semafor wjazdowy). Więc w sumie, jeśli mijanka nie posiada wskaźnika W5, to chyba również można zezwolić na manewry.
Rita - 23-10-2012, 22:57
Temat postu:
kubanowy napisał/a:
Chyba jednak od układu również zależy, bo można utworzyć taki układ, na którym nie będzie to fizycznie możliwe.
Do głowy przychodzi mi tylko mijanka rosyjska, ułatwiająca krzyżowanie się pociągów bez zatrzymywania. Ale i na niej możliwe są pewne manewry.
Może być jeszcze mijanka na odcinku linii stanowiącej splot torów o różnym rozstawie szyn, ale takie coś z tego co wiem nie było praktykowane w Polsce.
pp - 24-10-2012, 08:29
Temat postu:
Sebcio napisał/a:
Kto używa pojęcia "mijanka z przystankiem osobowym". Nie spotkałem się jeszcze z czymś takim. Mijanka to stacja, jak pisał już niejeden użytkownik, a jeśli ma wybudowany peron to może służyć również pociągom pasażerskim.

Mijanka nie musi być stacją. Patrz, np. Zborowice w km 40,738 na linii D29-96 Tarnów-Leluchów.
REXus - 24-10-2012, 19:04
Temat postu:
lubelak195 napisał/a:
Bystrzyca koło Lublina (sterowana z Lubartowa) oraz Wilkołaz i Lublin Zemborzyce (Ze stacji Niedrzwica)

Zdalnie sterowana jest cała linia helska (oprócz stacji Hel - cała reszta sterowana z Władysławowa). Na myśli miałem w pełni samoczynną mijankę (działającą na podstawie czujników torowych), jedynie kontrolowaną na obsadzonym posterunku ruchu (projekt Słupsk - Szczecinek, spartaczony i zaniedbany).
Sebcio - 24-10-2012, 20:11
Temat postu:
pp napisał/a:
Sebcio napisał/a:
Kto używa pojęcia "mijanka z przystankiem osobowym". Nie spotkałem się jeszcze z czymś takim. Mijanka to stacja, jak pisał już niejeden użytkownik, a jeśli ma wybudowany peron to może służyć również pociągom pasażerskim.

Mijanka nie musi być stacją. Patrz, np. Zborowice w km 40,738 na linii D29-96 Tarnów-Leluchów.
Wskazany przykład to mijanka będąca stacją. Czemu miałaby nią nie być?
kubanowy - 24-10-2012, 20:53
Temat postu:
Też odniosłem wrażenia, że to jest stacja (skoro już uznano, że mijanka to stacja).
pp - 25-10-2012, 06:47
Temat postu:
W takim razie zwracam honor.
Anonymous - 25-10-2012, 10:44
Temat postu:
Zgodnie z definicją, z instrukcją dodatkowo na stacji "pociągi mogą rozpoczynać i kończyć jazdę, (...) jak również zmieniać skład lub kierunek jazdy". Stąd można wysnuć wniosek, iż różnica wynika, iż na stacji można wykonywać manewry, a na mijance jest to niemożliwe - brak urządzeń SRK tarcz i wskaźników oraz takiej możliwości w regulaminie.
REXus - 25-10-2012, 13:55
Temat postu:
Manewry można wykonywać zawsze - niekoniecznie na podstawie tarcz, czy sygnałów manewrowych.

Przykładem niech będą stacje Kuźnica (Hel) i Jastarnia, obie wyposażone dotąd w bocznice, a bez tarcz i sygnałów manewrowych. Bocznice te - w ramach rewitalizacji - są w tej chwili likwidowane z racji ich nieużywania.
Jerry - 25-10-2012, 18:06
Temat postu:
Na mijance przeważnie znajduje się dyżurny dysponujący i nastawniczy. Jak na mijance zdefektuje pociąg czy zostanie skrócona relacja (np. zamknięcia szlaku) to manewry są normalną rzeczą. Do mijanek są również prowadzone pociągi techniczne czy jazdy próbne.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, mijanka to stacja kolejowa, której układ torowy umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów.
Ale wszystko zależy od regulaminu techniczno-ruchowych stacji. W nim jest wszystko napisane czy na takiej stacji można wykonywać manewry i w jaki sposób czy nie wolno.

Załączam plan stacji mijankowej KOŹLICE na linii 289 Legnica - Rudna Gwizdanów
elCoyote - 14-12-2012, 21:52
Temat postu:
Pamiętam czasy kiedy na mijance żadnemu mechanikowi nie przyszłoby do głowy żeby zamknąć pociąg - może również dlatego, że w definicji nie ma o tym wzmianki.... ?

[ Dodano: 14-12-2012, 21:56 ]
Znam Koźlice bardzo dobrze.... Pozdrawiam.
TrainzN - 22-01-2013, 15:17
Temat postu:
Cytat:
W zasadzie to, czy dana stacja będzie zwykłą stacją czy też mijanką, zależy od uznaniowości. Po prostu tam, gdzie nie ma potrzeby rozpoczynania/kończenia biegu, manewrów itd. tworzy się mijankę, na której z definicji możliwe jest jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie się pociągów.


Dokładnie tak. Po przeczytaniu całego tematu odniosłem wrażenie, że część z Was chciała by, aby definicja była w pełni domknięta, czyli jak na mijance z definicji nie kończy się biegu pociągu, czy nie robi manewrów tzn. że nie można tego zrobić. Można owszem, ale z założenia się tego nie robi, bo nie temu celowi służy mała (właściwie to mini) stacja jaką jest mijanka. Mijanki są budowane po to, aby pociągi mogły się krzyżować oraz wyprzedzać dlatego definicja w literaturze jest taka a nie inna. Zwróćcie uwagę na to, że po modernizacjach wiele małych stacji po likwidacji np. torów bocznych stało się de facto mijankami.
Referee - 07-12-2014, 21:07
Temat postu:
Pomiędzy Czeremchą a Hajnówka istnieje mijanka Witowo. Peron p.o. Witowo znajduje się przed semaforem wjazdowym na mijankę. Wygląda to tak:
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Witowo
W tym przypadku mijanka nie jest przystankiem osobowym. W nomenklaturze PLK są to dwa odrębne punkty eksploatacyjne.

W Białymstoku istnieje MPO (mijanka i przystanek osobowy) Białystok Bacieczki, na którym w dn. 22.09.2014 kończyły bieg pociągi z zamkniętej stacji Białystok Fabryczny! To dopiero przypadek co?
http://static.wixstatic.com/media/684007_aeb68618bcda4837adecf7d686b16aaf.jpg_srz_p_983_724_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srz

Białystok Fabryczny nie posiada czynnych nastawni, nie przyjmował pociągów pasażerskich (za wyjątkiem WOŚPowych) od lat, a tu jeszcze pociągi kończące i zaczynające bieg z drugiej strony na mijance. Smile

Ja bym zadał inne pytanie. Czy stacja po zamknięciu nastawni czyli uniemożliwieniu się krzyżowania, wyprzedzania, ale z pewnymi czynnościami ruchowymi, manewrami, obsługą bocznic, ładowni to stacja czy np. bocznica szlakowa?
gggabrysss - 07-12-2014, 21:17
Temat postu:
Referee napisał/a:


Ja bym zadał inne pytanie. Czy stacja po zamknięciu nastawni czyli uniemożliwieniu się krzyżowania, wyprzedzania, ale z pewnymi czynnościami ruchowymi, manewrami, obsługą bocznic, ładowni to stacja czy np. bocznica szlakowa?


Nie wiem czy dobrze zrozumiałem pytanie, ale wydaje mi się, że mówisz o posterunku pomocniczym.
Referee - 07-12-2014, 21:33
Temat postu:
gggabrysss napisał/a:
Referee napisał/a:


Ja bym zadał inne pytanie. Czy stacja po zamknięciu nastawni czyli uniemożliwieniu się krzyżowania, wyprzedzania, ale z pewnymi czynnościami ruchowymi, manewrami, obsługą bocznic, ładowni to stacja czy np. bocznica szlakowa?


Nie wiem czy dobrze zrozumiałem pytanie, ale wydaje mi się, że mówisz o posterunku pomocniczym.


Doszukałem się w internetach, że wtedy jest to stacja handlowa. Shocked
ElmoVanKielmo - 08-12-2014, 10:20
Temat postu:
Ja myślę, że sprawa jest bardzo prosta. Nie chodzi o to, że fizycznie na mijance można zawrócić skład, zakończyć bieg, czy wykonywać manewry. Nie chodzi też o to, że zgodnie z procedurami można te czynności wykonać bez użycia urządzeń SRK. Bo wtedy doszlibyśmy do paranoi - w końcu w sytuacjach wyjątkowych można zawrócić skład, czy przeprowadzić manewry (np. podjechanie i podpięcie lokomotywy do składu, którego napęd uległ uszkodzeniu) nawet na szlaku. Ale czy to oznacza, że szlak jest stacją? Myślę, że różnica między stacją a mijanką dotyczy raczej tego, do czego dany posterunek ruchu jest wykorzystywany w prowadzeniu normalnego ruchu pociągów. Logiczne jest, że jeśli posterunek jest używany jako stacja, to można się spodziewać, że urządzenia SRK będą przystosowane do pełnienia takiej funkcji, ale nie jest to chyba warunek konieczny.
Natomiast kompletnym nieporozumieniem wydaje mi się mieszanie pojęć posterunków prowadzenia ruchu i punktów wymiany pasażerów, czy towarów. Gdynia Postojowa, czy Warszawa Olszynka Grochowska, to zdaje się stacje w 100% jeżeli chodzi o definicję posterunku ruchu, ale zwykły pasażer nie ma pojęcia o ich istnieniu. Również ktoś przytoczył tutaj przykład przystanku osobowego w bezpośrednim sąsiedztwie mijanki czy posterunku odgałęźnego, które to PLK ewidencjonuje jako odrębne punkty eksploatacyjne.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group