INFO KOLEJ - forum kolejowe

FIP - FIP - kilka pytań

Harvi - 28-12-2010, 19:53
Temat postu: FIP - kilka pytań
Witajcie.
Dziś, oczywiscie z tego forum Smile dowiedziałem się, że istnieje coś takiego jak FIP. Zabrałem się więc do lektury całego tego działu no i wszystko przeczytałem. Mam już ogólną wiedzę jak to wszystko działa, jednak mam kilka pytań. Niektóre wątpliwości, mam nadzieję, wyjaśni ojcu (jestem synem pracownika, mam 19 lat, zniżki w PL na 1 klasę) odpowiedni pracownik PLK, z którym ma się kontaktować.
Próbowałbym uzyskiwać informację w kasach, ale na 99% spotkam się z niekompetencją, szczególnie u mnie, w Dęblinie. Próbował będę w informacji w Lublinie..Dobra, do rzeczy.

1. Opłata początkowa. Pierwszy raz wyrabiał będę książeczkę FIP. W przyklejonym wątku wyczytałem:
- opłata za wydanie biletów i/lub książeczki biletowej FIP: 25 zł (*)
- opłata za wydanie znaczka ważności do karty zniżek FIP: 25 zł
- opłata za wydanie karty zniżek FIP i pierwszego znaczka: 60 zł
Muszę więc szykować się na wydatek 110zł na start?

W tą cenę wliczonych jest 6 biletów, które mogę wykorzystać na przejazdy kolejami zrzeszonymi w FIP?


2. W wielu wątkach pojawia się słowo "kupony". Kupony, to inaczej te 6 biletów?

3.
"Okres ważności kuponów rozpoczyna się z datą wpisaną w odpowiedni kupon przez użytkującego i kończy się o godz. 24:00 dnia następnego. W pierwszy kupon należy wpisać datę przekroczenia granicy kraju lub sieci, przy czym dla wpisu daty miarodajnym jest rozkładowy przyjazd pociągu na pierwszą stację postoju. Przy rozpoczynaniu podróży wewnątrz sieci należy wpisać datę dnia odjazdu. "

Mógłbym prosić o jakiś przykład? Załóżmy (teoretycznie) , że rozpoczynam podróż z Niemiec. Jadę pociągiem z miasta A w Niemczech do miasta B we Francji. Ten sam pociąg, ta sama niemiecka spółka, dwa kraje. Używam jeden kupon (jedna sieć) , czy dwa kupony (przekroczyłem granice kraju)?


4. Po lekturze wątków wiem, że na niektóre pociągi konieczny jest zakup miejscówki, ponadto w niektórych musze jeździć 2gą klasą. Powiedzcie mi jednak, czy ja dobrze rozumiem: "domyślnie", standardowo FIP dla rodziny pracownika daje mi możliwość darmowych przejazdów w określonych krajach? Opłaty się pojawiają, ale nie zawsze one mają miejsce?


5. Myślę o podróży do Rzymu. Jak mówicie, ile może kosztować mnie taka podróż? Startuję z Polski. Nie proszę o konkretną kwotę rzecz jasna, ale o jakąś orientacyjną wartość. 10zł ; 50 ; 100? Oczywiście przesiadki są możliwe, nawet myśle o jakimś dłuższym wyjeździe. 3 miesiące jest ważna książeczka FIP, więc mogę wyruszyć w 3 meisięczną podróż? Np siedzę tydzień w państwie A, 2 dni w B; miesiąc w państwie C, następnie wracam bezpośrednio do Polski?


Z góry dzięki za odpowiedzi. Trochę się rozpisałem, ale mam nadzieję, że znajdę odpowiedzi na moje pytania. Planuję też zakup podręcznika, o którym jest mowa w tym dziale, ale wcześniej chciałbym sobie po prostu obliczyć, czy cała "zabawa" w FIP dla mnie, jako rodziny pracownika jest opłacalna. Bo nie ukrywajmy - istneją inne metody taniego podróżowania, choćby tanie linie lotnicze, gdzie za 20zł możemy polecieć do np do Włoch. Ja jednak kocham podróże koleją i w FIP widzę dużą szansę.

Pozdrawiam wszystkich forumowiczów Smile
Iktorn - 29-12-2010, 09:22
Temat postu:
Harvi napisał/a:
Próbowałbym uzyskiwać informację w kasach, ale na 99% spotkam się z niekompetencją

Zapomnij o takich pytaniach w kasach, od FIP zawsze jest jakaś babka w biurze, często ta sama co od spraw pracowniczych (urlopy, uprawnienia przejazdowe itp). Od niej się wszystkiego dowiesz.

Harvi napisał/a:
1. Opłata początkowa (...) Muszę więc szykować się na wydatek 110zł na start?

W tą cenę wliczonych jest 6 biletów, które mogę wykorzystać na przejazdy kolejami zrzeszonymi w FIP?

25 zł to jest opłata za książeczkę biletową w którą wchodzi maks. 6 biletów. Czy weźmiesz 1 bilet czy 6 płacisz 25zł. Jednak biletów możesz dostać maksymalnie 12 i wtedy wydaje się dwie książeczki po 6 biletów i płacisz za 2 książeczki - czyli 2 x 25zł = 50 zł.
Opłata za legitymację FIP to jest za zupełnie inny dokument. Legitymacja daje Ci 50% zniżki we wszystkich krajach zrzeszonych w FIP. Nie musisz jej wyrabiać, ale przydaje się, zwłaszcza dla Ciebie - rodziny, bo nie na wszystko dostaniesz darmowy bilet.

Harvi napisał/a:
Okres ważności kuponów rozpoczyna się z datą wpisaną w odpowiedni kupon przez użytkującego i kończy się o godz. 24:00 dnia następnego. (...) Mógłbym prosić o jakiś przykład?

Na kuponie wypisujesz datę, jak pociąg rozkładowo przekracza granicę. Np jedziesz Kiepurą z Warszawy 1 lipca i granicę polsko-niemiecką przekracza około 23:00 więc na kuponie niemieckim wpisujesz datę 1 lipca (jak pociąg się spóźni i będzie po północy to i tak powinieneś wpisać datę zgodnie z rozkładem). I na tym kuponie możesz jeździć ile chcesz po Niemczech, wjechać do innego kraju i wrócić na tym samym kuponie aż do 2 lipca do godziny 23:59. Potem wpisujesz następny kupon z datą 3 lipca i masz ciągłość. Możesz robić sobie przerwy, np pojechać 1 lipca, posiedzieć tydzień w hotelu i następną datę wpisać 8 lipca.
W zasadach FIP jest też, że jak wrócisz pociągiem do kraju wydającego FIP, to już bilet na kraj graniczący z Polską jest nie ważny, czyli jak z Niemiec wrócisz do PL pociągiem, to bilet na DB już jest nie ważny, ale w praktyce nikt tego nie sprawdza i nie przestrzega.

Harvi napisał/a:
Załóżmy (teoretycznie) , że rozpoczynam podróż z Niemiec. Jadę pociągiem z miasta A w Niemczech do miasta B we Francji. Ten sam pociąg, ta sama niemiecka spółka, dwa kraje. Używam jeden kupon (jedna sieć) , czy dwa kupony (przekroczyłem granice kraju)?

Jasne, że przekraczając granicę, musisz wypisać kupon danego przewoźnika. Jak jedziesz po Niemczech to wpisujesz kupon DB, przekraczasz granicę niemiecką, wjeżdżasz do Francji i musisz wypisać kupon na SNCF - nie ważne, że niemiecki pociąg - jesteś we Francji i jedziesz na francuskiego FIP.

Harvi napisał/a:
standardowo FIP dla rodziny pracownika daje mi możliwość darmowych przejazdów w określonych krajach? Opłaty się pojawiają, ale nie zawsze one mają miejsce?

FIP dla rodziny nie różni się prawie wcale od FIP dla pracownika. Rodzina nie dostanie tylko biletów na niektóre kraje - ot, i jedyna różnica.
FIP jest bezpłatnym biletem, więc wsiadasz w pociąg i jedziesz, jak dostaniesz FIP na 1 klasę, to jeździsz dowolną (czasem w nocnych jest tylko 2 klasa, więc nie masz wyboru). Do niektórych pociągów wymagane są dopłaty (np CNL, TGV i wszystko w Hiszpanii powyżej osobowych) - tak jak w Polsce do EIC trzeba miejscówkę, tak z niektórymi pociągami w innych krajach. Jak miejscówek nie trzeba to wsiadasz i jeździsz czym chcesz za darmo bez dopłat.

Harvi napisał/a:
5. Myślę o podróży do Rzymu. Jak mówicie, ile może kosztować mnie taka podróż? Startuję z Polski.

Jak pojedziesz najtańszą opcją, czyli np. Chopin do Budapesztu i tam przez Chorwację i Słowenię do do Wenecji zajedziesz za 5 euro. We Włoszech pociągi Espresso są bez dopłat, IC/ICN/EC i inne mają różnie miejscówki, trzeba w rozkładzie sprawdzać. Masz poniżej kilka przydatnych:
- Czechy: http://www.cd.cz/spojeni/
- Węgry: http://elvira.mav-start.hu/
- Niemcy: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/pn
- Włochy: http://www.trenitalia.com/

Mój pierwszy wyjazd był do Włoch na 14 dni taką trasą jak podałem. Wydałem na wszystko 200zł (dopłaty, żarcie, drobne pamiątki).
Harvi - 29-12-2010, 16:10
Temat postu:
Dzięki wielkie za odpowiedź. Teraz (prawie Wink wszystko jest już jasne.
Nad legitymacją FIP się zastanawiam, ale nie do końca wiem, czy jest sens jej kupowania. Będę jeździł pociągami, które są darmowe - choćby osobowymi. Miejscówki - oczywiście trzeba je kupować. A legitymacja z 50% zniżki pewnie i tak nie bedzie obejmowała miejscówek?

Cytat:
Mój pierwszy wyjazd był do Włoch na 14 dni taką trasą jak podałem. Wydałem na wszystko 200zł (dopłaty, żarcie, drobne pamiątki).

Oo, bardzo fajnie. Do tego pewnie dochodziły noclegi, ciekaw jestem ile to kosztuje? Ja myśle o couchsurfing (http://www.couchsurfing.com/) .


W przyklejonym wątku czytałem o FIP dla emerytów. Z tego co zrozumiałem, nie ma szans, żeby żona emerytowanego kolejarza (który na emeryturze jest od ~20 lat) skorzystała z darmowych przejazdów?




I na koniec ostatnie pytanie. Książeczka jest ważna 3 miesiące, tak? Załóżmy, że chcę pojechać w jedną podróż we wrześniu, w drugą w listopadzie. Kiedy najlepiej składać wnioski? Mówię o 2011 roku -> zaś w 2012 też będę mógł z FIP skorzystać?
Iktorn - 29-12-2010, 18:56
Temat postu:
Harvi napisał/a:
A legitymacja z 50% zniżki pewnie i tak nie bedzie obejmowała miejscówek?

Legitymacja daje tylko zniżkę na bilet. Jak u nas - masz 80% zniżki a kolejową legitymację, ale miejscówki bez zniżek. Karta FIP przyda się, jak z Włoch pojedziesz sobie np do Monako, albo z Niemiec na jeden dzień do Zurychu - wtedy zaoszczędzisz kilka euro na bilet.

Harvi napisał/a:
Do tego pewnie dochodziły noclegi, ciekaw jestem ile to kosztuje?

Ja pierwszy raz spędziłem noclegi w pociągach, byłem we wrześniu i za dnia albo łaziłem po mieście, albo siedziałem na plaży. W nocy przemieszczałem się pociągiem do innego miasta. A noclegi w tanich hotelach od 15 euro za osobę w wieloosobowej sali, na kempingach od 5 euro.

Jak z FIP dla emerytów - nie mam pojęcia.
Harvi - 29-12-2010, 23:34
Temat postu:
Odnośnie emerytów - w styczniu będę znał szczegóły. Podzielę się informacjami na forum, bo może ktoś ma podobny problem.

Cytat:
Ja pierwszy raz spędziłem noclegi w pociągach, byłem we wrześniu i za dnia albo łaziłem po mieście, albo siedziałem na plaży. W nocy przemieszczałem się pociągiem do innego miasta.

Podróżowałeś sam? Jak z bezpieczeństwem?

Ja na 90% będę jechał sam. Nie mam żadnego znajomego, który jest rodziną pracownika PKP. Trochę obawiam się szczególnie kupna biletów zagranica i kontroli (może trafi się konduktor, który nie wie co to FIP), ale angielski w miarę znam, jakos to będzie Smile

Powtórze jeszcze pytanie z poprzedniego posta, z góry dzięki za info:
Książeczka jest ważna 3 miesiące, tak? Załóżmy, że chcę pojechać w jedną podróż we wrześniu, w drugą w listopadzie. Kiedy najlepiej składać wnioski? Mówię o 2011 roku -> zaś w 2012 też będę mógł z FIP skorzystać?
Iktorn - 30-12-2010, 08:10
Temat postu:
Z bezpieczeństwem w krajach Europy Zachodniej nie ma problemu, w pociągach w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii i Austrii czy Włoszech jest bezpiecznie, nie przytrafiło mi się tam nic złego - oczywiście trzeba zachować zdrowy rozsądek i nie kłaść portfela czy komórki w nocy podczas snu na stolik Smile

Co do ważności książeczki/książeczek to są one ważne 3 miesiące od chwili wydania, więc jak wniosek złożysz np 10 marca, bilety zostaną wydane powiedzmy 18 marca i ważność książeczki/książeczek będzie do dnia 18 czerwca. Nie możesz napisać, że jedna ma być ważna od 18 marca do 18 czerwca a druga od 5 września do 5 listopada. Sam tak musisz ułożyć wyjazd, żeby zmieścić się w tych 3 miesiącach. Przeważnie na FIP czeka się 3 tygodnie maksymalnie.
Harvi - 30-12-2010, 11:58
Temat postu:
Dzięki za odpowiedzi. W takim razie wniosek o FIP będę składał na początku sierpnia. Koniec sierpnia-wrzesień, wtedy mam czas.

W 2012 roku będę mógł ponownie złożyć wniosek i jeżeli nic się nie zmieni, za 25zł 6 biletów?

Odnośnie spania w pociągach - jeżeli jest bezpiecznie, jak mówisz, to na prawdę fajna sprawa. Wszystko będę miał spakowane w plecaku turystycznym, więc jedyna obaw podczas snu jest taka, że plecak mi ktoś ukradnie.

@Iktorn
Można wiedzieć, jakie były Twoje dotychczasowe podróże z FIP? CO oprócz Włoch?
piotrek_89 - 30-12-2010, 13:39
Temat postu:
Ja też mam za sobą Włochy i mogę tylko potwierdzić że włoskie pociągi są bezpieczne i stosunkowo komfortowe. Jak chcesz dodatkowo zaoszczędzić i nie chcesz wydawać pieniędzy na dopłaty do kuszetek to polecam podróżowanie w wagonie do siedzenia. Co prawda większość składów nocnych nie ma pierwszej klasy, co nie zmienia faktu, że nawet w drugiej klasie można przespać komfortowo całą drogę. Siedzenia rozkładają się całkowicie do pozycji horyzontalnej tym sposobem można zrobić sobie łóżko (rozkładając dwa przeciwległe siedzenia). Co prawda w pociągach tych zazwyczaj dopisuje frekwencja (szczególnie latem) ale ludzie nie robią problemu jak widzą powiedzmy 4 ludzi śpiących w przedziale przeznaczonym dla 6 osób. Oczywiście mówię o osobach bez miejscówki no bo jak już się ktoś trafi z miejscówką to nie ma przebacz.
Iktorn - 30-12-2010, 15:09
Temat postu:
Harvi napisał/a:
W 2012 roku będę mógł ponownie złożyć wniosek i jeżeli nic się nie zmieni, za 25zł 6 biletów?

FIP i/lub OSŻD przysługuje raz w roku kalendarzowym. Możesz brać 12 biletów co roku, w przypadku dzieci kolejarza do dnia 25 urodzin (nie rok kalendarzowy, tylko dzień urodzin - więc jak np masz 25 urodziny 15 września 2015 roku to w 2015 możesz brać FIP, z tym, że książeczka/książeczki będą ważne tylko do 15 września)

Harvi napisał/a:
Można wiedzieć, jakie były Twoje dotychczasowe podróże z FIP? CO oprócz Włoch?

Dobre pytanie Smile Całą Europę wzdłuż i wszerz, Turcję, Bliski Wschód, a za kilka miesięcy dojdzie jeszcze Kaukaz i może znów Turcja.
Harvi - 31-12-2010, 02:27
Temat postu:
Rozumiem. Czyli mam jeszcze przed sobą ponad 5 lat szansy na darmowe podróże przynajmniej po Europie Smile

@piotrek_89
A mógłbyś napisać jakimi pociągami dojechałeś do Włoch oraz ile wyniosły Cię bilety?

@Iktorn
Gratuluję, na prawdę interesujący dorobek Smile
piotrek_89 - 31-12-2010, 12:18
Temat postu:
Jechaliśmy całą kolejarską rodzinką (4os) a plan wyprawy wyglądał następująco:

Warszawa Cen - Budapest Kel (D 203)
21:00 - 08:32 (kuszeta 4-os) --> 56€ za cztery miejsca leżące
+ bilety do granicy (4,25+3x10,8 PLN)

Budapest Kel - Venezia SL (EN 240)
16:30 - 07:16 (kuszeta 6-os) --> 76€
nie wiem co dalej z tym połączeniem ale juz teraz rozkład DB informuje że pociąg dojeżdża tylko do stacji Venezia Mestre i kursuje tylko do 29-04-2011

Venezia SL - Roma Termini (IC 705)
13:09 - 19:16 --> zwykły wagon siedzący ale kosmiczna dopłata! do tej pory nie udało mi się tej sprawy wyjaśnić na dzień dzisiejszy olał bym te dopłaty i wsiadł po prostu do wagonu. Bilet (FIP) miałem a rezerwacja była chyba fakultatywna --> 56€ za cztery miejsca siedzące z "suplemento"

Roma Termini - Tropea (E 895)
23:00 - 06:24 --> siedzące miejscówki po 3€ /osoba (fakultatywne ale było warto bo frekwencja w pociągu ok. 100%)

Tropea - Villa San Giovanni - Reggio di Calabria (ogólnie regionalne, bez żadnych dopłat i problemów, konduktorzy na sam widok FIP z uśmiechem)

Reggio di Calabria - Roma Termini (E 894)
20:40 - 07:08 --> siedzace, miejscówki po 3€/osoba (również fakultatywne i również duża frekwencja)

Roma Tiburtina - Bologna Centrale (E 774)
22:36 - 03:13 --> miescówki po 3€ ale nie warto było rezerwować luźno w pociągu

Bologna Centrale - Milano P. Garibaldo (ICN 1616)
03:43 - 06:38 --> różnież siedzące miejscówki po 3€

Milano P. Garbaldo - Bergamo (regionalny, bez dopłat)
a z Bergamo Ryanair'em do Krakowa

Wyprawę zapamiętam do końca życia, ale dziś zrobiłbym to trochę inaczej przede wszystkim wybrałbym samolot z Polski do Włoch (Ryanair'em da się dolecieć z kilku miast w Polsce do Mediolanu (Bergamo) za kilkadziesiąt PLN.) Co prawda tracimy szansę zwiedzenia Budapesztu ale jest za to zdecydowanie szybciej. Włochy oczywiście już tradycyjnie pociągiem to chyba najlepiej zorganizowany kraj europejski pod względem pociągów nocnych, sprzyja temu na pewno kształt, ale trzeba też powiedzieć że są dobre skomunikowania.

Ja osobiście planuję jeszcze wyprawę wyprawę na Sycylię (ostatnim razem nie starczyło mi czasu) więc jak byś szukał towarzystwa daj znać.
Harvi - 31-12-2010, 15:47
Temat postu:
Oo, jak najbardziej będę chętny. Jak coś, to podaj termin, ja się dostosuję z wydaniem dokumentów Smile
Harvi - 14-01-2011, 18:19
Temat postu: Międzynarodowa karta zniżek FIP we Włoszech
Witam.
W kwietniu lecę tanimi liniami lotniczymi do Wloch (60zł w obie strony do Forli z Wrocławia). Jestem synem kolejarza (rodzina pracownika)
Parę razy będziemy jeździć pociągami.
Chciałbym się Was zapytać, czy we Włoszech w końcu obowiazuje FIP? Czytałem info ajkoby Włochy wystąpiły z FIP - klik.

Jadę ze znajomymi ,dlatego interesują mnie tylko te najtańsze pociągi oznaczone literą "R". Biletów na darmowe przejazdy nie będę marnował, dlatego zainteresowałem się Międzynarodową Kartką Zniżek FIP.

Czy ta karta obowiazuje we Włoszech? Ewentualnie macie może jakieś porady w jaki sposób za przejazdy po Italii zapłacić jak najmniej? (może nie wiem bilety tygodniowe/grupowe itd).

pozdrawiam.
FIP32 - 15-01-2011, 07:34
Temat postu:
We Włoszech obowiązuje i bilet FIP i Miedzynarodowa Karta Zniżek FIP (50%) ...sam właśnie pobrałem bilet FIP na Włochy bo jade już za miesiąc, pozdrawiam.
Harvi - 15-01-2011, 11:30
Temat postu:
O, no to super.
Jak rozumiem, zniżki 50% przysługują także mi - rodzinie pracownika?

Jak wygląda w praktyce korzystanie z owych zniżek? Dostaję Międzynarodową Kartę Zniżek i kupując bilet, kupuję go 50% taniej? Bo nie jest tak jak w biletach FIP, że sam sobie wypisuje bilety?
FIP32 - 15-01-2011, 11:52
Temat postu:
Rodzina dostanie międynarodowa karte zniżek w przypadku kiedy posiada uprawnienia. Posiadając tę kartę zniżek kupujesz normalnie bilet w kasie z tym ,że po okazaniu karty dostajesz 50 % zniżki Smile Każdego roku dokupuje sie tylko znaczek w wysokosci 25 zł i waże jest to rok , natomiast wyrobienie karty z pierwszym znaczkiem to koszt 60 zł. Nie wypełnia sie żadnych pól jak w bilecie FIP bo ich tam po prostu nie ma.
Harvi - 15-01-2011, 12:14
Temat postu:
Dokładnie tak zrozumiałem zasadę działania międzynarodowej karty zniżek Smile
Bilety FIP biorę dopiero za kilka miesięcy z powodu ich ważności (3 miesiące), a taka karta to super sprawa - krótkie wyjazdy na terytorium danego kraju połowę taniej Smile

Mógłbym prosić o radę odnośnie pierwszego wyrobienia MIędzynarodowej Karty Zniżek FIP?
Cytat:
Karta może być wystawiona nawet na kilka osób z tej samej rodziny, jednakże dla dzieci powyżej 21 lat wymagana jest już oddzielna karta.

Taka informacja znajduje sie w przyklejonym wątku. Mam więc rozumieć, że JEDNĄ kartę (60zł) mogę wystawić i na ojca kolejarza i na jego żonę i na dwójkę dzieci? Czy źle to zinterpretowałem? Smile
FIP32 - 15-01-2011, 12:37
Temat postu:
@Harvi
Bardzo dobrze zrozumiałeś Smile W dziale FIP są też do pobrania druki jakie należy wypełnić przez złożeniem wniosku więc do dzieła i w drogę Smile

[ Dodano: 15-01-2011, 12:44 ]
@Harvi - tu http://radans.republika.pl/FIP.html możesz obejrzeć jak taka karta wygląda Smile
Harvi - 15-01-2011, 12:50
Temat postu:
Dzięki wielkie za pomoc.
W takim razie ojciec w następnym tygodniu zgłosi się do osoby z kadr w swoim zakładzie pracy.

Jak rozumiem, mam 50% zniżki na wszystkie koleje, które wymienione są z lewej strony międzynarodowej karty zniżek? Czyli te moje pociągi "R" - najtańsze we Włoszech są objęte zniżką/


A i jeszcze jedno pytanie, bo tutaj mam wątpliwości. Ja i mój brat mamy wykupione prawo do 80% zniżek w PL. Nasza mama (czyli , co oczywiste, żona pracownika PKP), nie ma wykupionego prawa do 80% w Polsce, bo kosztowało to zbyt drogo, a pociągami ona zbyt dużo nie jeździ. Czy mimo to, przysługiwać będzie jej 50% FIP?
FIP32 - 15-01-2011, 12:57
Temat postu:
@Harvi
Szczerze to nie wiem jak jest z rodziniami bo mnie to niedotyczy, ale we wniosku trzeba napisac nr legitymacji wiec moze konieczne jest wykupienie zniżek na dany rok, ale z drugiej strony to FIP chyba bez wzgledu na wykupienie zniżek się po prostu należy. Żeby było smieszniej to o ile dobrze pamiętam to tylko PKP pobiera oplate 25 zl za wydanie FIP , a inne zarzady kolejowe dają to swoim pracownikom bezpłatnie
Harvi - 15-01-2011, 13:14
Temat postu:
No to mama się nie załapie. Teraz są nowe legitymacje, a właściwie to się nazywa "Poświadczenie".

Dzięki jeszcze raz za pomoc.
A jak jest z tymi włoskimi najtańszymi kolejami "R"? zniżki normalnie 50% będą? Mam nadzieję, że tam kasjerzy bardziej zorientowani niż Polacy, bo u nas z tego co wiem, obcokrajowcy mają ogromne kłopoty z FIP.
FIP32 - 15-01-2011, 13:34
Temat postu:
Tak we Włoszech na pociagi R bedzie zniżka 50% .Z biletami FIP to wszedzie sa dziwne problemy. We Francji mialem straszne problemy i w Austrii.Każdy inaczej interpretuje przepisy niestety.W Polsce dokładnie nie wiem z czym są problemy bo do FIP wystarczy tylko wpisac date wyjazdu w pole ktore jest wazne 2 dni i dokupic ewentualnie rezerwacje jesli podrozujemy pociagiem z miejscowkami. Natomiast po okazaniu miedzynarodwej karty znizek FIP kasjer wystawia normalny bilet ze zniżką 50% wywołaną kodem 51 "umowa" .
Harvi - 15-01-2011, 14:50
Temat postu:
Ok. Od września wybieram się na dłuższe wyprawy, wtedy już z biletami FIP (mój cel, to Hiszpania), potem jakieś mniejsze wyprawy w październiku/listopadzie.

Tak swoją drogą, załóżmy, że jadę EN 446 do Amsterdamu. Pociąg wyrusza z Polski, jedzie przez Niemcy i ostatecznie do Holandii. Jak wygląda w praktyce użycie biletów FIP? Na terenie Polski FIP nie obowiązuje dla mnie? Potem wypisuję jeden bilet na Niemcy + jeden na Holandię?
Oczywiście widze, że miejscówkę trzeba kupić.


Jeśli ktoś z forumowiczów wybiera sie w Sierpniu/Wrześniu/Październiku/Listopadzie na jakąś wyprawę z FIP i jeżeli jest możliwość, żeby ktoś z Wami się zabrał na wspólna podróż, to jestem chętny Smile Niezależnie od kierunku podróży.
FIP32 - 15-01-2011, 15:47
Temat postu:
Jesli bedziesz jechac "Janem Kiepurą" do Amsterdamu wpisujesz po jednej wlasciwej dacie w polu biletu FIP kolei niemieckich i holenderskich,natomiast przez Polskę do granicy musisz kupić bilet ze swoja zniżką na poc.EC.Rezerwacje są płatne.
Harvi - 15-01-2011, 16:20
Temat postu:
Czyli będę miał o dwa bilety FIP mniej?
Miejscówka 16zł. Bilet na 2 klasę do Rzepina (ostatnia polska stacja) 21,42zl z dzisiejszym kursem Euro (tak mi informacja Intercity odpisała).
Więc 37,42zł ze Wschodniej do Amsterdamu. Ciekawie Smile

Myślę jeszcze nad drugą opcją: dostać się do Rzepina czymś innym. I wziąć sobie miejscówkę na 1 klasę, bo z Warszawy do Rzepina 1 klasą jechać nie mogę (mam 80% na 2 klasę w tym pociągu).
Tylko wtedy trzeba kupować jakąś przejściówkę? Bo z Rzepina pociąg jeszcze jedzie na terytorium Polski jakiś czas, a na ten odcinek biletu miał nie będę (bilet FIP dopiero z Niemiec).
Iktorn - 15-01-2011, 19:07
Temat postu:
Harvi napisał/a:
Nasza mama (czyli , co oczywiste, żona pracownika PKP), nie ma wykupionego prawa do 80% w Polsce, bo kosztowało to zbyt drogo, a pociągami ona zbyt dużo nie jeździ. Czy mimo to, przysługiwać będzie jej 50% FIP?

Nie przysługuje jej FIP, aby skorzystać z FIP, należy mieć wykupione uprawnienia do ulgowych przejazdów po Polsce http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=1891

Harvi napisał/a:
załóżmy, że jadę EN 446 do Amsterdamu. Pociąg wyrusza z Polski, jedzie przez Niemcy i ostatecznie do Holandii. Jak wygląda w praktyce użycie biletów FIP?

Jadąc tym pociągiem, najpierw musisz kupić bilet na polski odcinek ze zniżką 80% do granicy kraju - sacja graniczna to Kunowice(GR), ale pewnie kasjerzy będą mieli problem z taką stacją, na dobrą sprawę starczy do Rzepina (to chyba 17 km różnicy). Bilet to około 22zł + miejscówka na "Janka" 4 euro. Potem wpisujesz datę na bilecie FIP na Niemcy i na Holandię i jedziesz. Jadąc EC, np BWE możesz w Rzepinie przejść do 1 klasy, bo w Polsce masz na pociągi EC tylko na 2 klasą, natomiast za granicą możesz iść do klasy 1, konduktorzy nie patrzą, że miejscówką na klasę 2, chyba nawet nie jest ona po nienieckiej stronie wymagana. W "Kiepurze" nie ma 1 klasy siedzącej, jest tylko 2 klasa (tzw. sleeperetka).
Harvi - 15-01-2011, 19:44
Temat postu:
O, fajna sprawa z tą miejscówką. Ja baardzo dawno nie jechałem na rezerwacji miejsc i po prostu myślałem, że miejscówka = zarezerwowane miejsce nr XX w klasie 1/2.

Cytat:
Jadąc tym pociągiem, najpierw musisz kupić bilet na polski odcinek ze zniżką 80% do granicy kraju - sacja graniczna to Kunowice(GR), ale pewnie kasjerzy będą mieli problem z taką stacją, na dobrą sprawę starczy do Rzepina (to chyba 17 km różnicy).

I tu mam właśnie problem, podobnie z resztą jak w przypadku wyjazdu do Czech i pokonaniu odcinka Zebrzydowice ->Buhumin .
Wtedy jakby nie patrzeć, przejazd od ostatniej stacji w Polsce do pierwszej stacji zagranicą [zakładając że jadę nie na FIP bilecie, a 50% zniżki, czyli bilet muszę mieć kupiony] jest bez biletu i boję się, czy nie będzie żadnych problemów, czy jakiś kar nie będę musiał płacić.

Jeżeli zdarzy mi się taka sytuacja, to co wtedy? prosić o jakieś przejściówki?
Iktorn - 15-01-2011, 21:34
Temat postu:
Na odcinkach granicznych w pociągach PKP IC nie ma żadnych przejściówek ani kontroli. Bez obaw, FIP jest ważny od granicy państwa, więc jak kupisz bilet do polskiej granicy to jedziesz legalnie. A jak masz do stacji granicznej, to też się nie przejmuj - w praktyce kontrola przychodzi dopiero po zmianie drużyn (np jadąc do Czech czeska drużyna wsiada w Bohuminie).

A jeśli przyjdzie wyjątkowo upierdliwy kontroler, to kupisz bilet na ten kawałek, ale to tak prawdopodobne, jak ciepła woda w kiblu w TLK zimą Śmiech
Harvi - 15-01-2011, 21:51
Temat postu:
Very Happy
Przy jeździe na bilety FIP (który jak napisałeś obowiązuje od granicy państwa) nie mam raczej obaw.
Inna sprawa, jak korzystam z 50% na książeczkę. Wtedy muszę normalnie kupić bilet, w przypadku wyjazdu do Czech w Bohuminie.

No to chyba wszystko juz wiem, pytania pewnie pojawią się w praktyce.
We Włoszech przy zakupie biletu pojazuję kartę 50% zniżek i ma nadzieję, że zniżkę otrzymam.
Kajetan - 18-01-2011, 11:35
Temat postu:
Harvi napisał/a:
Rozumiem. Czyli mam jeszcze przed sobą ponad 5 lat szansy na darmowe podróże przynajmniej po Europie Smile

No, nie po całej Europie! Nie wszystkie sieci kolejowe należą do FIP. A jako członek rodziny (nie pracownik) możesz dostać bilety bezpłatne tylko na niektóre z nich (np. nie dostaniesz na Austrię, Szwajcarię, Francję, Wielką Brytanię itd... - na tych sieciach możesz podróżować za pół ceny, jeśli wyrobisz kartę zniżek FIP).
A 5 lat masz pod warunkiem, że wcześniej nie zaczniesz pracować i nie zawrzesz związku małżeńskiego!
Pozdrawia Kajetan.
Harvi - 18-01-2011, 15:40
Temat postu:
Tak, wiem, czytałem warunki.
Kurcze, aż tyle kolei nie daje darmowych biletów FIP dla rodziny pracownika? Jest gdzieś dostępna lista kolei, które NIE dają biletów darmowych rodzinie?
Karta zniżek 50% właśnie mi się wyrabia.
Iktorn - 18-01-2011, 17:04
Temat postu:
Harvi napisał/a:
Jest gdzieś dostępna lista kolei, które NIE dają biletów darmowych rodzinie?

Jest, tutaj: http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=3232
Tomek17 - 25-01-2011, 21:13
Temat postu:
Witam,

Czy jeśli jadę do Bukaresztu przez Czechy, Słowację i Węgry i wracać też będę przez te państwa to przysługuje mi jeszcze w późniejszym terminie ponowny wjazd na teren Słowacji i Czechy jak jest to napisane czy już nie...?
FIP32 - 25-01-2011, 23:31
Temat postu:
Na Czechy i Słowację bilet FIP przysługuje dwa razy do roku
Harvi - 25-01-2011, 23:47
Temat postu:
Rodzina pracownika z darmowymi biletami FIP nie ma więc wcale tak super.
Jadąc powiedzmy do Włoch w jedną stronę można pojechać praktycznie za free (zahaczając choćby o Słowację,Węgry,Słowenię), ale wrócić już będzie ciężej. Słowacja pozostanie darmowa, ale do niej trzeba się jakoś dostać. Jedyne rozwiązanie to chyba więc 50% karta.
Szkoda, że Austria albo Szwajcaria nie daje darmowych biletów rodzinie, wtedo można by wrócić z drugiej strony.

A kombinowanie z 50% na tak długiej trasie może być mniej opłacalnie niż tanie linie lotnicze kurcze.
Iktorn - 26-01-2011, 08:08
Temat postu:
Tomek17 napisał/a:
Czy jeśli jadę do Bukaresztu przez Czechy, Słowację i Węgry i wracać też będę przez te państwa to przysługuje mi jeszcze w późniejszym terminie ponowny wjazd na teren Słowacji i Czechy

Zgodnie z zasadami FIP, ponowny wjazd do kraju graniczącego z Polską, z którego wróciłeś pociągiem do Polski już Ci nie przysługuje. W praktyce to martwy przepis, konduktorzy tego nie sprawdzają i specjalnie nikt się nie czepia, jak sobie jeszcze raz pojedziesz.

I tak jak napisał FIP32, na Czechy i Słowację można 2 razy w roku. Możesz wziąć sobie np w maju książeczkę na dowolne państwa, a potem, np w październiku wziąć już tylko na Czechy i Słowację.
Tomek17 - 26-01-2011, 11:55
Temat postu:
Płaci się wtedy i tak te 25 zł nie ?
Więc to i tak wyjdzie na to samo co jakby wziąć za 50 zł,12 państw...?
Iktorn - 26-01-2011, 12:23
Temat postu:
Możesz wziąć 12 biletów (2 książeczki x 25 zł) i potem jeszcze trzecią książeczkę za kolejne 25zł ale ta trzecia będzie tylko na Czechy i Słowację. To prawie maksymalne wykorzystanie FIP Smile

Harvi napisał/a:
Jadąc powiedzmy do Włoch w jedną stronę można pojechać praktycznie za free (zahaczając choćby o Słowację,Węgry,Słowenię), ale wrócić już będzie ciężej.

Nie kumam dlaczego będzie ciężko wrócić? Przecież na bilecie FIP są 4 kupony, więc teoretycznie możesz pojechać, wrócić (wykorzystasz 2 kupony) i znów pojechać i wrócić i wykorzystasz cały bilet.

Poniżej spójrz na jeden z moich biletów na DB i zwróć uwagę na daty na kuponach.
Harvi - 26-01-2011, 13:51
Temat postu:
Aha, w ten sposób.
Ja myślałem tak:
mam bilet FIP na dany kraj i mogę go wykorzystać do 24 dnia następnego (sądziłem, że bilet=kupon).
Więc jeżeli jadę:
PL - Włochy przez kilka krajów, to nie będe już mógł wrócić, bo wykorzystam bilet.

Tymczasem jest tak, że jeden bilet = 4 kupony. Ważność jednego kuponu = do 24 następnego dnia. Dobrze rozummiem?

Dzięki za wrzucenie skana biletu z DB. Widzę, że na jednym bilecie masz różne daty.
Tomek17 - 27-01-2011, 20:55
Temat postu:
Czyli w teorii to można jeździć i wjeżdżać do krajów np. można 2 razy do Niemiec raz przez Polskę i raz przez Czechy, czyli ogólnie jakie się ma na FIP-ie dopóki się te 4 pola nie unieważnią wypełnią i nie unieważnią... ?
Iktorn - 27-01-2011, 22:11
Temat postu:
W praktyce można, w teorii (przepisy FIP) - nie można.

Zajrzyjcie też tutaj: http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=3167
Harvi - 19-02-2011, 11:56
Temat postu:
Mam pytanie odnośnie dodatkowej książeczki na koleje czeskie i słowackie.
Załóżmy, że w poniedziałek oddaję wniosek na bilety czeskie i słowackie. Dostaję książeczkę z biletami.

Potem mogę natomiast drugi raz złożyć wniosek o książeczkę z biletami na 12 krajów [za 50zł] oraz wpisać koleje czeskie i słowackie? Mogę to zrobić w takiej kolejności -> tzn najpierw tylko czechy i słowacja, zaś potem 'prawdziwa" książeczka z 12 biletami?


I kolejna kwestia. Natrafiłem na takie stwierdzenie:
Cytat:
Dodatkowo jeśli bierzemy bilet FIP na dowolne kraje, to można we wniosku wpisać także Maroko, Turcję lub Syrię, wówczas te kraje nie są doliczane do ilości wybranych kuponów.

Nie rozumiem: we wniosku trzeba podać nazwę kolei krajów. Jak rozumiem mogę wybrać np 6 krajów (a więc wpisuje wszystkie spółki z danych 6 krajów). Jak dostać bilety na dowolne kraje?
eurostar - 20-02-2011, 10:06
Temat postu:
Odnośnie pytania pierwszego to - tak, nie ma problemu można to zrobić w takiej kolejności. Odnośnie Maroka i Turcji to dostajesz zupełnie inny oddzielny bilet.
Harvi - 07-03-2011, 14:55
Temat postu:
Wyjaśnijcie mi prosze jeszcze kwestię biletów na Czechy i Słowację.
Założmy, że zamawiam teraz te bilety. Są one powiedzmy ważne od kwietnia, więc kwiecień, maj, czerwiec.
W kwietniu natomiast składam wniosek o 2 "normalne książeczki" , są one ważne maj,czerwiec,lipiec. Czy mogę tutaj także wpisać Czechy i Słowację?

Innymi słowy mówiąc, czy może być tak, że zamawiam 2 normalne ksiazeczki, kiedy ta pierwsza jest jeszcze ważna?

Planuję w maju pojeździć po czechach i słowacji, zaś pod koniec czerwca już wyjechać gdzieś dalej.
eurostar - 07-03-2011, 16:43
Temat postu:
Można, nie ma problemu.
Harvi - 07-03-2011, 18:44
Temat postu:
I w tej drugiej książeczce ponownie moge wpisac Czechy+Słowacja mimo że są one ważne w 1wszej? Smile

Z tego co czytałem, na bilety czeka się około miesiąca? Więc zakładając, że złożę wniosek teraz, mogę się spodziewać że ważne bądą ~od pierwszego tygodnia kwietnia?
Adamq - 22-05-2011, 12:46
Temat postu:
Mam pytanie...
Czy mogę skorzystać w TYM ROKU z biletów FIP? ostani raz brałem w ubiegłym roku(2010)
Iktorn - 22-05-2011, 13:13
Temat postu:
Możesz korzystać jeden raz w roku kalendarzowym (na Czechy i Słowację 2 razy w roku).
Harvi - 01-06-2011, 15:50
Temat postu:
Czy na koleje norweskie dla rodziny pracownika przysługują darmowe bilety? Czy jedynie mogę skorzystać z 50% na międzynarodowej karcie zniżek FIP?
Iktorn - 01-06-2011, 16:55
Temat postu:
Poniżej lista zarządów kolei, na które rodzina nie dostanie darmowego biletu FIP:

• ATOC/GBPR - Zrzeszenie Przewoźników Kolejowych Wielkiej Brytanii
• CH-OSE - Koleje Greckie
• CIE - Irlandzkie Towarzystwo Transportowe
• DSB - Duńskie Koleje Państwowe
• GySEV-RÖEE - Kolej Györ-Sopron-Ebenfurth (Węgry-Austria)
• NIR - Koleje Irlandii Północnej
• NSB - Norweskie Koleje Państwowe
• OBB - Austriackie Koleje Państwowe
• SBB/CFF/FFS - Szwajcarskie Koleje Związkowe
• SNCF - Narodowe Towarzystwo Kolei Francji
• SP - Szwajcarskie Koleje Prywatne
• VR - Fińskie Koleje Państwowe
Romanes - 02-06-2011, 11:43
Temat postu:
Witam!
Ponieważ na 'Poświadczeniu' nie ma zdjęcia, to czy oprócz tegoż poświadczenia wraz z książeczką FIP jakiś inny dokument należy okazywać konduktorom ? Przez ostatnie parę lat (Czechy, Niemcy, Holandia, Dania, Francja) pokazywałem legitymację pracownika ze zdjęciem i było ok, a teraz co? Dowód osobisty, prawo jazdy czy będę musiał paszport jeszcze wyrobić.... Wybieram się przez Czechy do Niemiec.
Pozdrawiam!
Iktorn - 02-06-2011, 12:03
Temat postu:
Na książeczce FIP są zasady użytkowania, punk drugi mówi:

2. Książeczki biletowej nie wolno odstępować, a przed rozpoczęciem podróży należy podpisać. Posiadacz książeczki biletowej jest obowiązany na żądanie wylegitymować się dokumentem uprawniającym do przekroczenia granicy.

Brak kontroli na granicach nie oznacza, że ich nie ma. Wyjeżdżając poza terytorium Polski musisz mieć dokument tożsamości (dowód osobisty albo paszport).
witja - 02-06-2011, 22:18
Temat postu:
Poświadczenie nie jest wymagane. Skąd np. taki konduktor w Portugalii miałby wiedzieć, co to jest Wink
Romanes - 03-06-2011, 12:33
Temat postu:
Fakt, poświadczenie to nie wiadomo co....

Kolega mi mówił, że czytał gdzieś że niemieccy konduktorzy dowodów osobistych nie uznają, i że gdzieś w książeczce trzeba wpisać numer dokumentu Shocked Prawda to??

Pogranicznicy wiadomo, dowód im wystarcza w strefie Schengen.
Iktorn - 03-06-2011, 19:21
Temat postu:
Na książeczce są napisane po niemiecku, francusku, włosku, angielsku i w języku kolei wydającej FIP (czyli też po naszemu) warunki użytkowania. Jak konduktor ma problemy, niech sobie przeczyta dany punkt. Dowód uprawnia do przebywania w Niemczech, więc FIP z nim ważny.

Na książeczce jedynie co wpisujesz, to podpis na samym dole. Poniżej obejrzyj sobie, jak taka książeczka wygląda:
Harvi - 02-08-2011, 11:53
Temat postu:
Orientujecie się, ile wynosi opłata za książeczkę biletową FIP, jeżeli na jednym wniosku podaje się nazwiska dwóch członków rodziny pracownika kolei?
Normalnie jeśli sam biorę 6 krajów i ojciec składa wniosek - płacę 25zł.
Jeśli jednak podaję dane także brata płacę 25zł czy 50? Wydają jedną książeczkę z dwoma nazwiskami (jak międzynarodowa karta zniżek) czy dwie oddzielne książeczki?
Iktorn - 02-08-2011, 12:20
Temat postu:
Każdy ma swoją książeczkę i za każdą wydaną książeczkę biletową płacisz 25 zł W tym przypadku ty i brat, osoby 2 książeczki - czyli 50 zł).

A z tą kartą to jest ciekawe, kiedyś czeski konduktor dziwił się, że na naszych można wpisać pracownika, żonę i dziecko na jednej. U nich każdy dostaje własną kartę FIP.
badworm - 10-08-2011, 22:52
Temat postu:
Odnośnie dokumentu tożsamości wymaganego przy kontroli FIPa to miałem zabawną sytuację jakieś 3 tygodnie temu, jadąc osobówką w Niemczech z Halle do Magdeburga. Konduktorka w tym pociągu chyba pierwszy raz w życiu widziała ten typ biletu. Pokazałem jej FIPkę, poprosiła o 'ausweis' - pokazałem jej paszport a ona że chce 'bahn ausweis'. Nie chcąc się wdawać w dyskusję z moim kulawym niemieckim pokazałem jej nasze poświadczenie, przy czym widziała tylko jego przednią stronę bo trzymam je w okładce razem z "wkładką" (pozwoleniem na poruszanie się po terenie kolejowym). Obejrzała, podbiła bilet i sobie poszła Smile
Adamq - 16-03-2012, 08:37
Temat postu:
Wybieram się do Gorlitz... Jak wyglada przejazd przez granicę (posiadam bilet sieciowy roczny na wszystkie pociągi), czy jest wymagana opłata przejsciowa? Do ubiegłego roku? odcinek Zgorzelec - Gorlitz obsługiwała obsada polska, ale w tym roku patrzac na obiegi - od Zgorzelca? jedzie obsada niemiecka.
Posiadam również aktualną(ze znaczkiem 2012) ksiązeczkę zniżek dla personelu kolejowego.
Gdy była obsługa polska to ten odcinek pokonywałem na tym bilecie bez problemu(sieciowym)
Geralt z Rivii - 19-03-2012, 22:29
Temat postu:
Mam jeszcze do was koleżanki i koledzy dwa pytania. Zakładamy, że wysiadam rano na dworcu w Amsterdamie z Janka Kiepury i chciałbym dostać się na prom StL płynący do Harwich w Wlk. Brytanii na który przysługują kupony FIP. Gdzie należy się udać? Czy do portu po stronie holenderskiej kursują jakieś pociągi? I jak jest po stronie brytyjskiej? Czy dostane się z portu bezpośrednio do jakiegoś pociągu kursującego w głąb wysp? Tą opłatę dworcową o której wspominał Fipowiec mogę uiścić gdzieś w Polsce, czy trzeba jej dokonać na miejscu w porcie?
Fipowiec - 10-04-2012, 08:58
Temat postu:
Z dworca Amsterdam Centraal do Hoeck van Holland mozna przejechać pociągiem z przesiadką w Rotterdamie. Pociag w Hoeck zatrzymuje się przy samym terminalu promowym a następnie jedzie jeszcze do centrum miasta. Z Harwich kursują pociągi do węzłowej stacji Manningtree a tam jest przesiadka na pociąg do Londynu (Liverpool Station). W sumie z Harwich do Londynu z przesiadką w Manningtree podróż zajmie ok 1,5 godz. Opłaty portowe robi się normalnie w kasie biletowej w terminalu. W okienku kasy należy pokazać bilet FIP, oni skasują opłatę portową i wydadzą na jej podstawie kartę embarkacyjną na prom.
Adamq - 26-03-2015, 10:07
Temat postu:
Zakupiłem wczoraj znaczek do legitymacji i w biurze wykreślili mi w książęce przewoźnika: Cisalpino AG - podobno? jest to przewoźnik w Austrii. Wie koś coś więcej...
jacwol - 26-03-2015, 17:09
Temat postu:
Wykreślili bo spółka Cisalpino już nie istnieje.
adonix - 06-06-2016, 07:25
Temat postu:
Gdzieś mi się obiło o oczy, że aby składać wniosek należy mieć przepracowany rok. Urlop mam 10 sierpnia, rok mi minie 6 lipca. Czy jest szansa, żebym się wyrobił? Czy mogę złożyć wniosek już teraz?
kond345.. - 06-06-2016, 09:50
Temat postu:
Żeby otrzymać bilet FIP, trzeba przepracować rok.
Shinzon - 06-05-2017, 00:17
Temat postu:
Może to dziwne ale nurtuje mnie jedna rzecz. Jak wezmę FIP w danym roku np. na SK, CZ, HU, RO, BG, HR to czy będę mógł jeszcze wziąć bilet OSŻD na CFM, UZ?
Elektronik - 09-02-2018, 15:56
Temat postu:
Czy pracownicy spółek samorządowych mogą wyrobić FIP?
andrej - 09-02-2018, 18:43
Temat postu:
Jeśli spółka przystąpiła do FIP , nawet prywatne spółki należą do FIP . Trzeba zapytać w kadrach w danej spółce.
AdamK - 10-02-2018, 19:55
Temat postu:
Mam pytanie... ile wynosi cena wydania Karty(legitymacji) zniżek dla personelu kolejowego + znaczek a ile kosztuje karnet z biletami...
Romek - 11-02-2018, 08:56
Temat postu:
AdamK napisał/a:
ile kosztuje karnet z biletami...


Książeczka biletowa kosztuje 25 zł ( 6 biletów w jednej ), możesz za jednym razem pobrać dwie książeczki za 50 zł (czyli 12 biletów).
cieply - 11-02-2018, 09:58
Temat postu:
Można brać FIP w danym roku za 25zł lub 50zł dwie książeczki kuponowe i OSŻD też w danym roku jest on bezpłatny
AdamK - 11-02-2018, 10:52
Temat postu:
Romek napisał/a:
AdamK napisał/a:
ile kosztuje karnet z biletami...


Książeczka biletowa kosztuje 25 zł ( 6 biletów w jednej ), możesz za jednym razem pobrać dwie książeczki za 50 zł (czyli 12 biletów).


Dziękuję... a książeczka zniżek dla personelu kolejowego(50% zniżki na bilet jeśli braknie karnetu... bilet kupujemy tylko w Kasie) jaki jest jej koszt ze znaczkiem ważności na dany rok(co roku trzeba wykupywać znaczek)
wisla9110 - 18-03-2018, 12:17
Temat postu:
Panowie a jak z powrotem na niewykorzystaną fipke w niemczech? Mam plan pojechac w sierpniu na trip i niemcy wezme tranzytem wiec zostana mi wolne kupony a w pazdzierniku mam wyjazd do kolonii. Planuje przekroczyc granice regionalnym na normalny bilet a pozniej w ICe z berlina do Kolonii pokazać Fipa . Bedzie problem?
Shinzon - 20-03-2018, 10:50
Temat postu:
Nie wiem jak w Niemczech ale na Słowacji mi kiedyś konduktor powiedział, że bilet jest nie ważny. Po czym machnął ręką i poszedł dalej sprawdzać bilety. Jak przyszedł drugi raz to sprawdził jeszcze raz i nawet się podbił i nic nie mówił.

Teraz jest trudno udowodnić że się wróciło do kraju ponieważ nie ma paszportów i nie dostajesz pieczątek na granicy.
bert - 26-03-2018, 01:47
Temat postu:
Shinzon napisał/a:
Nie wiem jak w Niemczech ale na Słowacji mi kiedyś konduktor powiedział, że bilet jest nie ważny. Po czym machnął ręką i poszedł dalej sprawdzać bilety. Jak przyszedł drugi raz to sprawdził jeszcze raz i nawet się podbił i nic nie mówił.

Teraz jest trudno udowodnić że się wróciło do kraju ponieważ nie ma paszportów i nie dostajesz pieczątek na granicy.

od lat korzystam z FIP nie spotkałem się z nieoczekiwaną działaniami obsługi pociągu w przypadku ponownego wjazdu na obszar przewoźnika np. DB .i innych sąsiadujących. Problem jest z e znajomością konduktorów na różnych kolejach ważności pola w bilecie FIP ,szczególnie w drugim dniu ważności .Zwracać należy na konduktorów korzystających z długopisu którzy mogą wpisać datę w kolejnym polu biletu.
Adamo - 27-05-2018, 11:06
Temat postu:
Witam,
chciałbym żebyście pomogli mi zrealizować mój misterny plan. Uprzedzam, że pierwszy raz będę korzystał z biletów FIP więc o pewnych rzeczach mogę nie mieć pojęcia.
Otóż planuje się wybrać na wycieczkę na fipie dwa razy, na raty - raz w czerwcu do Francji, a raz w lipcu do Chorwacji. Chciałbym się dowiedzieć czy taki plan może wypalić. A więc, jadę z Katowic i:

Do Francji chciałbym się wybrać 15 czerwca i wrócić 18 czerwca. Cel: Le Mans. Na rozkładach PKP znalazłem takie połączenia:

TAM:
Katowice 15.06.18 05:10
Rzepin 15.06.18 10:36 TLK48110 [PKP IC]

Rzepin 15.06.18 10:52
Berlin Ostbahnhof 15.06.18 12:06 EC 46 [PKP IC]

Berlin Ostbahnhof 15.06.18 12:18
Frankfurt(Main)Hbf 15.06.18 16:44 ICE 373 [DB]

Frankfurt(Main)Hbf 15.06.18 16:58
Paris Est 15.06.18 20:41 TGV 9560 [DB]

Paris Montparnasse 15.06.18 22:14
Le Mans 15.06.18 23:09 TGV 8041 [SCNF]

POWRÓT (i tu jest mały problem, bo najwcześniej musiałbym wyjechać z Le Mans 17 czerwca po godz. 17-18 i być w Polsce najpóźniej 18 czerwca bo 19 do roboty, a połączenia są nie za ciekawe, obawiam się że będę musiał dobrać ten jeden dzień wolnego, ale spróbujmy):

Z: Le Mans (17:25) Do: Paris Montparnasse (18:23)
OUIGO 7626

to będzie trochę ryzykowne bo musiałbym wskoczyć do metra żeby przedostać się z Montparnasse do Est, a nieznajomość otoczenia, dworców i linii na pewno utrudni sprawę, a czas przejazdu z tego co się orientuję to 20-25min.

Z: Paris Est - ODJAZD: 19:06 Do: Mannheim Hbf - PRZYJAZD: 22:17
ICE 9557 [DB]

Z: Mannheim Hbf - ODJAZD: 22:37 Do: Frankfurt(M) Flughafen Fernbf - PRZYJAZD: 23:07
ICE 1110 [DB]

Z: Frankfurt(M) Flughafen Fernbf - ODJAZD: 23:53 Do: Wien Hbf - PRZYJAZD: 08:19
NJ 40421 [OBB Nightjet]

Z: Wien Hbf - ODJAZD: 09:10 Do: Breclav - PRZYJAZD: 10:04
RJ 72 [CD Railjet]

Z: Breclav - ODJAZD: 12:11 Do: Katowice - PRZYJAZD: 15:53
EC 130 [PKP IC]

I do Chorwacji, a konkretnie do Splitu (start 29 lipca, powrót 2 sierpnia), tu już raczej nie widzę problemów z połączeniami:

TAM:
Katowice 29.07.18 09:23 I/9
Wien Hbf 29.07.18 13:49 EIC 103 [PKP IC]

Wien Hbf 29.07.18 15:58
Zagreb Glavni Kolod. 29.07.18 22:41 EC 1259 [OBB]

Zagreb Glavni Kolod. 29.07.18 23:00
Split 30.07.18 06:45 D 821 [HŻ]

POWRÓT (podróż analogiczna):
Split 02.08.18 21:43
Zagreb Glavni Kolod. 03.08.18 05:46 D 820 [HŻ]

Zagreb Glavni Kolod. 03.08.18 07:25
Wien Hbf 03.08.18 14:02 EC 158 [OBB]

Wien Hbf 03.08.18 14:10
Katowice 03.08.18 18:37 III/2 EC 102 [PKP IC]


W trakcie wycieczki nie będę podróżował dodatkowo innymi pociągami. Z tego co widzę zmieszczę się na jednej książeczce (na wniosku będę musiał wpisać takie koleje, tak?: PKP IC, DB, SCNF, OBB, CD, HŻ) i z limitem kuponów nie powinno być problemu chociaż do końca nie wiem jak to jest z tym wypisywaniem kuponów, bo raz się wypisuje jak zmienia się przewoźnika a raz jak przekracza granicę... I podstawowe pytanie: czy wszystkimi z tych wymienionych pociągów pojadę na FIPie i jeśli tak to czy możecie mi mniej więcej naświetlić jak z ew. dopłatami i rezerwacjami na te połączenia? Część z nich z racji krótkiego czasu na przesiadkę wolałbym kupić wcześniej. Jeśli jest taka możliwość to prosiłbym o zaproponowanie innej trasy (chodzi głównie o te Le Mans) w tych terminach. Biorę pod uwagę fakt, że rozkład PKP 10 czerwca się zmienia i też nie mam pojęcia czy to wywróci do góry nogami mój dotychczasowy plan.
Shinzon - 27-05-2018, 16:58
Temat postu:
Hej. Sprawdź najpierw czy SNCF nie strajkuje w tym czasie. Jestem teraz we Francji i są duże problemy z pociągami. Jesli nie kursuje w dniu strajku to napewno nie pojedzie. https.oui.sncf/en/train-ticket
W DE nie musisz mieć nic oprócz FIP. Tylko na nie w niektórych ICE w konkretne dni nie możesz jechać. Nie mogę Ci teraz napisać które.
W FR obowiązkowa miejscówka do FIP. W cenie od 8 EUR do 20 EUR w zależności od relacji.
Polecam stronę seat61 znajedziesz w Google.
Do nj musisz mieć dopłatę 29 euro.w AT obowiązkowa dopłata do FIP do pociągów dziennych 10 euro. Ważne dwa dni. Miejscówkę możesz kupić na stronie oebb.
HR i SLO na FIP bez problemu. Obowiązkowa rezerwacja miejsc w pociągach [R]
Romek - 27-05-2018, 21:45
Temat postu:
Mało czasy w Rzepinie i w Berlinie - kiedy będzie opóźniony pociąg z Polski to ICE może nie czekać. Mało czasu przy powrocie w Paryżu. Ostatnio miałem podobną przesiadkę. Przyjazd 18.08 na Monparnass, odjazd 18.55 z Est. Zdążyliśmy z niewielkim zapasem czasu. Z Monparnass do peronów linii metra nr 4 jest daleko. Idzie się podziemnymi tunelami, w niektórych są ruchome chodniki. Na Est z tej linii metra wychodzi się bezpośrednio do holu dworcowego. Co do czasu na przedostanie się pomiędzy dworcami w Paryżu to raz udało mi się przedostać metrem z EST na Austerlitz w około 20 minut, ale to był jednorazowy rekord.
bert - 27-05-2018, 22:13
Temat postu:
z limitem kuponów nie powinno być problemu chociaż do końca nie wiem jak to jest z tym wypisywaniem kuponów, bo raz się wypisuje jak zmienia się przewoźnika a raz jak przekracza granicę.. adamo - to nie jest tak z wpisywaniem daty dla twojego przykładu pierwszy przejazd tam i z powrotem wpisy na kuponach daty ;DB 15.06,17.06 SNCF 15.06,17.06 OBB 17.06
Choć ogólnie wybrane z wyszukiwarki polaczenia są obarczone zbyt krótkimi czasami na przesiadkę a tym samym mało realne jak np. Rzepin a nawet Berlin
Romek - 27-05-2018, 22:47
Temat postu:
Adamo napisał/a:



W trakcie wycieczki nie będę podróżował dodatkowo innymi pociągami. Z tego co widzę zmieszczę się na jednej książeczce (na wniosku będę musiał wpisać takie koleje, tak?: PKP IC, DB, SCNF, OBB, CD, HŻ) .....
.... Biorę pod uwagę fakt, że rozkład PKP 10 czerwca się zmienia i też nie mam pojęcia czy to wywróci do góry nogami mój dotychczasowy plan.


PKP IC nie wypisujesz - musisz na krajowy odcinek kupić u nas bilet (dopłatę), brakuje Kolei Słowenii - SŻ.

W wyszukiwarkach rozkładów jak wypiszesz datę podróży to jest aktualny rozkład na dany dzień - oczywiście sprawdź Francję - strajki.
Adamo - 27-05-2018, 23:39
Temat postu:
O jejku jejku, dziękuję wam za odpowiedzi. Powiem, że każda z nich była dla mnie wartościowa i rozwiała moje wątpliwości.

Zupełnie zapomniałem o strajku. Sprawdziłem i strajkują 17 i 18 - na czas mojego powrotu. Powiem, że dodatkowy dzień wolny - na 19 czerwca jest nieunikniony, a do tego chyba zdecydowałbym się na połączenie samolotem - jest bezpośrednio z Beauvais do Krakowa jak na razie za 300PLN. Zostaje mi kwestia dojechania i wybrałbym inne połączenie:

Katowice 15.06.18 05:24
Wien Hbf 15.06.18 09:49 IC 101

Wien Hbf 15.06.18 11:15
Frankfurt(Main)Hbf 15.06.18 17:36 ICE 26

Frankfurt(Main)Hbf 15.06.18 18:58
Paris Est 15.06.18 22:52 ICE 9550

Paris Montparnasse 16.06.18 07:40
Le Mans 16.06.18 08:36 TGV 8003

Bardzo dogodne godzinowo z tym, że musiałbym nocować w Paryżu. Poleciłby ktoś jakiś "tani" hotel tam? ;D. I czy w powyższych pociągach ICE pojade na fipie? (ew. prosiłbym o namiary gdzie o tym wyczytać).

Romek Dziękuję za wzmiankę o metrze paryskim - to taki kubeł zimnej wody, daje do myślenia bo nie ma co podchodzić do sprawy optymistycznie tylko realistycznie. I tak samo z przesiadką w Berlinie... Dlatego tamte połączenia z racji tej nerwówki ze zdążeniem na przesiadkę odpadają

Shinzon dziękuję za rozpiskę dopłat do biletów. Już czuję, że podróż do Splitu to będzie sama przyjemność, nie powinno być problemu...

bert dzięki za info, ale ja właśnie nie wiedziałem do końca jak to jest z tym przekraczaniem granicy, bo widzisz jak Romek zauważył pominąłem Słowenię (a tylko przejeżdżam przez ten kraj).
A i przy okazji dochodzi mi jeden przewoźnik ale niepotrzebnie wymieniałem PKP IC więc to odpada, toteż i tak wychodzi mi sześć krajów/przewoźników we wniosku.
bert - 28-05-2018, 00:40
Temat postu:
DB sperliste www.gdl.de akurat ice 26 na odc Regensburg - Mainz w piątki jest na liście ,zazwyczaj proszą kolejarzy również z DB o nie zajmowanie miejsc siedzących
Shinzon - 28-05-2018, 10:23
Temat postu:
Poczytaj jeszcze tu https://www.seat61.com/rail-staff-priv-travel.htm

Jeśli mogę coś zasugerować to zrezygnuj z noclegu w Paryżu. Lepiej przenocować w pociągu. Jestem teraz w Hyères okolice Toulon. Moja planowa podróż miała wyglądać tak. Katowice 09:10 - Rzepin IC48106, Rzepin - Berlin Gesunbrunen EC44, Berlin Gesunbrunen - Dortmund hbf ICE o 17:35 ale nie pamiętam jaki numer. Z Dortmund pociąg IC209 do Basel SBB przyjazd 06:38, ale ponieważ TGV6886 Basel SBB - Marseille został anulowany. Wysiedliśmy w Offenburgu i tam pociągiem do Strasburga. Jakiś inny przewoźnik FIP nie obowiązuje. Bilet kosztuje około 8 EUR. I ze Strasburga masz co godzinę coś do Paryża EST. My jechaliśmy i 08:19 tym co jedzie ze Stuttgart i można go złapać w Karlshurle. Tylko wtedy masz 3,5 godziny czekania od 4 do 07:32. Ale zaoszczędzisz 8 EUR.
Adamo - 29-05-2018, 22:38
Temat postu:
Czyli rozumiem, że jeżeli pociąg ICE jest w tym wykazie to dopłata jest? Czy może w ogóle nie honorują tam FIP? Trochę strach jechać w ciemno jeśli chodzi o te bilety, bo niemiła niespodzianka jak na miejscu okaże się, że trzeba wybulić trochę ojro...

A i jeśli chodzi o francuskie TGV to możecie mi potwierdzić, że dopłata kosztuje 15-20EURO (wyczytane na forum) czy też znowu nie wszystkie połączenia wchodzą w grę?

I takie małe pytanko - prawdą jest że do dwóch tygodni od momentu złożenia wniosku otrzymam książeczkę z biletami? Tak wyczytałem w wyciągu z regulaminu.

Shinzon Tak się składa, że 16.06 musiałbym być w Le Mans tak gdzieś max. do południa więc ciężko mi tak wycyrklować, żeby znaleźć nocny pociąg i być w Le Mans do tej godziny. Powiem szczerze, że jeśli faktycznie dopłaty do biletów (a najlepiej ich brak) wyniosłyby mnie mało to przebolałbym ten nocleg w Paryżu.
PS. tą stronkę którą podałeś oczywiście studiuję, dzięki za linka.

Muszę się spieszyć z tym wszystkim, już za mało czasu, a chodzi mi o to żeby zobaczyć ten słynny wyścig... ;]
bert - 30-05-2018, 01:08
Temat postu:
1) do pociągów ICE nie ma dopłat ,jest ona w pociągach ICE SPRINTER. Ze pociąg jest ujęty w w wykazie znaczy ze bilet FIP nie uprawnia do przejazdu i trzeba nabyć bilet wg normalnej taryfy. Choć jak zawsze wszystko zależy od ludzi ,pracownicy obsługi pociągu nie zawsze znają szczegółowych regulacji dotyczących biletów FIP ,a jeżeli je znają nie stosują do kolejarzy w ramach solidarności zawodowej. Zawsze najlepiej zapytać pracownika obsługi pociągu.
2) termin otrzymania bilet FIP zalezy od wielu czynników jak miejsce pracy ,rozkład dni wolnych procedura jest taka ze zaklad wysyla wniosek do cenrali wlasnej społki a ta do PKP S.A. a bilet wraca tą samą drogą.Tym samym termin 14 dniowy jest watpliwy chyba ze samemu odbierze sie bilety.
Adamo - 12-06-2018, 22:41
Temat postu:
Jeżeli bilet FIP dojdzie w tym tygodniu to wybrałbym takie połączenie (dojazd z Kato do Warszawy zwykłym ICkiem):

Z: Warszawa Zachodnia - ODJAZD: 12:58 Do: Berlin Ostbahnhof - PRZYJAZD: 19:06
EIC 42

Z: Berlin Ostbahnhof - ODJAZD: 20:56 Do: Offenburg - PRZYJAZD: 05:45
NJ 471

Z: Offenburg - ODJAZD: 06:32 Do: Strasbourg - PRZYJAZD: 07:04
87406

Z: Strasbourg - ODJAZD: 08:01 Do: Le Mans - PRZYJAZD: 11:26
TGV 5470

Możecie mi powiedzieć jak to jest z Nightjetem - FIP obowiązuje? (na zagranicznych forach wyczytałem, że tak, ale wole zapytać rodaków). Jeśli tak to wiecie jaka jest dopłata za wagon sypialny lub z miejscem do leżenia w tym pociągu?
I jak to jest w końcu z tymi TGV - płacimy tam tylko za rezerwację?
I jeszcze apropos tego EIC do Berlina - rozumiem, że w kasie w Polsce płacę tylko za przejazd do granicy (na warunkach zniżkowych oczywiście), a za granicą to już wypisuję FIPa, tak?

Z góry dziękuję za odpowiedzi ;].
Shinzon - 13-06-2018, 06:03
Temat postu:
Cytat:
Warszawa Zachodnia - ODJAZD: 12:58 Do: Berlin Ostbahnhof - PRZYJAZD: 19:06
EIC 42


Obowiązkowa miejscówka - kwota 4,5 eur, ale DE tego nie sprawdzali, więc może kupić tylko do Rzepina, a wtedy jest w cenie.

Cytat:
Berlin Ostbahnhof - ODJAZD: 20:56 Do: Offenburg - PRZYJAZD: 05:45
NJ 471


Poszukaj innego połączona. Dopłata do tego pociągu 29 eur do FIP + kuszeta 30 eur lub sypialny 70 eur Zerknij na poniższe połączanie. EC zawsze jedzie opóźniony, Jak nie zdążysz na ICE to za godzinę jest następny i przyjedzie do Dortmundu o 22:09. Jeden minus nie ma wagonu sypialnego. DB nie prowadzą już wagonów sypialnych.

Cytat:
Offenburg - ODJAZD: 06:32 Do: Strasbourg - PRZYJAZD: 07:04
87406


FIP nie obowiązuje. Bilet kosztuje 9,40 eur. Jechałem tym połączeniem dwa razy i nikt mi nie sprawdził biletu. Ani nie widziałem obsługi. Co prawda DB mi kiedyś odpisuje że jeśli bilet jest wystawiony na DB to nie obowiązuje na przewoźnika NEB Niederbarnimer Eisenbahn (Berlin Lichtenberg - Kostrzyń) ale wracałem właśnie takim pociągiem i konduktorka powiedziała że jest ważny. W tym przypadku może ale nie musi być tak samo.

Cytat:
Strasbourg - ODJAZD: 08:01 Do: Le Mans - PRZYJAZD: 11:26
TGV 5470


Pamiętaj, że każdy bilet trzeba aktywować w żółtej maszynie. Znajdziesz bezproblemu na dworcu w
Strasbourgu.


Cytat:
I jak to jest w końcu z tymi TGV - płacimy tam tylko za rezerwację?


Mi na email odpisali że dopłata jest od 8 eur do 20 eur. Podobno jest ograniczona ilość miejsc do FIP, nie sprawdzone. Jak ja jechałem to dopłata do biletu zakupione w Porail Srvice to było 1,6 eur Bazylea - Marsylia. Ale już w pociągu Strasbourg - Paryż 8 eur.


Cytat:
I jeszcze apropos tego EIC do Berlina - rozumiem, że w kasie w Polsce płacę tylko za przejazd do granicy (na warunkach zniżkowych oczywiście), a za granicą to już wypisuję FIPa, tak?


W książeczce biletowej na bilecie wpisujesz date w formacie dd/mm/rr. W pierwszym kuponie. Pamiętaj żeby pilnować kuponów. Kupony są ważne do dnia następnego do 24:00. Nie wszyscy konduktorzy to wiedzą i każą wypisywać kolejny kupon albo Ci skasują kolejny kupon. Pokaż im informację w ich języku. Jest napisana na bilecie.
bert - 14-06-2018, 01:45
Temat postu:
Widzę ze wybrałeś pierwsze polaczenie z wyszukiwarki Bilkom , a tak dla przypomnienia bilet FIP obowiązuje za granicą .W kraju pracownik kolejowy na odcinku stacja wyjazdu -stacja graniczna odbywa przejazd wg obowiązujących zasad np. Katowice Rzepin na podstawie jednego biletu dla kategorii pociągu ICE za stalą cenę.
Polecam szukanie innych polaczeń z Berlina niw wymagających dopłat
mbirecki - 17-06-2018, 21:18
Temat postu:
Witam serdecznie.

Nigdzie nie znalazłem informacji odnośnie podróżowania na bilet FIP z rowerem. Czy ktoś z Was wie, czy istnieją jakiekolwiek ograniczenia w tej kwestii?
Shinzon - 17-06-2018, 22:29
Temat postu:
mbirecki napisał/a:
Witam serdecznie.

Nigdzie nie znalazłem informacji odnośnie podróżowania na bilet FIP z rowerem. Czy ktoś z Was wie, czy istnieją jakiekolwiek ograniczenia w tej kwestii?

Może to nie to samo ale ja też nie znalazłem nigdzie informacji o podróżowaniu na FIP z psem. Zawsze kupuje dla niego bilet w kasie przed wyjazdem. Odprawiany jest zgodnie z obowiązującą taryfą w danym kraju. Jedyne co by mnie martwiło jeśli chodzi o rower to ilość stojaków. Często spotykam informacje że ilość miejsc na rower jest ograniczona lub wymagana jest rezerwacja. Chociaż pociąg nie jest objęty obowiązkowa rezerwacja miejsca. Napewno powinieneś zwracać uwagę na informacje o danym pociągu. Czy przewóz jest w ogóle możliwy. Skorzystaj z wyszukiwarki, wybierz konkretne połączenia a potem sprawdź na stronie danych kolei czy można.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group