News - Rządowy program Kolej Plus Victoria - 17-10-2018, 17:48 Temat postu: Rządowy program Kolej Plus
Program Kolej plus budowy i rozbudowy połączeń lokalnych i regionalnych będzie w pierwszej fazie kosztował kilka mld zł i obejmował 21 odcinków na mapie Polski; to fundament Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – mówił w środę premier Mateusz Morawiecki.
Na portalu Ministerstwa Infrastruktury opublikowany został program Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, czyli Kolej Plus. Znalazło się w nim 20 projektów, ale lista jest otwarta.
Powstała przez blisko 30 lat lista hańby kolejowej, czyli odcięcie ponad 100 miejscowości, zamieszkałych przez więcej niż 10 tys. mieszkańców, powinna ulec systematycznemu skracaniu – powiedział PAP wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, komentujac start programu Kolej plus.
Program Kolej plus zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego - ich udział w kosztach inwestycji zakładany jest na 15 proc. wartości.
Powstała przez blisko 30 lat lista hańby kolejowej, czyli odcięcie ponad stu miejscowości, zamieszkałych przez więcej niż 10 tysięcy mieszkańców, powinna ulec systematycznemu skracaniu – powiedział wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, komentując start programu Kolej plus.
– Rządowy program Kolej+ oznacza, że chyba ostatecznie został przełamany imposybilizm (bardziej swojsko zwany niedasizmem) w zakresie budowy infrastruktury kolejowej. Oto różne ośrodki rządowe i różni politycy zaczęli się niemal licytować na pomysły na budowę nowych linii kolejowych, uzupełniając wzajemnie własne koncepcje i budując dobry klimat do dyskusji o strategicznej wizji kolei w polskim systemie transportowym. I bardzo dobrze! – komentuje Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.
– Nasi poprzednicy likwidowali szlaki kolejowe, zwijali je. My kolej rozwijamy – powiedział minister Andrzej Adamczyk podczas prezentacji program "Kolej Plus", który w trakcie kampanii wyborczej miał przede wszystkim przykryć dokonania rządu PiS w likwidowaniu infrastruktury kolejowej. Jak na razie najbardziej widocznym skutkiem powstania koncepcji "Kolej Plus" jest zablokowanie prowadzonych przez samorządy działań na rzecz reaktywacji nieczynnych linii kolejowych.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs98.pdfVictoria - 12-05-2019, 19:24 Temat postu:
KOLEJ MINUS, AUTOBUS MINUS
Program Kolej Plus tak naprawdę wciąż nie istnieje. Ustawa o funduszu rozwoju przewozów autobusowych nie przyniesie renesansu komunikacji zbiorowej na wsi i w małych miastach. Jak minister infrastruktury Andrzej Adamczyk udaje, że uzdrawia transport publiczny.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs101.pdfVictoria - 16-08-2019, 20:01 Temat postu: Co dzieje się z programem Kolej+?
Poseł Andrzej Maciejewski zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o przedstawienie możliwości zrealizowania rewitalizacji pięknej mazurskiej linii 223, na odcinku od Czerwonki do Orzysza, z rządowego programu Kolej +. O ile informacje dotyczące szans na naprawę linii z rządowego programu są, delikatnie mówiąc, mgliste, to dowiedzieliśmy się przynajmniej jak zaawansowane jest wdrażanie programu, który wprowadzono w 2018 roku, tuż przed wyborami samorządowymi.
Zaproponowane przez rząd rozwiązania ujęte w programie Kolej Plus wychodzą naprzeciw postulatom marszałków wojewódzkich jako organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Możliwe będzie udrożnienie nieczynnych linii czy przedłużenie pewnych połączeń poza granice województwa, co ograniczy skalę wykluczenia komunikacyjnego – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Projekt ustawy Kolej Plus, która ma pomóc w zmniejszeniu wykluczenia komunikacyjnego społeczeństwa, jest praktycznie gotowy do przyjęcia przez rząd - poinformował w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas otwarcia IX Kongresu Kolejowego.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, której celem jest powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej i która będzie wspierać program Kolej Plus – poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.
Dzięki zmianie ustawy o transporcie kolejowym, która ma wspierać program Kolej Plus, w początkowym etapie przywrócone zostaną połączenia kolejowe do 20 miejscowości, między innymi do Jastrzębia-Zdroju, Sokołowa Podlaskiego czy Włodawy - poinformował w czwartek w Sejmie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Program Kolej+ poprawi wskaźnik mobilności społecznej, przyczyniając się do wyrównania szans między mieszkańcami różnych regionów – uznali uczestnicy debaty na II Kongresie Rozwoju Kolei. Aby połączenia na reaktywowanych i nowych liniach cieszyły się powodzeniem, muszą być jednak odpowiednio częste i zintegrowane z innymi środkami transportu.
4 marca 2020 r. Prezydent RP Andrzej Duda w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka podpisał nowelizację ustawy z 9 stycznia 2020 r. o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, w której zawarte są rozwiązania wspierające realizację Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus.
Podpisana przez Andrzeja Dudę na peronie w Końskich tzw. ustawa Kolej Plus ma być remedium na wykluczenie komunikacyjne mieszkańców "Polski powiatowej". Cudownym lekarstwem dla miejsc, na stacjach których pociągi od dawna się nie zatrzymują, a lokalne dworce popadają w ruinę. Przed pięcioma laty PiS wykorzystało niemal identyczną zagrywkę, by nabrać wyborców, czego najlepszym przykładem jest historia z Kłobucka w woj. śląskim.
Czytaj więcej na gazeta.plBeatrycze - 22-04-2020, 13:16 Temat postu:
Bittel: Wkrótce ogłosimy nabór na projekty Kolej Plus.
Rząd nie zamierza rezygnować z realizacji programu odbudowy i budowy infrastruktury kolejowej do ośrodków miejskich jej pozbawionych. – Program Kolej Plus ma być jednym z motorów gospodarki, które pomogą jej w wychodzeniu z kryzysu – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Weszła w życie ustawa "Kolej Plus". Nowe regulacje, które opracowano jeszcze przed epidemią koronawirusa, mają docelowo poprawić komunikację kolejową w regionach, a także przywrócić do użytku nieczynne linie i zapobiec likwidowaniu infrastruktury kolejowej - poinformował w poniedziałek Urząd Transportu Kolejowego.
Jeszcze w maju 2020 r. ma wreszcie rozpocząć się nabór wniosków do programu Kolej Plus. Programu, który rodził się w bólach przez ponad półtora roku. Spółka PKP PLK chce w ramach rządowego programu odbudowy linii lokalnych realizować drogie i czasochłonne projekty. Samorządów na to jednak nie stać.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs107.pdfVictoria - 14-05-2020, 10:38 Temat postu: Kolejny program PiS z "plusem" rozwiąże problemy polskich kolei? "Samorządy mogą nie udźwignąć tak dużych wydatków"
Polska kolej może ucierpieć w wyniku koronawirusa - zauważa ekspert. - Już widać pewien efekt psychologiczny - obawę przed podróżami transportem zbiorowym. Niestety ta obawa jest wykorzystywana na przykład przez polityków - ocenia Karol Trammer, redaktor naczelny dwumiesięcznika "Z Biegiem Szyn" i autor książki "Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej".
We wtorek (26 maja) PKP PLK rozpoczęły nabór wniosków od samorządów do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus. Według szacunków, na realizację programu zostanie przeznaczone 6,5 mld zł do 2028 r. Wstępnie wytypowano 20 projektów.
Rządowy program ma finansowo pomóc w budowie brakujących połączeń kolejowych. Ale samorządom, do których jest adresowany, braknie pieniędzy na 15-proc. wkład własny.
Blisko 100 wniosków trafiło do PKP Polskich Linii Kolejowych w ramach pierwszego etapu Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus”. Zgłoszenia dotarły ze wszystkich województw.
Znamy już wszystkie projekty, zgłoszone do programu Kolej Plus przez województwa zaliczające się do Polski Wschodniej. Pięć projektów zgłosiło do programu Kolej Plus województwo Lubelskie - dwa z nich dotyczą budowy nowych linii kolejowych.
Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/kolej-plus-w-polsce-wschodniej-98356.htmlDiken - 29-08-2020, 20:08 Temat postu:
No tak, poprzednie rządy likwidowały w Polsce niektóre trasy kolejowe, bo nie były opłacalne i rentowne i nagle teraz, za rządów PiS znajdą się "wielkie miliardy", nie wiadomo skąd na przywrócenie tych tras kolejowych, które kiedyś były zamykane.
Pytanie tylko, czy to będzie nadal opłacalne finansowo, przynajmniej na niektórych trasach kolejowych?
Bo to będą koszty utrzymania tych, "nowych połączeń" na trasach kolejowych, z budżetu.
Czy wierzycie w to, że w każdym miejscu, na każdej trasie w Polsce będą nagle opłacalne takie trasy?
Przecież, przykładowo jeżeli na niektórych trasach kolejowych, które będą, czy byłyby z powrotem przywrócone nie będzie dużego zainteresowania podróżami, to co utrzymywać, z publicznych pieniędzy takie trasy, niepotrzebnie?
Te, trasy, połączenia które były kiedyś zamykane, one nie były zamykane bez powodu.
Po prostu, bardzo mało ludzi tam podróżowało więc nie opłacało się finansować nierentownych połączeń na trasach.
A zamykane, niektóre kasy biletowe, szczególnie w małych i najmniejszych miejscowościach nie były zamykane bez powodu?
Dobrze by było, gdyby większość ludzi w Polsce, zamiast jeździć ciągle samochodami, wybierałoby: publiczny transport, podróże koleją.
Ale niestety, samochodów jest na ulicach coraz więcej, brakuje miejsc parkingowych, w małych, większych i największych miastach w Polsce, bo ludzie stają coraz bardziej "wygodni" i wybierają samochody, którymi jeżdżą gdzieś szybko.
Wcale nie ma dużego wzrostu podróżujących koleją, z tego co widać, a tylko zawsze najwięcej podróżujących podróżuje w pewnych okresach, jak: wakacje, ferie zimowe i święta.
Natomiast w normalnych okresach, poza wakacyjnych pociągi w wielu składach, na wielu trasach mają małą ilość podróżujących.
To jest widoczne, nawet też w połączeniach regionalnych, w pociągach osobowych.
No a już, połączenia dalekobieżne przewożą, w normalnych okresach bardzo małą ilość ludzi i niektóre wagony z przedziałami są puste.
Oczywiście to też trochę zależy od rejonów w Polsce, miedzy niektórymi miastami.
Przez zbyt dużą ilość samochodów na polskich ulicach, ludzie wolą być wygodni i wsiadać do samochodów, co z kolei się przekłada na zmniejszoną, i to czasem znacznie ilość podróżujących w pociągach.
Ponadto, z roku na rok niektórzy posiadają coraz więcej samochodów, bo albo je kupują, albo pożyczają i coraz więcej ludzi jeździ samochodami, więc nie ma dużego zainteresowania połączeniami kolejowymi.
Dlatego są w Polsce organizowane takie dni, które się nazywają "dni bez samochodu", gdzie PKP zachęca do wybierania podróżami koleją, bezpłatnie, gdzie w tych dniach nie trzeba kupować biletów.
Ale to nie jest do końca skuteczne, bo i tak ludzie, przyzwyczajeni do samochodów, wybiorą te samochody, co jest widoczne na ulicach. Krog - 30-08-2020, 10:34 Temat postu:
Z tej mąki chleba nie będzie. To jest propagandowa zagrywka. Najgorszą kompromitacją programu Kolej+ jest to, że zarząd województwa świętokrzyskiego nie złożył wniosku dotyczącego przywrócenia kolejowego ruchu pasażerskiego do Końskich. A właśnie rzekomo na peronie w Końskich Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o transporcie kolejowym w zakresie dotyczącym możliwości uruchomienia finansowych środków budżetowych na program Kolej+.
A to właśnie przywrócenie kolei do Końskich ma racjonalne i ekonomiczne uzasadnienie ponieważ potrzebne są w porównaniu z innymi nieczynnymi liniami nie tak duże kwoty. Poza tym kolej w Końskich ma czynną linię kolejową po której jeżdżą pociągi towarowe. Diken - 30-08-2020, 18:54 Temat postu:
Te koszty na przywracanie zamkniętych połączeń kolejowych na niektórych trasach będą z naszych podatków.
Być może koszty budowy, odremontowania nieczynnych tras kolejowych będą w większości pochodziły ze środków unijnych, dlatego rząd PiS się od Brukseli domaga kolejnych, bardzo dużych miliardów euro, które mają być przeznaczone na tę inwestycje, ale też na inne inwestycje, np. drogowe.
Koszty budowy nieczynnych tras kolejowych pochłoną potężne środki finansowe i na pewno, Polska nie ma i nie będzie miała takich środków, w budżecie, żeby to sfinansować.
W ogóle, gdyby nie "unijne środki" dla Polski, to tutaj prawie nic by się nie wykonywało, z ważnych i najważniejszych inwestycji, zarówno drogowych, jak i kolejowych, bo brakowałoby na to środków.
Potrzeb jest tak dużo, że tego się nie da zliczyć w kraju.
Nie wiadomo, czy udałoby się pozyskiwać dla Polski bardzo duże miliardy euro na inwestycje kolejowe, do "przywracania" nieaktualnych połączeń kolejowych, bo Polska już, od lat otrzymuje bardzo duże środki na inwestycje kolejowe i dworcowe.
Można sobie wyobrazić, jakie koszty będą przy budowie tras kolejowych, które kiedyś zostały zamknięte? Jakie to będą odcinki tras, w kilometrach?
Trudno jest mi uwierzyć, żeby dało radę, w każdym miejscu, gdzie zamknięto trasy kolejowe je tam z powrotem wybudować.
To byłyby zbyt potężne środki finansowe, których Unia Europejska w takich kwotach Polsce raczej nie przekaże.
No i poza tym utrzymanie takich "kolejowych połączeń", to już nie ze środków unijnych, tylko z lokalnych samorządów.
To spowoduje jeszcze większy wzrost podatków dla mieszkańców, gdzie trzeba będzie biednym szczególnie więcej zabierać.
A już są podnoszone opłaty za ścieki i za śmieci.
I nikogo nie interesuje, że biednych ludzi nie stać na wyższe opłaty.
Mają płacić i koniec. lubuszanin - 01-09-2020, 18:08 Temat postu:
Linie w większości stały się nierentowne, ponieważ były zaniedbane. Dłuższe czasy przejazdów spowodowały odpływ pasażerów. Wina nie jest samych linii tylko złego zarządzania nimi. Wraz z odbudową należy podnieść prędkości na nich. Pasażerowie wtedy się znajdą i linie utrzymają się same. Diken - 01-09-2020, 23:51 Temat postu:
Tak, również te trasy kolejowe, które były nierentowne w Polsce zostały zamknięte z powodu niezbyt dobrego stanu i zaniedbania.
Dlatego, Polska jest od 2004 roku w Unii Europejskiej i od tego czasu otrzymuje ogromne dotacje unijne na remonty i modernizacje kolei i infrastruktury kolejowej.
Tak ogromne środki, liczone w setkach miliardów euro, a na polską walutę to jeszcze więcej, w przeliczeniu nie wystarczały na przywracanie i odremontowanie zamkniętych tras kolejowych?
Dopiero teraz, za rządów PiS za to się wzięli? A jaka jest pewność, że Polska będzie otrzymywała duże środki z Unii na odremontowanie i przywracanie tras kolejowych, jak, "unijne środki" będą ograniczone, i to nie tylko dla Polski?
Bo jeżeli tak się stanie ( a przypomnę, że Wielka Brytania już jest poza Unią Europejską i nie będzie w następnym roku wpłacała dużych składek unijnych, co zmniejszy znacznie nawet wpływy do unijnej kasy, a co za tym idzie, dotacje dla Polski i innych, unijnych krajów ), to rząd PiS będzie znowu obciążał podatkami biednych ludzi, pracujących, żeby z czegoś finansował modernizacje nieczynnych tras kolejowych, jak również ich utrzymanie.
To będą bardzo duże koszty.
Trzeba było pomyśleć wiele lat wcześniej, jeszcze za poprzednich rządów w Polsce, aby już wtedy "przywracać" nieczynne trasy kolejowe.
I to właśnie ze środków w większości unijnych.
Ale, potrzeb na kolei było tak dużo, że finansowano remonty wielu zaniedbanych dworców, które funkcjonowały na czynnych trasach kolejowych, i nadal funkcjonują, jak również remonty torowisk, które były i są czynne, oraz remonty wagonów, lokomotyw i zakup nowych wagonów.
Więc widać, jakie potrzeby były i są nadal na polskiej kolei?
Gdzie nawet na trasach czynnych, po których są normalnie połączenia kolejowe trzeba było to remontować, bo było stare i niszczało.
I już samo to pochłaniało ogromne środki unijne, bo to nie są tanie inwestycje i remonty.
A ile dworców kolejowych w Polsce odremontowano, w ciągu wielu lat, w małych i dużych, największych miastach? I te dworce funkcjonowały cały czas na trasach kolejowych.
To gdzie tutaj jest mowa o przywróceniu tych tras kolejowych, które zostały zamknięte z nierentowności, a które pochłoną kolejne, setki miliardów, jak nie więcej, np. polskich złotych, żeby one znowu funkcjonowały?
Trzeba też na to spojrzeć z tej strony, iż wiele potrzeb na polskiej kolei wymaga remontów i modernizacji na czynnych trasach kolejowych.
A żeby w Polsce była "szybka kolej", tak jak to jest w wielu krajach Europy Zachodniej, to też to wymaga bardzo dużych kosztów, bo to, co jest wygodne, dużo kosztuje.
Koszty obecne np. modernizacji, remontów wagonów kolejowych i lokomotyw to też są bardzo duże koszty.
Jeżeli w Polsce chcemy podróżować: ładnie i wygodnie, to trzeba stary tabor cały czas remontować, a czasami zakupić nowe wagony i lokomotywy, które są bardzo drogie, bo, skomputeryzowane.
Ciekawe, czy Unia Europejska będzie miała aż tyle środków finansowych na te wszystkie koszty dla Polski, na kolei? Licząc również polski budżet, który i tak "ledwo zipie" przez zbyt duże wydatki na społeczeństwo, a który będzie musiał, ze znacznych środków finansować przywracanie nieczynnych, kolejowych tras. Victoria - 02-09-2020, 19:12 Temat postu: Wszystkie 96 wniosków do Kolej Plus. Mamy listę i mapę
PKP Polskie Linie Kolejowe udostępniły "Rynkowi Kolejowemu" listę wszystkich 96 wniosków złożonych do Programu Kolej Plus. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej podsumowano złożone propozycje, które do 26 listopada będą oceniane przez zarządcę infrastruktury.
Inwestycje, które zostaną zrealizowane w programie Kolej Plus pomogą zwalczyć wykluczenie komunikacyjne - poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Nabór wniosków w programie wartości 6,6 mld zł zakończył się pod koniec sierpnia.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs109.pdfDiken - 14-09-2020, 20:00 Temat postu:
Witam.
Tu chodzi też o taką rzecz, że już od lat na polskiej kolei są realizowane inwestycje na trasach czynnych, czyli: remonty torowisk, trakcji elektrycznej, dworców kolejowych, a to są bardzo duże koszty, w większości ze środków unijnych.
I tu jeszcze, Polska ma otrzymać kolejne, "potężne miliardy", unijne na przywracanie nieaktualnych połączeń i tras kolejowych, które mogą kosztować jeszcze więcej ( a raczej na pewno, gdyż trzeba by też położyć nowe tory kolejowe w tych miejscach, w których tych torów już nie ma lub są bardzo zaniedbane ).
Ciekawe, czy Polska będzie dalej otrzymywać tak ogromne środki unijne, gdzie ( również przez pandemię, która dotknęła też gospodarkę w Polsce i w Europie ), środki unijne były przeznaczane na walkę z pandemią, z na pokrywanie strat finansowych, w gospodarce, w krajach unijnych.
Do tego, Wielka Brytania już opuściła Unię Europejską i kraj ten nie będzie, w przyszłym roku wpłacał składek do kasy unijnej, co będzie się wiązało z mniejszą ilością unijnych środków dla krajów unijnych, w tym też dla Polski.
I ciekawe, skąd się znajdą tak ogromne ( jak to zapowiada rząd PiS ) środki unijne, na kolejne lata dla Polski, skoro te "środki" w kasie będą ograniczone dla Polski i innych krajów unijnych?
To też spowoduje wpłatę wyższych składek unijnych do wspólnej kasy, przez kraje unijne, bo jeśli, środki unijne mają być wypłacane w dużych ilościach dla krajów unijnych, w postaci: dotacji, na modernizację kolei, to rząd unijny zwiększy składki unijne krajom unijnym, w tym też Polsce, by budżet unijny się zapełniał, jak najszybciej, by nie było luk w kasie unijnej.
O tym też przypominają ekonomiści.
Nie można wierzyć w różne bzdury, które są przekazywane przez rząd PiS, przez media, iż: "Polska będzie nadal otrzymywała ogromne środki unijne, w kolejnych latach, na przywracanie tras kolejowych, w programie: kolej plus, bo te środki unijne będą ograniczone, przez sytuacje gospodarczą, przez pandemię i przez brak Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej.
A nie wystarczające środki unijne na remonty, modernizacje kolejowe, które są bardzo drogie, również na przywracanie nieaktualnych połączeń kolejowych w Polsce, w "programie" rządowym nie spowodują tych inwestycji, gdyż na to zabraknie środków.
Czy rząd PiS bierze to pod uwagę? Bo na razie to "wyjeżdża" z programami rządowymi, po kolei, tylko z czego to wszystko będzie w kolejnych latach finansowane?
Kto za to będzie płacił, jak zabraknie unijnych środków?
Jeżeli będzie brakowało, to niektórych "inwestycji" i tak nie uda się wykonać, również tych, kolejowych.
I to nie tylko dotyczy Polski, ale także innych, unijnych krajów. Victoria - 04-11-2020, 08:39 Temat postu: PLK i samorządy rozmawiają o Kolei Plus – wkrótce lista wniosków
Wkrótce będzie znana lista wniosków zakwalifikowanych do drugiego etapu programu Kolej Plus, którego celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym i rozwój kolei w regionach. PKP Polskie Linie Kolejowe oceniają pod względem formalnym wnioski do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Na bieżąco prowadzone są rozmowy z samorządami – podaje zarządca infrastruktury.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku. 79 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria i cele Programu i może być zakwalifikowanych do II etapu naboru. Teraz zadaniem samorządów będzie m.in. opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych projektów zwiększających dostępności do kolei.
Zaawansowanie Programu Kolej Plus w zakresie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych było tematem wideokonferencji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z samorządami. W cyklicznych spotkaniach PLK oferują merytoryczne wsparcie dla wnioskodawców Programu, który ma zwiększyć dostępność kolei.
Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/plk-rozmawiaja-z-samorzadami-o-stanie-realizacji-ii-etapu-kolej-plus-100116.htmlDiken - 18-12-2020, 19:08 Temat postu:
Tutaj bardziej chodzi o to, by samorządy dofinansowywały aktywowane połączenia kolejowe, bo też te, przywracane trasy kolejowe będą miały jakieś tam zyski z biletów, z podróżnych.
Pytanie, czy z samych biletów połączenia kolejowe by się utrzymały? Jest różna frekwencja w składach kolejowych, gdzie czasami podróżuje więcej ludzi, a czasami mniej ludzi.
No a dofinansowywanie do takich połączeń z pieniędzy budżetowych, to też nie będą też małe kwoty. Victoria - 27-01-2021, 20:56 Temat postu: Zaawansowanie II etapu Kolei Plus
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. po raz kolejny omówiły z samorządami zaawansowanie Programu Kolej Plus w zakresie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych. PLK przedstawiły zagadnienia ważne dla samorządów, a wnioskodawcy przekazali informacje o podjętych działaniach i dotychczasowym zaangażowaniu. Spółka oferuje merytoryczne wsparcie dla wnioskodawców Programu, który ma zwiększyć dostępność kolei.
PKP Polskie Linie Kolejowe informują o drugim spotkaniu z samorządami na temat zaawansowania Programu Kolej Plus w zakresie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych. Wycofano kolejne dwa projekty.
Samorząd województwa mazowieckiego wycofał dwa z czterech zgłoszonych przez siebie projektów z programu Kolej Plus. W przypadku linii Sokołów Podlaski – Małkinia na przeszkodzie stanęła droga, którą samorząd sam wybudował w miejscu zlikwidowanej przez siebie linii kolejowej. Urzędnicy wskazują, że być może zamiast tego uda się wybudować nową linię kolejową Zegrze - Przasnysz; jednak tu też jest problem, bo oferty na wykonanie studium aż kilkunastokrotnie przekroczyły budżet.
Gminy Koronowo, Żnin i Chełmno złożyły wnioski do programu Kolej Plus. Wciąż jednak nie rozpoczęły przygotowywania dokumentacji z powodu wysokich kosztów. Liczą na pomoc urzędu marszałkowskiego lub zmniejszenie zakresu remontów przez PKP PLK, ale rozmowy na razie nie przyniosły rozwiązania.
Wideokonferencja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z wnioskodawcami Programu Kolej Plus, była czwartym spotkaniem nt. realizacji II etapu naboru. Tematem dominującym był zakres wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych oraz wymiana informacji o stanie dotychczasowych działań. PLK wspierają merytorycznie wnioskodawców Programu, który ma zwiększyć dostępność kolei.
Podpisana została pierwsza umowa w programie Kolej Plus na opracowanie wstępnego studium wykonalności - poinformował w środowym komunikacie prezes PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK) Ireneusz Merchel. Jest to projekt “Kolej w Kozienicach - likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego”.
Samorządy po cichu wycofują się z udziału w rządowym programie uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs112.pdfRalny - 12-04-2021, 20:02 Temat postu: Nowa linia kolejowa Konin-Turek jednak powstanie? Są porozumienia z gminami i powiatami
Województwo wielkopolskie nie rezygnuje z żadnego z projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus. Wkrótce ma zostać ogłoszony drugi przetarg, na studia dla budowy nowej linii kolejowej Turek - Konin oraz dla rewitalizacji linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo.
Program „Kolej plus” ma zgodnie z założeniami poprawić transport w miastach powyżej 10 tys. mieszkańców. Chodzi o rewitalizację nieczynnych od lat linii kolejowych, budowę nowych odcinków lub realizację przedsięwzięć punktowych – przystanków czy mijanek. Rząd przeznaczył na ten cel 5,5 mld zł. Do tego łącznie 1 mld zł jako 15-proc. wkład własny mają przekazać samorządy. Program wzbudził ich ogromne zainteresowanie. Zgłosiły łącznie 96 projektów, spośród których pod koniec zeszłego roku po wstępnej selekcji zostało 79.
Województwo lubelskie podpisało trzy umowy na wykonanie studiów dla projektów w ramach Programu Kolej Plus. Łączny koszt dokumentów to blisko 2,7 mln złotych.
Urząd Marszałkowski województwa lubelskiego podpisał z firmą Databout trzy umowy na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus. To rewitalizacja połączenia Chełm - Włodawa wraz poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa, modernizacji linii kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec - Zawada - Zamość Szopinek oraz budowa linii kolejowej Lublin - Łęczna/kopalnia LW Bogdanka. Łączna wartość dokumentów to 2,7 mln złotych.
W przypadku linii Skarżysko-Kamienna – Końskie – Opoczno, nieczynnej w ruchu pasażerskim od 2009 r., program Kolej Plus stał się okazją do odsunięcia tematu reaktywacji połączeń o kilka lat.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://zbs.net.pl/zbs113.pdfVictoria - 19-09-2021, 15:49 Temat postu:
KOLEJ PLUS NA OSTATNIĄ CHWILĘ
Samorządy uczestniczące w programie Kolej Plus muszą przekazać wstępne studia planistyczno-prognostyczne spółce PKP Polskie Linie Kolejowe do 25 listopada 2021 r. Te samorządy, które nie zdążą, nie będą mogły przejść do dalszego etapu programu.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs115.pdfRalny - 20-11-2021, 21:49 Temat postu: Kończy się II etap programu Kolej Plus. Następnie PLK przeanalizują złożone projekty
Kończy się II etap naboru wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. Wnioskodawcy do 24 listopada br. mogą składać do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dokumenty z opracowaniem wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych. Celem Programu jest wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.
Samorząd województwa dolnośląskiego podsumował drugi etap programu Kolej Plus. Ostatecznie opracował i złożył dokumenty dla czterech z pięciu zgłoszonych projektów. Szacowany koszt ich realizacji sięga blisko 800 milionów złotych.
Złożono 47 wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają ocenę dokumentów z wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi o szacowanej wartości około 18 mld zł. Celem Programu jest wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.
Beatrycze - 01-04-2022, 15:22 Temat postu: Kolej Plus. Budżet programu zostanie powiększony do 11 mld zł
Budżet programu Kolej Plus ma zostać zwiększony z 5,5 mld zł środków rządowych do 11 mld zł - powiedział w piątek PAP wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
Wartość programu to około 6,6 mld zł, z czego 5,6 mld zł to środki z budżetu państwa. Pozostały ok. 1 mld zł będą musiały wyłożyć samorządy. Program ma zostać zrealizowany do roku 2028.
Do II etapu programu Kolej Plus zostało złożonych 47 wniosków wraz z przygotowaną dokumentacją studiów planistyczno-prognostycznych. PKP Polskie Linie Kolejowe oceniły dokumenty i wybrały 34 projekty, które zostaną zrealizowane.
Odrzucono 13 projektów z programu Kolej Plus. Dokumentacja do nich kosztowała miliony
Udało się rozstrzygnąć program Kolej Plus, czyli wskazano listę projektów, które zostaną zrealizowane w ramach rządowego programu. Miało być 5,6 mld zł, jednak udało się podnieś budżet do 11 mld zł. Nie wszystkie jednak projekty zaakceptowano.
Więcej:
https://www.nakolei.pl/odrzucono-13-projektow-z-programu-kolej-plus-dokumentacja-do-nich-kosztowala-miliony/Diken - 20-04-2022, 23:47 Temat postu:
To pokazuje, jaki rząd rządzi w kraju?
Nie dziwi mnie, że niektóre samorządy lokalne rezygnują z projektów w programie: kolej plus, skoro nie mają środków na remonty, na modernizację nie aktywnych połączeń kolejowych.
Sam PiS za to odpowiada, bo pozbawił dużych środków samorządy, obniżając podatek dla samorządów w całym tym "ładzie" i teraz samorządy mają mniejsze wpływy do swoich budżetów.
Do tego ten rząd doprowadził do wyższej inflacji, do osłabienia pieniądza i przez to też ucierpią samorządy, które po prostu będą biedniejsze.
I teraz się oczekuje od samorządów lokalnych, żeby wykładały ogromne, jak dla małych samorządów środki z budżetu na modernizację i przywracanie nieczynnych połączeń kolejowych.
To jest kpina do kwadratu!
Wiele samorządów i nie tak nie będzie miała takich środków, żeby dopłacać do "PiS-owskiego" programu, kolejowego, więc nie powstaną te trasy kolejowe.
I będą zawiedzeni mieszkańcy wielu, małych miast i gmin. Ale to jest wina rządów, które rządzą od 7 lat.
To są nie tylko nieudolni ludzie, ale i... partacze!
Ktoś, kto wierzy w to, że uda się w Polsce "przywrócić" przynajmniej większość, nieaktywnych tras kolejowych, to jest naiwny.
Bo tak nie będzie.
Nie będzie z braku środków w wielu samorządach. Przecież, każdy samorząd ma szereg też innych inwestycji publicznych, które musi zrealizować.
A ten rząd doprowadził do tego, swoim zachowaniem i nieodpowiedzialnym rządzeniem, że praktycznie wszystkie samorządy w Polsce będą biedniejsze i to o duże sumy.
Będą musiały albo przekładać potrzebne, różne inwestycje, albo w ogóle z nich rezygnować, bo będzie brakowało środków.
Szczecin, który jest dużym miastem, nie będzie mógł realizować niektórych inwestycji publicznych i tak, jak powiedział prezydent Szczecina "Zaczyna w Naszym budżecie brakować już środków, a przez złe rządy PiS, nie otrzymamy ogromnych środków unijnych, więc nie będzie szans na niektóre inwestycje".
Będą zawiedzeni mieszkańcy, ale nie z winy prezydenta miasta, a z winy rządów PiS.
I to będzie dotykało każdego miasta w Polsce: dużego, większego i małego.
Przy takich rządach, nie będzie możliwości wszędzie zrealizować programu kolej plus.
To tak jak było z: mieszkaniem plus.
Zachwalali, że do końca 2019 roku w Polsce powstanie 100 tysięcy mieszkań na osiedlach, w ramach: mieszkanie plus.
A według informacji, którą gdzieś przeczytałem w tym temacie, zaledwie wybudowano tylko, ok 14 tysięcy takich mieszkań. I to nie wszędzie, bo w małych miastach nie powstają żadne takie mieszkania i osiedla. Tylko w kilku, dużych i największych miastach.
I do tego tam były jakieś błędy popełnione, przy realizacji i problemy z gruntami pod zabudowę mieszkań.
To pokazuje, jaki rząd popierają wyborcy?
Zrobili sami "bagno" i z tego się wycofują.
Tak samo "bagnem" był cały ten ( nie ) polski, tylko jakiś... kosmiczny ŁAD...
Ale wracając już do: kolej plus, nie wierzę, że przy takich warunkach, przy takiej inflacji, przy drożejących materiałach budowlanych, uda się większość, nieczynnych tras kolejowych przywrócić.
W teorii to zawsze fajnie wygląda i się prezentuję.
Ale inaczej to wygląda w praktyce.
Tych ludzi trzeba wywalić z rządu i to tylko będzie najlepszym dla wszystkich rozwiązaniem. Innej możliwości nie widzę. Ralny - 21-04-2022, 19:43 Temat postu: Kolej Plus dla Dolnego Śląska
Trzy projekty, zgłoszone przez samorząd województwa dolnośląskiego, otrzymają rządowe dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus. Warunkiem aplikowania do drugiego etapu programu Kolej Plus było opracowanie dla nich studiów planistyczno-prognostycznych.
Czytaj więcej:
https://wroclaw.tvp.pl/59740301/kolej-plus-dla-dolnego-slaskaDiken - 24-04-2022, 17:36 Temat postu:
W teorii można składać wiele projektów do programu, a w praktyce na to potrzeba dużych środków finansowych.
Jak samorządy nie będą miały z czego "wyłożyć", część własnych środków budżetowych, to i tak nie uda się wykonać inwestycji na nieczynnych trasach kolejowych.
To będzie można wyrzucić do śmieci.
A PiS, masowo zleca Bankowi Centralnemu drukowanie dużej ilości pieniędzy i teraz, głównie z "dodrukowanych" pieniędzy przeznaczają na programy rozdawnicze.
To będzie tylko wyższa inflacja, a drogo i tak będzie w cenach, bo to jest niewłaściwa polityka tego rządu.
Oni takim "działaniem" inflacji nie obniżą. Podnieśli raty kredytów bankowych i przez to odebrali wielu ludziom decyzję o kredytach, bo tych ludzi na to stać nie będzie.
Banki nie dają za darmo klientom pieniędzy, a pożyczają pieniądze, które potem trzeba oddać, z odsetkami.
Banki nie są: pomocą społeczną.
W przypadku: kolej plus może być taka sama sytuacja, jak z: mieszkaniem plus.
Zachwalali i przemawiali, iż: do końca 2019 roku w Polsce powstanie 100 tysięcy mieszkań rządowych, na osiedlach, a powstało tylko, ok 15 tysięcy mieszkań.
I pozostały nie dokończone budowy tych osiedli i mieszkań, w które władowano duże pieniądze.
Kolej plus też się nie rozwinie w całej Polsce, a tylko w jakiejś części Polski, na kilkunastu, co najwyżej trasach.
Wiele samorządów nie będzie miało za co dołożyć nie małych środków ( bo to może być nawet pół miliarda albo miliard złotych od samorządów, a to są bardzo ogromne środki dla małych samorządów ) i nie powstaną trasy kolejowe.
Zresztą, takie "przywracanie nieczynnych tras kolejowych" może już całkiem zrujnować polski budżet, bo nie wyrobi na takie cele.
Po prostu już nie będzie z czego na to pozyskiwać dziesiątek miliardów, a tym bardziej samorządy do tego nie będą dokładały, bo są dużo biedniejsze od głównego budżetu.
W nieskończoność też drukować "pustych" pieniędzy nie można, bo to nic nie pomoże. Beatrycze - 28-04-2022, 10:51 Temat postu:
W Polsce nadal są miejsca wykluczone komunikacyjnie. Dzięki działaniom podejmowanym przez Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a także we współpracy z Samorządami wiele miejscowości odzyska swoją dawną komunikacyjną świetność.
Ponad 1200 km linii kolejowych będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w 11 województwach.
Dzięki realizacji Programu możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Zwiększy się atrakcyjność i możliwość rozwoju gospodarczego mniejszych regionów.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów.
Więcej o Programie Kolej Plus na stronie:
https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plusdinxles - 28-04-2022, 11:38 Temat postu:
Wlasnie Rząd zapowiedzial ze nie będzie 14tki dla emerytów i rencistow.
Mozemy sie spodziewać dalszych ciec, moze nawet 500+.
Ciecia na kolei tez moga wprowadzic... Diken - 28-04-2022, 12:34 Temat postu:
Budżet polski już nie wytrzyma kolejnych programów rozdawniczych, a PiS rozdaje kasę właściwie już tylko z dodrukowanych pieniędzy.
Kolej plus, jak każdy inny program będzie budżet kosztował, kolejne, kolejne i kolejne miliardy złotych i z czego to będzie finansowane?
Podatków nie można cały czas podnosić pracującym, bo wtedy się okrada uczciwie pracujących i praca staje się nie opłacalna dla pracownika.
Natomiast, kolejne, masowe drukowanie pieniędzy w Banku Narodowym, co prezes tego banku czyni, na polecenie PiS, to będzie coraz słabszy pieniądz i jeszcze wyższa inflacja.
PiS już nie daje rady, prawica się rozpadła, ale oni jeszcze, na siłę próbują rządzić i dalej prowadzą
"rozdawnictwo": na dekodery telewizyjne ( co uważam za bzdurę, bo każdego jest stać na jednorazowy wydatek na taki dekoder, w cenie 100 zł. ). Utrzymanie ludzi z Ukrainy i "sypaniem" dla nich kasą, którzy zamieszkali w Polsce i pewnie niektórzy nie będą musieli nigdzie w Polsce pracować.
A to w większości rodziny ukraińskie, z dziećmi i kobiety i niektóre osoby starsze.
Więc, na każdy program PiS-u nie ma już środków z normalnych podatków, a to wszystko będzie finansowane z pieniędzy dodrukowanych.
Czyli, więcej pieniędzy papierkowych i monet w obiegu, niż: towarów.
A co jeżeli za chwilę, za jakiś czas: 100 zł. będzie warte tylko 10 zł?
Tak doprowadzą do zepsucia wartości pieniądza, swoją polityką.
Bo to właśnie będzie konsekwencją, masowego drukowania papierków i monet. dinxles - 28-04-2022, 13:04 Temat postu:
A niby czemu UMWD chce 22 linie kolejowe zmodernizowac?
Przeciez nie ma na to szynobusow a do obslugi potrzeba zakupic 40 takich pojazdow... skad wezma KD pieniądze na te szynobusy?
Czemu modernizacja linii Wroclaw -Sobotka - Swidnica i dalej - Jedlinia Zdroj przedluzana jest w nieskonczonosc... moze cos sie za tym kryje???
Czemu niektóre linie sa modernizowane skoro zysk czasowy to raptem 7 minit czemu kosztem 50 mln zl czemu UMWD nie wpusci prywatnych przewoznikow na tory??? Ralny - 02-05-2022, 17:07 Temat postu: Kolej Plus. Co z projektami “pod kreską”?
Ostatnio ogłoszono oficjalne wyniki programu Kolej Plus, który ma pomóc w rewitalizacji nieużywanych od lat linii kolejowych, a także budowie zupełnie nowych odcinków tras. Do realizacji wskazano 34 projekty, co było możliwe dzięki zwiększeniu budżetu całego programu, o czym informowaliśmy na początku kwietnia. 34 zwycięstwa to jednak także 13 porażek, a więc inicjatyw, których teoretycznie nie uda się zrealizować. Czy tak rzeczywiście będzie?
Ja już o tym wspominałem wcześniej, iż wiele samorządów lokalnych, gminnych nie będzie w stanie na to przeznaczyć części środków publicznych, bo nie będą mieli takich środków.
Teraz, samorządy się zmagają z dużymi i różnymi inwestycjami publicznymi, które muszą być wykonywane.
A inwestycje te teraz są bardzo drogie, z uwagi na drogie materiały budowlane, które teraz są dwa razy droższe w cenie, niż to było 10 lat temu.
I na to potrzeba jeszcze większych środków z lokalnych budżetów. Więc, zabraknie środków jeszcze na program: kolej plus i nic nie będzie i tak zrealizowane w tym programie.
Wiele samorządów w Polsce już się boryka z małymi środkami publicznymi, a nie ma środków unijnych, które są nie tylko potrzebne samorządom i Polsce, ale należą się samorządom, bo jesteśmy krajem unijnym.
Tylko dlatego, że rządzi od 7 lat taki PiS i Solidarna Polska, nie ma tych środków i to jest krzywda
dla samorządów, przez taki rząd.
No a PiS może sobie finansować swój program kolejowy, z drukowanych pieniędzy, a i tak to nie wystarczy na każde "przywrócenie kolei", bo będzie coraz drożej i takie remonty będą coraz droższe i po prostu budżet kraju na to nie wyrobi finansowo.
Myślę, ze długo "kolej plus" nie zajedzie, tak jak pociąg długo nigdzie nie zajedzie i się zatrzyma, bo nie będzie za co finansować tego.
Podobnie też było z mieszkaniem plus, który się zatrzymał, zaledwie na, ok 15 tysiącach wybudowanych mieszkań.
A miało być 100 tysięcy takich mieszkań w Polsce. Ralny - 05-05-2022, 18:01 Temat postu: Znamy już pierwszy projekt, który wypadnie z Kolei Plus?
Jedyny opolski projekt, który miał zostać zrealizowany w ramach programu Kolej+ nadal nie ma zadeklarowanego wkładu własnego ze strony samorządów. Czy oznacza to, że projekt nie będzie realizowany w ramach rządowego programu?
Dodatkowe pieniądze na program Kolej Plus jeszcze nie zostały zatwierdzone, ale ma się to stać do końca czerwca. Na razie udało się zatwierdzić prawie całą listę podstawową projektów do realizacji.
Andrzej Duda podpisał ustawę o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Ustawa usprawni wnoszenie majątku do PKP PLK przez PKP S.A. Dodatkowo ustawa zwiększa pulę środków na Program Kolej Plus.
Z 33 koncepcji zakwalifikowanych na listę podstawową programu Kolej Plus zaledwie trzy dotyczą linii, które przekraczają granice województw. Rządowy program nie rozwiąże problemu rozbicia dzielnicowego polskiej sieci kolejowej.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs119.pdfBeatrycze - 26-08-2022, 15:37 Temat postu: Kolej Plus: Jest jedna umowa, reszta do końca września?
W ramach programu Kolej Plus jak dotąd podpisana została tylko jedna umowa. PKP PLK chciałaby podpisać pozostałe do końca września i ma nadziej, że wszystkim uda się zapewnić finansowania. Podkreśla jednak, że nie będzie pokrywać kosztów dokumentacji, jeśli któryś z samorządów się wycofa.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planowały podpisanie wszystkich umów w ramach programu Kolej Plus na wrzesień tego roku. Wiadomo już jednak, że termin ten przesunie się na październik. W listopadzie powinny ruszyć postępowania przetargowe. Jak dotąd żaden z samorządów nie wycofał się z realizacji zatwierdzonych projektów, ale w dwóch przypadkach sytuacja jest trudna.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Miasto i Gmina Serock podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowej linii kolejowej łączącej Przasnysz, Pułtusk i Serock z Warszawą. To druga podpisana umowa w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r.
Janów Lubelski, Biłgoraj, Łęczna, Włodawa będą miały szybkie połączenie kolejowe z Lublinem. Będą także lepsze podróże pociągiem z Łukowa, Kraśnika, Krasnegostawu, Zamościa do stolicy regionu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego podpisały umowy na realizację projektów z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Szacowana wartość pięciu inwestycji na Lubelszczyźnie to prawie 3,5 mld zł.
Więcej:
https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/dzieki-kolei-plus-mieszkancy-lubelszczyzny-zyskaja-lepszy-dostep-do-kolei-7679Diken - 11-11-2022, 21:09 Temat postu:
Nie bardzo wiem z czego oni będą finansowali realizację tego programu, jak w budżecie już brakuje środków, bo rozdali na społeczeństwo setki miliardów i cały czas rozdają, odkąd PiS jeszcze rządzi.
Samorządy lokalne też się borykają z małą ilością środków, bo raz, że PiS okradł samorządy z podatków, obniżając podatek, a dwa, że w wielu gminach ( bo to najczęściej małe gminy miały się dokładać, choć i niektóre, większe miasta do realizacji programu kolejowego ), jest biednie. Małe gminy nie mają środków na wiele ważnych inwestycji, a jeszcze są zablokowane środki unijne dla Polski i dla samorządów.
Teoretycznie to fajnie przedstawiają: kolej plus. A w praktyce, ile się uda przywrócić, nieaktywnych połączeń i tras kolejowych?
Podobno mają zrezygnować z innych, niektórych inwestycji, jak: Centralny Port Komunikacyjny czy odbudowa jakiegoś Pałacu Saskiego.
No bo nie mają już na to środków, a to są drogie inwestycje.
Za chwilę w PiS będą musieli z czegoś rezygnować, żeby sfinansować coś innego, bo na wszystkie takie rzeczy już środków nie wystarczy. Budżet to nie jest: studnia bez dna... że są środki w nieskończoność.
A tutaj jeszcze kolejne miliardy dla rodzin ukraińskich, które są wypłacane od polskich podatników. Wszystkie programy PiS-owskie, gdzie to jest dziesiątki, a nawet setki miliardów.
Ileż budżet jeszcze może tyle tego finansować?
Wracając do: kolej plus i samorządów. Najpierw obniżyli, bez pytania i zgody podatek do samorządów, przez co samorządy w miastach i gminach mają dużo mniej środków w budżetach na ważne, swoje inwestycje. A teraz PiS oczekuje, że samorządy będą się dokładały, z ogromnych środków do ich programu kolejowego, żeby realizować nieaktywne trasy kolejowe.
Z czego teraz mają dokładać do tego samorządy?
Kto do tego doprowadził? Tymczasowy - 11-11-2022, 23:05 Temat postu:
Głosujący na PiS do tego stanu rzeczy doprowadzili. Jest bardzo źle bo jest cenzura w nediach. STOP Ukrofilii ! Diken - 12-11-2022, 15:56 Temat postu:
Ciekawe skąd wezmą kolejne miliardy na przywracanie nieaktywnych połączeń kolejowych? Jak samorządy w gminach nie będą miały ( a nie mają ), to i tak nie dołożą do tej realizacji i nic z tego nie wyjdzie. Główny budżet też już nie ma środków na takie rzeczy.
Teraz w PiS prawdopodobnie będą musieli komuś zabierać ( np. nie wypłacając 500 plus dla tych rodzin, które nie głosują na ten rząd albo zabierając inne świadczenia, bo stwierdzą, że: już brakuje pieniędzy, a sami to widzą ). Oni sami widzą, że nie mają już za co rozdawać i za co realizować takiego programu, jak: kolej plus. I boją się tego, bo wiedzą, że tylko "rozdawnictwem" utrzymają jeszcze głosy.
Oni są zdolni do różnych rzeczy, aby "koryta", które ich karmi się utrzymać.
Tylko że ten rząd jest już... dnem... Oni już nic nie znaczą. Victoria - 18-11-2022, 23:13 Temat postu:
KOLEJ PLUS JEDZIE POWOLI
Od ogłoszenia programu Kolej Plus minęły już cztery lata. Ale na uruchomienie nowych połączeń poczekamy jeszcze kilka kolejnych lat.
Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://zbs.net.pl/zbs121.pdfDiken - 19-11-2022, 01:14 Temat postu:
No i właśnie tak to wygląda z ich programem kolejowym.
To co ja wcześniej w temacie napisałem. Pirat - 01-01-2023, 23:21 Temat postu: Porozmawiamy sobie dzisiaj o przyczynach, chronologii oraz znaczeniu programu Kolej+. Jeden z niewielu chyba pozytywnych odcinków na tym kanale, bo w sumie to jest z czego się cieszyć.
Victoria - 14-04-2023, 16:28 Temat postu: Nowe projekty na liście podstawowej programu Kolej Plus
Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód oraz linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała znalazły się na liście podstawowej w rządowym „Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały informację wnioskodawcom o możliwości realizacji zgłoszonych projektów.
Więcej:
https://kolejowyportal.pl/nowe-projekty-na-liscie-podstawowej-programu-kolej-plus/Arek - 15-02-2024, 22:23 Temat postu:
Kolej Plus to program wymagający weryfikacji i rewizji – zapowiedział podczas konferencji EEC Trends wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Nowe kierownictwo resortu chce poprawić gospodarność, budując nowe linie przede wszystkim tam, gdzie można spodziewać się masowych przewozów. Na słabiej zaludnionych obszarach narzędziem walki z wykluczeniem transportowym mają być skomunikowane z koleją w węzłach autobusy.
Nowy rząd wycofuje się z budowy jednej z linii kolejowych zaplanowanych w programie Kolej Plus.
Program Kolej Plus, przyjęty przez poprzedni rząd, przewidywał m.in. realizację pięciu inwestycji w województwie wielkopolskim. Cztery z nich dotyczyły odbudowy zamkniętych linii kolejowych i przywrócenia ruchu pasażerskiego na nich. Piątym była budowa całkiem nowej linii z Konina do Turku. Teraz rząd wycofuje się z tej ostatniej inwestycji – informuje portal Rynek Kolejowy.
Czytaj więcej:
https://wolnemedia.net/pociag-jednak-nie-pojedzie/Arek - 14-11-2024, 21:20 Temat postu:
Ministerstwo Infrastruktury wraz z PKP PLK kończą przegląd i optymalizację projektów z programu Kolej Plus. Już na etapie dokumentacyjnym koszty realizacji całego programu wzrosły o 3 mld złotych, dlatego trwają przymiarki nad zmianą zakresu niektórych projektów oraz zaniechaniem następnych zadań w jego ramach i zastąpieniu drogich pociągów tańszymi autobusami. Jednocześnie Ministerstwo zapowiada dalsze prace rewitalizacyjne w ramach bieżących działań, niewchodzących w zakres Kolei Plus.