INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. lubuskie - Linia Żagań - Lubsko

Exsimus - 07-07-2010, 12:55
Temat postu: Linia Żagań - Lubsko
Tak mnie zastanawia gdyby województwo lubuskie miało więcej szynobusów mogło by reaktywować ruch pociągów do Lubuska według PLK na rok 2011 prędkość na tym szlaku ma wynieść 80 km/h więc nie widzę przeszkód dla normalnego ruchu pociągów na tejże linii inna sprawa, że nie wiem jakie są na niej ( mogą być ) potoki podróżnych.
Emillex - 07-07-2010, 13:15
Temat postu:
Cóż, stacja Lubsko to obraz nędzy i rozpaczy. Napewno jest ona czynnikiem który odstraszapotencjalnego pasażera. Generalnie jednak stacja leży niemalże w centrum, jednak kto bym jeździł do Żagania, zwłaszcza że na tym szlaku jest tylko kilka przystanków. Stacja w Żaganiu jest bardziej na przedmieściach niż w centrum. Bardziej by to wszystko miało sens, gdyby pociąg jeździł do Zielonej Góry, tyle że traciłoby się czas na zmianę czoła w Bieniowie. Wiem że starostwo w Lubsku miało plany co do "Berlinki". Zakłądał on nawet odbudowę linii do Gubina. Słóżyło by to jednak celom turystycznym, gdyż miały tam kursować pociągi retro.
Szczerze mówiąc nie wiem czy miałoby to na dzień dzisiejszy sens. Cóż, prawda że do Żagania jeżdżą 3 czy 4 pary autobusów, ale póki co, kolej raczej szans tam nie bedzie miała, bo powtarzam, kto miałby powód by jeździć do Żagania, zwłaszcza że po drodze jest tylko 5 przystanków.
Bonifas - 07-07-2010, 13:19
Temat postu:
przy dobrych obiegach dało by się to opędzić z Niegosławicami jednym SZT, można by się też pokusić o jedną parę relacji Lubsko - Zielona Góra - Lubsko. Sama reaktywacja uchroniła by tę stację przed dalszym zniszczeniem. Trzeba by trochę odmalować dworzec i odpicować przydworcowy peron. Co do dalszych peronów 2,3 to lepiej żeby je rozebrać bo z nich już się raczej nic nie zrobi wyglądają mniej więcej jak Lubawka made in PKP 2010 Neutral .
Emillex - 07-07-2010, 16:35
Temat postu:
Bonifas, tylko że Lubsko-Zielona Góra-Lubsko byłoby połączeniem w zasadzie bezsensownym, gdyż z Lubska do Bieniowa jedzie się na południowy wschód, i potem po zmianie czoła trzeba by robić dodatkowe kilometry by znaleźć się na wysokości Lubska. Ten kto spojży na mapę linii kolejowych to zrozumie. Napewno PKS jeździłby szybciej w tym przypadku. Co do odresaurowania dworca w Lubsku to nie licz że PKP coś tam ruszy. Może gdyby urząd miasta lub starostwo by przejeło budynek razem z gruntem to może byłby plan zagospodarowania tegoż miejsca. Niestety, dla PKP nie wie co to znaczy "przejąć", "przekazać nieodpłatnie". Tam sie póki co liczy tylko "sprzedać" i to za grube miliony.
melocot - 07-07-2010, 20:38
Temat postu:
Po pierwsze fakty:
1.Lubsko nie jest siedzibą starostwa ponieważ leży w powiecie żarskim.
Zatem bzdurą jest twierdzenie:
Emillex napisał/a:
starostwo w Lubsku miało plany co do "Berlinki"

2.Gdyby uruchomiono relację Lubsko - Zielona Góra to w Bieniowie nie trzeba zmieniać kierunku jazdy.
Zatem bzdurą jest twierdzenie:
Emilex napisał/a:
traciłoby się czas na zmianę czoła w Bieniowie


Ponadto, wysuwanie koronnego argumentu w postaci małej ilości przystanków jako czynnika nie sprzyjającego reaktywacji uważam za ... kuriozalny, wręcz groteskowy. Niezwykle prawdopodobne jest, że z Lubska do Żagania frekwencja przypominałaby tą z "ogryzka" Żagań - Niegosławice. Bardziej godnym uwagi, wydaje się analiza przyszłych potoków w rel. Lubsko - Zielona Góra (w zasadzie brakuje tylko taboru do obsługi, zaś istnienie i estetyka dworca nie ma żadnego znaczenia przy reaktywacji). Natomiast największego potoku spodziewałbym się w rel. Lubsko - Żary ale póki co wykonanie tego ze względów technicznych nie jest ani proste, ani tanie.
jubikej - 07-07-2010, 21:03
Temat postu:
wiekszy sens byloby gdyby pociagi jezdzily w relacji Lubsko-Jasień-(Sieniawa)-Żary-Żagań-(Szprotawa)
tylko nie wiem jak wyglada - czy istnieje linia z Jasienia do Sieniawy
nortonex - 07-07-2010, 21:52
Temat postu:
@jubikej niestety linia z Jasienia, przez Lipsk Żarski, do Sieniawy Żarskiej została już fizycznie zlikwidowana. Odbyło się to bezmyślnie, no ale już tego nie odkręcimy. Z Berlinki, a w zasadzie z Lubska, do Żar trzeba więc jechać przez Bieniów.
Sama propozycja reaktywacji połączeń jest jak najbardziej słuszna, aczkolwiek zastanawiam się, dokąd można by puścić szynobus z Lubska. Linia Zielona Góra - Lubsko wydaje się być ciekawym rozwiązaniem, aczkolwiek niekonkurencyjnym w stosunku do PKS-ów. Lubsko - Niegosławice raczej nie miałoby najmniejszego sensu (dwa ogryzki). Może gdyby wyremontowano odcinek Niegosławice - Głogów, to miałoby to jakiś sens.
Nad kursami trzeba się więc głębiej zastanowić...
Bonifas - 25-07-2010, 08:06
Temat postu:
Cytat:
Linia Zielona Góra - Lubsko wydaje się być ciekawym rozwiązaniem, aczkolwiek niekonkurencyjnym w stosunku do PKS-ów.


Wszystko zależy od cen biletów i promocji. Gdyby z marszu wprowadzić tam połączenie w dobrej cenie i wśród mieszkańców Lubaska przeprowadzić kampanię informacyjną to pociąg stałby się atrakcyjny. Gro ludzi z ciekawości i wygody lub porostu dlatego żeby pojeździć pociągiem by się na niego przerzuciła.

To samo można było mówić o połączeniach z Lwówka Śl. do Bolesławca. Pociąg w porównaniu do PKS jechał trzy razy dłużej ale ludzie nim jeździli, do czasu przejęcia połączenia przez KD które rozwaliły rozkład jazdy.
pp - 30-08-2010, 14:19
Temat postu:
Obecnie z Zielonej do Bieniowa szynobus jedzie 52-54 minuty. Do tego 15 minut na Bieniów - Lubsko (17km, wg PLK jest tam 80km/h) i łączny czas z Zielonej (58 km) wyniesie 1h10minut, nieco krócej jak autobusy, nie uwzględniając korków i innych utrudnień na drogach.
Lubsko ma niemal 15 tysięcy mieszkańców, więc jest w stanie (teoretycznie) wygenerować ruch pasażerski na kilka par pociągów. Wszystko zależy jednak od oferty, reklamy i samorządów.
O pociągach z kierunku Wrocek - Legnica można myśleć po remoncie przejścia w Gubinie. Ciekawa mogła by być relacja do Niemiec z Zielonej przez Lubsko - Tuplice - Łęknicę. ale to taka wolna myśl.
jubikej - 30-08-2010, 16:10
Temat postu:
jakby ktos pomyslal To moznaby porobic relacje Legnica-Zagan-Lubsko-Guben oraz Cottbus-Zary-Zagan-Głogów + Zielona Góra -Żary- Węgliniec ładnie to jakoś skomunikowac i moglby fajny rozklad powstac Smile
Damian Łódź - 30-08-2010, 17:41
Temat postu:
jubikej, z Lubska do Guben po czym? po trawie? Smile
jubikej - 30-08-2010, 17:51
Temat postu:
wszystko juz zaorali tam dookola??
Damian Łódź - 30-08-2010, 17:56
Temat postu:
jubikej, coś mi się zdaję że tak, jestem pewien na 99%. Trzeba podpytac forumowiczów stamtad
jubikej - 30-08-2010, 17:58
Temat postu:
wydawalo mi sie ze jakies brutta tam jezdzily do granicy chyba :/
wojcio - 30-08-2010, 18:18
Temat postu:
Spójrzmy realnie - infra się sypie. Trzeba utrzymać to co jest - a łatwo nie będzie. Spójrzcie na Kudowę, teraz jeszcze Lubin. Jak nie stanie się cud (jakis kryzys naftowy na przykład) to ziszczą sie niedługo proroctwa P. Szafrańskiego....
A wy marzycie o Lubsku ?
pp - 31-08-2010, 19:56
Temat postu:
wojcio, 80km/h, a ty piszesz że taka reaktywacja to marzenia? Zamiast muchowozów z Niegosławic spokojnie mozna tu coś mniejszego puścić za zaoszczędzone pieniądze. I będzie toto jechało krócej niż autobusy. Ma sens?
A jak by patrzeć z głową do przodu, to można by tędy kiedyś pojechać w relacji Zielona - Guben, jako uzupełnienie planowanej reaktywacji do Guben przez Czerwieńsk.
jubikej - 01-09-2010, 08:02
Temat postu:
to w koncu da sie do Guben z Lubska jechac czy zaorane??
pp - 01-09-2010, 12:37
Temat postu:
Z moich informacji wynika że częściowo rozebrane w ramach lokalnej inicjatywy.Nie wiem jak dużo i gdzie, bo tam nie byłem. Czytałem kiedyś w ŚK że na całym odcinku od Żagania do Gubinka przed zamknięciem było 80km/h, linia po remoncie (?).

Cała linia:
http://www.jelenia.rail.pl/Linie_kolejowe/275/275-2.pdf

Tutaj jest coś ciekawego na temat planów PLK-i:
http://www.team-red.net/fileadmin/teamred/documents_and_media/docs/MORO/FG3_PKP-PLK_PL.pdf
nortonex - 01-09-2010, 14:15
Temat postu:
Jak fragmentami wygląda linia, można zobaczyć np. tu:
http://8dmqzlizgaba.az.pl/Foto/koniec/DSCN0931.jpg
http://8dmqzlizgaba.az.pl/Foto/koniec/DSCN0932.jpg
http://kolej.one.pl/foto/74/1182437457-320.jpg
http://kolej.one.pl/foto/7/1218111976-320.jpg

Czyli generalnie zwinięte jest sporo Sad
pp - 18-01-2011, 13:15
Temat postu:
Jeszcze przed wyborami napisałem do UMu w Lubsku w sprawie reaktywacji (Zielona)-Bieniów - Lubsko. Odpowiedzi nie dostałem żadnej. Może jako nie nieszkańca mnie olali? Próbujcie wy. Może się uda? Piszcie ludzie, piszcie.
konik23 - 17-02-2013, 22:49
Temat postu:
zgodnie z założeniami PKP PLK Żagań - Lubsko ma iść do likwidacji od grudnia 2013
sympatyk - 18-02-2013, 21:08
Temat postu:
Jest petycja w obronie "Berlinki".

Pojawiły się kolejne protesty po publikacji listy 2 tys. km linii kolejowych, na których PKP PLK wyłączy prowadzenie ruchu. Tym razem apel dotyczy linii nr 275 "Berlinki" na odcinku Żagań-Bieniów, Bieniów-Lubsko.

Apel opublikowała Fundacja Kolejowa Stacja Lubsko/Sommerfeld. - W całej Polsce ma być, kolejny już raz, wykonana „rzeź linii kolejowych” oraz dalszego wyłączania linii z eksploatacji, z czym mamy do czynienia od początku transformacji ustrojowej i co do dziś nie uzdrowiło w żadnym razie kolei. Dziś ta „rzeź” nazywana jest optymalizacją i ma dać oszczędności... Skutek będzie odwrotny, mniej zamówień na pociągi (towarowe, pasażerskie, mniej klientów i pasażerów). Obecnie sieć czynnych linii kolejowych w Polsce wynosi ponad 19 tys. km a od grudnia 2013 r. skróci się o kolejne 2 tys. km. - czytamy w apelu.
Chodzi oczywiście o listę listę linii kolejowych, które mają być wyłączone z eksploatacji przez PKP PLK w grudniu 2013 r, którą opublikował "Rynek Kolejowy". Na liście tej figuruje m.in. odcinek słynnej Berlinki: Żagań-Bieniów, Bieniów-Lubsko na linii nr 275 do wyłączenia i zamknięcia. - Wiemy, że opinia Marszałka Lubuskiego z wiosny 2013 r. jest negatywna odnośnie tej linii (m.in. ze względu na projektowaną budowę kompleksu kopalni węgla brunatnego i elektrowni w ok. Gubina-Brodów), jednakże potrzeba Państwa wsparcia. Bez obrony tej linii, bez mieszkańców, głosu instytucji, samorządów, przedsiębiorców nie uda się jej obronić - piszą autorzy apelu.

"Berlinka" już przed wojną była to szybką, dwutorową magistralą kolejową dostosowaną do prędkości 160 km/h. Jest także jedną z najstarszych linii kolejowych (na odcinku Lubsko-Jasień) w Polsce a także ma bardzo dobre parametry prędkości już teraz, bo w granicach 70-90 km/h, co na lokalne trasy jest bardzo dobrą prędkością (dla porównania na „Odrzance” prędkość w wielu miejscach wynosi dziś 30-40 km/h). Bez tej linii kolejowej Lubsko bezpowrotnie utraci „kolej” bo to już ostatnia czynna linia w mieście (kiedyś duży węzeł kolejowy) a dziś aby zainwestować, rozwijać się potrzeba kolei oraz bocznic. Drugie co do wielkości i liczby mieszkańców miasto w Powiecie Żarskim nie może zostać bez kolei!
Oczywiście w dokumentach PKP PLK SA jest mowa, że linia po zamknięciu nie będzie fizycznie rozbierana. Zamknięta, nie używana, nie patrolowana i nie pilnowana oraz bez jakiś prac na szlaku zarośnie a w dodatku, co bardziej prawdopodobne, stanie się z nią to, co na odcinku Lubsko-Gubinek, gdzie linia również została pozostawiona sama sobie i zaopiekowali się nią złomiarze, którzy rozebrali linie i dziś nie ma już po czym jechać, choć linia nadal figuruje na mapach PKP PLK SA i jest na ich stanie! Wszyscy, którzy współpracują z koleją wiedzą także, że linie łatwo zamknąć ale bardzo ciężko ją przywrócić do życia i z nieczynnej zrobić czynną. Nie wiadomo też nic, do kogo będzie należała jeśli będzie linią niechcianą przez PLK SA (a Marszałek jej nie przejmie czy inny szczebel samorządu, bo nie ma pieniędzy z budżetu państwa na jej utrzymanie)? Pytań mnoży się mnóstwo. Poza tym nie było żadnych spotkań i konsultacji społecznych w tej sprawie z mieszkańcami czy samorządami. Stąd apel do Państwa: informujcie o zamiarze zamknięcia tej linii, piszcie protesty do Marszałka oraz przyłączcie się Państwo do naszych działań, których celem jest niedopuszczenie do zamknięcia linii nr 275 od Żagania do Lubska! Razem możemy ją ocalić od zamknięcia! - apeluje fundacja

http://www.rynek-kolejowy.pl/39763/_Jest_petycja_wobronie_Berlinki_.htm
konik23 - 20-02-2013, 09:43
Temat postu:
po zamknieciu żagań - lubsko pewnie szlag trafi stację w bieniowe, PLK zostawi ją na pastwę losu miejscowej ludności, która w poszukiwaniu złomu dokończy zniszczenia i tak na odcinku żary - ZG jedyną mijanką pozostanie nowogród bobrz.
sympatyk - 04-03-2013, 14:53
Temat postu:
Chcą utrzymania ruchu pociągów na Berlince.

Po 167 latach Berlinka nie może, ot tak sobie pójść do piachu – oświadcza Fundacja Kolejowa "Stacja Lubsko/Sommerfeld", która stanowczo protestuje przeciwko planom wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej nr 275 na odcinku Żagań-Bieniów-Lubsko.

Organizacja zaapelowała do Remigiusza Paszkiewicza, prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych o nie zamykanie tej linii i tego odcinka.

Ostatnia linia.
Społecznicy zaznaczają, że od 1989 r. zamknięto już m.in. linie: Lubsko-Tuplice (dziś rozebrana) oraz Lubsko-Krosno Odrzańskie (również rozebrana). Także linia 275 od Lubska w stronę Gubinka i Niemiec na wskutek pozostawienia linii bez nadzoru, została rozebrana przez złomiarzy a później przebite zostały wały kolejowe pod obwodnice Lubska i dziś ta linia od Lubska w stronę Niemiec jest nieprzejezdna.

Jest to więc ostatnia linia kolejowa jaka ostała się w Lubsku i Jasieniu, i jest fragmentem jednego z najstarszych szlaków kolejowych w Polsce (tzw. Berlinki czyli Dolnośląsko-Marchijskiej Kolei łączącej Berlin z Wrocławiem, i tzw. skrótowej Berlinki od Jasienia przez Bieniów, Żagań do Miłkowic - najszybszego i najkrótszego szlaku kolejowego- przed wojną dostosowanego do 160 km/h, pierwszego "high speeda" w dzisiejszych granicach Polski). Ten odcinek i stacja w Lubsku jest kultową stacją na dawnej Berlince, to tu właśnie jeździł i zatrzymywał się (w Lubsku) interkontynentalny pociąg rel. Berlin-Konstantynopol-Berlin (substytut Orient Expressu) czy jeden z najszybszych pociągów świata w latach 30 XX wieku, "Der Fliegende Schlesier" czyli Latający Ślązak.

„Zamkniecie tak historycznej linii to nie tylko zagłada dla tej linii ale i marginalizacja miast i gmin: Lubska, Jasienia i Żagania oraz Gminy (wiejskiej) Żary - sołectwa Bieniów. Na pewno nie przyczyni się to ani do rozwoju społeczno-gospodarczego tamtego terenu ani do czegokolwiek pożytecznego, gdzie kiedyś gęstość linii kolejowych była ogromna a dziś pozostały ogryzki tras” – czytamy w liście do prezesa PKP PLK.

Wspólny front.
W związku z tym Stowarzyszenie organizuje koalicję na rzecz Berlinki, która ma stanowić platformę współpracy gmin, miast, powiatów i innych podmiotów od Wrocławia po Berlin. Celem ma być rewitalizacja i odbudowa słynnej „Berlinki” oraz powołanie Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej lub/i Europejskiego Zgrupowania Interesów Gospodarczych instytucji leżących na szlaku „Berlinki” . Wzorem do naśladowania jest Ostbahn ,czyli Kolei Wschodnia ciągnąca się od Berlina przez Frankfurt n. Odrą – Kostrzyn - Gorzów Wlkp. – Piłę a plany przewidują wciągnięcie do projektu Trójmiasta.

Fundacja Kolejowa chce zjednoczyć podmioty zainteresowane rozwojem regionu w oparciu o „Berlinkę” w ramach dwóch korytarzy transportowych, które obejmują:

linię Berlin-Wrocław na szlaku: (Brema-Hamburg-)Berlin-Furstenwalde- Frankfurt/O.-Guben-Gubinek-Lubsko-Jasień-(Żary)-Bieniów-Żagań- Miłkowice-Legnica-Wrocław i dalej na Śląsk;
linię umownie nazwaną Berlin-Sudety na szlaku: Berlin-Furstenwalde- Frankfurt/O.-Guben-Gubinek-Lubsko-Jasień-Żary-Jankowa Żagańska- Węgliniec-Lubań Śląski-Jelenia Góra-Karpacz/Szklarska Poręba i być może wciągnięcie do projektu strony czeskiej.

Okno na świat.
W oparciu o rozwój Berlinki (starej linii oraz tzw. skrótowki) ma się polepszyć dostępność transportowa miejscowości, rozwój kolei, mobilność mieszkańców, rozwój gmin/powiatów położonych wzdłuż Berlinki i korytarzy transportowych oraz rozwój turystyki, napływ inwestycji oraz kooperacji między stronami a także wzrost inicjatyw społecznych oraz rozwój obszarów położonych przy tych korytarzach transportowych.

„Kolej to okno na świat i magnes dla biznesu. Stąd nasze działania będą prowadzić do ożywienia Berlinki oraz zabiegów aby wpisano tę linię do Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Nie można marginalizować mniejszych miejscowości i żeby rozwijały się ich kosztem większe ośrodki. Podatki płacą wszyscy, więc domagamy się rozwoju dla mniejszych miejscowości i wyrównywania szans komunikacyjnych, inwestycji oraz rozwoju a nie stagnacji i wyludniania się z powodu kiepskiej komunikacji oraz braku perspektyw.

Rozwiązujmy problemy tam, gdzie tereny naprawdę biedne i komunikacyjnie zaniedbane oraz brak jest perspektyw. Lubuskie powinno się rozwijać równomiernie i w sposób zrównoważony, dotyczy to także transportu, w tym kolejowego. Kolej to nie luksus a potrzeba i normalna rzecz w europejskim kraju w XXI wieku.

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/12905/Chca-utrzymania-ruchu-pociagow-na-Berlince.html
konik23 - 08-04-2013, 21:19
Temat postu:
A co z wiaduktem nad ulicą żarską w Żaganiu? Idzie do roboty czy na stałe znika z mapy pkp?
kysiek2 - 10-04-2013, 13:20
Temat postu:
Nic się nie dzieje i pewnie nawet nie mają planów na jego remont dlatego chcą zawiesić kursowanie pociągów na tym odcinku Crying or Very sad .
Leniwiec - 10-04-2013, 13:39
Temat postu:
Czyli co, linia do zamknięcia?
ty2 - 10-04-2013, 14:11
Temat postu:
Ostatnio u nas nic się nie remontuje tylko najlepiej zamknąć linie kolejowe sądzę że za niedługo nasze kochane państwo się obudzi z rękom w n.....
konik23 - 10-04-2013, 14:13
Temat postu:
pytałem czy mają w planie remont bo na to jest kasa z ubezpieczenia OC sprawcy kolizji. W zeszłym roku wiadukt był w planie do remontu (wiem ze źródeł plk) ale nie mam informacji dlaczego remont się opóźnia...
Leniwiec - 10-04-2013, 14:31
Temat postu:
konik23, PLK wyda tą kasę na inne rzeczy, jak w Knurowie zapadła się ziemia uszkadzając linię kolejową to pieniądze z kopalni dostali ale nic nie ruszyli.
kraina_solvati - 10-04-2013, 16:38
Temat postu:
LUBSKO! Wnoszę do Moderatora o korektę tematu (Linia Żagań - Lubusko na LUBSKO) i usunięcie wpisu.
Dziękuję.
sympatyk - 10-08-2013, 23:11
Temat postu:
kraina_solvati, Ja także apeluję do moderatora o sprostowanie, a przy okazji artykuł "z okazji" Smile

Jubileusz 167-lecia Berlinki.

Fundacja Kolejowa Stacja Lubsko/Sommerfeld zaprasza wszystkich miłośników kolei oraz mieszkańców woj. lubuskiego i dolnośląskiego na imprezę związaną z Jubileuszem 167-lecia Berlinki, dawnej magistrali kolejowej Berlin-Wrocław Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej. Z tej okazji zostanie zorganizowany pociąg specjalny rel. Lubsko-Wrocław Główny - Lubsko.
Pociąg odjedzie ze stacji Lubsko 28 września w godzinach wczesnoporannych. Dokładny rozkład oraz informacje i możliwość rezerwacji/zakupu biletów pojawią się na stronie stacjalubsko.pl oraz na profilu na Facebooku.
Impreza będzie doskonałą okazją do zaliczenia całej obecnie istniejącej linii Berlinki (starej i tzw. skrótowej trasy), zaliczenia linii-łącznicy nr 389 Żagań-Jankowa Żagańska po której nie jest prowadzony ruch pasażerski. Będzie to także pierwsze bezpośrednie połączenie Lubska z Wrocławiem od 1990 r. oraz pierwszy pociąg równocześnie rozpoczynający i kończący bieg w Lubsku od 1995 r. Pociąg zestawiony będzie z lokomotywy spalinowej SM42/ST43/ST44 lub SU45 (w zależności od ilości uczestników) oraz 3-4 wagonów pasażerskich 2 klasy.
Pamiątką z imprezy będą specjalnie wydane bilety kartonikowe oraz specjalna koszulka. W programie imprezy również wiele innych atrakcji. Na imprezę zapraszają: Fundacja kolejowa "Stacja Lubsko/Sommerfeld" oraz Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Jaworzyny Ślaskiej.

http://www.rynek-kolejowy.pl/47145/jubileusz_167_lecia_berlinki.html
Jerry - 16-12-2013, 13:01
Temat postu:
Wraz z wejściem w życie, 15 grudnia nowego rozkładu jazdy pociągów na sieci PKP PLK, nastąpiła tzw. optymalizacja, czyli wyłączenie linii kolejowych z sieci zarzadzanej przez PLK. Mieszkańcy i sympatycy kolei z województwa lubuskiego „pogrążyli się w smutku” po zamknięciu odcinka Żagań – Bieniów – Lubsko.

W wyniku działań optymalizacyjnych zarządcy polska sieć kolejowa skurczy się o 800. km szlaków kolejowych. Społecznicy ze z Fundacji „Stacja Lubsko” uważają, że pozostawiona sama sobie infrastruktura zostanie rozebrana przez "złomiarzy".

Naczynia połączone
Przypominają też, że w okresie 1989-2012 r. zamknięto ok. 6-7 tys. km szlaków kolejowych i każde zamknięcie argumentowano poprawą kondycji PKP PLK lub większym finansowaniem kolei oraz polepszeniem jakości infrastruktury.

- Jak dotąd przewozy z każdym rokiem pasażerskie się kurczą, co raz mniej osób korzysta z kolei, gdyż kurczy się jej oferta. Kolej to system naczyń połączonych. Im więcej likwidacji linii kolejowych i połączeń pasażerskich, tym mniej osób jeździ koleją i mniej przewozów towarów – argumentuje fundacja. Według niej nie bierze się w ogóle pod uwagę skutków społecznych a „przecież kolej spełnia bardzo ważną rolę społeczną a przewozy pasażerskie (kolej lokalna/regionalna) zawsze będą deficytowe, bo tak jest w każdym państwie”.

Sprzeciw społeczny
Przedstawiciele „Stacji Lubsko” przypominają, że przeciw wyłączeniu naszej linii są: marszałek Lubuski, wszystkie gminy leżące przy szlaku: Lubsko, Jasień, gmina Żary i miasto Żagań a zastrzeżenia ma starosta żarski. Dodatkowo protestują: Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Ogólnopolska Kampania "Tiry na tory" oraz PGE Gubin (przyszły inwestor kompleksu energetyczno-wydobywczego).

Przeciw wyłączeniu szlaku Żagań – Bieniów – Lubsko zebrano pod petycją online oraz na ulicach miasta Lubska 1712 podpisów. Pisma oraz petycje przeciw wyłączeniu wysłano do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej, prezesa PKP PLK, Remigiusza Paszkiewicza.

- Choć bitwa może być przegrana, to walka o nasza linię trwa i trwać będzie! To nie koniec. Już w 2014 r. będziemy organizatorami kolejnej imprezy w 168-lecie Berlinki (o ile będzie przejezdność szlaku kolejowego i nie rozbiorą go "złomiarze") – zapowiada Fundacja „Stacja Lubsko”.

W związku z wyłączeniem odcinka Żagań – Bieniów – Lubsko mieszkańcy i sympatycy kolei z województwa lubuskiego stworzyli swoisty nekrolog.

Przypomnijmy. Po wielu konsultacjach ze stroną społeczną PLK zdecydowały o czasowym wyłączeniu z eksploatacji - począwszy od 15 grudnia 2013 r. - 800 kilometrów odcinków linii kolejowych.

Optymalizacja wynika z trudnej sytuacji finansowej, w której nie stać PLK na utrzymanie w takim samym stopniu wszystkich odcinków linii kolejowych, szczególnie tych, z których pociągi korzystają sporadycznie. Aktualnie 90 proc. ruchu kolejowego w Polsce odbywa się po ok. 12 tysiącach km linii kolejowych z ok. 19,2 tysięcy km zarządzanych przez PLK.

Redukcja sieci ma przynieść spółce kilkadziesiąt milionów złotych oszczędności rocznie i w ten sposób pozwoli wygenerować dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników. Dzięki temu przychody z udostępniania torów będzie można w pełni wykorzystać na utrzymanie funkcjonujących linii w jak najlepszym stanie technicznym.

Zarząd PLK nie wyklucza możliwości dalszego wyłączania z eksploatacji najmniej wykorzystywanych przez przewoźników linii kolejowych. Zapewnia jednocześnie, że zarządca narodowej sieci kolejowej w Polsce robi wszystko, aby nie było to konieczne.

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/17456/Sympatycy-kolei-ubolewaja-z-powodu-Berlinki.html
konik23 - 17-12-2013, 22:51
Temat postu:
To jak teraz Horex dowiezie paliwa do Lubska?
melocot - 18-12-2013, 17:19
Temat postu:
Zdemontowano przęsło nad DK12 w Żaganiu. Mamy kolejną "dziurę" w torach; podobną do tych w Lubsku i Jasieniu.
konik23 - 18-12-2013, 19:36
Temat postu:
plk rozstrzygneły przetarg na naprawę tego wiaduktu, może przystąpili do remontu...??
rail_user - 18-12-2013, 19:39
Temat postu:
Może dla naprawy ?Rozumiem , że to ten wiadukt "trącony" przez ciężarówkę ? Bo jak nie dla naprawy to można powiadomić ubezpieczyciela co wyłożył kasę z polisy na ten cel.
Sunseed - 21-12-2013, 01:06
Temat postu:
Tak, to jest naprawa. Były drobne problemy związane z tym w jaki sposób ma zostać przeprowadzony remont ale już załatwione. Smile
melocot - 22-12-2013, 17:26
Temat postu:
@Sunseed
To bardzo dobra wiadomość!
Po zakończeniu remontu puszczamy szynobus: Świętoszów - Żagań Koszary* przyj. godz. 6:45


*przyszły przystanek tuż za wiaduktem Wink
konik23 - 22-12-2013, 19:22
Temat postu:
szlak Żagań - Świętoszów jest nieprzejezdny. Za Żaganiem prawie wszystkie szyny w lesie skradzione już od ponad 3 lat.
A tak na marginesie to dokąd przewieziono te przęsła wiaduktu znad DK 12?? Po naprawie na miejsce wróci tylko jedno przęsło to nad którym jest tor czy oba?
melocot - 22-12-2013, 19:32
Temat postu:
Dla wszystkich pracowników i żołnierzy korkujących drogę DK12 od 6:30 do 6:50 przy wylocie z Żagania położyłbym te brakujące tory Zg Problemem formalnym, być może nie do pokonania, byłby fakt, że takie połączenie byłoby międzywojewódzkie Śmiech
Sunseed - 22-12-2013, 22:16
Temat postu:
Dobre połączenie hehe Smile Swoją drogą, jednostka ma bardzo ładną bocznicę.

Żarsko-żagańskie chłopaki, może byście się zmotywowali i zrobili coś dla kolei w naszych miastach! Smile
konik23 - 26-02-2014, 00:09
Temat postu:
Rozpoczęły się prace przy wiadukcie nad DK 12
kysiek2 - 26-02-2014, 13:15
Temat postu:
A co konkretnie się dzieje??
konik23 - 27-02-2014, 19:15
Temat postu:
zdjęcia z wiaduktu
Sunseed - 02-03-2014, 11:34
Temat postu:
Najwyższa pora Smile
konik23 - 02-03-2014, 20:49
Temat postu:
Ciekawe w jakim elu ten remont skoro inia wypadła z obiegu w wyniku optymalizacji...??
kysiek2 - 03-03-2014, 09:26
Temat postu:
Była już o tym mowa, że pewnie dostali odszkodowanie od ubezpieczyciela oc sprawcy zdarzenia, więc teraz muszą zostać wykonane te prace pomimo optymalizacji. Z drugiej strony według zapowiedzi optymalizacja miała polegać na tym, że w razie złożenia zamówienia na daną trasę miała być ona udostępniana (dlatego optymalizacja a nie likwidacja), brak wiaduktu, to brak możliwości prowadzenia ruchu. Gdy obiekt będzie wyremontowany trasa stanie się przejezdna i przewoźnicy będą mogli składać zamówienia na tą trasę.
konik23 - 03-03-2014, 19:29
Temat postu:
Zakres remontu przekracza zakres zniszczeń, widać to już po pracach jakie się tam dzieją. Zresztą jak rozmawiałem z gościem z PLK to mówił, że oprócz naprawy powypadkowej wykonają też inne prace, które już dawno mieli w planie....Smile Dobrze, że coś robią to może nie uwalą do końca tego szlaku.
W następnym tygodniu znowu pójdę z aparatem.
kysiek2 - 03-03-2014, 21:44
Temat postu:
Właśnie za jednym zamachem zrobią kilka rzeczy i tak powinno być, myślę, że tego odcinka nie czeka fizyczna likwidacja w pobliżu jest przecież jednostka wojskowa, myślę, że Leopardy będą śmigać koleją a bocznica leży przecież przy tej linii.
Sunseed - 04-03-2014, 18:46
Temat postu:
konik23 napisał/a:
Ciekawe w jakim elu ten remont skoro inia wypadła z obiegu w wyniku optymalizacji...??


1. Ubezpieczenie, które tak czy siak się należało.
2. Zobligowani zostali też przez to że bocznica wojskowa została odcięta od świata
sympatyk - 15-04-2014, 18:00
Temat postu:
E. Polak: będzie reaktywacja ruchu na Berlince.

Berlinka będzie modernizowana – zapowiedziała marszałek województwa lubuskiego, Elżbieta Polak podczas czatu Gazety Lubuskiej. - Jest to inwestycja, którą wpisaliśmy do Regionalnego Programu Operacyjnego. Także na pewno będzie sfinansowana w tej perspektywie – dodała.
Marszałek obiecując, że przeprowadzi modernizację Berlinki zastrzegła zarazem, że uruchomienie regularnych połączeń będzie uzależnione od tego, czy usługa spotka się z zainteresowaniem podróżnych.

Więcej:

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/19125/E-Polak-bedzie-reaktywacja-ruchu-na-Berlince.html
Sunseed - 15-04-2014, 21:32
Temat postu:
Mówiąc o połączeniach miała na myśli więcej kursów na lini Zielona Góra - Żagań! a nie coś większego Smile
kysiek2 - 16-04-2014, 11:50
Temat postu:
Przydałoby się żeby było więcej połączeń z Zielonej Góry do Żagania i dobrze by było, żeby w Żarach były one sensownie skomunikowane z poc. w kierunku Węglińca lub nawet dalej np. Zgorzelca. Teraz rozkład jest słaby i rozkomunikowany ZG - Zgorzelec, przez 2 miesiące nie mając samochodu często korzystałem z komunikacji publicznej i mankamenty utrudniały podróżowanie. 1. Szkoda, że chociaż część kursów do Żagania z Zielonki nie dojeżdża do Szprotawy (frekwencja może i by była, chociaż jest tam teraz skandalicznie niska prędkość przejazdu co może odstraszać potencjalnych podróżnych). Druga sprawa, że trwa likwidacja PKS Nowa Sól co wpłynie na ograniczenie oferty przejazdowej z Zielonej Góry do Szprotawy, to może być dla kolei okazja, żeby przechwycić część podróżnych. Warto rozważyć ten temat. 3. Wracając do rozkomunikowań Zielonej Góry z Węglińcem to boli to, że kolej nie wykorzystuje potencjału po upadku PKS Zgorzelec i nie dąży do zagospodarowania podróżnych ze Zgorzelca do Zielonej Góry dzisiaj oczekiwanie w dni robocze w Żarach 1,5 godziny i Węglińcu ponad godzina to nie jest podróż na miarę XXI wieku. A do szczęści brakuje aby poc. Zielona Góra - Żary 15.45 kursował także w weekendy a poc. z Żar do Węglińca o 16.52 kursował także w dni robocze. I wtedy byłaby dogodna podróż z ZG do Zgorzelca z krótkimi przesiadkami.
sZakOOu - 16-04-2014, 11:58
Temat postu:
Powinno sie wrocic do koncepcji 3-4 par pociagow Zielona Gora - Jelenia Gora, przez Zgorzelec. Innego wyjscia nie ma, bo po niemal calkowitym przejeciu polaczen przez KD na Zary - Wegliniec pociagi sa skomunikowane pod Wegliniec i polaczenia do JG i Wroclawia. A na Zielona Gore nie ma prawie nic.

Ten weekendowy z Zar do Weglinca kolo 17 musi(!) od nowego rozkladu jezdzic codziennie i najlepiej w rozszerzonej relacji do Jeleniej Gory, albo chociaz do Zgorzelca.

(Sorry za brak polfontow, pisze z pracy na niem. klawiaturze.)
kysiek2 - 16-04-2014, 14:01
Temat postu:
Akurat w Węglińcu jest on skomunikowany z poc. do Jeleniej Góry p. Zgorzelec więc tutaj problemu nie ma. Być może, że nawet to ten sam pojazd jedzie dalej tylko zmienia swój numer ale tego nie jestem pewien.
sZakOOu - 16-04-2014, 15:37
Temat postu:
Tak, jest skomunikowany, ale jest to trochę problematyczne bo:
- są tylko 3 minuty na przesiadkę, pociąg przyjeżdża często na styk i potem zaczyna się pogoń na peron po drugiej stronie;
- pociąg ten do Jeleniej zaczyna bieg w Węglińcu, gdy tylko do niego przyjedzie... z Jeleniej Góry; zdarza się że się spóźni, raz musiałem czekać blisko dwie godziny w Węglińcu na bus zastępczy.

Zdecydowanie wygodniejsze było wcześniejsze rozwiązanie, gdy było to bezpośrednie, codzienne połączenie z Żar.
sympatyk - 12-06-2014, 11:16
Temat postu:
ILE RAZY TRZEBA PROSIĆ ADMINISTRACJĘ ŻEBY POPRAWIŁA W TYTULE TEMATU NAZWĘ MIASTA NA LUBSKO?!?!?!?!?!?!? Evil or Very Mad



Brandenburgia będzie lobbować za „Berlinką”.

Będę poruszał sprawę modernizacji linii Berlin – Wrocław na spotkaniu z przedstawicielami polskiego rządu – powiedział wczoraj premier Brandenburgii Dietmar Woidke, który wraz delegacją Landu Brandenburgii rozmawiał o współpracy trans granicznej z marszałek województwa lubuskiego Elżbietą Polak.
Środowe spotkanie z premierem Brandenburgii było okazją do rozmów o polsko-niemieckim projekcie monitorowania chorób nowotworowych, współpracy Uniwersytetu Zielonogórskiego z partnerami niemieckimi przy tworzeniu kierunku lekarskiego, a także o modernizacji linii kolejowej Berlin-Wrocław.
Dla strony niemieckiej bardzo istotny był problem planowanej przez PKP likwidacji połączenia na linii Berlin-Wrocław, tzw. "Berlince".

Więcej:

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/19877/Brandenburgia-bedzie-lobbowac-za-Berlinka.html
konik23 - 21-06-2014, 07:50
Temat postu:
wiadukt nad dk 12 naprawiony a pociągi nadal nie jeżdżą...(
melocot - 21-06-2014, 10:25
Temat postu:
Naprawiony wiadukt - sam z siebie - nie wytworzy zapotrzebowania na ruch pociągów.
Poza tym nie wierzę, że kolega nie zna celu naprawy wiaduktu tym bardziej, że jest z Żagania.
konik23 - 21-06-2014, 22:59
Temat postu:
wiem wiem leopardy.... ale wahadła do Nowogrodu Bobrz. jeżdżą dwa razy w tygodniu przez Żary a mogłyby już jeździć bezpośrednio przez Bieniów. A swoją drogą to robili taki wypasiony remont wiaduktu żeby kilka pociągów z czołgami przejechało.... mogli je wypakować na Stalagu i dalej na "kołach" czołgówkąSmile
krzychu12231 - 01-09-2014, 23:23
Temat postu:
Rozumiem, że do Lubska obecnie żadne brutta już nie jeżdżą?
konik23 - 01-09-2014, 23:36
Temat postu: lubsko
Jeżdżą ale nie od strony Żagania tylko od Bieniowa raz na kilka tygodni cysterny z paliwem do Horexu.

[ Dodano: 05-03-2015, 21:04 ]
Chyba optymalizacja nie wypaliła bo na 275 Żagań - Bieniów nowy regulamin PLK przewiduje prędkość 80 km/h dla pociągów osobowych, towarowych i szynobusów. Może towarowe do NB powrócą na ten szlak...?
sympatyk - 28-05-2022, 00:24
Temat postu:
Lubsko z dużą szansą na powrót pociągów pasażerskich?

Rewitalizacja fragmentu linii kolejowej 275, na odcinku Bieniów – Lubsko, może sprawić, że do tego drugiego miasta w końcu powrócą pociągi pasażerskie. Wstępne studium planistyczne dla tego zadania, które zostało wykonane w ramach zgłoszenia do programu Kolej+, pokazało, że modernizacja omawianego odcinka może kosztować 56 milionów złotych.

Więcej:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lubsko-z-duza-szansa-na-powrot-pociagow-pasazerskich-106823.html
Ralny - 23-02-2023, 18:02
Temat postu:
Dzięki Kolei Plus pociągi po ponad 30 latach wrócą do Lubska

Zwiększy się dostęp do kolei w województwie lubuskim – mieszkańcy Lubska i pobliskich miejscowości w regionie zyskają dogodny dostęp do kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego umowę na projekt rewitalizacji linii Lubsko – Bieniów z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Inwestycja szacowana jest na blisko 66 mln zł.

Czytaj więcej:
https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/dzieki-kolei-plus-pociagi-po-ponad-30-latach-wroca-do-lubska-8026
Victoria - 13-10-2023, 11:56
Temat postu:
Pociągi wrócą do Lubska – jest przetarg na nowe połączenia z Kolej+

Kolej przybliży Lubsko do Zielonej Góry. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przygotowanie projektu oraz realizację prac budowlanych na odcinku Lubsko – Bieniów. Szacowana na blisko 66 mln zł inwestycja z „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowe Kolej Plus do 2029 r.” zwiększy dostęp do pociągów w województwie lubuskim i zapewni dogodny dostęp do kolei.

Więcej:
https://www.sektorkolejowy.pl/pociagi-wroca-do-lubska-jest-przetarg-na-nowe-polaczenia-z-kolej/
Arek - 16-04-2024, 18:56
Temat postu:
Za niecałe pięć lat mamy znów dojechać pociągiem do Lubska. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą na przygotowanie dokumentacji projektowej i realizację prac budowlanych na odcinku Lubsko – Bieniów za ok. 46 mln zł (netto).

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/kolej-plus-jest-umowa-na-odbudowe-linii-do-lubska-118391.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group