woj. podlaskie - Łapy - Śniadowo - Łomża/Ostrołęka sympatyk - 25-05-2015, 18:40 Temat postu: Łapy - Śniadowo - Łomża/Ostrołęka
Naciskają na reaktywację trasy Łapy-Śniadowo-Łomża.
Lokalni samorządowcy i biznesmeni chcą rewitalizacji dwóch linii kolejowych: z Łap przez Śniadowo do granicy województwa oraz ze Śniadowa do Łomży. Napisali list do marszałka województwa i szefów kolei – informuje „Gazeta Współczesna”.
PLK opracowują dokumentację potrzebną do rewitalizacji nieczynnej 70-km trasy Łapy – Łomża. Zarządca sieci kolejowej chce odnowić linię wykorzystując regionalne fundusze UE na lata 2014-2020. Według planów wymienione zostaną m.in. tory, rozjazdy, wiadukty i mosty. Pociągi będą mogły jechać z prędkością do 100 km/h. Trasa będzie dostępna dla połączeń pasażerskich i towarowych. Prace studialne za 848 tys. złotych, prowadzone przez PLK, zakończą się w pierwszej połowie 2016 roku.
Więcej:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/24468/Lepsze-warunki-dla-pociagow-towarowych-na-Podlasiu.htmlrakosport - 29-05-2015, 11:17 Temat postu:
Ostatni raz jechałem tą linią bodajże w 1993 roku, a na początku lat 90 ubiegłego wieku jeździł nawet tamtędy pociąg relacji Wrocław - Białystok. Już myślałem, że zwiną tę linię, tak jak 50 z Czerwonego Boru do Zambrowa, a tu taka miła niespodzianka. SUPER! sympatyk - 10-06-2020, 22:14 Temat postu:
Lobbing dla trasy Łapy – Śniadowo – Łomża.
Mobilizujący do działania bywa nacisk społeczny. Od pewnego czasu takowy jest w kierunku uruchomienia połączeń towarowych i pasażerskich z Łap przez Śniadowo do Łomży. Jednak, aby to było możliwe niezbędna jest rewitalizacja wspomnianych odcinków Łapy – Śniadowo – granica regionu i Śniadowo – Łomża. Lokalni samorządowcy oraz przedsiębiorcy wystosowali wystąpienie w tej sprawie do Marszałka Województwa Podlaskiego – donosi „Gazeta Współczesna”.
Ruszą przygotowania do rewitalizacji linii kolejowej do Łomży.
Czy Łomża odzyska kolej pasażerską? PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przygotowanie rewitalizacji krótkiej linii kolejowej prowadzącej z tego miasta do Śniadowa, skąd pociągi mogą pojechać do Ostrołęki i Łap. Planowana jest też budowa nowej łącznicy.
Po latach możliwa będzie podróż koleją na trasie Śniadowo – Łomża. Zwiększy się dostępność komunikacyjna mieszkańców, którzy zyskają dogodne połączenia pociągiem do Białegostoku i Warszawy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za ponad 3 mln zł na dokumentację projektową remontu linii ze Śniadowa do Łomży. Zadanie jest dofinansowane z RPO Województwa Podlaskiego.
Na trasie Łomża – Białystok przez Śniadowo i Łapy przewiduje się uruchamianie zaledwie czterech par pociągów na dobę – informuje podlaski Urząd Marszałkowski. Stawia to pod znakiem zapytania atrakcyjność przyszłej oferty dla mieszkańców. Tymczasem trwa projektowanie modernizacji i elektryfikacji trasy.
Choć samorząd województwa mazowieckiego jest wstępnie zainteresowany uruchomieniem pasażerskich połączeń regionalnych w kierunku Białegostoku, mimo zapowiadanych prac infrastrukturalnych wykorzystanie międzyregionalnego ciągu Ostrołęka – Łapy wciąż nie jest pewne. Wstępne rozmowy nie zakończyły się konkretnymi ustaleniami. Nie wiadomo więc np., jaki tabor mógłby kursować pomiędzy stolicą Podlasia a północną częścią administracyjnego Mazowsza.
Wkrótce pociągi dalekobieżne mają wrócić na niewykorzystywany od dziesięcioleci ciąg linii kolejowych nr 35 i 36. Dzięki temu połączenia PKP Intercity dotrą m.in. do Ostrołęki. Zarządca infrastruktury nie przewiduje jednak prac remontowych na całej wspomnianej trasie.
Samorząd województwa podlaskiego poinformował o rezygnacji z elektryfikacji ciągu linii Łapy – Śniadowo – Łomża. Ma to wynikać z analiz korzyści płynących z realizacji różnych wariantów planowanej modernizacji trasy. Odbudowa połączenia będzie dofinansowana w ramach rządowego programu Kolej Plus.
Wbrew pierwotnym założeniom trasa kolejowa z Łap przez Śniadowo do Łomży nie będzie elektryfikowana. Zmiana bardzo istotnych parametrów inwestycji przewidzianej do realizacji w ramach programu Kolej Plus nie zmienia pozytywnej opinii Polregio w tej sprawie. Operator wskazuje na duże korzyści, jakie mogą wkrótce odczuć pasażerowie.
Manewrująca lokomotywa na stacji w Łomży w 2012 rokufot. Jan Pesula, lic. CC0
Łomża jest jednym z największych miast pozbawionych obecnie dostępu do kolei pasażerskiej. Po przeszło trzydziestu latach przerwy ruch regularnych pociągów osobowych ma zostać wznowiony dzięki planowanej modernizacji trasy do Łap. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, za ok. pięć lat do miasta dotrzeć mogą także składy dalekobieżne.
Mieszkańcy Łomży i czterech podlaskich gmin po latach zyskają dostęp do kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na realizację inwestycji z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Szacunkowa wartość projektu to 430 mln zł.
W połowie miesiąca zainaugurowana ma zostać obsługa trasy z Łap do Ostrołęki. Pociągi Polregio będą kursować w bezpośredniej relacji z Białegostoku. Oferta będzie jednak bardzo skromna, bo samorząd zaplanował tylko dwie pary kursów w ciągu doby. Eksperci nie pozostawiają na takich działaniach suchej nitki, traktując je jako pozorowane działania przed wyborami.
Arek - 24-03-2024, 17:34 Temat postu:
W miniony poniedziałek pociągi pasażerskie wróciły na międzywojewódzką trasę Białystok – Ostrołęka. Kursy finansuje jednak w całości region podlaski. Mazowsze jest gotowe do rozmów o partycypacji w kosztach utrzymania połączeń, ale wskazuje na potrzebę analizy sytuacji transportowej mieszkańców i dostosowania skromnej dziś oferty do ich oczekiwań.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/kolej-plus-dla-lomzy-z-pozwoleniem-na-budowe-118263.htmlArek - 22-04-2024, 23:30 Temat postu:
Mimo kompletu dokumentów, PKP PLK wciąż nie ogłosiła przetargu na projekt rewitalizacji połączenia do Łomży w ramach programu Kolej Plus. Jak tłumaczy odpowiedzialny za kolej wiceminister Piotr Malepszak, trwa przegląd założeń projektu tak by uniknąć zmarnowania pieniędzy publicznych.
Victoria - 16-05-2024, 22:22 Temat postu: Niespodziewany powrót
Mało pociągów, dużo pasażerów. Fenomen reaktywowanego połączenia Białystok – Ostrołęka, które okazało się odpowiedzią na problemy w poruszaniu się między tymi miastami.
Choć reaktywacja połączeń kolejowych na linii Łapy – Śniadowo – Ostrołęka była w planach, to jeszcze niedawno wydawało się, że ziszczą się one na koniec obecnej dekady.
Więcej:
https://nowyobywatel.pl/2024/05/15/niespodziewany-powrot/sympatyk - 20-06-2024, 10:35 Temat postu:
Jechałem dziś szynobusem na tej trasie. Niespodziewanie przyzwoita prędkość, piękne widoki za oknem i zaledwie kilkanaście osób na całej trasie pomiędzy Ostrołęką a Łapami. Dodatkowo obawiam się że obsługa nie informuje pasażerów o honorowaniu biletów PolRegio w Kolejach Mazowieckich. Na przesiadce ludzie ponownie kupowali bilety. Mój pierwotnie nie został uznany ale konduktor odpuścił. Albo udają wariatów, albo muszą doczytać. Victoria - 13-07-2024, 15:21 Temat postu: Jaka jest frekwencja w pociągach Ostrołęka - Białystok?
Samorząd województwa podlaskiego ocenia, że dotychczasowe zainteresowanie pasażerów nowymi połączeniami z Białegostoku do Ostrołęki świadczy o sukcesie reaktywacji kursów na linii nr 36. Pociągi łączą stolicę Podlasia z Kurpiowszczyzną od 18 marca. Oferta jest póki co skromna, a organizator transportu nie ma konkretnych planów jej rozszerzenia
Po uzyskaniu pozwolenia na budowę zarządca sieci kolejowej przygotowuje się do realizacji modernizacji trasy Łapy – Śniadowo – Łomża. Finansowana w ramach programu Kolej Plus inwestycja ma ruszyć w przyszłym roku. Wciąż nie ogłoszono jednak przetargu na wykonanie robót.