No i wracamy do sedna sprawy, należy zainwestować wpierw w istniejący łącznik Lubin - Rudna - Głogów. Budowanie nowego łącznika tylko dla kilku pociągów lokalnych moim zdaniem nie ma sensu ekonomicznego, wiemy wszyscy jaka była frekwencja w pociągach lokalnych z Legnicy do Głogowa.
LGOM znów połączą pociągi? Dla komunikacji zagłębia miedziowego linia łącząca Legnicę z Rudną Gwizdanów, a docelowo z Głogowem, jest kluczowa, co obok samych mieszkańców podkreślają również samorządowcy.
Jeszcze do niedawna remont linii kolejowej łączącej Legnicę z Rudną Gwizdanów pozostawał raczej w sferze życzeń, ale i to się zmieniło.
- Rewitalizacja linii nr 289 Legnica-Rudna Gwizdanów planowana jest w nowej perspektywie unijnej na lata 2014 -2020 - tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe. - Obecnie został ogłoszony przetarg na opracowanie studium wykonalności (dokumentacji przedprojektowej) z terminem składania ofert do 10 czerwca - dodaje.
Ile ma kosztować remont tego niespełna 40-kilometrowego odcinka wraz z przebudową całej infrastruktury? Jeszcze nie wiadomo. Będzie to jasne dopiero po stworzeniu studium. To ma być gotowe w przyszłym roku. Mieszkańcy liczą, że nowe tory, po których będą jeździć komfortowe szynobusy, staną się alternatywą dla busów, które są obecnie głównym środkiem transportu pomiędzy poszczególnymi miejscowościami Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego.
- Bus z Legnicy do Lubina w obie strony kosztuje 12 złotych. Dużo, biorąc pod uwagę, że warunki są niekomfortowe i cokolwiek by mówić dość niebezpieczne. Jeśli kolej będzie szybka i w nieco niższej cenie, odniesie sukces - mówi Marzena Pawelec, legniczanka, która codziennie dojeżdża do pracy do Lubina.
Linia biegnie przez Rzeszotary, Raszówkę, Gorzelin, Chróstnik, Lubin Górniczy, Koźlice, Rynarcice, Rudna Miasto, aż do Rudnej Gwizdanów. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych z połączenia korzystały tysiące mieszkańców dziennie.
Później z każdym rokiem zainteresowanie spadało wraz z wydłużeniem czasu podróży. Ruch pasażerski zawieszono na tej trasie 11 grudnia 2004. W 2007 roku go wznowiono po to, aby w 2011 roku zamknąć go ostatecznie.
Lokomotywa w ogniu
Pożar lokomotywy na stacji Lubin Górniczy. Ogień pojawił się w niedzielę po 17-tej. Pożar gasiły dwa strażackie zastępy, a cała akcja zakończyła się po blisko dwóch godzinach. Nikomu nic się nie stało. Na miejsce przyjechała specjalna komisja z PKP Cargo, która ustalać będzie przyczyny pożaru i oszacuje straty.
Pod znakiem zapytania stoi remont linii kolejowej Legnica-Rudna, który miał być zakończony w 2016 roku. Pierwotnie zakładano, że w tym roku ogłoszony zostanie przetarg , który wyłoni jednocześnie wykonawcę projektu, jak i prac budowlanych. Okazuje się jednak, że Polskie Linie Kolejowe rozpisały przetarg tylko na opracowanie dokumentacji technicznej.
Dokumentacja ma być gotowa na koniec 2015 roku. Wydaje się więc mało prawdopodobne, by w ciągu kilkunastu miesięcy udało się wyremontować całą linię. Sprawą zajął się poseł Wojciech Zubowski. Złożył interpelację w tej sprawie i czeka na odpowiedź ministerstwa infrastruktury. - Szansa na zakończenie prac do końca 2016 jest już iluzoryczna. Kłóci się to też z deklaracjami, jakie zostały złożone parlamentarzystom i samorządowcom LGOM-u w dniu 10 stycznia 2014r., podczas zwołanego z mojej inicjatywy posiedzenia Dolnośląskiego Zespołu Parlamentarnego. Wtedy to kolejny raz potwierdzono, że remont tego odcinka jest niezbędny dla reaktywacji kolejowych połączeń pasażerskich w Zagłębiu Miedziowym. Pytania zawarte w interpelacji dotyczą planów rządu związanych z remontem linii kolejowej i powodów dla których ta ważna dla regionu inwestycja nie będzie realizowana zgodnie ze złożonymi wcześniej deklaracjami - mówi poseł PiS.
Mówiliśmy już wcześniej, że coś jest na rzeczy, ale nikt nas nie słuchał. I znowu będzie wojna. W przyszłym tygodniu skontaktuje się z Panem Posłem i porozmawiamy na ten temat jak nagłośnić kolejny bałagan.
A czy nie ważniejsze jest aby dokumentacja przedprojektowa i następnie prace budowlane zostały porządnie wykonane ? Z dokładnym uwzględnieniem możliwości przeprojektowania linii dla wyższej prędkości oraz uwag samorządów i mieszkańców dotyczących chociażby zmiany lokalizacji bądź budowy nowych przystanków jak np. Lubin Stadion ?
Tak się składa że wszystko jak na razie jest prowadzone zgodnie z harmonogramem i nie ma na obecną chwilę powodów do niepokojów. Z dobrego źródła wiem że projekt ten ma duże poparcie w MIR i na pewno nie jest zagrożony .
Niepokoje Pana posła Zubowskiego wynikają najpewniej z tego że pierwotnie przetarg miał być ogłoszony w formule "Projektuj i buduj" ale zaszły zmiany i będą dwa przetargi, jedne na dokumentacje(Ten już oczywiście został ogłoszony) i drugi na roboty.
Ja tu Panie Światowid, żadnych powodów do wojen i bałaganów nie widzę.
A Twoja wypowiedź świadczy o Twojej wiarygodności, podobnie jak ta na facebooku na temat nowego prezesa KD. I dziwisz się potem że nikt ze strony przewoźników nie chce z Tobą rozmawiać. A za Tobą dziwią się również samorządowcy na organizowanych przez Ciebie "konferencjach" którzy do tej pory, bez pomocy "KODLK" zawsze otrzymywali odpowiedzi ze spółek kolejowych.
I otrzymują odpowiedzi do tej pory. My również! Co do linii i projektu jej modernizacji zawsze trzeba podchodzić ostrożnie. Tak się składa, że dokumentacja projektowa już dawno powinna być zrobiona (począwszy od cyrków z 2012 roku). A co do naszego stosunku do KD to jest od dokładnie taki sam, jak stosunek KD do nas, administratorów tego forum i jeszcze wielu innych osób. Od dawna wszyscy wiedzą, że to samorządowa spółka lansowana przez Marszałka. To w jaki sposób my krytykujemy KD to tylko i wyłącznie nasza sprawa. Nikogo innego.
Przejdźmy do tematu. W przyszłym tygodniu będę osobiście rozmawiał z Posłem Zubowskim i zadzwonię do MI i PKP PLK. Będziemy ten temat drążyć do upadłego.
A ja nie widzę powodu do paniki, przetarg na dokumentację jest, więc to jest jakiś kroczek do przodu.
Wiadomo kiedy jest możliwy jakiś przetarg na dokumentację 14stki z Głogowa do Ostrowa Wlkp?
Remont linii kolejowej zagrożony – Remont linii kolejowej Legnica-Rudna Gwizdanów jest zagrożony – alarmuje poseł PiS z naszego regionu Wojciech Zubowski. Parlamentarzysta zwrócił się z interpelacją do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej i oczekuje wyjaśnień – czy słuszne są podejrzenia, że prace nie tylko przeciągną się w czasie, ale też zostaną mocno okrojone? I jakie są tego przyczyny?
O znaczeniu tej linii można było przekonać się choćby przy okazji awaryjnego zamknięcia linii 273 Wrocław-Szczecin. Temat ten przedstawiany też był podczas specjalnego posiedzenia Dolnośląskiego Zespołu Parlamentarnego, w którym udział wzięli samorządowcy z naszego regionu: prezydent Lubina Robert Raczyński czy zastępca prezydenta Głogowa Leszek Rybak. Jak podkreślali, remont tej linii niezbędny jest także dla realizacji założeń rozwoju infrastruktury kolejowej w naszym regionie.
– Jeszcze w ubiegłym roku przedstawiciele strony rządowej informowali mnie, że planowane zakończenie remontu linii 289 Legnica-Rudna Gwizdanów to koniec roku 2016 – tłumaczy poseł. – W roku 2015 miał zostać ogłoszony przetarg w formule „Projektuj i buduj”, pozwalający mieć nadzieję, że zgodnie z założeniami do końca roku 2016 nastąpi ukończenie robót – opowiada poseł.
Niestety, wszystko wskazuje na to, że mimo zapewnień ministerstwa, remont tak ważnej dla naszego regionu linii kolejowej we wspomnianym terminie jest już mało realny.
– Z ogłoszonego przez spółkę PLK postępowania przetargowego wynika, że zakończenie opracowania dokumentacji przedprojektowej planowane jest dopiero na koniec 2015 roku. Przedmiotem przetargu jest jednak tylko wykonanie dokumentacji, a nie zapowiedziane roboty w systemie „projektuj i buduj”. Tym samym wątpliwe jest ukończenie prac w zapowiedzianej perspektywie dwóch lat – zauważa poseł.
Stąd interpelacja, w której poseł domaga się odpowiedzi na trzy pytania: co jest powodem zmiany wcześniejszej formuły wykonania prac z systemu „projektuj i buduj” na samo wykonanie dokumentacji, czy aktualne są wcześniejsze deklaracje o ukończeniu remontu tej linii do końca 2016 roku, a jeśli nie to kiedy planowane jest przeprowadzenie tego remontu?
Rację to ja mam cały czas. Na PLK nie ma co liczyć. PLK tylko liniami głównymi w kraju zajmuje się i to niedostatecznie. Dawno "wypieli się" na tą linię - tylko trudno się im przyznać. Zajeżdżą (wyeksploatują bez remontów) póki PMT jeszcze płaci za dostęp do infrastrutury (dojna krowa KGHM).
... a niech rozleci się to wszystko - może przyjdzie inny lepszy gospodarz. Wokół wszystko się zmienia tylko kolej pozostała jak z XIX wieku.
_________________ -=| Na początek infrastruktura |=-
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum