INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. warm.-mazurskie - Jak uratować nasze pociągi?

Arek - 22-06-2009, 16:56
Temat postu: Jak uratować nasze pociągi?
Pociągów jeżdżących po Warmii i Mazurach jest jak na lekarstwo. Oferta dla pasażerów została już dawno okrojona do minimum.

Pociągi kursują już niemal wyłącznie w godzinach tzw. szczytu komunikacyjnego. Dlatego trzeba walczyć o każde jedno połączenie nad którym pochylą się mądre głowy urzędników Marszałka i Przewozów Regionalnych.

Od 1 lipca prawdopodobnie zawieszone zostanie połączenie Korsze (10:00) - Ełk (12:05). Pociąg ten kursuje obecnie w relacji Olsztyn - Korsze - Ełk, jako jedyny na tej trasie bezpośredni pociąg osobowy. Może warto więc pójść przykładem pozostałych połączeń i podzielić ten pociąg na dwie osobne relacje Olsztyn - Korsze i Korsze - Ełk, obniżając tym samym koszty jego kursowania na odcinku Olsztyn - Korsze (skład z tradycyjną lokomotywą spalinową zastąpić tańszym składem elektrycznym)?

Na odcinku Korsze (10:00) - Ełk (12:05) mógłby wtedy kursować ten sam skład, który przyjeżdża do Korsz o godz. 9:26 (odjazd z Ełku o 7:39). Podobnie można podzielić pociąg powrotny Ełk (16:25) - Korsze (18:16/18:17) - Olsztyn (19:26). Dzięki temu skład elektryczny z Olsztyna (odj. 16:19) do Korsz (przyj. 17:18) wracałby do Olsztyna (wyjazd z Korsz o 18:17) i mógłby jechać ponownie do Korsz o 21:15.

Kolejnym pociągiem wyznaczonym do likwidacji od 1 lipca jest pociąg Iława (21:20) - Olsztyn (22:23). W związku z tym, iż ostatecznie Przewozy Regionalne nie uruchomiły trzeciej pary pociągów interREGIO na trasie Poznań - Olsztyn ostatni pociąg tej spółki będzie odjeżdżał z Iławy do Olsztyna już o godzinie 17:08. Natomiast pociąg o 21:20 jest dobrze skomunikowany z ostatnim pociągiem z Bydgoszczy i Torunia, przyjeżdżającym do Iławy o 21:07.

Aby obniżyć koszty funkcjonowania tego połączenia a jednocześnie zapewnić mu większą frekwencję można by pociąg odjeżdżający z Olsztyna o 21:04 do Iławy (przyj 22:06) zestawić z dwóch szynobusów (z Ełku przyjazd do Olsztyna o 19:40 oraz z Braniewa przyjazd do Olsztyna o 19:57) oraz co najmniej jednego wagonu doczepnego. Następnie ten sam skład jechałby w relacji powrotnej Iława - Olsztyn po skomunikowaniu z dwoma pociągami dalekobieżnymi: z Lublina i Warszawy (przyjazd do Iławy o godz. 22:06) oraz z Krakowa i Warszawy (przyjazd do Iławy o godz. 22:19).

Przy okazji warto również zauważyć jak słabo wykorzystywany jest jeden z autobusów szynowych kursujący na trasie Olsztyn - Braniewo. W czasie każdego weekendu oraz przez cały okres wakacji nie kursuje pociąg Braniewo (10:57) - Olsztyn (12:53), Olsztyn (14:08) - Braniewo (16:03). Autobus szynowy ma więc pięciogodzinną przerwę, w czasie której mógłby latem pokonać trasę nadzalewową Braniewo - Frombork - Tolkmicko - Elbląg, gdzie w Elblągu miałby bardzo dobre skomunikowanie z pociągami dalekobieżnymi Szczecin - Olsztyn (przyj. 12:53/odj. 12:55) oraz Białystok - Szczecin (przyj. 12:52/odj. 12:53).

Podobną inicjatywę podjęto na Pomorzu, gdzie co sobotę w okresie lipiec - sierpień na nieczynnej dotąd linii uruchamiany będzie pociąg Malbork - Nowy Dwór Gdański skomunikowany w Nowym Dworze z kolejką wąskotorową. Przy okazji - na ten pociąg można będzie dojechać pociągiem osobowym z Iławy, z powrotem - już niestety nie...

A co wymyślą Urząd Marszałkowski i Przewozy Regionalne? Dowiemy się już niedługo.

Źródło: Gazeta Olsztyńska
Radek - 28-06-2009, 19:56
Temat postu:
Na tablicy z informacjami o zmianach w rozkładzie jazdy pociągów znalazłem już ogłoszenie o zawieszeniu pociagów od 1 lipca. Na liście są jednak 3 pociągi (nie ma tego o 10:00 z Korsz do Ełku).
Seblit - 01-07-2009, 21:23
Temat postu:
Ja wysłałem w tej sprawie pismo do p. Nowaczyka z Zarządu Województwa ale odpowiedzi oczywiście żadnej. Wyłuszczyłem dokładnie schemat dzialania PR, wspominając też o przerośnietej administracji. Nasz UM zachowuje się jak posłuszny piesek wobec PR mimo, że jest ich właścicielem. Wieksza dotacja, mniej pociągów. idiotyzm :/
Radek - 02-07-2009, 18:29
Temat postu:
Ja chyba zasugeruję skrócenie ostatniego osobowego Bydgoszcz - Iława do Jabłonowa. Nie ma osobówki do Ostródy i Olsztyna, niech nie będzie też osobówki do Iławy. Bo i po co. Jak ma być beznadziejne województwo bez dogodnych połączeń, to nich będzie na całego! PR rządzi!

Swoją drogą na ostatnie dwa maile do PR Olsztyn dostałem takie odpowiedzi, że szczęka opada. I to po przejęciu PR przez samorządy. Drugiego takiego beznadziejnego betonu jak w warmińsko-mazurskiem to chyba w całej Polsce nie ma!!!
Masny - 02-07-2009, 19:15
Temat postu:
Ja wam tam na tych mazurach wspolczuje. Tragedia osobowek jak na lekarstwo. Robcie szum w koło tego jak największy w radio, telewizji, gazecie, zrobcie halo na całe wojewodztwo. Ja wiem że to się łatwo mówi, ale walczcie bo zachwile was od świata odetną i na warmie i mazury nie wjedzie żaden pociąg, a z tego to i ja nie był bym zadowolony, a wręcz nawet zbulwesowany takim czymś.
ibonek - 02-07-2009, 19:24
Temat postu:
Radek napisał/a:
Drugiego takiego beznadziejnego betonu jak w warmińsko-mazurskiem to chyba w całej Polsce nie ma!!!


Zmartwię cię, albo pocieszę: JEST! Lubelskie!
Masny - 02-07-2009, 19:30
Temat postu:
Małopolskie np też
Radek - 03-07-2009, 21:57
Temat postu:
Masny, no co ty - nie porównuj Małopolski i Mazur! Toż z Krakowa dużo częściej pociągi jeżdżą niż z Olsztyna! Są krótkie składy, ale relatywnie często.

Ostatnio widziałem taką sytuację: Ostróda, 6:50 na stację wtacza się pospieszny Jeziorak, wysypuje się kilkanaście osób, na niektórych czekają przed dworcem taksówki, żeby ich zawieść do pracy na 7. O 7:12 przyjeżdża osobowy Olsztyn - Iława (czemu nie Toruń, tylko w Iławie każą się przesiadać z kibla do kibla?) złożony z DWÓCH jednostek ezt! W środku pustki straszne. Nie lepiej podzielić skład na 2 jednostki i puscić w odstępie co godzinę? Lepiej - w Małopolsce tak się DA. I to ten sam PR!

Z kolei w Iławie - przed godz. 9-tą wjeżdża pociąg służbowy (ezt) od strony Działdowa (logo KM), z którego wysiadają dwie osoby!
bartik - 10-12-2009, 23:09
Temat postu:
Naprawde małopolskę można juz porównywać zwłaszcza z tym co się dzieje np. na zakopiance.
yusek - 10-12-2009, 23:14
Temat postu:
Jest na to rada dziennikarze plus szantaż przedwyborczy dodatkowo spróbujcie jak najbardziej rozpropagować kolej. W sumie kiedyś (zeszłego lata chciałem się wybrać na Mazury ale jak zobaczyłem rozkład to nie pojechałem dalej niż do Olsztyna i z powrotem, bo bym musiał przenocować gdzieś przy podlasko-warmińsko-mazurskiej granicy.
Stoker - 11-12-2009, 00:15
Temat postu:
ibonek napisał/a:
Radek napisał/a:
Drugiego takiego beznadziejnego betonu jak w warmińsko-mazurskiem to chyba w całej Polsce nie ma!!!


Zmartwię cię, albo pocieszę: JEST! Lubelskie!

No tu kolego grubo pojechałeś po bandzie Smile
W Lubelskim przynajmniej na najważniejszych liniach jest cywilizowany ruch pociągów. Masz tam 12 par pociągów regionalnych do Chełma i 11 do Dęblina. Na pozostałych liniach średnio 6 par.
Tymczasem w War-Mazie na najważniejszej linii, łączącej dwa największe miasta tego województwa kursuje 5 i pół pary pociągów, z czego w wakacje tylko 3,5!!! Gdy do tego dodamy że pierwszy poranny pociąg zapewnia dojazd do Elbląga na 10 z hakiem, to mamy pełny obraz genialności tego województwa.To jakaś parodia kolei regionalnych. Trzeba być naprawdę geniuszem, żeby wymyśleć taki rozkład jazdy!!!
Jakimś cudem (chyba niedopatrzenie olsztyńskich POlityków, albo betoniarzy z PR) na trasie do Iławy jest "aż" 9 par. Te pociągi aż kłują w oczy, powinno się je natychmiast zlikwidowac Wink I to by było na tyle jeśli chodzi o szuwarowo-bagiene.
Małopolskiego też nie obrażajcie, bo mimo pogorszenia oferty, na głównych liniach ilość pociągów jest tam dalej co najmniej przyzwoita.
Warmińsko-Mazurskie to porażka totalna. Region który żyje z turystyki niemal całkowicie zlikwidował pociągi do największego generatora ruchu turystycznego - Mikołajek, a do innych nie mniej ważnych ograniczył do niewyobrażalnego minimum. Wstyd i hańba.
Poza tym, widzę że olsztyńscy politycy chyba mają dobre uklady w spółce IC, bo ta śladem PR-ów też wycięła z War-Mazu co się dało.
Piszcie pisma do marszałka województwa (ma ustawowy obowiązek udzielenia odpowiedzi w ciągu 30 dni kalendarzowych) oraz do mediów. Załóżcie jakiś komitet obrony kolei, czy coś w tym stylu, bo to jakaś kompletna masakra jest!!
Radek - 11-12-2009, 21:55
Temat postu:
Nowe, wyższe ceny biletów pewnie dobiją niektóre z kursujących jeszcze pociągów regionalnych, np. Olsztyn - Ostróda obecnie 7,50, od niedzieli 9,00zł! Dla porównania bus na tej samej trasie - 5zł!
danex - 12-12-2009, 13:40
Temat postu:
Trzeba jedynie mieć nadzieję, że w momencie odpływu pasażerów, PR się opamietają i wprowadzą chociażby "połaczenie w dobrej cenie" ne odcinku Olsztyn - Ostróda. W przeciwnym razie rozpocznie się zażynanie ostatniej, w miarę normalnie funkcjonującej, linii w województwie warmińsko - mazurskim.
wojcio - 13-12-2009, 16:03
Temat postu:
Słuchajcie, może naprawdę warto rozważyć coś w rodzaju war-maz. OKOK-u ? Komunikacja publiczna w naszym województwie traktowana jest chyba jak zło konieczne. Zresztą w Olsztynie również pieszych traktuje sie jak zło konieczne - patrz zamknięcie przejścia przy ALF-ie. Może zainteresować sprawą FRO ?Obawiam się, że maile od pojedynczych osób nie robią na naszych decydentach wrażenia. Co myślicie ?
buuuuum - 13-12-2009, 21:12
Temat postu:
choć rozkład znany juz od jakiegoś czasu dziś mam totalną depresję...
po prostu w najgorszych snach nie przewidywałem takiego scenariusza...
sympatyk - 08-03-2025, 18:20
Temat postu:
Trzeba przyznać że po latach stagnacji na warmińsko - mazurskiej kolei od jakiegoś czasu pomału bo pomału zaczyna się dziać coraz więcej dobrego. I mimo że sporo jest jeszcze do zrobienia to okazuje się że samorząd województwa zauważył za pomocą niemałych nakładów finansowych potrzebę promowania regionu. Oznacza to że pieniądze oprócz przeznaczania ich m.in na odrodzenie regionalnej kolei mają w planie być rozdysponowane również na wspomnianą inicjatywę. W ostatnich zdaniach przywołanego artykułu podane są nawet szacunkowe kwoty.

https://www.pasazer.com/news/467159/lot,z,jedyna,oferta,na,promocje,warmii,i,mazur.html
Auderman - 08-03-2025, 19:20
Temat postu:
Dobrego?
Przecież widać na tacy że antykolejowy beton ma się dobrze i nic się nie zmienia w mentalności rządzących na Warmii i Mazurach. Zamiast zająć się dobrym transportem by z tych Szyman gdzieś można było dojechać to wyrzucają pieniądze na będące w stanie agonalnym lotnisko, z którego nikt nie chce latać

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group