Skargi i wnioski - Trudne podróże niepełnosprawnych pasażerów Victoria - 31-01-2019, 23:19 Temat postu: Trudne podróże niepełnosprawnych pasażerów
Trudna podróż pociągiem mamy i niepełnosprawnego dziecka. PKP Intercity: Przepraszamy.
Historia podróży koleją, którą odbyła pani Alicja – matka niepełnosprawnego dziecka – daje smutny obraz tego, co w skrajnej sytuacji może spotkać pasażera, który do kasy udaje się po bilet i godną podróż. PKP Intercity zapowiada postępowanie wyjaśniające w sprawie niefortunnego przejazdu do Berlina.
Do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego nie trafiła formalna skarga Pani Alicji, którą dotknęła niewłaściwa obsługa podróży do Berlina z niepełnosprawnym dzieckiem. UTK zajmie się jednak sprawą z urzędu.
Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/utk-zajmie-sie-z-urzedu-sprawa-podrozy-niepelnosprawnego-dziecka-do-berlina--90435.htmlzw1 - 03-02-2019, 23:38 Temat postu:
Sprawa tej pani jasno pokazuje burdelllo jaki panuje na polskiej kolei.
Kasjerka(tu niczemu niewinna) sprzedała bilet w najtańszej ofercie międzynarodowej gdzie taniej wychodzi kupienie biletu do ostatniej stacji granicznej(taryfa międzynarodowa to relikt tamtej epoki) bo tak jest szkolona przez instruktorów. Koordynacja miedzy poszczególnymi działami spółki PKP IC nie istnieje i brak współpracy widać na każdym szczeblu. Victoria - 09-02-2019, 22:14 Temat postu:
Niepełnosprawny pasażer PKP IC zostawiony na dworcu w Wiedniu. Spółka przeprasza.
Kolejny przypadek niewłaściwej obsługi osoby niepełnosprawnej przez PKP Intercity. Pomimo zaplanowania podróży z dwutygodniowym wyprzedzeniem, pasażer nie mógł wsiąść do pociągu na dworcu w Wiedniu, bo nie było wagonu dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnością, o czym nie otrzymał żadnej informacji. Musiał sam zorganizować kosztowną podróż do Polski. PKP Intercity priorytetowo potraktuje jego wniosek reklamacyjny.
W ostatnim czasie pojawiły się głośne publikacje o złej obsłudze podróżnych z niepełnosprawnością. W szczególności bulwersujący był przypadek pani Alicji i jej 13-letniego syna Szymona, który nie porusza się samodzielnie, podczas podróży pociągami PKP Intercity z Gdańska do Berlina (gdzie Szymon poddawany jest okresowym badaniom) i z powrotem.
Już od pewnego czasu działa portal Podróże KolejLove, którego powstanie dofinansowało z funduszy unijnych Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. W założeniu ma pomóc niepełnosprawnym w znalezieniu asysty na podróż pociągiem. Działalność budzi jednak kilka wątpliwości – a główną jest to, że to organy państwa powinny być odpowiedzialne za dostosowanie kolei do potrzeb każdego pasażera, a nie zachęcać do szukania pomocy w internecie.
Swego czasu szerokim echem w mediach odbiła się podróż niepełnosprawnego pasażera, który miał ogromne problemy w pociągach uruchamianych przez PKP Intercity. Problem ten trafiła również do Sejmu, za sprawą interpelacji posła Grzegorza Furgo. Teraz mamy odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury.
Dotąd słyszeliśmy zapewnienia, że PKP Intercity wyciągnie wnioski z porażek, jakie stały się udziałem spółki w przewozie osób niepełnosprawnych. Przewoźnik nie chwalił się dotąd konkretami. Poznaliśmy je dopiero przy okazji interpelacji jednej z posłanek.
Posłanka Monika Rosa pytała m.in. o metody poprawy przepływu informacji pomiędzy infolinią, obsługą w kasach, obsługą konduktorską a zespołami asystującymi, a także o to w jaki sposób zostanie poprawione i zapewnione bezpieczeństwo osobom niepełnosprawnym wsiadającym i wysiadającym z pociągów. Rosa zadaje też pytania o możliwość skrócenia 48-godzinnego czasu wymaganego przy zgłoszeniu podróży osoby niepełnosprawnej, oraz o to, czy PKP Intercity ma opracowane procedury na wypadek niedostępności wagonu z udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Odpowiedź ministerstwa jest bardzo obszerna i wreszcie rzuca światło na konkrety.
Z Lubina do Wrocławia dojechał swobodnie, na powrót do domu nie otrzymał już zgody. Niepełnosprawnemu mężczyźnie nie pozwolono wejść do wagonu, bo wózek elektryczny, z którego korzysta, był za duży, a pociąg zbyt zatłoczony.
Czytaj więcej na wroclaw.tvp.plVictoria - 27-09-2019, 19:58 Temat postu: W Polregio rusza platforma „Podróż bez barier”
Podczas Trako 2019 Przewozy Regionalne pokazały bardzo ciekawą platformę, która służyć ma komunikacji osób niepełnosprawnych z przewoźnikiem i zarządcami dworców. To naprawdę nowoczesne rozwiązanie należałoby zbudować dla całego obszaru kolejowego w Polsce.
Platforma „Podróż bez barier” zaprojektowana przez Przewozy Regionalne, ruszyła w ostatnich dniach. Przewoźnik ma powody by realizować tego typu projekty, jest bowiem największym przewoźnikiem w kraju, działa też w niemal wszystkich regionach.
Marek Plura chciał pojechać z Katowic do Warszawy, by odebrać zaświadczenie o wyborze na senatora. Znalazł pociąg z przedziałem dla osób niepełnosprawnych i specjalnie dostosowaną taksówkę w stolicy. Do pociągu jednak nie wsiadł, bo skład nie był wyposażony w rampę, po której można wjechać do wagonu wózkiem. "Ja ją chętnie zasponsoruję, bo mi po prostu przykro i wstyd" - skomentował.
Czytaj więcej:
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2019-10-25/niepelnosprawny-senator-elekt-chcial-dojechac-do-warszawy-pociagiem-bezskutecznie/Victoria - 23-11-2020, 19:03 Temat postu:
Coraz więcej stacji i przystanków zapewnia lepszy dostęp do kolei. Windy, pochylnie, schody ruchome, ścieżki naprowadzające i informacje w alfabecie Braille’a umożliwiają wygodne i bezpieczne dostanie się na perony wszystkim podróżnym. Podnoszenie poziomu dostępności kolei do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej możliwości poruszania się jest jednym z naszych priorytetów, które realizujemy zarówno w ramach prowadzonych inwestycji, jak i prac utrzymaniowych.
Victoria - 03-12-2020, 17:50 Temat postu: PKP Intercity: 150 kolejnych wagonów przystosowanych dla niepełnosprawnych
We flocie PKP Intercity w przyszłym roku pojawi się 150 wagonów przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami - poinformował przewoźnik. Zapewnił jednocześnie, że po 2023 roku wszystkie jego pociągi będą przystosowane dla osób poruszających się na wózkach.
"Zostałem przed chwilą siłowo wyniesiony z pociągu, ponieważ obsługa nie życzyła sobie pasażera z niepełnosprawnością" - napisał na Facebooku Bawer Aondo-Akaa polityk i działacz na rzecz niepełnosprawnych. PKP tłumaczy, że to ze względu na covidowe obostrzenia.
Nowoczesne wagony PKP Intercity za ponad 300 mln zł miały otworzyć kolej dla osób niepełnosprawnych. Okazało się jednak, że drużyny konduktorskie mają problem z obsługą taboru. Przewoźnik wyjaśnia, skąd te kłopoty, a Janina Ochojska mówi wprost o "bublu". - Nadal niepełnosprawni w Polsce to obywatele drugiej kategorii - stwierdza.
W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku pociągami PKP Intercity podróżowało o 84% więcej pasażerów z niepełnosprawnościami niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Szczególnie 3 grudnia – w Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami – warto zwiększać społeczną świadomość na temat ograniczeń, z jakimi spotykają się osoby reprezentujące tę grupę społeczną.
Konduktor na dworcu w Poznaniu odmówił pomocy niepełnosprawnemu mężczyźnie. Sprawę nagłośnił na Twitterze sam poszkodowany, który zamieścił tam specjalne nagranie wideo.
Więcej:
https://www.o2.pl/informacje/skandal-na-dworcu-w-poznaniu-tak-potraktowano-niepelnosprawnego-6738309732719392aAtoman - 18-02-2022, 13:34 Temat postu:
Rynek Kolejowy pisze z kolei, że "podróżny na poprzedni się spóźnił".
To od kiedy można wsiadać do innego pociągu PKP kiedy spóźni się na ten, którym planuje się jechać?
Czy w Polsce wśród pasażerów istnieje coś takiego jak "przygotowanie się do podróży"? Mam wrażenie, że ludzie 15 minut przed odjazdem mają kaprys, że sobie gdzieś pojadą i chcą kupić bilet na "pociąg", ale już jaki pociąg, o jakich usługach, jakiej dostępności, jakiej punktualności, to już nieważne. Tu nie ma czegoś takiego jak "smart travel", że człowiek wie czym jedzie, kiedy jedzie, w czym jedzie. Tu człowiek wchodzi do wagonu, robi zamęt, że to jego miejsce, a potem okazuje się, że ma bilet na inny dzień. To jest kultura podróżowania. Nie zdziwię się, jak opisany wyżej "poszkodowany" złoży skargę nie na tego przewoźnika, co trzeba, bo w końcu "wszystko, co złe = PKP", pomijając już nawet fakt, że widział gdzieś pociąg PKP relacji Poznań - Wrocław. Ogólnie jak się nie ogarnia, to niech się nie ma pretensji do świata. Nieznajomość zasad nie zwalnia z ich przestrzegania. Kolej ma możliwość przewiezienia osób niepełnosprawnych, tylko wypada wcześniej zorientować się w jaki sposób. sympatyk - 18-02-2022, 14:12 Temat postu: Atoman, W artykułach tam czy siam zawsze jest większa czy mniejsza ale tylko część prawdy. Ty natomiast zachowujesz się jak bezwzględny audytor. Przecież zmuszanie ludzi do podróżowania konkretnym pociągiem (numer pociągu) potrzebne jest IC tylko do jakiś statystyk. Dlaczego problemem miałoby być podróżowanie którymkolwiek z dostępnych w ciągu doby IC czy TLK pomiędzy dwoma miastami? Nawet jeśli posiadam miejscówkę na pociąg który jedzie trzy godziny później albo dwie wcześniej. Jest tylko kilka dni w roku gdy istnieje niebezpieczeństwo rezerwacji wszystkich dostępnych miejsc w całym pociągu. Arek - 27-12-2022, 21:29 Temat postu:
Kobieta z niepełnosprawnością nie mogła wydostać się z pociągu. "Odmówili wyciągnięcia platformy".
PKP Intercity ogłosiło postępowanie dotyczące przygotowania i organizacji szkoleń z zakresu obsługi osób z niepełnosprawnością. Przewidywana liczba uczestników wynosi maksymalnie 150 osób.
Szkoleniami objęci mają być pracownicy drużyn konduktorskich, w ramach szkoleń aktualizacyjnych oraz nowo zatrudnieni pracownicy drużyn konduktorskich. Dodatkowo przewoźnik w ramach umowy może zlecić przeszkolenie także innych grup zawodowych.
Czytaj więcej na kolejowyportal.plPaszczak - 09-05-2023, 00:41 Temat postu:
Pociągi KD dla każdego.
Arek - 16-09-2023, 22:05 Temat postu:
Przedstawiciele władzy i kolei otwierali nowy dworzec kolejowy we Włocławku. Pasażerów zapewniano, że stacja będzie wygodna także dla osób niewidomych. Tymczasem stanęły tam tablice z płaskimi napisami w alfabecie Braille'a - bez wypustek "informacje" są bezużyteczne. PKP S.A. tłumaczy, że feralne tablice są jedynie tymczasowe. To jednak niejedyny problem na tym dworcu.
Jak podróżuje się z psem przewodnikiem? Asystent osoby niewidomej dobrze radzi sobie na dworcach i w pociągach. Zdecydowanie ułatwia niepełnosprawnym przemieszczanie się, zwłaszcza w sytuacjach, gdy nie mogą liczyć na pomoc osoby towarzyszącej. Wyszkolony w omijaniu przeszkód i wskazywaniu istotnych elementów przestrzeni pies od kilku miesięcy towarzyszy na co dzień także mnie.
Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/o-psie-z-ktorym-jezdze-koleja-pies-przewodnik-w-pociagu---115914.htmlDarekP - 22-11-2023, 08:04 Temat postu:
Historia o psie przewodniku jest aktualnie wyświetlana na monitorach SIP w składach Intercity. Ja ją ostatnio spotkałem w składach, w których jechałem.
To, co zapamiętałem - Nie głaskaj psa przewodnika, gdy pracuje. On musi się skupić na tym, co robi. Pirat - 03-08-2024, 18:13 Temat postu: Victoria - 13-10-2024, 21:09 Temat postu: Jednolite standardy obsługi dla osób z niepełnosprawnościami
Urząd Transportu Kolejowego realizuje projekt ,,Zapewnienie jednolitych standardów oraz systemu szkolenia pracowników sektora kolejowego w zakresie obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie przemieszczania i komunikowania się.” Otrzymał na niego ponad 8,25 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich.