Cytat: |
Trochę skandal!
O pociągach naszych, Krośnieńskich raz jeszcze. Do Regionalnego Programu Operacyjnego w ostatnich kilku latach udało się prawie na siłę wepchnąć budowę łącznika kolejowego Turaszówka-Przybówka, ponadto ostatnio wspólnie z Jasłem w ramach zwiększania dostępności komunikacyjnej naszych terenów złożyliśmy zamówienie na opracowanie koncepcji programowo przestrzennej łącznicy między liniami kolejowymi 106 (Jasło-Rzeszów) i 108 (Jasło-Zagórz), wraz ze wskazaniem wariantu optymalnego. Opracowanie przygotowuje firma PPiPST ALTRANS z Krakowa. Nie jest jeszcze gotowe ale po jego przygotowaniu dowiemy się gdzie taką łącznicę najlepiej wybudować i czy odpowiedniejsza będzie trasa Turaszówka-Przybówka, czy może Jedlicze Męcinka-Szebnie (ilość wyburzeń, koszty wykupu gruntu, topografia terenu i tak dalej…). TYMCZASEM Nasze kochane władze województwa, w swojej nieomylności, odpowiedzialni przed Bogiem i historią wybrali już „korzystniejszą” opcję. Jedlicze-Szebnie. Fakt, na mapie w linii prostej to około 2,5 kilometra, a Turaszówka-Przybówka to aż 8 km. Dłuższa linia - droższa linia, pomyśleli w Rzeszowie i zlecili Polskim Liniom Kolejowym przygotowanie projektu trasy właśnie w wariancie Jedlicze-Szebnie. Swoją decyzją podważyli sens przygotowywania przez Krosno i Jasło wymienionego wyżej opracowania, bo wiedzą lepiej. Chyba nigdy w Męcince nie byli. Żeby za przystankiem Jedlicze-Męcinka linia kolejowa mogła odbić w prawo konieczne jest wybudowanie TUNELU już po pierwszych kilkuset metrach. Po wyjściu z tunelu konieczne jest postawienie kilku kolejnych mostów i nasypów. Na tych 3 krótkich kilometrach widzianych z lotu ptaka mamy potencjalnie kilka skomplikowanych i kosztownych obiektów inżynierskich. No ale jest BLIŻEJ! Tymczasem jak wszyscy wiemy Turaszówka-Przybówka to teren prawie płaski, gdzie linia kolejowa może biec prosto jak strzała i pozwala na osiągnięcie wysokich prędkości (jakieś 100-120 km/h), tymczasem już z Krosna do Męcinki trasa jest kręta i nawet po rewitalizacji pozwala na osiągnięcie maks. 80 km/h. Poprowadzenie linii przez Jedlicze to także wydłużenie czasu przyjazdu do Krosna o jakieś 10-15 minut. Nie jest to dużo w perspektywie kilkugodzinnej podróży, ale w przypadku wyjazdu do Rzeszowa czas 1 godzina i 5 minut, a 1 godzina i 15 minut to już różnica ogromna. Jeżeli chcemy poprawić „dostępność komunikacyjną” Krosna, to musimy to zrobić w najlepszy możliwy sposób, a nie najtańszy/najkrótszy poparty widzimisię kogoś w Urzędzie Wojewódzkim. Dróg nie buduje się „ot tak”, one pozostają na setki lat. Koleje jeżdżą po tym samym śladzie przez bardzo długi czas. Ta nasza linia do Jasła ma już 131 wiosen. Za kilkanaście lat doczekamy się zapewne S19 do Miejsca Piastowego i wtedy linia Krosno-Jedlicze-Rzeszów będzie zupełnie niekonkurencyjna, a już nikt nie wybuduje drugiej, równoległej oddalonej o kilka kilometrów, przebiegającej w bardziej zurbanizowanym niż dzisiaj terenie nowej linii Turaszówka-Przybówka. Tutaj prośba do osób które „dużo mogą”, bądź znają tych, którzy mogą: przekonajmy decydentów do budowy nowej drogi żelaznej z Turaszówki do Przybówki, bo inaczej na bardzo długie lata zostanie nam prawie bezużyteczny bubel. W skrócie: Krosno wydaje pieniądze na opracowanie dobrej koncepcji łącznika do Rzeszowa, tymczasem Władze Województwa przygotowują budowę w najgorszym możliwym wariancie mając nasze zdanie i opinie ekspertów daleko z tyłu. |
Cytat: |
[...] 4. W OPZ dla projektu "Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie" Zamawiający wprowadza następujące zmiany: [...] 2) w ustępie 1.3 OPZ dopisuje się na końcu treść następującą: "Obecnie w trakcie opracowywania przez jednostki samorządu terytorialnego jest "Koncepcja programowo-przestrzenna łącznicy kolejowej pomiędzy linią nr 108 Stróże - Krościenko a linią kolejową 104 Jasło - Rzeszów. 3) w ust. 1.4 pkt. 4. po słowach łącznicy kolejowej wykreśla się słowa "Jedlicze - Szebnie". 4) W ust. 1.4 pkt 3 a zamiast treści dotychczasowej "Budowę łącznicy kolejowej Jedlicze Szebnie" wprowadza się treść następującą "Budowę łącznicy dla połączenia linii kolejowych nr 108 i nr 108 z pominięciem stacji Jasło." 5) W ust. 3.5.2 zamiast treści dotychczasowej: "Po zidentyfikowaniu wszelkich uwarunkowań i wymagań, Wykonawca zdefiniuje w Etapie II co najmniej 2 warianty inwestycyjne połączenia linii kolejowej nr 106 i 108. W proponowanych wariantach do analiz wykonawca przedstawi również inne lokalizacje łącznicy spełniającej warunki połączenia linii nr 106 i 108 z pominięciem stacji Jasło." wprowadza się treść następującą: "Po zidentyfikowaniu wszelkich uwarunkowań i wymagań, Wykonawca zdefiniuje w Etapie II co najmniej 3 warianty inwestycyjne połączenia linii kolejowej nr 106 i 108. W proponowanych wariantach do analiz wykonawca przedstawi również inne lokalizacje łącznicy spełniającej warunki połączenia linii nr 106 z linią 108 z pominięciem stacji Jasło. Powyższe warianty powinny spełniać oczekiwania konsultacji społecznych i uwzględniać m.in. maksymalne skrócenie czasu jazdy z Rzeszowa do Krosna." - W ust. 4.3.1.2 pkt 1) b zamiast treści "Jedlicze - Szebnie" wprowadza się treść "linii nr 106 i 108". [...] |