INFO KOLEJ - forum kolejowe

Tabor - EP07 z silnikami AC?

Kamil - 20-04-2010, 12:32
Temat postu: EP07 z silnikami AC?
Jak podaje Rynek Kolejowy:
http://www.rynek-kolejowy.pl/15484/Eurosprintery_w_PKP_Intercity.htm

"Eurosprintery w PKP Intercity

15 kwietnia w parku taborowym PKP Intercity pojawiły się kolejne lokomotywy produkcji Siemensa. Tym razem to 5 Eurosprinterów ES64F4, które zostały wyleasingowane od niemieckiej spółki MRCE Dispolok. Lokomotywy te obsługują połączenia Berlin - Warszawa - Express oraz EN Jan Kiepura.

Jak można dowiedzieć się ze strony Railcolor.net, polski przewoźnik eksploatuje maszyny o numerach 151, 152, 153, 154 i 155.

Spółka podjęła także decyzję o modernizacji lokomotyw serii EP07. Oprócz naprawy głównej, będą one wyposażane w silniki asynchroniczne i dostosowywane do jazdy z prędkością 140 km/h. Pierwsza z tak zmodernizowanych maszyn powinna pojawić się na naszych torach w III kwartale tego roku i stanowić będzie egzemplarz testowy tak znaczącego zakresu modernizacji.(...)"

Pytania:
1. Czy ktoś wie gdzie to będą robić i jakie zmiany będą wykonane ?
2. O ile się zmieni masa lokomotywy wyrzucając wszystkie opory rozruchowe oraz wentylatory tychże oraz styczniki oporowe a dokładając falowniiki.
2. Czy opłacalne jest przerabianie loka na V=140 km/h skoro powyżej 130 trzeba jeździć we 2 osoby? Jaki zysk się osiągnie jeżdżąc o te 10 km/h szybciej?
3. Czy po takiej znacznej przeróbce nie trzeba będzie od nowa robić świadectwa dopuszczenia ?
misiekkp - 20-04-2010, 13:09
Temat postu:
Ad.1. Nie wiem czy ma to cos wspólnego z planowaną modernizacją o której piszesz ale faktem jest, że IC wyciągneło z krzaków kilka "siódemek" i na początek zlecono po zakończonym postępowaniu przetargowym wymianę zbiorników sprężonego powietrza. Naprawy te odbywają się w ZPN TABOR w Dębicy a na początek dotarły tam krakowskie EU07 052 i 060. W przetargu wymienione były też lok. 146, 139, 145, 013, 1060 i 1058 Być może to początek wspomnianej przez Ciebie modernizacji?
Falubaz1975 - 20-04-2010, 14:03
Temat postu:
W artykule jest mowa o przebudowie lokomotyw serii EP07 więc wydaje mi się że przebudowa może objąć tylko dwie ostatnie lokomotywy wymienione w poście powyżej(1060 i 1058).Zobaczymy czy te zapowiedzi się sprawdzą.
yusek - 20-04-2010, 14:16
Temat postu:
A czy nie było powodem tworzenia serii EP08 brak możliwości rozpędzenia EP07 powyżej 130 mimo mocy silnika? A co powodów to jest prozaiczny jeśli mamy trasę 140km/h to jadąc po niej 120km/h tracimy czas bo jedziemy wolno oraz pieniądze bo za mniejszą prędkość się dopłaca bo jest się zawali drogą dodatkowo jadąc szybciej można zrobić więcej km, czyli więcej zarobić. Dodatkowo przesuwając maszynistów nie musimy ich zwalniać.
pawelW - 20-04-2010, 14:20
Temat postu:
Wreszcie ktoś pomyślał o falownikach i wywaleniu wreszcie tego starego nie używanego już praktycznie nigdzie rozruchu oporowego.. Razz No mam nadzieje że wszystko się sprawdzi i będziemy miec nowoczesne siódemki Wink

Pozdrawiam
Grygus - 20-04-2010, 17:01
Temat postu: Re: EP07 z silnikami AC ?
Kamil napisał/a:

2. O ile się zmieni masa lokomotywy wyrzucając wszystkie opory rozruchowe oraz wentylatory tychże oraz styczniki oporowe a dokładając falowniiki.


Wydaje mi się, że masa się dużo nie zmieni. Lokomotywy się nie "odchudza" jak roweru czy auta wyścigowego Smile . Musi mieć odpowiednią masę żeby "trzymać się" torów i zapewnić siłę pociągową. Czasami nawet stosuje się balast.
EP07Budyn - 21-04-2010, 07:34
Temat postu:
Pierwsz zmodernizowana to będzie EP07-495, modernizacja jest przeprowadzana w Oleśnicy. Modernizacja obejmuje całkowitą przebudowę wnętrza. Osobiście jeszcze jej nie widziałem ale w wakacje już ma ponoć być testowana a od września ma już iść w planowy ruch. Drugiej numeru jeszcze nie znam. Poza silnikami asynchronicznymi ma być całkowita przebudowa kabiny, wyposarzenie w komputer pokładowy, klimatyzację, przetwornice statyczne, agregaty sprężarkowe, sterowanie za pomocą joysticków itp. Mam nadzieję że będzie to ciekawa maszynka bo osobiście "siódemeczki" bardzo lubię i dobrze się nimi jeździ
szpiegu - 21-04-2010, 10:31
Temat postu: Re: EP07 z silnikami AC ?
Kamil napisał/a:

2. O ile się zmieni masa lokomotywy wyrzucając wszystkie opory rozruchowe oraz wentylatory tychże oraz styczniki oporowe a dokładając falowniiki.
...
3. Czy po takiej znacznej przeróbce nie trzeba będzie od nowa robić świadectwa dopuszczenia ?


Ad. 2. Mam nadzieję, że masa się nie zwiększy.
Przypuszczam, że silniki AC powstaną w wyniku modernizacji silników EE541 (coś na kształt silników AC do zmodernizowanych jednostek KM) a zatem korpus stojana (najcięższy element) pozostanie. W miejsce oporowego układu rozruchowego należy wsadzić przekształtnikowy oraz związane z nim filtry harmonicznych, czyli wielką cewkę i olbrzymi kondensator. Te elementy tez sporo ważą.
Możemy być spokojni, że nacisk na 20t na oś zostanie zachowany.

Ad. 3. Prawdopodobnie trzeba. ET22-2000, pomimo mniejszego zakresu modernizacji przeszła procedurę homologacji.
Klałd - 21-04-2010, 12:49
Temat postu:
Jakoś nie chce mi się wierzyć, że można przerobić stojan na prąd przemienny, gdyż stojan musi być z blach, a nie z litej stali jak dla pradu stałego. Chyba, że nowy stojan umieszczany jest wewnątrz starego (może własnie o tym piszesz). Inna sprawa czy to się opłaci. Stary korpus byłby swego rodzaju ekranem dla emisji zakłóceń. Musiałby się wypowiedzieć ktoś kto to widzi w praktyce.
Co innego robi się w niektórych tramwajach pozostawiając stare silniki i dokładając przetwornice obniżająca napięcie. Ale to inna zasada działania, to nie falownik i nie prąd przemienny.
Opory, a dokładniej, elektrycznie jeden duży, mniej więcej tej samej wielkości jak obecne wszytskie razem, będzie potrzebny do hamowania elektrodynamicznego w czasie gdy nie ma możliwości oddawania pradu do sieci i napięcie rośnie powyżej powiedzmy 3600V (zależy jaką maksymalna wartość zostanie założona. Czasami może być jeszcze potrzebny opór szeregowy do oddawania energii do sieci gdy falownik wymaga wyższego napięcia hamowania niż dopuszczalne w siec, a pewien pobór z sieci istnieje. Nie wiem jaką wartośc przyjęto dla EN57). Podaję na podstawie porównania naszych składów starych z nowymi prototypami falownikowymi.

W lokomotywach i tak dąży się dokładając balastu, do wykorzystania maksymalnego założonego nacisku na oś. Raczje powinn ważyć tyle samo.
Anonymous - 21-04-2010, 17:52
Temat postu:
I tak znowu będą przerabiane stare trupy, które często sie psują. Lokomotywy 1058 i 1060 (lubelskie) są budynie zmodernizowane przez Nowy Sącz. Teraz po Nowym Sączu swoje poprawki wprowadzi Dębica... i ciekawe jaki skladak z tego wyjdzie... Pewnie taki że będą się nadawały tylko do ostawienia w krzaki.

Zamiast leasingować jakieś dziwne wynalazki typu Husarz władze PKP powinny raczej zastanowić się nad projektem swojej lokomotywy. Tylko problem w tym że nie ma odpowiednich ludzi i zakładów, które podjęłyby się takiego zadania. A seria EU/EP07 to technologia tak naprawdę lat 50 i 60 w dodatku produkowana na licencji angielskiej.
yusek - 21-04-2010, 18:16
Temat postu:
Jeśli chodzi o polskie koleje to brakuje lokomotyw:

Elektryczna, Vmax 140km/h, możliwość sprawnego ciągnięcia 10-12 wagonów czyli nieco lepsze EP07
Elektryczna Vmax 80km/h 4-5 wagonów do obsługi końcówek pośpiechów, musi być możliwość jazdy z bardzo wolną prędkością
Spalinowa Vmax 100km/h 10-12 wagonów czyli coś w stylu SU45 tylko osczędniejsze albo mocniejsze SU42
Spalinowo-Elektryczna Vmax 100/120km/h 7-10 wagonów do obsługi linii przy których trzeba by zmieniać loka lub jechać pod drutem na dieselu. Przykład Olsztyn-Ełk. Gdynia-Bydgoszcz via Kościerzyna. Chojnice-Gdynia
Anonymous - 21-04-2010, 20:33
Temat postu:
yusek napisał/a:
A czy nie było powodem tworzenia serii EP08 brak możliwości rozpędzenia EP07 powyżej 130 mimo mocy silnika?
Dwie lokomotywy EP07, konkretnie EP07-376 i EP07-389, mają wymienione silniki na LKb-535 i po niewielkim przystosowaniu mogą już jeździć z szybkością 140 km/h. Pierwotnie planowano całą serię EP07 w ten sposób przebudować, ale na planach się skończyło.
A EP08 są mają prędkość konstrukcyjną 160 km/h, ale prędkość eksploatacyjną obniżono do 140 km/h. Chyba ze względu na zbyt małą masę.
yusek - 21-04-2010, 20:43
Temat postu:
A ja słyszałem, że był problem z zawieszeniem, zrobili ósemki, z nowym zawieszeniem a starą budą. Przy okazji, gdzie można się przejechać za świnką.
Mih - 21-04-2010, 21:40
Temat postu:
Ostatnio widziałem świnkę na czele EC Sobieski.
przewoz - 22-04-2010, 11:42
Temat postu:
Co do homologacji: jest niezbędna pełna homologacja, szczególnie w zakresie oddziaływania urządzeń przekształtnikowych na sieć i urządzenia SRK. Bez tego żaden pojazd nie powinien wyjeżdżać na tory w stanie czynnym. Poza tym zmienią się hamulce, bo dojdzie ED, wiec i tu konieczny proces homologacyjny.
Po wywaleniu szafy stycznikowej i oporów rozruchowych i wstawieniu przekształtników, oporów hamowania ED oraz dławików - masa się może wręcz zwiększyć. Poza tym zapewne wstawią też przetwornicę statyczną, też nie za lekka (nie wyobrażam sobie, żeby nie wstawili), nowy system sterowania... To wszystko trzeba zbadać.

Efekt moze być ciekawy. Ale dopóki lok nie wyjeździ przynajmniej 200tys km (do PD) to cieżko będzie powiedzieć, czy moderna wyszła na plus, czy na minus. Problemy z takimi modernami nie wychodzą od razu.
sphinx - 22-04-2010, 12:44
Temat postu:
Mariusz W. napisał/a:
yusek napisał/a:
A czy nie było powodem tworzenia serii EP08 brak możliwości rozpędzenia EP07 powyżej 130 mimo mocy silnika?
Dwie lokomotywy EP07, konkretnie EP07-376 i EP07-389, mają wymienione silniki na LKb-535 i po niewielkim przystosowaniu mogą już jeździć z szybkością 140 km/h. Pierwotnie planowano całą serię EP07 w ten sposób przebudować, ale na planach się skończyło.
A EP08 są mają prędkość konstrukcyjną 160 km/h, ale prędkość eksploatacyjną obniżono do 140 km/h. Chyba ze względu na zbyt małą masę.


Poza przełożeniem EP08 nie różni się mocno od EU/EP07. Ósemki miały mieć Vmax 160km/h, ale przy tej prędkości niektóre elementy się bardzo szybko zużywały, stąd ograniczenie do 140km/h. Luzak może jechać tylko 110km/h.
loker - 22-04-2010, 12:56
Temat postu:
Cytat:
Jeśli chodzi o polskie koleje to brakuje lokomotyw:

Dodałbym: Taurusów powinno być co najmniej 20
Oraz 50-100 dodatkowych lokomotyw na 160 km/h (wiele szlaków na tą prędkość jest i powstaje, a lokomotyw brak).
khamul - 22-04-2010, 13:03
Temat postu:
wagonów tez;)
snajper - 22-04-2010, 13:29
Temat postu:
Nowe wagony Regio Ekspres są na 160 a nie mają takich wózków jak wagony EIC tylko mają dalej wózki typu 4ANc czyli takie jak w zwykłych 111A i mimo to są na 160. Czyli zatem zwykłe standardowe wagony 111A i 112A można bez problemu przy jakiejś naprawie przerobić na 160 nie wydając dużo pieniędzy na przykład na wymianę wózków na inne.

Popieram przeróbki EP07 vmax 140.
Orion - 22-04-2010, 21:34
Temat postu:
Oprócz przyspieszonego zużycia pewnych elementów (obręcze ?) EP08 miały jeszcze złe własności biegowe dla szybkości 160 km/h (wężykowanie czy coś ?) ponoć odziedziczone jeszcze po EU06/EU07 u których wobec prędkości 125 km/h one nie były istotne.Jeśli ktoś ma wiedzę co tam konkretnie nie grało że obniżyli prędkość to chętnie się dowiem.Pomysł przebudowy lokomotyw z pozbyciem się archaicznego rozruchu oporowego jest ciekawy i warto poczekać co z tego wyniknie.Z tym że jeśli ma to robić kilka ośrodków w Polsce to niech się najpierw porozumieją co i jak żeby się nie okazało jak przy modernizacji jednostek że egzemplarze różnych producentów nie mogą ze sobą współpracować bo mają istotne różnice w obwodach elektrycznych.A smaczku dodaje że w jednej takiej zmodernizowanej w jednej kabinie na pulpicie był przycisk SHP a w drugiej kabinie w tym samym miejscu przycisk opuszczania pantografu Smile
Bartollini - 25-04-2010, 19:46
Temat postu:
no tak każda siódemka w inną stronę nie wiem czy się cieszyć czy nie
trudno będzie znaleźć 2 takie same Sad
yusek - 25-04-2010, 20:05
Temat postu:
Będzie tak jak z Konstal105Na
pospieszny - 09-09-2010, 08:56
Temat postu:
ZNTK Oleśnica kończy modernizację lokomotywy EU07 dla PKP IC

Dobiega końca modernizacja lokomotywy EU07 zleconej przez PKP Intercity Zakładom Naprawczym Taboru Kolejowego w Oleśnicy. - Modernizacja rzeczywiście jest już na ukończeniu, niedługo odbędą się jazdy testowe – poinformowała „Rynek Kolejowy” Małgorzata Sitkowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.
- Modernizacji poddano: kabinę maszynisty (w tym instalacja klimatyzacji), silniki, pulpit wraz z oknami bocznymi i nowym wyłożeniem ścian, odbierak prądu oraz system sterowania lokomotywy. Oprócz tego zabudowano system GPS do monitorowania lokomotywy – wyjaśnia Małgorzata Sikowska.

Waldemar Jankowiak, główny technolog ZNTK Oleśnica nie chciał nam jednak zdradzić żadnych dodatkowych szczegółów tej modernizacji.

źródło: Rynek Kolejowy
Jarul - 13-09-2010, 16:40
Temat postu:
EU07 nie zrobiono pod więcej niż 125 km/h ze względu na ułożyskowanie wału drążonego na łożyskach ślizgowych, które to wytrzymywały, ale się grzały. Wał drążony służy do przenoszenia siły napędowej - oś jest "w" wale drążonym i przenosi tylko ciężar loka (mechanizm Alsthom). Część EP08 miała łoż. ślizgowe i przerobiono je z powrotem na EU(P?)07. A te ósemki, które śmigają do dziś, mają łożyska toczne (wtedy trzeba je było importować i kierownictwo nie chciało - socjalizm).
EP07Budyn - 08-04-2011, 17:01
Temat postu:
Coś takiego znalazłem w sieci. Chyba pierwsze zdjęcie zmodernizowanej "Siódemki". Warte obejrzenia
TM_railfan - 08-04-2011, 18:12
Temat postu:
Reflektory, jak w "budyniach" 1006, 1014, 1049, 1067.
Pudło 07-495 wygładzone po bokach. Dodatkowo z tego, co widać wejścia do kabin są tylko z lewej strony.
Pod górnym reflektorem jest kolejna ciekawostka , a mianowicie wyświetlacz.
Ogólnie ciekawie prezentuje się ten lok. Zapewne będzie testowana na CMK - ciekawe, jak będzie się prezentować w ruchu Wink
snajper - 08-04-2011, 21:08
Temat postu:
Szyby dzielone na 2 a nie na 3 !!!

Ogólnie jestem za zmianami technicznymi w środku. Czyli popieram wymianę silników z rozruchem oporowym na takie z impulsowym. Jednak nie popieram WIEŚ-TUNINGU. A czym są są te nowe światełka itd. jak nie wieś tuningiem ?? No bo co by z EP07 nie zrobili to nie będzie wyglądać jak Husarz, a po tych przeróbkach na klasyka też już nie wygląda. Czyli ani to nowoczesny lok, ani to klasyk, poprostu wieś-tuning jak te 20 letnie BMW z podoczepianymi spojlerami wielkości jak w Ferrari.
EP07Budyn - 08-04-2011, 21:26
Temat postu:
Może jak zobaczymy "Ją" w całości i na szlaku, z dodanymi napisami, numerami itp to zmienimy zdanie Question Widać że jest w stanie surowym. Mam nadzieję, jako maszynista, że wszelkie uwagi mojego kolegi względem jej wyposażenia zostały zawarte w trakcie produkcji. Czekam na "Nią" z utęsknieniem. Question że dizajn beznadziejny.... No cóż.... To właśnie nie Ferrari tylko lokomotywa. Na razie widzimy tylko to co z zewnątrz. A popatrzcie na francuskie lokomotywy. Jakie są brzydkie Question Bardzo.... Ja chcę żeby to porządnie i bezawaryjnie jeździło. A wygląd Question No cóż.... My też nie jesteśmy idealni. Pozdrawiam
Anonymous - 08-04-2011, 21:30
Temat postu:
Cytat:
Jednak nie popieram WIEŚ-TUNINGU


Święte Słowa! Zwłaszcza że orygninalna EU/EP 07 z oryginalnymi elementami prezentuje się pięknie.
nynuś - 08-04-2011, 21:37
Temat postu:
Adaś jak my to mówiliśmy? Wygląda jak podrasowany Żuk z epoki PRL Język Język Język Język
Anonymous - 09-04-2011, 05:36
Temat postu:
Andrzejku maszyny np. SNCF są paskudne ale EU07 jest ładna stylistycznie jak większość używanego w PL taboru a tu taki numer z świetnej laski Very Happy zrobić jakiegoś paszteta. Od dzisiaj "prestyż" mi się będzie kojarzył głównie z tym "czymś"
ET05 - 09-04-2011, 09:15
Temat postu:
Trochę odejdę od tematu - zakładanie klap od kibla zamiast kabin w EW60, ED72 i EW58 jak nazwać?

[ Dodano: 09-04-2011, 11:29 ]
Wracając do tematu - jakie silniki zastosowano (Emit ?) i jaka jest obecna moc loka? Czy łożyska wstawiono toczne?
EP07Budyn - 09-04-2011, 16:22
Temat postu:
Jak na razie brak danych @ET05... Mamy tylko pierwsze zdjęcie. Z tego co wiem to miała być przystosowywana do 140 km/h. Co do mocy nie wiem, ale podejrzewam że ze 4 Mega będzie miała. Po co więcej na nasze tory Question Pożyjemy zobaczymy... Niech wreszcie wyjedzie na tory... Poślizg ma wielki. Słyszałem że ponoć przy pierwszej próbie uruchomienia w ubiegłym roku elektronika się popaliła, że uratowały się tylko nowe silniki trakcyjne. Nie wiem ile jest w tym prawdy ale czekamy... Miała być na wakacje 2010 a mamy kwiecień 2011, więc może na te wakacje się pojawi. I mam nadzieję że nie będzie jedyną. Te 34 sztuki co maja teraz iść do napraw mam nadzieję że też będą zmodernizowane. Co do wyglądu... Nie jest to najważniejsze... Wygląda dziwnie to fak, przyzwyczailiśmy się do "Siódemki" i taki wygląd właśnie "Siódemki" nas odstrasza ale może będzie super maszynką. Dajmy temu modelowi czas. Pozdrawiam
terminator - 09-04-2011, 22:09
Temat postu:
No właśnie - maszynka to może i będzie, ale moja do mielenia mięsa już więcej wdzięku ma...
Po kiego wała w ruszali wygląd tego loka - to chyba nie ma wpływu na sprawność i osiągi ? Gdzie są słynne ryfle ? O ile nie najlepszy schemat malowania ( zielenie wg. mnie najlepsze, jagódki - dno ) da się jakoś strawić, ale reszta to kicha. W tej chwili to dla mnie karykatura ST43 z patykami. Nie można było zrobić coś na zasadzie EP08 tzn. to samo pudło (przynajmniej wygląd) i wrzucić nowe bebechy i po bólu ? Tylko u nas jest taki wewnętrzny przymus by zmienić design no bo ten stary był komunistyczny więc nie ma prawa bytu i trzeba go wymazać z pamięci. Może nie zawsze tak jest, ale tendencja tak.
pilot1123 - 09-04-2011, 22:35
Temat postu:
niektóre spółki mają za dużo pieniędzy i wydają je na głupoty...
Anonymous - 10-04-2011, 06:18
Temat postu:
Dokładnie a rewizji wagonów brak...
nynuś - 10-04-2011, 07:04
Temat postu:
Adaś , przecież trzeba przetargi ciągle ogłaszać i odwołania od nich rozpatrzać Język Język
ecavon - 10-04-2011, 11:57
Temat postu:
Ja teraz czekam tylko na możliwość obejrzenia maszynowni tej przeróbki i dźwięku startu.
Jakby ktoś dopadł w posiadanie zdjęć maszynowni to prosiłbym na priv Very Happy
zajaclib - 11-04-2011, 19:10
Temat postu:
Fajnie, jeśli okazałyby się dość trwałymi i bezawaryjnymi elektrowozami.
Kilka lokomotyw z V maks 140 km/h zasili ilostan na wypadek awarii innych elektrowozów, EP09 czy Taurus. Jednocześnie można podwyższyć prędkość dla wielu TLK z V 125 do 140 km/h, np. Poznań - Warszawa, Warszawa - Kraków, Poznań - Szczecin, Wrocław - Katowice
Kamil - 12-04-2011, 08:41
Temat postu:
Nie wiem czy takie podniesienie prędkości do 140 km/h będzie dla IC opłacalne, gdyż powyżej 130 km/h musi być już druga osoba z drużyny trakcyjnej a zysk z podniesienia o 10 km/h raczej niewielki.
zajaclib - 12-04-2011, 20:41
Temat postu:
Podniesienie prędkości będzie opłacalne. Przypominam, iż w przyszłym roku na wybranych odcinkach linii Warszawa - Gdańsk powinna być wprowadzona V maks 160 km/h i wzrośnie zapotrzebowanie na szybsze lokomotywy.
Dzisiaj pow 130 km/h potrzebują drugiej osoby, a za jakiś czas może nie, bezsensowny przepis może ulec zmianie.
Modernizacja lokomotywy przeprowadzona jest na kilka/kilkanaście lat.
sphinx - 12-04-2011, 23:13
Temat postu:
Przepis nie jest do końca bezsensowny, nasze urządzenia sterowania ruchem mają kilka istotnych luk. W przyszłości coraz powszechniejszy będzie ETCS, tylko nie wiem czy będzie się go dało i opłacało montować w starej siódemce.
Orion - 13-04-2011, 21:58
Temat postu:
Przepis zawsze był problematyczny i miał zwolenników i przeciwników.Zwolennicy jazdy pojedynczej mówili że jazda dwuosobowa to lipa bo "jeden spał a drugi się zdrzemnął".Wydaje mi się że nic by się nie stało jakby podnieść tę prędkość 130 km/h do 160 km/h przy czynnym SHP i czuwaku.Te 160 km/h to chyba graniczna prędkość przy której nie ma problemu ze wzrokowym odczytem znaków i sygnałów przy torze.Gdzieś to czytałem.Ale to tylko moje zdanie.
ecavon - 25-04-2011, 18:20
Temat postu:
Wiadomo coś może więcej na temat aktualnego stanu tego czegoś? czy wyjechało to już na jakieś testy na szlak?
A co do tych ograniczeń w obsadzie dwuosobowej powinni zmienić na 140km/h.
Markuson - 26-04-2011, 17:11
Temat postu:
E 140, niech będzie 160! Jak szaleć to szaleć! Śmiech
Orion - 27-04-2011, 22:44
Temat postu:
Czy 160 km/h to jest szaleństwo.No nie wiem.U zachodnich sąsiadów jeździ się do 160 km/h bez LZB w obsadzie pojedynczej nawet miejscami przy sygnalizacji kształtowej i nikomu z tego powodu korona z głowy nie spada....Jak ktoś chce sam zobaczyć to polecam filmy "z kabiny maszynisty" profesjonalne fabryczne - "desti film.de (komentarze w języku niemieckim), geramond.de,train24.de.Takie filmy mają napis "fuhrerstandmitfahrten " coś takiego (może polscy maszyniści coś nakręcą odpłatnie !! bez prawa rozpowszechniania !!! uczciwie nie jakieś parominutowe kukułki!!!! ).Jeśli chodzi o modernizacje EP07 to moc ma być 3200 kW i po jednym falowniku (chłodzenie powietrzem) na każdy silnik.Dla uproszczenia i ułatwienia silniki mają być w starych kadłubach podobnie jak w jednostkach EN57.Problem może być z przekładnią (zmniejszenie resursu 67-70%) wobec założonego hamulca elektrodynamicznego.I teraz podobnie jak przy silnikach największy problem z wózkami.Żeby podjąć ocenę możliwości zwiększenia V max lokomotywy muszą być przeprowadzone (wszechstronne) badania spokojności biegu pojazdu.No tu się wszystko zmienia - wyważenie maszyny wirujące.Ja bym chciał żeby wycisnęli z tej konstrukcji 160 km /h to by było wspaniałe zwieńczenie kariery moich ulubionych (ukochanych) lokomotyw EU06 od których jak by rzec wszystko się zaczęło .................Źródło informacji o modernizacji 303E to Technika Transportu Szynowego nr. 11-12/2010.Można spróbować www.infotransport.pl.
ecavon - 27-04-2011, 23:13
Temat postu:
No właśnie. Prędkość konstrukcyjna a prędkość eksploatacyjna to różnie bywa. Pewnie wózki będą na 160km/h ale w eksploatacji to 140km/h pocisną.

Hmm Chłodzenie falownika powietrzem, zwłaszcza w upały. pogratulować rozwiązania. Mogli już zrobić hybrydowe chłodzenie wodno-powietrzne.
przewoz - 28-04-2011, 08:33
Temat postu:
Cytat:
Pewnie wózki będą na 160km/h ale w eksploatacji to 140km/h pocisną.


Żeby zdobyć dopuszczenie na 140km/h, lok musi stabilnie jechać (badania spokojności biegu, drgań etc) z prędkością 10% większą, czyli 154km/h. Gdyby mieli robić na 160, to by musieli pojechać 176km/h, a szczerze mówiąc bardzo wątpię w stabilną jazdę jakiejkolwiek siódemki z tą prędkością.


Cytat:
Hmm Chłodzenie falownika powietrzem, zwłaszcza w upały. pogratulować rozwiązania.

Kwestia wydolności. Zobaczymy jak to wyjdzie.
Arclight - 29-04-2011, 18:20
Temat postu:
ecavon napisał/a:

A co do tych ograniczeń w obsadzie dwuosobowej powinni zmienić na 140km/h.


Słyszałem o przypadkach w których trzeba było "dać w nagły", ponieważ dwuosobowa obsada się zagadała i nie widziała sygnału... Laughing
19WE - 01-05-2011, 23:02
Temat postu:
Ale to i tak jest bezsensu. Dopuszczenia wagonów do 140 a obsługa do 130. Żeby jechać 10km/h szybciej, np jak to ma EIC Wisła, trzeba jednego człowieka więcej, koszt znacznie do góry.

Nie ma sensu robić pociągów, tras na 140, ponieważ koszta są mało przeliczalne na zyski. A takie są przepisy w Polsce, trochę oderwane od rzeczywistości.

Skąd w ogóle wzięło się to 130?
yusek - 02-05-2011, 07:59
Temat postu:
Ale pociąg jadący zbyt wolno płaci więcej za dostęp do infrastruktury.
ACR - 02-05-2011, 08:48
Temat postu:
Orion napisał/a:
Czy 160 km/h to jest szaleństwo.No nie wiem.U zachodnich sąsiadów jeździ się do 160 km/h bez LZB w obsadzie pojedynczej nawet miejscami przy sygnalizacji kształtowej i nikomu z tego powodu korona z głowy nie spada....


bez LZB do 160 to fakt, jednak z dzialajacym PZB oraz z skladem ktory ma hamulce magnetyczne. 160 na sygnalizacji swietlnej wymaga u nas takie % hamulcowe ze bez megnetek nie da sie tego osiagnac.

z teoretycznego punktu widzenia chyba dwuosobowa zaloga powyrzej 130 byla zrobiona dla wiekszego bezpieczenstwa gdyz -jezeli dobrze rozumiem polski SHP- nieskasowanie jego kiedy maszynista sie zapatrzy by wywolalo gdzies 200-300metrow przed sygnalem glownym hamowanie nagle. do tego momentu teoretycznie mozez pruc 160 na czerwony glowny.oczywiscie 200-300 metrow dlugo nie wystarcza rzeby z tej predkosci zatrzymac sklad z tej predkosci ( a tak naprawde z 130 tez nie wystarczylo by) do sygnalu. w pryktyce jednak jakos w polsce pociagi jezdza i nie ma co chwile katastrofy , system SHP i maszynisci daja sobie rade.

co do modernizacji EP07- dlaczego nie !
Orion - 02-05-2011, 12:43
Temat postu:
No tak SHP nie zastąpi PZB bo raczej odpowiada (ogólnie) systemowi Indusi.Jest jeszcze czuwak aktywny ale to niewielkie pocieszenie.Jeśli chodzi o te systemy zabezpieczenia ruchu pociągów to jesteśmy bardzo zacofani...Co do hamulców magnetycznych to u nas niewiele wagonów je posiada i jak mniemam wszystkie pewnie jeżdżą w najszybszych składach.Wydaje się że podniesienie prędkości ze 130 do 140 km/h nie stanowi żadnego zagrożenia dla bezpieczeństwa.160 km/h w obsadzie pojedynczej to może już być większy problem ale warty rozważenia.Od strony technicznej to może się okazać że wózki zmodernizowanych lokomotyw 303E i tak nie pozwolą na jazdę szybszą niż 140 km/h bo też jakoś trudno mi uwierzyć żeby bez modernizacji dobrze chodziły na torze z prędkością V max + 10% czyli te 176 km/h ....
ACR - 02-05-2011, 17:45
Temat postu:
dodac mozna jeszcze ze indusi ( induktive zugsicherung) oraz PZB ( punktförmige zugbeeiflussung) to praktycznie to samo o roznych nazwach. nazewnictwo PZB zastopilo indusi wraz z wprowadzeniem PZB 90 ktora ma pare dodatkowych funkcji ( np. uniemozwilia po stopie nastepnemu rozpedzeniu skladu jezeli sygnal glowny caly czas pokazuje czerwony )

daje racje ze podniesienie granicy jednoosobowej z 130 na 140 a nawet 160 nie powinno miec duzych roznic co chodzi o bezpieczenstwo przy systemie SHP.

pozdrowienia !
xzielak - 11-05-2011, 17:00
Temat postu:
http://wgk.home.pl/data/media/375/_DSC7528.JPG


Nowe zdjęcie
jubikej - 11-05-2011, 18:52
Temat postu:
ten wyswietlacz mogli sobie podarowac a tak to moim zdaniem wyglad ok Smile
kowal331 - 11-05-2011, 18:57
Temat postu:
Faktycznie,wyświetlacz prawie jak w tramwaju.Jakoś przez całe lata wystarczały tablice(wyświetlacze) na wagonach i było ok
yusek - 11-05-2011, 21:07
Temat postu:
Bym powiedział jak w SKM. A przy okazji czy to źle, że jak pociąg dojeżdża do peronu już widać dokąd zmierza?
Henryk - 11-05-2011, 21:21
Temat postu:
Cytat:
Gdyby mieli robić na 160, to by musieli pojechać 176km/h, a szczerze mówiąc bardzo wątpię w stabilną jazdę jakiejkolwiek siódemki z tą prędkością.


Trochę mnie zasmuciłeś, na Warszawa-Łódź jeżdżą prawie tylko siódemki, a już niedługo będzie tutaj 160... Ciekawe co IC wymyśli.
xzielak - 11-05-2011, 21:55
Temat postu:
Henryk, nic - po wyborach wróci do normy tzn. kible i ED74 Smile
Anonymous - 12-05-2011, 06:34
Temat postu:
Henryk, EP07 i wyrzucanie pięniędzy w Błoto bo 3min szybciej na całej trasie. Albo ED74 i zysk. Więc czekajcie tabor kupiony na waszą podmiejską linię wróci. Całe szczęśćie.
przewoz - 12-05-2011, 08:24
Temat postu:
Cytat:
Trochę mnie zasmuciłeś, na Warszawa-Łódź jeżdżą prawie tylko siódemki, a już niedługo będzie tutaj 160... Ciekawe co IC wymyśli.


Nic. ED74. Zysk czasowy z nich większy, bo lepsze przyspieszenie (o ile oczywiście jeżdżą w ogóle i powiedzmy... nie wywalają podstacji, bo na łodzkiej zasilanie średnie).
Poza tym nikt nie powiedział, że po tej jednej sztuce IC od razu rzuci się do zrobienia powiedzmy 10 kolejnych. W zasadzie zdecydowanie odradzam im ten krok. Dajcie rok Oleśnicy z poddostawcami na doprowadzenie tej siódemki do takiego stanu, że będzie wiadomo, że modernizacja nie była wyrzuceniem pieniędzy w błoto i nie trzeba będzie co chwilę gonić serwisu.
Henryk - 13-05-2011, 02:41
Temat postu:
Ale żeby jechać więcej niż 130 musi być dwóch maszynistów chyba, a w ED74 jest miejsce tylko dla jednego Laughing
Anonymous - 13-05-2011, 07:47
Temat postu:
Henryk, Od ponad roku mają drugi fotel a od grudnia jeżdzą planowo 160 a ty nic nie wiesz?
Orion - 13-05-2011, 13:47
Temat postu:
Żadne ED nie będzie "wunderwaffe" kolei polskich.Te obecne to takie nowocześniejsze "kible" (swobodna interpretacja Smile ) a nie ICE .Składy wagonowe były,są i będą w taborze na całym świecie i u nas nie będzie inaczej.Dalej więc w Polsce będą potrzebne lokomotywy i być może modernizacje pod warunkiem jak już to powiedziano wyżej że zostaną na spokojnie dopracowane i będą bezawaryjne.Ciekawe to z tej modernizacji w Oleśnicy wyniknie....
Henryk - 13-05-2011, 21:09
Temat postu:
kryniczanin napisał/a:
Henryk, Od ponad roku mają drugi fotel a od grudnia jeżdzą planowo 160 a ty nic nie wiesz?


Szczerze mówiąc, to nie.

Jeśli tak, to ok - mi tam ED nie kojarzą się z awaryjnością. Very Happy
alojz - 27-05-2011, 17:52
Temat postu:
http://rail.phototrans.eu/images/photos/small/14/55030.jpg
Anonymous - 02-06-2011, 09:53
Temat postu:
Zdjęcia pulpitu lokomotywy EU07A-495:

http://www.gmfk.pl/cpg144/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=10
http://www.gmfk.pl/cpg144/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=11

Przyznam szczerze, że "Polak potrafi"... Very Happy
Anonymous - 02-06-2011, 09:58
Temat postu:
Pulpit to "Europa" fakt. Ale Polonez Atu Plus też miał ładną deskę rozdzielczą a nie można było nazwać samochodu nowoczesnym technicznie.
ecavon - 02-06-2011, 15:33
Temat postu:
Ciekawe skąd wygrzebali tego Haslerka Very Happy Pewnie z Epoki z odpadów po wymianie Very Happy
Ciekawi mnie tylko prędkość eksploatacyjna. Czy już wiadomo jaką będzie posiadać na 100%?
A czy ktoś posiada zdjęcia bloku maszynowego od środka ?Very Happy
jubikej - 02-06-2011, 15:39
Temat postu:
pewnie beda chcieli zrobic ja na 160, a skonczy sie na 140kmh :]
EU07-469 - 02-06-2011, 17:18
Temat postu:
Budowana na podstawie 4E lokomotywa EP08 (bodaj 102E) też w założeniu zbudowana była na 160, ale ze względu na złe właściwości trakcyjne prędkość eksploatacyjna wynosi 140. Nie ma się co oszukiwać, licencyjne 4E i 303E nie nadają się na takie prędkości, bo zapewne oryginał (kasowane EU06) nie przewidywał takich przeróbek.
xzielak - 02-06-2011, 20:06
Temat postu:
linki które wkleił mk1992, są nieaktualne, poniżej macie "bezpośredni" link do pliku jpg.

http://www.gmfk.pl/cpg144/albums/userpics/11334/DSC00917.JPG

http://www.gmfk.pl/cpg144/albums/userpics/11334/DSC00918.JPG

http://www.gmfk.pl/cpg144/albums/userpics/11334/DSC00940.JPG
mikiyee - 02-06-2011, 21:07
Temat postu:
Ponoć ta nowa EU07A była/jest zakładana na 140km/h. Kwestia czy podczas testów im wyjdzie inaczej, ale w to wątpię.
przewoz - 02-06-2011, 21:18
Temat postu:
Pojechać, to pojedzie i 180. Tylko czy to będzie spokojna jazda?
ecavon - 02-06-2011, 21:20
Temat postu:
A co to są za sekcje A, B ,C ... na tym monitorku?
pospieszny - 02-06-2011, 21:36
Temat postu:
Cytat:
Pojechać, to pojedzie i 180. Tylko czy to będzie spokojna jazda?

Pierwsze w tym przypadku wyklucza drugie Very Happy i nie luzem.
Orion - 03-06-2011, 00:25
Temat postu:
Och jakbym dożył żeby te 180 było na EU/EP07 to w sumie te 20 kilosów więcej to możliwe przecież i magiczna liczba Smile Może by nieco wózki doprawić tłumikami poziomymi i pionowymi ..stare sprężyny na flexicoil .To przecież nic złego pomarzyć ..........................
Markusx - 03-06-2011, 08:49
Temat postu:
Doszły mnie słuchy, że dziś jest na testach w Żmigrodzie i ma zawitać do Wrocławia na szopę
sphinx - 03-06-2011, 13:43
Temat postu:
Orion napisał/a:
Och jakbym dożył żeby te 180 było na EU/EP07 to w sumie te 20 kilosów więcej to możliwe przecież i magiczna liczba Smile Może by nieco wózki doprawić tłumikami poziomymi i pionowymi ..stare sprężyny na flexicoil .To przecież nic złego pomarzyć ..........................

Nie dożyjesz. 140 to granica dla tych wózków, a wymieniać nikt nie będzie.
Orion - 03-06-2011, 15:37
Temat postu:
Wiadomo.Żeby wymieniać to w ogóle trzeba by mieć inne wózki do takich lokomotyw,a przecież alternatywnych nie ma.Modernizować się nie opłaca i w sensie kosztów i czasu koniecznego dla prób więc zostanie raczej te 140 km/h ale pomarzyć wolno powtarzam.Tak na marginesie to wygląd tych zmodernizowanych lokomotyw (jak dla mnie może być,ważniejsza treść niż forma) jest pochodną konieczności ograniczenia kosztów modernizacji.Najciekawsze będzie zdanie maszynistów którzy będą na nich jeździć.Zresztą opowieści maszynistów zawsze są najciekawsze,normalnie najlepsze kryminały wymiękają,zero szans ....
rakieta - 03-06-2011, 17:54
Temat postu:
ecavon, mam zdjęcia maszynowni,ale tylko prywatnie,żaluzje muszą być tak rozmieszczone-maszym nie przestawisz.
Fred - 07-06-2011, 12:08
Temat postu:
Zadajnik prędkości? ... Hamulec elektrodynamiczny? ... Nie widzę ...
przewoz - 09-06-2011, 22:13
Temat postu:
Zadajnik prędkości nie jest wymagany, a na upartego nie musi być realizowany za pomocą zwykłej wajchy Smile
Natomiast hamulec ED się sprzęga z hamulcem zespolonym często. Też wcale nie musi być dodatkowej manetki (wręcz jest zbędna). A znając firmę, która robiła napęd i firmę od hamulców, oraz wiedząc co robili wcześniej - ED jest na pewno.
rakieta - 20-06-2011, 15:57
Temat postu:
Link z ostrawy-http://www.csmk.pl/images/wydarzenia/55/thumb.html
alojz - 21-06-2011, 19:55
Temat postu:
Dane techniczne: http://inforail.pl/text.php?from=main&id=40784
siwiutki91 - 22-06-2011, 17:16
Temat postu:
czyli 160km/h fajnie:)
ET05 - 22-06-2011, 20:18
Temat postu:
Wózki po rekonstrukcji i z tłumikami powinny sobie radzić na 160km/h spokojnie. Ale jak się ma koszt zakupu nowego Traxxa na 160km/h i przeróbki siódemki? Ale tak przeróbki to powinny być zrobione co najmniej 15 lat temu - wszystkie EP07 powinny być tak zrobione...
sphinx - 22-06-2011, 20:21
Temat postu:
Albo 160 to tylko teoria producenta. EP08 też miały jeździć 160km/h, dopiero jazdy pokazały że więcej jak 140 się za bardzo nie da (a bez składu tylko 110km/h). Ciekawe czy tu uda się stabilnie pojechać prawie 180km/h bo ja trochę wątpię.
psz - 22-06-2011, 22:21
Temat postu:
Jeśli papierowe dane się sprawdzą, to chyba zagrożone będą się mogły poczuć epoki. W końcu są dosyć kłopotliwe w utrzymaniu Rolling Eyes
sphinx - 23-06-2011, 01:21
Temat postu:
Pytanie czy 'turbosiódemka' będzie lepsza pod tym względem...
Kamil - 23-06-2011, 01:30
Temat postu:
Moim zdaniem jeżeli tylko nie pogorszyli właściwości jezdnych to będzie dobrze. Z reguły siódemki lepiej "nosiły" niż dziewiątki. Poza tym przy przeniesieniu siły pociągowej w pierwszym wagonie za EP09 można było odczuć nieprzyjemne odczycie szarpania.
A tak na marienesie. Czy oprócz EP09 zdarzyła się już jakaś lokomotywa z jedną sprężarką główną, która to sprężarka jest/była chyba jedną z najczęstrzych usterek na tej serii lokomotyw?
silver_surfer - 25-06-2011, 15:17
Temat postu:
Nie tyle sama sprężarka jest problemem , co jej chłodzenie. Ale i tak nic nie przebije otwierania szafy WN =]
przewoz - 26-06-2011, 09:57
Temat postu:
W następnych rewizjach dziewiątek prawdopodobnie będą instalowane po dwie sprężarki z indywidualnym zasilaniem. Pierwsza powinna niedługo wyjechać.
sympatyk - 14-06-2016, 18:22
Temat postu:
Dlaczego lokomotywa EP07 - 1047 miała dziś na wyświetlaczu widoczny dosyć duży napis "Ciechocinek" pomimo tego że ciągnęła pociąg relacji Wrocław - Gdynia? Wow
Borys_q - 15-06-2016, 12:48
Temat postu:
Ktoś coś źle zaprogramowal, nigdy nie było szkoleń z obsługi wyswietlaczy, ja zostawiam wyłączone.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group