Skargi i wnioski - Prawa pasażera opóźnionego pociągu Ralny - 27-03-2017, 20:56 Temat postu: Prawa pasażera opóźnionego pociągu
Na odszkodowanie, a w zasadzie rekompensatę w razie opóźnienia pociągów, możemy liczyć podróżując składami TLK, IC, EIC i EIP spółki PKP Intercity oraz pozostałymi kilkoma pociągami InterREGIO spółki Przewozy Regionalne. W przypadku opóźnienia więcej niż 60 min, a mniej niż 120 minut, to 25 procent ceny biletu. Gdy opóźnienie przekroczy 120 minut należy nam się 50 procent ceny biletu. To informacja prawdziwa ale nie kompletna. Istnieją bowiem okoliczności, które pozwalają przewoźnikowi skutecznie uchylić się od wypłaty rekompensaty. W takich przypadkach składając wniosek stracimy tylko czas i pieniądze.
Spóźnienie pociągu, na który czekamy, może wywrócić do góry nogami nasze plany, bowiem nie zdążymy na samolot, spotkanie biznesowe lub rozprawę sądową. Kontynuowanie podróży stanie się więc bezcelowe. Przysługuje nam wówczas nie tylko pełny zwrot pieniędzy za bilet, ale także bezpłatny powrót do miejsca wyjazdu, przypomina Urząd Transportu Kolejowego.
Jeżeli natomiast wsiedliśmy do pociągu, a ten opóźnił się na trasie, mamy prawo do skorzystania z bezpłatnego powrotu do miejsca wyjazdu w najbliższym możliwym terminie.
Dla wielu Polaków pociąg to jeden z podstawowych środków transportu. Czy wszyscy są zadowoleni? Zapewne nie. Każdy pasażer ma natomiast swoje prawa. Warto je znać i warto je egzekwować.
Przewoźnicy kolejowi nie kwapią się za bardzo do zwrotu jakiejś części, czy nawet połowy za bilety w przypadku sporych opóźnień na kolei.
Dla nich to byłyby straty, nawet jeżeli nie byłyby duże, bo nikt nie lubi absolutnie niczego tracić.
To tak, jak z innymi firmami na rynku.
Jakieś firmy popełnią błąd, przez który cierpią poszkodowani ludzie i, teoretycznie ludziom poszkodowanym należy się jakieś odszkodowanie, ale praktyka może pokazać co innego i takim ludziom firmy niczego nie zrekompensują, bo uznają, że nie były winne lub będą się tłumaczyły sporym wydatkiem na odszkodowanie.
Podobnie sytuacja może wyglądać w przypadku jakichś firm ubezpieczeniowych, które niezbyt chętnie chcą wypłacać odszkodowania ludziom pokrzywdzonym, którzy w czymś ucierpieli, a płacą za ubezpieczenia, czy to domów, samochodów, czy nawet za samego siebie, w sytuacji wypadku z uszczerbkiem na zdrowiu.
Takie firmy, coraz bardziej się wycwaniły.
Nikt dziś się nie przejmuje, że jakieś pociągi się opóźniają, że ktoś nie zdąży na jakieś spotkanie, na samolot, że ma z tego tytułu pewne problemy.
Od takich sytuacji najwygodniej "umyć ręce" i udawać, że "nic się nie stało".
A problem zawsze zostaje po stronie podróżnych, a za podróż płacą przewoźnikom. agraba - 06-12-2017, 09:47 Temat postu: Reklamacja
Witam,
Mój syn (niepełnoletni) w ramach prezentu imieninowego dla mnie kupił dwa (120 zł) bilety na kabaret. Spektakl miał się odbyć 4 grudnia w Wołominie. Niestety pociąg Kolei Mazowieckich, którym mieliśmy pojechać zaliczył opóźnienie uniemożliwiające nam dojechanie. Chodzi o pociąg odjeżdżający ze stacji Warszawa-Ochota o godzinie 19:10 w relacji do Tłuszcza. Ponieważ na tej stacji nie ma zapowiedzi nie byliśmy świadomi skali opóźnienia. Czekaliśmy 30 minut, i gdy pociąg nadal nie przyjeżdżał poszliśmy do kasy, gdzie okazało się, że pociąg ma co najmniej 90 minut opóźnienia. Nie było już szansy zdążyć. Zwróciliśmy bilety kolejowe. Dzieciak jest mocno zawiedziony. Czy jest szansa na jakąś reklamacje? Za bilety kolejowe uzyskaliśmy zwrot, jednak kabaret przepadł. Czy możliwe jest odzyskanie od KM zwrotu za bilety? tender - 06-12-2017, 13:43 Temat postu:
Spróbuj skontakowac się z Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei
Cytat:
Gdy poniosłeś straty finansowe na przykład w związku z opóźnieniem pociągu, utratą połączenia, zniszczeniem bagażu lub uszkodzeniem ciała, zwróć się do przedsiębiorcy z reklamacją
Beatrycze - 06-12-2017, 13:49 Temat postu: agraba, należy złożyć pisemną reklamację, w której wyszczególnia się poniesione straty z powodu opóźnienia pociągu, a na dowód dołączyć bilety kolejowe. Pozbyłeś się już biletów (dostałeś zwrot pieniędzy), więc jak teraz chcesz udowodnić, że przez opóźniony pociąg poniosłeś straty? Z dużym prawdopodobieństwem KM się na Ciebie wypną. tender - 06-12-2017, 13:54 Temat postu:
Domyślam się, ze agraba ma jakieś potwierdzenie, że dostał(a) zwrot pieniędzy z powodu opóźnienia. agraba - 06-12-2017, 18:09 Temat postu:
Mam zaświadczenie z kasy o opóźnieniu pociągów oraz wydruki z kasy poświadczające zwrot biletów.
[ Dodano: 18-01-2018, 15:27 ]
W dniu wczorajszym Koleje Mazowiecki przesłały synowi maila, że uznają reklamacje. Pieniądze mają być zwrócone na konto. Pozdrawiam wszystkich. Victoria - 19-05-2018, 22:04 Temat postu:
UTK doradza: Do sądu przeciwko przewoźnikowi.
Przewoźnicy nie zawsze uznają reklamacje pasażerów. Może się zdarzyć, że mimo Twojego odwołania przewoźnik podtrzyma swoje stanowisko. Nie przekreśla to jednak definitywnie szansy na odzyskanie należności czy uzyskanie odszkodowania. Masz jeszcze dwie inne drogi – sądową oraz polubowną. Podpowiadamy, jak z nich skorzystać.
Mamy pańskie pieniądze, ale ich nie oddamy i co nam pan zrobi - tak można tłumaczyć odpowiedź PKP Intercity na reklamację jaką złożył pan Marek, który 10 maja podróżował z Poznania do Szczecina.
Czytaj więcej:
http://www.gs24.pl/wiadomosci/szczecin/a/pkp-intercity-nie-odda-pieniedzy-pasazerowi-bo-kwota-jest-za-niska,13281375/Noema - 19-09-2018, 06:36 Temat postu:
Unijni urzędnicy postanowili doprowadzić polskie koleje do bankructwa. W bardzo prosty sposób. Rozważają, żeby przewoźnicy płacili pasażerom odszkodowania za opóźnienie: pół ceny biletu jeśli pociąg spóźniłby się 60-90 minut, 75% ceny gdy opóźnienie wynosiłoby 91-120 minut i 100% ceny za opóźnienie ponad dwie godziny. To musi runąć.
Parlament Europejski zagłosował w czwartek za wzmocnieniem praw pasażerów kolei. Znowelizowane przepisy mają wprowadzić wyższe stawki odszkodowań za opóźnienia pociągów i lepszą pomoc dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, które podróżują koleją.
Jeśli pociąg spóźni się więcej niż godzinę, pasażer może uzyskać odszkodowanie w wysokości 1/4 lub połowy ceny biletu - przypomina PKP Intercity. Zasady te dotyczą pociągów dalekobieżnych, a wynikają z unijnego rozporządzenia. Jak przypomina spółka, w przypadku opóźnienia pociągu od 60 do 119 minut pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu. W przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej jest to 50 proc. ceny biletu. Są to minimalne kwoty rekompensaty, które reguluje art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007, dotyczący praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
Resort infrastruktury chce wprowadzić rekompensaty za spóźnienia na torach, pomysł nie podoba się kolejarzom. Resort zamierza wprowadzić kary, nowelizując ustawę o transporcie kolejowym oraz restrukturyzacji PKP - pisze poniedziałkowy "Puls Biznesu".
W przypadku opóźnień lub odwołań pociągów, powstałych w wyniku „siły wyższej” pasażerowie będą musieli być przygotowani na to, że nie otrzymają więcej odszkodowania – informuje Deutsche Welle, powołując się na ustalenia Parlamentu Europejskiego. W Brukseli wydano wstępną zgodę na reformę praw pasażerów. – To krok wstecz w zakresie ochrony praw konsumentów – zaznaczają eurodeputowani.
W poniedziałek polska kolej została sparaliżowana atakiem siarczystego mrozu. Awarie taboru, urządzeń srk, rozjazdów czy sieci trakcyjnej spowodowały wielogodzinne opóźnienia pociągów. Sprawdź, jak otrzymać rekompensatę z tego powodu.
Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) w Parlamencie Europejskim przyjęła porozumienie w sprawie nowelizacji Rozporządzenia (WE) 1371/2007. Celem dokumentu jest określenie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, aby zagwarantować im ochronę w razie zakłóceń w podróży, a także poprawić efektywność i atrakcyjność przewozów kolejowych.
Szersze prawa dla pasażerów spóźnionych lub odwołanych pociągów, obowiązkowe miejsca na rowery i ułatwienia dla niepełnosprawnych - w ten sposób Unia Europejska chce przekonać do korzystania z kolei. W czwartek przyjęto nowe regulacje, jednak nie bez krytyki. Część europosłów alarmowała, że niektóre przepisy obowiązują także teraz, a przyjęte zmiany są "słabe", "brak im ambicji" i "zawodzą".
Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na pytania posła Michała Jarosa, który skierował interpelację w sprawie punktualności pociągu PKP Intercity IC „Wawel” Okazuje się, w okresie od 12 czerwca do 3 października 2022 r. średnie opóźnienie na terytorium Polski wyniosło blisko godzinę.
Więcej:
https://kolejowyportal.pl/pkp-ic-wyplacilo-pasazerom-prawie-60-tys-zl-za-opoznienia-pociagu-wawel/Pirat - 01-01-2023, 23:31 Temat postu: W drugiej części filmu poświęconego dochodzeniu swoich praw u przewoźników kolejowych, spotkamy się z Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei. A właściwie: z Panią Rzecznik! Odpowie nam ona na pytania, które przewijały się w komentarzach pod pierwszym z filmów.
Beatrycze - 18-05-2023, 15:10 Temat postu: Długa awaria w IC Asnyk. Zamówili taksówkę
Nie najlepiej wybrali połączenie pasażerowie pociągu IC Asnyk, który 15 maja wyruszył w podróż z Wrocławia do Warszawy. Opóźnienie składu było gigantyczne, PKP Intercity zaoferowała części podróżnym ponadstandardowe rozwiązania, w tym przejazd taksówką.
Nowe zasady wypłacania odszkodowań za opóźniony pociąg i sprzedaży wspólnych biletów przez przewoźników, polepszenie sytuacji podróżnych z niepełnosprawnościami, zmiany w zasadach oferowania usługi przewozu rowerów – to tylko niektóre istotne zmiany, które wprowadza nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Znowelizowane rozporządzenie obowiązuje od 7 czerwca 2023 r.
7 czerwca zaczęło obowiązywać nowe rozporządzenie unijne dotyczące praw i obowiązków pasażerów. Podróżujący mogą odetchnąć z ulgą - nie nałożono na nich zbyt wielu nowych obowiązków.
Czytaj więcej na rynek-kolejowy.plRalny - 12-09-2023, 19:07 Temat postu: Prawa pasażerów kolei po zmianie
Nowe zasady wypłacania odszkodowań za opóźniony pociąg i regulacje dotyczące sprzedaży wspólnych biletów przez przewoźników, polepszenie sytuacji podróżnych z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się, zmiany w zasadach oferowania usługi przewozu rowerów – to tylko niektóre istotne zmiany wprowadzone nowym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Nowelizacja obowiązuje od 7 czerwca 2023 r.
Jeśli nasz pociąg się opóźnił, mamy prawo dochodzić odszkodowania. Warto wiedzieć, co nam przysługuje oraz kiedy przewoźnik może nam odmówić lub ograniczyć wysokość rekompensaty.
Kwestię wypłaty rekompensat z tytułu opóźnień pociągów reguluje obecnie art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
Bądźmy szczerzy, polskie pociągi nie należą do punktualnych. Drobne spóźnienia są na porządku dziennym, a te większe zdarzają się wcale nie rzadko. Gdy na peronie słyszymy komunikat, że nasz pociąg jest opóźniony o kilkadziesiąt minut, niewiele możemy zrobić. Ale za opóźnione pociągi przysługują odszkodowania.
Utrudnienia na kolei spowodowane skutkami powodzi mogą poważnie skomplikować nasze plany wyjazdowe. Co zrobić, jeśli kupiliśmy bilet, a w związku z trudną sytuacją na terenach kolejowych zdecydujemy się zrezygnować z wyjazdu lub nasz pociąg został odwołany? Jakie prawa przysługują nam, jeśli zdecydowaliśmy się na podróż, a pociąg opóźnił się w wyniku sytuacji hydrologicznej? Czy przewoźnicy honorują swoje bilety? Zebraliśmy najważniejsze informacje w jednym miejscu.