INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. zach.-pomorskie - Widmo likwidacji nad linią Świdwin-Połczyn

Stoker - 20-01-2010, 08:44
Temat postu: Widmo likwidacji nad linią Świdwin-Połczyn
Wygląda na to, że rok 2010 będzie rokiem walki o zachowanie wielu ciekawych i cennych historycznie obiektów kolejowych - zarówno pojazdów, jak i infrastruktury.

Z Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A. w Szczecinie dotarła do nas informacja, że w związku z wydaniem przez Gminę Połczyn Zdrój nakazu zapłaty zaległego podatku od nieruchomości (stanowi je linia kolejowa oraz budynek stacyjny) za 2004 rok, wraz z odsetkami przekraczającego kwotę 300 tys. zł. w razie niepodjęcia działań mających na celu przejęcie linii i wznowienie przewozów do Połczyna Zdroju, PKP S.A. zmuszone będą w tym roku fizycznie zlikwidować linię nr 421 na odcinku Smardzko - Połczyn Zdrój (odcinek Świdwin - Smardzko jest odcinkiem o znaczeniu państwowym ze względu na obsługę lotniska wojskowego pod Świdwinem i nie jest zagrożony likwidacją).

W ciągu kilku ostatnich lat władze Połczyna Zdroju kilkukrotnie próbowały zachęcić zarówno PKP, jak i samorząd województwa do udrożnienia tej linii kolejowej i reaktywacji ruchu pociągów pasażerskich (który zawieszono jeszcze przed 2000 rokiem), niestety bez skutku.
Możliwość uruchomienia pociągów na tej linii została wprawdzie przewidziana przez Urząd Marszałkowski w specyfikacji przetargowej w postępowaniu na 3 letnią umowę o wykonywaniu kolejowych przewozów regionalnych na obszarze Województwa Zachodniopomorskiego, jednak poza tym do dziś nie poczyniono żadnych kroków w kierunku realizacji tego zamierzenia.

Czy w Połczynie lub okolicach są jacyś miłośnicy kolei, którzy chcieliby zrobić nieco szumu wokół tej sprawy tam na miejscu?
kallies - 20-01-2010, 09:42
Temat postu:
Zainteresowałem redaktora z GŁOSU KOSZALINSKIEGO, zobaczymy co z tego będzie.
Stoker - 20-01-2010, 10:14
Temat postu:
Obecnie jedyne wyjście dla uratowania tej linii to jej przejęcie przez samorząd powiatowy, gminny lub wojewódzki, tak jak zrobiono z linią Mścice - Mielno, którą przejęło Miasto Koszalin.
rysiogeniusz - 20-01-2010, 17:19
Temat postu:
O ile mnie pamięć nie myli, pare lat temu po cichu mówino o tym żeby zlikwidować tory na linii do Trzebieży, jednak ruch towarowych wygrał. Oby tak samo, było z cała linią do Połczyna tyle że tutaj nie ma takich argumentów jak w przypadku Trzebieżu- na odcinku który ma być likwidowany nie ma żadnego ruchu...
Stoker - 04-02-2010, 13:21
Temat postu:
http://www.strefabiznesu.gp24.pl/artykul/polczyn-zdroj-pkp-chce-oddac-tory-w-zamian-liczy-na-umorzenie-podatkow-29412.html

Od ponad 10 lat pociągi na odcinku Smardzko - Połczyn Zdrój nie jeżdżą. Teraz PKP linię łącznie z budynkami chciałoby dać samorządowi. Warunek - umorzenie roszczeń podatkowych.

Chodzi o ośmiokilometrowy odcinek linii kolejowej Smardzko-Połczyn, który w 2004 roku został wykreślony z ewidencji czynnych linii, a obecnie przeznaczony jest do likwidacji. Do Smardzka linia jest utrzymywana wyłącznie ze względu na obsługę lotniska wojskowego. Natomiast Połczyn kolejowo został w praktyce odcięty od świata.

- My próbowaliśmy już dawno temu przejąć nieruchomości od szczecińskiego Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami PKP, reaktywować ruch pociągów pasażerskich, bo dzięki tej komunikacji docierali do naszego uzdrowiska bezpiecznie i wygodnie kuracjusze.

Nasi mieszkańcy mieli miejsca pracy. Ale chcieliśmy pomocy, oczywiście finansowej. Tej nie było. Chcieliśmy w końcu nieruchomości PKP wykorzystać do celów muzealnych. To też nie wypaliło - wyjaśnia Barbara Nowak, burmistrz Połczyna Zdroju.

Czas leciał. A linia nie została odwieszona i pociągi do dziś nie jeżdżą. Dlatego gmina uznała, że należy się jej podatek od nieruchomości, którego ma prawo żądać w przypadku zamkniętej linii. A dla gminy ona była i jest zamknięta.

- Wystąpiliśmy więc do Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami PKP o zapłatę należności za 2004 rok. Nie mogliśmy dłużej czekać, bo już w tym roku termin ubiegania się o zaległości z tamtego czasu mijał.

Odzyskaliśmy ponad 200 tys. złotych. Nie obyło się jednak bez Sądowego Kolegium Odwoławczego. Te rozstrzygnęło spór na naszą korzyść. Uznało, że mamy prawo do należności podatkowych. PKP, bojąc się dalszego płacenia, a rocznie to właśnie kwota ponad 200 tys. złotych, rozstrzygnięcie SKO zaskarżyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sprawa jest w toku i trudno powiedzieć, jak długo się jeszcze będzie ciągnąć - informuje burmistrz.

Żądania finansowe spowodowały jednak, że ZGN PKP w Szczecinie zaproponowało oddanie gminie nieruchomości nieodpłatnie, pod warunkiem umorzenia względem niego wszystkich roszczeń podatkowych.

- Na stawianie takich warunków ani ja, ani radni nie możemy przystać. Bo po pierwsze po tylu latach nieużywany majątek niszczał i by móc go eksploatować na pewno musielibyśmy ponieść duże koszty. I dlaczego tylko my mamy je ponosić. Poza tym dochodzi jeszcze sprawa spółek przewozowych, a więc tego, czy tą linią pojedzie jakiś pociąg - dodaje Barbara Nowak.

Gmina do ZGN PKP w Szczecinie wysłała już pismo ze swoim stanowiskiem, co do złożonej propozycji i czeka na kolejną, korzystniejszą. Poza tym jest jeszcze jeden problem. Urząd Marszałkowski nie ma w planach uruchomienia tą linią przewozów pasażerskich.

- Te opieramy na istniejącej infrastrukturze kolejowej. A stan techniczny tej linii jest zły i wymagałby budowy infrastruktury kolejowej. To natomiast nie należy do obowiązków samorządu wojewódzkiego. Dlatego nie będą podejmowane żadne działania w tym zakresie - czytamy w piśmie przesłanym przez wydział infrastruktury transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Inga Domurat
inga.domurat@mediaregionalne.pl
loker - 04-02-2010, 19:00
Temat postu:
Jako zainteresowany tematem spytam: Dla kogo te pociągi? Bo na dzień dzisiejszy, to nawet autobusy ze Świdwina do Połczyna pustawe jeżdżą. A przy obecnej szlakowej na wielkie łał z powodu pociągu bym nie liczył.
mm - 05-02-2010, 08:48
Temat postu:
Dlaczego tylko Świdwin - Połczyn linia biegnie dalej do Grzmiącej przez Barwice otwarcie linii skomunikuje Połczyn w końcu miasto uzdrowiskowe z dwiema liniami Szczecin - Gdańsk i Poznań - Kołobrzeg stan linii do Grzmiącej jest fatalny. Oby nie podzielił losu linii Połczyn - Złocieniec
wykolejeniec - 05-02-2010, 10:32
Temat postu:
Dopóki linia służyła kolejowym bonzom, jeżdżącym salonkami "do wód", było ok.
Ale ci przesiedli się już do samochodów, więc porzućcie wszelką nadzieję.
holdman - 05-02-2010, 11:51
Temat postu:
Też mi się wydaje że średnio dobrym pomysłem jest reaktywowanie tej trasy. Tak jak loker napisał. Połczyn ma sporo autobusów, które wożą powietrze. Te pieniądze lepiej przeznaczyć np. na nowy tabor
conen - 06-02-2010, 15:09
Temat postu:
Właśnie to może od razu zlikwidujmy z 5 tys. km takich niepotrzebnych nikomu linii a zaoszczędzone pieniądze pójdą na nowiutki tabor który obsłuży te kilka magistrali co zostaną Mad tak właśnie od lat robi niejaki pan Celiński
holdman - 07-02-2010, 00:01
Temat postu:
nie do końca to miałem na myśli. Na tej linii nawet reklama i promocje na niewiele by się zdały. Ładowanie naprawdę grubych pieniędzy w celu puszczenia kilka razy dziennie SA105 z frekwencją 10% mija się z celem. Do Połczyna lepiej jechać PKSem. Z najbliższych większych miejscowości typu Koszalin czy Kołobrzeg jest w ten sposób dużo szybciej i wygodniej, bo nie trzeba się przesiadać, a Połczyn to nie Mielno czy Ustka, że w sezonie obsługuje ok miliona turystów.
conen - 07-02-2010, 11:58
Temat postu:
Przyznaję, że lokalnej specyfiki nie znam, ale jeśli odpuści się reaktywację ruchu pasażerskiego to linia pójdzie do piachu, a przecież tego nie chcemy. A co relacjami bezpośrednimi Koszalin czy Kołobrzeg do Połczyna - bez przesiadek?
holdman - 07-02-2010, 12:41
Temat postu:
to by szynobus musiał jechać całą trasę i zmieniać kierunek jazdy. Teoretycznie jest to możliwe. Co ciekawe patrzyłem na rozkład jazdy na tej linii z roku chyba 1937 albo 38 to było zaledwie 5 par pociągów w relacji Świdwin- Polanów i jedna para do Korzybia, czyli jak na przedwojenne realnia ruch bardzo niewielki.
pp - 09-02-2010, 16:57
Temat postu:
Sądzę że te pięć par to jednak nie taka znowu fatalna oferta. Jest ona w stanie zaspokoić podstawowe dojazdy (szkoły, praca) bez większych problemów. Do tego wato pamiętać o turystyce. Przecież np. w latach 80-tych były tu np. wagony bezpośrenie do Wawy:
http://mareczek.szczecin.pl/ciekawostki/rozklady/index.php

Problem tej linii to niska szlakowa. A jeśli uruchamiać, to w całości (Grzmiąca - Świdwin), bo poąłczy się dwie linie z ruchem dalekobieżnym, i tutaj można upatrywać dodatkowego potencjału.
rysiogeniusz - 13-02-2010, 22:59
Temat postu:
Moim zdaniem, pociągi w Połczynie mają sens, pod warunkiem że nie będą to pociągi tylko regionalne. Takie turysty z np. Poznania czy Warszawy nie będzie interesowało to, że dworzec nie jest blisko centrum.

I pytanie do zorientowanych: jak się ma szlak z Połczyna do Grzmiącej? Bo o ile dobrze zrozumiałem planowana jest tylko reaktywacja kolei do Świdwina tak?
mm - 15-02-2010, 21:05
Temat postu:
Połczyn - Grzmiąca na oko to wygląda kiepsko stan faktyczny nie odbiega raczej od stanu wizualnego. Sprawa dotyczy części linii od Smardzka do Połczyna Zdroju której grozi rozróbka. Szkoda Połczyna miasto wypoczynkowe bez kolei? .
Artur - 17-02-2010, 01:26
Temat postu:
Czy nie ma tam u was miłośników kolei i drezyniarzy którzy by się zajeli tą linią, była by to świetna atrakcja turystyczna i wtedy nikomu niska szlakowa by nie przeszkadzała, a frekfencja na jazde drezynką w lecie była by duża.
Dzięki drezyniarzom linia by poleżała spokojnie jeszcze dobrych kilka lat dając samorządom czas do namysłu co dalej z tym zrobić
pp - 17-02-2010, 11:06
Temat postu:
Też o to chciałem zapytać. Z Małopolski to ciężko się zajmować Połczynem bo to drugi koniec świata. Coś ci mikole z Zachpomu jacyś zaspani. Obudźcie się, bo was beton zje! I g... będziecie mieli, a nie kolej!
Groźny Fanatyk - 17-02-2010, 11:07
Temat postu:
Bardzo rozsądny pomysł z tym drezyniarstwem.
Bo nawet nie chodzi o to aby TERAZ od razu powróciły tam pociągi, ale by nie zaorano tej linii w ciągu kilku najbliższych lat.
Stoker - 18-02-2010, 13:27
Temat postu:
Drezyniarze w Zach-Pomie są i nieźle się rozwijają. Problem jednak w tym, że działają głównie w okolicach Pyrzyc i Kalisza Pomorskiego, gdyż w większości wywodzą się ze Szczecina.
Połczyn to jednak domena wschodniej części województwa i tam należałoby szukać odpowiednich ludzi, bo najzwyczajniej mają do Połczyna bliżej, niż ci ze Szczecina.
rysiogeniusz - 04-11-2010, 16:36
Temat postu:
A orientujecie się jak tam Połczyn się trzyma? Było zagrożenie likwidacji, a jak jest teraz. Jakie są działania władz w tej sprawie?
PolRol82 - 19-10-2011, 11:59
Temat postu:
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/0644F7A6
Sad
Rafał - 19-10-2011, 18:06
Temat postu:
Tym samym zniknie już ostatnia iskierka odnośnie reaktywacji tego połączenia. Wściekłość mnie ogarnia. Taka ładna linia, jak na stan "zapuszczenia" całkiem nieźle jeszcze się trzymająca. Połczyn zostanie bez kolei na długie, długie lata.
lukien213 - 20-10-2011, 08:09
Temat postu:
Szkoda tej linii. Patrząc na to co wyprawia PKS Świdwin, byłaby ona dobrą alternatywą dla starych blachosmrodów. Do pociągu można zapakować rower, wózek z dzieckiem i jazda byłaby szybsza, a bilet tańszy. Niestety, na jakąkolwiek reakcję świdwińskiego samorządu nie ma nawet co liczyć. Po przejęciu PKSu byłby to strzał w plecy. Mam tylko ciche nadzieje, że jak już linia pójdzie do piachu, to może zrobią chociaż ścieżkę rowerową, łączącą się z tą po nasypie Połczyn - Złocieniec.
PolRol82 - 20-10-2011, 14:15
Temat postu:
na kolej.one przybyło trochę zdjęć z tej linii, sądząc po nich ekipa rozbiórkowa będzie musiała wpierw przemierzyć ją z piłami łańcuchowymi
szkoda, naprawdę szkoda. Czyli kolejna biała plama w sieci kolejowej Polski gotowa
SM-42 - 31-12-2011, 12:47
Temat postu:
Co do odcinka lini grzmiaca-połczyn zdrój to sprawa niestety jest zamknięta i w nowym roku rozpocznie sie jej likwidacja,natomiast odcinek smardzko-połczyn przejmnie TMKDiZK prawdopodobnie wraz z gmina połczyn zdrój pod cele działalności towarzystwa.
Bartek1981 - 31-12-2011, 17:05
Temat postu:
No to jak wytłumaczysz, że miasto Połczyn pozwoliło aby położono asfalt podczas rementu drogi na przejeździe kolejowym w Przyrowie (kierunek Świdwin) a szosa na Kołobrzeg?
rysiogeniusz - 31-12-2011, 17:34
Temat postu:
Bartek1981, na linii Kalisz Pom - Mirosławiec z tego co kojarzę też jest asfalt. Takie asfaltowania to ostatnio chleb powszedni - wbrew pozorom bardzo łatwo przywrócić potem przejazd do funckjonalności
lukien213 - 31-12-2011, 18:19
Temat postu:
Fajnie by było pojechać do Połczyna nawet drezynami, ale tam jest sporo roboty. Jeśli uda się linię przejąć, to gratuluję i służę pomocą, gdyż jestem na miejscu. Co do przejazdów kolejowych, to taka sama sytuacja ma miejsce w Cieszeniewie, tam przejazd zaasfaltowano kilka lat temu.
sebek - 04-01-2012, 12:35
Temat postu:
Przez lata na stacji Grzmiąca, zatrzymywały pociągi dalekobieżne i pasażerowie przesiadali do Połczyna. Szczególnie w okresie turnusów sanatoryjnych, była tam wymiana pasażerów. Ale z czasem pociągi likwidowano, a PKSy zaczęły wszystko przejmować i dziś chyba, żadna reaktywacja połączeń na tej trasie nie miałaby szansy, a szkoda, bo naprawde fajna trasa, tyle, że czasy zmieniły, tory pewnie uległy dewastacji i koszta przywrócenia ruchu, byłyby ogromne.
Rafał - 04-01-2012, 16:18
Temat postu:
W ogóle Połczyn miałby rację bytu jako miasto, które ma połączenia kolejowe. Świdwin - Połczyn to najpopularniejsza trasa w PKS Świdwin, gdzie w ciągu dnia wykonywanych jest najwięcej kursów. Czyli zapotrzebowanie jest. Dodatkowo Połczyn - Grzmiąca mógłby służyć jako wyjście w dalszą część kraju, na Szczecinek, Poznań, itd. Ważnym argumentem jest sanatoryjna i uzdrowiskowa funkcja miasta. Tak samo niechcianym dzieckiem była linia Mścice - Mielno, którą przejęły samorządy Mielna i Koszalina. Tutaj mogło być podobnie, ale zabkrało dobrej woli.
rysiogeniusz - 04-01-2012, 16:50
Temat postu:
W mojej opinii Połczyn ma sens tylko wtedy kiedy będzie tam możliwy dojazd bezpośrednio jakimś dalekobieżnym pociągiem. Mielno - Mścice, się trzyma bo Mielno jest nad morzem, a Połczyn to miejscowość uzdrowiska więc różnice niestety widać.
MasterYoda - 17-04-2012, 17:52
Temat postu:
Ja od dłuższego czasu myślałem żeby zrobić coś w kierunku reaktywacji tej linii. Myślałem żeby może zapytać (w formie np. ankiety) mieszkańców gmin przez które przebiega linia o to co myślą... Czy korzystali by... OIDP to PKP PLK jest właścicielem owej linii a od Unii dostali pieniądze i nie wiedzą co z nimi zrobić. To niech reaktywują ruch.
Rafał - 17-04-2012, 19:54
Temat postu:
Jeszcze w 2009 roku były plany reaktywacji tej linii (UM w Szczecinie pokazywał to na swojej prezentacji - jest w Internecie). Więc może ich spytać, co z tym fantem dalej? Chociaż przy obecnych władzach "antykolejowych", to nie ma na co liczyć.
PolRol82 - 17-04-2012, 20:48
Temat postu:
Dokładnie, myślę że do czasu zmiany władzy powinniśmy darować sobie dyskusje o reaktywacjach, skoro uwalono w sposób haniebny Darłowo, a np. na linii Koszalin-Kołobrzeg są 3 pary osobówek. Jest tragicznie, a może być tylko gorzej

[ Dodano: 14-06-2012, 16:12 ]
Witam ponownie

tu jeszcze trochę o linii;

http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120528/SWIDWIN/120529702

komentarza nie będzie bo nie mogę kląć.
Bartek1981 - 05-07-2012, 07:43
Temat postu:
W Grzmiącej po torach zostały tylko podkłady betonowe. Szkoda tej linii.
lukien213 - 18-07-2012, 07:54
Temat postu:
Kolej w Połczynie znika coraz szybciej i to w smutnych, a dla niektórych tragicznych okolicznościach. Wczoraj wieczorem ogniem zajął się budynek dworca i niestety spłonął doszczętnie. Osoby w nim mieszkające straciły dach nad głową i większość dobytku. Na szczęście udało im się wyjść z płonących pomieszczeń.

Kilka tygodni wcześniej rozpoczęła się fizyczna likwidacja linii z Grzmiącej. Większości torów już nie ma. Szkoda kolei w Połczynie...
Rafał - 18-07-2012, 08:32
Temat postu:
Wyjątkowo ładny dworzec i rokował nadzieję na przetrwanie w jako takiej formie przez fakt iż był zamieszkany. Jak można było doprowadzić do takiego stanu...
OPi - 18-07-2012, 08:55
Temat postu:
Jakieś zwarcie czy udział osób trzecich?
PolRol82 - 10-03-2013, 22:52
Temat postu:
http://www.westernpomerania.com.pl/?id=1766

Znalezione w sieci. Dla ludzi o mocnych nerwach.
Bartek1981 - 11-03-2013, 06:33
Temat postu:
Piękna linia kolejowa, tego kto doprowadził jednym podpisem do ruiny ta i inne linie kolejowe w zachodniopomorskiem powinno się zdzielić w łeb.
Rafał - 11-03-2013, 08:05
Temat postu:
Można wymienić parę linii kolejowych u nas, które zostały doprowadzone do upadku. Kolejną jest 420 Worowo - Wysoka Kamieńska.
PolRol82 - 11-03-2013, 16:40
Temat postu:
Niestety zachodniopomorskie, będąc rejonem malowniczym, ciekawym i klimatycznym (sam prawie każde wakacje spędzam w tych stronach) nie ma szczęścia do władz jeśli chodzi o kolej. Tyle pięknych linii do atrakcyjnych turystycznie rejonów bezmyślnie zniszczono i niszczy się dalej.

http://www.legutko6.republika.pl/impreza.htm

Tutaj fotorelacja z ostatniego chyba wjazdu pociągo do Połczyna Zdroju. To se ne vrati.
pp - 11-03-2013, 17:01
Temat postu:
PolRol82 napisał/a:
http://www.westernpomerania.com.pl/?id=1766

Znalezione w sieci. Dla ludzi o mocnych nerwach.
Jest tam Polanów. Przed wojną docierały do Polanowa bezpośrednie pociągi z Berlina.

Linia Worowo - Wysoka Kamieńska to wspaniałe połączenie Pojezierza Drawskiego ze Świnoujściem. Turystyczny samograj. A dalej przez Chojnice i Tucholę do Bydgoszczy. Ale po co myśleć? Mam pismo sprzed kilku lat, kiedy w Zachodniopomorskim UM rządzili inni ludzie, i wtedy Worowo - Wysoka zakwalifikowano jako możliwą do wykorzystania w relacji Kołobrzeg - Świnoujście. Przyszło nowe i zostawi po sobie spaloną ziemię.
Mam wrażenie że sukces połączeń Szczecin - Wałcz - Piła jest bardzo nie na rękę obecnym włodarzom w Szczecinie, ale już im nie wypada ich uwalić, to się z tym męczą i chwalą przed kamerami.
Bartek1981 - 11-03-2013, 20:43
Temat postu:
Plany uruchomienia połączeń kolejowych również spełzły na niczym na trasie Złocieniec-Wierzchowo-Mirosławiec-Kalisz Pom. - Choszczno. Również Choszczno - Myślibórz-Kostrzyn, Wałcz - Złocieniec też niszczeje... Szkoda bo to piekne trasy kolejowe.
robertrush - 12-03-2013, 10:47
Temat postu:
Pochodzę ze Złocieńca, tam spędziłem dzieciństwo i młodość swą. Zreszta jest to moje rodzinne miasto. Jak byłem szkrabem często wykorzystywałem chwilę samodzielności na ucieczkę na nasyp kolejowy. Wdrapywałem sie kamiennymi schodkami, siadałem na uboczu i obserwowałem pociągi. Uwielbiałem to robic i robiłem to godzinami do czasu aż rodzice mnie dorwali:)) Kilkanaście lat temu stacja kolejowa tetniła życiem, była jedną z większych węzłowych w okolicach... Co chwila przejezdzał pociąg. Jeszcze wtedy jednostka wojskowa w Budowie prężniej działała, Żołnierze, czołgi. To dopiero przeżycie było hehe.
Tory do Połczyna zamienili na ścieżke rowerową. Fajnie tylko jakim kosztem?! Równie dobrzę możnabyło ją wyznaczyć inną trasą. Tory do Kalisza i dalej do Choszczna jak narazie są. Ale czy jest szansa na powrót połączeń osobowych? W dobie ugaszania i zamykania liń kolejowych, wątpie. Na szczęście Szczecinek - Runowo ma się dobrze. PKS Szczecinek z posterunkiem terenowym w Złocieńcu, z roku na rok wycinaja połączenia na trasie ze Szczecinka do Szczecina. Połączenie kolejowe jest bezkonkurencyjne.
Co do lini Świdwin - Połczyn. Pewnie tez ambicją jest ścieżka rowerowa. Połczyn jako jedyne uzdrowisko w regionie naprawdę dostaje po dupie. Niedługo jedyną mozliwością dojazdu będzie... rower Shocked
Bartek1981 - 12-03-2013, 20:00
Temat postu:
Ja z kolei wychowałem się w Wierzchowie. Piekne to były czasy, kiedy to jeszcze działała baza PKP. Ruch towarówek był spory i wszystko prawie na ST44. Szczególnie nocą sporo tego jeżdziło. No i pamiętam jeszcze jak to pierwsza osobówka z Wałcza o 3.42 przyjeżdzała a za chwile tj, 4.28 jechała osobówka Połczyn - Choszczno na 2 bonanzach i SP42. Szkoda, że te czasy juz nie wrócą.
PolRol82 - 28-03-2013, 10:48
Temat postu:
Na stronie Krystiana Chyżyńskiego pojawiło się niedawno kilka archiwalnych fotografii z linii Świdwin-Grzmiąca.
dinxles - 28-03-2013, 13:05
Temat postu:
Czy torowisko Grzmiąca-Połczyn zostało rozebrane???
lukien213 - 28-03-2013, 15:24
Temat postu:
Już dawno. Teraz czekać tylko, aż rozbiorą Smardzko - Połczyn. A raczej to co zostało do rozebrania.
dinxles - 28-03-2013, 19:22
Temat postu:
To jest zadziwiające. Przecież były podjęte interwencje w sprawie nie dokonywania tej rozbiórki. I jak niby ma teraz przejechać tam pociąg? Oni chyba żartują...
lukien213 - 29-03-2013, 12:47
Temat postu:
A po co teraz ten pociąg tam? Sam odcinek Grzmiąca - Połczyn Zdr. miał nikłe szanse na utrzymanie. Po drodze są tylko Barwice z większych miejscowości. Świdwin - Połczyn Zdr. na szczęście nie została odbudowana. Piszę na szczęście, bo podzieliłaby los linii Sławno - Darłowo, jako przebiegająca w obrębie jednego powiatu. A Świdwin kasy na pociągi nie da, bo ma kulę u nogi w postaci ledwo zipiącego PKS. Jak dobrze pójdzie to za kilka lat obie linie będą przejezdne. Dla rowerów oczywiście Smile
PolRol82 - 17-12-2013, 14:35
Temat postu:
Cytat z forum skyscrapercity:

"Już koniec linii Świdwin (Smardzko) -Połczyn-Zdrój. Dziś jadąc DW 151 widziałem na odcinku Redło- Połczyn jak sprzęt różnego rodzaju demontował szyny a następnie również podkłady ( na dużym odcinku betonowe). No i oczywiście wycinka wszelkich zakrzaczeń i zadrzewień. Myślę, że to koniec linii 421."

Jak to się ma do wypowiedzi marszałka Geblewicza dla rynku kolejowego, w której zapewniano że nie będzie likwidacji linii w województwie zachodniopomorskim? Najpierw Worowo-Płoty, teraz Smardzko-Połczyn, co jeszcze?
Evil or Very Mad
Bartek1981 - 17-12-2013, 20:05
Temat postu:
Połczyn Zdrój miasto uzdrowiskowe, do tego PKS Świdwin splajtował, przydałoby się połaczenie kolejowe ze Świdwinem i dalej do Szczecina.
Droznik - 18-12-2013, 17:40
Temat postu:
No to widzę że złodzieje lepiej przystąpili do działania, czyli ciężkim sprzętem.
Ale zaraz droga do Połczyna to 152 a nie 151, czyżby autor chciał nas oszukać.

Co do reaktywacji kolei do Połczyna jak i PKS Świdwin, niech się wypowie kolega Lukien bo ona chyba najbradziej jest w temacie. Kto wykupił cały tabor PKS Świdwin w tym nowe egzemplarze Bovy?? Ja nie chce nic pisać ale kolej do Połczyna by była tylko przez parę dni kiedy sezon się zmienia, tylko że chyba w większości to już Niemcy tam jeżdżą.
lukien213 - 18-12-2013, 18:34
Temat postu:
Proszę bardzo. Już piszę. Dla mnie w obecnych czasach ta reaktywacja nie ma sensu. Co prawda odpowiednia prędkość (100-120 km/h) i rozkład jakąś ilość podróżnych by dały, ale nie wiem czy jest sens. Po za tym linię spotkałby los taki sam jak Sławno - Darłowo. Lepiej już tamto uruchomić.

Autobusy były wystawione na sprzedaż w różnych przetargach. Ostatni ogłosił syndyk, w nim znalazła się Scania Izaar, stare Setry 215 i Autosany H9. Czy ktoś kupił? Nie wiem. Obecnie jeździ PKS Gryfice i busiarze. Zapełnienie jakieś tam zawsze jest. Dziś np. o 10 na przystanku czekało 8 osób. Część busów jeździ też tylko na osiedle wojskowe i ZTCW to wożą za 2 zł. PKS Świdwin siorbał ponad 4... Gwoździem do trumny był tabor i zły rozkład. Codzienne kursy do Połczyna przez Bierzwnicę, Cieszeniewo wykonywane Setrą 215 i wożące na całej trasie w sumie poniżej 10 osób... Jakiś narzekań nie słyszałem po upadku PKSu. Wg mnie oferta jest teraz ciekawsza.

Co warte podkreślenia, PKS Świdwin przegrywał bądź nie startował w przetargach na KKA na czas remontu linii kolejowej. Było w ciągu 2 ostatnich lat kilka takich akcji. Jeździły Gryfice lub prywatny z Białogardu. PKS przegrał też przewozy dzieci do szkoły z prywatnym przewoźnikiem busowym.
Droznik - 18-12-2013, 21:02
Temat postu:
No ale patrząc na ofertę dalekobieżną to PKS Świdwin jedynie co jeździł do Chojnic poranny 7:55 oraz Połczyn - Szczecin w 5 i 7 gdzie zapełnienie miał często 100%. Co do prędkości 100-120 nie wiem czy by coś osiągneły bo co i rusz była by stacja.
Owszem trasa PKS z Świdwina do Połczyna jak pamiętam to chyba była prowadzona kilkoma wariantami. Zgoda dowozić i odwozić ludzi do / z pracy / szkoły, ale bez przesady ilością kursów. 9:30 kurs przez Bierzwnice 9:40 przez Redło.
Dobra więcej się nie rozpisuję, ale dobrze wspominam zarówno linie do Połczyna jak i PKS Świdwin. Szkoda tylko że czas jaki się oczekiwało na jedno czy drugie aby przejechać się 6km był taki spory, że szybciej się te 6km przeszło na piechotę Smile
lukien213 - 19-12-2013, 17:11
Temat postu:
PKS Świdwin jako przewoźnik nie był zły. Autobusy były czyste i zadbane w większości, ale niestety miał złego zarządce.

Co do wariantów masz rację: przez Redło, przez Bierzwnicę/Cieszeniewo/Redło, przez Bierzwnicę/Bronowo i przez Bierzwnicę/Toporzyk. Niestety nie wszystkie warianty się ostały, ale na takie wioski najlepszy byłby bus a nie autobus. Stąd też sugestia, że tabor na "połczyniaka" nie powinien być większy niż SA103. Co do odległości, to tam w granicach 5 km między stacjami jest. Duży plus to prosty szlak.
PolRol82 - 20-12-2013, 09:50
Temat postu:
Piszecie tylko o ruchu pasażerskim, jakby tylko do tego były przeznaczone tory, a przecież linię możnaby też wykorzystać do przewozu towarów na różnorakie cele, poza tym z tego co mi wiadomo, trasa jest dość malownicza, więc można by na niej uruchomić ruch drezynowy / turystyczny, zwłaszcza że już bardzo niewiele malowniczych jednotorów bez druta i regularnego ruchu ostało się w zachodniopomorskiem... Tylko oczywiście żeby cokolwiek zdziałać, trzeba utrzymywać tory w stanie przejezdności, a to dla PLK zbyt wielkie wyzwanie i wydatek...
K..., czy naprawdę przejechanie takiej linii raz na 2-3 tygodnie drezyną inspekcyjną jest aż tak drogie?!?
Droznik - 20-12-2013, 16:01
Temat postu:
1. Towary na linii Połczyn - Świdwin? Czego?? Masz tam jakieś ważne firmy, punkty itp?
Do końca jeździły towary od strony Grzmiącej, bo masz Barwice i Kołacz (tartak). A teraz co byś woził?? Bydło?? Do Smardzka linia jest czynna, bo tam masz paliwo, ale dalej??
2. Kto by robił przewozy tą drezyną? Ty? PR? CTL? Każdy kto chce poruszać się po linii musi mieć odpowiednie zezwolenia.
3. Linia musiała by przejść z rąk PLK na utrzymanie powiatu Świdiwńskiego, a tu jak widać przy 20% bezrobociu wyrzucanie kasy w błoto.
4. Za to jeszcze jest sporo innych linii spalinowych czynnych w zachpomie Smile
lukien213 - 20-12-2013, 19:37
Temat postu:
Droznik napisał/a:
1. Towary na linii Połczyn - Świdwin? Czego?? Masz tam jakieś ważne firmy, punkty itp?
Do końca jeździły towary od strony Grzmiącej, bo masz Barwice i Kołacz (tartak). A teraz co byś woził?? Bydło?? Do Smardzka linia jest czynna, bo tam masz paliwo, ale dalej??


Dla ścisłości paliwo jeździ do jednostki wojskowej i do Smardzka nawet nie dojeżdża. Linia jest utrzymana do stacji, bo tuż przy niej odchodzi jeszcze jedna bocznica, gdzie dawniej wożono paliwo i stały tam także Gagsy. Jednak ostatni transport tam to już raczej w kilkunastu latach trzeba liczyć.

Co to towarów, to swego czasu pod koniec lat 90-tych do Smardzka było wożone paliwo do CPNu. Stały tam 2 cysterny, czasem jedna (jeszcze te białe z logo CPN). Jak to mniej więcej wygląda, można zobaczyć u mnie na stronce: klik.

Inny rodzaj towaru, to buraki cukrowe. Ale to dawno temu. Ostatnie transporty to też chyba lata 90 i to tak myślę, że mogło to być do 1996? Jeździł pociąg Redło - Gryfice. W Redle też była bocznica dla węglarek, gdzie jeszcze jako dziecko pamiętam sznur Eaosów gotowych do załadunku.

Do Połczyna jeździło też coś do skupu złomu, ale to już sporadycznie.

Teraz wszystko jeździ po drogach i jak pisze Dróżnik, nie ma sensu otwierać linii dla ruchu towarowego, bo to co ma być wykorzystane - jest.
PolRol82 - 20-12-2013, 22:54
Temat postu:
Droznik napisał/a:
1. Towary na linii Połczyn - Świdwin? Czego?? Masz tam jakieś ważne firmy, punkty itp?
Do końca jeździły towary od strony Grzmiącej, bo masz Barwice i Kołacz (tartak). A teraz co byś woził?? Bydło?? Do Smardzka linia jest czynna, bo tam masz paliwo, ale dalej??
2. Kto by robił przewozy tą drezyną? Ty? PR? CTL? Każdy kto chce poruszać się po linii musi mieć odpowiednie zezwolenia.
3. Linia musiała by przejść z rąk PLK na utrzymanie powiatu Świdiwńskiego, a tu jak widać przy 20% bezrobociu wyrzucanie kasy w błoto.
4. Za to jeszcze jest sporo innych linii spalinowych czynnych w zachpomie Smile


1. Nawet jeśli teraz nie ma silnych ośrodków gospodarczych w tamtych okolicach, niewykluczone że pojawią się one w przyszłości. Poza tym często bywa tak że zapada decyzja o budowie np. obwodnicy albo autostrady i wtedy dowozi się koleją niezbędne surowce, tak było m.in. w okolicy Pyrzyc i Świątek, gdzie wykorzystano nieużywane linie do takich celów właśnie.
2. Ten kto by chciał. Zezwolenie to inna sprawa, napewno w tak patologicznym i zbiurokratyzowanym kraju jak Polska byłoby to TRUDNE. Ale nie niemożliwe: jako przykład może posłużyć SPKD
3. Gdyby znalazła się grupka zapaleńców takich jak w SPKD albo na koszalińskiej wąskotorówce, nie potrzeba by było dużych nakładów by móc pokonać trasę drezynami. A w przypadku chętnych na przewóz towarów państwo powinno wyłożyć kasę na doprowadzenie torów do stanu używalności. Tyle tylko, że funkcje naszego państwa najlepiej sprawdzają się w zakresie łupienia obywateli, więc to faktycznie mrzonka.
4. No naprawdę, istne zatrzęsienie! Pomijając te główne, non-stop czynne dla ruchu pasażerskiego, mamy:
-Stargard-Pyrzyce-Głazów - już były plany jej udupienia, chwilowo uratowana
-Koszalin-Mielno (króciutka i niezbyt ciekawa delikatnie rzecz ujmując)
-Sławno-Darłowo (rachityczny ruch towarowy, wielką chęć udupienia przez PLK)
-Świdwin-Smardzko
-Płoty-Wysoka Kamieńska - z map już zniknęła, tory jeszcze leżą, ale jak długo?
Reszta to bocznice, linie rozebrane lub nieczynne łamane na nieprzejezdne. Coś tam pewnie przegapiłem, ale niewiele. No zaiste, wielkie bogactwo!
Wszystkie najbardziej malownicze i klimatyczne trasy przeszły już do historii.
Bartek1981 - 21-12-2013, 10:57
Temat postu:
Złocieniec - Wierzchowo - Wałcz Raduń i Złocieniec - Wierzchowo - Mirosławiec - Kalisz Pomorski - Choszczno, ta druga używana jest chyba tylko na odcinku Złocieniec - Borujsko. Kiedyś ważny szlak towarowy do bazy PKP w Wierzchowie. Też kiedyś były plany, aby reaktywować tu ruch pasażerski.
Droznik - 21-12-2013, 14:23
Temat postu:
"4. No naprawdę, istne zatrzęsienie! Pomijając te główne, non-stop czynne dla ruchu pasażerskiego, mamy:
-Stargard-Pyrzyce-Głazów - już były plany jej udupienia, chwilowo uratowana "
V = 0km/h od 15.12.2013

"-Koszalin-Mielno (króciutka i niezbyt ciekawa delikatnie rzecz ujmując)"
Linia samorządowa właściciel m. Koszalin

"-Sławno-Darłowo (rachityczny ruch towarowy, wielką chęć udupienia przez PLK)"
V = 0km/h od 15.12.2013

"-Świdwin-Smardzko"
Debatujemy nad nią, trasa biegnie pomiędzy wojskiem a lotniskiem

"-Płoty-Wysoka Kamieńska - z map już zniknęła, tory jeszcze leżą, ale jak długo?"
Od święta przejedzie coś. Ja np. zaliczyłem planowym SA110 tą linie Smile

Wąskie w Koszalinie mają już swoje zadanie i sporo pracy, a myślisz że by chcieli jeszcze pilnować linii Połczyn - Świdiwn?? Owszem żal jest że linia jest kasowana, ale no ludzie bez przesady, trzymać to dla może 1 pociągu w ciągu 3 msc?? No proszę Cię.
Co do budowy autostrady, obowodnicy, czy innego czegoś? Czy ty w ogóle wiesz jak ta linia przebiega?? Gdzie są jakie miasta, jakie są warunki drogowe? Zrozum tam nigdy nic nie będzie dla nikogo. Nawet samo miasto Połczyn Zdrój ( a jest piękne) wyludnia się. Brak tam jakichkolwiek perspektyw, pracy, miejsc dla młodych.
lukien213 - 21-12-2013, 17:18
Temat postu:
Droznik napisał/a:
Wąskie w Koszalinie mają już swoje zadanie i sporo pracy, a myślisz że by chcieli jeszcze pilnować linii Połczyn - Świdiwn?? Owszem żal jest że linia jest kasowana, ale no ludzie bez przesady, trzymać to dla może 1 pociągu w ciągu 3 msc?? No proszę Cię.
Co do budowy autostrady, obowodnicy, czy innego czegoś? Czy ty w ogóle wiesz jak ta linia przebiega?? Gdzie są jakie miasta, jakie są warunki drogowe? Zrozum tam nigdy nic nie będzie dla nikogo. Nawet samo miasto Połczyn Zdrój ( a jest piękne) wyludnia się. Brak tam jakichkolwiek perspektyw, pracy, miejsc dla młodych.


I to niestety jest prawda. Lepiej przeboleć jedną czy 2 linie lokalne, gdzie kursowałyby 2,3 no może 4 pary i woziły średnio po 30 osób, kosztem uruchomienia czegoś bardziej potrzebnego.

Bardziej potrzebne są kursy na obleganych trasach, kto mnie zna to wie o co mi chodzi, ale także może powrót do sensownej oferty Koszalin - Kołobrzeg? Jak mamy mówić o linii Połczyn Zdr. - Świdwin, gdzie liczba mieszkańców tych miast jest mniejsza niż jednego Kołobrzegu? Lokalny patriotyzm patriotyzmem, ale patrzmy na to też w kwestii ekonomicznej. Trafia mnie, jak widzę, że zabierane są kolejne pociągi, kosztem muchowozów, a jeszcze bardziej bym się zdenerwował jakby kosztem Połczyna poleciały inne połączenia z większą frekwencją.

A kolei drezynowej ja fundować nie będę. Jak ktoś ma zapał, to mógł założyć towarzystwo i zadbać o to 5 czy 8 lat wcześniej. Teraz trzeba może lobbować na rzecz ścieżki rowerowej, która utrzyma pamięć o tym szlaku.
Bartek1981 - 22-12-2013, 20:02
Temat postu:
Myślę, że w obecnym kształcie jakim są prowadzone przewozy regionalne w województwach ta linia nie miała by szans na jakieś większe zainteresowanie podróżnych. Kiedyś nie było problemu aby puścić pociąg osobowy Szczecin - Tczew przez Runowo, Złocieniec, Szczecinek, Chojnice czyli trasa wiodła przez 5 byłych województw. Teraz kiedy muszą być umowy na przewozy miedzy województwami, ciężko było by zorganizować takie połączenie. Wracając do linii połczyńsko-świdwińskiej, to linia ta mogła by przecież obsługiwać takie połączenia jak Świdwin - Połczyn - Grzmiąca - Szczecinek - Piła - Bydgoszcz\Poznań. Wiadomo, że to mało realne. Ale pamiętam kiedyś takie mega połączenie regionalne Chojnice - Działdowo przez Grudziądz.

[ Dodano: 22-12-2013, 20:04 ]
Cytat:

I to niestety jest prawda. Lepiej przeboleć jedną czy 2 linie lokalne, gdzie kursowałyby 2,3 no może 4 pary i woziły średnio po 30 osób, kosztem uruchomienia czegoś bardziej potrzebnego.


Jest takie połączenie. Szczecin - Lotnisko Goleniów. No i dlatego mamy ucięte połączenia na Kołobrzeg - Koszalin i połączenie Koszalin - Świdwin - Słupsk
Droznik - 22-12-2013, 20:11
Temat postu:
Chojnice - Działdowo to pikuś - słupek z największym km w Chojnicach to własnie jest od Działdowa czyli 202 km Smile
Gdynia - Mysłowice węglówką, czy Katowice - Legnica podsudecką to były kultowe trasy. W zasadzie teraz masz Szczecin - Słupsk i to więcej niż ww. Działdowo.

Co do par Świdwin - Połczyn - dalsza część kraju to co najwyżej musiałby być jakieś trasy typu Szczecin - Szczecinek przez Połczyn. Nie dość że jedno województwo to i by jakieś zapełnienie było do Świdwina. Gorzej by było dalej.
lukien213 - 23-12-2013, 09:15
Temat postu:
No a zobaczcie sobie teraz, czysto hipotetycznie, jakby linię poprowadzić nieco inaczej. Przez Świdwin, Połczyn Zdr., Barwice, Nowy Chwalim, Szczecinek. Jakby było coś takiego, to linia żyłaby do dziś, bo wtedy można puszczać Kołobrzeg/Szczecin - Świdwin - Szczecinek lub samo Świdwin - Szczecinek, podobnie jak jest sytuacja z linią Runowo Pom. - Szczecinek.

Tylko kiedyś kolej budowało się inaczej. Obecnie większość tych linii jest zaorana, bo właśnie przez takie, a nie inne rejony biegnie.

A dawno temu w 1937 roku było bezpośrednie połączenie Świdwin - Korzybie, przez Połczyn, Grzmiącą, Polanów Smile 5 godzin 16 minut jazdy Very Happy
PolRol82 - 23-12-2013, 10:47
Temat postu:
Droznik napisał/a:
"4. No naprawdę, istne zatrzęsienie! Pomijając te główne, non-stop czynne dla ruchu pasażerskiego, mamy:
-Stargard-Pyrzyce-Głazów - już były plany jej udupienia, chwilowo uratowana "
V = 0km/h od 15.12.2013

Czyli zamknęli linię mimo tego że znalazła się na liście tras uratowanych od rzezi? Na rynku-kolejowym był taki news, nie mam teraz czasu szukać.

"-Sławno-Darłowo (rachityczny ruch towarowy, wielką chęć udupienia przez PLK)"
V = 0km/h od 15.12.2013

To już zbrodnia. Teraz tylko czekać na pierwsze ubytki i decyzję o rozbiórce.

"-Płoty-Wysoka Kamieńska - z map już zniknęła, tory jeszcze leżą, ale jak długo?"
Od święta przejedzie coś. Ja np. zaliczyłem planowym SA110 tą linie Smile

No to zazdroszczę i zarazem cieszę się że linia wciąż żyje Smile

Wąskie w Koszalinie mają już swoje zadanie i sporo pracy, a myślisz że by chcieli jeszcze pilnować linii Połczyn - Świdiwn?? Owszem żal jest że linia jest kasowana, ale no ludzie bez przesady, trzymać to dla może 1 pociągu w ciągu 3 msc?? No proszę Cię.
Co do budowy autostrady, obowodnicy, czy innego czegoś? Czy ty w ogóle wiesz jak ta linia przebiega?? Gdzie są jakie miasta, jakie są warunki drogowe? Zrozum tam nigdy nic nie będzie dla nikogo. Nawet samo miasto Połczyn Zdrój ( a jest piękne) wyludnia się. Brak tam jakichkolwiek perspektyw, pracy, miejsc dla młodych.


Ale mi nie chodziło o to żeby TMKW się tego podejmowało, tylko o to że mogłaby się znaleźć taka sama grupka zapaleńców jak TMKW. Ale mniejsza z tym, nie ma co gdybać bo już i tak po ptokach.

[ Dodano: 23-12-2013, 14:50 ]
"Od święta przejedzie coś. Ja np. zaliczyłem planowym SA110 tą linie"

A mógłbyś napisać co to była za okazja i kiedy?
Droznik - 23-12-2013, 17:42
Temat postu:
Żeby Cię nie skłamać a pamieć już nie taka to ok 6-7 lat temu. I to nie były jednorazowe wybryki, tylko jeśli coś się działo na linii między Płotami a Goleniowem to tak robili. Często jakiś wypadek był pod Gryficami czy samobój, nawet tak 1-2 razy na półtora miesiąca. I jakoś nikt nie robił awantur że jego pociągu nie było w Gryficach czy Osinie. A składy tradycyjne Koszalin - Szczecin, czy Szczecin - Kołobrzeg. Nawet nie wiem czy jeszcze gdzieś by w necie się nie znalazło zdjęć. I nie piszę tu o imprezowym. Nawet w archiwum pl.misc.kolej istnał temat kiedy były objazdówki.
Bartek1981 - 08-10-2014, 10:12
Temat postu:
Słyszałem o fizycznej likwidacji linii Wałcz Raduń - Wierzchowo Pomorskie, czy coś wiecie na ten temat? może macie jakieś fotki?
PolRol82 - 10-10-2014, 12:12
Temat postu:
http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=10872&mode=search

http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=10871&mode=search

Słyszałem że rozebrali jedynie odcinek Wałcz Raduń-Kłębowiec (mniej więcej) żeby z tych materiałów wyremontować pilskie bocznice a reszta linii jak na razie nie została ruszona.
pp - 10-10-2014, 21:39
Temat postu:
A to byłby taki piękny łącznik z kierunku (Bydgoszcz) - Piła - Wałcz - Złocieniec - Runowo - Płoty - Świnoujście. Do tego fajny dojazd z kraju do Złocieńca i na Pojezierze Drawskie, piękne, a mało znane i potrzebujące trochę turystycznego "kopa".

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group