Cytat: |
W sobotę 17 września 2011 r., po raz drugi wyruszy pociąg nadzwyczajny linii kolejowej 181, łączącej węzeł kolejowy w Herbach Nowych (powiat lubliniecki w województwie śląskim) z Oleśnicą przez Wieluń i Kępno.
Tym razem pojedziemy z Wrocławia przez Oleśnicę, Syców, Kępno do Wielunia i z powrotem. W przedsięwzięcie o tak szerokim zasięgu, zainicjowane przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, włączyły się powiaty: oleśnicki, kępiński, wieruszowski i wieluński, a celem przewodnim jest rewitalizacja odcinka i przywrócenie publicznej komunikacji kolejowej na trasie Wrocław – Wieluń Dąbrowa. Przypomnijmy. W 2002 r. zawieszony został ruch pasażerski na odcinku Kępno – Oleśnica i do dziś linia ta jest nieczynna. Na odcinku Kępno –Wieluń Dąbrowa ruch pasażerski zawieszony został w grudniu 2006 r. przywrócony w czerwcu 2007 r. Na odcinku Herby Nowe – Wieluń Dąbrowa ruchu pasażerskiego nie zawieszono nigdy. Organizatorzy w ten sposób pragną zwrócić uwagę na potrzebę wznowienia stałych przejazdów, jako olbrzymiej szansy rozwojowej regionu dolnośląskiego, wielkopolskiego i łódzkiego. Otwarcie linii 181 byłoby znakomitą alternatywą dla przeciążonej od dawna krajowej ósemki, zapewniłoby szybszy i bezpieczniejszy środek transportu dla mieszkańców okolicznych miejscowości, ułatwiło dostęp do wrocławskich ośrodków akademickich oraz rynku pracy. Nieocenione byłoby również w związku ze zbliżającymi się rozgrywkami Euro 2012. Pociąg, który wyruszy 17 września składał się będzie z lokomotywy spalinowej i wagonów osobowych - 2 wagony osobowe konstrukcji współczesnej na 160 miejsc siedzących, 3 wagony osobowe historyczne na 130 miejsc siedzących (razem 290 miejsc). W skład wejdą także wagony towarowe, a w nich przewidziano wystawy okolicznościowe. Kilka zdjęć odtworzonego szlaku kolejowego w załączniku. Skład: Class 66 + salonka + 5x111A+3xBi+6 zabytkowych wagonów towarowych KSK Pociąg ten kursuje według rozkładu jazdy: Wrocław Mikołajów o 8:01 Wrocław Nadodrze p 8:08 o 8:10 Długołęka p 8:29 o 8:32 Oleśnica p 9:00 o 9:25 Poniatowice p 10:01 o 10:03 Syców p 10:49 o 11:04 Perzów p 11:26 o 11:31 Bralin p 11:52 o 11:54 Kępno p 12:40 o 12:50 Wieruszów Miasto p 13:07 o 13:22 Czastary p 13:38 o 13:40 Wieluń Dąbrowa p 14:00 o 15:00 ---------------------------------------------------- Czastary p 15:20 o 15:22 Wieruszów Miasto p 15:38 o 15:40 Kępno p 15:57 o 16:02 Bralin p 16:26 o 16:28 Perzów p 16:49 o 16:51 Syców p 17:13 o 17:15 Poniatowice p 18:01 o 18:03 Oleśnica p 18:39 o 19:00 Długołęka p 19:21 o 19:23 Wrocław Nadodrze p 19:41 o 19:43 Wrocław Mikołajów p 19:52 (Start i powrót - stacja Wrocław Mikołajów przez wzgląd na remont Dworca Głównego we Wrocławiu.) Organizatorzy serdecznie zapraszają wszystkich zainteresowanych przywróceniem połączenia Wieluń Dąbrowa - Wrocław. Biletami w głównej mierze dysponować będą samorządy. |
Cytat: |
[SIZE="4"]Retro pociąg pokonał trasę z Wrocławia do Wielunia[/SIZE]
Naszemiasto.pl Zbyszek Rybczyński Sobotnia wizyta składu z historycznymi wagonami przyciągnęła na perony w Wieruszowie i Wieluniu-Dąbrowie mieszkańców, a także przedstawicieli lokalnych władz. Historyczne były nie tylko wagony, ale w ogóle samo wydarzenie. Po raz pierwszy od niepamiętnych lat pociąg pokonał trasę z Dolnego Śląska do Wielunia. Organizatorzy przejazdu postanowili pokazać, że reaktywacja ruchu pasażerskiego na całej długości linii nr 181 (Herby Nowe-Oleśnica) jest jak najbardziej realna. Po oczyszczeniu toru, przede wszystkim na odcinku Kępno-Cieśle, skład ciągnięty przez nowoczesną lokomotywę pokonał trasę bez większych problemów. - Jest możliwy przejazd z Wrocławia do Wielunia. Póki co tylko pociągu specjalnego, ale trzeba zrobić wszystko, aby były także kursy rejsowe na tej trasie. Mieszkańcy tego oczekują - mówił na stacji Wieluń-Dąbrowa Stanisław Kokot z kolejowej "Solidarności". Szczególnie uroczyście witano pociąg na stacjach w Kępnie i Wieruszowie. Były nawet orkiestry dęte. Na stacji Wieluń-Dąbrowa, gdzie pociąg miał godzinny postój, czekało na jego przyjazd kilkudziesięciu mieszkańców. W trakcie postoju dojeżdżali kolejni chętni do zwiedzenia zabytkowych wagonów. Przybyłym organizatorzy rozdawali przygotowany specjalnie na tę okazję Biuletyn Pokładowy, w którym opisano historię linii nr 181. Chętni mogli wybrać się w podróż. W przedsięwzięcie, którego inicjatorem był wrocławski Klub Sympatyków Kolei, zaangażowali się przedstawiciele lokalnych władz, szczególnie z powiatów kępińskiego i oleśnickiego. Na stacji w Kępnie z pociągu wysiadł wicemarszałek dolnośląski. Od przychylności urzędów marszałkowskich we Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi w dużej mierze zależy powodzenie wznowienia połączeń. Na pokładzie były też władze spółki Frightliner PL. Przewoźnik ten jest zainteresowany obsługą ewentualnych połączeń z Wrocławia. Był też prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański. |
pp napisał/a: |
Jeszcze Wieluń z Bełchatowem połączyć |