INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. dolno¶l±skie - SOS dla kolei w z³otoryjskim regionie

Jerry - 06-04-2013, 20:13
Temat postu: SOS dla kolei w z³otoryjskim regionie
Jako mieszkaniec Z³otoryi i mi³o¶nik Pogórza Kaczawskiego, nie potrafiê i nie chcê zrozumieæ dlaczego tak pochopnie stawia siê krzy¿yk na kolejnictwie w naszym regonie ? Mam nadzieje, ¿e mój tekst sprawi, ¿e decydenci spróbuj± raz jeszcze przemy¶leæ pewne decyzje w tej kwestii…

Przejazdy okoliczno¶ciowe i co dalej?
Po³±czenia osobowe na trasie Jerzmanice-Zdrój - Legnica upad³y w latach 90. XX wieku. Kilka razy na naszych torach go¶cili jednak cz³onkowie Klubu Mi³o¶ników Kolei z Wroc³awia. Szczegó³y, które streszczê poni¿ej, mo¿na znale¼æ na ich stronie. 30 maja 1997 roku przejechali siê tras± Legnica - Z³otoryja - ¦wierzawa po czym powrócili do Legnicy. Prawdopodobnie by³ to przejazd przy okazji p³uczek z³ota. 24 pa¼dziernika 2004 roku zorganizowali przejazd ”tam i z powrotem” na trasie Legnica - Z³otoryja - Jerzmanice-Zdrój - Krzeniów. Warto wspomnieæ równie¿ o artykule napisanym przez Piotra Kanikowskiego, który ukaza³ siê w sierpniu 2004 roku w Gazecie Wroc³awskiej . Pisa³ on, ¿e wspomniane KMK, zauwa¿aj±c potencja³ rzeczonej trasy kolejowej, stara³o siê przekonywaæ samorz±dy do czynienia dzia³añ maj±cych na celu przejmowanie linii kolejowej od PKP PLK celem uruchomienia przejazdów z Legnicy do Czech. W artykule mo¿na tak¿e znale¼æ wypowied¼ ówczesnego wicestarosty z³otoryjskiego Józefa Sudo³a, który sceptycznie wypowiada siê o szansach na wznowienie ruchu pasa¿erskiego, mówi±c miêdzy innymi, ¿e nie zaryzykuje siê pieniêdzy publicznych w inwestycjê o tak wielkim ryzyku. Ostatnia wizyta wspomnianego klubu na terenie powiatu, o której znalaz³em (na ich stronie) wzmiankê to przejazd parowozem 4 kwietnia 2009 roku na trasie Wroc³aw - Marciszów - Wojcieszów (w obie strony).

Szybki tramwaj w Legnicy?
W 2002 roku Adam Fularz przedstawi³ koncepcjê stworzenia kolei miejskiej w Legnicy. W jego za³o¿eniu szybki tramwaj mia³ wykorzystywaæ czê¶æ zamkniêtej linii Z³otoryja - Legnica. Mo¿na jedynie gdybaæ, czy ew. realizacja takiej koncepcji spowodowa³aby kolejow± ekspansjê w stronê Z³otoryi

Kolej turystyczna ?
Trzy lata pó¼niej Krzysztof Maciejak, znany z³otoryjski spo³ecznik, napisa³ artyku³ o popadaj±cych w ruinê zabytkach kolejowych . W swojej publikacji wspomnia³, ¿e w tamtym czasie pojawia³y siê propozycje utworzenia turystycznej kolei drezynowej wzd³u¿ Doliny Kaczawy. Niestety pomys³ upad³ w 2004 roku, kiedy podczas pierwszej próby przejazdu okaza³o siê, ¿e z³omiarze ”zaopiekowali siê” czê¶ci± torowisk (przyp. w³asny).

W 2006 roku odcinek linii kolejowej 312 Marciszów - Wojcieszów zosta³ usuniêty z ewidencji PKP PLK. Nie zniechêci³o to Stefana Zawieruchy, wójta gminy Marciszów, do czynienia starañ dotycz±cych przywrócenia po³±czeñ kolejowych z Marciszowa przez Z³otoryjê do Legnicy, a tak¿e do Jawora przez Bolków. Jak informowa³ Zbigniew Rzoñca, redaktor Nowin Jeleniogórskich, zawi±zane zosta³o nieformalne stowarzyszenie okolicznych samorz±dowców (miêdzy z Lubawki, Jawora, Z³otoryi, czy ¦wierzawy), którym zale¿a³o na realizacji tej¿e koncepcji. W odwa¿nych planach wójt wspomnia³ nawet o mo¿liwym szynobusie do Trutnova! W tek¶cie redaktora Rzoñcy pojawi³a siê tak¿e ciekawa wzmianka, ¿e kto¶ zakomunikowa³ mieszkañcom stacji w ¦wierzawie, ¿e za 4 lata (w 2012 r.) pojedzie tamtêdy poci±g! Kto to by³? Niewa¿ne, poniewa¿ poci±g nie pojecha³ i nie zanosi siê, aby mia³ kiedykolwiek tamtêdy pojechaæ. Jednak samorz±dowcy z Marciszowa i Wojcieszowa i tak odnie¶li du¿y sukces. Dziêki ich staraniom uda³o siê doprowadziæ do tego, ¿e PKP PLK wyremontowa³o odcinek Marciszów - Wojcieszów Górny (nadaj±c mu oznaczenie L774) i w czerwcu 2008 roku sta³ siê on znów przejezdny. Podobno sukces móg³ byæ jeszcze wiêkszy i linie mog³a przej±æ podobno spó³ka Pol-Mied¼-Trans. W 2010 Artur Paw³owski z Marciszowa próbowa³ wywalczyæ szynobus na trasie Wojcieszów - Marciszów. Aktualnie po tym odcinku kursuj± poci±gi towarowe. Wed³ug oferty PKP PLK oferuje siê tam przejazdy z maksymaln± prêdko¶ci± 30 km/h.

Reaktywacja Jerzmanice-Zdrój - Z³otoryja - Legnica - Wroc³aw
W tym samym czasie Urz±d Marsza³kowski Województwa Dolno¶l±skiego sfinansowa³ osobowe po³±czenie kolejowe Jerzmanice-Zdrój - Z³otoryja - Legnica - Wroc³aw. 28 listopada 2008r. portal zlotoryja.info poinformowa³ o tym, ¿e 14 grudnia zostanie uruchomione owe po³±czenie oraz przybli¿y³ mieszkañcom rozk³ad jazdy. Naprawdê wielu wa¿nych informacji mo¿na siê równie¿ dowiedzieæ z artyku³u, który ukaza³ siê 10 grudnia 2008r. w Gazecie Z³otoryjskiej . Redaktor informowa³ o tym, ¿e czas jazdy do Legnicy wed³ug rozk³adu mia³ wynosiæ a¿ 50 minut, a do Wroc³awia ok. 2 godziny i 20 minut, a tak¿e, ¿e zosta³y zaplanowane 3 po³±czenia dziennie (przyp. z czasem jedno zosta³o zlikwidowane). Podane zosta³y tak¿e ceny biletów bez zni¿ek: Legnica - 6 z³, Wroc³aw - 15 z³. Na koniec wspomniano o tym, ¿e byæ mo¿e po³±czenie zostanie objête promocj± "Tani Bilet". 14 grudnia o¶mioro u¿ytkowników serwisu zlotoryja.info wyruszy³o w dziewicz± jazdê sk³adem EN-57 [21]. W numerze Echa Z³otoryi ze stycznia 2009 roku mo¿na przeczytaæ szczegó³ow± relacjê Bartosza Jeziorskiego z tego niebywa³ego dla Ziemi Z³otoryjskiej wydarzenia. Inn± relacjê mo¿na znale¼æ . Z kolei w artykule, który ukaza³ siê w Gazecie Z³otoryjskiej po premierowej podró¿y [1] mo¿na znale¼æ wypowied¼ Kazimierza Niklewicza, cz³onka zarz±du powiatu, który mówi o tym, ¿e Starostwo opracowa³o "perspektywiczne studium kolei okrê¿nej", w którym proponowano szynobus Z³otoryja - Lwówek ¦l±ski - Jelenia Góra - Marciszów - Z³otoryja. Jednak wspomniano w tym tek¶cie tak¿e o tym, ¿e na remont odcinka Jerzmanice-Zdrój - Lwówek ¦l±ski trzeba by³oby przeznaczyæ ok. 35 mln z³otych, a na odcinek Jerzmanice Zdrój - Marciszów znacznie wiêcej (orientacyjnej kwoty jednak nie podano).

W maju 2009 roku w Gazecie Wroc³awskiej ukaza³a siê informacja, ¿e PKP Przewozy Regionalne zamierzaj± obj±æ po³±czenie do Legnicy i Wroc³awia promocj± ”po³±czenie w dobrej cenie” . Wed³ug tych informacji bilet ulgowy do Wroc³awia mia³by kosztowaæ ok. 5 z³, a do Legnicy prawie 2 z³ote. Promocji jednak nie wprowadzono.

Likwidacja
Zamiast niej podjêto decyzje o likwidacji z dniem 1 wrze¶nia 2009 owych po³±czeñ . Poza brakiem promocji, w¶ród przyczyn likwidacji po³±czenia, wymieniano miêdzy innymi z³y rozk³ad jazdy, odleg³o¶æ dworca od centrum, a tak¿e bardzo powolny czas przejazdu . W internecie na stronie UMWD mo¿na znale¼æ tak¿e dokument "Koncepcja obs³ugi pasa¿erów z wykorzystaniem Dworca Kolejowego Wroc³aw ¦wiebodzki" datowany na 3 wrze¶nia 2009 roku, gdzie wymienia siê miêdzy innymi propozycjê puszczenia 2 par poci±gów osobowych na trasie Wroc³aw ¦wiebodzki - Legnica - Z³otoryja jako Regio Express! Niestety Dworzec ¦wiebodzki ma nadal tyle samo wspólnego z kolej± co Dworzec w Z³otoryi.

A mo¿e jednak Marciszów?
W 2011 roku Jacek Zem³a z Kuriera Kolejowego opisuje dworzec w Marciszowie. Pochyla siê nad tym, ¿e jego czasy ¶wietno¶ci minê³y i aktualnie obs³uguje znacznie mniej po³±czeñ ni¿ dawniej. Szansê na powrót do ¶wietno¶ci widzia³by w reaktywacji po³±czeñ do Legnicy z wykorzystaniem szynobusów. Jest on zdania, ¿e bardziej prawdopodobna jest reaktywacja po³±czeñ do Z³otoryi w kierunku Legnicy ni¿ do Strzegomia przez Bolków.
¦cie¿ki rowerowe zast±pi± torowiska!

We wrze¶niu 2012 roku zaczê³y siê pojawiaæ w lokalnych serwisach internetowych informacje o planowanej fizycznej likwidacji linii kolejowych Rokitki - Z³otoryja i Jerzmanice-Zdrój - Lwówek ¦l±ski celem stworzenia ¶cie¿ek rowerowych [mk11]. PKP PLK mia³o nieodp³atnie przekazaæ by³e linie kolejowe samorz±dom. W planach by³o poprowadzenie ¶cie¿ki rowerowej a¿ do województwa lubuskiego. 15 lutego 2013 roku na portalu e-legnickie.pl redaktor Zbigniew Jakubowski napisa³, ¿e na odcinku Chojnów - Z³otoryja linii 316 trwa demonta¿ torów i po powstaniu ¶cie¿ki bêdzie mo¿na pojechaæ na Grodziec [3]. W odpowiedzi na ten artyku³ dzieñ pó¼niej pojawi³a siê wypowied¼ p. Jacka Grabowskiego ze Starostwa Powiatowego w Z³otoryi, który wspomnia³, ¿e prace s± wynikiem porozumieñ kilku samorz±dów.

Co dalej?
Ciê¿ko powiedzieæ, czy kolej w formie przewozów pasa¿erskich ma szansê kiedykolwiek powróciæ na ziemie powiatu z³otoryjskiego. Jednak zanim dojdzie do fizycznej likwidacji infrastruktury kolejowej chcia³bym, aby odby³a siê publiczna dyskusja nad jej ewentualnym przeznaczeniem. Mo¿e byæ tak, ¿e w czyjej¶ g³owie skrywa siê ¶wietna koncepcja wykorzystania Z³otoryi jako punktu po¶redniego w jakim¶ ciekawym szlaku kolejowym!

Tekst powsta³ na bazie zamieszczonych w Internecie informacji.
¼ród³o: www.elegnickie.pl
KPP - 06-04-2013, 21:30
Temat postu:
W tek¶cie chodzi i chodzi³o o zwyk³e podsumowanie artyku³ów i tekstów, które siê pojawi³y kiedy¶ na ten temat, motywowane odczytem T. Szymaniaka "Rozwój kolejnictwa i turystyki na Dolnym ¦l±sku" organizowanym przez Towarzystwo Mi³o¶ników Ziemi Z³otoryjskiej. Po rozmowie z autorem odczytu domy¶lam siê, ¿e to bêdzie bardziej historia powstawania linii kolejowych i ich prosperity, a nie tego co siê dzia³o z nimi po likwidacji. St±d chcia³em to uzupe³niæ, ale w zamierzeniu mia³ to byæ tekst na w³asnego bloga i byæ mo¿e dla "Echa Z³otoryi".

Orygina³ tekstu wraz z linkami do artyku³ów (która to bibliografia zosta³a przez administratora usuniêta, a na której mi bardzo zale¿a³o) znajduje siê tu.


PS Odczyt T. Szymaniaka "Rozwój kolejnictwa i turystyki na Dolnym ¦l±sku" ma siê odbyæ w po³owie miesi±ca (bodaj¿e 17-tego) w auli z³otoryjskiego "ogólniaka". Je¿eli kto¶ jest zainteresowany to mogê spróbowaæ dowiedzieæ siê wiêcej szczegó³ów na ten temat.
Nuter - 14-01-2014, 14:11
Temat postu:
Starosta walczy o po³±czenie kolejowe?

Do tej pory samorz±dy lokalne powiatu z³otoryjskiego raczej nie wykazywa³y zbyt du¿ego zainteresowania spraw± po³±czeñ kolejowych. Jednak dostali¶my pewne sygna³y, które wskazywa³yby na to, ¿e sprawa jednak nie jest obojêtna naszym decydentom. Media milcz±, a jednak pierwsze kroki zosta³y podjête...

Spraw± po³±czeñ kolejowych najwidoczniej zainteresowa³ siê nowy starosta Ryszard Raszkiewicz. Ju¿ w 2007 roku zleci³ studium wykonalno¶ci kolei okrê¿nej, które jednak nigdy nie zosta³o wcielone w ¿ycie. Realizacja projektu okaza³a siê byæ zbyt kosztowna jak na mo¿liwo¶ci inwestycyjne powiatu i gmin le¿±cych w jego granicach. Dokument od³o¿ono na pó³kê.

5 lat temu uda³o siê reaktywowaæ po³±czenia z Jerzmanic-Zdroju do Wroc³awia, ale z powodu ¶redniego czasu przejazdu wynosz±cego 54 minuty na odcinku Z³otoryja - Legnica po³±czenia okaza³y siê niewypa³em. Jednak wiele wskazuje na to, ¿e w Starostwie odzyskali wiarê w sensowno¶æ po³±czeñ kolejowych na terenie powiatu. - Pragnê poinformowaæ, ¿e do tut. Urzêdu wp³ynê³o 23 grudnia 2013r. pismo od Starosty Powiatu Z³otoryjskiego dot. uwzglêdnienia na lata 2014-2020 uruchomienia kolejowego po³±czenia pasa¿erskiego z Jerzmanic Zdroju do Wroc³awia. Jak dot±d jest to jedyne pismo w tej sprawie w ostatnim czasie - poinformowa³a Agnieszka Zakê¶ – zastêpca dyrektora Departamentu Infrastruktury UMWD.

Czy to oznacza, ¿e sprawa nabra³a nieoczekiwanego przy¶pieszenia? Warto, aby w³odarze starostwa wiedzieli, ¿e sprawa nie jest obojêta równie¿ burmistrzowi Wojcieszowa S³awomirowi Maciejczykowi. - Gmina Wojcieszów z³o¿yla do Urzêdu Marszalkowskiego w ramach Strategii Województwa Dolnosl±skiego na lata 2014 2020 nastêpuj±ce zadanie: Utrzymanie stanu technicznego trakcji kolejowej linii Marciszów Wojcieszów - ¦wierzawa - Legnica pozwalaj±cej na przywrócenie na niej ruchu transportowego - poinformowa³ nas ponad miesi±c temu burmistrz Wojcieszowa S³awomir Maciejczyk.

Czy Urz±d Marsza³kowski uwzglêdni te uwagi? Zobaczymy. Miejmy nadziejê, ¿e przed reaktywacj± po³±czeñ kolejowych infrastruktura zostanie odpowiednio zmodernizowana. Choæby do takiego stanu jak w roku 1990. Miejmy tak¿e nadziejê, ¿e tabor bêdzie dobrany odpowiednio pod potrzeby linii.

Warto jednak wspomnieæ, ¿e UMWD nie jest zainteresowany tematem dotowania linii podmiejskiej, która mog³aby sprzyjaæ skomunikowaniu z dworcem w Legnicy - Obecnie na linii Z³otoryja-Legnica wykonywanych jest, na zasadach komercyjnych, kilkadziesi±t kursów autobusowych, co daje wysok± czêstotliwo¶æ (do kilku po³±czeñ na godzinê). Oznacza to, ¿e jest ona porównywalna do czêstotliwo¶ci w komunikacji miejskiej/podmiejskiej - a jednocze¶nie znacznie wy¿sza ni¿ czêstotliwo¶æ kursów kolejowych na linii Wroc³aw-Legnica. Informujê ponadto, ¿e zapewnienie taboru odpowiedniej jako¶ci, jest zadaniem przedsiêbiorców realizuj±cych przewozy osób - zakomunikowa³a Agnieszka Zakê¶.

Niewiele ostatnio siê mówi o obwodnicy, któr± UMWD ma wybudowaæ dla mieszkañców Z³otoryi. Jednak jak uda³o siê nam dowiedzieæ, to prawdopodobnie protesty mieszkañców, b±d¼ ekologów (?) zablokowa³y inwestycjê, która jest wa¿na dla z³otoryjskiego magistratu i uchodzi za niezwykle istotn± je¿eli chodzi o rozwój z³otoryjskiej podstrefy LSSE - Dla przedmiotowego zadania zakoñczono prace przedprojektowe i uzyskano decyzjê ¶rodowiskow± dla wybranego wariantu przebiegu obej¶cia miasta Z³otoryja ( wariant po³udniowy). Decyzja ¶rodowiskowa nie jest ostateczna. W zwi±zku z tym, ¿e od decyzji ¶rodowiskowej z³o¿ono odwo³anie, Regionalna Dyrekcja Ochrony ¦rodowiska przekaza³a sprawê do Generalnej Dyrekcji Ochrony ¦rodowiska w Warszawie. Sprawa w GDO¦ jest rozpatrywana od sierpnia 2013r. Przyst±pienie do kolejnego etapu projektowania tj.: opracowania projektu budowlanego i wykonawczego oraz uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizacjê inwestycji drogowej (ZRiD) nast±pi po rozstrzygniêciu odwo³ania od decyzji ¶rodowiskowej (uzyskaniu ostateczno¶ci decyzji) i zabezpieczeniu w WPF ¶rodków finansowych - poinformowa³a Agnieszka Zakê¶.

Czy w roku 2020 mieszkañcy Z³otoryi i innym miast powiatu bêd± korzystaæ z regularnych po³±czeñ kolejowych? Czy z³otoryjanie bêd± mieæ swoj± obwodnicê? Najwiêcej tutaj zale¿y od dobrej woli Urzêdu Marsza³kowskiego. Nie mo¿na te¿ zapominaæ o wadze dzia³añ lobbingowych naszych samorz±dowców. Tym bardziej w roku wyborczym! List intencyjny w stylu kilku gmin zainteresowanych kolej± aglomeracyjn± LGOM na pewno jest przyk³adem dzia³añ, które warto, aby mia³y miejsce.

¬ród³o: Z³otoryja.info
http://zlotoryja.info/portal/informacje/?komentarz.informacja.6552
Jaro - 23-01-2014, 14:58
Temat postu:
Z punktu widzenia ekonomicznego to nie widzê szans dla przywrócenia ruchu pasa¿erskiego na tej linii.
Z³otoryja od lat jest pomijana we wszystkich dzia³aniach zwi±zanych z transportem.
KPP - 23-01-2014, 17:16
Temat postu:
Jaro napisa³/a:
Z punktu widzenia ekonomicznego to nie widzê szans dla przywrócenia ruchu pasa¿erskiego na tej linii.
Z³otoryja od lat jest pomijana we wszystkich dzia³aniach zwi±zanych z transportem.


Ciê¿ko powiedzieæ. To zale¿y od jako¶ci us³ug. Je¿eli znowu bêdzie prêdko¶æ handlowa 25 km/h to masz racjê. Jednak z transportu komercyjnego w postaci busów dziennie korzysta bardzo wielu mieszkañców mimo, ¿e z roku na rok czasy jazdy potrafi± siê drastycznie pogarszaæ. W 2010 roku pamiêtam, ¿e ze Z³otoryi do Wroc³awia busem jecha³em 1:15, aktualnie ten czas wynosi 1:37-1:41.

Jednak czemu Kudowa Zdrój, Lwówek ¦l±ski maj± sens, a wiêksza Z³otoryja nie? Czemu op³aca siê komu¶ obs³ugiwanie 130 kursów busów w obie strony dziennie na trasie Z³otoryja - Legnica?

Miasto dotuje po³±czenia PKS Z³otoryja - Legnica, których czas wynosi 35 minut. Czy zamiast tego nie lepiej by³oby dotowaæ autobusy, które z ró¿nych czê¶ci miasta (a nawet pobliskich wiosek) dowozi³yby ludzi pod sam dworzec i z niego odbiera³y?
ufoludek - 23-01-2014, 18:14
Temat postu:
Bo Kudowa, a iczê¶ciowo Lwówek to komunikacyjne pustynie.Poci±gi tam maj± sens lokalnie, ale tak¿e przy dojazdach do innych wiêkszych miast np. Wroc³±wia. Kolega z Lwówka do Wroc³awia je¼dzi albo busem do bodaj Boles³awca, a dalej poci±giem do Wroc³awia albo poci±giem przez Jeleni± Górê. Gdy plaga busiarstwa ju¿ jest, jak w ¦widnicy, czy mo¿e w Z³otoryi, to trudno ludzi do powrotu do poci±gu namówiæ. Dlatego poci±gi do ¦widnicy to taki niewypa³. Je¶li czas przejazdu ze Z³otoryi do Wroc³awia bêdzie ni¿szy ni¿ busem, to po³±czenie bêdzie mia³o sens. Gdy porównywalny - nie ma sensu siê w to bawiæ.
Dzi¶ wg mnie poci±gi powinny wype³niaæ komunikacyjne luki, b±d¼ je¼dziæ tam, gdzie bêd± konkurencyjne. Inaczej to nie ma sensu.
bystrzak2000 - 23-01-2014, 18:25
Temat postu:
ufoludek napisa³/a:
Dzi¶ wg mnie poci±gi powinny wype³niaæ komunikacyjne luki, b±d¼ je¼dziæ tam, gdzie bêd± konkurencyjne. Inaczej to nie ma sensu.

Do Wa³brzycha i Jeleniej Góry przez wiele lat poci±gi nie by³y w ogóle konkurencyjne, a mimo to je¼dzi³y. Ba, nawet w tych poci±gach podró¿owali ludzie i to czêsto w sporej ilo¶ci Smile
ufoludek - 23-01-2014, 18:37
Temat postu:
Ale tam poci±gi je¼dzi³y zawsze. A i po drodze spora wymiana pasa¿erów, a poci±g jedzie inn± tras± ni¿ autobusy. Podobnie na 276. Czasy przejazdu jednak wymiot³y znaczn± czê¶æ pasa¿erów z 274, frekwencja podnosi siê do¶æ powoli, a ilo¶æ po³±czeñ du¿a. Podobnie trudno bêdzie odzyskaæ ludzi wkurzonych na jazdê ponad 2h do K³odzka. Je¶li do Z³otoryi bêd± 4 kible/31WE na dobê, za pó³darmo, jak do ¦widnicy, to nie ma sensu siê w to bawiæ.
Bo to, co robi± na ¦widnicy to tak naprawdê jest takie kolejowe busiarstwo za publiczne pieni±dze.
KPP - 23-01-2014, 18:42
Temat postu:
ufoludek napisa³/a:
Bo Kudowa, a iczê¶ciowo Lwówek to komunikacyjne pustynie.Poci±gi tam maj± sens lokalnie, ale tak¿e przy dojazdach do innych wiêkszych miast np. Wroc³±wia. Kolega z Lwówka do Wroc³awia je¼dzi albo busem do bodaj Boles³awca, a dalej poci±giem do Wroc³awia albo poci±giem przez Jeleni± Górê. Gdy plaga busiarstwa ju¿ jest, jak w ¦widnicy, czy mo¿e w Z³otoryi, to trudno ludzi do powrotu do poci±gu namówiæ. Dlatego poci±gi do ¦widnicy to taki niewypa³. Je¶li czas przejazdu ze Z³otoryi do Wroc³awia bêdzie ni¿szy ni¿ busem, to po³±czenie bêdzie mia³o sens. Gdy porównywalny - nie ma sensu siê w to bawiæ.
Dzi¶ wg mnie poci±gi powinny wype³niaæ komunikacyjne luki, b±d¼ je¼dziæ tam, gdzie bêd± konkurencyjne. Inaczej to nie ma sensu.


Ufoludek, dok³adnie mi o to chodzi. Zobacz, ¿e gdyby osi±gn±æ czas jazdy taki jak w 1966, czy choæby 1990 roku, to poci±gi ze Z³otoryi mia³yby szansê wygraæ z busami. Zreszt± co do busów to ciekawa informacja prasowa tu . Szkoda, ¿e niektóre miasta zas³u¿y³y tylko na taki ¶rodek transportu. Czas jazdy 24-30 minut do Legnicy ze Z³otoryi i dalej 42-50 minut do Wroc³awia, a czas 1:41 wobec 1:20 kilka lat temu busa to jednak jest ró¿nica. 4 lata temu te busy jecha³y przez zjazd na A4 w Wilczycach, dzi¶ jad± przez Jawor i wioski pod Jaworem. A co bêdzie jak pojawi± siê bramki na A4 dla aut osobowych? Wzrost cen biletów, czy omijanie autostrady i jazda d³u¿szymi drogami? Wtedy te¿ niektórzy, którzy do Wroc³awia je¿d¿± autami pewnie przesi±d± siê na transport zbiorowy.

Tutaj kwestia dobrej woli lokalnych samorz±dów, które powiedz± Marsza³kowi "Panie Marsza³ku, Pan zadba o to, aby te po³±czenia by³y w dobrym stanie technicznym, a my zapewnimy promocjê oferty i podwo¿enie ludzi pod sam dworzec". A takie mo¿liwo¶ci s±: Gmina miejska Z³otoryja na "lokalny transport zbiorowy" wydaæ w 2014 roku ma 64.800 z³. S± to pieni±dze przeznaczone m.in. na dotowanie po³±czeñ jednego z PKS. Taki autobus do Legnicy jedzie 35 minut. Niestety kursy pokrywaj± siê z kursami busów i nie uzupe³niaj± kursów, które s± potrzebne spo³ecznie, a niekoniecznie dla prywatnych przewo¼ników zachêcaj±ce, np. autobus do Legnicy o 21:00, aby dowie¼æ ludzi do pracy na 3 zmianê do legnickiej podstrefy LSSE. A gdzie skomunikowanie z poci±gami do Wroc³awia?

Poza tym polecam przypatrzeæ siê temu miastu w nadchodz±cym roku. Katalog imprez organizowanych przez lokalne stowarzyszenia jest bardzo bogaty jak na 16-tysiêczne nie za bogate miasteczko. Choæby na te imprezy i ogólnie w weekendy warto pu¶ciæ 2-3 pary poci±gów dziennie. Imprezy jakie siê w 2013 roku tutaj odby³y:

- Bieg Szlakiem Wygas³ych Wulkanów - ok. 700 zawodników z ca³ej Polski wraz z rodzinami i znajomymi, w biegach ekstremalnych coraz bardziej szanowana impreza i wiele porównañ z "Kator¿nikiem"
- Miêdzynarodowy Zlot Fanów Ewy Farnej - ok. 750 fanów artystki z ca³ej Polski i Czech ¶ci±gnê³o na koncert i ca³y dzieñ gier i zabaw w raz ze znan± w¶ród m³odzie¿y piosenkark±.
- Mistrzostwa Polski w P³ukaniu Z³ota - uczestnicy z Polski i Czech i ich kibice
- "Animus Dzieciom" - impreza charytatywna w podz³otoryjskim Wilkowie, na któr± ¶ci±gnê³o ok. 1000 osób chc±cych zobaczyæ koncert Libera, Natalii Szroeder i Rafa³a Brzozowskiego, a tak¿e wystêp popularnej "Halinki Kiepskiej"
- Mistrzostwa Nordic Walking - te¿ kilkuset uczestników "chodzenia z kijkami".

W tym roku pod wzglêdem eventów bêdzie jeszcze lepiej, poniewa¿ Stowarzyszenie Progress, które powsta³o w Z³otoryi co dwa miesi±ce planuje do Z³otoryi sprowadziæ znanych w Polsce artystów na koncerty muzyczne. Pozosta³e stowarzyszenia te¿ z roku na rok coraz sprawniej dzia³aj±. Dum± Z³otoryi ponadto powoli staj± siê grupy rekonstrukcyjne.

Ponadto w okolicy obiekty takie jak Skansen Górniczo-Hutniczy w Leszczynie, Zamek Grodziec, Pa³ac Krotoszyce.

Je¿eli ma siê wykorzystaæ potencja³ turystyczno-eventowy to chyba jednak komunikacyjnie czego¶ brak? Poza tym w powiecie mamy blisko 27% bezrobocie.

ufoludek napisa³/a:
Je¶li do Z³otoryi bêd± 4 kible/31WE na dobê, za pó³darmo, jak do ¦widnicy, to nie ma sensu siê w to bawiæ.


Osobi¶cie zadowoli³by mnie i pewnie innych mieszkañców jaki¶ malutki szynobusik zbli¿ony pojemno¶ci± do "motoraczka" ; )
Anonymous - 18-02-2014, 21:52
Temat postu:
http://zlotoryjanie.pl/media/articles/dokumenty/files/Inf.%20publ.%20-%20odpowied%C5%BA%20%281%29.pdf
Jaro - 26-02-2014, 21:31
Temat postu:
Odpowied¼ Polskich Likwidacji Kolejowych jest ¿enuj±ca. Skoro nikt nie chce je¼dziæ tak wolno (czytaj je¼dziæ z prêdko¶ciami do jakich PLK doprowadzi³a) to linia nadaje siê tylko do likwidacji.
KPP - 26-02-2014, 21:39
Temat postu:
Jaro napisa³/a:
Odpowied¼ Polskich Likwidacji Kolejowych jest ¿enuj±ca. Skoro nikt nie chce je¼dziæ tak wolno (czytaj je¼dziæ z prêdko¶ciami do jakich PLK doprowadzi³a) to linia nadaje siê tylko do likwidacji.


Nikt? A sk³ady towarowe wysy³ane przez PGP Bazalt? Widzê tam czêsto po 30 wagonów. Wydobycie nie wiem jakie jest teraz, ale w 2008 roku wynosi³o 1,8 mln ton. Ponadto korzysta z tego jeszcze kamienio³om Wilcza Góra. Drogi nie s± ju¿ w dobrym stanie, a po likwidacji linii nie bêd± w lepszej.

Poza tym decyzja o likwidacji by³aby pochopna. KGHM dosta³ koncesje na poszukiwanie z³ó¿ w okolicach sykliny grodzieckiej, a dwie firmy zagraniczne staraj± siê o koncesje na poszukiwanie z³ó¿ w niemal ka¿dej gminie powiatu (poza powiatem).
Nuter - 09-04-2014, 20:52
Temat postu:
Czy Marsza³ek przejmie linie kolejowe?

Kilkana¶cie dni temu Piotr Kanikowski na ³amach portalu 24legnica.pl informowa³ o fizycznej rozbiórce niektórych nieczynnych linii kolejowych. Na opublikowanym przez niego wykazie znalaz³ siê miêdzy innymi odcinek Jerzmanice-Zdrój - Lwówek ¦l±ski. Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzêdu Marsza³kowskiego Województwa Dolno¶l±skiego nie posiada jednak takich informacji. - Do chwili obecnej nie otrzymali¶my ¿adnych informacji ze strony PKP o fizycznej likwidacji torów na linii kolejowej 284 na odcinku Jerzmanice Zdrój – Lwówek ¦l±ski. - oznajmi³ pan Wojciech Zdanowski.

Co wiêcej UMWD widzi mo¿liwo¶æ uruchomienia w przysz³o¶ci po³±czeñ kolejowych na tym odcinku jako wariantu po³±czeñ LGOM z Jeleni± Gór±/Szklarsk± Porêb±. Taka operacja mog³aby siê okazaæ panaceum na gro¿±ce zamkniêcie linii kolejowych Kolei Doliny Bobru - Odcinek Legnica - Z³otoryja - Jerzmanice Zdrój znajduje siê w projekcie "Planu zrównowa¿onego rozwoju publicznego transportu zbiorowego", jednak¿e uruchomienie po³±czeñ wymaga przeprowadzenia uprzedniej rewitalizacji tej trasy, celem uzyskania atrakcyjnego czasu przejazdu. Jednocze¶nie podkre¶lam, ¿e widzimy mo¿liwo¶æ uruchomienia w przysz³o¶ci po³±czenia Legnicy z Jeleni± Gór± tras± przez Z³otoryjê i Lwówek ¦l±ski. Wówczas wariant po³±czeñ z LGOM-u do Szklarskiej Porêby jest jak najbardziej kwesti± otwart±. - odpowiedzia³ Dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWD pan Wojciech Zdanowski. Warto tutaj przypomnieæ, ¿e odcinek Jerzmanice-Zdrój - Lwówek ¦l±ski linii kolejowej 284 mia³ byæ przekazywany gminom celem budowy sieci ¶cie¿ek rowerowych. Trasa proponowana przez pana dyrektora jest nieco innym podej¶ciem ni¿ to, o które oparte by³y schematy prezentowane przez Norberta Lupê podczas warsztatów LGOF. Odleg³o¶æ z Legnicy do Jeleniej Góry/Szklarskiej Porêby pozostaje ta sama (81 km), ale drastycznie zwiêksza siê odleg³o¶æ z Legnicy do Trutnova (o ok. 40 km). Jednak za tym wariantem kryæ siê mog± korzy¶ci spo³eczne i turystyczne. Nie rozwi±zuje on jednak problemu naszego powiatu zwi±zanego z wydobyciem kruszyw (co pokazuje za³±cznik do tego artyku³u).

Mówienie o modernizacji linii kolejowej, pod której ostatni poci±g przejecha³ ponad 20 lat temu i której nasypy s± podmyte przez powodzie na Kaczawie mo¿e siê dla wielu wydaæ abstrakcj±. Jedn± z szans na reaktywacjê takich linii jest ich uprzednie przejêcie przez Urz±d Marsza³kowski. - Nie wykluczamy przejêcia niektórych linii kolejowych w województwie - w tym w rejonie Z³otoryi. Jednak¿e ostateczna decyzja zale¿eæ bêdzie g³ównie od warunków przejêcia, które postawi± Polskie Koleje Pañstwowe. Obecnie trwaj± robocze kontakty i rozmowy, ale nie pozwalaj± one jeszcze na podejmowanie twardych zobowi±zañ przez Województwo. - wyja¶ni³ Wojciech Zdanowski.

Warto wspomnieæ o mo¿liwo¶ciach finansowania inwestycji kolejowych. Kilka linii w województwie w zesz³ej perspektywie unijnej (na lata 2007-2013) zosta³o zmodernizowanych dziêki ¶rodkom z Regionalnego Programu Operacyjnego. Tutaj warto wymieniæ takie linie jak Wroc³aw Zakrzów - Trzebnica, K³odzko G³ówne - Kudowa Zdrój, czy Jelenia Góra - Szklarska Porêba. - Rozwa¿amy ró¿ne mo¿liwo¶ci poprawy jako¶ci transportu kolejowego na terenie Dolnego ¦l±ska. Jedn± z opcji s± w³a¶nie rewitalizacje linii kolejowych, które mog± byæ sfinansowane np. ze ¶rodków Regionalnego Programu Operacyjnego. - odpowiedzia³ Wojciech Zdanowski zapytany o to, czy rozwa¿ane s± rozmowy z PKP PLK w sprawie wpisania linii kolejowych przez Z³otoryjê do RPO na lata 2014-2020.

¬ród³o: z³otoryjanie.pl
Link: http://zlotoryjanie.pl/artykuly/czy-marszalek-przejmie-linie-kolejowe/
Jerry - 14-04-2014, 13:09
Temat postu:
Poci±gi wróc± do Z³otoryi

Jest szansa na powrót poci±gów pasa¿erskich do Z³otoryi, Lwówka ¦l±skiego czy nawet ¦wierzawy. Urz±d Marsza³kowski we Wroc³awiu nie tylko, ¿e nie chce rozbiórki torowisk, ale zapowiada podjêcie dzia³añ zmierzaj±cych do przywrócenia ruchu pasa¿erskiego w tym rejonie Dolnego ¦l±ska. - Do chwili obecnej nie otrzymali¶my ¿adnych informacji ze strony PKP o fizycznej likwidacji torów na linii kolejowej 284 na odcinku Jerzmanice Zdrój – Lwówek ¦l±ski. - oznajmi³ Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu w UMWD.

Co wiêcej UMWD widzi mo¿liwo¶æ uruchomienia w przysz³o¶ci po³±czeñ kolejowych na tym odcinku jako wariantu po³±czeñ LGOM z Jeleni± Gór±/Szklarsk± Porêb±. Taka operacja mog³aby siê okazaæ panaceum na gro¿±ce zamkniêcie linii kolejowych Kolei Doliny Bobru - Odcinek Legnica - Z³otoryja - Jerzmanice Zdrój znajduje siê w projekcie "Planu zrównowa¿onego rozwoju publicznego transportu zbiorowego", jednak¿e uruchomienie po³±czeñ wymaga przeprowadzenia uprzedniej rewitalizacji tej trasy, celem uzyskania atrakcyjnego czasu przejazdu.

- Jednocze¶nie podkre¶lam, ¿e widzimy mo¿liwo¶æ uruchomienia w przysz³o¶ci po³±czenia Legnicy z Jeleni± Gór± tras± przez Z³otoryjê i Lwówek ¦l±ski. Wówczas wariant po³±czeñ z LGOM-u do Szklarskiej Porêby jest jak najbardziej kwesti± otwart±. - doda³ dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWD Wojciech Zdanowski.

Warto tutaj przypomnieæ, ¿e odcinek Jerzmanice-Zdrój - Lwówek ¦l±ski linii kolejowej 284 mia³ byæ przekazywany gminom celem budowy sieci ¶cie¿ek rowerowych. Trasa proponowana przez pana dyrektora jest nieco innym podej¶ciem ni¿ to, o które oparte by³y schematy prezentowane przez Norberta Lupê podczas warsztatów LGOF. Odleg³o¶æ z Legnicy do Jeleniej Góry/Szklarskiej Porêby pozostaje ta sama (81 km), ale drastycznie zwiêksza siê odleg³o¶æ z Legnicy do Trutnova (o ok. 40 km). Jednak za tym wariantem kryæ siê mog± korzy¶ci spo³eczne i turystyczne. Nie rozwi±zuje on jednak problemu powiatu z³otoryjskiego zwi±zanego z wydobyciem kruszyw .

Mówienie o modernizacji linii kolejowej, pod której ostatni poci±g przejecha³ ponad 20 lat temu i której nasypy s± podmyte przez powodzie na Kaczawie, a tak¿e rozebrany jest most kolejowy w Pielgrzymce mo¿e siê dla wielu wydaæ abstrakcj±. Jedn± z szans na reaktywacjê takich linii jest ich uprzednie przejêcie przez Urz±d Marsza³kowski. - Nie wykluczamy przejêcia niektórych linii kolejowych w województwie - w tym w rejonie Z³otoryi. Jednak¿e ostateczna decyzja zale¿eæ bêdzie g³ównie od warunków przejêcia, które postawi± Polskie Koleje Pañstwowe. Obecnie trwaj± robocze kontakty i rozmowy, ale nie pozwalaj± one jeszcze na podejmowanie twardych zobowi±zañ przez Województwo. - wyja¶ni³ Wojciech Zdanowski.

Warto wspomnieæ o mo¿liwo¶ciach finansowania inwestycji kolejowych. Kilka linii w województwie w zesz³ej perspektywie unijnej (na lata 2007-2013) zosta³o zmodernizowanych dziêki ¶rodkom z Regionalnego Programu Operacyjnego. Tutaj warto wymieniæ takie linie jak Wroc³aw Zakrzów - Trzebnica, K³odzko G³ówne - Kudowa Zdrój, czy Jelenia Góra - Szklarska Porêba.

- Rozwa¿amy ró¿ne mo¿liwo¶ci poprawy jako¶ci transportu kolejowego na terenie Dolnego ¦l±ska. Jedn± z opcji s± w³a¶nie rewitalizacje linii kolejowych, które mog± byæ sfinansowane np. ze ¶rodków Regionalnego Programu Operacyjnego. - odpowiedzia³ Wojciech Zdanowski zapytany o to, czy rozwa¿ane s± rozmowy z PKP PLK w sprawie wpisania linii kolejowych przez Z³otoryjê do RPO na lata 2014-2020.

Mamy nadziejê, ¿e Urz±d Marsza³kowski i PKP "zagraj± w jednej dru¿ynie" w kwestii przywrócenia ¿ycia na szlaku kolejowym wiod±cym przez Z³otoryjê i, ze nie skoñczy siê na jedynie deklaracjach i zapowiedziach. Liczymy tak¿e, ¿e w³adze Z³otoryi zechc± lobbowaæ w tym kierunku, bo jest to du¿a szansa na o¿ywienie gospodarcze miasta.

¼ród³o: www.e-legnickie.pl
tekst: http://www.e-legnickie.pl/index.php/wiadomoci/zlotoryja-news-glowne/9465-pocigi-wroc-do-zotoryi

KPP - 06-08-2014, 15:07
Temat postu:
Zarz±d Województwa podj±³ 31 lipca uchwa³ê wyra¿aj±c± zgodê spó³ce Koleje Dolno¶l±skie S.A. na przejazd komercyjny autobusu szynowego SA134 na trasie Legnica - Z³otoryja - Krzeniów - Z³otoryja - Legnica.

Napisa³em o tym tu: http://zlotoryjanie.pl/artykuly/szynobus-pojedzie-z-legnicy-do-krzeniowa/
Tu uchwa³a: http://bip.umwd.dolnyslask.pl/dokument.php?iddok=25827&str=1

Kto¶ co¶ wie czy odby³ siê przejazd 2 sierpnia? A mo¿e chodzi o 20-ty?
Nuter - 20-08-2014, 08:39
Temat postu:
UMWD: Konsultacje spo³eczne ws planu transportowego

W dniu dzisiejszym w Biuletynie Informacji Publicznej Urzêdu Marsza³kowskiego ukaza³o siê "Og³oszenie o rozpoczêciu konsultacji spo³ecznych projektu „Planu zrównowa¿onego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolno¶l±skiego". Konsultacje rozpoczynaj± siê 18 sierpnia, a zakoñcz± 8 wrze¶nia.

Wiêcej: http://zlotoryjanie.pl/artykuly/umwd-konsultacje-spoleczne-ws-planu-transportowego/
KPP - 21-08-2014, 23:43
Temat postu:
Miêdzy 12, a 15 pa¼dziernika minie 130 lat od otwarcia linii kolejowej Legnica - Z³otoryja.
Jerry - 19-07-2015, 15:55
Temat postu:
POCI¡G SPECJALNY

KPP - 20-07-2015, 23:17
Temat postu:
Informacja z 24legnica.pl:
"Poci±g specjalny Kolei Dolno¶l±skich nie bêdzie, niestety, ogólnodostêpny, ale na facebookowym profilu spó³ki mo¿na wygraæ jedno z 25 podwójnych zaproszeñ na przejazd."

Konkurs mo¿e jako pomys³ ciekawy, ale jako promocja KD i samej kolei (z mo¿liwo¶ci± skorzystania z dworców w Legnicy czy Chojnowie) w¶ród mieszkañców powiatu z³otoryjskiego raczej chybiony. A pyta³o mnie kilka osób o szczegó³y tego przejazdu. Dodatkowo szkoda, ¿e informacjê podano przez fanpage dopiero w ¶rodê wieczorem.
Kornik1983 - 30-10-2017, 09:39
Temat postu:
http://www.24jgora.pl/artykul,21436 - co¶ ruszy³o w temacie
sympatyk - 18-09-2019, 16:05
Temat postu:
Powrót poci±gów pasa¿erskich do Z³otoryi coraz bli¿ej.

Po³±czenie kolejowe z Legnicy przez Z³otoryjê i Lwówek do Jeleniej Góry pozostaje priorytetem dla sejmiku, który stara siê równie¿ o przejêcie od PKP linii z Lwówka przez Wleñ do Jeleniej Góry. W pierwszej kolejno¶ci ma byæ jednak reaktywowany odcinek z Lwówka przez Z³otoryjê do Legnicy, co pozwoli na w³±czenie do sieci komunikacyjnej dwóch z czterech dolno¶l±skich miast powiatowych (obok Polkowic i Góry) pozbawionych w tej chwili kolejowych po³±czeñ pasa¿erskich.

Wiêcej:

https://legnica.fm/wiadomosci/wiadomosci-fakty/20-fakty-region/29021-powrot-pociagow-pasazerskich-do-zlotoryi-coraz-blizej
bystrzak2000 - 18-09-2019, 18:36
Temat postu:
Widaæ, ¿e wybory coraz bli¿ej...
kociol2009 - 19-09-2019, 21:14
Temat postu:
Nic z tego nie bêdzie a napewno nie do 2022 roku. By³em na tym spotkaniu i data 2022 to pobo¿ne ¿yczenia Burmistrza Z³otoryji. Pan Wild powiedzia³, ¿e chcia³by aby ten odcinek uda³o siê zrobiæ jeszcze w tej kadencji samorz±du ale na omawianej czê¶ci linii 284 jest sporo do zrobienia, podmyty nasyp, brak wiaduktu w Pielgrzymce i etc. Generalnie spory koszt ale szansa jest ze wzglêdu na to, ¿e linia w ca³o¶ci zosta³a wpisana do programu Kolej Plus. By³a mowa w kontek¶cie linii 284 o odbudowie po³±czeñ na odcinku Gryfów/¦wieradów-Zdrój i to wg. Pana Wild ma nast±piæ w tej kadencji ze wzglêdu na to, ¿e jest to krótki i niezbyt skomplikowany odcinek. IIIetap to odcinek Lwówek/Gryfów ¦l czyli raczej nigdy Jêzyk
Co do linii 283 w relacji Lwówek/JG to temat równie¿ na pó¼niej.
Jak by dobrze przeanalizowaæ to forum to oka¿e siê, ¿e wszelkie aktywno¶ci dotycz±ce ewentualnych rewitalizacji pojawiaj± siê ze sta³± czêstotliwo¶ci± przedwyborcz±. ¦miech po 13 pa¼dziernika wszystko wróci do normy Mr. Green
sympatyk - 24-03-2020, 14:36
Temat postu:
Kolej mog³aby wróciæ do dziesi±tków miast w Polsce. Ten region przyk³adem.

Samorz±d województwa dolno¶l±skiego, przejmuj±c nieczynne od lat linie kolejowe, chce przywróciæ po³±czenia kolejowe do niemal 30 miast w regionie. „Dziêki samorz±dom kolej mog³aby wróciæ do ponad setki miast w Polsce” - uwa¿a wiceprzewodnicz±cy klub radnych Bezpartyjni Samorz±dowcy w Sejmik Województwa Dolno¶l±skiego Patryk Wild. To miêdzy innymi trasa Jerzmanice Zdrój - Lwówek ¦l.

Wiêcej:

https://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-finanse/kolej-moglaby-wrocic-do-dziesiatkow-miast-w-polsce-ten-region-przykladem,157944.html
Beatrycze - 08-10-2021, 12:52
Temat postu:
Nie tylko Polkowice. O kolej walcz± te¿ w Z³otoryi

Trwa realizacja studiów planistyczno-prognostycznych dla trzech dolno¶l±skich inwestycji kolejowych w ramach programu Kolej+.

Jeden z projektów dotyczy przywrócenia po³±czeñ pasa¿erskich do Z³otoryi na co od ponad 12 lat czekaj± mieszkañcy. Wczoraj odby³y siê w tej sprawie zdalne konsultacje na których przedstawiono wstêpny zarys projektu. Firma zbada i przeanalizuje teraz zasadno¶æ tej inwestycji. Z³otoryjanie od lat zdania nie zmieniaj±, wyczekuj± powrotu po³±czeñ.

Wiêcej:
https://www.radiowroclaw.pl/articles/view/112887/Nie-tylko-Polkowice-O-kolej-walcza-tez-w-Zlotoryi
Lady Makbet - 04-05-2022, 07:27
Temat postu:
Ma³ymi krokami do celu - w tym przypadku - w stronê powrotu kolei. Projekt rewitalizacji linii nr 284 na odcinku Legnica - Z³otoryja - Jerzmanice Zdrój otrzyma³ dofinansowanie w rz±dowym programie Kolej+. Z³otoryja i Lwówek ¦l±ski jako jedne z nielicznych powiatowych stolic wci±¿ s± wykluczone z systemu kolejowego. To ma siê niebawem zmieniæ. O tym jak wa¿ne jest przywrócenie po³±czeñ pasa¿erskich na tym odcinku od lat jednym g³osem mówi± z³otoryjanie.

Ze Z³otoryi do centrum Wroc³awia, w zaledwie godzinê? To ju¿ pewne:
https://www.radiowroclaw.pl/articles/view/119410/Ze-Zlotoryi-do-centrum-Wroclawia-w-zaledwie-godzine-To-juz-pewne
dinxles - 04-05-2022, 08:18
Temat postu:
No niby tak ale na ci±gu Legnica-Jelenia Gora mamy 2 trasy przez Jerzmanice Lwowek i przez Swierzawe i Marciszow. Skoro UMWD przejmie odcinek Nowy Kosciol-Wojcieszow Gorny, to znaczy ze odcinek Marciszow-Wojcieszow Gorny pozostanie 40 km/h...
Pirat - 19-11-2022, 22:03
Temat postu:
Z³otoryja ma sieæ trakcyjn±, ale nie ma poci±gów. Czy to siê zmieni?

Powiatowa Z³otoryja nie ma aktualnie dostêpu do kolejowych po³±czeñ pasa¿erskich i to pomimo faktu, ¿e przez miasto biegnie zelektryfikowana linia kolejowa 284, obecnie czynna tylko w ruchu towarowym. Nawet to mo¿e siê wkrótce zmieniæ, bo kopalnie korzystaj±ce ze szlaku koñcz± swoj± dzia³alno¶æ. Czy sprawi to wiêc, ¿e miasto ju¿ na zawsze po¿egna siê z szans± na powrót poci±gów pasa¿erskich?

Czytaj wiêcej na rynek-kolejowy.pl
Ralny - 06-04-2023, 17:10
Temat postu:
Jest przetarg na rewitalizacjê linii kolejowej do Z³otoryi

W³a¶nie og³oszono przetarg na zaprojektowanie oraz realizacjê prac przy modernizacji linii kolejowej Legnica – Jerzmanice-Zdrój. Dziêki temu poci±gi wróc± do Z³otoryi i skomunikuj± ten powiatowy o¶rodek z Legnic± i Wroc³awiem. Zadanie jest realizowane w ramach programu Kolej Plus.

Czytaj wiêcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/jest-przetarg-na-rewitalizacje-linii-do-zlotoryi-112795.html
Pirat - 14-06-2023, 14:22
Temat postu:
Powrót poci±gów do Z³otoryi coraz bli¿ej

PKP PLK otrzyma³y 10 ofert w przetargu na rewitalizacjê linii Z³otoryja – Legnica, a po³owa z nich mie¶ci siê w bud¿ecie PLK, co nieco przybli¿a realizacjê prac. Dziêki inwestycji poci±gi znów maj± docieraæ do powiatowej Z³otoryi i to w rekordowym czasie 17 minut. Zadanie bêdzie realizowane w ramach programu Kolej Plus.

Czytaj wiêcej na rynek-kolejowy.pl
Beatrycze - 11-10-2023, 19:35
Temat postu:
Kolej wróci do Z³otoryi

Mieszkañcy Z³otoryi po latach znów skorzystaj± z kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisa³y umowê o warto¶ci blisko 263 mln z³ na wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych dla zadania „Rewitalizacja odcinka Legnica – Z³otoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu w³±czenia Z³otoryi oraz powiatu z³otoryjskiego do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego”. Inwestycja realizowana jest z Rz±dowego Programu Uzupe³niania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

Wiêcej:
https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/kolej-wroci-do-zlotoryi-8878
Paszczak - 17-10-2023, 16:52
Temat postu:
Po ponad 20 latach do Z³otoryi wróc± poci±gi. Z zapowiedzi PKP PLK wynika, ¿e ma to nast±piæ ju¿ nawet za trzy lata.

Audycja Radia Wroc³aw:
https://www.radiowroclaw.pl/articles/view/134676/Wieczor-zDolnego-Slaska-Powrot-kolei-do-Zlotoryi
Pirat - 29-09-2024, 19:34
Temat postu:
Kilkaset metrów na po³udnie od nieczynnej ju¿ stacji Jerzmanice Zdrój znajduj± siê nowe wisz±ce tory, którymi jeszcze dwa lata temu je¼dzi³y poci±gi do Krzeniowa (D29-312) sk±d wagony przejmowa³y S200 i zaci±ga³y na za³adunek do kopalni w Wilkowie. Linia nr. 312 pierwotnie prowadzi³a do Marciszowa. Widoczne w filmie tory zosta³y podmyte przez rw±cy pr±d rzeki Kaczawy podczas powodzi oko³o 15.09.2024.



2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group