INFO KOLEJ - forum kolejowe

Tabor - Seria 163 kolei CD na trasie Łódź - Warszawa

EP07Budyn - 09-02-2011, 13:55
Temat postu: Seria 163 kolei CD na trasie Łódź - Warszawa
Od dzisiaj w dni robocze ta seria lokomotyw będzie obsługiwać pociągi 19502/3 Warszawa Wsch - Łódź Fabryczna oraz 91513/2 Łódź Fabryczna - Warszawa Wsch. Dzisiaj jechała "Kasia" Very Happy To takie info dla miłośników kolei
TM_railfan - 09-02-2011, 14:50
Temat postu:
Wszystko związane jest z brakami lokomotyw oczywiście.

Ponad to od jakiegoś czasu z pociągami TLK Warszawa - Łódź jeżdżą EP09.

Dość ciekawie wygląda ta sytuacja, szczególnie dla Łódzkich Miłośników Kolei Smile
Grygus - 09-02-2011, 18:30
Temat postu:
Widziałem dzisiaj rano 163-tkę jak manewrowała koło Warszawy Wschodniej. Uwielbiam jej kanciaste pudło Smile . Nie wiedziałem, że IC ma takie modele na stanie, skąd ona się wzięła?
rufio198 - 09-02-2011, 21:58
Temat postu:
TM_railfan napisał/a:
Wszystko związane jest z brakami lokomotyw oczywiście.

Ponad to od jakiegoś czasu z pociągami TLK Warszawa - Łódź jeżdżą EP09.

Dość ciekawie wygląda ta sytuacja, szczególnie dla Łódzkich Miłośników Kolei Smile


Ech Ci Miłośnicy Kolei - gdzieś coś usłyszą, coś dodadzą od siebie i potem wypisują niestworzone rzeczy.

Ta 163 to jeździ dlatego że maszyniści mają się na niej szkolić. Ponoć na EC ,,Praha'' ma śmigać na całej trasie - Taurusy maja jakieś problemy z dopuszczeniem na siec CD. Różne wersje dotyczącą tych problemów słyszałem - dlatego nie będę pisał o powodach. Wiem że do Bohumina mogą jeździć - dalej nie.

Teraz co do EP09 na TLK do Łodzi. Dwie wersje słyszałem - jedna taka że ma zmniejszoną szybkość z powodu ,,cienkich'' obręczy, druga że miała zalane silniki- jest po wymianie i te jazdy to było coś na wzór prób.
Ponoć to była 09-038 - pisze ponoć bo ja jej TLK do/z Łodzi nie widziałem, tylko znajomi.
EP07 Budyń zawsze może potwierdzić, lub poprawić moje wiadomości. W końcu pracuje w IC Język

PS. Na galerii do której jest link w moim podpisie jest fotka tego loka 163 z pociągiem podczas wjazdu do Skierek.
PS2. Mam nadzieje ze władza forumowa za autoreklamę mnie nie powiesi Cool
19WE - 10-02-2011, 00:39
Temat postu:
A już się bałem że jest ze mną coś nie tak.
Widziałem z osobówki na jakimś dalekim z tyłu torze postojowym na grochowie.
Ogólnie to fajnie Happy
khamul - 10-02-2011, 08:58
Temat postu:
te lokomotywy od pewnego czasu (2007/2008 jakos tek ja pierwszy raz widziałem) maja obiegi w polsce. w zeszłym roku smigały na tlk wroclaw-krakow, wczesniej jezdziły z waflem, ale nie kolo wawy
siwiutki91 - 10-02-2011, 09:26
Temat postu:
to chyba IC zrobiło wymianę na loki, bo w Pradze śmiga napewno jedna Polska EU07.
Krzychu191 - 10-02-2011, 13:55
Temat postu:
rufio198, Na łódzkich TLK były EP09-012 przez 3 dni, EP09-039 przez 2 dni i EP09-038 przez 4 dni. Te dwie pierwsze obsługiwały przed i po normalnie pociągi EIC i TLK Poznań-CMK-Kraków-Przemyśl więc o zmniejszonej szybkości raczej mowy nie ma. Co do EP09-038 nie wiem, być może była testowana po naprawie.
snajper - 10-02-2011, 18:52
Temat postu:
Od dawna w Krakowie co dziennie można było spotkać Kasię, Jadwigę, Wandę i jeszcze jakaś chyba była jedna. Wszystkie były w klasycznym malowaniu CD dla tej serii, czyli zielone z białym pasem. Jeździły z pociągami do Czech, a także do Wrocławia i z powrotem. Ostatnio w Krakowie pojawiła się kolejna i to w innym malowaniu:

http://iv.pl/images/03733332673395586024_thumb.jpg

Pewnie dlatego, że Kasia jest w Łodzi to tu sciągnęli kolejną. Ostatnio zresztą jak fociłem tą niebieską, to TLK z wrocławia przyciągnęła jakaś zielona 163. Zastanawiałem się czy czasem nie jestem w Pradze a nie Krakowie.

Lokomotywa jest lepsza do EU07 bo ma rozruch impulsowy a nie oporowy, więc nie pali bez sensu prądu na opornikach przy ruszaniu tylko używa go ile potrzebuje.
Kamil - 10-02-2011, 19:41
Temat postu:
snajper, była jeszcze "Basia" i to właśnie ona jest na zdjęciu z tym, że "po nowemu" pomalowana.

Ostatnio widziałem jeszcze "Grażynę" ale widziałem ją po raz pierwszy (stare malowanie).
rufio198 - 10-02-2011, 20:35
Temat postu:
Krzychu191 napisał/a:
rufio198, Na łódzkich TLK były EP09-012 przez 3 dni, EP09-039 przez 2 dni i EP09-038 przez 4 dni. Te dwie pierwsze obsługiwały przed i po normalnie pociągi EIC i TLK Poznań-CMK-Kraków-Przemyśl więc o zmniejszonej szybkości raczej mowy nie ma......


Uuuuuuu - tu mnie zaskoczyłeś Shocked
Takich obiegów nie spodziewałem się Neutral
EP07Budyn - 10-02-2011, 22:40
Temat postu:
Małe sprostowanie. Przez dwa dni odbywały się szkolenia maszynistów na serię 163. Od 1-ego marca Kasia, Basia, Jadwiga, Grażyna itp (jest ich 6 sztuk na PKP) będą już planowo obsługiwać trasę z Warszawy do Łodzi i z powrotem. Czy do końca lutego ją zobaczymy na tej trasie nie wiem.
Jagrzes - 11-02-2011, 14:37
Temat postu:
163 047-4 - Basia - już niebieska.
163 048-2 - Jadwiga
163 046-6 - Kasia
163 045-8 - Wanda
163 044-1 - Marysia
163 043-3 - Grażyna

Oto cała szóstka spolonizowanych Skód jeżdżących po naszych torach Cool . Kolejarz
19WE - 11-02-2011, 23:40
Temat postu:
Ale przepraszam że pytam, czemu?

Żeby ICkowi energetyka więcej zabrała za za moc? Zysku z prędkością przecież nie ma.

EU07 i 163 od dawna jeździły w nie swoich krajach w ramach jakiejś optymalizacji obiegów, w każdym razie trzymały się okolic południowej granicy kraju. Bać się jakiejś aneksji ze strony czechów? Śmiech
Damian Łódź - 12-02-2011, 00:08
Temat postu:
Osobiscie proszę kolegów pracowników z Łodzi i okolic oraz milych miłośników kolei o niewielkie tylko informacje o takich miłych szczegolach odnośnie taboru na Ziemii Łódzkiej, gdyż z tego co zauważyłem powoduje to przeirytowanie u innych osób z całej Polski, dotyczy min. wagonów z ilostaniu SPOT. Język

ps. Niektórym cisnienie rosnie gdy widzi/czyta/słyszy o rewelacjach taborowych w regionie łódzkim Śmiech

ps2. albo nie kojarze dobrze, albo czeskie lokomotywki nie maja dopuszczenia na 160km/h ale jesli sie myle to prosze poprawic.
OPi - 12-02-2011, 00:25
Temat postu:
A ta Grażyna to musiała dopiero trafić do Polski? Na YT nie ma zadnych z nią filmów.
19WE - 12-02-2011, 00:30
Temat postu:
Ona ma konstrukcyjną 120. Mniej niż siódemka!
OPi - 12-02-2011, 00:35
Temat postu:
Ale wystarczy wymienić wózki i jest 160 km/h. Czyli seria 162 - szybsza wersja 163. Wink
przewoz - 12-02-2011, 11:23
Temat postu:
Ma 120, ale dzięki automatowi potrafi tą prędkość utrzymać zgrabnie. Poza tym większa moc, rusza dobrze. U nas ich loki, nasze u nich.. no i OK.
Markuson - 12-02-2011, 20:24
Temat postu:
Cytat:
ps2. albo nie kojarze dobrze, albo czeskie lokomotywki nie maja dopuszczenia na 160km/h ale jesli sie myle to prosze poprawic.

E163 mają konstrukcyjną prędkość 120 km/h, więc nie muszą mieć dopuszczenia na 160..

[ Dodano: 12-02-2011, 20:26 ]
OPi napisał/a:
Ale wystarczy wymienić wózki i jest 160 km/h. Czyli seria 162 - szybsza wersja 163. Wink


Po co wymieniać jak Czesi mają loki na prędkości większe niż120...
Orion - 14-02-2011, 23:35
Temat postu:
Ano mają i potrafią produkować szybsze już od dawna ale specyfika ich linii powoduje że produkują to co najlepiej spełnia ich potrzeby.Poza tym wiedzą że my mamy zajefajne doświadczenia w dostosowaniu ich "Bobin" do zwiększonej prędkości...To taki polski chocholi taniec - na "już" potrzebujemy szybkich lokomotyw pasażerskich a nasz przemysł tworzy skąd inąd bardzo ciekawego Dragona ale do ciężkiego ruchu towarowego.No dobra Smok się oby sprawdził ale co z ruchem pasażerskim ? Skoro zrobiliśmy krok i obracamy czeskimi loczkami to może idźmy dalej i weźmy na testy nówki serii 380 które już w założeniu mogą być dostosowane do naszych warunków - SHP itd. ? Zdaje się że cenowo byłyby konkurencyjne w stosunku do niemieckich konstrukcji.Czesi nie urwali się z choinki ,oni już od 1987r rozwijali taką konstrukcję zwaną u nich jako lok III generacji przyjętą jako "seria" 169.001-5.To jest takie netowe rozważanie bo ile jeszcze k..wa trzeba czekać żeby nasz przemysł dał polskim przewoźnikom wartościową pasażerską lokomotywę o rozwiązaniach co najmniej na poziomie zachodnich ???" Warto może dodać że czeskie firmy z powodzeniem dostarczają ważne części do najnowszych serii lokomotyw francuskich.....
snajper - 15-02-2011, 11:07
Temat postu:
Czesi mają nową lokomotywę 380: http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_380 która jest 3 systemowa 3, 15, 25, ma Vmax 220 i 6000 kW mocy to odpowiednik Husarza, na pewno tańszy i na prewno dostosowany do warunków a nie że lokomotywa to nie pług śnieżny.

Na Bohumin - Praga w pociągach IC najczęściej widać oporowe lokomotywy na 3kV serii 151 mające Vmax 160 i 4000kW mocy, są one ulepszoną lokomotywą 150 (robiona od 1978) która miała 140 ale z dopuszczeniem tylko 120. Jest też wersja tych lokomotyw na 3 kV / 25kV i Vmax 160 o oznaczeniu 350 jednak wszystkie posiada Słowacja.

Foto 151 jak by ktoś nie wiedział o co chodzi:

http://img825.imageshack.us/img825/3554/cd151ct12006.th.jpg

Natomiast seria lokomotyw typu Kasia, Basia itd. mająca ponad 3000 kW z rozruchem impulsowym ma bardzo wiele wariantów, w tym wariant wielosystemowy z Vmax 160.

Seria, napięcie, moc, prędkość max, ilość wyprodukowanych sztuk:

162 - 3 kv - 3 480 kW - 140 km/h - 60
163 - 3 kv - 3 480 kW - 120 km/h - 147
263 - 25 kv - 3 060 kW - 140 km/h - 12 (napięcie 25Kv używane na południu Słowacji i Czech)
362 - 3 kv / 25 kv - 3 060 kW - 140 km/h - 48
363 - 3 kv / 25 kv - 3 480 kW / 3 060 kW - 120 km/h - 181
371 - 3 kv / 15 kv - 3 080 kW - 160 km/h - 7 (modernizowane do Vmax 160 w latach 90)
372 - 3 kv / 15 kv - 3 080 kW - 120 km/h - 35 (Część posiada DB jako seria 180)

Więc teoretycznie można by od nich kupić trochę i zmodernizować u nich na 160.

Źródło danych szczegółowych: Własne wiadomości + cs.wikipedia.org

Jeśli chodzi o wózki to model na 140 w porównaniu z modelem na 120 ma dodatkowy poziomy amortyzator, i widać trochę inne smarowanie. wersji na 160, niestety nie mam zdjęć.

CD163:

http://img836.imageshack.us/img836/8922/cd16304709.th.jpg

CD362:

http://img412.imageshack.us/img412/2867/cd362175ct11001.th.jpg
Orion - 15-02-2011, 19:16
Temat postu:
Tak , jeszcze bym dodał dla zainteresowanych czeski "Atlas Vozidel 1.dil" wszystkie lokomotywy elektryczne jakie produkowali,dane,nazwy potoczne itd. miękka obwoluta oraz "Atlas Vozidel 2.dil wszystkie loki spalinowe i jak wyżej obwoluta twarda dużo danych.Sporo zdjęć w obu publikacjach.Ja obie upolowałem po długim i cierpliwym czekaniu na Allegro po niedużych pieniądzach rzędu kilkudziesięciu złotych.Na stronie Rynek Kolejowy jest odnośnik do polskiego wydawcy Eurosprinter gdzie jest za 65 złotych "Maly Atlas Lokomotiv 2011" juz z serią 380/381 i zdjęciami.Tam maja sporo fajnych książek i albumów.Tylko te ceny Sad
Ficek - 15-02-2011, 20:55
Temat postu:
Mam pytanie. Czy "Kasia" lub inna czeska "163" jeździ jeszcze na tych obiegach? Bo dzisiaj na TLK "91513" jechała EP07. Pozdrawiam!
Krzychu191 - 16-02-2011, 14:43
Temat postu:
Ficek, Od 1 marca na praktycznie każdym wagonowym składzie będą czeskie 163.
M. - 16-02-2011, 15:32
Temat postu:
Że co ? A jakim cudem ciekawe czy Czesi wiedzą o tym, że muszą codzień przysłać kilka loków do obsługi łódzkich TLK. Śkoda będzie jeżdziła na jednym obiegu.
snajper - 16-02-2011, 16:10
Temat postu:
Oni ich nie przysyłają. One stały do tej pory w nocy na torach postojowych Kraków Płaszów i Kraków Główny. Z moich obserwacji wynikało też że częściej jeździły do i z Wrocławia niż do Czech. Po prostu IC sobie te loki ma, i od dawna je trzyma u nas. Jest ich dużo więcej niż potrzeba na pociągi do Czech. natomiast w Pradze widziałem EU07. Więc oni mają parę naszych w zamian.
Markuson - 16-02-2011, 17:24
Temat postu:
Nie wprowadzaj w błąd. Jeżeli stała to jedna na 36104. A tak to w nocy jeżdżą. W dzień stoi w Krakowie Głównym jedna lub dwie. Na 34100 i 36108.
Jeszcze na Łodziach dadzą w dupę. Wystarczy napięcie w sieci powyżej 3600 V... Razz

// nie cytuj przedmówcy #Dominik
Dominik - 16-02-2011, 19:13
Temat postu:
Zobaczymy jak będą wyglądać obiegi tych lokomotyw w marcu. Wszak pociągu 43100/34100 już nie będzie.
19WE - 16-02-2011, 23:11
Temat postu:
A CD nie mogłoby ich podesłać PRom? Panu gardoniowi do wożenia ludzi w Bipach... albo chociaż w bonanzach, żeby wozić. NIEDASIE ?
przewoz - 17-02-2011, 12:26
Temat postu:
Cytat:
Jeszcze na Łodziach dadzą w dupę. Wystarczy napięcie w sieci powyżej 3600 V...


No to wystarczy, że jeżdżą po Warszawie i zahamuje jakiś Siemens elektrycznie, bo wtedy na sieci jest 3800.
Ja tam nie widzę problemu, dlaczego by miały się blokować od razu Smile
Orion - 17-02-2011, 15:06
Temat postu:
ET22 2000 też nie wytrzymują takiego napięcia-te nowe wyłączniki czy coś...A propos Siemensa,to ponoć ostatnio się w Poznaniu spalił/przypalił.szczegółów brak.Miał coś ciągnąć z Krakowa ale już była podmiana loka.
Markuson - 17-02-2011, 20:47
Temat postu:
Nie blokować, tylko przy napięciu powyżej 3600 V działa przekaźnik nadnapięcowy. Nie ma ładowania, jazdy, nic w sumie.
Orion - 17-02-2011, 22:54
Temat postu:
Czy nie można tego przekaźnika wyregulować "wyżej" i co on konkretnie zabezpiecza - pytam bo nie wiem . I taka dygresja,że nam jak wzrośnie napięcie to coś nieuchronnie padnie a Francuzi podnosili napięcie zasilania z 25 kV do 31 kV żeby pobić (z sukcesem) rekord prędkości .... Taka ironia losu czy jak,pomimo że to różne systemy to jednak coś w tym jest że nam zawsze pod górkę ...
przewoz - 18-02-2011, 09:26
Temat postu:
No to bardzo źle, bo 3900 jest dopuszczalne chwilowo na sieci i dopiero powyżej nadnapięciówki powinny reagować.
Tak jak mówiłem - 3800 spokojnie spotka się tam, gdzie cokolwiek hamuje odzyskowo.
Markuson - 19-02-2011, 12:59
Temat postu:
Tak, macie rację. Ale po pierwsze nie można wyregulować wyżej bo nie nasz tabor, poza tym przeglądy robione są tylko w Bohuminie. Po drugie w Czechach jest napięcie stałe 3200. Pod pojęciem stałe rozumiem nie skaczące jak u nas. Niezależnie co jedzie napięcie oscyluje zawsze około 3200. Po trzecie przekaźnik ten zabezpiecza elektronikę na lokomotywie. Po czwarte na Czechach nie można jeździć lokami które oddają prądzik do sieci. Dlatego jak EU44 jeździły musiały mieć wyłączone ED...
snajper - 19-02-2011, 13:58
Temat postu:
Bo jak się chce używać opcję oddawania do sieci to najpierw trzeba przystosować do tego sieć. U nas na to nie wpadli.
przewoz - 19-02-2011, 20:04
Temat postu:
Cytat:
Niezależnie co jedzie napięcie oscyluje zawsze około 3200.


Jak pociągniesz kilka MW to choćby nie wiem co, zawsze siądzie podstacja i przejedziesz przez żabę i dostaniesz w dupę przepięciem... To czysta elektryka.
U nas jest 3,3-3,6kV na wyjściu z PT (jałowo), co na sieci oznacza zakres 3,2-3,5kV (jałowo), przy obciążeniu np bykiem może nie daje wielkiej różnicy, ale jak wjedzie coś cięższego.. To już siada. No i nie znam sztywnych podstacji.

Cytat:
Bo jak się chce używać opcję oddawania do sieci to najpierw trzeba przystosować do tego sieć. U nas na to nie wpadli.

Nie.
3900 jest napięciem dopuszczalnym nietrwale (do 2 minut) według norm. Aby w ogóle jakiś pojazd mógł coś zwrócić, to musi podnieść napięcie, niezależnie w której sieci działa. Bez tego nic nie odda. No i podnosi. Siemensy, Bombardiery (czy choćby EZT) podnoszą napięcie chwilowo do około 3800V na naszej sieci. I każdy pojazd który porusza się po sieci w PL powinien być na to gotowy. Trochę mnie dziwi, że czesi mają nisko nastawione nadnapięciówki. Nigdy nie ustawia się na styk.
Ich skody 109E też rekuperują. Ciekawe jak sobie radzą przy tym 163 i pochodne.
No, poza takimi spektakularnymi strzałami Wink to się może zdarzć każdej lokomtywie:
http://www.youtube.com/watch?v=BSG-ySwrxP8
DarekP - 20-02-2011, 22:49
Temat postu:
przewoz napisał/a:

Ich skody 109E też rekuperują. Ciekawe jak sobie radzą przy tym 163 i pochodne.
No, poza takimi spektakularnymi strzałami Wink to się może zdarzć każdej lokomtywie:
http://www.youtube.com/watch?v=BSG-ySwrxP8


Można prosić o krótki komentarz do filmiku?
Oraz co to było za uszkodzenie, że już nie ruszył o własnych siłach.

Czeski to piękny język, ale nie do końca znam się na tej tematyce:
No jebla topná spojka.
Orion - 21-02-2011, 15:23
Temat postu:
Też jestem ciekawy co to było.
przewoz - 21-02-2011, 15:51
Temat postu:
Jak coś, to na Zelpage toczy się dyskusja, co to było:
http://www.zelpage.cz/zpravy/8058

Ale nie będę tłumaczył, bo wielu rzeczy sam nie rozumiem w tym języku Smile
Bardi78 - 21-02-2011, 16:09
Temat postu:
Ciekawe ile IC zaoszczédzli by kasy na taurusach bo to skodka tez niczego sobie...
Oczywiscie to nie Siemens ale jednak mysle ze za tá kase milibysmy kilka lkomotyw wiécej:)
http://www.youtube.com/watch?v=ANpgRClWB30&feature=related
przewoz - 21-02-2011, 16:36
Temat postu:
Właśnie niekoniecznie byśmy zaoszczędzili.

CD kupiły 20 lokomotyw 109E za 2,5mld koron czeskich. W obecnym przeliczniku EUR/KC wychodzi 5mln EUR za sztukę.
Zaś nasze Taurusy kosztowały łącznie 45 mln EURo, czyli poniżej 5 mln za sztukę (kwestia brutto/netto).
W każdym razie za 10 109E raczej byśmy zapłacili conajmniej tyle samo, zaś dopuszczeń na PL jeszcze nie mają, bo w Czechach ledwo niedawno je zdobyły...
Bardi78 - 21-02-2011, 21:00
Temat postu:
Ojj to szczerze mówiác bardzo mnie zaskoczyles tym faktem...no sens by to mialo jakby skoda kosztowala 5mln brutto a siemens np.4,8 netto-wtedy przy 10 sztukach 1 skoda bylyby gratis ale postawilbym znak zapytania nad sensem takiego rozwiázania skoro skoda dopiero co uzyskala certyfikat w CR.
Anonymous - 22-02-2011, 07:31
Temat postu:
Ale zauważcie że w 2007 gdy zamawiano Taurusy kurs Euro był dużo niższy niż teraz o 2008 nie mówiąc nawet bo to był nokaut!
Scotty - 22-02-2011, 15:31
Temat postu:
gdzie można wszystkie CD 163 spotkać
Markuson - 23-02-2011, 11:53
Temat postu:
Co znaczy wszystkie? Nigdzie nie stoją wszystkie. Jeżdżą i są w różnych miejscach.
Scotty - 23-02-2011, 13:15
Temat postu:
jedna jeździ na linii Warszawa-Łódź, a reszta na jakich składach/obiegach, gdzie można trafić na którąś w tych lokomotyw
Markuson - 23-02-2011, 14:16
Temat postu:
36108 - 63109
34100 - 43101
I Bohumin - Warszawa - Vełtawą.
Scotty - 23-02-2011, 14:49
Temat postu:
Markuson, dzięki za info, pozdrawiam

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group