INFO KOLEJ - forum kolejowe

Kolej wąskotorowa - Wąskim torem dookoła Polski

Arek - 20-06-2009, 18:33
Temat postu: Wąskim torem dookoła Polski
Wąskim torem dookoła Polski

Naszemiasto.pl wyrusza w wąskotorową podróż dookoła Polski. Niemożliwe? Jeśli wsiądziesz – tak jak my - do dwudziestu pięciu kolejek, to nie będzie przed Tobą rzeczy niemożliwych.

Będziesz jechał do przodu i cofał się jednocześnie o sto i więcej lat. Te tory pamiętają jeszcze schyłek XIX wieku, a ciuchcie mają za sobą służbę w wojsku pruskim, austriackim, niemieckim, polskim... Zanim na wąskim torze pojawili się turyści, małe parowozy ciągnęły wagoniki pełne buraków, drewna, węgla i cegieł. Bieg tych pociągów to bieg historii, która – niełaskawa w ostatnich dekadach – szykowała dla kolejowych "maluchów" stacje końcowe, bocznice i złomowiska. W najlepszym wypadku pisała dla nich nowy rozkład jazdy – z Gryfic do... Afryki. Najdłuższa trasa wąskotorówki wiozącej turystów ma dziś ponad siedemdziesiąt kilometrów, najkrótsza – w Puszczy Kozienickiej - na razie ma kilkadziesiąt metrów. Odjazd jest taki sam.

Stacja kolekcjonerów - Krośniewicka Kolej Dojazdowa

Zaczynała od cukrowni w 1913 r. Potem była I wojna światowa i niemieckie transporty na front. A jeszcze później – aż do końca 1992 r. – długa przygoda z Kujawską Koleją Dojazdową, najdłuższą wąskotorówką w Polsce. W 2002 r. majątek krośniewickiej kolejki przejęła gmina. Niestety, 1 kwietnia 2008 r. małe pociągi na trasie Krośniewice - Ozorków przestały jeździć. I w tym roku raczej nie wrócą na tory PKP.
Gdyby nie ten węższy tor (750 mm), byłoby tu zupełnie tak samo jak na tradycyjnej stacji kolejowej. Całoroczne, regularne przewozy pasażerskie – do pracy i do szkoły, ruch pociągów towarowych, warsztaty naprawcze, do tego lokomotywy spalinowe LxD2 i wagony motorowe MBxD1. Kolejka zabierała w ostatnich latach także turystów (Krośniewice – Ostrowy, 9 km; Wielka Wieś Kujawska – Krzewie, 17 km). Na zamówienie pociąg specjalny wyruszał w podróż na 50-kilometrowej trasie z Wielkiej Wsi Kujawskiej do Ozorkowa.
Krośniewice są gratką nie tylko dla miłośników kolejnictwa. Swoją przystań muzealną mają w nich zbieracze pamiątek. Urodził się tu i mieszkał hetman kolekcjonerów polskich - Jerzy Dunin-Borkowski. Dziś w Krośniewicach gości podejmuje muzeum jego imienia. Zjeżdżają tu także na Ogólnopolskie Święto Kolekcjonerów. Na terenie gminy znajduje się najstarszy w Europie obelisk księcia Józefa Poniatowskiego, ponadto spotkać tu można wiele XIX-wiecznych dworków. No i chciałoby się znów wsiąść do kolejki wąskotorowej. Ruch należy do gmin, potrzebne jest też porozumienie z PKP, właścicielem torów, po których jeździł krośniewicki tabor.
Historia: 1915 r.
Zawiadowca: UG Krośniewice (brak operatora).
Kontakt: województwo łódzkie, SKPL Krośniewicka Kolej Dojazdowa, 99-340 Krośniewice, ul. Kolejowa 8, tel./fax 0-24 252 30 67.
Trasa: Krośniewice - Ozorków Wąskotorowy (40 km).
Rozkład jazdy: kolejka nieczynna.

Na trzecim froncie - Rogowska Kolej Wąskotorowa

Startowała w 1915 r. jako kolej polowa, zaopatrująca wojska niemieckie na pierwszej linii frontu, później woziła drewno i płody rolne, w końcu także pierwszych pasażerów. Po czterdziestu latach zmieniła tor z 600-milimetrowego na 750 mm, dostała silniejsze lokomotywy i większe ładunki do przewozu. Dziś jeździ ku uciesze turystów.
Godzina 13.00 – odjazd! W każdą niedzielę, od końca kwietnia do końca września. Trasa z Rogowa do Głuchowa ma 16 kilometrów, podróż w obie strony trwa nieco ponad 3 godziny. Zacząć można jeszcze wcześniej – od wizyty w rogowskim Arboretum i Muzeum Leśnictwa. To tylko krok od stacji. A co po drodze? O pół kilometra od Rogowa Osobowego Wąskotorowego oddalona jest stacja towarowa – z lokomotywownią i ekspozycją zabytkowego taboru. Jeżów (7. kilometr) jest popularnym miejscem wycieczek kolejowych, połączonych z ogniskiem. Głuchów (16.) to ośrodek kultury ludowej Księżaków.
Dalej – ale już poza rozkładem – linia prowadzi do Rawy Mazowieckiej (30. km), gdzie przybyszów witają ruiny XIV-wiecznego zamku. Kończy się po prawie 50 kilometrach w Białej Rawskiej. Przed laty była tu parowozownia i kilka bocznic. Całą trasę pokonać można pociągiem specjalnym, po złożeniu zamówienia w Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych (patrz niżej). Do Rogowa prowadzi droga nr 72. To tylko pół godziny samochodem z Łodzi lub 1,5-godzinna podróż z Warszawy. A potem jest niesamowita jazda.
Historia: 1915 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej (Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych).
Kontakt: województwo łódzkie, FPKW Rogowska Kolej Wąskotorowa, 95-063 Rogów, ul. Dworcowa 37, tel. 0-46 874 80 23, fpkw@wp.pl.
Trasa: Rogów Osobowy Wąskotorowy – Głuchów (17 km) – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska (na zamówienie).
Rozkład jazdy: sezonowy. Kolejka kursuje w niedziele od 26 kwietnia do 4 października oraz 1 i 2 maja 2009 r. Z Rogowa Osobowego Wąskotorowego odjeżdża o godzinie 11.15 (do Jeżowa; powrót o 12.45)oraz 13.15 (do Głuchowa; powrót o 16.20). Bilet normalny do Gołuchowa kosztuje 15 zł (ulgowy - 10 zł); do Jeżowa - 10 zł (ulgowy - 7 zł).
Zamawianie pociągów: tel. 0-46 874 80 23, fpkw@wp.pl.

Jak feniks z popiołów - Ełcka Kolej Wąskotorowa

Nieśpieszna podróż ełcką wąskotorówką ma swój klimat i motto. „Poznaj koleje historii” – nie tylko historię kolei. Bieg tego pociągu to bieg wydarzeń ostatnich stu lat. Pół wieku na torze 1000 mm, pół – na 750 mm. Były też po drodze lata, kiedy wąskie tory zwijali Rosjanie, a parowozy i wagony przepadały na Wschodzie bez wieści...

Teraz na wszystko ma oko Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji: pilnuje i dba o torowisko, prawie 40-tonowy parowóz (1951 r., prędkość maksymalna 35 km na godzinę) i o atrakcje dla spragnionych wrażeń turystów. Rozkładowy dzień (patrz: rozkład jazdy) z ełcką kolejką zaczyna się o godzinie 10.00. Najpierw jest zwiedzanie Muzeum Kolejnictwa, potem przejażdżka na 21-kilometrowej trasie Ełk – jezioro Nieciecz, do tego spacer po lesie i ognisko w Sypitkach. A po drodze – burzliwe dzieje pogranicza i mazurskiej kolejki. Dość powiedzieć, że obie wojny światowe przyniosły tym torom i wagonikom wielkie spustoszenie. Ale zawsze podnosi się ta ciuchcia jak feniks z popiołów. Ostatnio – w 2002 roku, za sprawą Urzędu Miasta w Ełku i grupy niezłomnych miłośników kolejnictwa. Wojewódzki konserwator zabytków wpisał ją w całości do swojego rejestru pod numerem A-847.
Kiedyś woziła towary i pasażerów, teraz ma służyć jedynie turystom. Na zamówienie jej trasa wydłuża się do prawie 40 km (Ełk – Turowo), a atrakcji przybywa z każdym rokiem. Wycieczka kolejowa to także spływy kajakowe, rajdy rowerowe, wycieczki piesze, przejażdżki konne, kuligi i inscenizacje historyczne. Zawsze z doczepianymi wagonikami. Na początku było ich 42, w tym dwa pocztowo – bagażowe i pięć osobowych. Tych drugich dziś jest nawet więcej.
Historia: 1913 r.
Zawiadowca: UM Ełk (MOSiR w Ełku).
Kontakt: województwo warmińsko-mazurskie, Ełcka Kolej Wąskotorowa, 19-300 Ełk, ul. Wąski Tor 1, tel./fax 0-87 610 00 00, mosir@elk.com.pl.
Trasa: Ełk Wąskotorowy – Sypitki (16 km) – jezioro Nieciecz (21 km); Ełk Wąskotorowy – Borzymy (25 km); Ełk Wąskotorowy – Kalinowo (31 km); Ełk Wąskotorowy – Turowo (38 km); Ełk Wąskotorowy – Zawady-Tworki (22 km).
Rozkład jazdy: sezonowy. Przejazdy Ełcką Koleją Wąskotorową dla turystów indywidualnych w sezonie 2009 na trasie Ełk - Sypitki - Ełk: 1 maja, 1, 6, 13, 20 i 27 czerwca, 1, 4, 8, 11, 15, 18, 22, 25 i 29 lipca, 1, 5, 8, 12, 15, 19, 22, 26 i 29 sierpnia. Początek wycieczki o godz. 10.00 (o 13.15 odjazd do Ełku). Bilet normalny kosztuje 20 zł, ulgowy - 10 zł.
Zamawianie pociągów: tel./fax 0-87 610 00 00, mosir@elk.com.pl.

Ciuchcią nad jezioro - Wigierska Kolej Wąskotorowa

Co za widoki! Wigierski Park Narodowy, starodrzew Puszczy Augustowskiej, jezioro Wigry... A to wszystko z wagoników pierwszej w Polsce prywatnej kolejki wąskotorowej. Na 10-kilometrowej trasie z Płociczna do Krusznika.
To była precyzyjna (600 mm) niemiecka robota z czasów I wojny światowej. Prawie 50 km torów i tysiące metrów sześciennych drewna do przewozu. Etap przemysłowy kolejka zakończyła w 1989 roku. Potem nastał jej czas zabytkowy, a po nim – okres dewastacji. Od 2000 roku jest w prywatnych rękach. Nowy właściciel ma też pensjonat, restaurację, stadninę koni i... kilkanaście tysięcy gości rocznie. Oko przyjezdnych raduje się już na sam widok odrestaurowanych wagoników i lokomotywek dawnej kolei leśnej.
Wigierska kolejka wozi turystów przez cały rok. Latem wyrusza z Płociczna codziennie o stałych porach (10.00, 13.00, 16.00). Podróż zajmuje blisko 2,5 godziny. W Bindudze, Powałach i Bratnym Dole, nad samymi brzegami jeziora Wigry podróżnych czekają przystanki widokowe. Na życzenie atrakcji może być więcej – przejażdżki konne, bryczką, wycieczki szlakiem papieskim, biesiada przy ognisku, kolejka i statek, a może kolejka i kajaki. Na stacji głównej restauracja Przy Kolejce zaprasza do kuchni regionalnej, a Muzeum Kolejki Wąskotorowej - do galerii fotograficznej.
Historia: 1916 r.
Zawiadowca: Zespół Turystyczny przy Wigierskiej Kolei Wąskotorowej.
Kontakt: województwo podlaskie, Zespól Turystyczny, 16-402 Suwałki, Płociczno Tartak 40, tel. 0-87 563 92 63, 0 603 165 390,
biuro@augustowska.pl.
Trasa: Płociczno – Krusznik (10 km, czas przejazdu w obie strony - 2 godz. 20 min).
Rozkład jazdy: sezonowy (od połowy czerwca do 31 sierpnia, codziennie odjazdy o godz. 10. 00, 13.00 i 16.00; w pozostałym okresie w soboty, niedziele i święta o godz. 10.00 i 13.00). Bilet normalny kosztuje 20 zł, ulgowy - 15 zł.
Zamawianie pociągów: tel. 0-87 563 92 63, 0 603 165 390,
biuro@augustowska.pl.

Krawieckie roboty na torze - Kolej Leśna Puszczy Knyszyńskiej

Tory są bardzo wąskie. 600-milimetrowe. Ciuchcia zaczęła po nich jeździć w 1919 roku. Osiemdziesiąt lat później z misją ratowania zabytku ruszyła Fundacja na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych. Jak to się robi? - Trzeba dużo szyć - mawiają toromistrzowie w Puszczy Knyszyńskiej.
Szycie to nic innego jak przybijanie szyn do podkładów. 3-kilometrowa trasa turystyczna wydłużyła się w 2005 roku do 7,5 kilometra. Z Czarnej Białostockiej kolejka jeździ już do Czeremchowej Tryby. Celem fundacji jest Kopna Góra. Brakuje do tego jeszcze kilkunastu kilometrów, tysięcy euro z unijnych funduszy i pewnie roku, może dwóch lat. Nie brakuje za to wolontariuszy i wiary w powodzenie. Już widać tych turystów wysiadających na końcowej stacji, u bram arboretum chroniącego ponad 500 gatunków drzew i krzewów. W samym środku puszczy.
Mały pociąg nie ma jeszcze rozkładu, nie jest też bogaty w lokomotywy i wagoniki, ale zabiera w podróż wszystkich ochotników. Jeździ na zamówienie. Szlak kolejowy przebiega w okolicy Supraśla, najpiękniejszego miasta białostocczyzny, z zespołem klasztornym z XVI-XVIII wieku.
Historia: 1919 r.
Zawiadowca: Fundacja na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych.
Kontakt: województwo podlaskie, Fundacja na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych, 02-369 Warszawa, ul. Dunajecka 15/12, tel. 0-22 436 03 64, 0 500 003 726, fundacjakl@poczta.onet.pl.
Trasa: Czarna Białostocka OKL - Buksztel (3 km) - Czeremchowa Tryba (7,5 km, docelowo do Kopnej Góry – 20 km).
Rozkład jazdy: sezonowy.
Zamawianie pociągów: tel. 0-22 436 03 64, 0 500 003 726,
fundacjakl@poczta.onet.pl.

Na ścieżce przyrodniczej - Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej

Jesteśmy na ścieżce przyrodniczo-dydaktycznej z Hajnówki do Topiła. 11-kilometrową trasę można przejść, przejechać rowerem lub wagonikiem zabytkowej kolejki leśnej. Przed nami cztery godziny uroków Puszczy Białowieskiej i wspomnienia na całe lata.
Te tory pamiętają I wojnę światową i rękę niemieckich toromistrzów. Do końca lat 80. ubiegłego wieku uginały się pod ciężarem parowozów i wagoników przewożących drewno. W latach 70. pojawiły się tu enerdowskie motowozy. Ale to nie to samo, co spowita kłębami dymu lokomotywa. Wróciła na szlak w 1991 roku, już do pociągu pasażerskiego. W roku 1999 kolejka przeszła pod zarząd Nadleśnictwa Hajnówka. Kursuje na 11-kilometrowej trasie do Topiła, a także - na zamówienie -na krótszym dystansie (6 km) z Hajnówki do Postołowa.
Po drodze jest aż osiem przystanków ścieżki dydaktycznej, przy których zatrzymują się pociągi kursujące na zamówienie. Skansen kolejki wąskotorowej, rezerwat Głęboki Kąt, podtopiona dolina, rzeka Leśna, dąb - pomnik przyrody... Na końcu trasy, w uroczysku Topiło, nad jeziorkiem turyści znajdą zadaszenia, ławki i stoliki. Wędkarzy zaprasza na łowisko PZW Leśnik. Cisza, spokój, tylko tę ciuchcię czasem słychać.
Historia: 1916 r.
Zawiadowca: Nadleśnictwo Hajnówka.
Kontakt: województwo podlaskie, Nadleśnictwo Hajnówka, 17-200 Hajnówka, ul. Dzielnicowa 12, tel. 0-85 682 26 89,
hajnowka@bialystok.lasy.gov.pl.
Trasa: Hajnówka – Postołowo (6 km) – Topiło (11 km).
Rozkład jazdy: sezonowy; 1-3 maja 2009 r. kolejka wyrusza z Hajnówki o godz. 10.00, 14.00 i 17.00. Bilety kosztują: 20 zł (normalny), 10 zł (ulgowy), 5 zł - za psa lub rower; 12-14 czerwca 2009 r. - o godz. 10.00, 14.00 i 17.00; od 27 czerwca do 26 września 2009 r. - o godz. 10.00 we wtorki, czwartki i soboty.
Zamawianie pociągów: tel. 0-85 682 26 89, 683 24 60,
kolejki_lesne@wp.pl.

Wulkan strzeli parą - Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa

Ruszyła w 2004 roku. Z prawie stuletnim bagażem tradycji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej. Wielka mała poprzedniczka przetrwała zawieruchy wojenne, przegrała dopiero z autobusami w 1991 roku i samochodami ciężarowymi pięć lat później. Teraz zabytek kolejnictwa jest tylko dla turystów.
30 kwietnia 2004 roku Piaseczyńskie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej uzyskało licencję na przewóz osób. Jest pierwszym licencjonowanym operatorem na wąskich torach (1000 mm) w Polsce. Jego własnością są: parowóz Px48-3917, wagon osobowy (wierna kopia) typu Wernigerode, brankard, drezyna motorowa i pomocnicze wagony towarowe. Miłośnicy kolei odkupili też od PKP kilka oryginalnych podwozi, z zamiarem odtworzenia na ich bazie wagonów osobowych, jakie jeździły dawniej na grójeckim szlaku. Bliski realizacji jest projekt uruchomienia parowozu Szczecin-Vulcan Tyn6, który znajduje się... w muzeum w Gryficach. Te tory pamiętają stukot jego kół.
Pociąg na trasie Piaseczno – Tarczyn (14,5 km) jeździ na zamówienie. W sezonie 2006 oferta piaseczyńskich wąskotorowców wzbogaca się o stałe wycieczki dla turystów indywidualnych. To jeszcze nie jest rozkład jazdy, ale... W każdą niedzielę o godz. 11.00 kolejka odjeżdża z Piaseczna. Powrót o godzinie 16.00. Bilety kosztują 25 złotych, ulgowe – 12 zł. Atrakcją dla dzieci i młodzieży są zielone szkoły i lekcje pt. "Lokomotywa pana Tuwima", atrakcją dla wszystkich pasażerów – pałac w Małej Wsi, starszy od kolejki o 212 lat. Tylko nie ma kół. Mają je za to zabytkowe autobusy, w tym angielskie piętrusy, które również są do dyspozycji gości Piaseczyńskiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej.
Historia: 1900 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Piasecznie (Piaseczyńskie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej).
Kontakt: województwo mazowieckie, Piaseczyńskie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej, 05-500 Piaseczno, ul. Sienkiewicza 14, tel. 0-22 756 76 38, info@kolejka-piaseczno.com.
Trasa: Piaseczno - Tarczyn (14,5 km).
Rozkład jazdy: w sezonie letnim kursuje w niedziele. Odjazd z Piaseczna o godzinie 11.00, powrót - o 16.00. Bilet normalny w obie strony kosztuje 25 zł (ulowy - 12 zł). Pociągi specjalne (na zamówienie) kursują w dowolnym dniu tygodnia. 21 marca 2009 r. o godz. 15.00 odjedzie z Piaseczna pierwszy pociąg w nowym sezonie.
Zamawianie pociągów: tel. 0-22 756 76 38,
info@kolejka-piaseczno.com.

Wszystko na parę - Sochaczewska Kolej Muzealna

Tu jest wszystko, co jeździło po torach 600, 630, 750, 785, 900 i 1000 mm. Jeśli czegoś nie ma, to tylko drugiego takiego muzeum taboru wąskotorowego w całej Europie. Kto ma chęci, zapuszcza się między stare kolejki.
Przez wiele lat gromadził je - jeżdżąc po całej Polsce - Bogdan Pokropiński. Nie żaden urzędnik, lecz człek bez reszty zakochany w kolei, a wąskotorowej szczególnie. - Jeszcze dzisiaj można znaleźć sporo wartościowych rzeczy, ale ja już do tego świata nie pasuję - mówi twórca sochaczewskiego Muzeum Kolei Wąskotorowych, które we wszystkich informatorach figuruje jako "największy zbiór eksponatów z zakresu tej tematyki w Europie". Ponad 200 wagonów, parowozów, pojazdów... Stoją na wszystkich torach pomiędzy peronami, z których już nigdy nie odjadą (teoretycznie są na chodzie). Stare tablice informują, że powstały w fabryce im. F. Dzierżyńskiego, albo jeszcze wcześniej, nawet sto lat temu. Każdy eksponat to historia nie tylko jego powstania, ale i opowieść Bogdana Pokropińskiego, który pięć długich lat zabiegał o sprowadzenie do Sochaczewa parowozu nr 1 z cukrowni Tuczno. Równie długo walczył o jeden tylko wagon zbudowany w niemieckiej fabryce w 1938 roku.
Zbliża się czas podróży. Od czerwca do września w każdą sobotę muzealny pociąg wyrusza z Sochaczewa do stacji Wilcze Tułowskie (18 km), na skraj Puszczy Kampinoskiej. Jedzie powoli i długo. W połowie drogi machamy w stronę Żelazowej Woli. Po okolicznych łąkach biegał mały Frycek Chopin. Niestety, nie mógł zobaczyć sochaczewskiej kolejki. I pewnie tylko z tego powodu nie powstał żaden kolejarski mazurek.
Historia: 1922 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Sochaczewie (Muzeum Kolejnictwa w Warszawie).
Kontakt: województwo mazowieckie, Sochaczewska Kolej Muzealna - Muzeum Kolei Wąskotorowej, 96-500 Sochaczew, ul. Towarowa 7, tel. 0-46 862 59 75.
Trasa: Sochaczew Muzeum – Wilcze Tułowskie (18 km).
Rozkład jazdy: muzealny pociąg kursuje w każdą sobotę od końca maja do końca września. Z Sochaczewa kolejka wyrusza o godz. 9.40, wraca o 14.30. Bilet normalny kosztuje 20 zł, ulgowy - 16 zł.
Zamawianie pociągów: tel. 0-46 862 59 75.

Zdrowy duch i para... w rękach - Kolej Leśna Puszczy Kozienickiej

Po takich przejściach każdemu semaforowi ramię opadłoby raz na zawsze. Taki musi być koniec, kiedy całe tory – a było tego kilkadziesiąt kilometrów – zwinięte... Ale nie w Puszczy Kozienickiej! Odbudowa linii Pionki – Garbatka trwa. W sierpniu 2008 r. Fundacja na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych uruchomiła pierwsze pociągi na 8-kilometrowym odcinku.
Austriacy zaczęli kłaść te tory w 1916 roku, Polacy zdjęli ostatni odcinek w latach 80. Od kilku sezonów ręce pełne pracy mają tutaj fundacja i zastępy wolontariuszy, dla których natchnieniem jest wizja powrotu na trasę leśnego pociągu. Stanął już Skansen Kolei Leśnej w Pionkach, a w nim odrestaurowane lokomotywy spalinoweWls40, takie same jak te, które ciągnęły tu niegdyś wagoniki. Obok enerdowska spalinówka V10C – mocarz wśród leśnych lokomotyw, przy niej maluchy – niemiecki Deutz i Gmeinder, wózki, wagony, drezyna leśna z silnikiem motocyklowym (125 ccm).
Samej jazdy było najpierw niecałe sto metrów. W soboty, niedziele i święta lokomotywa z wagonikiem osobowym i towarowym (lub węglarką) zabierała turystów w najkrótszą kolejową podróż świata. W 2008 roku udało się pokonać już kilka kilometrów...
Historia: 1916/2005 r.
Zawiadowca: Fundacja na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych.
Kontakt: województwo mazowieckie, Fundacja na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych, 02-369 Warszawa, ul. Dunajecka 15/12, tel. 0-22 436 03 64, 0 500 003 726, fundacjakl@poczta.onet.pl.
Trasa: w odbudowie: Czarna Białostocka OKL - Czeremchowa Tryba (8 km, ok. 2. godziny w obie strony).
Zamawianie pociągów. W fundacji można zamówić pociąg z jednym wagonem (28 miejsc siedzących + 2 dodatkowe; wagonik zakryty - o każdej porze roku, odkryty wagon biesiadny z 20 miejscami siedzącymi i stołem - przy dobrej pogodzie).

Podróż do zabytkowego świata - Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Tu zaczyna się cała wąskotorowa historia. Początek lat 50. XIX wieku – pierwsze, używane do dziś torowiska, pierwsze seryjnie produkowane parowozy, a jeszcze wcześniej – pierwsze koleje konne. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączą kopalnie, huty, fabryki i elektrownie. Turystom te tory służyć będą dopiero 150 lat później.
Stowarzyszenie Górnośląskie Koleje Wąskotorowe jest tutaj od 2002 roku. Od tego czasu pociągi kursują na regularnej linii turystycznej: Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie. Z atrakcyjnymi po drodze przystankami - obok Dolomitów Sportowej Doliny w Bytomiu-Suchej Górze, przy Zabytkowej Kopalni Rud Srebronośnych i Sztolni w Tarnowskich Górach-Reptach oraz Zalewie Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Znawcy historii kolejnictwa znajdą tu prawdziwą perełkę - XIX-wieczne warsztaty naprawcze kolei wąskotorowych w Bytomiu-Rozbarku, unikalny w skali światowej zespół zabytków techniki.
- Bajkowy pociąg ma od trzech do dziewięciu wagonów. W ciągu jednego dnia przewozi kilkuset pasażrów - mówi Andrzej Cichowicz, kierownik wąskotorówki. Na zamówienie kolejka może podróżować między wybranymi stacjami, w dowolnym rozkładzie, obsługując zarówno 10, jak i 300 turystów. Do największych atrakcji należy przejażdżka wagonem inspekcyjnym z 1912 roku. Tzw. salonka w swoim drewnianym wnętrzu skrywa m.in. wykafelkowaną toaletę z ceramicznymi misami i mosiężną armaturą. W latach 90. na bazie wycofywanych z ruchu węglarek Wddxhp w Warsztatach Naprawczych w Bytomiu-Rozbarku powstało kilkanaście wagonów turystycznych. Pierwsze miały drewniane nadwozia pozbawione okien, późniejsze - stalowe – mają okna standardowych wagonów osobowych.
Od lata 2003 roku górnośląscy miłośnicy kolejnictwa podejmują starania o przywrócenie blasku kolejce (4,2 km) w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie. Ten do niedawna raj dla złodziei szyn i taboru znowu ma być atrakcją turystyczną. Lokomotywa i trzy wagony kursują od maja do października (od 3 V do 30 VI 2008 r. - w soboty, niedziele i święta, w godz. 11.00-19.30). Odjazdy w ciągu dnia o pełnych godzinach ze stacji Wesołe Miasteczko, a 30 minut po pełnej godzinie - ze stacji Przystań. Jednorazowy bilet kosztuje 6 złotych (ulgowy - 4 zł).
Historia: 1851 r.
Zawiadowca: UM Bytom, UM Tarnowskie Góry, UMiG Miasteczko Śląskie (Stowarzyszenie Górnośląskie Koleje Wąskotorowe).
Kontakt: województwo śląskie, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Parowozownia Bytom Karb Wąsk., 41-900 Bytom, ul. Reja, tel. 0 604 084 622, 0-32 257 66 34.
Trasa: Bytom Wąskotorowy – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie. Stacja Bytom Wąskotorowy znajduje się przy Dworcu Głównym PKP (wejście na peron od strony ul. Zabrzańskiej).
Rozkład jazdy: sezonowy (od końca kwietnia do września) + zimowe pociągi specjalne.
Przed wakacjami odjazd z Bytomia o godz. 10.30 (powrót o 15.10) i 14.30. Odjazdy z Miasteczka Śl.: 12.00, 16.00. Pociągi kursują w każdy weekend. Od 20 czerwca do 31 sierpnia - codziennie. Odjazdy z Bytomia: 9.00, 12.00, 16.00; odjazdy z Miasteczka Śl.: 10.20, 14.30, 17.30. Ceny biletów: 6 zł - normalny, 3 zł - ulgowy. Dzieci do lat 4, rowery, wózki oraz psy - za darmo. Bilety ulgowe przysługują uczniom i studentom do 26 roku życia za okazaniem ważnej legitymacji lub karty EURO<26. Bilet uprawnia do jednorazowego przejazdu w jedną stronę między dwiema dowolnie wybranymi stacjami.
Zamawianie pociągów: tel. 0 601 144 270, tel./fax 0-32 257-66 34, gkw@cn.com.pl.

Modelarze przy sterach - Wyrzyska Kolej Powiatowa

Jesteśmy na najstarszym odcinku Wyrzyskich Kolei Powiatowych. Ponad 30 km torów (600 mm) prowadzących z Białośliwia do Łobżenicy pamięta jeszcze koniec XIX wieku. Ponad sto lat później świat znowu przypomniał sobie o nich. Do powrotu na wąskie tory nawoływał Klub Modelarzy Kolejowych z Poznania.
Dziś ten całkiem spory kawałek historii jest w rękach Starostwa Powiatowego w Pile i pod opieką Towarzystwa Wyrzyska Kolejka Powiatowa. Miłośnicy wąskotorówek zdążyli niemal w ostatniej chwili, bo większa część taboru wyjechała stąd w ostatnią drogę – na złom. Staraniem towarzystwa do Białośliwia dotarły trzy lokomotywy spalinowe typu WLS-40/50, od kilku lat tabor jest też remontowany. W październiku 2002 roku na trasę wyruszył pierwszy oficjalny pociąg TWKP. Od tamtej pory prowadzone są przewozy okazjonalne lub turystyczne.
Historia: 1895 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Pile (Towarzystwo Wyrzyska Kolejka Powiatowa w Białośliwiu).
Kontakt: województwo wielkopolskie, Towarzystwo Wyrzyska Kolejka Powiatowa, 89-340 Białośliwie, ul. Kościuszki 5, tel. 0 606 339 343, zarzad@twkp.most.org.pl.
Trasa: Białośliwie - Łobżenica.
Rozkład jazdy: tylko na zamówienie.
Zamawianie pociągów: tel. 0 606 339 343,
zarzad@twkp.most.org.pl.

Wesoła lokomotywa - Gnieźnieńska Kolej Dojazdowa

Był czas, kiedy ta ciuchcia z mozołem ciągnęła w stronę Gniezna wagoniki wypełnione po brzegi burakami. Kampanie cukrownicze, węgiel, nawozy sztuczne – kolejowe ikony lat 70. – miała na rozkładzie. Ale kto chciałby na starość to jeszcze pamiętać? Dziś wesołe jest życie tej staruszki.
Ta wesołość ogarnia podróżnych od pierwszego wejrzenia w regulamin kolejki. Do obowiązków pasażera należy wstrzemięźliwość w wyśmiewaniu pieszych i rowerzystów (w końcu i tak nas wyprzedzą). Zabrania się też kąpieli w jeziorze podczas jazdy oraz łowienia ryb z okien wagonu (istnieje niebezpieczeństwo wciągnięcia kolejki do wody przez wyrośniętą rybę). Wnoszenie na pokład pociągu żółwi pachnie prowokacją. I proszę nie drażnić maszynisty okrzykami: "Gaz do dechy!" (mogą spowodować u niego czasową niezdolność do pracy). Uwaga – pasażerowie z ostatnich wagonów... W przypadku wystąpienia trudności przy wjeździe na wzniesienie, spoczywa na was obowiązek popychania kolejki. I tak od Gniezna przez Powidz do Anastazewa.
Najprzyjemniejsza w tej podróży jest jazda wzdłuż brzegów Jeziora Powidzkiego. Za oknem, w strefie ciszy łapią wiatr żaglówki. 3 kilometry za Powidzem jest Przybrodzin. Kiedy słońce nie kaprysi, można tu wysiąść i poopalać się kilka godzin, aż do powrotu pociągu z Anastazewa. Pod wieczór znowu jesteśmy w Gnieźnie.
Historia: 1896 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Gnieźnie (Biuro Utrzymania i Eksploatacji Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej).
Kontakt: województwo wielkopolskie, Sekcja Gnieźnieńskiej Kolei Dojazdowej, 62-200 Gniezno, ul. Wrzesińska 2, tel./fax 0-61 426 11 30.
Trasa: Gniezno - Niechanowo - Witkowo - Powidz - Przybrodzin - Anastazewo.
Rozkład jazdy: sezonowy - od 20 czerwca do 30 sierpnia 2009 r., w soboty, niedziele i święta. Odjazd pociągu prowadzonego lokomotywą spalinową o godz. 10.00. Do Gniezna wraca o 19.10. Bilet z Gniezna do Anastazewa kosztuje 12 złotych. W tym samym rozkładzie pociągi prowadzone parowozem PX48-1919 pojadą: 29 marca, 6, 7, 13, 14, 20 i 21 kwietnia, 7, 8, 10, 11, 24, 25 i 30 maja oraz 1 i 2 czerwca 2009 roku.
Zamawianie pociągów: tel./fax 0-61 426 11 30.

Perła Wielkopolski - Średzka Kolej Dojazdowa

Jeszcze do połowy lat sześćdziesiątych z Poznania do Środy Wielkopolskiej można było dostać się koleją wąskotorową. Powstała przed ponad 100 laty, cieszyła się bardzo dużą popularnością, zarówno wśród pasażerów, jak i właścicieli firm, którzy koleją przewozili ogromne ilości towarów. Pozostały po niej nie tylko kroniki, ale także trasa turystyczna Środa Wlkp. – Zaniemyśl (14 km).
W historii wąskotorówki nie obyło się bez momentów dramatycznych. Pociąg wypadał z torów, był przyczyną pożarów, uczestniczył w katastrofach drogowych. Kroniki mówią m.in. o tym, że nadmiernie obciążona kolejka osunęła się z podmytego nasypu. Dramatyczne chwile przeżywali też mieszkańcy tej okolicy, kiedy lokomotywa ciągnąca wagony z benzyną stanęła w płomieniach. Od iskry spod kół. Paliła się wówczas spora część Kobylegopola.
W budynku dworca kolejowego w Zaniemyślu mieści się izba pamięci poświęcona kolejce i kolei. Gromadzi bardzo interesujące eksponaty, które trzeba koniecznie zobaczyć. Średzka ciuchcia regularnie kursuje od maja do sierpnia, tylko w niedziele. W innych terminach jeździ na zamówienie. Do dyspozycji turystów jest zabytkowy parowóz PX-48 z 1951 roku, a także wagony osobowe z lat 50. oraz odkryty wagonik plenerowy. Zmieści się ok. 250 pasażerów. Jest jedną z ostatnich w Europie trakcji kolejowych, która prowadzi ruch pociągów parowych.
W 2003 roku na Międzynarodowych Targach Turystycznych Tour Salon dotarła do stacji "Turystyczna Perła Wielkopolski". I jedzie dalej. 30 kwietnia wielkie manewry na stacji Środa Miasto, a w południe start pociągu retro do Zaniemyśla.
Historia: 1903 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Środzie Wielkopolskiej (Towarzystwo Miłośników Gniezna).
Kontakt: województwo wielkopolskie, Wydział Promocji i Rozwoju Powiatu Starostwa Powiatowego w Środzie Wlkp., ul. Żwirki i Wigury 1, tel. 0-61 286 58 90; siedziba kolei: ul. Niedziałkowskiego 25, tel. 0-61 285 82 98.
Trasa: Środa Wlkp. – Zaniemyśl (14 km).
Rozkład jazdy: sezonowy, od 1 maja 2009 r. Kolejka wyrusza ze Środy Wlkp. o godz. 10.00, a wraca z Zaniemyśla o godz. 16.00. Bilet w jedną stronę kosztuje 8 złotych (ulgowy - 4 zł).
Zamawianie pociągów: tel. 0-61 286 58 90, 285-82-98.

Przez krainę wiatraków - Śmigielska Kolej Dojazdowa

Przez dziesięciolecia była kolejką powiatową. Lata 20. XIX wieku przetrwała jedynie dzięki pożyczce zaciągniętej u obywateli powiatu śmigielskiego. Dość często jeździła na kredytach... Pod skrzydła PKP dostała się dopiero w 1949 roku. W następnych latach zmieniła szerokość torów z 1000-milimetrowych na 750 mm. Epoka parowozów skończyła się tu w 1974 roku.
Co rozpoczął u schyłku XIX wieku powiat, kontynuuje dziś gmina. Do śmigielskiej kolejki dołączyło również Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych. Lekko nie mają, bo ich tory i lokomotywy często wysiadają przy dopieszczanej przez województwo konkurencji... To wciąż ma być normalny, tylko trochę węższy pociąg. Lokomotywy LxD2, wagony motorowe MDXD2, wagoniki osobowe i transportowe, kursy do szkoły i do pracy na trasie ze Starego Bojanowa przez Śmigiel do Wielichowa. Do tego dwa wagony turystyczne, kursy specjalne (na zamówienie) oraz atrakcje dodatkowe – rajdy, przejażdżki bryczką...
Śmigiel, miasto wiatraków, uwadze turystów poleca malownicze parki, pałace i budowle sakralne na terenie całej gminy. W Białczu Starym zainteresowanie wzbudza była posiadłość Żółtowskich, zabudowania folwarczne z przełomu XIX i XX wieku, plebania z połowy XVIII wieku i najpiękniejszy w gminie kościół. Piękny jest też drewniany kościół z 1738 roku w
Historia: 1900 r.
Zawiadowca: UG Śmigiel (Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych ).
Kontakt: województwo wielkopolskie, SKPL Śmigielska Kolej Dojazdowa, 64-030 Śmigiel, ul. Leszczyńska 14, tel./fax 0-65 518 00 10.
Trasa: Stare Bojanowo - Śmigiel - Wielichowo.
Rozkład jazdy: całoroczny. Zobacz rozkład ważny do 31 marca 2009 r.
Zamawianie pociągów: tel./fax 0-65 518 00 10, 0 505 141 292.

Historia z zakrętami - Kaliska Kolej Dojazdowa

Historia tej kolejki jest długa i przez całe dziesięciolecia prosta. Dopiero w ostatnich latach przybyło jej zakrętów. Zmienia właścicieli, zmienia operatorów, jest zamykana, po czym rusza od początku.
Na kolejną prostą próbuje wyjść ze Starostwem Powiatowym w Kaliszu i Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych. Siedzibę ma w Zbiersku, a jej trasa (58 km) zaczyna się w Opatówku i kończy w Turku. Co do rozkładu, to warto przed wyjazdem sprawdzić u źródła.
Kaliska wąskotorówka wprowadza podróżnych w malowniczy krajobraz Wzgórz Opatowsko-Malanowskich. W Opatówku na turystów czeka Muzeum Historii Przemysłu. Mieści się w dawnej fabryce Adolfa Gottlieba Fiedlera. W pobliskim parku uwagę przyciąga najstarszy w Europie żeliwny mostek. Tory wąskotorówki prowadzą także do Russowa, gdzie stoi Dworek Marii Dąbrowskiej – Oddział Muzeum Okręgowego Ziemi Kaliskiej. W parku dworskim znajdziemy ekspozycję etnograficzną – zagrodę kaliską trójbudynkową, z podcieniową chałupą z 1870 r., stodołą i oborą. Wszystko jak z powieści "Noce i dnie".
Historia: 1916 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Kaliszu (Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych).
Kontakt: województwo wielkopolskie, SKPL Kaliska Kolej Dojazdowa, 62-830 Zbiersk, Zbiersk-Cukrownia 54, tel./fax 0-62 752 05 09.
Trasa: Opatówek – Turek (58 km).
Rozkład jazdy: sezonowy.
Zamawianie pociągów: tel./fax 0-62 752 05 09, 0 505 141 295.

Z Ptysiem i Balbinką - Maltańska Kolej Dziecięca w Poznaniu

I wszystko jasne. Pasażerowie są tu specjalni, przystanki – Ptyś, Balbinka i Zwierzyniec – adekwatne do nazwy kolejki, zawiadowca też z innej bajki – od autobusów i tramwajów. Malowniczą trasą wzdłuż poznańskiego jeziora Malta jeździ jeden z ostatnich w Polsce pociągów o szerokości toru 600 mm.
Trasa od stacji Maltanka, położonej w pobliżu Ronda Śródka, do stacji Zwierzyniec przy ogrodzie zoologicznym ma niecałe 4 kilometry. Piękne jest tu jezioro, godny podziwu kompleks rekreacyjno-sportowy z całorocznym stokiem narciarskim i saneczkarskim, ogródki zabaw dla dzieci, tory do jazdy na wrotkach i ścieżki rowerowe. Kolej prowadzona przez MPK Poznań kursuje w sezonie 2008 od 19 kwietnia do 19 października, codziennie od godz. 10.00 do 19.00 co godzinę w dni powszednie i co pół godziny w dni wolne od pracy.
Kilka razy w roku maltańskie wagoniki ciągnie parowóz na węgiel. Częściej nie może – wiadomo, ochrona środowiska... To najprawdziwszy Borsig. Parowozy tego typu były wykorzystywane przy przewożeniu materiałów z fabryk, a także przy pracach w kamieniołomach. Niestety, kilkudziesiąt lat temu większość z nich została pocięta na złom. Pojedyncze egzemplarze mogą wciąż znajdować się na zapleczach byłych budów i wyrobisk. Miłośnicy starych pojazdów szynowych przypuszczają, że w Polsce mogło się zachować tylko kilka takich lokomotywek.
Historia: 1956/1972 r.
Zawiadowca: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu.
Kontakt: województwo wielkopolskie, MPK, 60-244 Poznań, ul. Głogowska 131/133, tel. 0-61 869 93 61.
Trasa: Rondo Środka (Maltanka) – Nowe Zoo (Zwierzyniec, 3,85 km).
Rozkład jazdy: sezonowy - od drugiej połowy kwietnia do drugiej połowy października, codziennie od 10.00 do 19.00 co godzinę w dni powszednie i co pół godziny w dni wolne od pracy. Ceny biletów: od 2,50 do 4,50 zł.

Ciuchcia Retro nad klifem - Gryficka Kolej Dojazdowa

Nadmorska kolejka obchodziła niedawno 110 urodziny. I miała co świętować gmina Rewal, bo gdyby nie jej upór w negocjacjach z PKP, zabytkowa ciuchcia jeździłaby dziś w Afryce. Rewal przebił ofertę kupna zabytku, która napłynęła z Kenii.
Ciuchcia Retro, jak ją dzisiaj nazywają, obok czystej wody, pięknych plaż i cudownych widoków stanowi wizytówkę turystyczną regionu. Na 41-kilometrowej trasie z Gryfic do Pogorzelicy (średnia prędkość 25 km/h) nie brakuje atrakcji. Muzeum Kolejnictwa i zabytkowa parowozownia w Gryficach, klifowe wybrzeże w Rewalu, pałac nad jeziorem w Rybokarbach, ruiny w Karnicach, Dreżewie i Trzęsaczu, latarnia morska i Muzeum Rybołówstwa w Niechorzu... Z Pogorzelicy wiedzie trasa widokowa przy rezerwacie ptactwa wodnego na jeziorze Liwia Łuża. W Trzęsaczu kolejka przecina 15. południk, wyznaczający czas środkowoeuropejski.
W słoneczne dni Gryficka Kolej Dojazdowa zaprasza do odkrytych wagoników i zabytkowego wagonu barowego. Pierwsze kursy – w długi weekand majowy. Rozkład sezonowy obowiązuje codziennie od 1 maja do 30 września 2009 r.
Historia: 1896 r.
Zawiadowca: UG Rewal.
Kontakt: województwo zachodniopomorskie, Referat Transportu Kolejowego Urzędu Gminy Rewal, 72-344 Rewal, ul. Mickiewicza 19, tel./fax 0-91 38 422 35, 0 692 025 343.
Trasa: Gryfice Wąskotorowe - Trzęsacz - Pogorzelica (41 km). Na mapie.
Rozkład jazdy: sezonowy. Obowiązuje od 1 maja do 30 września 2009 r. Od 1 czerwca w piątki i soboty kursuje zabytkowy skład kolejowy z lokomotywą parową. Z Gryfic do Trzęsacza kolejka wyrusza codziennie o godzinie 8.40. Z Trzęsacza do Pogorzelicy odjeżdża o godz. 10.00, 11.30, 13.00, 15.10 i 17.00. Godziny odjazdów z Pogorzelicy do Trzęsacza: 10.45, 12.15, 14.10, 15.55 i 17.45. O godzinie 18.20 pociąg rusza z Trzęsacza do Gryfic, gdzie jest o 19.40. Bilety kosztują od 8,50 do 10 zł.
Zamawianie pociągów: tel./fax 0-91 38 422 35, 0 692 025 343.

Jantarowym expressem - Żuławska Kolej Dojazdowa

Najpierw było pięć kilometrów trakcji konnej z cukrowni Nowy Staw do Kościeleczek. A potem już... pojechało. Od 1905 roku Gdańsk miał połączenie wąskotorowe ze Sztutowem (45 km), następnie z Nowym Dworem Gdańskim i Malborkiem (1923 r., 75 km). W 1944 roku żuławskie wąskotorówki miały 350-kilometrową trakcję. Po wojnie nigdy nie było już tak dobrze.
W połowie lat 70. z nadwiślańskiej rzeczywistości zniknął Gdańsk Wąskotorowy i cała lewobrzeżna część Gdańskich Kolei Wąskotorowych. Turystów cieszył jeszcze Jantar Express, kursujący na trasie z Nowego Dworu do Sztutowa. Druga połowa lat dziewięćdziesiątych przyniosła wstrzymanie przewozów pasażerskich i ostateczną likwidację Gdańskich Kolei Dojazdowych.
W 2000 roku Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych zaczęło pisać nowy rozdział wąskich torów. Latem 2002 r. znowu jechał po nich pociąg. Rok później Żuławska Kolej Dojazdowa połączyła Nowy Dwór Gdański ze Sztutowem i Mikoszewem. Jeździ na zamówienie i według rozkładu (kwiecień – wrzesień). Ma trzy rumuńskie lokomotywy typu Lxd2 (lata 70.), wagon motorowy MBxd2 z 1986 r., pięć wagonów pasażerskich typu Bxhpi (45 miejsc) i dwa odkryte wagony pasażerskie typu BTxhpi (32 miejsca). Tabor pochodzi z Nasielska. W 2006 roku zmienił się operator; w lutym 2009 r. mocą wyroku sądowego doszło do powrotnej zmiany - na tory wraca Stowarzyszenie Miłośników Kolei Żelaznej.
Przejażdżka żuławską wąskotorówką jest bodaj największą atrakcją turystyczną tego regionu. Na trasie rumuńskich ciuchci, w sąsiedztwie miejscowości Rybina znajduje się obrotowy most kolejowy na Szkarpawie. To jeden z dwóch takich obiektów w Europie. Za kilka złotych z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny dojedziemy w godzinę i 10 minut. Przejażdżka z Jantara do Stegny zajmuje około 20 minut.
SŻKD uruchamia także pociąg edukacyjny. W programie: most obrotowy w Rybinie (jedyny czynny w Europie), największa stacja pomp odwadniających Żuławy w Chłodniewie, zabytkowy kościół w Stegnie (1656 r.), muzeum Stutthof, rezerwat kormoranów, Muzeum Bursztynu w Jantarze, pokazy akrobatyczne na koniach, hodowla strusi w Jantarze, pszczelarstwo - jedyny w Polsce miód cynamonowy, przekop delty Wisły, ostoja ptactwa wodnego "Mewia Łacha", pokazy artystyczne - napad indian na pociąg, walki rycerskie. Trasa i atrakcje do indywidualnego wyboru. Tel.: 0 603 086 992, 0 552 473 672.

To jest napad - Żnińska Kolej Powiatowa

Na ten pociąg napadają kowboje. Tylko spokojnie, już po wszystkim jest czas na wypalenie fajki pokoju. U organizatorów, skądinąd poszukiwanych listami gończymi, można zamówić też porwanie niewiasty, rzucanie lassem, strzelanie do puszek lub rytualne tańce przy ognisku. I pomyśleć, że kiedyś żnińska kolejka woziła tylko buraki.
Codzienne kursy rozkładowe na trasie Żnin – Wenecja – Biskupin – Gąsawa (12 km) pociąg rozpoczyna w kwietniu (ostatni kurs w końcu sierpnia). Bilet normalny w obie strony kosztuje 13 złotych. Dla grup zorganizowanych (powyżej 20 osób) - 9 zł.
Od marca 2002 roku, kiedy mienie PKP przejęła spółka Starostwa Powiatowego w Żninie i Urzędu Gminy Gąsawa, jest pierwszą w Polsce samorządową kolejką wąskotorową. Ma 112 lat, zawsze czuje się młodo, jest dumna z jednego z niewielu na świecie czynnych parowozów Px38. Nazywają go Leon.

Jesteśmy na Pałukach, przy Szlaku Piastowskim. Co stacja, to muzeum: ziemi pałuckiej – w Żninie, kolejki wąskotorowej – w Wenecji, archeologiczne – w Biskupinie. Region Pałuk odwiedza ok. 300 tysięcy turystów rocznie. Kolejka ze Żnina wyrusza codziennie aż sześciokrotnie.
Historia: 1893 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Żninie, UG Gąsawa (Żnińska Kolej Powiatowa sp. z o.o.).
Kontakt: województwo kujawsko-pomorskie, Żnińska Kolej Powiatowa sp. z o.o., 88-400 Żnin, ul. Potockiego 4, tel. 0-52 30 20 492, kolejka@znin.pl, zkp@paluki.pl.
Trasa: Żnin - Wenecja - Biskupin – Gąsawa.
Rozkład jazdy: sezonowy (kursuje od 1 maja do 31 sierpnia 2009 r. i podczas wrześniowego Festynu Archeologicznego w Biskupinie. Pierwszy kurs o godz. 9.00., ostatni - o 16.00. Bilety: w obie strony - 18 zł, w jedną stronę - 10 zł.
Zamawianie pociągów: tel. 0-52 30 20 492, kolejka@znin.pl, zkp@paluki.pl.

Nadwiślanin odjeżdża o 10.15 - Nałęczowska Kolej Dojazdowa

Na początku były konie i drewniane tory. Łączyły folwark z cukrownią. W latach 20., już po żelaznych szynach, do Nałęczowa pędziły rosyjskie "samowarki". Kolejka miała w swoich dziejach połączenie ze statkiem kursującym między Sandomierzem a Warszawą, a także najszybszy rozdział – luksusowe "luxtorpedy".
Z całej tej historii pozostało ponad 40 km torów. Starostwo powiatowe w Opolu Lubelskim doczepiło do niej 4 lokomotywy spalinowe, wagoniki w stylu retro (202 miejsca) i dobrze zaopatrzony bar. Pociąg turystyczny Nadwiślanin wraca w kwietniu na trasę Nałęczów Wąskotorowy – Karczmiska (24 km). Na zamówienie jeździ też do Opola Lubelskiego lub Poniatowej. Podróżowanie w tempie spacerowym (20 km/h) pozwala wycieczkowiczom nacieszyć oko krajobrazami Wyżyny Lubelskiej. Tor wije się wśród malowniczych wzniesień i dolin.
Wszystko tutaj zachwyca: strzelista wieża wąwolnickiego kościoła, legendy związane z miejscem kultu Matki Bożej Kębelskiej, bażanty, kuropatwy, wreszcie – lekkie kołysanie w wagonikach doczepionych do czerwonej lokomotywy. Jest też czas na odpoczynek na leśnej polanie, kiełbaski przy ognisku i regionalne pierogi z bobem. W Karczmiskach warto zwiedzić stację i izbę pamięci kolejki wąskotorowej. Bilet "tam i z powrotem" kosztuje 25 zł, ulgowy - 15 zł. Wyjazd z Nałęczowa o 10.15 i 14.25.
Historia: 1892 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Opolu Lubelskim.
Kontakt: województwo lubelskie, Nałęczowska Kolej Dojazdowa, 23-310 Karczmiska, tel. 0-81 828 70 18, nkd@interia.pl.
Trasa: Nałęczów Wąskotorowy - Karczmiska (24 km); na zamówienie: Nałęczów Wąskotorowy – Opole Lubelskie (33 km).
Rozkład jazdy: sezonowy. Kolejka kursuje od maja do połowy października (odjazdy o godz. 10.15 i 14.25). Ze stacji Karczmiska pociąg wyrusza o godz. 9.15 i 13.30.
Zamawianie pociągów: tel. 0-81 828 70 18, 0 506 346 639.

Powrót na tor - Starachowicka Kolej Wąskotorowa

Przemysłowy, a później także osobowy etap jazdy na trasie Starachowice – Iłża, rozpoczęty w 1950 roku, miał metę na początku lat 90. Pierwsza oferta turystyczna starachowickiej kolejki (1990 r.) też wygasła - wraz z likwidacją połączenia w 1994 r. Potem był długi czas trójstronnych negocjacji na linii PKP – powiat starachowicki - Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych. Następny mały pociąg ze Starachowic wyruszył 8 maja 2004 roku.
Lokomotywa Wls75 ciągnie dwa „letniaki”. Przejażdżka na 5-kilometrowej trasie ze Starachowic Wschodnich Wąskotorowych do Lipia i z powrotem trwa ok. godziny. W Lipiu jest przerwa, którą można spędzić na „drezynowaniu” po końcowym odcinku trasy. Bilet na kolejkę kosztuje kilka złotych, rodzinny – kilkanaście.
Stacja początkowa SKW znajduje się w najstarszej dzielnicy Starachowic – Wierzbniku. Niedaleko jest stąd do zespołu dawnego Wielkiego Pieca, mieszczącego obecnie Muzeum Przyrody i Techniki. Z wagoników kolejki podziwiać będziemy uroki Puszczy Iłżeckiej, wsłuchiwać się w opowieści o potyczkach powstańców styczniowych, w końcu dotrzemy do Dębowej Góry, w okolicach której zaobserwować można czarnego bociana. Czekają na nas też leśne szlaki turystyczne.
2 maja 2008 roku na stacji w Iłży miało miejsce oficjalne otwarcie iłżeckiego odcinka Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Pociąg odjeżdża stąd w kierunku stacji Marcule Nadleśnictwo. Od 2009 r. nowym operatorem SKW jest Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych z Bytomia.
Historia: 1950 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Starachowicach (Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu).
Kontakt: województwo świętokrzyskie, Starachowicka Kolej Wąskotorowa, 27-200 Starachowice, ul. Targowa 17, tel. 0-41 276 09 41, kontakt@skw.org.pl.
Trasa: Starachowice - Lipie - Marcule - Iłża.
Rozkład jazdy: sezonowy, od maja do końca września w niedziele oraz 1 i 2 maja. Na trasie Iłża - Marcule Nadleśnictwo kolejka odjeżdża o godz. 11.00, 14.00 i 17.00, ze stacji Marcule Nadleśnictwo - o 13.00, 16.00 i 19.00. Na odcinku Starachowice Wschodnie Wąskotorowe - Lipie odjazdy o godz. 10.30, 13.30, 17.00. Ceny biletów na oba odcinki (tam i z powrotem): 16 zł - normalny, 8 zł - ulgowy.
Zamawianie pociągów: tel. 0-41 276 09 41.

Co ma Ponidzie do wieloryba - Świętokrzyska Kolej Dojazdowa

Ma za sobą służbę w wojsku – najpierw austriackim, a od 1918 roku – polskim. W czasie pokoju obsługiwała cukrownie, cegielnie, tartaki, młyny i gorzelnie. Już w okresie międzywojennym woziła pasażerów. Jej elitarną klientelą w okresie okupacji były grupy organizacji podziemnych Kielecczyzny. Po wojnie jeszcze prawie pół wieku służyła pasażerom i przemysłowi. Spadkobierczynią historii jędrzejowskiej i pińczowskiej kolei jest dziś turystyczna Ciuchcia Express Ponidzie.
Świętokrzyska Kolej Dojazdowa CEP (1992 r.) – bo tak brzmi jej pełna nazwa – kursuje na 31-kilometrowej trasie Jędrzejów – Pińczów. Zgodnie z rozkładem, po raz pierwszy w tym roku wyruszy 27 kwietnia (ostatni kurs – 28 września). Uroki Zespołu Parków Krajobrazowych Ponidzia, podziwiane z pokładu wagonu plenerowego (bez okien) lub letniego (bez dachu), należą do największych atrakcji turystycznych regionu. Wagon – bufet jest za ciuchcią, a kierownik pociągu i maszynista - pod telefonem (0 695 592 838, 0 695 592 837). Jesteś autostopowiczem, tzn. lokostopowiczem – zapisz numery. Kolejka zabierze cię po drodze.
Do Jędrzejowa z Kielc – drogą nr 7 – jest 35 kilometrów. Odjazd pociągu ze stacji Jędrzejów Wąski – o godz. 10.00 (patrz: rozkład jazdy). Na stacji końcowej ciuchcia jest przed 12.00, w drogę powrotną rusza 2,5 godziny później. Przerwa w podróży to czas zwiedzania Pińczowa. Duże wrażenie na przyjezdnych robi tu szkielet wieloryba sprzed milionów lat. Do zobaczenia w kamieniołomach. Do zobaczenia na torach.
Historia: 1924 r.
Zawiadowca: Starostwo Powiatowe w Jędrzejowie (Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa Ciuchcia Ekspres Ponidzie sp. z o.o.).
Kontakt: województwo świętokrzyskie, Świętokrzyska Kolej Dojazdowa, 28-300 Jędrzejów, ul. Dojazd 1, tel. 0-41 386 22 55, 0 605 785 635, expressponidzie@z.pl.
Trasa: Jędrzejów Wąski - Pińczów (31 km).
Rozkład jazdy: sezonowy. Pociągi rozkładowe w 2009 r.: 26.04, 03.05, 10.05, 17.05, 24.05, 31.05, 07.06, 14.06, 21.06, 28.06, 05.07, 12.07, 19.07, 26.07, 02.08, 09.08, 16.08, 23.08, 30.08, 06.09, 13.09, 20.09 i 27.09. Odjazd z Jędrzejowa o godz. 10.00 (powrót ok. godz. 18.00). Bilet normalny z Jędrzejowa do Pińczowa i z powrotem kosztuje 25 zł (ulgowy - 15 zł).
Zamawianie pociągów: tel. 0-41 386 22 55, 0 605 785 635.

Jaki piękny koniec świata - Bieszczadzka Kolej Leśna

Najsłynniejsza z polskich wąskotorówek. Popularnością dorównuje jej jedynie Żnińska KP. Ale tylko bieszczadzka ciuchcia jedzie na koniec świata. Ten koniec ma swój początek na stacji Cisna-Majdan. Zabytkowy pociąg podróżuje stąd na wschód - do oddalonego o 11 kilometrów Przysłupia, lub pokonuje w spacerowym tempie 17-kilometrową trasę zachodnią - do Woli Michowej. Od 1 lipca 2009 r. ta druga zostaje wydłużona o 3 kilometry - do Smolnika. Przed nami tory i dzika przyroda.
Zaczęła jeździć jeszcze w XIX wieku. Z najstarszych obiektów przetrwały tylko budynki stacji i magazynu w Cisnej. Wagony towarowe pochodzą z lat 50. XX wieku, lokomotywy i osobówki pamiętają lata 70. Od 1996 roku są oczkiem w głowie Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. Rok później na leśne tory wróciły pociągi turystyczne. Nowy sezon BKL rusza w maju. Rusza też – ku uciesze jej miłośników - projekt reaktywacji 7-kilometrowego odcinka łączącego Wolę Michową z Łupkowem.
Trasa Majdan – Przysłup. Z głównej stacji i siedziby fundacji w Majdanie jest 15 minut drogi do Cisnej. Dookoła wysokie, zalesione szczyty. Prowadzi stąd czerwony szlak na Wołosań, najwyższą górę Wysokiego Działu, z pięknymi widokami na pasmo Durnej i Łopiennika. Po kolejnym kwadransie kolejka dociera do Dołżycy, wsi, w której odnajdziemy czarny szlak wędrówki na Łopiennik (1,5 godz.). Na stację w Przysłupiu pociąg przyjeżdża po godzinie i 10 minutach podróży. Widać stąd wysokie Bieszczady – grupę Tarnicy aż po Halicz. Jeszcze lepsze widoki są ze szczytu Jasła, do którego z przełęczy mamy 1,5 godziny drogi.
Trasa Majdan – Wola Michowa - Smolnik. Po drodze przystanki w Żubraczem, Solince, Balnicy i Maniowie. Początkowo tory biegną wzdłuż drogi karpackiej Cisna - Komańcza, a dalej - w szpalerach zieleni - doliną rzeki Solinka, pasmem granicznym przez dawne wsie Solinka i Balnica, wzdłuż rzeki Osława, do Maniowa i Woli Michowej. Od 1 lipca 2009 r. jedziemy jeszcze 3 km - do Smolnika. Cztery kilometry dalej jest Łupków...
Historia: 1898 r.
Zawiadowca: Lasy Państwowe (Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej).
Kontakt: województwo podkarpackie, Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, 38-607 Cisna, Majdan 17, tel. 0-13 468 63 35,
ciuchcianasza@vp.pl.
Trasa: Majdan – Przysłup (11 km), Majdan – Wola Michowa (17 km) - Smolnik (20 km).
Rozkład jazdy: sezonowy (od maja do września). Zobacz rozkład.
Zamawianie pociągów: tel. 0-13 468 63 35, ciuchcianasza@vp.pl

Źródło: NaszeMiasto.pl
pospieszny - 21-06-2009, 11:29
Temat postu:
Oczywiście tytułem promocji,staranności i gruntownego opracowania nie znalazła się powyżej linia z najdłuższym w Europie tunelem wąskotorowym!
Paradoks - 05-03-2010, 08:48
Temat postu: Koleje wąskotorowe
Otwieram ten temat w celu zbierania i dzielenia się informacjami na temat linii wąskotorowych w Polsce, ich stanu, tempa dewastacji a także prób ratowania i odbudowy tego co po nich pozostało. Jako pierwszy przykład podaje linię Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz, szczegółowe informacje w linku poniżej:
http://www.gkw.pl/pl-rudy.htm
pospieszny - 05-03-2010, 09:15
Temat postu:
Jedyny i najdłuższy tunel w Europie,więcej informacji : http://waskotorowka.prv.pl/
Mih - 05-03-2010, 09:36
Temat postu:
Kolejka w Rudach ma swoją własną stronę internetową, www.wmdrudy.com .Niestety jest to nowa wersja, jeszcze niewiele tam informacji. Obecnie zachowało się jakieś 7 km toru Stanica-Paproć, reszta zasiliła wielkie piece dzięki Panom Złomiarzom. Kolejką opiekuje się Urząd Gminy w Kuźni Raciborskiej, który wiąże z nią spore nadzieje - planowany jest remont szlaku Rudy-Paproć (bo się sypie), powrót trakcji parowej, w przyszłości dalsza odbudowa. Same Rudy są tłumnie odwiedzane w weekendy ze względu na zabytkowy klasztor i przyległy park.
Artur - 13-03-2010, 04:13
Temat postu:
Mih, Dzięki panom złomiarzom którzy udawali że opiekują się tą kolejką, oj znamy my tego pana bo i u nas wcześniej też próbował różnych numerów wiec został z TOZK usunięty i zają się ową kolejką gdzie rozebrał wiele torów niestety o innych eksponatach nie wspominając Crying or Very sad
Iktorn - 13-03-2010, 09:47
Temat postu:
W Ełku jest ciekawa wąskotorówka. Cała stacyjka i muzeum kolejnictwa znajduje się kilka metrów do stacji Ełk PKP.
W ciągu ostatnich 3 lat miasto zainwestowało w kolejkę, w Sypitkach, gdzie obecnie kolejka kończy bieg, zrobiono wreszcie porządne zaplecze dla turystów, ogrodzono całość, postawili toalety, jest duży grill. Chodzą słuchy, że ma być też remontowany most na rzece, aby kolejka mogła docierać do Turowa.

Link do strony: http://www.mosir.elk.com.pl/ekw/
Dominik - 07-04-2010, 13:29
Temat postu:
Rewal: Będzie remont wąskotorówki

Urząd Gminy Rewal ogłasza przetarg na Opracowanie Dokumentacji Wykonawczej dla zadania pn. Rewitalizacja zabytkowej linii Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej - remont budynków i budowli wraz z zagospodarowaniem terenu dla następujących obiektów:

1) remont i przebudowa linii kolejowej na działkach o numerach geodezyjnych: 46 w obrębie Trzęsacz, 419/2 w obrębie Rewal - l, 443 w obrębie Śliwin. 318 i 319 w obrębie Niechorze i 69/3 w obrębie Pogorzelica;
2) budowę: budynku dworca kolei wąskotorowej z zapleczem gastronomicznym i punktem informacji turystycznej o powierzchni zabudowy - 159,55 m2, powierzchni użytkowej - 236.16 m2 i kubaturze - 1209,8 m3, budynku rowerowni o powierzchni zabudowy - 41.04 m2, powierzchni użytkowej - 36,54 m2 i kubaturze - 137,65 m3, wiaty peronowej o powierzchni w rzucie 106,6 m2 z peronami wraz z wewnętrznymi i zewnętrznymi instalacjami: sanitarnymi i elektrycznymi, oświetlenia terenu, przebudowę dróg i ciągów pieszych (ulice: Dworcowa i Pałacowa), utwardzenia terenu z miejscami parkingowymi w m. Trzęsacz, na działkach o numerach geodezyjnych 8, 26, 29 i 46 w obrębie Trzęsacz;
3) budowę: budynku dworca kolei wąskotorowej z zapleczem gastronomicznym i
punktem informacji turystycznej o powierzchni zabudowy - 159,55 m2, powierzchni użytkowej - 236,16 m2 i kubaturze - 1209,8 m3, budynku rowerowni o powierzchni zabudowy - 41,04 m2, powierzchni użytkowej - 36,54 m2 i kubaturze - 137,65 m3, wraz z wewnętrznymi i zewnętrznymi instalacjami: sanitarnymi i elektrycznymi, oświetlenia terenu, peronów, utwardzenia terenu z miejscami parkingowymi w m. Śliwin, na działce o numerze geodezyjnym 443 w obrębie Śliwin;
4) przebudowę z częściową zmianą sposobu użytkowania budynku dworca kolei wąskotorowej z zapleczem gastronomicznym i punktem informacji turystycznej o powierzchni zabudowy - 341,50 m2, powierzchni użytkowej - 649,88 m2 i kubaturze - 3541,35 m3, budowę budynku rowerowni o powierzchni zabudowy - 37,93 m, powierzchni użytkowej - 30,32 m2 i kubaturze - 124,31 m3 wraz z wewnętrznymi i zewnętrznymi instalacjami: sanitarnymi i elektrycznymi, oświetlenia peronów i terenu, budowę dodatkowego peronu z wiatą peronową o powierzchni w rzucie 106,6 m2, przebudowę dróg i ciągów pieszych (ulica Dworcowa) w Rewalu, na działach o numerach geodezyjnych 129, 134/3 i 419/2 w obrębie Rewal - 1;
5) budowę: budynku dworca kolei wąskotorowej pn. Niechorze Latarnia z zapleczem gastronomicznym i punktem informacji turystycznej o powierzchni zabudowy - 159,55 m2, powierzchni użytkowej - 236,16 m2 i kubaturze - 1209,8 m3, budynku rowerowni o powierzchni zabudowy - 41,04 m2, powierzchni użytkowej - 36,54 m i kubaturze - 137,65 m wraz z wewnętrznymi i zewnętrznymi instalacjami: sanitarnymi i elektrycznymi, oświetlenia terenu, peronów, utwardzenia terenu z miejscami parkingowymi w m. Niechorze, na działce o numerze geodezyjnym 318 w obrębie Niechorze;
6) remont i przebudowę budynku dworca kolei wąskotorowej z zapleczem gastronomicznym o powierzchni zabudowy - 311,86 m2, powierzchni użytkowej - 289,96 m2 i kubaturze - 1675,0 nr, budowę budynku informacji turystycznej i toalety publicznej o powierzchni zabudowy - 154,56 m2, powierzchni użytkowej - 117,74 m2 i kubaturze 547,0 m3 wraz z wewnętrznymi i zewnętrznymi instalacjami: sanitarnymi i elektrycznymi, przebudowę peronów z wiatą peronowa o powierzchni w rzucie 106.6 m2, oświetlenie peronów, przebudowę dróg i ciągów pieszych w m. Niechorze, na działach o numerach geodezyjnych 319, 29 i 753/19 w obrębie Niechorze;
7) przebudowę z częściową zmianą sposobu użytkowania budynku dworca kolei wąskotorowej z zapleczem gastronomicznym i punktem informacji turystycznej o powierzchni zabudowy - 107.10 m2, powierzchni użytkowej - 134,19 m2 i kubaturze - 914,63 m3, budowę budynku rowerowni o powierzchni zabudowy - 41,04 m, powierzchni użytkowej - 36.54 m i kubaturze - 137,65 m3 wraz z wewnętrznymi i zewnętrznymi instalacjami: sanitarnymi i elektrycznymi, oświetlenia peronów i terenu, budowę dodatkowego peronu, utwardzenie terenu z miejscami parkingowymi w m. Pogorzelica, na działce o numerze geodezyjny 69/3 w obrębie Pogorzelica;
8) remont nawierzchni mostu drogowo-kolejowego w m. Niechorze, na działce o numerze geodezyjnym 748/1 w obrębie Niechorze. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.rewal.pl .

Źródło:UG Rewal
ET40 - 08-04-2010, 21:55
Temat postu:
Forum kolejki w Białośliwiu: www.wkp600mm.fora.pl .
Wszystko co chcielibyście wiedzieć o tej kolejce wchodzącej w skład dawnych WKP tam jest Smile.
holdman - 09-04-2010, 13:01
Temat postu:
Ja polecam zapoznanie się z ożywioną po 9 latach walki w pocie czoła Koszalińską Kolej Dojazdową.
http://www.waskotorowka.koszalin.pl/
Romanek - 09-04-2010, 13:06
Temat postu:
Co do kolejki w Białośliwiu, to może dobrze że przejęło ją niedawno starostwo. Nie wiadomo ale może coś się zmieni, bo w tej chwili, moim zdaniem, nie dzieje się tam za dobrze.
Co jakiś czas w różnych wydawnictwach promujących region a nawet w przewodnikach turystycznych, wymieniana jest ona jako wielka atrakcja turystyczna. Atrakcja, pytam się dla kogo??? Chyba dla panów z Towarzystwa Wyrzyska Kolejka Powiatowa!
Mieszkam w Pile i do Białośliwia mam 27 km, bardzo chętnie, jako miłośnik kolei, skorzystałbym z tych atrakcji.Czytam lokalną prasę, oglądam lokalną telewizję, słucham lokalnego radia i nigdzie jakoś nie słyszę aby w jakiś sposób można było korzystac z tych atrakcji.
Owszem, parę razy już po fakcie dowiedziałem się że był zorganizowany jakiś przejazd dla dzieci ze szkoły takiej albo takiej, do odległej raptem o 3 km stacji Kocik Młyn.
W zeszłym roku, jakoś na jesień, całkiem przypadkiem dowiedziałem się że ma byc organizowany jakiś przejazd. Myślę-wreszcie pojadę. Oczywiście nigdzie nic, to szukam w internecie. I faktycznie jest, w dniu takim a takim, jadą, podany program i... TYLKO DLA GRUP ZORGANIZOWANYCH.
Jeśli tak ma wyglądac wielka atrakcja turystyczna powiatu pilskiego, to w ten sposób turystów nie przyciągniemy. A na czym jak nie na turystach-pasażerach ma zarabiac taka kolejka aby się utrzymac?
I jeszcze jedno. Wagony towarowe stojące na stacji, są w opłakanym stanie! Nie chodzi o to aby je wszystkie naraz wyremontowac, ale poprostu zabezpieczyc. Do tego nie trzeba wielkich pieniędzy, wystarczy młotek, gwoździe, parę desek, aby mogły doczekac lepszych czasów-a może lepszych właścicieli-bo w tym stanie nie doczekają napewno!
Klałd - 09-04-2010, 13:38
Temat postu:
Dominik napisał/a:
Rewal: Będzie remont wąskotorówki

Urząd Gminy Rewal ogłasza przetarg na Opracowanie Dokumentacji Wykonawczej dla zadania pn. Rewitalizacja zabytkowej linii Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej .......


Szkoda że nic nie mówią o remoncie do Trzebiatowa. W ten sposób kolejka jest prawie odizolowana od normalnej kolei. Chyba w 1995 albo 1996 jeździłem nią i pamiętam (chyba) 14 par pociagów w Pogorzelicy, z czego wiele do Trzebiatowa (Lxd2 + 3 wagony rumuńskie) oraz 2 pary całoroczne. Jak miłe było zaskoczenie, gdy przyjechałem tam pierwszy raz rano i rozbiłem namiot w pobliżu linii Pogorzelica - Niechorze. Rano budził mnie pierwszy pociąg. Gdyby nie pozwolono na dewastację tego odcinka, większy sens miałoby utrzymywanie linii Trzebiatów-Kołobrzeg i turyści nadal by się przesiadali w Trzebiatowie. Może kiedyś....ale złomiarze napewno działają ostro by tak się nie stało.

W sumie tam byłem 3 razy, ostatni raz w 2003. Wtedy wybór miejscowości nie był oczywiście przypadkowy.
pospieszny - 23-07-2010, 19:44
Temat postu:
Ciuchci nieśpieszny bieg przez lasy i łąki!

Bieszczadzka kolejka leśna cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem turystów przyjeżdżających w Bieszczady. Nie brak malkontentów, którym przeszkadza, że jedzie za wolno. Ale dla większości pasażerów nieśpieszny bieg przez lasy i łąki jest największą atrakcją.
- W ubiegłym roku przewoziliśmy 1500 osób dziennie. Na początku tego sezonu było mniej turystów, sądzimy, że przyczyniła się do tego powódź. Teraz znów coraz więcej osób chce się przejechać ciuchcią. Mamy dwa kursy w rozkładzie, do Przysłupa i Smolnika, ale gdy zbierze się więcej chętnych, puszczamy dodatkowy do Balnicy - mówi Stanisław Wermiński, prezes fundacji.
Z myślą o turystach uruchamiane są nie tylko dodatkowe pociągi. Wreszcie na stacji w Majdanie stanęły toalety z prawdziwego zdarzenia. - To dla nas inwestycja na wagę złota - dodaje Wermiński. Wyremontowany został budynek stacji, mieści się w nim siedziba fundacji. W niedalekiej przyszłości znajdzie się w nim punkt informacji turystycznej. Będzie także przechowalnia bagażu. Turyści będą mogli pozostawić nie tylko plecaki, ale także rowery. - Planujemy remont głównego budynku na stacji w Majdanie. Chcemy przekształcić go na centrum przyrodniczo-edukacyjne. Pomyśleliśmy, że turysta, który czasem musi zaczekać na pociąg, zajrzy do tego centrum. Przez stację przewija się mnóstwo młodych ludzi, chcemy ich zainteresować walorami przyrodniczymi regionu. Może obejrzą film, zobaczą ekspozycję przyrodniczą - zapowiada prezes.

Remont dworca i tworzenie centrum edukacyjnego są częścią dużego projektu, który realizuje fundacja. - Realizacja wszystkich zadań będzie kosztowała ponad 1,7 mln zł. Złożyliśmy wniosek do Regionalnego Programu Operacyjnego i nasz projekt został przyjęty. Dostaliśmy dofinansowanie w wysokości ponad 800 tys. zł. Niedawno przelano nam pierwszą transzę 220 tys. zł. Będziemy mogli rozliczyć część wykonanych robót, m.in. innymi zakup wagoników, remont torowiska, naprawę lokomotywy - wyjaśnia Wermiński.

Fundacja kupiła siedem wagoników towarowych i przerabia je, by przewozić ludzi. Cztery są w przebudowie. W remoncie jest także parowóz, który budowany był w Polsce na licencji radzieckiej w latach 50. Zachowało się zaledwie kilka egzemplarzy. Ten, który jest teraz remontowany, stał w Ostrowitem k. Rypina. Fundacja kupiła go dwa lata temu. - W sumie mamy pięć lokomotyw. Kilka kupiliśmy w cenie złomu. Mamy też taką wspaniałą zabawkę dla dużych chłopców, małą lokomotywę Las, którą kupiliśmy w cukrowni Kruszwica. Na bieszczadzkie warunki jest trochę za lekka, a czasem pociągnie 1-2 wagoników - opowiada prezes.

Parowozy na zimę są chowane do parowozowni. Ale jest to nieogrzewany i nieocieplony budynek i dlatego z każdej lokomotywy trzeba przed zimą spuścić wodę. I właśnie remont parowozowni będzie najbardziej kosztownym zadaniem, jakie fundacja będzie realizować w ramach dofinansowywanego przez unię projektu. Wyremontowany budynek będzie na tyle ciepły w środku, że nie trzeba będzie spuszczać wody z parowozów, a pracownicy zatrudnieni przez fundację, będą mogli wykonywać drobne remonty lokomotyw i wagonów. - Szacujemy, że koszt remontu parowozowni wyniesie ok. 400 tys. zł - wylicza Wermiński.

Na realizację całego projektu fundacja ma trzy lata.

Źródło: Gazeta Wyborcza Rzeszów
Rafaello1973 - 17-04-2011, 18:29
Temat postu:
Mam pytanie ,tak z ciekawosci może ktoś się orientuje jak się jedzie E20 warszawa - Poznań , widać że od stacji Krzewie kolo Kutna odchodzi jakaś linia wąskotorowa.Co to była za kolejka czy jeszcze coś kursuje , może jakies drezyny ,albo towarówki i jaki jest stan torów? ( z okien pociągu widać że te idące wzdłuż Krzewia nie są złe). Smile
Anonymous - 18-04-2011, 11:41
Temat postu:
Rafaello1973: To część Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. W całości nieczynna.
Leśny Dziadek - 14-05-2011, 06:57
Temat postu:
A ja zapraszam na "kultowe" już (hehehe) forum poświęcone w całości kolejkom wąskotorowym, baza wiedzy, wydarzeń i sporów Wink

www.750mm.pl
adamec21 - 23-11-2011, 07:06
Temat postu:
Witam. Wie ktoś, gdzie można znaleźć informacje na temat starych połączeń wąskotorowych np. z Leszna do Góry Śląskiej albo z Witaszyc do Woli Książęcej?
AliceW - 08-05-2013, 12:39
Temat postu:
przez moje miasto biegnie linia górnośląskiej kolei wąskotorowej, ale jest czynna tylko w sezonie letnim. zastanawiam się jak to jest z innymi "wąskotorówkami" w kraju? ktoś wie?
Gorbik - 20-08-2013, 11:10
Temat postu:
No niestety jest wiele nieczynnych takich tras w Polsce a szkoda bo mogło by się ziścić że koleją wąsko torową dookoła Polski ; ) czego wam i sobie życzę : )
hanys - 03-09-2013, 15:07
Temat postu:
Sieź kolejek waskotorowych najgęstsza była bez wątpienia w woj. śląskim.
Wąskim torem można było pojechać między innymi w Raciborzu, Rybniku, Siemianowicach, Katowicach, Lublińcu.

Żałuje, że nie ma już lublinieckiej kolejki leśnej która kursowała w relacji Lubliniec Kokotek - Pawonków.
Wielką stratą jest zniszczenie w 90 % wąskotorówek na terenie Gliwic i stacji wąskotorowej z zapleczem którego nie powstydziła by sie żadna stacja kolei normalnotorowej a mianowicie Gliwice Trynek
ShoshanaVip2180 - 02-10-2013, 10:27
Temat postu:
Kurde jesteś naprawde wielki znawca Szacun!!!!
szy_mat - 03-11-2015, 00:26
Temat postu:
Ja latem tego roku zrobiłem sobie małe kółeczko po wąskotorówkach, oczywiście między nimi torem normalnym Wink , niestety rozkład pozwolił na zwiedzenie "na raz" tylko kolei Sochaczewskiej, Koszalińskiej i Żuławskiej, no i można jeszcze doliczyć Łódź->Lutomiersk...

Jedno z bardziej udanych kółeczek wyszło, może następnym razem uda się pojechać na Gryficką KD, może jeszcze Czechy i Słowacja i tamtejsze wąskotorówki...
Beatrycze - 01-07-2016, 12:23
Temat postu:
Co słychać na kolejach wąskotorowych?

Lipiec i sierpień to czas najintensywniejszych przewozów kolejami wąskotorowymi, które głównie obsługują turystów. Przynajmniej niektórzy z zarządców przygotowali zmiany na lepsze. Do takich należy przywrócenie połączeń do Rosnowa na Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, umieszczenie rozkładów jazdy w popularnych wyszukiwarkach oraz nowe kanały dystrybucyjne.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/nowosci-na-wybranych-kolejach-waskotorowych--77193.html
Beatrycze - 11-01-2019, 09:24
Temat postu:
Nowości o kolejkach wąskotorowych w Żninie i Białośliwiu (na prześwit toru 600 mm) oraz w Jędrzejowie (750 mm prześwit toru).


Pirat - 23-08-2019, 19:20
Temat postu:
Ciuchcie wąskotorowe pozwalają zachować dziedzictwo kolei

Z atrakcji, jaką jest przejazd koleją wąskotorową, w 2018 roku skorzystało prawie 900 tysięcy osób. To dobry prognostyk na przyszłość, ponieważ zauważalny jest wzrost rentowności działalności operatorów wąskotorowych, ocenia Urząd Transportu Kolejowego.

Czytaj więcej na wnp.pl
Pirat - 28-09-2019, 23:56
Temat postu:
Wąskie tory, ale wielka przygoda. Największą popularnością cieszy się Bieszczadzka Kolej Leśna

W ubiegłym roku kolejki wąskotorowe w Polsce przewiozły prawie milion pasażerów. Najwięcej, bo aż sześć czynnych kolei wąskotorowych wciąż jeździ po Wielkopolsce. Najpopularniejsza pozostaje jednak Bieszczadzka Kolej Leśna.

Dziś kolejki wąskotorowe to przede wszystkim atrakcja dla turystów i dziedzictwo kultury technicznej, zapewniające podróż wyjątkowym, zabytkowym taborem w miejscach o szczególnych walorach przyrodniczych oraz historycznych. Niektórzy z nas pamiętają jeszcze czasy, gdy były one uzupełnieniem regularnych połączeń PKP.

Czytaj więcej na fleetguru.eu
Pirat - 12-07-2020, 19:28
Temat postu:
Rewitalizacja kolejek wąskotorowych. Zaczyna się lato na wąskim torze

Obostrzenia obowiązują także w wagonach turystycznych, jednak kolejki wąskotorowe coraz liczniej ruszają po przedłużonej zimie.

Czytaj więcej na regiony.rp.pl
Ralny - 11-07-2022, 18:24
Temat postu:
Koleje wąskotorowe w Polsce – czyli sposób na udane wakacje

Wąskotorówki to wspomnienie dawnych lat, kiedy to kolejki poruszające się po torach o rozstawie szyn mniejszym niż standardowy (przyp. red. 1435 mm) wspierały normatywne linie kolejowe. Niektóre koleje wąskotorowe powstały już ponad 100 lat temu. Były wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu i turystyce. W czasie wojny były przewoziły żołnierzy i zaopatrzenie na front. Wiele z nich do tej pory zostało zniszczonych lub totalnie zaniedbanych.

Czytaj więcej:
https://www.sektorkolejowy.pl/koleje-waskotorowe-w-polsce-czyli-sposob-na-udane-wakacje/
Ralny - 12-08-2022, 15:34
Temat postu:
„Poznaj polskie koleje wąskotorowe” - przewodnik UTK

Urząd Transportu Kolejowego wydał przewodnik „Poznaj polskie koleje wąskotorowe”. W wydawnictwie skierowanym do turystów znalazły się kompleksowe informacje praktyczne o kolejach wąskotorowych w Polsce. Przewodnik uzyskał turystyczny znak jakości „Polska” nadawany przez Polską Organizację Turystyczną.

Czytaj więcej:
https://www.utk.gov.pl/pl/aktualnosci/19088,Poznaj-polskie-koleje-waskotorowe-przewodnik-UTK.html
Ralny - 17-04-2023, 17:27
Temat postu:
Koleje wąskotorowe zapraszają na majówkę

Tradycyjnie, w okolicach weekendu majowego większość kolejek wąskotorowych rozpocznie sezon turystyczny. Zapraszamy na szybki przewoźnik.

Czytaj więcej:
https://kolejowyportal.pl/koleje-waskotorowe-zapraszaja-na-majowke/
Beatrycze - 13-06-2023, 15:42
Temat postu:
Koleje wąskotorowe w Polsce – podsumowanie 2022 r.

W 2022 r. pociągami 24 kolei wąskotorowych podróżowało 880,9 tys. osób – to nieznacznie mniej (-1,1%) niż rok wcześniej. W przypadku 12 kolei wąskotorowych rok 2022 r. pod względem liczby pasażerów był lepszy niż 2021 r.

Więcej:
https://www.utk.gov.pl/pl/aktualnosci/20104,Koleje-waskotorowe-w-Polsce-podsumowanie-2022-r.html
Arek - 22-04-2024, 23:34
Temat postu:
Miniony rok pokazał, że koleje wąskotorowe znów stają się popularne. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty.

https://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/21280,Waskotorowki-wracaja-do-lask.html
Victoria - 26-04-2024, 21:00
Temat postu:
Przewodnik „Poznaj polskie koleje wąskotorowe” – wydanie 2024

Już jest! Urząd Transportu Kolejowego wydał przewodnik po wąskotorówkach, które działają na terenie niemal całej Polski. To już trzecie wydanie tej wyjątkowej publikacji. Znajdziemy w niej aktualne informacje o rozkładach jazdy, cenach biletów i atrakcjach, które oferują przewoźnicy wąskotorowi. Przewodnik otrzymał znak „POLSKA”, który nadaje Polska Organizacja Turystyczna. Jeśli nie masz jeszcze pomysłu jak spędzić majówkę, to koniecznie zajrzyj do przewodnika. Większość kolei wąskotorowych właśnie teraz zaczyna sezon.

Więcej:
https://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/21304,Przewodnik-Poznaj-polskie-koleje-waskotorowe-wydanie-2024.html
Ralny - 08-06-2024, 01:12
Temat postu:
Były oknem na świat. Przegrały z polskim "niedasizmem"

K iedyś na wsiach i miasteczkach nie wyobrażano sobie bez nich życia. Teraz okazjonalnie dają radość turystom, jeśli w ogóle dotrwały do naszych czasów. Kolejki wąskotorowe przegrały nie tylko z rozwojem transportu, ale i polskim "niedasizmem", a po transformacji - cięciem komunikacji publicznej, gdzie tylko się da.

Czytaj więcej:
https://tygodnik.interia.pl/news-byly-oknem-na-swiat-przegraly-z-polskim-niedasizmem,nId,7545720
Arek - 24-08-2024, 15:31
Temat postu:
Rzeszów, malowniczo położone miasto w południowo-wschodniej Polsce, skrywa w sobie niezwykłe skarby. Jednym z nich jest tunel kolejki wąskotorowej, który od lat fascynuje zarówno miłośników historii, jak i entuzjastów kolejnictwa. Długość tej intrygującej budowli wynosi 600-602 metry, co czyni go najdłuższym tunelem kolejki wąskotorowej w Europie.

https://www.nakolei.pl/najdluzszy-tunel-kolejki-waskotorowej-w-europie/
TFZ - 25-08-2024, 16:35
Temat postu:
Użytkownik "Arek" zacytował:

Cytat:
Rzeszów, malowniczo położone miasto w południowo-wschodniej Polsce, skrywa w sobie niezwykłe skarby. Jednym z nich jest tunel kolejki wąskotorowej(...)


Gdyby ktoś miał wątpliwości, to niech się nie da nabrać: jakiś dyletant (artykuł nie jest podpisany nazwiskiem, a jedynie jako "Redakcja") uznał, że tunel w Szklarach znajduje się w Rzeszowie. Także nie liczcie na jakąś nowość.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group