INFO KOLEJ - forum kolejowe

Tabor - 50 lat EN57

EU07-469 - 01-03-2011, 11:09
Temat postu: 50 lat EN57
W tym roku EZT EN57 (5B+6B+5B) mają swój jubileusz. 50 lat temu z taśmy fabryki PaFaWag Wrocław (dziś Bombardier) zjechał pierwszy egzemplarz tej najdłużej na świecie (bo aż do 1993 roku) produkowanej jednostki. Tak długiej eksploatacji chyba nie spodziewali się nawet projektanci tego sprzętu... Ukoronowaniem takiego jubileuszu byłby honorowy przejazd pojazdu o numerze 001. Ten niestety jest niesprawny i stoi w krzakach w Rzeszowie... Czy na chodzie jest jeszcze jakiś EN57 wyprodukowany w 1961 roku?
Anonymous - 01-03-2011, 12:30
Temat postu:
50 lat juz jeżdzą, a ile jeszcze pojeżdżą ? Najmłodsze jeszcze spokojnie 20-30 lat. Za 30 lat nasza kolej tez będzie zapozniona, bo EN57 już teraz są złomem, a co dopiero w 2030-2040. Długo będą jezdzić modernizacje oparte na EN57- AKMy, 14 WE i inne. Tak wiec, co jak co, ale EN57 nigdy nam w Polsce nie zabraknie.
rufio198 - 01-03-2011, 13:01
Temat postu:
A możesz podać które numery były wypuszczone z Pafawagu w 1961 roku?
EU07-469 - 01-03-2011, 13:43
Temat postu:
Zapewne pierwsze numery, ale nie wiem, gdzie jest ta granica między 1961 a 1962. Dwa lata temu widziałem egzemplarz 013 na chodzie (ZPR Kraków), ale nie wiem czy nadal jeździ i wydaje mi się, że to może być już rocznik '62. Wiem tylko, że między numerami 131 a 601 jest dziura (poza składakami mającymi numery 201 do 206, choć np. 1103 z PR Wrocław też jest składakiem).
Exsimus - 01-03-2011, 15:09
Temat postu:
W roku 1961 wyprodukowano 3 sztuki EN57
EU07-469 - 01-03-2011, 15:58
Temat postu:
A 002 i 003 z tego co mi wiadomo już dawno pocięli. Zatem jedynym z 1961 roku jest stojący w Rzeszowie 001... O ile nie było jakiegoś bałaganu w numeracji.
lukasz92 - 01-03-2011, 16:08
Temat postu:
Cytat:
Dwa lata temu widziałem egzemplarz 013 na chodzie (ZPR Kraków), ale nie wiem czy nadal jeździ

Oczywiście że jeździ Very Happy Ta jednostka to duma PR Kraków, ostatnio przeszła naprawę rewizyjną w Newagu, rzecz jasna niskich plastików nie wymieniono. Jako ciekawostkę dodam, że również EN57-012 przechodzi NR w Newagu i niebawem powinien wyjechać na tory.
snajper - 01-03-2011, 16:12
Temat postu:
EU07-469 napisał/a:
Zatem jedynym z 1961 roku jest stojący w Rzeszowie 001...


W styczniu stał schowany głeboko w szopie Sucha Beskidzka więc już go nie ma w Rzeszowie.

http://img337.imageshack.us/img337/6015/suchazima103.th.jpg
EU07-469 - 01-03-2011, 16:21
Temat postu:
To chyba najstarsze jednostki, jakie się jeszcze uchowały... No chyba że któryś składak albo SPOT to oryginalnie jeszcze starsza jednostka. Niemniej to chyba roczniki '62 albo '63. Co i tak bardzo dobrze świadczy o trwałości tych jednostek. 49 lat na torach chyba na świecie nie przejechała żadna jednostka. Dłużej w Polsce w regularnym ruchu są tylko chyba lokomotywy 3E, znane jako ET21 (choć z pierwszej serii na chodzie jest tylko ET21-57, to jednak pierwsza taka lokomotywa na tory wyjechała w 1957 roku).

[ Dodano: 01-03-2011, 16:33 ]
To tak go rzucają z miejsca na miejsce... Ale skoro jest w Suchej, to może wyląduje w Chabówce. W końcu można by rzec że to eksponat. Niemniej zdałby się jakiś przejazd jubileuszowy tej jednostki, najlepiej na pierwszej trasie na jakiej pojechał liniowo, w końcu 50 lat eksploatacji nie zdarza się codziennie. Niemniej znaleźć tę trasę będzie ciężko.
BR232 - 01-03-2011, 17:40
Temat postu:
W Suchej czeka na trzecią NG. Stojąca obok EN57-1393 chyba tez oczekuje modernizacji.
Kyosti - 01-03-2011, 19:42
Temat postu:
Mam nadzieję, że 001 wróci ale w tym swoim starym malowaniu Smile
EU07-469 - 01-03-2011, 20:39
Temat postu:
Też tak myślę. A tak na uboczu, najmłodsze egzemplarze EN57 w tym roku stają się pełnoletnie. Smile Oby się tylko nie upiły :-D
Anonymous - 01-03-2011, 22:14
Temat postu:
Ten EN57-001 i tak się różni od pierwowzoru. Przykładowo obecnie nie posiada 1 klasy.
EU07-469 - 01-03-2011, 22:30
Temat postu:
Być może ta dziura numeracyjna, o której wspominałem, była związana właśnie z podziałem na EN57 z przedziałami klasy 1 i EN57 bez takowych przedziałów. Od 001 do 131 takie przedziały pierwotnie miały, od 601 wzwyż- nie. A teraz wszystko się pomieszało, nawet śląski full plastik EN57-1944 (chyba) ma "jedynkę". A te najstarsze EN57 mogą być poukrywane nie tylko w SPOT-ach i składakach EN57, ale również w EN71 od 021 wzwyż, które- jak wiadomo- też są składakami.
MK_Rabka - 01-03-2011, 23:28
Temat postu:
EN57-001 jest w sumie sprawny, więc na imprezę zawsze jest szansa, ale nie wiem, czy by mu dali tymczasowe pozwolenie na jazdę.
EU07-469 - 01-03-2011, 23:54
Temat postu:
Jeżeli zrobią mu naprawę główną i przejdzie przeglądy, to jest szansa, że jeszcze pojeździ i to nie tylko na okazjonalne przejazdy, ale w normalnym ruchu. To byłby (a może będzie?) ewenement bodaj na skalę światową- 50-letnia jednostka, bez żadnej modernizacji, tylko bez przedziału 1 klasy- sprawna i nadal w ruchu liniowym. Z jednej strony medal dla konstruktorów za trwałość i niezawodność (pomimo awarii i tak kible padają rzadziej niż nowoczesny sprzęt), z drugiej- symbol zacofania kolei w Polsce.
Romek - 02-03-2011, 00:08
Temat postu: Re: 50 lat EN57!
EU07-469 napisał/a:
W tym roku EZT EN57 (5B+6B+5B) mają swój jubileusz. 50 lat temu z taśmy fabryki PaFaWag Wrocław (dziś Bombardier) zjechał pierwszy egzemplarz tej najdłużej na świecie (bo aż do 1993 roku) produkowanej jednostki.

Pierwszy wyprodukowano 50 lat temu , ale konstrukcyjnie ( poza pewnymi zmianami ) pochodzi z lat 30 ubiegłego wieku ( a może jeszcze wcześniej ), z czasów elektryfikacji węzła warszawskiego.
EU07-469 - 02-03-2011, 00:35
Temat postu:
Nie wskazywałaby na to konstrukcja EW51. Protoplastą EN57 był starszy od niego o 3 lata EW55 (ostatni egzemplarz wycofany z ruchu w 1995 roku), po którym 57 miał prawie całą aparaturę elektryczną. To były bodaj pierwsze polskiej produkcji jednostki (EW55 i EN57), gdzie cała aparatura elektryczną znalazła się pod pudłem, dzięki czemu można było przejść przez cały skład (w starszych to było niemożliwe, a takie ulokowanie elektryki miały tylko niemieckie EN56, które też od dawna nie jeżdżą).
Exsimus - 02-03-2011, 17:10
Temat postu:
Dziura od 200 do 600 spowodowana była zostawieniem rezerwy dla kibli składaków.
EU07-469 - 02-03-2011, 18:11
Temat postu:
A i tak teraz wszystko się pomieszało. 1103 jest składakiem, niektóre SPOTy to też składaki, nie wspominając o EN71, których z fabryki wyjechało zaledwie 20- reszta to porozbijane kible.
ET40 - 02-03-2011, 18:25
Temat postu:
100 lat! Laughing
Exsimus - 02-03-2011, 19:49
Temat postu:
Tak informacyjnie

1961 rok wyprodukowano 001 - 003
1962 rok wyprodukowano 004 - 027
1963 rok wyprodkowano 028 - 067

Postaram się zamieścić ciąg dalszy.
19WE - 02-03-2011, 20:56
Temat postu:
snajper napisał/a:
W styczniu stał schowany głeboko w szopie Sucha Beskidzka więc już go nie ma w Rzeszowie.


Jeszcze go nie ma. Jakoś ostatnio dostał przydział do Rzeszowa. Na papierze.
Exsimus - 02-03-2011, 21:06
Temat postu:
1964 rok wyprodukowano 068 - 105
1965 rok wyprodukowano 106 - 130
EU07-469 - 02-03-2011, 23:28
Temat postu:
Exsimus, widzę że masz sporą wiedzę na temat tego sprzętu, jeśli chodzi o produkcję. Ja tak na uboczu zastanawiam się, które rozbite jednostki stały się tymi 201-206, które składają się np. na składaka 1103, które w końcu jeżdżą jako EN71 od 021 w górę.
Exsimus - 03-03-2011, 21:48
Temat postu:
Rok 1966 wyprodukowano 601-623, a teraz składaki

Dla ciebie EU07-469 z jakich jednostek składają się składaki właśnie Very Happy

201 ra1176 s1176 rb1156
202 ra713 s776 rb776
203 ra937 s1053 rb125
204 ra743 s097 rb1322
205 ra1147 s1535 rb1362
206 ra1235 s1143 rb1362
lukasz92 - 03-03-2011, 21:49
Temat postu:
Polecam ten link: http://kolejowaklatka.org/001/index.php?glok=3&lok=3003
Anonymous - 03-03-2011, 21:51
Temat postu:
@Exsimus, wiesz może, co się dzieje z katowickim 57-1545? Po wypadku w Ligocie słuch o nim zaginął...
EU07-469 - 03-03-2011, 22:18
Temat postu:
Exsimus, czyli potwierdzają się moje przypuszczenia, że niektóre jednostki to ocalałe człony trzech rozbitych jednostek. Smile To na niektóre EN71 składają się chyba cztery kible... Smile W każdym razie dzięki Smile I przepraszam, jeżeli zakłóciło to podawanie dalszych dat produkcji.
baflo - 06-03-2011, 13:41
Temat postu:
mk1992, został zamieniony w 2009 na EN57-1227
Anonymous - 06-03-2011, 14:29
Temat postu:
Zamieniony? Możesz mi to dokładniej wytłumaczyć?
lukasz92 - 06-03-2011, 16:35
Temat postu:
Poszczególne zakłady PR czasami wymieniają się jednostkami wedle potrzeb, w tym przypadku zapewne było podobnie.
Anonymous - 06-03-2011, 16:37
Temat postu:
Więc do którego zakładu trafił 1545? Jest on w ogóle na chodzie?
MaRcin1987 - 06-03-2011, 18:15
Temat postu:
Orientuje się ktoś co się dzieje obecnie z EN57 201 PR Katowice ?
bartek 27 - 06-03-2011, 19:16
Temat postu:
EN 57 :201,691,990,991,082,1119,1735,1210,632 w krzaczkach . Sad
lukasz92 - 06-03-2011, 22:06
Temat postu:
Cytat:

Więc do którego zakładu trafił 1545? Jest on w ogóle na chodzie?

Na poprzedniej stronie podałem link do w miarę aktualnego i aktualizowanego na bieżąco zestawienia, możesz tam sprawdzić.
baflo - 06-03-2011, 23:39
Temat postu:
http://www.kolejowaklatka.org/001/index.php?nr=4618

[ Dodano: 07-03-2011, 12:18 ]
bartek 27, w Częstochowie, Sucha..?
1119 to nowy nabytek z Wrocka, tylko że w barwie niebieskiej...

Tak sobie wczoraj siedziałem i zrobiłem listę Katowickich Indiańców, część na chodzie część nie wiadomo gdzie (czytaj. krzaki...):
EN57-693, 909, 927, 974, 983, 986, 996,1003, 1020,1182, 1186,1200, 1211, 1216, 1255, 1284, 1477, 1491, 1679, 1735, 1931, 1932, 1933
bartek 27 - 08-03-2011, 10:16
Temat postu:
1687 przeszedł z PR Opole do PR Katowice
1575 przeszedł z PR Kraków do PR Katowice

Narazie tyle nowości .
EU07-469 - 08-03-2011, 10:45
Temat postu:
Zaś dość dziwny układ ma katowicki (choć widziałem go jako pociąg Kluczbork- Wrocław- Kluczbork) EN57-1944. Full plastik... Choć nie do końca, bo jest przedział pierwszej klasy. Jest więcej tak dziwnie zrobionych jednostek?
Anonymous - 08-03-2011, 11:06
Temat postu:
Swego czasu w PR Katowice był kibel, w którym jeden z przedziałów w członie rozrządczym miał czarny skaj, a pozostałe człony były wyposażone w full plastik. Tylko kurcze nie pamiętam numeru... Chyba 1020, ale głowy nie daję.
bartek 27 - 08-03-2011, 11:22
Temat postu:
mk1992 wszystko się zgadza z EN57- 1020 z lekką poprawką , siedzenia skaj są już czerwone . Jednostka przeszła NR . Swego czasu była kiedyś jeszcze jedna taka jednostka nr. 997 . Z tym że po NR. niestety pozbyła się części skajowej .[/b]
Anonymous - 08-03-2011, 11:27
Temat postu:
Rozumiem, że mimo NR w 1020 nadal są plastiki (oprócz tego jednego przedziału)?

baflo napisał/a:
Tak sobie wczoraj siedziałem i zrobiłem listę Katowickich Indiańców, część na chodzie część nie wiadomo gdzie (czytaj. krzaki...):
EN57-693, 909, 927, 974, 983, 986, 996,1003, 1020,1182, 1186,1200, 1211, 1216, 1255, 1284, 1477, 1491, 1679, 1735, 1931, 1932, 1933


Wszystkie są w krzakach?
bartek 27 - 08-03-2011, 11:33
Temat postu:
Oczewiście ,że są full plastiki . A siedzenia skaj są bardzo miękkie tak jak by były napompowane .
BR232 - 08-03-2011, 13:39
Temat postu:
Cytat:
... 996 ...


Obecnie świeżynka po NEWAG-u:
http://www.youtube.com/watch?v=2AjNtqe44HI&feature=player_embedded
DarekP - 08-03-2011, 18:51
Temat postu:
Czy one mają już nakładki grafitowe na pantografach, bo jakoś nie widzę różnicy w ślizgach?
Szociu - 08-03-2011, 20:50
Temat postu:
mk1992 napisał/a:
Więc do którego zakładu trafił 1545? Jest on w ogóle na chodzie?

Niestety, został sprzedany na złom (a był to też mój ulubiony śląski Kibel):
http://www.przewozyregionalne.pl/przetargi,ogloszenia,ogloszenia-o-wszczeciu-postepowan-dot-sprzedazy-materialow-i-urzadzen,s,6,5292.html
BR232 - 08-03-2011, 21:02
Temat postu:
A co mieli zrobić z dwoma rozwalonymi członami? Rolling Eyes
Anonymous - 08-03-2011, 21:52
Temat postu:
O kurcze. W takim razie kibel na moim awatarze przeszedł już do historii...
BR232 - 08-03-2011, 21:56
Temat postu:
Miejmy nadzieję, że to człon rb Mr. Green
mikiyee - 08-03-2011, 22:02
Temat postu:
Wymontowali z niego wszystkie bebechy. Będą części zamienne, może wmontują siedzenia do jakiegoś full plastika Very Happy
Anonymous - 08-03-2011, 22:04
Temat postu:
BR232, zgadza się, to jest człon rb w czasie postoju w Zabrzu Biskupicach.
Tomasz - 08-03-2011, 22:06
Temat postu:
bartek 27 napisał/a:
1687 przeszedł z PR Opole do PR Katowice
1575 przeszedł z PR Kraków do PR Katowice

Narazie tyle nowości .


Głupota. Ten EN57 miał bardzo wygodne siedzenia Smile. Teraz Ślązacy będą się wozić wygodnie, a nam co, przysłali plastik Sad A czemu EN57-001 teraz jest w PR Rzeszów?

W ogóle kiedy utworzyli PR Rzeszów? Bo od jakiegoś czasu widzę na pociągach wjeżdżających do Krakowa "Zakład Przewozów Regionalnych w Rzeszowie" ? Dlaczego Kraków dostaje ochłapy, a wszystko co najlepsze wywożą z Krakowa? Według mnie to głupota żeby takie prestiżowe miasto jak Kraków utraciło zabytkowy pociąg, tak wiem pewnie pojedzie jako pociąg Rzeszów-Kraków takie pocieszenie, ale marne pocieszenie. Co to się wyprawia ja nie mogę.
EU07-469 - 08-03-2011, 23:34
Temat postu:
EN57 PR Wrocław (bez SPOT), może być niekompletny:
Full plastik- 815, 1501, 1751, 1774, 1782, 1937, 1938, 1940
Modernizacja jak SPOT: 678, 679, 780, 781
Modernizacja: 628, 646 (stare malowanie), 1192, 1196, 1258, 1395, 1401, 1440, 1446
Skaj: 709, 762, 763, 834, 837, 839, 850, 869, 890, 896, 905, 907, 910, 921, 939, 944, 961, 970, 1014, 1038, 1039 (składak), 1040, 1042, 1045, 1047, 1054, 1103 (składak), 1124, 1125, 1145, 1158, 1166 (z "jedynką"), 1237, 1303, 1703.
Jeździł też 1018 z PR Łódź (stare malowanie)
adamst - 09-03-2011, 08:25
Temat postu:
Cytat:
Full plastik- 815, 1501, 1751, 1774, 1782, 1937, 1938, 1940


Jest jeszcze duet "hardcore plastik" - czyli niskie oparcia - 012+022
MK_Rabka - 09-03-2011, 08:53
Temat postu:
Jest jakiś rodzynek z drewnianymi ławami?
Exsimus - 09-03-2011, 11:56
Temat postu:
Cytat:
Jest jakiś rodzynek z drewnianymi ławami


Oj chyba nie.

Co do kibli, a i owszem nigdy nie było kibli w PR Rzeszów, PR Gdynia, PR Kielce, PR Zielona Góra, ale w wyniku reorganizacji zakłady te dostały na swój stan jednostki. Np PR Gdynia dostał je od PR Olsztyn i PR Bydgoszcz, PR Kielce dostał z PR Kraków i PR Katowice w zamian za co PR Opole oddało parę jednostek PR Katowice. PR Zielona Góra również otrzymała jednostki z Katowic, tak to wygląda. Very Happy
nynuś - 09-03-2011, 16:12
Temat postu:
ZG dostała jednostki także z Krakowa.
Adams - 09-03-2011, 17:53
Temat postu:
MK_Rabka napisał/a:
Jest jakiś rodzynek z drewnianymi ławami?


Nie wiem czy się nie mylę, ale drewniane ławy posiadały EW55, a w EN57 od początku były skajowe siedzenia.
adamst - 10-03-2011, 07:21
Temat postu:
Cytat:
a w EN57 od początku były skajowe siedzenia.


A jak to było z plastikami? O ile rozumiem obecnośc plastików w późnych egzemplarzach (kryzysowy koniec lat '80, "nowoczesność" itp), to skąd się wzięły te straszne niskie plastiki w niskich numerach (wspomniane 012 i 022) - wstawione przy którejś rewizji?
Anonymous - 10-03-2011, 07:56
Temat postu:
Co do niskich plastików, z tego co kojarzę, to bodajże katowickie 041 i 042 również je posiadają. Coś okropnego...
Adams - 10-03-2011, 10:57
Temat postu:
Cytat:
A jak to było z plastikami? O ile rozumiem obecnośc plastików w późnych egzemplarzach (kryzysowy koniec lat '80, "nowoczesność" itp), to skąd się wzięły te straszne niskie plastiki w niskich numerach (wspomniane 012 i 022) - wstawione przy którejś rewizji?


O ile dobrze kojarzę to pierwsze fabryczne plastiki w EN57 pojawiły się pod koniec lat 80-tych (min. w jednostkach z nowym czołem typu ED72) i zapewne się komuś spodobało to że są wandaloodporne i przy okazji rewizji i remontów zaczęli je masowo montować do starszych jednostek.

O ile jestem w stanie zrozumieć "plastikową" jednostkę w relacjach lokalnych (do 2 godzin), ale puszczanie tego typu składów na pociągi IR uważam za lekceważenie pasażera. Takie "kwiatki" niestety się trafiają min. w IR "Semafor" i "Reymont" relacji Kraków Gł. - Łódź Fabryczna. Dodam tylko że połączenia te obsługuje ZPR Bydgoszcz.
EU07-469 - 10-03-2011, 11:12
Temat postu:
Wozy z plastikami nadają się na krótkie trasy typu Wrocław-Jelcz, Wrocław- Oleśnica... Już na trasie Wrocław- Jelenia Góra ciężko znieść jazdę na plastiku, a przecież zdarza się, że pojadą na Karmazynie z Wrocławia do Szczecina... Komentarz zbędny. A tak na uboczu, składaki można poznać po jeszcze jednej cesze oprócz różnic w pudle. Profile siedzeń skajowych także nieco się różnią. Nie potrafię tego dokładnie opisać, musiałbym pokazać na zdjęciach (których nie mam). Poza tym kolor obicia też bywa różny.
yusek - 10-03-2011, 11:35
Temat postu:
Te czerwone full plastiki były wyłącznie do składów podmiejskich, wówczas to planowano system kolei podmiejskiej w każdej z aglomeracji wzorem SKM w Trójmieście. Natomiast pomarańczowe plastiki miały być do składów regionalnych, są one nieco wygodniejsze.
Adams - 10-03-2011, 15:29
Temat postu:
Niestety, ale PR czasami trasują jednostki bezmyślnie. Kiedyś jechałem z Krakowa do Jaworzna Regio rel. Kraków-Katowice w EN57 z wygodnymi materiałowymi siedzeniami, natomiast wracałem IR rel. Łódź-Kraków na plastikach.

yusek napisał/a:
Natomiast pomarańczowe plastiki miały być do składów regionalnych, są one nieco wygodniejsze.

Jak dla mnie to żadne plastiki do wygodnych nie należą.
EU07-469 - 10-03-2011, 16:09
Temat postu:
Myślę, że nie zawsze wynika to z bezmyślności PR. Czasami bywa tak, że nie ma alternatywy, a jechać trzeba. Niemniej myślę, że jak na IR jadą jednostki, to powinny być to wozy z "jedynką" albo przynajmniej w komplecie ze skajem na siedzeniach ewentualnie SPOTy lub z siedzeniami odpowiadającymi tym z wagonów 111A (choć te są trochę sztywne).
Adams - 10-03-2011, 16:30
Temat postu:
MZPR jest w posiadaniu kilku jednostek ED72, oraz EN57/71 z bardzo wygodnymi materiałowymi siedzeniami które w sam raz nadają się do obsługi połączeń dalekobieżnych IR (chociaż nie mam nic przeciwko skajowi), ale puszczanie plastików na trasę IR lub nawet dalekobieżne Regio (wspomniany tu "Karmazyn") to jest lekkie przegięcie. Co do siedzeń w SPOTACH to one też do najwygodniejszych nie należą ale zawsze to lepsze niż plastik.
Myślę że ktoś powinien pomyśleć i przy okazji modernizacji jednostek wstawić w nie fotele (takie jak posiadają "Spotowe" wagony bezprzedziałowe) dla potrzeb IR.
EU07-469 - 10-03-2011, 19:34
Temat postu:
W przypadku ZPR Wrocław puszczanie na Karmazyna jednostki bodaj 1938 (full plastik) w ogóle jest zadziwiające. Jak wykazałem, full plastikow jest może 12 na cały zakład, większość to Skaj albo materiałówki.
Adams - 11-03-2011, 00:16
Temat postu:
Dlatego tak jak napisałem wcześniej że PRy wytrasowywują jednostki bezmyślnie. W przypadku Wrocławia to na plastiku dałoby się może wytrzymać do Opola, Legnicy czy Jelcza, ale na miłość boską nie do Szczecina.
19WE - 11-03-2011, 23:14
Temat postu:
A może po prostu należy wymienić wszystkie fantastici na spotowe.
NS - 11-03-2011, 23:50
Temat postu:
Te full plastiki (czerwone, pomarańczowe) pojawiły się na przełomie lat 80/90 w węźle warszawskim. Było to spowodowane działaniem bezmózgowców, którzy jakąś ciecz wpuszczali za pomocą np. strzykawek i igieł do skajlowych siedzeń np. na Wschodnim do składów kończących bieg. Taki skład zjeżdżał na Grochów. Po pewnym czasie w wyniku silnego nagrzewania się miejsca, w które wstrzykniętą tą substancję, pojawiał się ogień. W ten sposób pojawiały się nadpalone, a czasem i całkiem spalone człony. Stąd by minimalizować straty podjęto decyzję by jednostki np. z Grochowa, Sochaczewa, Odolan w trakcie napraw okresowych miały obowiązkowo zmieniane siedzenia na plastiki. Jednostki od numeru 1900 wzwyż fabrycznie wyjeżdżały z plastikami (w niektórych np 1913, 1914 itp wymieniano je przystosowując do obsługi pospiesznych Warszawa-Kielce-Warszawa). Proceder ten wkrótce objął też niektóre jednostki z innych rejonów, jak (wówczas) tarnowskich: EN57-012, 013, 017, 022, itp.
Exsimus - 12-03-2011, 12:55
Temat postu:
Cytat:
Co do niskich plastików, z tego co kojarzę, to bodajże katowickie 041 i 042 również je posiadają. Coś okropnego...


Najgorsze jednostki PR Katowice, gorszych chyba w Polsce nie ma Śmiech
ET40 - 12-03-2011, 13:07
Temat postu:
Wymieniać siedzenia podczas napraw rewizyjnych i problem rozwiązany Smile. Co nie zmienia faktu, że na plastiki nie ma co się wściekać (chociaż sam ich nie lubię), gdyż w razie awarii czasem pojawia się dylemat: puścić plastik-fantastik z rezerwy, czy odwołać/opóźnić kurs...
Exsimus - 12-03-2011, 13:18
Temat postu:
Kiedyś miałem fajną przygodę z plastikami. Jadę sobie z Bohumina do Wrocławia no i tak, Bohumin - Chałupki - plastiki, Chałupki - Racibórz plastik, Racibórz - Wrocław plastik oj działo się Smile
Damian Łódź - 12-03-2011, 21:22
Temat postu:
Adams napisał/a:
Cytat:
A jak to było z plastikami? O ile rozumiem obecnośc plastików w późnych egzemplarzach (kryzysowy koniec lat '80, "nowoczesność" itp), to skąd się wzięły te straszne niskie plastiki w niskich numerach (wspomniane 012 i 022) - wstawione przy którejś rewizji?


O ile dobrze kojarzę to pierwsze fabryczne plastiki w EN57 pojawiły się pod koniec lat 80-tych (min. w jednostkach z nowym czołem typu ED72) i zapewne się komuś spodobało to że są wandaloodporne i przy okazji rewizji i remontów zaczęli je masowo montować do starszych jednostek.

O ile jestem w stanie zrozumieć "plastikową" jednostkę w relacjach lokalnych (do 2 godzin), ale puszczanie tego typu składów na pociągi IR uważam za lekceważenie pasażera. Takie "kwiatki" niestety się trafiają min. w IR "Semafor" i "Reymont" relacji Kraków Gł. - Łódź Fabryczna. Dodam tylko że połączenia te obsługuje ZPR Bydgoszcz.


to są jednostki oddelegowane do ZPR Bydgoszcz. Smile
MK_Rabka - 22-03-2011, 00:40
Temat postu:
EN57-001 trafiło juz do PR Rzeszów.
EU07-469 - 22-03-2011, 00:53
Temat postu:
Pytanie tylko, czy będzie jeździć... Fajnie by było, bo to jedyny 50-latek, jaki jeszcze się ostał.
Adams - 31-03-2011, 17:06
Temat postu:
Wczoraj wieczorem na stacji Kraków Płaszów widziałem przejeżdżające dwie jednostki EN57 najnowszej serii (z czołem a'la ED72) świerzo pomalowane i odnowione. Prawdopodobnie wracały z NR z Newagu. Nie byłoby może w tym nic dziwnego, ale moją uwagę zwróciło to że jednostki te miały w środku siedzenia "rodem" z ED72. Shocked Był to tabor należący do katowickiego ZPR (niestety nie zwróciłem uwagi na numery). Miejmy nadzieje że te jednostki zostaną dobrze wykorzystane do połączeń IR, choćby na IR Bursztyn rel. Katowice - Gdynia. Smile
Bartuś - 31-03-2011, 18:00
Temat postu:
Jest kilka kibli z serii EN57-19xx (te z czołami z podwójnymi szybami), które mają siedzenia a'la ED72, lecz większość jednostek z tej serii to zwykłe plastiki (np niedawno z rewizji wyszła EN57-1931 z ZPR Katowice, z plastikami)
Adams - 31-03-2011, 19:33
Temat postu:
Te jednostki miały fabrycznie plastikowe siedzenia, dlatego mile mnie zaskoczyły te które przejeżdżały wczoraj przez płaszowski dworzec. Laughing
Patryk180 - 31-03-2011, 19:43
Temat postu:
Adams, a wiesz jakie te jednostki miały numery?
MaRcin1987 - 31-03-2011, 20:25
Temat postu:
Wydaje mi się , że jedynymi jednostkami mającymi czoło oraz siedzenia jak w ED72 należącymi do PR Katowice były EN57 1946 oraz EN57 1947 lecz w grudniu zeszłego roku zostały przekazane do PR Kraków . Wcześniej miały malowanie żółto - niebieskie .
Adams - 01-04-2011, 09:05
Temat postu:
Patryk180 napisał/a:
Adams, a wiesz jakie te jednostki miały numery?


Tak jak pisałem wcześniej, nie zwróciłem uwagi na numery.
Patryk180 - 01-04-2011, 09:49
Temat postu:
To już wiem o które chodzi jednostki, w zeszłym roku jeździły na Regio z Katowic do Bohumina.
Cytat:
lecz w grudniu zeszłego roku zostały przekazane do PR Kraków

to w końcu teraz należą do kogo? bo Adams, pisał że był to tabor należacy do Katowic, znowu je przekazali z Krakowa do Katowic ? dobrze by było bo Kraków ma dużo ED72 a Katowice nie mają zbyt wielu jednostek z takimi siedzeniami jak w ED72
Exsimus - 01-04-2011, 16:14
Temat postu:
Teraz katowickie kibelki 19xx mają obieg Katowice - Bohumin - Wrocław - Usti nad Orlici - Wrocław - Bohumin - Katowice, kto nie wieży niech sprawdzi jaki zakład obsługue Regio Wrocław - Usti nad Orlici. Very Happy
LukE83 - 09-04-2011, 22:30
Temat postu:
EN57-001 śmigał jesienią 2009r. na szlaku świeżo uruchomionego Oświęcim-Wieliczka-Oświęcim. Potem trafiłem na niego w X 2009r. jadąc z Krynicy do Tarnowa i od tej pory go już nie spotkałem na szlaku...
Anonymous - 10-04-2011, 06:17
Temat postu:
Cytat:
1946 oraz EN57 1947


1946 w Piątek widziałem w Newagu i 1948 z mordką Edkową.
snajper - 18-04-2011, 22:14
Temat postu:
Tak zgadza się, jechałem z Letohradu do Wrocławia i był taki kibel z nalepkami, katowickiego biletu strefowego.
MK_Rabka - 20-04-2011, 20:17
Temat postu:
Zastanawiało mnie czemu w EN57 nie próbowano instalować nagłośnienia?
ET05 - 20-04-2011, 20:23
Temat postu:
w 19xx w wersji z pluszowymi siedzeniami były głośniki w suficie. Ale zbyt szybko znikały.
Bartuś - 26-04-2011, 12:46
Temat postu:
Zauważyłem że ostatnio ZPR Zielona Góra codziennie wypuszcza na swoje najdłuższe relacje (Zielona Góra - Wrocław, 4 godziny jazdy) cudowną jednostkę EN57-046 z niskim plastikiem. Tak jest codziennie i każdego dnia wypuszczają to 'cudeńko techniki' na Wrocław.

Idealną parką dla cudownego EN57-046 jest EN57-1940, który także jest puszczany na REGIO Wrocław-Zielona Góra i też praktycznie codziennie (a jest to normalny plastik).

Ogólnie to jest paranoja, że na 11 składów mają tylko 2 plastiki i KAŻDEGO DNIA wysyłają je na swoje najdłuższe relacje do Wrocławia. Na tym 30 minut nie idzie wysiedzieć, a co dopiero 4 godziny.
dm77 - 11-05-2011, 13:43
Temat postu:
W Czestochowie widzialem EN57-005 PR Gdynia w relacji Czestochowa-Kielce.Wiem ze jest to typowy Kielecki obieg.Zastanawia mnie co ta staruszka robi w Kieleckim zakladzie,czy to tylko przypadek ze ona znalazla sie na tej trasie??????
Bartuś - 11-05-2011, 15:24
Temat postu:
Kilka miesięcy temu widziałem tego kibelka na pociągu Głogów-Wrocław Smile
Anonymous - 11-05-2011, 15:46
Temat postu:
Ja ostatnio jechałem z Nowego Sącza do Krynicy EN57-011 derma i bardzo fajne obicie służbówki takie naprawdę ok.
kraina_solvati - 07-07-2011, 17:56
Temat postu:
Czy ktoś może z Was wie, dlaczego do PR Kielce i PR Rzeszów zostały przekazane z PR Kraków odpowiednio EN71-001 i EN57-001? Czy to jest trwała czy tymczasowa sytuacja?
EU07-469 - 07-07-2011, 22:34
Temat postu:
Mnie z kolei zastanawia, czy EN57-001 wroci do ruchu planowego lub chocby okazjonalnego. Wszak pociecie na zyletki to niezbyt trafiony prezent na 50-te urodziny, tym bardziej ze z tego co wiem jubilat do tej pory trzymal sie krzepko.
Marcel Štancl - 22-07-2011, 06:19
Temat postu:
EN 57 jest w ruchu miedzinarodowym , http://rail.phototrans.eu/14,56554,0.html bede juz jakas modernizacja?
szymkalisz - 22-07-2011, 11:32
Temat postu:
Przewozy Regionalne starają się o pieniądze na modernizację:

Modernizacja 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych (Przewozy Regionalne).
Modernizacja 38 wagonów piętrowych (Przewozy Regionalne).
Modernizacja 57 wagonów osobowych (Przewozy Regionalne).
Modernizacja 32 lokomotyw elektrycznych (Przewozy Regionalne).
Budowa i wyposażenie zapleczy technicznych Spółki Przewozy Regionalne w infrastrukturę służącą do utrzymania kolejowego taboru pasażerskiego.
absolutus1 - 29-07-2011, 11:49
Temat postu:
Sto lat EN 57!!! to u nas całkiem możliwe.
Kamil - 29-07-2011, 12:56
Temat postu:
Jakie lokomotywy elektryczne chcą modernizować PR ?
FranzMaurer - 18-08-2011, 12:13
Temat postu:
Kamil napisał/a:
Jakie lokomotywy elektryczne chcą modernizować PR ?


Ponawiam pytanie kolegi Wink .. Czy PR mają tylko wypożyczone od PKP Cargo ET22 ? czy mają również swoje lokomotywy?
Tomasz K. - 18-08-2011, 12:20
Temat postu:
Gdyby PR miał elektryczne lokomotywy to nie wypożyczaliby ET22 od PKP Cargo.
FranzMaurer - 18-08-2011, 12:25
Temat postu:
Tomasz K. napisał/a:
Gdyby PR miał elektryczne lokomotywy to nie wypożyczaliby ET22 od PKP Cargo.


Naucz się czytać ze zrozumieniem.. wyżej jest opisane o modernizacji lokomotyw PR.. ja zapytałem o jakie lokomotywy chodzi..

[ Dodano: 18-08-2011, 13:29 ]
szymkalisz napisał/a:
Przewozy Regionalne starają się o pieniądze na modernizację:

Modernizacja 32 lokomotyw elektrycznych (Przewozy Regionalne).



Skąd masz takie informacje? jakie to lokomotywy PR ?
Anonymous - 18-08-2011, 12:46
Temat postu:
danek88, PR myślały że coś odkupią od Cargo.
Tomasz K. - 18-08-2011, 13:06
Temat postu:
Cytat:
czy mają również swoje lokomotywy?

Ty naucz się czytać, to co napisałeś .
szymkalisz - 19-08-2011, 11:23
Temat postu:
szymkalisz napisał/a:
Przewozy Regionalne starają się o pieniądze na modernizację:

Modernizacja 32 lokomotyw elektrycznych (Przewozy Regionalne).


Skąd masz takie informacje? jakie to lokomotywy PR ?[/quote]

Polecam zaglądanie na profil PRów i IR na Facebooku. Z resztą... Ta moderna jest już (z tego co wiem nieaktualna). Gdzieś na forum przeczytałem, że PRy dostaną kasę tylko na modernę 100 ezetów. Te loki to miały być coś w stylu "EP07+" czyli, krótko mówiąc, budynie. Niestety... PRy nadal będą musiały wynajmować loki od CARGO.
sympatyk - 03-06-2014, 13:09
Temat postu:
Nieudany powrót Acatusa do Łodzi - pociąg znów się zepsuł

Wczoraj, 2 czerwca o godz. 14:34 Acatus miał wyruszyć z Łodzi Kaliskiej do Skierniewic. Na odjazd zmodernizowanego składu przyjechał osobiście marszałek województwa, Witold Stępień. Przebieg uroczystości zakłóciła awaria pociągu. Nowoczesna maszyna zatrzymała się kilka metrów przed peronem. Pasażerów do Skierniewic zabrał EN57 - donosi portal mmlodz.pl.

Więcej:

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/19760/Nieudany-powrot-Acatusa-do-Lodzi-pociag-znow-sie-zepsul.html
EU07-469 - 03-06-2014, 19:37
Temat postu:
Kibel nieśmiertelny Smile Nowoczesne jednostki pójdą szybciej na żyletki niż EN57 Smile
DarekP - 03-06-2014, 22:12
Temat postu:
Ciekawe, co na to nasz czołowy producent?
Sam skład wyprodukował, wymusił na rynku serwisowanie tylko u siebie i dalej dupa, niedobrze Język
Beatrycze - 27-09-2017, 12:59
Temat postu:
Samorządowe koleje wymieniają tabor. Pociągi EN57 odjadą do przeszłości.

Pasażerowie nazywają je „żółtkami” lub „kiblami”. Dziennikarze regularnie wyśmiewają je w swoich materiałach. Mimo tego wiekowe pojazdy EN57 – bo o nich tu mowa – wciąż jeszcze wykorzystywane są przez część samorządowych spółek kolejowych. Jak długo jeszcze oglądać je będzie można w akcji?

Więcej:
http://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/samorzadowe-koleje-wymieniaja-tabor-pociagi-en57-odjada-do-przeszlosci,97993.html
Victoria - 11-11-2017, 11:56
Temat postu:
Coraz mniej pracy dla klasycznych EN57.

Od grudnia pociągi w województwie wielkopolskim nie będą planowo obsługiwane niezmodernizowanymi jednostkami serii EN57. Coraz rzadziej można je spotkać także w innych regionach kraju. Przewozy Regionalne wciąż eksploatują przeszło dwieście tych pojazdów, ale z pewnością liczba czynnych egzemplarzy będzie się z biegiem czasu istotnie zmniejszać.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/coraz-mniej-pracy-dla-klasycznych-en57-84303.html
Ralny - 28-03-2018, 21:19
Temat postu:
Wszystkie twarze EN57 – historia modernizacji

EN57 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich pociągów. Produkowany był w zakładach Pafawag we Wrocławiu w latach 1962–1993. Powstało ponad 1400 składów. Od kilku lat pojazdy te przechodzą gruntowne modernizacje, czasami bardzo głębokie.

Początki modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 sięgają początków XXI wieku. Jednym z pierwszych zmodernizowanych był egzemplarz EN57-1400, który przeszedł w połowie 2002 roku naprawę główną (dziś przegląd piątego poziomu utrzymania P5). Początkowo zakres modernizacji ograniczał się do wymiany siedzeń, laminatów, wykładzin podłogowych, okien oraz montażu elektronicznych wyświetlaczy w miejsce tradycyjnych filmów. Dopiero w kolejnych latach zakres modernizacji zaczął się znacząco pogłębiać.

Czytaj więcej:
http://zbiorowy.info/2018/03/wszystkie-twarze-en57-historia-modernizacji/
Victoria - 10-05-2018, 19:29
Temat postu:
Najstarszy ezt Kolei Mazowieckich kończy 55 lat.

Koleje Mazowieckie świętują urodziny najstarszego czynnego elektrycznego zespołu trakcyjnego w Polsce. Jest nim EN57 o numerze 038. „Babcia” - jak mówią o niej kolejarze - swoją kolejową karierę rozpoczęła 9 maja 1963 r. Mimo swego wieku „Babcia” na razie nie wybiera się na emeryturę.

Więcej:
https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/32054/najstarszy-ezt-kolei-mazowieckich-konczy-55-lat.html
Modus90 - 10-05-2018, 21:57
Temat postu:
I tak te EN57 przejeżdżą Elfy, Impulsy, Acatusy, bo to po prostu EN57 - stary, poczciwy, nieśmiertelny Smile
Victoria - 03-08-2018, 22:48
Temat postu:
W końcu 2017 na torach wciąż było 643 EN57 bez większych modernizacji.

Urząd Transportu Kolejowego sprawdził jak kształtuje się wiek i przekrój typów pojazdów kolejowych, które wożą pasażerów po torach w Polsce. Ciekawe informacje dotyczą zwłaszcza coraz większej liczby elektrycznych zespołów trakcyjnych w Polsce. Wciąż bardzo dużo jest EN57 różnych odmian.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/w-koncu-2017-na-torach-wciaz-bylo-643-en57-bez-wiekszych-modernizacji-88120.html
Modus90 - 07-08-2018, 13:50
Temat postu:
EN 57 są po prostu nieśmiertelne, choć fakt niektóre są już tak zmodernizowane, że tylko w nazwie mają EN 57.
EU07-469 - 25-08-2018, 06:18
Temat postu:
To dzięki prostej konstrukcji. Jedyna elektronika w starszych jednostkach (a także w SPOT-ach) to wyświetlacz czołowy. Można było spróbować lepiej wygłuszyć wnętrze, żeby nie było tak mocno słychać przekładni (ale to bolączka także AL-ów). Do naprawy często wystarczyło kilka podstawowych narzędzi, a w razie jakiegoś mocniejszego kłopotu jechało się na dwóch silnikach. Kible przeżyją jeszcze niejedną jednostkę.
sympatyk - 12-10-2018, 19:00
Temat postu:
022! Zgłoś(my) się.

Jest ostatnio tendencja tworzenia rzeczy „kultowych”. Czyli uznanych za legendarne. Są takie festiwale filmowe, jest też tak traktowana spora grupa piosenek. Podobno, niektóre marki odzieży zaczynają aspirować do tego miana. A i napoje. I samochody. U nas też się takie zjawisko pojawiło. Chodzi o ponad pięćdziesięcioletni pociąg, który nie wyróżniał się niczym szczególnym na tle swoich braci. A jednak zyskał olbrzymią popularność i mir. Teraz ponoć grozi mu unicestwienie. Chcemy wraz z Wami tego uniknąć.

Więcej:
http://silesiainfotransport.pl/blog/2018/10/04/022-zglosmy-sie/
Pirat - 02-02-2019, 22:27
Temat postu:
57 lat temu pierwszy skład EN57 rozpoczął pracę na kolei. Do dziś takie pociągi wożą pasażerów

Elektryczne Zespoły Trakcyjne EN57 są dobrze znane wszystkim, którzy jeżdżą po Polsce pociągami. Pierwszy skład oznaczony numerem 001 rozpoczął służbę 2 II 1962 roku.

Prace nad nowym elektrycznym zespołem trakcyjnym prowadziło w latach 1959 - 1961 Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego z Poznania, a produkcję rozpoczęto w 1961 we wrocławskich zakładach Pafawag. EN57 bez większych modernizacji były produkowane do 1993 roku, a to oznacza, że był to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Łącznie wyprodukowano 1452 składy, a zdecydowana większość z nich trafiła na polskie tory - zaledwie 40 wyeksportowano do byłej Jugosławii.

Czytaj więcej na epoznan.pl
sympatyk - 15-05-2019, 14:46
Temat postu:
Pierwsze 100.

Seria jednostek elektrycznych EN57 zaczęła gościć na polskich torach w siedemnaście lat po wojnie w 1962 roku. Pierwsze dostawy obejmowały także nasz region, które jako pierwsze trafiły na tory dzisiejszego województwa śląskiego.

Więcej:

http://silesiainfotransport.pl/?p=38521
Beatrycze - 07-05-2020, 14:56
Temat postu:
EN57 czyli pociąg stylowy.

Przewozy Regionalne a konkretnie służby prasowo-marketingowe dalej w formie. Na facebookowym profilu przewoźnika pojawiła się właśnie ankieta, w której można głosować na pociąg "który skład serca". Do wyboru jest EN57 i Impuls. O ile ten drugi nazwany nowoczesnym nie budzi żadnych wątpliwości o tyle już nazywanie kibla pociągiem stylowym to trochę nieporozumienie.

Więcej:
http://inforail.pl/en57-czyli-pociag-stylowy_more_123802.html
Krog - 08-05-2020, 07:14
Temat postu:
Ja bym nazwał EN57 "syf prezesa".
Victoria - 18-10-2020, 14:44
Temat postu:
Legenda na polskich torach, czyli garść informacji o ezt EN57

Koleje Mazowieckie rozpoczęły cykl artykułów i filmów z serii pt. "Za pulpitem maszynisty - poznaj tabor Kolei Mazowieckich". Już pierwszy odcinek jest bardzo ciekawy, bo dotyczy EN57 - pojazdów, które sam przewoźnik nazywa legendą.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/legenda-na-polskich-torach-czyli-garsc-informacji-o-ezt-en57-99088.html


Pirat - 22-10-2020, 17:54
Temat postu:

Ralny - 28-04-2021, 18:07
Temat postu:
Ile jest niezmodernizowanych EN57 i kiedy zostaną wycofane z użytkowania?

Posłanka Paulina Matysiak skierowała interpelację do ministra infrastruktury w sprawie daty wycofania elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57. Z odpowiedzi Andrzej Bittela, wiceministra infrastruktury dowiadujemy się, że obecnie w posiadaniu przewoźników znajduje się ponad 150 niezmodernizowanych składów a orientacyjna, graniczną datę eksploatowania pojazdów serii EN57 jest na rok 2042.

Czytaj więcej:
https://kolejowyportal.pl/ile-jest-niezmodernizowanych-en57-i-kiedy-zostana-wycofane-z-uzytkowania/
Beatrycze - 28-07-2021, 11:22
Temat postu:
EN71-052 w historycznym malowaniu wyruszył na szlaki

SKM Trójmiasto z okazji swojego 20-lecia pomalowało EN71 o numerach 052 w dawne, historyczne barwy, które delikatnie się różnią od tego znanego nam z lat 70.

Więcej:
https://www.nakolei.pl/en71-052-w-historycznym-malowaniu-wyruszyl-na-szlaki-wideo/


Pirat - 12-04-2022, 06:47
Temat postu:
EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Album „Kult Jednostki” to dzieło monumentalne – ponad 500 stron o historycznym, technicznym, a przede wszystkim społecznym i socjologicznym fenomenie, którym było i wciąż jest powstanie, eksploatacja, modernizacje i subkulturowa wręcz popularność elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57. Wbrew pozorom jednak, pociąg ten wcale nie jest prawdziwym bohaterem tej publikacji.

Czytaj więcej na rynek-kolejowy.pl
Arek - 08-05-2023, 22:28
Temat postu:
Najstarszy EN57 Kolei Mazowieckich kończy 60 lat.

https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/najstarszy-en57-kolei-mazowieckich-konczy-60-lat-113211.html


Pirat - 15-05-2023, 22:09
Temat postu:
57 ciekawostek o EN57.


Ralny - 22-12-2023, 10:12
Temat postu:
(Nie)bezpieczne jednostki EN57. Kiedy Polregio wymieni tabor?

Zderzenie pociągów na stacji Gdynia Główna, które miało miejsce na początku października pokazuje jak, w przypadku takich poważnych zdarzeń wygląda strefa zgniotu w klasycznych jednostkach serii EN57, a jak w dużo młodszym pojeździe spalinowym.

Czytaj więcej:
https://kolejowyportal.pl/niebezpieczne-jednostki-en57-kiedy-polregio-wymieni-tabor/

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group