Z okazji rocznicy założenia tej firmy kolejowa telewizja KOLEJWIZJA przedstawia film
LUBUSKA KOLEJ REGIONALNA – 20-LECIE NOWATORÓW BEZ FORTUNY.
Jest to pierwszy polski film przedstawiający w pełni warunki założenia, działania oraz upadłości tego bezprecedensowego operatora kolejowego, jak i historię wprowadzonych z Danii luksusowych pociągów Lyntogów (Pierunów) - aż do ich złomowania. Film zostanie emitowany przez pilską telewizją TV ASTA i jest również dostępny w internecie pod linkiem http://www.youtube.com/watch?v=Q0rMUZi167w
Dziękujemy za obszerną dyskusję tego tematu na tutejszym forum, pewne informacje podane tutaj przejęliśmy.
Oto fragmenty naszego tekstu:
W 1963 roku Duńska Kolej Państwowa DSB zakupiła w Niemczech partię nowoczesnych pociągów spalinowych. Nikt nie przepuszczał, że 30 lat później te luksusowe wtedy składy będą kursować w Polsce. A już na pewno nie, że z powodu złośliwej dyskryminacji ze strony Polskich Kolei Państwowych PKP po krótkim czasie te wciąż piękne pociągi zostaną wycofane z ruchu i złomowane. Jak do tego doszło? Czy ktoś te pociągi oraz ich polskiego operatora jeszcze pamięta? W 20-lecie Lubuskiej Kolei Regionalnej opowiadamy o pierwszej w historii powojennej Polski nie-państwowej kolei. Jest to historia nowatorów którym, niestety, brakowało fortuny, bo wyprzedzili czas.
Tak zwany eksperyment zielonogórski był bacznie obserwowany przez osiem innych województw, które ze względu na podobne jak w Zielonogórskim problemy z PKP rownież dążyły do stworzenia własnej kolei regionalnej. Można domniemać, że zainteresowanie sytuacją w zielonogórskim spotęgowało sztywne stanowisko PKP w negocjacjach z LKR. Po prostu obawiano się konkurencji przy jednoczesnym braku gotowości do reformowania własnej firmy.
Dopiero później wprowadzone prawne rozwiązania otworzyły drogę do korzystnych rozwiązań w kolejnictwie, włącznie ze zdrową konkurencją między przewoźnikami. Lubuska Kolej Regionalna nie doczekała tego.
Filmowymi rozmówcami i świadkami tamtych wydarzeń są m.in. Jerzy Stróżyk, inżynier ZNTK w Poznaniu, Tadeusz Rybak, wójt gminy Tuplice, Grzegorz Jankowski, dyrektor departamentu ekonomii i infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, Henrik Thomsen, duński entuzjasta kolejowy.
_________________ NIEZALEŻNA TELEWIZJA KOLEJOWA KOLEJWIZJA
Fantastyczny materiał Kolejwizji....
Nie ma torów,nie ma pociągów...wielka szkoda.Ale dobrze że powstaja tego typu reportaże bo one nie pozwolą zapomnieć o tej niesamowitej historii.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum