INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. dolnośląskie - Jeleniogórska Kolej Miejska

Kornik1983 - 14-09-2010, 09:21
Temat postu: Jeleniogórska Kolej Miejska
Wklejam wpis z blogu Pana Posła Marcina Zawiły domniemanego kandydata na prezydenta Jeleniej Góry. Uwadze polecam pogrubiony akapit

Miasto pieszych, miasto zmotoryzowanych

Spytano mnie ostatnio: komu nasze miasto służyć powinno bardziej, pieszym czy zmotoryzowanym? Odpowiadam: nie ma dylematu „albo-albo”, bo o codziennym przemieszczaniu się w Jeleniej Górze trzeba myśleć „systemowo”.

Chodniki, obwodnice, ścieżki rowerowe, komunikacja miejska, strefy ograniczonego parkowania – jeśli są mądrze pomyślane i uzupełniają się – wpływają na jakość życia i poczucie satysfakcji z zamieszkania w dobrym otoczeniu. Samochody stały się dobrem dostępnym i popularnym, w rezultacie na ulicach jest coraz ciaśniej i coraz dłużej trwa przemieszczanie się po mieście. Już teraz dusimy się w korkach i oczekujemy nowych pomysłów na komunikację.

Echa przeszłości

Pod koniec XIX wieku ówczesne niemieckie władze Jeleniej Góry projektowały sieć ulic, miasto rozrastało się poza średniowieczne centrum, łączyło się komunikacyjnie z bliższą i dalszą okolicą. W kierunku Cieplic puszczono tramwaje, wokół miasta rozwinął się pierścień torów kolejowych, funkcjonowało lotnisko z codziennymi lotami pasażerskimi małych samolotów. Do dziś nie przetrwał ten śmiały system komunikacyjny, choć jak wiele innych rzeczy minionych budzi moje uznanie, w pewien sposób inspiruje do poszukiwania nowych rozwiązań, stosownie do współczesnych potrzeb.

O ile powrót tramwajów do Jeleniej Góry pozostawiam do przemyśleń romantykom, a samoloty upartym zapaleńcom, o tyle muszę postawić pytanie: co szkodzi na przeszkodzie, żeby nie ożywić kolei?

Pociągiem po Jeleniej Górze

Stare torowiska są wciąż używane, kolej jako ekologiczny środek transportu uzyskuje unijne dofinansowanie, dzięki staraniom Urzędu Marszałkowskiego wracają zapomniane połączenia, jak choćby przez Karkonosze do Czech (jeszcze niedoskonałe, prawda!). W tej sytuacji warto pomyśleć o kolejce miejskiej: zwykły szynobus od Piechowic przez Sobieszów, Cieplice, zatrzymujący się koło Draexlmeiera, przy Kolegium Karkonoskim, w okolicach Kościoła Garnizonowego mógłby się okazać szybkim i popularnym środkiem służącym do codziennych przejazdów. Ktoś powie: nierealne. Ale wystarczy dobudować perony w nowych miejscach, skłonić spółki PKP do współpracy, które w końcu żyją z wożenia pasażerów, a środki unijne na inwestycje –jak wspomniałem – dałoby się pozyskać.

Bo więcej pociągów to mniej samochodów w centrum, mniej zżymających nas korków, zepsutych nerwów.

Zakorkowane centrum

Duże miasta wymyślają różne sposoby na korki w centrum, na przykład dni wjazdu dla samochodów z numerami parzystymi, dni dla rejestracji nieparzystych. My mamy strefy płatnego parkowania i coraz lepiej prosperujący parking wielopoziomowy, trochę ulic jednokierunkowych zapewniających jako taką przepustowość i jeszcze pewne możliwości nowej organizacji ruchu (jednokierunkowa Pijarska? większy ruch na Osiedlu Robotniczym?). Ale też zatkane w godzinach szczytu skrzyżowania, mimo różnych „inteligentnych” sygnalizacji świetlnych. I nieprzystępne śródmieście, do którego daleko jest z przystanku czy zaparkowanego samochodu z uwagi na rozległość strefy z zakazem ruchu kołowego. Śródmieście tracące swój tradycyjny handlowo-usługowy charakter, bo jak narzekają kupcy, klientom trudno dotrzeć.

Myśląc o organizacji ruchu w centrum, trzeba pamiętać o wyjątkowym charakterze komunikacji publicznej. Autobusy MZK czy innych przewoźników nie mogą mieć trudności w dotarciu w okolice centrum. Specyficznym środkiem transportu – w pewnym sensie publicznego – są też taksówki. Gdyby pozwolić im wjeżdżać w okolice Solnej, Krótkiej czy Placu Ratuszowego, powstałaby nowa oferta komunikacyjna dla osób załatwiających swoje sprawy w centrum. Nic zresztą oryginalnego, bo taksówki mogą wjeżdżać na podstawie wyjątkowego uprzywilejowania w miastach takich jak Kraków, Londyn i wiele innych. Przez wspomniane ulice można akurat sprawnie wjechać i wyjechać, sami taksówkarze również chcieliby mieć taką możliwość, ale nikt z nimi o tym nie chce rozmawiać.

Alternatywne połączenia

Drogi w mieście to nie tylko nowe dywaniki asfaltowe w miejsce nawierzchni dziurawych czy zniszczonych. To przede wszystkim nowe układy komunikacyjne. Dlaczego byśmy nie mieli mieć paru priorytetów drogowych naraz? Oczywiście liczy się obwodnica południowa przez Grabarów w kierunku na Karpacz, ale nie można zapominać o alternatywnym połączeniu centrum miasta z Cieplicami przez byłą Celwiskozę. Potrzebne są śmiałe koncepcje i źródła finansowania, na które dzięki Unii Europejskiej ciągle możemy liczyć (ale i o dochodach własnych miasta należy pamiętać, choć to już inny temat). Jednak nie można zapominać o sprawach drobniejszych, choć również budujących obraz miasta w oczach jego mieszkańców – i tych pieszych, i tych zmotoryzowanych.


Słowo komentarza z mojej strony:

Czuję tu kiełbasę wyborczą, ale jak szaleć to szalećSmile
Uważam, że poza linią 311 można spokojnie wykorzystać do tego celu również fragment linii 274 na odcinku (Gryfów Śl.) Stara Kamienica - Janowice Wielkie (Marciszów). Odcinek w stronę Starej Kamienicy wymagał by oprócz wspomnianych przystanków koło Kościoła Garnizonowego i Kolegium Karkonoskiego budowy przystanku w Goduszynie. Pan Poseł nie wspomniał nic o budowie przystanku w pobliżu TESCO pod Estakadą. W stronę Janowic warto byłoby rozważyć budowę przystanków w okolicach Dąbrowicy i ewentualnie koło Lotniska. Warto byłoby rozważyć również zamkniętą linię do Kowar przez Mysłakowice.
Tutaj również wypadałoby pomyśleć o dodatkowych przystankach dwa w Mysłakowicach (jeden w dolnej części miejscowości, drugi w okolicach Orła).

Reasumując widziałbym takie linie miejskie:
Linia 1 Piechowice - Sobieszów - Cieplice - Jelenia Góra (Lotnisko) EZT
Linia 2 (Gryfów Śl.) - Stara Kamienica - Jelenia Góra - Janowice Wielkie - (Marciszów) EZT
Linia 3 Wleń - Jeżów Sudecki - Jelenia Góra - Mysłakowice - Kowary Szynobusy

Na dzień dzisiejszy przy odrobinie chęci realna wydaje się być pierwsza linia.
Sam jednak mam duże wątpliwości co do tego projektu. Chociaż sam pomysł bardzo przypadł mi do gustu i nie raz już wcześniej w głowie świtała taka myśl.
Shamai - 14-09-2010, 11:39
Temat postu:
Mi się pomysł podoba. Jelenia góra ma duże pole do popisu i tylko jeszcze lini do karpacza mi brakuje. Niestety że stworzyć tak zorganizowaną komunikację pierw trzeba choć trochę wyremontować te trasy i przystanki no i rzeczywiście obwodnica ale porządna nie niszcząca walorów przyrodniczych
Gaspares - 14-09-2010, 12:41
Temat postu:
O dorobieniu przystanku JG Zabobrze nie wspominając.
Shamai - 14-09-2010, 13:31
Temat postu:
Kiedyś na innym portalu o łodzi wysunęliśmy pomysł żeby miasto(a raczej mini aglomerację w przypadku JG) okrążyć obwodnicą która faktycznie była by granica miasta, jest to logiczne. Przy głównych wjazdach zbudować parkingi wielopoziomowe(w rękach miasta żeby nikt nie windował super cen) połączonych z karta miejską (tak jak w wrocku?) a obok węzły komunikacyjne: autobusy, pks kolej by po zostawieniu auta spokojnie bez problemu jechać gdzie się chce. a dla opornych albo system parkomatów i może nawet automatycznych bramek wjazdowych (jak na autostradach tylko dużo tańsze). na pewno by to nakłoniło mieszkańców do przesiadki z samochodu chociaż by na rower. UE na pewno by coś takiego zaaprobowała ale chyba najważniejszy jest długo letni plan budowy takiego projektu.
krkonoš - 14-09-2010, 13:45
Temat postu:
Dobrym przykładem może być linia kolejowa po czeskiej stronie: Liberec - Korenov. Pełni ona w dużej mierze funkcję komunikacji podmiejskiej (fakt, 34 km pokonuje się w około 1,5 godz.), w ostatnim czasie dobudowano na niej kilka kolejnych przystanków, które znajdują się już niemal co kilometr. Ludzie chętnie wykorzystują ją, nawet żeby w obrębie miasta podjechać jeden czy dwa przystanki. Wolą podjechać wygodnym i niezawodnym szynobusem niż tłuc się autobusami po krętych, górskich drogach.

Myślę, że pierwsze, co należałoby zrobić na linii Piechowice - Jelenia Góra, to zrównać ceny biletów na pociąg i komunikację miejską i stworzenie zintegrowanego systemu biletowego na różne rodzaje środków transportu. Już ten pierwszy krok zachęciłby wielu mieszkańców osiedli w pobliżu stacji kolejowych do korzystania z pociągów. (Na ironię zakrawa fakt, że niedawno zlikwidowano przystanek w Górzyńcu, mimo że znajduje się on praktycznie w samym centrum tej nie tak znowu małej miejscowości, a podróż pociągiem do Jeleniej jest znacznie szybsza i wygodniejsza niż autobusem miejskim.) Później oczywiście należałoby pomyśleć o częstszych kursach pociągów, dodatkowych przystankach itp., za to prędkość szlakowa na tym odcinku jest całkiem dobra.

Sądzę też, że najwyższy czas zacząć myśleć o wskrzeszeniu połączenia kolejowego pomiędzy J.G. a Kowarami (Kowarami Średnimi?). Biorąc pod uwagę bardzo dużą liczbę autobusów PKS pomiędzy J.G. a Kowarami (ok. 60 kursów na dobę!), dużo szybszy i wygodniejszy dojazd szynobusem niż autobusem, zlokalizowanie prawie wszystkich przystanków blisko centrów miejscowości, znaczenie turystyczne itp., linia ta mogłaby być jedną z bardziej opłacalnych ekonomicznie na Dolnym Śląsku. Nie bez znaczenia przy ubieganiu się o pieniądze z UE byłby ekologiczny aspekt tego rodzaju komunikacji pod Karkonoszami.
wojcio - 14-09-2010, 15:19
Temat postu:
Raczej cos w rodzaju SKM-ki widzę, a więc miasto + okolice (nie tylko te najblizsze. Karpacz i Kowary jak najbardziej). Przelotowe kursy, tak żeby jazda nie kończyła się w JG. No i lekki, oszczędny tabor (bliżej tramwajowego niz "klasycznego" kolejowego). Na razie brzmi jak bajka - ale kto nie lubi bajek ? Smile
Damian Łódź - 14-09-2010, 15:34
Temat postu:
Najlepsze rozwiązanie według mnie mieszego 500km od JG.
Gryfów-Jelenia-Lubawka - 16 par
Lwówek-Karpacz - 12 par
SA do Korenova codziennie w ilości 5 par, w wekendy i sezon 1 dodatkowa para. Wszystkie w relacji Jelenia Góra-Korenov bez przesiadki w SPG.
Dodatkowo polaczenia uzupełniajace :
Węgliniec-JG - 4 pary
ZGóra-JG - 2 pary
Węglniec-JG p. Zebrzydową 2 pary
Legnica-JG - 3 pary
JG-Wrocław - 6 par + siódma w(c).
Tak ja to widze niemieszkajacy w tamtych rejonach.

Pozdrawiam wszystkich z rejonu Karkonoszy.
Shamai - 14-09-2010, 16:10
Temat postu:
Kurde..fajnie by byłoSmile a nie znowu busiakiem zasuwać między szklarską a Karpaczem i przy okazji bym lepiej zwiedził jelenia góręSmile SKM czy KA to jeden czort..ważne by działałoSmile
EU07-469 - 14-09-2010, 22:30
Temat postu:
Wracając do dodatkowych przystanków w Jeleniej, moja propozycja byłaby następująca:
1. Odpuścić przystanek przy kościele św. Krzyża- za blisko dworca głównego (spójrzcie, gdzie są semafory wjazdowe S, U i W...)
2. Przystanek Jelenia Góra Zabobrze pod estakadą niedaleko Tesco
3. Przystanek Jelenia Góra Kolegium Karkonoskie bezpośrednio po przejechaniu mostu nad szosą w kierunku Jeżowa. Przed Jelenią Górą Zachodnią nic więcej.
4. Zamiast stawiać nowy przystanek- reaktywować Jelenia Góra Celwiskoza.
Ralny - 14-09-2010, 22:34
Temat postu:
Kolejna kiełbasa wyborcza rzucona naiwnemu ludowi na dwa miesiące przed wyborami do samorządów. Wszyscy dobrze wiemy, że żadnej kolei miejskiej w JG nie będzie!
EU07-469 - 14-09-2010, 22:37
Temat postu:
5. Przystanek Jelenia Góra Goduszyn najlepiej za pierwszym (szosa pod torami) lub tuż przed drugim mostem (szosa nad torami) przed Rybnicą.
6. Z Lotniskiem może być problem, bo tam jeszcze jest stacja towarowa.
Myślę, że złym pomysłem nie byłoby wprowadzenie niektórych przystanków "na żądanie". Pomysł ten z powodzeniem stosują Českie Dráhy. By wysiąść na takim przystanku, trzeba- jak w autobusie- nacisnąć przycisk. Aby wsiąść, wystarczy ustawić się w miejscu widocznym dla maszynisty.
Bonifas - 15-09-2010, 08:59
Temat postu:
Kolej miejska = abstrakcja ale przystanki Jelenia Góra Zabobrze [pod estakadą] Jelenia Góra Kolegium Karkonoskie [przed Wzgórzem Krzywoustego w okolicy kampusu uczelnianego i akademików] to pomysł jak najbardziej do realizacji. Podobnie zresztą jak reaktywacja linii kolejowej do Kowar gdzie 1 SZT weahadłowo kursujący w relacji Jelenia Góra- Kowary Średnie pękałby w szwach jak PKS Tour i wszystkie "Bis-y" za nim się wlokące w godzinach porannego i popołudniowego szczytu.
EU07-469 - 15-09-2010, 12:38
Temat postu:
Za Kowary chyba i tak by nie pojechał. Za stacją po torach płynie strumyk.
skubi - 15-09-2010, 14:26
Temat postu:
Reaktywacja połączeń do KOWAR 12 000 mieszkańców to bardzo dobry pomysł,ponadto na trasie do Jeleniej Góry jest wieś Kostrzyca 900mieszkańców,Mysłakowice 5 000,Łomnica 1 000 , oraz Oś.Łomnickie w Jeleniej Górze ok.1 000 mieszkańców,także powodzenie murowane. W Piechowicach pomiędzy stacjami Piechowice a Piechowice Dolne powinna powstać nowa stacja przy nowym osiedlu o nazwie Piechowice Osiedle.
Doctor No - 15-09-2010, 20:02
Temat postu:
Myślę że nie doceniacie Pana Kandydata. Ja mogę za niego zagwarantować że jak wygra, zostaną wdrożone prace naukowo-badawcze, milionowej wartości na ten temat. I wszystko w tym temacie.
Bonifas - 15-09-2010, 21:13
Temat postu:
czyli nie wcześniej niż za 4 lata czyli przy kolejnych wyborach bo przecież czymś się trzeba będzie wykazać i to nie koniecznie dobrą złą wolą
Doctor No - 16-09-2010, 05:07
Temat postu:
Nie ma co za dużo się nabijac. Właśnie niejaki Szafranski będzie szefował studium wykonalności szybkich kolei za jedyne 49 melonów. Więc napewno i ten obywatel swoje dostanie. Swoją drogą, jak pomyśle ile miliardów te niby szybkie mają kosztować,to w relacji do potencjału kraju, nie tylko Usa ale i Zsrr zbudowały taniej promy kosmiczne.
EU07-469 - 18-09-2010, 17:53
Temat postu:
Tak na dobrą sprawę, to aby poprawić płynność przejazdu, to tam gdzie tylko możliwe na jednotorach dobudować drugi tor... Choć to będzie kosztowna sprawa. Myślę o odcinkach Jelenia Góra-Piechowicei Jelenia Góra-Kowary. Z tym że od razu trzeba by reaktywować Dębową Górę.
Bonifas - 18-09-2010, 18:58
Temat postu:
to już abstrakcja! PLK nie ma środków na remont tego co ma a wam się marzą dwutorówki ! Realizmu w pomysłach Panowie i Panie
Damian Łódź - 18-09-2010, 21:00
Temat postu:
Bonifas, podpisuje się, nie ma kasy na pilne remonty a co dopiero... ale pomarzyc dobra rzecz.
EU07-469 - 18-09-2010, 22:44
Temat postu:
Ja tylko rzuciłem opcję na poprawę. Zdaję sobie sprawę, że PLK nie ma kasy na remonty... Tylko na podwyżki dla betonu.
EN - 22-09-2011, 09:01
Temat postu: SKM w Jeleniej Górze
Szybka kolej miejska w przyszłym roku.

Powoli finalizuje się sprawa budowy jeleniogórskiej szybkiej kolei miejskiej. Wkrótce będzie gotowe opracowanie wymogów technicznych inwestycji.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już w przyszłym roku ruszymy z budową nowych przystanków na trasie Jelenia Góra- Piechowice- Szklarska Poręba, powiedział nam Marcin Zawiła - prezydent Jeleniej Góry.

http://www.regional.pl/jeleniagora/news.php?katid=5&aid=23901
EU07-469 - 22-09-2011, 14:45
Temat postu:
Nowe przystanki w tak bliskim sasiedztwie zwlaszcza stacji Jelenia Gora beda miec zgubny wplyw na plynnosc jazdy. Nie bedzie to problem w przypadku lekkich pociagow (np. SA134 czy EN81), ale klasyczne sklady (np. ewentualnie przywrocony do Szklarskiej Poreby Kamienczyk) czy stare EZT raczej nie powinny zatrzymywac sie co 200 m. Oprocz zaburzonej plynnosci jazdy ogromne ilosci pradu lub paliwa na ponowny rozruch.
Rafał - 22-09-2011, 14:50
Temat postu:
Jelenia Góra to za małe miasto na SKM, tak mnie się wydaje. SKM bardzo dobrze sprawdza się w Trójmieście lub aglomeracji warszawskiej ale wielkość tych miast jest nieporównywalnie większa. Potok podróżnych także.
EN - 22-09-2011, 15:02
Temat postu:
Raczej będą się zatrzymywać tak jak teraz (o ile w ogóle te przystanki powstaną). Przykład - TLK60500/60501 (zatrzymuje się na 3 przystankach w Szklarskiej, później Piechowice i Jelenia Góra, w sumie 5 postojów na całej trasie).

Co do SKM. Pożyjemy zobaczymy, ale robienie czegoś takiego na jednym torze z normalnymi pociągami, bez dobudowania szyn w mieście (Centrum, Zabobrze, Lotnisko) to cuda na kiju. Tu sprawdziłby się tramwaj, nie szynobus. No chyba, że reaktywacja linii do Kowar dla 'SKM'. Wtedy byłaby z pewnością też konkurencja dla PKS itp.
Bonifas - 22-09-2011, 20:18
Temat postu:
SKM - jestem przeciw. Ale budowie przystanku obsługującego linię lwówecką, węgliniecką i tę do Szklarskiej Poręby w okolicy estakady, bądź (nawet piętrowego) w miejscu wiaduktu gdzie lwówecka przebija się pod 311 i 274 o nazwie Jelenia Góra - PWSZ mówię stanowcze TAK.
EN - 27-09-2011, 13:35
Temat postu:
O komunikacji i Szybkiej Kolei Miejskiej. W środę w ratuszu

Jutro w Jeleniej Górze, w ratuszu, odbędzie się spotkanie poświęcone transportowi zbiorowemu w Kotlinie Jeleniogórskiej. Będzie omawiana kwestia powstania „szybkiego tramwaju”, a finałem debaty będzie podpisanie porozumienia przez samorządowców z miasta i powiatu oraz urzędu marszałkowskiego.


Więcej:
http://www.jelonka.com/news,single,init,article,36291
vvupe - 29-09-2011, 08:25
Temat postu:
SKM za 3 lata

Wczoraj w jeleniogórskim ratuszu podpisane zostało kolejowe „Porozumienie w sprawie współpracy w zakresie organizowania i funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na terenie subregionu jeleniogórskiego”. Ustalono m.in., że SKM ma ruszyć za około trzy lata, na terenie Jeleniej Góry będzie miała 10 przystanków, a czas przejazdu z Jeleniej Góry do Piechowic wyniesie 28 minut.

Więcej:
http://www.jelonka.com/news,single,init,article,36319
Bonifas - 29-09-2011, 09:03
Temat postu:
O będzie co rzucić na kiełbasę wyborczą - Lwówecka pewnie już tego czasu nie przetrwa więc będzie można zaorać tory żeby ulokować peron pod wiaduktem Rolling Eyes
dinxles - 29-09-2011, 10:34
Temat postu:
Trochę dlugi ten czas przejazdu, zdaje sie ze planują jechać do Szklarskiej w 1 godzinię, to niestety niezbyt dobry pomysł, bo pociąg powinien tam dojeżdzać w 40 minut.
EU07-469 - 29-09-2011, 11:34
Temat postu:
dinxles, kiedy ty zwrocisz w koncu uwage na uksztaltowanie linii powyzej Piechowic? Tam nie da sie szybciej, za ciasne luki. W 1980 towarowy zwany "Kamyki" probowal szybciej zjechac (nie z wlasnej woli, ale jednak). Zjazd "na krejzola" skonczyl sie wylotem na luku 2 km przed Piechowicami. Nie pamietam, czy ktos to przezyl.
EOT
EN - 29-09-2011, 13:24
Temat postu:
Zgodzę się, ale z JG do Piechowic mogłoby być szybciej.
EU07-469 - 29-09-2011, 19:37
Temat postu:
Jak oni chca nastawiac przystankow, to tez szybciej nie bedzie. Moze szybsze beda sklady dalekobiezne, ktore nie beda sie tyle razy zatrzymywac.

[ Dodano: 29-09-2011, 20:51 ]
Watpie, zeby ktorys z decydentow wpadl na pomysl, zeby czesci przystankow nadac status "na zadanie".
EN - 29-09-2011, 19:58
Temat postu:
EU07-469 napisał/a:
(...)W 1980 towarowy zwany "Kamyki" probowal szybciej zjechac (nie z wlasnej woli, ale jednak). Zjazd "na krejzola" skonczyl sie wylotem na luku 2 km przed Piechowicami. Nie pamietam, czy ktos to przezyl. EOT

http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/JAKUSZYC/TRAGEDIA.HTM

Co do SKM. Jeśli to rzeczywiście powstanie to nie wyobrażam sobie podnoszenia/opuszczania szlabanów co kilka, kilkanaście minut w Cieplicach, przy skrzyżowaniu Sobieszowska-Lubańska. Nie potrafię sobie wyobrazić tam wiaduktu lub czegoś podobnego, ale to byłoby chyba najlepsze rozwiązanie. Poza tym jest jeszcze kilka przejazdów gdzie jest sama sygnalizacja świetlno-głosowa (?), np. droga w kierunku Wojcieszyc i Sobieszów. Biorąc pod uwagę bezmyślność wielu kierowców i chęć skrócenia czasu jazdy (perspektywa czekania na przejeździe na Lubańskiej) o wypadek nietrudno. Następna kwestia to mijanki. Być może po modernizacji będzie więcej takich miejsc. Poza tym jeśli mowa o kolei miejskiej to powinna ona służyć większości mieszkańców, a tak nie skorzystają raczej mieszkańcy os. XX-lecia, os. Czarne, Staniszowa, etc. Tu najlepszym rozwiązaniem byłyby tramwaje.
dinxles - 29-09-2011, 20:25
Temat postu:
Zgadzam się, jesli chodzi o dorobienie przystankow no to czas sie wydluzy. Ale czy bedzie firma SKM Jelenia Góra i czy KD, czy PR beda uruchamialy pociagi Jelenia-Szklarska-Tanvald, które miałyby sie jednak nie zatrzymywać na przystankach SKM?
To jedyny taki projekt w Polsce, dlatego jest to trochę skomplikowane. Czy w tej SKM beda szynobusy np desiro, czy bedzie to tramwaj, który miałby jechać po obecnych torach kolejowych, inp. zjezdzac na miasto i wowczas nalezaloby dobudowac np. 600 m toru od dworca Jelenia Góra w kierunku centrum.
EU07-469 - 29-09-2011, 21:50
Temat postu:
Mysle ze reaktywuja Cieplice, tym bardziej ze tam tor jest, nastawnie mozna zrobic na posterunku przejazdowym, tylko drut powiesic. Jezeli plan zaklada jazde co pol godziny, to Szklarska Dolna MUSI byc mijanka.
Bonifas - 30-09-2011, 07:28
Temat postu:
A ja bardzo żałuję że ta SKM-ka nie będzie jeździła w relacji Kowary - Piechowice. Myślę że to by była lepsza opcja. Jeżeli do uruchomienia kolejki jest trzy lata to jest wystarczająco długi czas by dogadać się z UM i samorządami Mysłakowic i Kowar. Na dobrą sprawę w Mysłakowicach też nie problemu by zrobić mijankę bo budka drużnika jest w dobrym stanie a na przejeździe są jeszcze nawet rogatki. A pojazd obsługujący SKM może być przecież spalinowy Rolling Eyes
EU07-469 - 30-09-2011, 07:38
Temat postu:
Przez 3 lata zdazyliby i drut powiesic.
EN - 30-09-2011, 09:53
Temat postu:
A nawet gdzieniegdzie nowe tory dołożyć. SKM powinna też obsłużyć Goduszyn, tory miejscami są tam na wysokości ulicy i biegną blisko domów, więc myślę, że ludzi by korzystali. Boje się jednak, że to wszystko 'pic na wodę', za 3 lata to będą nowe wybory i nowe fantazje.

[ Dodano: 05-10-2011, 14:32 ]
Jakby ktoś był zainteresowany to pewne informacje są w tym dokumencie (szczególnie strony 72-77): http://www.jeleniagora.pl/pdf/Zintegrowany%20Plan%20Rozwoju%20Transportu%20Publicznego.pdf
soundpressure - 02-11-2011, 10:33
Temat postu:
Kolejarze w Jeleniej chyba ostro wzięli sobie do serca projekt SKM Very Happy aby nie trzeba było dużo do interesu dopłacać prawdopodobnie zdecydowano się na łączenie składów pasażerskich z towarowymi hehe

Dlaczego tak uważam?

Wczoraj ok godz. 11tej na bocznicy stacji paliw Mullera w Wojanowie podłączano SA134 do 4-5 wagonów cystern Very Happy

I co Wy na to? Smile
EN - 13-01-2012, 18:47
Temat postu:
"Na dzień dzisiejszy wykonana jest cała dokumentacja dotycząca SKM – planistyczna i infrastrukturalna, kończona jest praca z wiązana z przygotowaniem dokumentacji przetargowej (przez Urząd Marszałkowski). Podpisane zostało porozumienie między Jelenią Górą, Szklarską Porębą, Piechowicami o transporcie zbiorowym. Urząd Marszałkowski deklaruje zakup tramwajów miejskich tych samych które kursują do Czech ale w barwach miasta Jelenia Góra. 27 grudnia 2011"
EU07-469 - 16-04-2012, 15:52
Temat postu:
Jeśli ma być to SKM w Jeleniej, to mam propozycję rozkładu. Liczyłem go na obecne warunki, tylko założyłem ruch od Janowic do Wojanowa po naprawionej dwójce oraz przyspieszenie na odcinku Górzyniec-Szklarska Poręba Średnia, jednak bez reaktywacji mijanki w Dolnej. Dziury, na które zwrócicie na pewno uwagę, to albo miejsce na pociągi z/do Wrocławia, albo efekt braku mijanki w Szklarskiej Dolnej.
Kierunek: Szklarska Poręba Górna
MARCISZÓW
04:59DP 06:59 09:59P 12:59P 15:09 20:39P
JELENIA GÓRA
05:28DP 06:38D 07:28 10:28P 11:28 13:28P 15:40 17:38 21:08P 22:21
PIECHOWICE
05:50DP 07:02D 07:50 10:50P 11:49 13:50P 16:02 17:59 21:31P 22:44
SZKLARSKA PORĘBA GÓRNA
07:33D 08:21 12:20 16:33 18:32 23:15
Kierunek: Jelenia Góra
SZKLARSKA PORĘBA GÓRNA
04:44D 08:30M 09:19 12:30 17:30M 19:57
PIECHOWICE
05:15D 06:00DM 09:00M 09:50 11:00M 13:01 14:00M 18:01M 20:30 22:10M
JELENIA GÓRA
05:38D 06:23DM 09:23M 10:12 11:23M 13:22 14:23M 18:24M 20:52 22:33M
MARCISZÓW
06:51D 09:51 11:51 14:51 18:52 23:01
Legenda:
D - kursuje od poniedziałku do piątku oprócz świąt
M - kurs wydłużony do Marciszowa
P - kurs skrócony do Piechowic
Co wy na to?
iktorn82 - 16-04-2012, 18:19
Temat postu:
Ciekawa propozycja. Chciałbym kiedyś zobaczyć na naszych stacjach tak rozbudowany ruch regionalny. To już tak trochę na wzór niemiecki Smile
EU07-469 - 16-04-2012, 19:24
Temat postu:
A dodam, że to rozpiska na wykonanie dwoma pojazdami. Na trasę Szklarska Poręba Górna - Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna EN81 lub SA135, a na Marciszów - Piechowice/Szklarska Poręba Górna - Marciszów EN96 lub SA134 (choć nie jestem pewien, czy i tu EN81 czy SA135 nie byłby wystarczający).
iktorn82 - 16-04-2012, 20:14
Temat postu:
W poprzednim sezonie letnim jeździłem kilka razy do Szklarskiej z rowerkiem i muszę powiedzieć, że SA134 był wypełniony po brzegi za każdym razem, także i w tym przypadku pewnie nie obeszłoby się bez większych jednostek na tej trasie.
EU07-469 - 16-04-2012, 21:03
Temat postu:
Niemniej większe składy potrzebne są na sezon, a poza nim na weekendy. W dni powszednie wystarczy pojedynczy wagon silnikowy.
EN - 16-04-2012, 22:48
Temat postu:
Dla mnie to trochę bajki. Owszem linia 311 ma być modernizowana. Ale co to ma do SKM ? Przecież tu trzeba przystanków (jak zakładał sam projekt), taboru (dwa szynobusy lub EZT, to już jest koszt), eksploatacja (serwis, paliwo), reklama, pracownicy, itd. To jest kilkadziesiąt milionów złotych.
EU07-469 - 17-04-2012, 07:54
Temat postu:
Jeśli byłby dobrze ustawiony rozkład, rzetelna informacja i atrakcyjna oferta biletowa to czemu miałaby to być bajka?
EN - 17-04-2012, 15:08
Temat postu:
Chodziło mi o pieniądze na to. To spora inwestycja. No chyba, że Miasto porozumiałoby się z jakąś spółką kolejową w kwestii taboru. Bo chyba tabor to największe pieniądze.
EU07-469 - 17-04-2012, 20:38
Temat postu:
Jak chodzi o tabor, to ten miało zapewnić - o ile dobrze pamiętam - województwo. To realne zwłaszcza po upadku pomysłu rewitalizacji Wrocław - Sobótka - Świdnica Miasto.
Kamil26 - 17-04-2012, 21:25
Temat postu:
Jedyną opcją w regionie jest KD może marszałek wreszcie zainteresuje się innymi regionami województwa Wink
EU07-469 - 17-04-2012, 21:42
Temat postu:
Jeleniogórska Kolej Miejska (bo tak się ma nazywać ten twór) raczej nie będzie należał do KD-cji.
Kamil26 - 17-04-2012, 21:59
Temat postu:
To może PMT pomoże ?
EU07-469 - 17-04-2012, 22:12
Temat postu:
LGOM jest trochę za daleko. Poza tym Zawiła chyba chciał sam to zrobić, tylko z taborem miało go wspomóc województwo. Poprawiać, jeśli coś pokręciłem.
Kamil26 - 17-04-2012, 22:34
Temat postu:
Ale jeśli SKM Jeleniogórska będzie dobudowywać łącznice ewentualnie stawiać nowe linie to PMT Linie Kolejowe jest najlepszym zarządcą infrastruktury. Posiada w opiece m.in. Wrocław Zakrzów - Trzebnica.
http://www.pmtlk.pl/
EU07-469 - 17-04-2012, 23:03
Temat postu:
Jeleniogórska Kolej Miejska ma jeździć po istniejących trasach (274 i 311), tylko ma być dobudowanych/ reaktywowanych kilka przystanków. I dochodzą mnie słuchy, że jednak to weźmie KD-cja, co potwierdza wikipedia. Mam tylko nadzieję, że tego nie spieprzy. A jeśli PMT Linie Kolejowe chciałoby zrobić coś dobrego w rejonie Jeleniej Góry, to niech wezmą od PKP PLK linię 283 na odcinku Jelenia Góra - Zebrzydowa (miło by było, gdyby wzięli też 284 na odcinku Legnica - Lwowek Śląski) i zrobią na niej porządek, tak by jechało się tam więcej niż 20-30 km/h.
EN - 16-01-2013, 13:53
Temat postu:
Co z Szybką Koleją Miejską w Jeleniej Górze?

– PKP Polskie Linie Kolejowe zaakceptowały w końcu projekt budowy Szybkiej Kolei Miejskiej w Jeleniej Górze – mówił dzisiaj (16 stycznia) na konferencji prasowej wicemarszłek Jerzy Łużniak. Wcześniej, mimo licznych rozmów, kolej nie złożyła wniosku o dofinansowanie tego projektu. Szybka kolej ma teraz szansę ruszyć do 2014 roku pod warunkiem, że znajdą się na to pieniądze z rezerwy RPO. W innym przypadku trzeba będzie poczekać na kolejne rozdanie środków przeznaczonych na lata 2014 – 2020.

Więcej:
http://www.jelonka.com/news,single,init,article,44199
skubi - 16-01-2013, 14:36
Temat postu:
Samorządowcy: Szybka Kolej Miejska wciąż realna.

Projekt budowy przystanków został zaakceptowany przez PKP PLK i zostanie wpisany do realizacji – zapewniał na dzisiejszej konferencji prasowej wicemarszałek dolnośląski Jerzy Łużniak. Dlaczego to tyle trwa? Samorządowcy uważają, że winna jest kolej.

Więcej:
http://www.nj24.pl/article/samorzadowcy-szybka-kolej-miejska-wciaz-realna
Beatrycze - 16-02-2014, 21:24
Temat postu:
Jelenia Góra z planem transportowym, ale bez Kolei Miejskiej

Pod koniec stycznia radni w Jeleniej Górze przyjęli plan transportowy, w którym twórcy sugerują rozwój transportu autobusowego. Wymyślonemu w 2011 r. planowi Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej nie poświęcili wiele uwagi i trudno się dziwić, bo sami siedzą „w autobusach”.

Plan transportowy to dokument, który musi powstać w każdej jednostce samorządowej – od gminy, przez powiat, po województwo, która liczy ponad 50 tys. mieszkańców i jest organizatorem publicznego transportu. Dokument opisujący realizację tego zadania i wyznaczający cele na przyszłość jest potrzebny np. po to, by ubiegać się o środki unijne. W całej Polsce trwa więc właśnie masowe ich konstruowanie i uchwalanie.

Czytaj dalej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/jelenia-gora-z-planem-transportowym-ale-bez-kolei-miejskiej-1586.html
Pirat - 20-12-2015, 22:39
Temat postu:
Jeleniogórska Kolej Miejska powstaje i powstać nie może

Czy kolej miejska ma szansę zaistnieć w Jeleniej Górze i czy w ogóle jest sens podejmowania się takiej inwestycji? Władze miasta wciąż o projekcie mówią, choć szczegóły nie padają.

Projekt JKM narodził się w 2011 r. i, mimo szumnych zapowiedzi, o planach realizacji tej inwestycji nie mówiło się już od dłuższego czasu. Kolej aglomeracyjna miała połączyć Jelenią Górę, Janowice Wielkie i Szklarska Porębę. Koszt inwestycji przewidywano na poziomie około 12 mln zł – za jej realizację miały odpowiadać Koleje Dolnośląskie.

Więcej (reportaż) na wroclaw.tvp.pl
JanuszJG - 29-06-2016, 12:41
Temat postu:
Rusza Projekt Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej

Projekt Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej, finansowany w ramach dolnośląskiego RPO rusza po kilku latach od opracowania koncepcji. PLK szukają wykonawcy studium wykonalności projektu budowy i modernizacji przystanków kolejowych.

Więcej na temat:
Rusza projekt Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej
ET87 - 29-06-2016, 19:11
Temat postu:
Eee tam, chyba zanosi się na przedterminowe wybory, więc obiecanki macanki .... Innych przyczyn nie widzę. A może jest kasa na nowe końcepcje ? Pokazane, skasowane ... i do kosza.
Paszczak - 29-06-2016, 19:27
Temat postu:
Kolej aglomeracyjna w Jeleniej Górze? To są jakieś kpiny! W tej "aglomeracji" mieszka 84 tys. ludzi. Miasto nie ma potencjału. Kto by tym jeździł, skoro pociągi wożą głównie turystów? Wystarczy to co już jeździ na trasie Wrocław - Szklarska Poręba, często składy świecą pustkami. Wrocław nie ma kolei miejskiej, a takie zadupie chce mieć? Komuś naprawdę już odbija...
Noema - 29-06-2016, 21:47
Temat postu:
Rozwalił mnie fragment artykułu: „Na przełomie 2014 i 2015 r. zakupiono 6 pociągów Newag 36WEa, które miały obsługiwać kolej miejską w Jeleniej Górze.”

Czyli co, cały Dolny Śląsk zrzucał się na 6 nowych Impulsów, żeby te jeździły tylko po Jeleniej Górze wożąc powietrze? Przecież to jest jakiś absurd! Na szczęście ten poroniony pomysł upadł.

Tak a propos, obecny wiceprezydent Jeleniej Góry był wtedy dolnośląskim wicemarszałkiem. To by wiele wyjaśniało.

https://pl-pl.facebook.com/KolejeDolnoslaskieSA/posts/841110185986254
bystrzak2000 - 30-06-2016, 10:43
Temat postu:
Kolej Miejska w tym mieście jako taka nie ma sensu, ale nowe przystanki się przydadzą, zwłaszcza ten przy al. Jana Pawła II. Co do pozostałych lokalizacji, to można polemizować. Reaktywacja "Celwiskozy" w kontekście strefy ekonomicznej wydaje się nie najgorszym pomysłem, ale kto tam będzie jeździł przy marnej ofercie 6 par. Natomiast przystanek przy Kubsza, choć położony bliżej centrum, sprawi że pociąg będzie stawał co kilkaset metrów.
Modliszka - 30-06-2016, 15:05
Temat postu:
Paszczak napisał/a:
Kolej aglomeracyjna w Jeleniej Górze? To są jakieś kpiny! W tej "aglomeracji" mieszka 84 tys. ludzi. Miasto nie ma potencjału.

Do lat 70-tych ubiegłego wieku Jelenia Góra miała nieco ponad 50 tys. mieszkańców. Była więc wielkości Bolesławca, który po gierkowskiej reformie administracyjnej (podział Polski na 49 województw) ponoć miał być miastem wojewódzkim. Jednak w tym czasie do Jeleniej Góry włączono dwa pobliskie miasta: Cieplice i Sobieszów. Tym sposobem Jelenia Góra prawie podwoiła liczbę mieszkańców i w konsekwencji utworzono województwo jeleniogórskie.

Noema napisał/a:
Tak a propos, obecny wiceprezydent Jeleniej Góry był wtedy dolnośląskim wicemarszałkiem. To by wiele wyjaśniało.

Obecny marszałek Cezary Przybylski jest z Bolesławca. Wcześniej był starostą tamtejszego powiatu. Jemu na szczęście nie odbija i nie wymyśla kolejki miejskiej w Bolesławcu. W najmniejszym stopniu to miasto nie jest faworyzowane przez UMWD i KD kosztem innych ośrodków miejskich. A Jelenia Góra? Ta kolejowo już zyskała najwięcej. Niedługo chyba zażądają lotniska, z obowiązkowymi lotami do i z Berlina.
Beatrycze - 30-06-2016, 17:47
Temat postu:
bystrzak2000 napisał/a:
Kolej Miejska w tym mieście jako taka nie ma sensu, ale nowe przystanki się przydadzą, zwłaszcza ten przy al. Jana Pawła II. Co do pozostałych lokalizacji, to można polemizować.

Na NIE przemawia niekorzystne usytuowanie głównego dworca - daleko od centrum miasta. Poza tym komunikacja MZK i PKS stanowi niemałą konkurencję dla kolei. Do tego powszechność samochodów (nawet po 2-3 w rodzinach). No i liczba mieszkańców (Legnica jest sporo większa pod tym względem), która nie daje żadnych gwarancji, że pociągi kolei miejskiej zapełnią się pasażerami. Bądźmy realistami. Wiele innych większych miast jest poprzecinanych liniami kolejowymi (np. pobliski Wałbrzych) i nie mają takich kolejowych aspiracji jak Jelenia Góra, która - nie oszukujmy się - nawet dla turystów nie stanowi punktu docelowego. Jak słusznie zauważył jeden z przedmówców, obecna siatka połączeń na linii Wrocław - Jelenia Góra - Szklarska Poręba jest wystarczająca, a i to co już jeździ często wozi powietrze (bywało, że jechał "aż" jeden pasażer w Impulsie ze Szklarskiej Poręby do Jeleniej Góry, o czym donosiły lokalne media, gdy drzewa zwalały się na pociągi KD).

Noema napisał/a:
Czyli co, cały Dolny Śląsk zrzucał się na 6 nowych Impulsów, żeby te jeździły tylko po Jeleniej Górze wożąc powietrze? Przecież to jest jakiś absurd! Na szczęście ten poroniony pomysł upadł.

Niech Jelenia Góra odbuduje sobie sieć tramwajową (ta bardziej by się mieszkańcom przydała), którą zlikwidowali w 1969 roku, zamiast wyciągać ręce do KD po Impulsy, które mają służyć wszystkim Dolnoślązakom, a nie tylko Jeleniogórzanom.
bystrzak2000 - 01-07-2016, 10:23
Temat postu:
@Beatrycze: zgadza się, że kolej miejska nie ma sensu i osobiście wątpię, by jako taka w ogóle tam powstała. Natomiast nowy przystanek pod al. Jana Pawła II na pewno się przyda, bo przybliży kolej do Zabobrza.
Beatrycze - 01-07-2016, 11:53
Temat postu:
bystrzak2000, budowy nowego przystanku, czy modernizacji już istniejących nikt nie neguje, ale przystanki to jeszcze nie kolej miejska, o czym jest ten temat. No bo co komu po przystankach bez pociągów? Mi kolej miejska kojarzy się z pociągami kursującymi przynajmniej co 30 minut. Z taką częstotliwością kursują autobusy miejskie po Jeleniej Górze. Tak więc jeśli ktoś nawołuje do tworzenia kolejki miejskiej w Jeleniej Górze, takiej o jakiej ja myślę (patrz: Warszawa), na koszt wszystkich dolnośląskich podatników, kosztem przerzucenia do Jeleniej Góry nowego taboru KD z linii dowożących ludzi do Wrocławia, to chyba jest niespełna rozumu. Takie jest moje zdanie.

Gdyby tak Wrocław zażyczył sobie kolej miejską, bez wkładu własnego tylko na koszt UMWD i KD, to podniósłby się krzyk. I słusznie. Natomiast gdy chodzi o Jelenią Górę, każdy sprzeciw to oszołomstwo i hejt. Ot, mikolska logika (patrz: komentarze na RK).
bystrzak2000 - 02-07-2016, 18:48
Temat postu:
@Beatrycze:
Przecież doskonale wszyscy wiemy, że żadnej kolei miejskiej w Jeleniej Górze nie będzie. Ale za dwa lata są wybory samorządowe, więc trzeba pokazać, że coś się robi, a SKM to był sztandarowy pomysł obecnego prezydenta miasta i to jeszcze sprzed 6 lat.
ideprosto - 04-07-2016, 07:18
Temat postu:
Wszystkich zaniepokojonych powstaniem SKM w Jeleniej Górze chcę uspokoić, a rozochoconych perspektywą powstania tego tworu ostudzić - nic takiego nie powstanie w najbliższym dziesięcioleciu (i to pewnie nie jednym) oczywistym powodem jest kasa - a raczej jej brak.
Włodarze JG chcą kasy z Województwa a tej po prostu nie ma. Brak potencjału jest kwestią wtórną (bo jak wiadomo w naszym kraju wola polityczna czyni cuda) tak czy inaczej temat oczywiście odżyje przed wyborami, będą pewnie konferencje spotkania, apele oraz listy i tym podobne bicie piany jednak na tym się skończy, jak zwykle zresztą - a swoją drogą to ten Prezydent JG ma niezłą fantazję - kolej aglomeracyjna mu się zamarzyła heh.... doradcę który mu to podpowiedział wykopałbym na pewno przed najbliższymi wyborami bo diabli wiedzą co teraz wymyśli. Hm....lotnisko, kosmodrom.....a może ministerstwo sterowania wszechświatem;)
skubi - 04-07-2016, 08:58
Temat postu:
Kolej aglomeracyjna jednak będzie:

http://www.jelonka.com/news,single,init,article,63936
ideprosto - 05-07-2016, 07:41
Temat postu:
Treść tekstu powiela informacje publikowane wcześniej w innych źródłach - powtórzę więc - kolei aglomeracyjnej w Jeleniej Górze nie będzie, cała medialna ruchawka wynika z początków kampanii wyborczej oraz przypominania włodarzom JG o obietnicach sprzed bodaj 6 lat.
Paszczak - 06-07-2016, 13:38
Temat postu:
Noema napisał/a:
Rozwalił mnie fragment artykułu: „Na przełomie 2014 i 2015 r. zakupiono 6 pociągów Newag 36WEa, które miały obsługiwać kolej miejską w Jeleniej Górze.”

Zakupione przez KD nowe Impulsy 36WE w ilości 6 sztuk nigdy nie miały obsługiwać wyimaginowanej kolei miejskiej w Jeleniej Górze. Te składy zakupiono z myślą o linii Wrocław - Szklarska Poręba. Ktoś napisał bzdury, a ktoś inny kolportuje te bzdury i jest to ta sama gromadka mikoli z Jeleniej Góry, która z pianą na pysku ujada na pociągi z Wrocławia do Drezna. Zresztą wystarczy pomyśleć logicznie: czy UMWD i UE przeznaczyłyby dla KD 80 mln zł na tabor kolejowy tylko do obsługi jednej mieściny na Dolnym Śląsku? Co by nie mówić o urzędnikach to jednak oni nie są debilami, w przeciwieństwie do niektórych mikoli. Temat proponuję zamknąć.

http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/20792/Nowe-Impulsy-KD-niebawem-wyjada-na-tory.html
Beatrycze - 18-10-2016, 12:54
Temat postu:
Never ending story... Jelenia Góra chce budować kolej aglomeracyjną:

http://www.radiowroclaw.pl/articles/view/59614/W-Karkonosze-pociagiem-Jelenia-Gora-chce-budowac-kolej-aglomeracyjna
wojcio123 - 18-10-2016, 19:24
Temat postu:
Beatrycze, ale pod Twoim linkiem jest o kolei nie tyle miejskiej, ile właśnie aglomeracyjnej. Powrót pociągów do Kowar/Karpacza - czemu nie ?
Bo kolej typowo miejska oczywiście byłaby bez sensu w JG Smile

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group