Infrastruktura - Łódzki tunel średnicowy Beatrycze - 06-11-2017, 10:51 Temat postu: Łódzki tunel średnicowy
100 km/godz. - tyle będzie wynosić maksymalna prędkość w tunelu średnicowym pod Łodzią. Jego budowa coraz bliżej.
Budowa tunelu średnicowego pod miastem zbliża się dużymi krokami. Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołania w sprawie przetargu, co oznacza, że wkrótce powinna zostać podpisana umowa. Od tego czasu wykonawca będzie miał 48 miesięcy na wykonanie zadania.
Po wybudowaniu tunelu Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce. W Łodzi pojawią się pociągi łączące duże polskie miasta oraz pociągi międzynarodowe. Łódź Fabryczna przestanie być dworcem czołowym.
sympatyk - 22-11-2017, 09:01 Temat postu:
Będą drążyć gigantyczny tunel pod Łodzią. Prawie jak metro. Podziemny przystanek w samym centrum.
Spółka PKP PLK jeszcze w tym roku podpisze kontrakt na budowę gigantycznego tunelu biegnącego pod centrum Łodzi. Inwestycja, która ma zmienić komunikacyjny obraz miasta, będzie kosztować 1,6 mld zł.
Kolejarze są w przeddzień podpisania wielkiego kontraktu na budowę tunelu pod centrum miasta. Wreszcie ma się zapełnić dworzec Fabryczny.
Położona w centrum kraju Łódź przez wiele lat miała fatalną komunikację z resztą kraju. Sytuacja poprawiła się, od kiedy w pobliżu znalazło się skrzyżowanie dwóch autostrad A1 i A2. Teraz miasto czeka rewolucja kolejowa. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowuje się do podpisania kontraktu na budowę tunelu średnicowego pod centrum Łodzi. Za 1,6 mld zł zbuduje go konsorcjum Energopolu Szczecin. Po odrzuceniu przez Krajową Izbę Odwoławczą protestów innych firm przetarg sprawdza Urząd Zamówień Publicznych. Według Mirosława Siemieńca z PKP PLK umowa zostanie podpisana w grudniu.
Przedstawiciele PKP PLK oraz Energopolu Szczecin jako lidera konsorcjum podpisali dziś umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Żabieniec. To jeden z ważniejszych kontraktów podpisywanych w tej perspektywie budżetowej UE. Wartość umowy to prawie 1,6 mld zł brutto. Podpisanie kontraktu odbyło się w komorze startowej przygotowanej za peronami stacji Łódź Fabryczna dla tarczy TBM, która wydrąży pierwszy odcinek przyszłego tunelu.
Uruchomienie dwóch nowych linii wahadłowych z Widzewa do Zgierza i Pabianic – to plany Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej związane z obsługą łódzkiego węzła kolejowego po otwarciu tunelu średnicowego. Cel to zapewnienie kursów przez przyszłą linię średnicową pod centrum Łodzi nawet co 4 minuty. Coraz bardziej prawdopodobny jest też zakup kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi rosnących potrzeb przewozowych.
Proces projektowania łódzkiego tunelu średnicowego przebiega zgodnie z planem – zapewnia PKP PLK. Nie ma zapowiedzi zmian w harmonogramie wartej 1,59 mld zł inwestycji. Pracownicy zarządcy infrastruktury analizują poprawioną przez wykonawcę koncepcję projektową.
Między Urzędem Miasta Łodzi a wykonawcami kolejowego tunelu średnicowego oraz PKP PLK istnieją różnice zdań – sygnalizuje rzecznik magistratu. Trwa uzgadnianie szczegółów organizacji ruchu w trakcie budowy tunelu oraz docelowego kształtu przystanków na jego trasie. Nie wszystkie propozycje PKP PLK oraz konsorcjum wykonawców na czele z Energopolem są dla samorządu do zaakceptowania. Przedstawiciel UMŁ zapewnia jednak, że miasto pilnuje, by jego interesy podczas budowy zostały uwzględnione.
Komisja Europejska poinformowała we wtorek o przyznaniu ze środków Funduszu Spójności 411 mln euro na renowację sieci kolejowej w Łodzi. Chodzi m.in. o połączenie dwóch stacji Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska.
Znamy coraz więcej szczegółów dotyczących budowy tunelu średnicowego między dworcami Fabrycznym i Kaliskim. Jak będzie wyglądała jego centralna stacja Łódź-Śródmieście?
Prace projektowe przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi postępują zgodnie z założonym harmonogramem – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe. Projekt powinien uzyskać pozwolenie na realizację w II kwartale 2019 r. W tym samym roku mają rozpocząć się prace budowlane. Jak podał rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec, obecnie powstaje projekt budowlany dwutorowego tunelu kolejowego, który przebiegać będzie pod Łodzią. Zdaniem inwestora, dzięki połączeniu Łodzi Fabrycznej ze stacją Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec poprawi się system krajowych połączeń międzyregionalnych, zaś budowa dwóch nowych przystanków ułatwi komunikację w samym mieście.
Kolej w Łodzi po budowie tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska ma przeistoczyć się w system minimetra, a wydłużenie biegu pociągów poza miasto ma usprawnić podróż mieszkańcom mniejszych miejscowości regionu łódzkiego – to podstawowe tezy z pierwszego wystąpienia nowego marszałka województwa łódzkiego dotyczącego spraw kolejowych.
W Łodzi powstaje kolei podziemna, która będzie służyć mieszkańcom aglomeracji. Tu będą się też krzyżowały najważniejsze szlaki komunikacyjne w Polsce – mówił w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na konferencji ws. rozbudowy Łódzkiego Węzła Kolejowego.
Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wkracza w kolejny etap. Wykonawca zamówił specjalistyczne maszyny do drążenia tuneli pod miastem. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł, współfinansowana z POIiŚ otworzy nowe możliwości dla przewozów kolejowych w Polsce. Dwa nowe przystanki ułatwią komunikacje w mieście i aglomeracji.
Beatrycze - 02-05-2019, 14:28 Temat postu:
ŁKA: Tunel średnicowy – rewolucja w łódzkim węźle.
Oddanie do użytku tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska / Łódź Żabieniec wraz z przystankami pośrednimi całkowicie zmieni układ łódzkiego węzła kolejowego. Ze wschodu na zachód miasta będzie można przejechać szybkimi i często kursującymi pociągami o prawdziwie aglomeracyjnym charakterze. Przez tunel będą przejeżdżały zarówno pociągi łączące Łódź z ośrodkami poza aglomeracją, jak i specjalnie uruchomione linie wahadłowe.
PBDiM Mińsk Mazowiecki przygotowuje się do przejęcia od zmagającego się z trudnościami finansowymi Energopolu obowiązków lidera konsorcjum budującego łódzki tunel średnicowy. Według zarządu firmy zmiana lidera jest jedynym rozwiązaniem, które zapewni sprawną realizację inwestycji.
Rusza budowa tunelu średnicowego pod Łodzią – poinformował tamtejszy Urząd Miasta. W ramach inwestycji powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, podziemne stacje, kilometry torów. A to oznacza nowe kierunki podróży i szybki transport publiczny. Prace już się rozpoczęły.
Łódź szykuje się na rozpoczęcie zasadniczych prac przy wielkiej inwestycji kolejowej realizowanej przez PKP PLK – budowie tunelu średnicowego, nazywanego tutaj „małym metrem”. Na terenie udostępnionym przez miasto trwają już prace pod szyb startowy tarczy. – Mam nadzieję, że za trzy lata nic już nie będzie takie samo. Łódź będzie się zmieniać i ta inwestycja skutkować będzie zmianami w transporcie w skali Polski, ale też w samej Łodzi. Nasze „małe metro” spowoduje, że komunikacja stanie się dużo sprawniejsza, szybsza i pewniejsza – podkreśla Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.
Drążenie pod Łodzią tunelu średnicowego łączącego dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec powinno się rozpocząć w czerwcu lub lipcu przyszłego roku - poinformował dziennikarzy prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Pół roku – tyle ma wynosić maksymalne opóźnienie w oddaniu do użytku łódzkiego tunelu średnicowego. Ważną informacją jest też podjęcie decyzji o budowie trzeciego przystanku na Kozinach, która nastąpi jednak dopiero w kolejnym etapie. Tymczasem na plac budowy dotarły już wszystkie elementy mniejszej tarczy TBM.
Więcej:
https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lodzki-tunel-srednicowy-otwarcie-w-2022-r-trzeci-przystanek-w-kolejnym-etapie-63785.htmlPirat - 16-02-2020, 22:32 Temat postu:
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Tunel kolejowy przebiegający pod centrum miasta połączy główne łódzkie stacje – Łódź Widzew, Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Inwestycja otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia kolejowe i usprawni lokalny, regionalny i krajowy transport pasażerski oraz towarowy.
Nowe podziemne połączenie kolejowe między głównymi łódzkimi stacjami to nie tylko poprawa dostępu mieszkańców do transportu kolejowego, ale także mniej pojazdów na ulicach. To z kolei przekłada się na poprawę bezpieczeństwa ruchu samochodowego i tramwajowego w mieście, obniżenie kosztów transportu oraz zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
Dwutorowy tunel, od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (ok. 3 km), będzie wykonywany tarczą o średnicy 13,04 m. To największa maszyna, jaka pracowała w Polsce. Taką samą metodą wykonane zostaną 4 jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Do ich wydrążenia będzie druga maszyna 8,76-metrowa. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna będzie na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie linia osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakończenie inwestycji planowane jest do 2022 r.
Pirat - 08-03-2020, 21:25 Temat postu: W tym roku rusza jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce
Nowy tunel średnicowy, czyli najprościej rzecz ujmując podziemne połączenie kolejowe, będzie łączył trzy główne łódzkie stacje kolejowe: Łódź Żabiniec, Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna.
Jest to ogromna szansa dla mieszkańców, ponieważ zyskają oni szybkie połączenie między wszystkimi częściami miasta oraz nową stację przelotową. Dzięki nowemu połączeniu stacja Łódź Fabryczna stanie się właśnie taką stacją, gdyż jak na razie jest stacją końcową.
Beatrycze - 16-03-2020, 14:51 Temat postu:
W Łodzi są już wszystkie elementy pierwszej z dwóch maszyn TBM, które wydrążą tunel kolejowy w mieście. Przywieziona do Polski pierwsza tarcza o 8,76 m średnicy i 95 m długości przygotuje część tras podziemnych, które zapewnią lepsze połączenia kolejowe w kraju i regionie.
Victoria - 16-04-2020, 13:05 Temat postu: W Łodzi powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Tunel ze stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska będzie miał długość 7,5 km, a kolej dzięki niemu zyska na efektywniejszym połączeniu na kierunku wschód-zachód oraz północ-południe. Nadzorem inwestorskim nad budową – podobnie jak budową ultranowoczesnego węzła transportowego Łódź Fabryczna, który stanowi Etap I tej potrzebnej inwestycji – zarządza firma Safege S.A.S. Oddział w Polsce.
Aż trudno uwierzyć, że w XXI wieku potężna inwestycja w mieście może odbywać się kosztem snu mieszkańców. Tak jest jednak w Łodzi, gdzie PKP budują tunel średnicowy obok skupiska bloków. Prace zaplanowano tak, że najgłośniej robi się między 22:00 a 6:00 rano. Materiał "Interwencji".
Więcej:
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2020-07-16/pkp-buduja-tunel-mieszkancy-nie-moga-spac/Victoria - 17-07-2020, 19:04 Temat postu:
Do Łodzi z fabryki w Schwanau w Niemczech dotarły już dwie maszyny TBM do drążenia tuneli. Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 m i łącznej długości ok. 4,5 km. Większa, ok. 1560-tonowa maszyna o ponad 13 m średnicy i 110 m długości wykona tunel, który będzie miał ok. 3 km długości i średnicę 12,7 m. Duża TBM przeznaczona na tunel w Łodzi jest największą, jaka pracowała do tej pory w Polsce.
Victoria - 29-09-2020, 17:06 Temat postu: Ruszyła produkcja elementów tuneli w Łodzi
Ruszyła produkcja elementów do tuneli w Łodzi, łączących dworzec Łódź Fabryczna z dworcami: Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Tzw. tubingi powstają w fabryce oddziału firmy Pekabex koło Mszczonowa.
Beatrycze - 05-10-2020, 15:33 Temat postu:
Komory startowe i reaktywacja maszyn do drążenia kolejowych tuneli w Łodzi.
Komora startowa dużej tarczy TBM osiągnęła docelową głębokość 30 m. Budowana jest komora dla małej TBM i wyjazdy z podziemnych tras. Montowane są maszyny do drążenia tuneli. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana w Łodzi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy możliwości kolei w relacjach dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Projekt jest współfinansowany z unijnych środków POIiŚ.
Trzy poziomy, cztery perony i lokalizacja dalej na zachód, niż planowano – to nowe informacje w sprawie przystanku w tunelu średnicowym na łódzkich Kozinach. Jeszcze w ubiegłym roku budowa przystanku dla mieszkańców tego osiedla nie była przesądzona. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy sposób zaprojektowania obiektu i rozmieszczenie wyjść pozwoli na dobrą integrację z komunikacją miejską.
Ruszyły tarcze dużej i małej maszyny do drążenia tuneli. Katarzyna – duży TBM rozpoczął prace przy dwutorowym tunelu do Łodzi Fabrycznej. Faustyna – mniejszy TBM wykona 4 jednotorowe tunele do Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,7 mld zł z POIiŚ zwiększy możliwości kolei w kraju, regionie i mieście.
Czytaj więcej na nakolei.plRalny - 11-02-2021, 16:04 Temat postu: Ralny - 12-02-2021, 23:10 Temat postu: Startuje budowa podziemnego przystanku Łódź Polesie
Trwają prace przy budowie tunelu średnicowego, które pozwoli na sprawną i szybką podroż po mieście koleją. Obecnie prowadzone są prace w miejscu komory startowej przy ul. Odolanowskiej, przy budowie komory rozgałęźnej pomiędzy Kasprzaka, a Włókniarzy, oraz przy komarach startowych gdzie pociągi wjadą w tunel jadąc od dworca Kaliskiego i dworca Łódź Żabieniec.
Termin oddania łódzkiego tunelu średnicowego do użytku to nadal przyszły rok – zapewnia rzecznik PKP PLK. Mimo przeszkód w postaci przeciągających się uzgodnień co do budowy najważniejszego przystanku oraz choroby niektórych pracowników trwają przygotowania do uruchomienia tarcz. Inwestycja ma znacząco poprawić możliwości uruchamiania połączeń aglomeracyjnych i dalekobieżnych w łódzkim węźle.
Beatrycze - 16-07-2021, 09:27 Temat postu:
TBM Katarzyna – pierścień za pierścieniem w stronę Łodzi Fabrycznej.
Duża maszyna drążąca Katarzyna układa kolejne pierścienie dwutorowego tunelu w stronę Łodzi Fabrycznej. Priorytetem jest bezpieczeństwo mieszkańców i robót. Setki metrów kabli łączą podziemne i naziemne segmenty maszyny. Budowa podziemnych połączeń między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska wspófinansowana jest ze środków unijnych POIiŚ. Inwestycja zwiększy ofertę kolei w mieście, regionie i kraju.
W tunelu między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska, poza budowanymi przystankami Polesie i Śródmieście, będzie trzeci - Łódź Koziny. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę i w miejscu komory rozjazdowej przy ul. Włókniarzy powstanie dodatkowy przystanek za blisko 188 mln zł. Inwestycja realizowana z udziałem środków POIiŚ zwiększy rolę kolei w połączeniach aglomeracyjnych i dalekobieżnych.
Pirat - 05-01-2022, 18:34 Temat postu: Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Dotyczy to również budowy tunelu średnicowego, który połączy trzy największe łódzkie stacje kolejowe. Inżynierowie, którzy podjęli się tego niezwykle trudnego zadania, muszą zadbać nie tylko o to, co pod ziemią, ale również o obiekty znajdujące się na powierzchni.
Victoria - 17-02-2022, 17:36 Temat postu: Pierwszy odcinek łódzkiego tunelu średnicowego wydrążony. Pierwsze pociągi pod koniec 2024 r.
Maszyna TBM Faustyna wykonała pierwszy jednotorowy tunel kolejowy na podziemnej trasie Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Z tej okazji PKP PLK zorganizowały spotkanie prasowe. Prace budowlane mają zakończyć się w 2023 r., ale faza wyposażania w konieczne systemy oraz testów potrwa kolejny rok. W efekcie tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025 – to najnowszy harmonogram budowy tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec.
Łódź Śródmieście to jeden z trzech przystanków, które ułatwią komunikację dzięki nowemu połączeniu między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska. Budowane są ściany przystanku. Równocześnie postępują prace na przystankach Polesie i Koziny. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z udziałem środków unijnych POIiŚ zwiększy rolę kolei w komunikacji aglomeracyjnej i dalekobieżnej.
Trwa budowa linii kolejowej, nazywanej w Łodzi "drugim metrem". Jak się okazało, sprawa nie jest prosta. - Tory "nie zeszły się", czyli nie trafiły na siebie dwa odcinki tego samego toru. Budowane z dwóch stron odcinki różnią się położeniem w pionie, jak i w poziomie - mówi na łamach Wirtualnej Polski Piotr Rachwalski, ekspert ds. transportu i były szef Kolei Dolnośląskich.
Ralny - 15-06-2022, 17:16 Temat postu: Łódź: Powstaje kolejna nitka tunelu średnicowego – w stronę Żabieńca
Mniejsza z tarcz TBM – przeznaczona do wykonywania odcinków jednotorowych „Faustyna” – wyruszyła w drogę w kierunku stacji Łódź Żabieniec. Drążony obecnie fragment będzie nieco dłuższy od poprzedniego – informuje wykonawca. Trwają usilne starania o zakończenie budowy przed końcem przyszłego roku.
Łódzkiemu tunelowi średnicowemu zagrażają kolejne poślizgi. PKP PLK negocjuje z wykonawcą, który popadł w poważne trudności finansowe, zmianę harmonogramu. Na razie ponowne uruchomienie tarczy TBM wiercącej kluczowy odcinek dwutorowy przesunięto z września na październik.
Budowa podziemnego przejazdu dla pociągów, która miała się skończyć dziewięć miesięcy temu, przeciągnie się przynajmniej do 2024 r.
To jedna z najważniejszych i najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce. Po rozszerzeniu w 2021 r. kontraktu o realizację trzeciej podziemnej stacji (Łódź Koziny) jego wartość wzrosła do prawie 1,8 mld zł. Z budową, która według pierwotnej umowy powinna się skończyć w grudniu 2021 r., znowu są jednak kłopoty.
Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi jest gotowy do przygotowania do budowy. Spółka CPK uzyskała dla tego przedsięwzięcia ostatnią z trzech decyzji lokalizacyjnych. Teraz czas na kolejny krok – uzyskanie pozwolenia na budowę i rozpoczęcie prac budowlanych.
Łódź to miasto m.in. rozpadających się zabytkowych kamienic, które najwyraźniej łatwiej jest zburzyć niż uratować. Pod aglomeracją aktualnie trwa budowa kolejowych tuneli. Katastrofalny stan nieremontowanych przez lata budynków mieszkalnych powoduje, że wiele z nich może nie przetrwać inwestycji. Dla mieszkańców, z którym rozmawiał dziennikarz "Interwencji" to dramat.
Podziemne kolejowe połączenie Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec zapewni podróże ze stolicy województwa we wszystkich kierunkach. Sprawniejsza będzie komunikacja w aglomeracji. Tarcze Faustyna i Katarzyna wykonują tunele jedno i dwutorowe między przystankami Polesie i Koziny. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o wartości ponad 1,8 mld zł netto jest współfinansowana z POIiŚ.
Budowa tunelu średnicowego jest kontynuacją budowy stacji Łódź Fabryczna, która ze stacji końcowej stanie się przelotową. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Victoria - 02-06-2023, 19:31 Temat postu: Łódzki tunel średnicowy: PLK negocjuje z wykonawcą, tarcza wciąż stoi
Większa tarcza TBM wiercąca tunel średnicowy w Łodzi wciąż nie została uruchomiona. Trwają negocjacje między inwestorem a wykonawcą w sprawie kwoty, której przekazanie umożliwi wznowienie drążenia – wynika z informacji przekazanych przez łódzkiego posła KO i wiceprezydenta Łodzi. Zdaniem PKP PLK roszczenia nie są uzasadnione, a trwające wzmacnianie kamienic ma zapobiec ich zawaleniu się.
Niedawno dostawca prądu na budowę łódzkiego tunelu średnicowego poinformował o dużym zadłużeniu wykonawcy robót. Potencjalną konsekwencją niespłacania zobowiązań może być nawet pozbawienie go dostępu do energii, co sparaliżowałoby tę ważną inwestycję. Na razie do tego jednak nie doszło, a PBDiM zapewnia o kontynuacji prac.
TBM Faustyna kontynuuje drążenie jednotorowego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec pod al. Włókniarzy. Wszystkie parametry pracy TBM są zachowane. Obecnie maszyna przechodzi pod kanalizacją deszczową, w okolicach której doszło do przebicia hydraulicznego, co było przyczyną wydobywania się mieszanki, wykorzystywanej przez tarczę TBM do drążenia tunelu, na torowisko tramwajowe. Substancja nie jest szkodliwa dla ludzi ani środowiska.
Do 17 sierpnia można składać oferty w ponownym przetargu na budowę komór startowych łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Spółka CPK oczekuje wybudowania komory w centrum miasta w ciągu 13 miesięcy. Drugi obiekt, zlokalizowany w mniej wymagającym terenie, ma być gotowy w ciągu niecałego roku.
Na placu budowy łódzkiego tunelu średnicowego rozwiązano dużą część problemów, które wcześniej wstrzymywały postęp inwestycji. Wybrano technologię wzmacniania fundamentów kamienic i rozpoczęto jej stosowanie. Inwestor i wykonawca osiągnęli częściowe porozumienie w sprawie waloryzacji. Wkrótce nastąpi ponowne uruchomienie większej tarczy i rozpoczęcie kolejnego etapu budowy przystanku Łódź Centrum – wynika z informacji przekazywanych przez PKP PLK i łódzki Urząd Miasta.
Po wykonaniu wzmocnień terenu w rejonie ul. Mielczarskiego duża maszyna TBM kontynuuje drążenie tunelu kolejowego w Łodzi. Wykonawca inwestycji uzgadnia z miastem warunki dla dalszej realizacji robót, w tym lokalizacje tzw. szachtów. Podziemne połączenie Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec zapewni podróże ze stolicy województwa we wszystkich kierunkach. Sprawniejsza będzie komunikacja w aglomeracji. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,8 mld zł netto jest współfinansowana z POIiŚ.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ponad 80 mln zł na waloryzacje i wypłatę kosztów ogólnych związanych z budową podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Zwaloryzowana wartość kontraktu zapewnia kontynuację inwestycji. Zabezpieczone zostały środki na wzmocnienia gruntów pod kamienicami. Inwestycja za ponad 1,8 mld zł netto wspófinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Mniejsza maszyna TBM, znana jako Faustyna, osiągnęła kolejny etap w budowie podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi, wykonując drugi z czterech jednotorowych tuneli na trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Ta inwestycja o wartości ponad 1,8 mld złotych netto, współfinansowana przez Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, jest kluczowa dla rozwoju komunikacji kolejowej w aglomeracji łódzkiej.
Victoria - 18-01-2024, 21:36 Temat postu: Łódź: CPK dostało pozwolenie na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości
Centralny Port Komunikacyjny dostał zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad czterokilometrowego odcinka dla Kolei Dużych Prędkości – poinformowała spółka. W związku z inwestycją od kilku miesięcy wzmacniane są m.in. fundamenty znajdującego się na trasie Łódzkiego Domu Kultury.
Mniejsza maszyna TBM Faustyna rozpoczęła drążenie trzeciego jednotorowego tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny. Aglomeracja łódzka zyska nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne oraz lepszą komunikację w mieście. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 1,9 mld zł netto w 85% współfinansowana z POIiŚ.
Po zakończonym dzisiaj posiedzeniu sztabu kryzysowego PKP PLK informują, że ustalono rozszerzenie zakresu katastrofy budowlanej o tylną oficynę kamienicy przy Al. 1 Maja 23, ze względu na uszkodzenie ściany szczytowej. Oficyna przy ul. Próchnika 44 zostanie wyłączona z użytkowania do czasu usunięcia gruzowiska z parteru i pierwszego piętra.
Więcej:
https://www.nakolei.pl/stanowisko-plk-sa-w-sprawie-sytuacji-na-budowie-tunelu-pod-lodzia/Arek - 15-10-2024, 16:14 Temat postu:
Jeżeli znów nic nie stanie na przeszkodzie, PBDiM – wykonawca tunelu średnicowego w Łodzi wkrótce wznowi prace przy konstrukcji tunelu w kierunku przystanku Łódź Śródmieście i stacji Łódź Fabryczna. Tarcza TBM może ruszyć już z początkiem listopada.
Koniec grudnia 2026 roku to już nieaktualny termin startu przewozów pasażerskich w tunelu średnicowym w Łodzi. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych może być opóźniona przynajmniej o kwartał.
Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lodzki-tunel-srednicowy-121087.htmlArek - 07-11-2024, 03:18 Temat postu:
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią miała się zakończyć w czerwcu 2026 roku, ale tak się nie stanie. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował w poniedziałek, że o ruchu pociągów można mówić w perspektywie roku 2027. Harmonogram zakładał, że pociągi pojadą tunelem w grudniu 2026 roku.