INFO KOLEJ - forum kolejowe

Dział pracowniczy - Ciężki zawód maszynisty

fisch - 19-12-2008, 19:58
Temat postu: Ciężki zawód maszynisty
Na dobry początek.
http://www.tvn24.pl/2184222,12690,0,0,1,wideo.html
ryswoj - 29-12-2008, 21:28
Temat postu:
Witam to ja coś jeszcze dorzucę Very Happy

http://maszynista.cal.pl/czytaj_pl.html

Pozdrawiam
fisch - 11-01-2009, 08:12
Temat postu:
MASZYNISTA

CHARAKTERYSTYKA ZAWODU


Maszynista obsługuje lokomotywy lub zespoły trakcyjne w jazdach pociągowych, manewrowych i roboczych. Może prowadzić zarówno lokomotywy pociągów pasażerskich jak i towarowych w obsadzie jednoosobowej lub dwuosobowej z pomocnikiem. W swej pracy maszynista jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo podróżnych, taboru, ładunków i współpracowników. Odpowiada również za przestrzeganie nakładanych na niego ram czasowych.
Prowadząc pociąg maszynista dostosowuje prędkość do przepisów kolejowych, rozkładu jazdy i warunków trasy. W czasie jazdy uważnie obserwuje szlak kolejowy i reaguje na wszelkie sygnały podawane na tarczach, semaforach oraz na sygnały ręczne. Prowadząc elektryczny zespół trakcyjny otwiera i zamyka drzwi podczas postoju na stacji. Pracując w pojedynkę maszynista musi także reagować na sygnały urządzeń zabezpieczających, które mają mu uniemożliwić zaśnięcie. Brak reakcji ze strony maszynisty powoduje automatyczne wyhamowanie pociągu. Gdy z maszynistą współpracuje pomocnik, który sam nie może prowadzić pociągu, to jego zadaniem jest obserwacja szlaku i sygnałów tak, by maszynista niczego nie przeoczył.

WARUNKI PRACY

Miejsce pracy maszynisty to przede wszystkim kabina lokomotywy lub pociągu elektrycznego. Kabina musi dawać bardzo dobrą widoczność w kierunku jazdy. Maszynista pracuje sam lub z pomocnikiem. Prowadząc pociąg pasażerski współpracuje z zespołem konduktorów. W czasie pracy ma kontakt radiowy z dyżurnym ruchu, a także kontaktuje się z nim poprzez sygnały kolejowe.

Maszynista w PKP pracuje w ruchu ciągłym nazywanym na kolejach turnusem. W turnusie zazwyczaj pracuje po 12 godzin najpierw w dzień, a po 24 godzinach w nocy, po której ma 48 godzin wolnych. Sytuacja u prywatnych przewoźników może być inna. W czasie pełnienia służby wykonuje polecenia dyżurnego ruchu i ściśle przestrzega przepisów kolejowych.

WYMAGANIA
Kandydat do pracy jako maszynista musi przejść badania psychotechniczne, które sprawdzają jego refleks, podzielność uwagi, zdolność koncentracji i poziom zdolności intelektualnych, a więc umiejętności niezbędne w pracy. Prowadząc lokomotywę lub pociąg maszynista musi być skupiony na trasie i uważnie obserwować wszystkie znaki kolejowe, a także pulpit pociągu. Od szybkości jego reakcji zależy bezpieczeństwo pasażerów.

Jazda zazwyczaj trwa kilka godzin i maszynista jest w ciągłym napięciu psychicznym, a nie może sobie pozwolić na odpoczynek. Wymaga to od niego samokontroli i opanowania emocji. Osoba pracująca na tym stanowisku musi być odpowiedzialna i rozważna, a jednocześnie mieć dużą wyobraźnię, która pozwoli mu przewidzieć konsekwencje podejmowanych decyzji.

Do pracy w tym zawodzie konieczna jest I kategoria zdrowia (w tym I kategoria wzroku i I kategoria słuchu). Do tego potrzebna jest wysoka sprawność całego organizmu. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są zaburzenia równowagi, padaczka, niepoddające się korekcji wady wzroku, choroby ograniczające sprawność ruchową, a także choroby psychiczne.


WARUNKI PODJĘCIA PRACY

Do podjęcia pracy w tym zawodzie konieczne jest średnie wykształcenie techniczne, najlepiej elektrotechniczne lub kolejowe. W całym kraju jest wiele szkół średnich o profilu kolejowym. Osoby, które chcą podjąć pracę maszynisty zaczynają od stanowiska pomocnika maszynisty. Po przejechaniu 10 tys. km są kierowani na specjalny kurs, który zakończony jest egzaminem teoretycznym i praktycznym.

Ze względu na duże wymagania zdrowotne i czas przygotowania do zawodu do pracy tej przyjmowani są mężczyźni do 30 lat.

MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA

Największym pracodawcą dla maszynistów są Polskie Koleje Państwowe. Oprócz państwowego przewoźnika maszynistów zatrudniają też bocznice kolejowe oraz inne koleje zajmujące się przewozem towarowym.

ZAROBKI


Zarobki zależą od miejsca zatrudnienia. Inaczej jest w PKP, a inaczej u prywatnego przewoźnika. Nawet w samej PKP zarobki różnią się w zależności od spółki. Pomocnik maszynisty zarabia około 2 tys. zł brutto. Maszynista z wieloletnim stażem zarabia około 2 tys. netto.

Źródło: www.praca.pl
SzwagierPKP - 09-02-2009, 11:32
Temat postu: Czas pracy maszynistów!
Ku przestrodze wszystkim tym, którzy nie przestrzegają czasu pracy, w tym zwłaszcza czasu pracy maszynistów, polecam to co poniżej!
PRZYCZYNA katastrofy Question Między innymi również to, że maszynista pociągu towarowego rozpoczął 25-tą godzinę pracy, a później dochodzenie - wskutek śmierci maszynisty pociągu towarowego - UMORZONO Exclamation
Ofiarom katastrofy kolejowej koło Otłoczyna - źródło http://www.youtube.com/watch?v=leSQUDuZElM&feature=related
Miejsce katastrofy kolejowej pod Otłoczynem - współcześnie - źródło http://www.youtube.com/watch?v=dbOSB7qBGdo&feature=related
Katastrofa kolejowa w Otłoczynie cz. 1/3 - źródło http://www.youtube.com/watch?gl=PL&hl=pl&v=Rbc9xOLCuEw&feature=related
Katastrofa kolejowa w Otłoczynie cz. 2/3 - źródło http://www.youtube.com/watch?v=VsnmdjOGiXc&feature=related
Katastrofa kolejowa w Otłoczynie cz. 3/3 - źródło http://www.youtube.com/watch?v=QCapNS4xwPA&NR=1

Ta mała sosna wyrosła opodal pomnika. Jej kształt jest aż nadto sugestywny... - źródło http://www.petka.pl/otloczyn/wypadek_otloczyn_pomnik.htm
Marttin - 09-02-2009, 16:42
Temat postu:
Maszynista to stanowisko pracy, a nie zawód.
Badania wstępne, czy okresowe wg tabeli stanowisk S1 wykonuje się na stanowisko maszynisty, a nie na zawód maszynisty...
SzwagierPKP - 10-02-2009, 03:19
Temat postu:
Gwoli ścisłości - maszynista to nie jest ani zawód ani stanowisko pracy.

Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2004 r. Nr 265. poz. 2644 z późn. zm) mamy między innymi następujące zawody w grupie 8:
8 OPERATORZY I MONTERZY MASZYN I URZĄDZEŃ
83 KIEROWCY I OPERATORZY POJAZDÓW
831 Maszyniści kolejowi, dyżurni ruchu i pokrewni
8311 Maszyniści kolejowi i metra
831101 Kierowca lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM
831102 Maszynista pojazdu trakcyjnego
831103 Maszynista taboru pasażerskiego metra
831104 Pomocnik maszynisty pojazdu trakcyjnego
831105 Kierowca drezyny i wózka motorowego
831106 Maszynista pomocniczych pojazdów kolejowych metra
831107 Maszynista wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do kolejowych robót budowlanych
831190 Pozostali maszyniści kolejowi i metra
8312 Dyżurni ruchu, manewrowi i pokrewni
831201 Dróżnik przejazdowy
831202 Dyżurny ruchu kolejowego
831203 Manewrowy
831204 Nastawniczy
831206 Operator pociągowy
831207 Rewident taboru kolejowego
831208 Zwrotniczy
831209 Dyspozytor ruchu metra
831210 Dyżurny ruchu i stacji metra
831211 Manewrowy metra
831212 Ustawiacz
831290 Pozostali dyżurni ruchu, manewrowi i pokrewni

Grupa 8. Operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń
Grupa ta obejmuje zawody wymagające wiedzy, umiejętności i doświadczenia niezbędnych do prowadzenia pojazdów i innego sprzętu ruchomego, nadzorowania, kontroli i obserwacji pracy maszyn i urządzeń przemysłowych na miejscu lub przy pomocy zdalnego sterowania oraz do montowania produktów z komponentów według ścisłych norm i metod. Wykonywanie zadań wymaga głównie posiadania wiedzy i zrozumienia zasad funkcjonowania obsługiwanych urządzeń.
Opisy poszczególnych zawodów http://www.praca.gov.pl/index.php?page=klasyfikacja_zawodow
Opis zawodu Maszynista pojazdu trakcyjnego http://www.praca.gov.pl/index.php?page=klasyfikacja_zawodow&klasyfikacja_zawodow_id=19

W zakładzie pracy pracownik jest zatrudniany na stanowisku pracy, które powinno mieć nazwę taką samą jaka jest w wykazie zawodów i specjalności - załącznik do w/w rozporządzenia. Na przykład Maszynista pojazdu trakcyjnego. Wówczas to ocenę ryzyka zawodowego, badania, szkolenia itd., itp. wykonuje się zgodnie z postanowieniami obowiązujących w RP przepisów prawnych i innych, w tym również przepisów wewnętrznych na PKP.
fisch - 16-02-2009, 23:12
Temat postu:
SzwagierPKP-NAPISAŁ:
Gwoli ścisłości - maszynista to nie jest ani zawód ani stanowisko pracy.
Nie życzę Ci takiego doświadczenia. Jak myślisz ? Co czuje w tej chwili, i póżniej do końca swojego życia ten Bogu Ducha winny maszynista ?
Nie kpij facet. Przez szacunek dla tragicznie zmarłego przede wszystkim.

Źródło: Express Ilustrowany

[ Dodano: 17-02-2009, 21:45 ]
Fragment tytułowej strony Expressu Ilustrowanego z dnia 16.01.2009r.
SzwagierPKP - 07-03-2009, 10:38
Temat postu:
fisch - niestety, ale jesteś w błędzie - maszynista to nie jest ani zawód ani stanowisko pracy. Jak wciąż masz wątpliwości to przejdź się do działu personalnego lub do prawnika - oni Cię uświadomią.

Równocześnie wkładasz mi w usta słowa, których nie wypowiedziałem - ja kpię ? Wybacz! Zastanów się co piszesz zanim klikniesz na ENTER. Dokładnie przez szacunek dla tragicznie zmarłego maszynisty pojazdu trakcyjnego napisałem, że komisja umorzyła dochodzenie i to komisja zakpiła (zresztą nie pierwszy i być może nie ostatni raz?) z człowieka. Niestety, ale takie praktyki się zdarzają i nie tylko na kolei. A faktycznie człowiek ten w niczym nie zawinił.

Tak samo jak i dzisiaj - Tragiczny wypadek na przejeździe http://polskalokalna.pl/wiadomosci/podlaskie/news/podlaskie-tragedia-na-przejezdzie-kolejowym,1271060
Nieostrożność kierowcy doprowadziła do tragedii.
olexy - 18-03-2009, 22:53
Temat postu: Wciąż niebezpiecznie na niestrzeżonych przejazdach
O włos od tragedii na torach! Do tego zdarzenia doszło tuż przed godziną w Dąbrowie Łazach koło Wysokiego Mazowieckiego. Na niestrzeżonym przejeździe kolejowym pociąg pospieszny "Konopnicka" relacji Suwałki - Warszawa staranował tira, a ten uderzył w kolejną ciężarówkę. Obaj kierowcy trafili do szpitala. Więcej informacji
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090318/REGION99/751453915
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090318/REGION99/76203705
Film http://www.youtube.com/watch?v=jgtpWbgq0yo
fisch - 24-03-2009, 20:24
Temat postu: Bezpieczny przejazd
Źródło: Głos Maszynisty - Marzec 2009

[ Dodano: 13-04-2009, 22:26 ]
Może niebawem nie będzie problemu maszynisty ? Dlaczego ?
Obejrzyj.
Teleexpress 13.04.2009r. g. 17.00

Źródło: www.tvpinfo.pl
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=63147&sid=1ab48c0b9dc3d4a38c92932c863d0746#63147

[ Dodano: 05-07-2009, 11:30 ]
Bardzo smutna strona tego zawodu.

Źródło: Express Ilustrowany

[ Dodano: 12-07-2009, 19:05 ]
Źródło: www.gk24.pl

[ Dodano: 30-07-2009, 22:25 ]
Źródło: www.kpinfo.pl
olexy - 07-12-2009, 21:16
Temat postu:
Tragiczny wypadek w Tłuszczu w woj. mazowieckim. Wprost pod nadjeżdżający pociąg wpadł mężczyzna. Zginął na miejscu
Mirios - 10-12-2009, 16:35
Temat postu:
fisch napisał/a:
Do pracy w tym zawodzie konieczna jest I kategoria zdrowia (w tym I kategoria wzroku i I kategoria słuchu). Do tego potrzebna jest wysoka sprawność całego organizmu. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są zaburzenia równowagi, padaczka, niepoddające się korekcji wady wzroku, choroby ograniczające sprawność ruchową, a także choroby psychiczne.

Czy do tego też się zalicza choroby żywieniowe??

ostatnio słyszałem że PKP ICC dało nowe warunki pracy wie kotś coś na ten temat??
buuuuum - 10-12-2009, 20:26
Temat postu:
a jak ktoś nosi okulary ?
DawidCzerwiensk - 10-12-2009, 21:24
Temat postu:
buuuuum napisał/a:
a jak ktoś nosi okulary ?

Możesz pomarzyć
SzwagierPKP - 13-01-2010, 12:03
Temat postu:
We wtorek o godziny 17 na torach kolejowych relacji Siemianówka - Mikłaszewo w gminie Narewka pod jadącą lokomotywę wbiegł żubr. Maszynista nie zdążył wyhamować i najechał na zwierzę.

100 tonowej lokomotywie nic oczywiście się nie stało, jednak samca żubra nie udało się uratować.
Więcej TUTAJ
oporny301 - 22-06-2011, 18:30
Temat postu:
Winien, nie winien.
I tak go "wydmuchają".
Po co?
fisch - 01-08-2011, 17:34
Temat postu: "Ciemna"strona zawodu maszynisty.
Nie trzeba dużej wyobraźni, żeby zrozumieć co przeżyli Ci dwaj na lokomotywie.

TUTAJ OBEJRZYJ
kostuch - 27-02-2012, 18:25
Temat postu:
Ciężki zawód maszynisty.
Są wśród nich kamikadze!

Przykład.
Serwis PLK-i.

2012-02-27
Usterka Sieci 1111 ZK-Południowy Chybie-Pruchna inne Chybie-Pruchna: od godz.0:45 do godz. 5:46, gdy otwarto tor nr.2 przerwa w ruchu pociągów. W torze 2 od godz.0:01 stoi pociąg towarowy 70772 PKP Cargo na którym lokomotywa ma połamany pantograf. W torze 1 od godz.0:45 w km.63.500 stoi pociąg 34010 " Silesia ",który ma popękaną szybę na lokomotywie EU07-516 BZK , prawdopodobnie przez zerwaną linę nośną sieci trakcyjnej. Pociąg sieciowy na miejscu o godz.01:48 . W pociągu 34010 45 podróżnych ( z tego 25 w wagonach sypialnych ). Stojący w stacji Chybie pociąg 14011 " Chopin " pojechał drogą okrężną przez Skoczów, Cieszyn, Zebrzydowice . Ażeby nie zmieniać czoła pociągu, pociąg ten został wyciągnięty lokomotywą spalinową na szlak za semafor na posterunku PODG Bronów. Ze stacji Zebrzydowice wysłano na miejsce zdarzenia lokomotywę spalinową SM42-784 PKP Cargo w celu ściągnięcia poc.34010 ze szlaku do stacji Zebrzydowice. Po połączeniu się lokomotyw pociąg z miejsca zdarzenia ruszył o godz. 03:35. Maszynista poc.34010 zgodził się jechać z Zebrzydowic do Bohumina z uszkodzoną szybą na lokomotywie.Opóźniono pociągi 14011+203 min.,34011+171 min.,41012+53 min.,43010+136 min., 41010+149 min.Tor nr 1 otwarty godz 6:55.

woland - 27-02-2012, 19:42
Temat postu:
"Dzisiaj jesteś motorniczym a jutro niczym"- smutna prawda Sad
klimeu44 - 27-02-2012, 19:59
Temat postu:
Kamikadze, jak Kamikadze, ale widocznie nie był członkiem związku, który trzęsie dupę o każdą duperelę...
mateusz123 - 27-02-2012, 21:28
Temat postu:
kostuch,
Gdzie na sieci można znaleźć takie ciekawe komunikaty?
oporny301 - 30-07-2012, 18:56
Temat postu: Co On przeżył?
Na podstawie dzisiejszych informacji medialnych, tego co usłyszałem w wydaniu głównym Polsat News, po prostu nie wytrzymałem i wszystkich o dużej wrażliwości uprzejmie przepraszam.
Ale w sumie za co?

Poniżej zdjęcia z archiwum Policji, dostępne w necie.
Przecież nic się w sumie nie stało. Kierowca nie zachował należytej ostrożności. Służby, zwłaszcza firma pogrzebowa, przybyła na czas, więc o co chodzi?

A kilka pytań powinno być zadanych.
1. Na zdjęciach widać zabudowane urządzenia sygnalizacji przejazdowej, ale nie czynne? Podobno od kilu miesięcy? Pytam się. Dlaczego?
2. Usłyszałem w Polsacie News wypowiedź pewnego strażaka, (współczuje Ci chłopie), że musiał skorzystać z pomocy psychologa.
3. Czy ktokolwiek pomyślał o jedynym żyjącym naocznym świadku zdarzenia, czyli maszyniście?
Na pytanie nr. 3 odpowiedź brzmi, WĄTPIĘ!!!

Świadczy o tym ostatnie zdjęcie, gdzie widać wyraźnie funkcjonariusza Policji z alkomatem w prawej ręce, jeden z niebieskich worków ze zwłokami, i rozbity w miazgę BUS.

Czy naprawdę nikt na miejscu takiego zdarzenia nie myśli co robi? Po co "funduje" się Bogu Ducha winnemu maszyniście takie przeżycia?
Domyślam się, ba jestem pewien, że maszynista był trzeźwy, to w takim razie po co ten spacer? Czy aby nie do radiowozu, który tego nieszczęśnika, zawiezie do szpitala, np. na badanie na zawartość alkoholu we krwi???
W jakim kraju My żyjemy? Co jeszcze musi się stać, żeby to zmienić?

Jakie to szczęście, że płaci Mi już tylko ZUS. Choć nie wiadomo czy nie nie zbankrutuje?
Maszynisto tego nieszczęśliwego wypadku. Współczuję Ci i jestem z Tobą. Moja tragiczna liczba to 4 !

Zdjęcia: Źródło - POLICJA
gumis - 01-08-2012, 13:30
Temat postu:
Na którym zdjęciu widać "wyraźnie" policjanta z alkotestem? Nadinterpretacja czy manipulacja?
oporny301 - 01-08-2012, 18:09
Temat postu:
ty jesteś maszynistą? Kiedy badania? Embarassed Embarassed Embarassed
Chyba że, ty widzisz w prawej ręce policjanta....latarkę! Embarassed Embarassed Embarassed
Naprawdę, czasem warto milczeć!!! Embarassed Embarassed Embarassed
jacwol - 01-08-2012, 22:27
Temat postu:
Na tym zdjęciu prawa dłoń policjanta nakłada/zlewa się z lewą dłonią maszynisty i równie dobrze to maszynista może trzymać w ręce coś białego podłużnego np. zrolowany wykaz pracy. Przy powiększeniu zdjęcia niestety jest duże ziarno i trudno coś wypatrzeć. Poza tym Policja ma pewne procedury i gdyby mechanik nie dmuchał to pewnie policjant musiałby się z tego tłumaczyć. To takie refleksje na chłodno, oczywiście współczuję temu i innym mechanikom takich przeżyć bo ślad po tym zostaje do końca życia.
gumis - 01-08-2012, 23:20
Temat postu:
Jak zdjęcie jest miernej jakości to każdy widzi to co chce zobaczyć. Poza tym nie widzę w tym nic nadzwyczajnego. Normalna procedura.
Gacek - 08-08-2012, 01:48
Temat postu:
PO wypadku z ciężarną koło Kalisk Kujawskich 3 razy mechanik dmuchał. Nic nie wydmuchał to wzięli go do szpitala na krew do Kutna. To dopiero była maskarada. Napisaliśmy z dyspozytury skargę do komendanta wojewódzkiego , ale oczywiście grochem o ścianę.
szofer - 08-08-2012, 08:16
Temat postu:
W policji też służą barany i dlatego .
Arek - 23-11-2015, 16:02
Temat postu:
Zawód: Maszynista. "Samobójcy na torach to niewyobrażalny stres".

Stanisław Palkiewicz pracuje na kolei od 1984 r. Zaczynał na stanowisku rzemieślnika przy naprawach lokomotyw, później był maszynistą parowozu, a potem lokomotyw spalinowych i elektrycznych. Aktualnie pracuje w PKP Cargo (Południowy Zakład Spółki w Katowicach, Sekcja Eksploatacji Lokomotyw Czechowice-Dziedzice) na stanowisku maszynisty instruktora. Ma uprawnienia do prowadzenia pociągów w Polsce i Republice Czeskiej.

Pracę zaczyna o różnych godzinach. Jeśli jedzie do biura na tzw. dniówkę, wstaje o godz. 3.50. Je śniadanie i samochodem jedzie z Raciborza, gdzie mieszka, do Czechowic-Dziedzic (ok. 70 km). Wraca do domu z reguły o godz. 19-20.

W wolnych chwilach pisze i ciągle uzupełnia kolejowy słownik polsko-czeski.

Więcej:
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,19229006,zawod-maszynista-samobojcy-na-torach-to-niewyobrazalny-stres.html
Victoria - 12-03-2018, 19:11
Temat postu:
Zawód maszynista. Jak sobie radzić ze stresem.

Jedynie ok. 30 proc. maszynistów po zabiciu człowieka w wypadku dostaje profesjonalną pomoc psychologiczną. A w Polsce śmierć na torach zdarza się średnio co drugi dzień.

Według opublikowanego w tym tygodniu raportu NIK o bezpieczeństwie na kolei, w 2016 r. na torach zginęło 169 osób.

Więcej:
https://ozzpt.org.pl/w-tym-zawodzie-prawie-zawsze-zabija-sie-czlowieka-stres-jest-porownywalny-z-przezyciami-z-frontu/
Ocelot - 17-03-2018, 14:17
Temat postu:
Polecam również ten artykuł.

https://magazyn.wp.pl/artykul/prosze-zachowac-ostroznosc-i-odsunac-sie-od-krawedzi-peronu
Beatrycze - 14-12-2018, 14:55
Temat postu:
Rok 2019 Rokiem Maszynisty.

Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych, Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Transportu Kolejowego, największe spółki kolejowe w Polsce ogłosili wspólnie rok 2019 Rokiem Maszynisty. Ta ogłoszona w trakcie konferencji w Spale unikalna inicjatywa ma na celu promocję zawodu maszynisty – informuje UTK.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/rok-2019-rokiem-maszynisty-89837.html
Pirat - 07-03-2019, 23:04
Temat postu:
Czy w lokomotywie jest WC i jak to jest z potrzebami fizjologicznymi maszynisty?


Ralny - 14-06-2019, 22:24
Temat postu:

Victoria - 24-10-2019, 20:04
Temat postu:
Maszyniści odmawiali potwierdzenia rozkazów dyżurnych. Bo RODO

Dyżurni ruchu są zaniepokojeni powtarzającymi się incydentami niewypełnienia procedur przez niektórych maszynistów. Prowadzący pociągi nie chcieli potwierdzić przyjęcia rozkazów od dyżurnych ruchu swoim nazwiskiem, zasłaniając się przepisami o ochronie danych osobowych (RODO).

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/maszynisci-odmawiali-potwierdzenia-rozkazow-dyzurnych-bo-rodo-94100.html
Victoria - 15-01-2020, 17:58
Temat postu:
Maszynista oślepiony laserem

Do groźnego zdarzenia doszło przed stacją Jezierzany w pociągu relacji Lubań Śląski – Wrocław Główny. Maszynista Kolei Dolnośląskich został oślepiony tuż przed wjazdem na peron. Policja prowadzi postępowanie w tej sprawie.

Więcej:
https://kurier-kolejowy.pl/aktualnosci/35626/maszynista-oslepiony-laserem.html


Pirat - 15-01-2020, 22:12
Temat postu:
Film edukacyjny o bezpieczeństwie dla maszynistów.


Ralny - 29-04-2020, 18:25
Temat postu:
Jakie elementy powinno zawierać wyposażenie maszynisty?


Beatrycze - 03-07-2020, 10:11
Temat postu:
Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów jest potrzebne.

Podniesienie poziomu kompetencji zawodowej maszynistów, zwiększenie bezpieczeństwa, zapewnienie bezstronności egzaminów i monitorowanie cyklu życia zawodowego maszynistów – to podstawowe cele funkcjonowania Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. CEMM powstaje w Urzędzie Transportu Kolejowego, a funkcjonować w nowym otoczeniu prawnym powinno w pełni od 2023 r.

Więcej:
https://www.utk.gov.pl/pl/aktualnosci/16128,Centrum-Egzaminowania-i-Monitorowania-Maszynistow-jest-potrzebne.html
Pirat - 25-07-2020, 18:49
Temat postu:
Pociąg śmiertelnie potrącił kobietę i dwójkę jej dzieci. Maszynista zasiądzie na ławie oskarżonych

Śledczy z włocławskiej prokuratury zakończyli śledztwo po tragicznym wypadku na przejeździe kolejowym w Walentowie. Na ławie oskarżonych zasiądzie maszynista pociągu, który śmiertelnie potrącił kobietę i jej dzieci.

Przypomnijmy: do tragedii doszło 19 sierpnia 2019 r. na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w Walentowie (gmina Piotrków Kujawski). Pociąg śmiertelnie wówczas potrącił 31-letnią kobietę oraz dwójkę jej dzieci: córkę i syna w wieku 8 lat. Cała trójka poniosła śmierć na miejscu.

Czytaj więcej na metropoliabydgoska.pl
paluch - 04-08-2020, 17:54
Temat postu:
Bardzo ciężki ten zawód:

https://gazetakrakowska.pl/prokurator-wyjasnia-sprawe-katastrofy-na-stacji-krakow-bonarka-maszynista-byl-pijany/ar/c1-15032502
Pirat - 14-09-2020, 23:05
Temat postu:
Maszyniści mają dość ignorowania bezpieczeństwa na przejazdach. Wystosowali ultimatum

Związek Zawodowy Maszynistów wszczął dialog społeczny w sprawie bezpieczeństwa na kolei. – Co drugi dzień dochodzi w Polsce do wypadków na przejazdach. Mamy dość ignorowania tej sprawy, bo tu chodzi o bezpieczeństwo – mówi prezydent związku Leszek Miętek. Organizacja wszczęła procedurę prowadzącą do sporu zbiorowego, a nawet strajku.

Czytaj więcej na rynek-kolejowy.pl
Olaf Skurvensen - 16-09-2020, 20:43
Temat postu:
Pamiętam, gdy byłem jeszcze dzieckiem i PKS funkcjonował w najlepsze, z przodu autobusu nad przednią szybą zawsze był napis "Kierowco, zachowaj szczególną ostrożność przy przekraczaniu przejazdów kolejowych" i powołanie się na właściwy paragraf wówczas jeszcze Kodeksu Drogowego. Dziś nadal obowiązuje zachowanie przez kierowcę szczególnej ostrożności przy dojeżdżaniu do przejazdu kolejowo-drogowego, jak i na samym przejeździe.
Po jednym z poważniejszych wypadków na przejeździe spotkałem się ze stwierdzeniem jednego z maszynistów, że "kierowcy są coraz głupsi". Oczywiście powiedział to obrazowo i ja jako ja nie chcę nikomu ubliżać, ale coś w tym jest. Ludziom permanentnie się śpieszy, zdarzyło mi się nawet kiedyś, że zatrzymałem się na przejeździe z ssp i półrogatkami, gdy tylko zaczęło migać czerwone światło (półrogatki jeszcze się nie opuściły), a motocyklista mnie ominął i przejechał przez przejazd. Pozostawiam bez komentarza.
Dlatego myślę, że policja powinna częściej ustawiać się w pobliżu przejazdów i wyłapywać kierowców, którzy stwarzają potencjalne zagrożenie.
klawygosc - 05-10-2020, 07:59
Temat postu:
buuuuum napisał/a:
a jak ktoś nosi okulary ?

Ciekawostką jest fakt że kandydat na maszynistę nie może mieć wady wzroku, a maszynista już tak Smile
Victoria - 12-10-2020, 20:24
Temat postu:
Jest nowy projekt ustawy o czasie pracy maszynistów

Rząd opublikował i skierował do konsultacji publicznych nowy projekt ustawy o czasie pracy maszynistów. Wnioskodawcą ustawy jest Ministerstwo Infrastruktury. W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów zaktualizowano prognozowany termin przyjęcia projektu - z II na IV kw. 2020 roku.

Z projektem można zapoznać się tutaj:
https://legislacja.gov.pl/projekt/12339102/katalog/12727376#12727376

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/jest-nowy-projekt-ustawy-o-czasie-pracy-maszynistow-98990.html
Victoria - 21-10-2020, 17:44
Temat postu:
Ustawa o czasie pracy maszynistów – skutki dla kolei mogą być fatalne

Opublikowany w pierwszej połowie października projekt ustawy o czasie pracy maszynistów wywołał duże poruszenie w branży. Z wielu stron słyszeć głosy bardzo krytyczne. Trudno się temu dziwić. Wejście w życie nowych przepisów w proponowanym kształcie może znacząco zaburzyć funkcjonowanie rynku transportu kolejowego w Polsce. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, z jakimi problemami związanymi z niedoborem maszynistów, borykają się obecnie przewoźnicy kolejowi - pisze Paweł Rydzyński w pierwszej części komentarza na temat projektu nowej ustawy.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ustawa-o-czasie-pracy-maszynistow--skutki-dla-kolei-moga-byc-fatalne-99112.html
Pirat - 22-10-2020, 17:40
Temat postu:
Fatalne skutki ustawy o czasie pracy maszynistów - cz. 2

- Nie może być tak, że dla partykularnych interesów niektórych związków zawodowych jedna z kluczowych branż dla gospodarki dostanie poważny cios - pisze w drugiej części komentarza do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów Paweł Rydzyński.

Interes związkowca vs interes gospodarki

Nie jest tajemnicą, że nowe przepisy są wyjściem naprzeciw zgłaszanym od lat postulatom związków zawodowych działających w największych, państwowych spółkach przewozowych. Absolutnie uprawniony jest zatem wniosek, że projekt ustawy jest efektem skutecznego lobby maszynistów związkowców. Lobby to jedno, a sedno problemu to drugie.

Czytaj więcej na rynek-kolejowy.pl
agats - 23-10-2020, 11:42
Temat postu:
Bezsensownych nowości, nieuzasadnionych utrudnień i komplikacji dla przewoźników i maszynistów jest w tym projekcie mnóstwo.
Były jakieś konsultacje z zainteresowanymi?
Brakuje mi jednej istotnej kwestii w temacie czasu pracy maszynistów, więc w temacie bezpieczeństwa.
Otóż wspomniane jest jedynie o obowiązku zagwarantowania 15 minutowej przerwy podczas służb dłuższych niż 6 godz. Kierowcy zawodowi mają bardzo szczegółowo określone konieczne częste przerwy podczas pracy. Mało tego, gdy kierowcę zmorzy, przyciśnie, to zjedzie sobie na parking i odpocznie. Maszynista zaś? Teoretycznie, ale i praktycznie służba może zawierać 5-6 godzin jazdy do stacji zwrotnej jedynie z handlowymi 1-2 minutowymi postojami, tam na przejście 20-30 min. i droga powrotna do 6 godz. Taki rygor wykańcza, pod koniec służby sprawność psycho-fizyczna jest znacznie zmniejszona. Dodajmy wiek maszynistów, dodajmy noc, jazdę w pojedynkę. Nikt tu z piszących projekt nie widzi zagrożeń bezpieczeństwa? Co na to UTK, medycyna pracy...
Pamiętam, że kiedyś były jakieś były ograniczenia pracy w nocy (chyba w pojedynkę?), coś tam jeszcze. A obecnie? Maszyna, jej urządzenia czuwają nad bezpieczeństwem. Te zaś, podobnie jak przemęczony człowiek są zawodne o czym wiedzą wszyscy, mimo to...
Ralny - 29-10-2020, 08:54
Temat postu:
Maszyniści potrzebni od zaraz !!!

Nie każdy wie, że to również zawód z przyszłością. Liczby nie kłamią – według danych Urzędu Transportu Kolejowego - w 2031 r. na kolei powinno być zatrudnionych około 22 tys. maszynistów. Biorąc pod uwagę odejścia z zawodu z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego czy przyczyn zdrowotnych oraz wzrost pracy przewozowej, istnieje konieczność zatrudnienia minimum 16,7 tys. nowych maszynistów.

Czytaj więcej:
https://kurier-kolejowy.pl/aktualnosci/37087/maszynisci-potrzebni-od-zaraz.html
Ralny - 06-11-2020, 21:28
Temat postu:
Pracodawcy RP: Nowe przepisy o czasie pracy maszynistów nie podniosą bezpieczeństwa

Projekt ustawy o czasie pracy maszynistów, wbrew celowi określonemu w ustawie, nie podniesie poziomu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Może wręcz skutkować ograniczeniem dostępności maszynistów na rynku pracy i podniesieniem kosztów funkcjonowania przewoźników kolejowych.

Czytaj więcej:
http://inforail.pl/pracodawcy-rp-nowe-przepisy-o-czasie-pracy-maszynistow-nie-podniosa-bezpieczenstwa-_more_128468.html
Victoria - 14-11-2020, 20:27
Temat postu:
MASZYNIŚCI DO CZASU

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało ustawę o czasie pracy maszynistów i otwarcie mówi, że pogorszy ona konkurencyjność kolei.

Projekt ustawy o czasie pracy maszynistów krytykują wszyscy przewoźnicy kolejowi. Krytyczna jest nawet spółka PKP Cargo, pod którą ten akt prawny został napisany.

Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs110.pdf
Beatrycze - 09-03-2021, 17:14
Temat postu:
Ciekawostka z Czech. Tamtejszy rząd chce karać maszynistów za popełnione w trakcie pracy błędy. W tym celu przygotowano nowelizację ustawy o kolejach. Dotyczy ona wprowadzenia "systemu sankcji dla maszynistów". Jeżeli rząd dopnie swego, maszyniści będą jedynym zawodem na kolei, prawnie karanym za błędy.

https://raportkolejowy.pl/czeskie-ministerstwo-transportu-chce-karac-maszynistow-za-popelnione-bledy/
Roman1000 - 14-03-2021, 15:00
Temat postu:
Wiktoria, właściwa konkurencyjność jest wówczas gdy wszyscy mają takie same zasady. W tym wypadku czas pracy maszynistów. Spółka CARGO napisała uwagi do tego projektu w jednym zakresie - aby czas powrotu maszynisty do tzw stacji macierzystej nie zaliczał się do czasu pracy maszynisty. Ustawa potrzebna reguluje podstawowe zasady bezpieczeństwa na kolei. Powinna być jak najszybciej przyjęta. Wówczas się okaże jakie spółki przewozowe są wstanie prowadzić transport kolejowy w bezpiecznych uwarunkowaniach.
Victoria - 07-04-2021, 19:43
Temat postu:
Ustawa o czasie pracy maszynistów: Kontrowersje wokół projektu

Jak długo może i powinien pracować maszynista? Od którego momentu powinien być liczony czas pracy? Czy wprowadzenie stacji macierzystych dla wszystkich przewoźników byłoby dobrym pomysłem? Te i inne zagadnienia były tematem dyskusji przedstawicieli przewoźników oraz przewodniczącego związku zawodowego maszynistów podczas konferencji „Maszynista 2021”. Polemika bywała gorąca.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ustawa-o-czasie-pracy-maszynistow-kontrowersje-wokol-projektu-101818.html
Victoria - 06-05-2021, 22:25
Temat postu:
Komunikat w sprawie wielokrotnego zatrudnienia maszynistów i przekraczania norm czasu pracy

Nieprzestrzeganie ustawowego czasu odpoczynku maszynistów może powodować nieuzasadnione ryzyko i mieć negatywne konsekwencje dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Przedsiębiorstwa kolejowe zatrudniające maszynistów pracujących u innych przewoźników powinny potraktować wielokrotne zatrudnienie jako ryzyko wspólne dla prowadzenia działalności. Przewoźnik, który nie jest w stanie kontrolować przestrzegania czasu wypoczynku maszynistów pracujących w kilku miejscach, nie powinien korzystać z ich usług.

Więcej:
https://www.utk.gov.pl/pl/aktualnosci/17307,Komunikat-w-sprawie-wielokrotnego-zatrudnienia-maszynistow-i-przekraczania-norm-.html
Victoria - 06-05-2021, 22:25
Temat postu:
Komunikat w sprawie wielokrotnego zatrudnienia maszynistów i przekraczania norm czasu pracy

Nieprzestrzeganie ustawowego czasu odpoczynku maszynistów może powodować nieuzasadnione ryzyko i mieć negatywne konsekwencje dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Przedsiębiorstwa kolejowe zatrudniające maszynistów pracujących u innych przewoźników powinny potraktować wielokrotne zatrudnienie jako ryzyko wspólne dla prowadzenia działalności. Przewoźnik, który nie jest w stanie kontrolować przestrzegania czasu wypoczynku maszynistów pracujących w kilku miejscach, nie powinien korzystać z ich usług.

Więcej:
https://www.utk.gov.pl/pl/aktualnosci/17307,Komunikat-w-sprawie-wielokrotnego-zatrudnienia-maszynistow-i-przekraczania-norm-.html
Ralny - 08-07-2021, 07:27
Temat postu:
Rząd za państwowym egzaminem na maszynistę

Rząd chce poprawić bezpieczeństwo transportu kolejowego i wprowadzić państwowe egzaminy na stanowisko maszynisty. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Czytaj więcej:
https://kolejowyportal.pl/rzad-za-panstwowym-egzaminem-na-maszyniste/
Ralny - 17-08-2021, 11:38
Temat postu:
Państwowe egzaminy dla kandydatów na maszynistów. Jest podpis prezydenta

Od 1 stycznia 2023 r. egzaminy na licencję maszynisty oraz pierwsze świadectwo maszynisty będą państwowe. Przeprowadzi je Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Nowością będzie m.in. wykorzystanie do egzaminowania symulatorów. Zmiany w ustawie o transporcie kolejowym wiążą się również z utworzeniem krajowego rejestru maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/panstwowe-egzaminy-dla-kandydatow-na-maszynistow-jest-podpis-prezydenta-103964.html
Beatrycze - 16-09-2021, 12:19
Temat postu:
Maszynista SKM: Nie ma dwóch takich samych dni

Daniel Filochowski, starszy maszynista w Szybkiej Kolei Miejskiej, opowiedział „Rynkowi Kolejowemu” o swojej drodze do zawodu, specyfice pracy w miejskim przewoźniku kolejowym oraz innowacjach takich jak symulatory czy eco-driving. Wywiad publikujemy z okazji dzisiejszego Dnia Maszynisty. Wszystkim prowadzącym pojazdy serdecznie życzymy wszystkiego najlepszego!

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/maszynista-skm-nie-ma-dwoch-takich-samych-dni-104485.html
Pirat - 06-11-2021, 12:42
Temat postu:
Maszyniści pociągów jak piloci. Jeden język w całej Europie

Europejskie Stowarzyszenie Kolejowych Przewoźników Towarowych (European Rail Freight Association - EFRA) w swoich dorocznych rekomendacjach podniosło sprawę ustanowienia dla europejskich maszynistów uniwersalnego języka. Posługiwaliby się nim jak piloci samolotów, którzy na całym świecie, niezależnie od kraju pochodzenia, używają angielskiego. Branża nie mówi nie, ale bije od niej sceptycyzmem. Jedną z barier jest system szkolenia językowego.

Czytaj więcej na pulshr.pl
Ralny - 09-02-2022, 19:44
Temat postu:
Czas pracy maszynistów - co z kontrowersyjnym projektem ustawy?

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów znów pojawił się projekt ustawy o czasie pracy maszynistów. Nowe przypisy, w których szczególnie jeden kluczowy aspekt budzi ogromne kontrowersje w branży, miałyby zostać przygotowane w tym półroczu. Wciąż jednak nie odniesiono się do uwag złożonych w konsultacjach ponad rok temu.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/czas-pracy-maszynistow--co-z-kontrowersyjnym-projektem-ustawy-106617.html
Ralny - 21-02-2022, 19:43
Temat postu:
Ustawa o czasie pracy maszynistów

Minister Infrastruktury przygotował projekt ustawy dotyczącej czasu pracy maszynistów. Dokument trafił już do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Przedstawione w projekcie propozycje mają na celu przede wszystkim ograniczenie, aż do wyeliminowania zagrożeń występujących w ruchu kolejowym.

Czytaj więcej:
https://raportkolejowy.pl/ustawa-o-czasie-pracy-maszynistow/
Beatrycze - 11-08-2022, 15:05
Temat postu:
Maszyniści w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów

Jakie będą zasady egzaminowania kandydatów na maszynistów, jak w praktyce będą wyglądały egzaminy na licencję i pierwsze świadectwo maszynisty prowadzone przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, jakie możliwości mają symulatory w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. To tylko niektóre z tematów poruszanych w trakcie spotkania Prezesa UTK z przedstawicielami Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.

Więcej:
https://www.utk.gov.pl/pl/aktualnosci/19058,Maszynisci-w-Centrum-Egzaminowania-i-Monitorowania-Maszynistow.html
Victoria - 23-08-2022, 18:20
Temat postu:
Rząd szykuje duże zmiany w przepisach. 160 km/h bez drugiego maszynisty

Aż trzy rozporządzenia z zakresu kolejnictwa mają przejść w najbliższym czasie spore zmiany. Rząd chce zmienić zarówno część zasad dotyczących prowadzenia ruchu, jak i przepisy dotyczące maszynistów. Jest szansa, że pociągi pojadą szybciej i będą rzadziej się spóźniać.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/rzad-szykuje-duze-zmiany-w-przepisach-160-kmh-bez-drugiego-maszynisty--109502.html
Victoria - 28-08-2022, 13:26
Temat postu:
PKP Intercity: 160 km/h przy jednoosobowej obsadzie to mniejsza liczba opóźnień

Zdaniem PKP Intercity likwidacja obowiązku dwuosobowej obsady maszynistów dla pociągów jeżdżących powyżej 130 km/h to bardzo dobra zmiana, która radykalnie zmniejszy liczbę opóźnień z winy przewoźnika. Takie rozwiązanie przewoźnik postulował od lat.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-160-kmh-przy-jednoosobowej-obsadzie-to-mniejsza-liczba-opoznien--109540.html
Arek - 28-08-2022, 14:19
Temat postu:
Do przypadków śmierci ludzi pod kołami pociągów dochodzi częściej niż mogłoby się wydawać. Co o tego typu tragicznych zdarzeniach mówią maszyniści?


Victoria - 16-09-2022, 15:27
Temat postu:
Coraz więcej maszynistek w PKP Intercity. Przewoźnik zatrudnia ponad 1600 maszynistów

O prowadzeniu pociągu marzy niejeden miłośnik kolei. Praca maszynisty to wymagający, ale pasjonujący zawód. Jego zadaniem jest bezpieczne dowiezienie pasażerów do stacji docelowej. 16 września obchodzony jest Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego. Przy tej okazji warto przypomnieć najważniejsze informacje o tej profesji.

Więcej:
https://www.nakolei.pl/coraz-wiecej-maszynistek-w-pkp-intercity-przewoznik-zatrudnia-ponad-1600-maszynistow/


Pirat - 16-09-2022, 22:55
Temat postu:
16 września - Europejski Dzień Maszynisty.


Beatrycze - 29-11-2022, 13:58
Temat postu:
Rusza Krajowy Rejestr Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe

Ośrodki szkolenia, przewoźnicy, zarządcy infrastruktury, podmioty wydające prawa kierowania oraz ośrodki medycyny pracy do 3 stycznia 2023 r. powinny przekazać wszystkie niezbędne dane do Krajowego Rejestru Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe. Forma przekazania danych została określona w Komunikacie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 24 czerwca 2022 r.

Więcej:
https://www.utk.gov.pl/pl/aktualnosci/19491,Rusza-Krajowy-Rejestr-Maszynistow-i-Prowadzacych-Pojazdy-Kolejowe.html
Arek - 18-12-2022, 21:19
Temat postu:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 listopada 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań zdrowotnych, badań lekarskich i psychologicznych oraz oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności.

Dz.U. 2022 poz. 2638:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220002638
Pirat - 29-12-2022, 00:30
Temat postu:
Panie maszynisto, czy mówi pan po angielsku?

W niektórych podsektorach transportu obowiązuje już użycie angielskiego, zinstytucjonalizowanego jednolitego języka. Teraz może przyjść kolej na kolej. Parlament Europejski przyjął plan działania na rzecz rozszerzenia transportu kolejowego - angielski stanie się językiem roboczym maszynistów pociągów w całej Europie. Dzięki temu jednolity europejski obszar kolejowy będzie bliższy urzeczywistnieniu, ale przed nami jeszcze długa droga.

Czytaj więcej na kurier-kolejowy.pl
Victoria - 12-01-2023, 19:31
Temat postu:
ProKolej: Czy ustawa o czasie pracy maszynistów ma jakiś cel?

Branża kolejowa nie pozostawia suchej nitki na odrodzonym projekcie ustawy o czasie pracy maszynistów. Jak pisze Fundacja ProKolej, treść i uzasadnienie ustawy są sprzeczne same ze sobą i z deklarowanymi celami, jakie miałoby przynieść nowe prawo.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/prokolej-czy-ustawa-o-czasie-pracy-maszynistow-ma-jakis-cel-111538.html
Beatrycze - 18-01-2023, 16:08
Temat postu:
ZNPK: projekt ustawy o czasie pracy maszynistów stanowi zagrożenie dla transportu kolejowego w Polsce

Eksperci Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych nie mają złudzeń – projekt ustawy o czasie pracy maszynistów stanowi zagrożenie dla transportu kolejowego w Polsce. Zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury regulacje stawiają tysiące pracowników branży pod ścianą – niższe wynagrodzenia lub przejście na kontrakt B2B. Wzrost liczby samozatrudnionych to z kolei straty dla sektora finansów publicznych nawet do 500 mln zł rocznie.

Więcej:
https://kolejowyportal.pl/znpk-projekt-ustawy-o-czasie-pracy-maszynistow-stanowi-zagrozenie-dla-transportu-kolejowego-w-polsce/
Pirat - 25-01-2023, 20:54
Temat postu:
ZNPK o ustawie o czasie pracy maszynistów: Niższe zarobki, kontrakt B2B, dziura w ZUS

Eksperci Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych nie mają złudzeń – projekt ustawy o czasie pracy maszynistów stanowi zagrożenie dla transportu kolejowego w Polsce. Zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury regulacje stawiają tysiące pracowników branży pod ścianą – niższe wynagrodzenia lub przejście na kontrakt B2B. Wzrost liczby samozatrudnionych to z kolei straty dla sektora finansów publicznych nawet do 500 mln zł rocznie.

Czytaj więcej na rynek-kolejowy.pl
Ralny - 09-08-2023, 19:32
Temat postu:
Cyfrowa zmiana na kolei, czyli rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe

System Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów działa już praktycznie pełną parą. W nowoczesnym CEMM odbywają się egzaminy na licencję maszynisty, a niebawem rozpoczną się egzaminy na świadectwo maszynisty. Choć najbardziej rozpoznawalnym elementem tej kolejowej rewolucji cyfrowej są innowacyjne symulatory, to jednak kluczową rolę w jej przebiegu odgrywa KREMiPPK, czyli Krajowy Rejestr Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe.

Czytaj więcej:
https://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/20343,Cyfrowa-zmiana-na-kolei-czyli-rejestr-maszynistow-i-prowadzacych-pojazdy-kolejow.html
Ralny - 07-09-2023, 19:11
Temat postu:
Czas pracy maszynistów 2023: przepisy, regulacje, innowacje

Czas pracy maszynistów stanowi jeden z kluczowych czynników wpływających na efektywność sektora transportu kolejowego. Zapewnienie bezpieczeństwa podróżnym i zapobieganie wypadkom wymaga rygorystycznego przestrzegania przepisów oraz wytycznych. Z tego powodu niezwykle ważna jest znajomość wszelkich regulacji prawnych.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/czas-pracy-maszynistow-2023-przepisy-regulacje-innowacje-115097.html
Ralny - 15-09-2023, 19:36
Temat postu:
Polacy darzą maszynistów kolejowych dużym szacunkiem

16 września obchodzony jest Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego. To zawód, który w naszym kraju ma długą historię – niemal każdy w dzieciństwie zafascynowany był tą profesją. Dziś aż 85 proc. Polaków darzy maszynistów kolejowych w Polsce szacunkiem i niemal tyle samo – 86 proc. – uważa ten zawód za zawód zaufania publicznego – wynika z badań przeprowadzonych przez IR Center na zlecenie POLREGIO. 70 proc. Polaków chciałaby tego dnia podziękować maszynistom kolejowym przede wszystkim za bezpieczeństwo w podróży, bo kolej wciąż uznawana jest za najbezpieczniejszy środek transportu pasażerskiego.

Czytaj więcej:
https://kolejowyportal.pl/polacy-darza-maszynistow-kolejowych-duzym-szacunkiem/
Victoria - 13-10-2023, 10:51
Temat postu:
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty trafiła do szuflady?

Od wielu lat przewoźnicy kolejowi i organizacje branżowe ich zrzeszające apelowały o zmiany w systemie szkolenia kandydatów na maszynistów. Dotychczasowe regulacje są archaiczne, oderwane od obecnych realiów i nieefektywne. W sytuacji pogłębiającego się deficytu maszynistów istnieje pilna potrzeba zmian w przepisach, aby po pierwsze umożliwić bardziej elastyczne działanie i zmniejszenie kosztów po stronie pracodawców, ale przede wszystkim nie zniechęcać do zawodu potencjalnych nowych pracowników - pisze Izba Gospodarcza Transportu Lądowego.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/nowelizacja-rozporzadzenia-w-sprawie-swiadectwa-maszynisty-trafila-do-szuflady-115641.html
Victoria - 17-11-2023, 22:10
Temat postu:
System Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów – rewolucja na kolei

Urząd Transportu Kolejowego podsumował projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów”. To rewolucja w systemie egzaminowania maszynistów. Część zmian widać już teraz, efekty niektórych będzie widać w dłuższej perspektywie.

Więcej:
https://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/20647,System-Egzaminowania-i-Monitorowania-Maszynistow-rewolucja-na-kolei.html
Victoria - 28-11-2023, 08:53
Temat postu:
Czy będzie zmiana przepisów o czasie pracy maszynistów?

Jakie przepisy prawa aktualnie regulują czas pracy maszynistów? Od jakiego momentu faktycznie rozpoczynają oni pracę i jak liczyć ich czas? Czy maszynista w praktyce faktycznie może świadczyć pracę na rzecz dwóch i więcej przewoźników kolejowych?

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/czy-bedzie-zmiana-przepisow-o-czasie-pracy-maszynistow-116245.html
Beatrycze - 08-01-2024, 14:29
Temat postu:
Maszynista kontra przewoźnik – jak obronić się przed pułapkami umów lojalnościowych?

Jedną z form ochrony interesów pracodawcy, zawiązywaną między przewoźnikami kolejowymi a maszynistami są umowy lojalnościowe. Czy faktycznie stanowią one autentyczne zabezpieczeniem? Jakie konsekwencje ponosi maszynista w wypadku jej zerwania?

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/maszynista-kontra-przewoznik--jak-obronic-sie-przed-pulapkami-umow-lojalnosciowych-116837.html
Tymczasowy - 08-01-2024, 21:42
Temat postu:
Według pensji maszynistów to wszystkie linie kolejowe stały sklasyfikowano jako tzw. szybkie. Chyba domyślam się za co ten prezent do portfela. W zamian wszystkie pociągi można będzie prowadzić w pojedynczej obsadzie maszynisty.
Lata niedopuszczania do zawodu maszynisty i blokowanie przez związkowców - maszynistów dostępności do zawodu zbierają swoje negatywne żniwo.
Beatrycze - 29-02-2024, 20:45
Temat postu:
Związki domagają się zmian na kolei. Problemem jest rozdrobnienie rynku i nieefektywne zagospodarowanie czasu pracy maszynistów

W spółkach kolejowych od tygodni trwają strajki maszynistów, którzy domagają się przede wszystkim wyższych płac, ale wśród postulatów związkowców są też inne. – Bardzo mocno doskwierają nam też kwestie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, nacisków na zwiększenie czasu pracy, pracę w nadgodzinach, duże obciążenia tego środowiska – wymienia Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce. Jak wskazuje, od lat mówi się o tym, że przewoźnicy kolejowi borykają się z problemem niedoboru maszynistów, ale w tej chwili problemem jest raczej nieefektywne zagospodarowanie ich czasu pracy. – Średnio 40 proc. czasu maszyniści poświęcają na to, do czego zostali przeszkoleni – zauważa ekspert.

Więcej:
https://biznes.newseria.pl/news/zwiazki-domagaja-sie,p789403615
Beatrycze - 04-03-2024, 17:13
Temat postu:
Obrona maszynistów przed roszczeniami: jak uchronić się przed pułapkami umów lojalnościowych?

Umowy lojalnościowe, narzędzia zabezpieczające inwestycje pracodawców w szkolenie maszynistów, stają się areną sporów sądowych. Ich kontrowersyjne aspekty i trudności w udokumentowaniu rzeczywistych kosztów szkolenia kładą nacisk na potrzebę rzetelnej dokumentacji dla ochrony obu stron.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/obrona-maszynistow-przed-roszczeniami-jak-uchronic-sie-przed-pulapkami-umow-lojalnosciowych-117738.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group