INFO KOLEJ - forum kolejowe

Dział pracowniczy - Związkowcy przeciwko szkoleniom pracowników Arrivy

Arek - 22-10-2013, 15:29
Temat postu: Związkowcy przeciwko szkoleniom pracowników Arrivy
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce protestuje przeciw prowadzeniu przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne szkoleń pracowników Arriva RP. Związkowcy nie zgadzają się z pomaganiem spółce, która należy do niemieckiego koncernu Deutsche Bahn.

Związkowcy przypominają, że Arriva jest konkurencją na rynku przewozów pasażerskich dla spółki Przewozy Regionalne i uważają, że „tworzy przyczółki do wypierania z rynku PKP Intercity”. „W konsekwencji działań firmy Arriva (wspomaganej przez koncern Deutsche Bahn) wielu pracowników Kujawsko – Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy straci pracę, a miejsca pracy w PKP Intercity również zostaną zagrożone. W tej sytuacji za niedopuszczalne uważamy zmuszanie polskich przewoźników do szkolenia pracowników konkurencji, tym bardziej, że przepisy Unii Europejskiej nie nakładają takiego obowiązku” – piszą związkowcy.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/48783/zwiazkowcy_protestuja_przeciw_szkoleniu_maszynistow_arrivy.htm
Victoria - 22-10-2013, 21:17
Temat postu:
Nie rozumiem betonu związkowego. Przecież szkolenia to biznes. Związkowcy nie chcą aby PR i PKP IC zarabiały m.in. na pensje związkowców?

Młot
Rodriges - 22-10-2013, 21:19
Temat postu:
Związkowcy mają 100% racji ! To jest absurd działanie na szkodę PKP IC i PR. Za takie coś zwolnino by pracownika z pracy. W tym przypadku do tego nie dojdzie bo na szkoleniach zarabiają kolesie partyjni. A kolesiom według oligarchii wolno więcej.
Victoria - 22-10-2013, 21:27
Temat postu:
Rodriges, ale to jest jakiś absurd! Prędzej czy później wyszkoleni maszyniści sami przejdą z PR do Arrivy. Stracą więc PR a zyska Arriva, która zaoszczędzi na szkoleniach. Teraz Arriva chce wyłożyć żywą gotówkę za szkolenia, PR i PKP IC mają okazję zarobić trochę grosza na spłatę swoich wielomilionowych długów. Związkowcy mówią "NIE!". Gdzie tu sens i logika? Nie dziwię się wcale, że jest taka nagonka na związkowi zawodowe...
Rodriges - 22-10-2013, 21:59
Temat postu:
Zarobią głównie dygnitarze i osoby przeprowadzające szkolenia (w trakcie swojego dotychczasowego etatu będą mieć chałturę). Firma nie będzie z tego żadnych korzyści.
DarekP - 23-10-2013, 00:18
Temat postu:
Skoro wiadomo już nie od dziś, że PR stracą mnóstwo pracy przewozowej w kujawsko-pomorskim, to może warto, aby związkowcy zadbali o w miarę łagodne przejście chociaż części załogi do Arriva, bo wiadomo, że nie obejdzie się bez zwolnień. Dlaczego na wojenkach pomiędzy zarządami przewoźników mają cierpieć zwykli pracownicy. Na pewno będzie grupa, która nawet kosztem dojazdu w inną część Polski będzie chciała pozostać w PR, ale na pewno część załogi chętnie w takiej sytuacji przeszła by do nowego pracodawcy. Obecny układ nie zachęca do takiego zachowania, a przecież za te kilka lat Ci sami pracownicy mogą znów wrócić do PR (lub jego następcy), jeżeli to on wygra kolejny przetarg. Warto marnować fachowców w imię wojenki i bronienia się przed Niemcem? Przecież to nie wina Arrivy, że łyknęło ich DB.
Kulejarz - 23-10-2013, 13:25
Temat postu:
"I oskarżają przewoźnika o niedozwolone zasady konkurencji na zliberalizowanym rynku europejskim, prowadzenie nieuczciwej gry rynkowej polegającej m.in. na braku Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, niezaliczaniu niektórych elementów pracy do czasu pracy".
Czyli co? Zwolnić ludzi z PR, po to, żeby okroić im pieniądze i zatrudnić w Arrivie? Dlaczego polscy przewoźnicy mieliby się na to zgadzać? Nie wiem, co Wam mówi, że to jest taki świetny interes?
klimeu44 - 23-10-2013, 14:53
Temat postu:
Czy ktoś mógłby wreszcie napisać o jakie szkolenia chodzi?
Rzucono jakieś hasełko, potem wszyscy na barykady, a właściwie o co chodzi?
Roman1000 - 24-10-2013, 08:54
Temat postu:
Viktoria to co piszesz to jest absurd. Czy mając firmę szkoliłabyś pracownikw dla konkurencji? No, nie bo byłoby po tobie po twojej firmie. Mówić wprost prowadzenie takich szkoleń na rzecz konkurencji jest działaniem na szkodę własnej spółki bez względu na to ile się zarobi. Związkowcy mają w pełni rację. Powiem więcej związkowcy powinni rozpocząć ostrą kampanię przeciwko tym pracownikom,którzy pracują na rzecz konkurencji. Pracują po kilka dni z rzędu, po kilka nocy co zagraża bezpośrednio bezpieczeństwu transportu kolejowego. Wszyscy o tym wiedzą ale nie ma odważnego aby to uregulowac.Jednocześnie powoduje, że te firmy stają się tańsze wobec firmy, z ktrej wywodzą się pracownicy.
michuemsi - 24-10-2013, 10:21
Temat postu:
Szkolenia dotyczą karty znajomości szlaku. Identyczne szkolenia dla PR na linii Malbork-Grudziądz prowadzi Arriva...
Victoria - 24-10-2013, 12:20
Temat postu:
Roman1000, sęk w tym, że na rynku przewozów regionalnych nie ma żadnej konkurencji. Ten rynek jest regulowany, sterowany przez urzędników. Dla PR nie ma żadnego znaczenia czy przeszkolą pracowników Arrivy czy nie przeszkolą. Najwyżej PR nie zarobią, co skróci agonię tej spółki. A wyszkoleni pracownicy PR prędzej czy później sami przejdą do Arrivy, która staje się monopolistą w Kujawsko-Pomorskiem. No a jak nie PR to PKP Intercity przeszkoli. Albo ktoś inny. Bo na głupocie związkowców z PKP zawsze korzystają inni. Tylko patrzeć jak UTK wyda pozwolenie na szkolenia maszynistów innym spółkom kolejowym (obecnie monopol na takie szkolenia mają PR i PKP IC).

Maszynista musi mieć licencję i świadectwo (certyfikat bezpieczeństwa). Z licencją nie ma problemów. Rozchodzi się o świadectwo, którego wydanie uwarunkowane jest odbytym szkoleniem w PR lub PKP IC. To tak jak z zawodowym kierowcą. Nie wystarczy mieć prawo jazdy kat. C czy D. Trzeba jeszcze zrobić tzw. kwalifikację w ośrodku szkoleniowym i odnawiać ją co 5 lat, co kosztuje kilka tys. zł.

Ustawa o transporcie kolejowym:

Art. 18d. 1. Pracownikom przewoźników kolejowych ubiegających się o certyfikat bezpieczeństwa zapewnia się możliwość uczestniczenia w szkoleniach dla maszynistów i drużyn pociągowych oraz swobodny i niedyskryminujący dostęp do zaplecza szkoleniowego, jeżeli szkolenie takie jest warunkiem uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa.
2. Szkolenie powinno obejmować znajomość tras i procedur, systemu sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz sposobu postępowania w sytuacjach awaryjnych.
3. Pracownikom zarządcy infrastruktury wykonującym istotne zadania dotyczące bezpieczeństwa zapewnia się możliwość uczestniczenia w szkoleniach oraz niedyskryminujący dostęp do zaplecza szkoleniowego.
4. Szkolenia, o których mowa w ust. 1-3, organizują przewoźnicy kolejowi oraz zarządcy infrastruktury, którzy ponoszą odpowiedzialność za poziom wyszkolenia i kwalifikacji pracowników wykonujących prace związane z bezpieczeństwem.
5. Jeżeli przewoźnik kolejowy lub zarządca infrastruktury nie ma warunków do organizowania szkoleń, o których mowa w ust. 1-3, lub przeprowadzania egzaminów, kieruje odpłatnie pracownika do innego przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury. Opłata za szkolenie lub egzamin stanowi dochód podmiotów prowadzących szkolenie lub egzamin.
6. Opłata za szkolenie i egzamin powinna uwzględniać wyłącznie uzasadnione koszty oraz niewielki zysk, nieprzekraczający 10% tych kosztów. Opłatę tę ustala się na niedyskryminujących zasadach.
7. Przewoźnik kolejowy lub zarządca infrastruktury organizujący szkolenie lub egzamin wydaje zainteresowanym dokument potwierdzający odbycie szkolenia lub złożenie egzaminu.
8. Nadzór nad szkoleniami i egzaminem w zakresie zgodności z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa sprawuje Prezes UTK.
9. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury zatrudniając nowych maszynistów i drużyny pociągowe oraz innych pracowników wykonujących prace związane z bezpieczeństwem biorą pod uwagę odbyte szkolenia, kwalifikacje i doświadczenia kandydatów do pracy zdobyte wcześniej u innego przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury.
10. Pracownik przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury ma prawo do uzyskania kopii dokumentów potwierdzających jego szkolenia, kwalifikacje i doświadczenia.
Arek - 24-10-2013, 14:25
Temat postu:
Arriva do związkowców: Blokowanie szkoleń to łamanie prawa

Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce protestuje przeciw prowadzeniu przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne szkoleń pracowników Arriva RP. Związkowcy nie zgadzają się z pomaganiem spółce, która należy do niemieckiego koncernu Deutsche Bahn. O stanowisko w sprawie poprosiliśmy przedstawicieli spółki Arriva.

- Nie komentujemy wypowiedzi pozbawionych prawdy, logiki i argumentów. Wystąpienie Związku Zawodowego Maszynistów, traktujemy jako wyraz realizacji własnych, wewnętrznych celów, nie mających związku z działaniem na rzecz dobra pracowników spółek kolejowych - brzmi odpowiedź przewoźnika.

Czytaj dalej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/48820/arriva_do_zwiazkowcow_blokowanie_szkolen_to_lamanie_prawa.html
klimeu44 - 24-10-2013, 17:11
Temat postu:
Victoria, proponuję, abyś zapoznała się z rozporządzeniem w sprawie licencji maszynisty i rozporządzeniem w sprawie świadectwa maszynisty. Zobaczysz wtedy kto może szkolić i egzaminować maszynistów. Żadne PR i IC nie maja monopolu na szkolenie. Tak samo Ty możesz wystąpić do UTK o wpis na listę podmiotów uprawnionych do szkolenia i jeżeli spełniasz warunki opisane w rozporządzeniu, to zostaniesz podmiotem szkolącym.
tutaj lista:

http://www.utk.gov.pl/pl/bezpieczenstwo-i-nadzo/kompetencje-personelu/szkolenie-i-egzaminowa/855,Wpis-na-liste-podmiotow-uprawnionych-do-szkolenia-i-egzaminowania-osob-ubiegajac.html

Jazda w kabinie maszynisty w celu zapoznania szlaku nie jest szkoleniem. Sam często jeżdżę na zapoznanie kolejnych szlaków ze względu na ciągłe zmiany w rozkładach i zmiany tras pociągów i nikt nie nazywa tego szkoleniem. Cztery razy (2 razy w porze ciemnej) i wpis do karty.
Konieczność znajomości szlaku wynika z par. 16 Ir-1, a zasady zapoznawania określa przewoźnik w swoich wewnętrznych instrukcjach.
Natomiast przytaczany art. 18d ustawy o transporcie kolejowym dotyczy niezbędnych szkoleń w przypadku ubiegania się przewoźnika o wydanie przez UTK certyfikatu bezpieczeństwa. Arriva chyba już takowy posiada, więc w czym problem

i jeszcze jedno:
certyfikat bezpieczeństwa - dokument potwierdzający posiadanie przez
przewoźnika kolejowego zaakceptowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz
zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa (ustawa o transporcie kolejowym)
licencja+ świadectwo maszynisty, to nie jest certyfikat bezpieczeństwa
Rodriges - 24-10-2013, 17:35
Temat postu:
Arek, w twoich wpisach/ komentarzach wyraźnie widać tendencyjność oraz nienawiść do związkowców. Celowo nie dokończyłeś cytatu. Wybrałeś tylko to co odpowiada twoim poglądom. (Nie pierwszy raz i zapewne nie ostatni). Pozwól więc mi (bez usuwania mojego wpisu) na zacytowanie dalszej części co stawia sprawę zupełnie inaczej i jest poparte obowiązującym prawem.
Niestety nie mogę podzielić poglądu Arrivy, co do prawnego przymusu wynikającego z art. 18d z uwagi na jego sprzeczność z prawem unijnym. Mówiąc krótko obowiązek szkolenia pracowników występuje wówczas, jeżeli spółka wnioskująca o szkolenie nie ma odpowiedniego zaplecza do przeprowadzenia szkolenia - zapoznania szlaku (w tym wypadku lokomotyw) i inna firma jest monopolistą na rynku a w przypadku zarówno PR i IC nie może być mowy o monopolu (mówi o tym dyrektywa 2004/49/WE - mówi "Rynkowi Kolejowemu" szef związku zawodowego maszynistów Leszek Miętek.
W piśmie naszym zwracamy uwagę na to, że niedopuszczalnym jest zmuszanie firmy, aby ta szkoliła pracowników swojego konkurenta - kończy Leszek Miętek.
Pirex - 24-10-2013, 18:16
Temat postu:
Rozumiem, że nie będzie propozycji biznesowej tylko prezes Arrivy przystawi spluwę do głowy prezesa PR i groźbą wymusi te szkolenia? Tak bynajmniej wynika z bełkotu związkowców.
Modliszka - 24-10-2013, 18:23
Temat postu:
Cytat:
W piśmie naszym zwracamy uwagę na to, że niedopuszczalnym jest zmuszanie firmy, aby ta szkoliła pracowników swojego konkurenta - kończy Leszek Miętek.

Wypowiedź Leszka Miętka burzy moją wiarę w to, że rozum i logika mają dla związkowców jeszcze jakiekolwiek znaczenie.
rufio198 - 24-10-2013, 20:01
Temat postu:
michuemsi napisał/a:
Szkolenia dotyczą karty znajomości szlaku. Identyczne szkolenia dla PR na linii Malbork-Grudziądz prowadzi Arriva...


To raczej zwykłe zapoznanie szlaku, a nie szkolenie ludzi- chyba że coś się zmieniło w definicji pojęć - zapoznanie szlaku i szkolenie pracownika
klimeu44 - 25-10-2013, 17:19
Temat postu:
No i co? Zdechł pies?
Znowu zwiąchole zamieszali, włożyli kij w mrowisko?
Cisza, bo zanim się zrobi zadymę, to trzeba wiedzieć o co? Śmiech
Droznik - 25-10-2013, 18:16
Temat postu:
Arriva będzie zaraz jak KŚ - zło konieczne dla PR. Dziwi mnie skoro oni płacą to czemu nikt nie chce przyjąć kasy i udostępnić im w ramach pomocy loka, ludzi i robić zapoznanie? To może niech Arriva poprosi inne firmy kolejowe o przeszkolenie maszynistów jak w ubiegłym roku Lotos dla KŚ. Czemu też nie mogą wziąć swoich maszyn i ludzi przeszkalać bo przecież towarowe spółki DB kursują po prawie wszystkich liniach tego województwa. Do tego skoro teraz związki już krzyczą że nie udostępniać to Arriva powie że nie przystąpi do PUZP od 2015 roku i nie będzie już zniżek dla kolejarzy wtedy to dopiero będzie lament. A jeśli związki chcą walczyć z nimi to niech podpuszczą swoich prezesów oto by robili pociągi przejeżdżające przez ich województwo np PR Kutno - Piła. Pociąg w obrębie jednego województwa i cały zysk byłby dla nich (ale bardziej dopłata).
Oferta Arrivy jak na 1 rzut oka jest o wiele lepsza niż PR (sugerowałem się tylko trasą Piła - Bydgoszcz) gdzie zauważa się wzrost ilości połączeń. Tylko czym oni będą od nowego rozkładu jeździć?? No i jeszcze jedna kwestia czy związki mają za mało spraw do pilnowania? Cargo wchodzi na rynek, reorganizacja zakładów, tego niech pilnują bo o ile wiem to maszyniści z Arrivy także należą do owego związku zawodowego.
Beatrycze - 25-10-2013, 18:51
Temat postu:
Myślę, że nie byłoby wrzasku Miętka gdyby jego ZZM miał w Arrivie swój przyczółek i wpływy ze składek członkowskich. Taki przyczółek zdobyli kiedyś w KD i związkowcy z ZZM nie drą japy na KD, gdy te wypierają PR z dolnośląskich torów. Dodam, że była rzeczniczka KD pracuje teraz w Warszawie w siedzibie ZZM (formalnie na związkowym etacie w PKP Cargo) i redaguje "Głos Maszynisty". Szefową ZZM w KD była matka byłej rzeczniczki KD.

Arriva trzyma się z daleka od pekapistowsko-związkowej sitwy, stąd te ujadania związkowców...
Rodriges - 25-10-2013, 19:55
Temat postu:
To dobra wiadomość. Trzeba się zrzeszać bo kapitaliści to robią. Nie pozwólmy by zgnietli nas jak robaki.
Brajdak - 25-10-2013, 20:31
Temat postu:
>Beatrycze>, chyba właśnie w tym, że chyba nie maja tam swoich(członków), należy upatrywać przyczyn "oburzenia" ZZM. "Kto nie ZZMieciem, to go ZZMieciem". Śmiech
Arek - 28-10-2013, 16:59
Temat postu:
Zwiazkowcy vs Arriva: Racji nie mają...obie strony?

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o ostrej wymianie zdań pomiędzy Związkiem Zawodowym Maszynistów a Arrivą. Związkowcy zarzucają Arrivie nieuczciwą konkurencję i żądają zaniechania szkoleń maszynistów tego przewoźnika przez krajowe spółki. Zdaniem Piotra Skolasińskiego, argumentacji obu stron brakuje poprawności merytorycznej.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/48880/zwiazkowcy_vs_arriva_racji_nie_maja_obie_strony.html
klimeu44 - 28-10-2013, 19:57
Temat postu:
A kto to jest Piotr Skolasiński?
Kulejarz - 29-10-2013, 15:37
Temat postu:
Beatrycze
Z tego, co wiem, to w KD nie ma już związku ZZM, więc twoja teoria przyczółka jest błędna. Gdyby był, to też byłaby błędna, bo ZZM na pewno broniłby swoich ludzi. To raz, dwa - pani Małgorzata nie tylko nie pracuje już w KD, ale nie jest nawet związana z koleją, więc nie wiem jakim prawem robisz jakieś insynuacje na forum z wykorzystaniem jej nazwiska. Rzeczniczka KD zapewne zrezygnowała z kariery w tej firmie, bo było tam tak dobrze... Innymi słowy twoja pokrętna logika kupy się nie trzyma. Z drugiej strony skoro ta pani redaguje "Głos Maszynisty", to chyba nie jest tak trudno do niej dotrzeć i zapytać jakie były powody dla których odeszła z pracy. Myślę, że chcąc zachować obiektywizm, (a jako redaktor tego forum chyba powinnaś) należałoby właśnie tak zrobić, zamiast szkalować nieznane sobie osoby.
Beatrycze - 29-10-2013, 17:49
Temat postu:
Kulejarz, a gdzie tu szkalowanie? Przecież stwierdziłam tylko FAKTY, nikogo nie obrażając. Chyba, że szkalowaniem nazywasz stwierdzanie faktów NIEWYGODNYCH dla ZZM, a przewodniczenie ZZM w KD uważasz za powód do wstydu. Nazywasz to pokrętną logiką, a ja ufam, że czytelnicy wyciągną logiczne wnioski. Niektórzy forumowicze zakupili akcje PKP Cargo - mają więc prawo wiedzieć, co wyprawiają etatowi związkowcy z tej spółki. Będę się im bacznie przyglądała!
Ralny - 29-10-2013, 21:05
Temat postu:
Beatrycze, nepotyzm i kumoterstwo w PKP, zwłaszcza w strukturach związkowych, jest tematem tabu. Uderzyłaś w stół i nożyce się odezwały... Wink
Victoria - 30-10-2013, 01:58
Temat postu:
klimeu44 napisał/a:
A kto to jest Piotr Skolasiński?

Były dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK, ekspert ds. bezpieczeństwa na kolei.
klimeu44 - 30-10-2013, 06:19
Temat postu:
dzięki, zawsze przeraża mnie to słowo "ekspert", szczególnie w połączeniu z zespołem "Tor"... Śmiech
Issos - 30-10-2013, 15:47
Temat postu:
Popieram ZZM, jest to konkurent PR i niech szkolą się sami! Gdyby na samym wstępie na liniach spalinowych PR Arrivie nie pomagał, nie byłoby dzisiaj tematu, bo nie byłoby Arrivy.
michuemsi - 30-10-2013, 19:45
Temat postu:
Jak PR-y będą tańsze od innych przewoźników to żadna Arriva czy KD nie będą miały racji bytu...
Pawel_15 - 30-10-2013, 20:04
Temat postu:
Tańsze w biletach czy tańsze w przetargach ? Dumping już PR robiły a potem płacz o kasę albo zawieszenia przewozów, redukcja.
Modliszka - 07-11-2013, 17:15
Temat postu:
Ralny napisał/a:
Beatrycze, nepotyzm i kumoterstwo w PKP, zwłaszcza w strukturach związkowych, jest tematem tabu. Uderzyłaś w stół i nożyce się odezwały...

System kontroli informacji ZZM czuwa!

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group