INFO KOLEJ - forum kolejowe

Zagranica - Kategorie pociągów w Niemczech

Anonymous - 09-01-2011, 20:02
Temat postu: Kategorie pociągów w Niemczech
Krótko i zwięźle - tak jak w temacie. Może mi ktoś dokładnie rozpisać każdą kategorię pociągu w Niemczech? Zaczynając od tych najdroższych.

Przyznam szczerze, że od jakiegoś czasu jakoś szczególnie intryguje mnie niemiecka kolej, a niestety nigdy nie miałem okazji skorzystać z jej usług i poznać jej bezpośrednio. Proszę o rzeczowe i konkretne odpowiedzi. Co chcę wiedzieć? Dosłownie wszystko: cena, porównanie czasów przejazdów na wybranych przykładach, tabor obsługujący daną kategorię, przewoźnicy itp.
Noema - 09-01-2011, 20:30
Temat postu:
Zacznę od najtańszych.

S - S-Bahn. Kolejki miejskie w dużych miastach, kolej aglomeracyjna. Odpowiednik naszych SKM.

RB - RegionalBahn. Odpowiednik naszych REGIO (osobowych).

RE - RegionalExpress. Przyspieszone RB.

IRE - InterRegioExpress. Odpowiednik naszych interREGIO i REGIOekspres.

D - międzynarodowe pociągi pospieszne kursujące z Berlina do Rosji i na Ukrainę. Zestawione tylko z wagonów sypialnych.

IC - InterCity.

EC - EuroCity.

EN - EuroNight.

CNL - CityNightLine. Sieć nocnych pociągów.

ICE - InterCityExpress.

ICE-S - ICE Sprinter.

Ponadto w Niemczech kursują:

RJ - RailJet. Pociągi międzynarodowe kolei austriackich.

Thalys - sieć pociągów dużych prędkości.

TGV - jw.

Przewoźnicy prywatni uruchamiają na zlecenie samorządów pociągi regionalne - odpowiedniki RegionalBahn.

Na pograniczu czesko-niemieckim kursują osobowe pociągi kolei czeskich (np. w relacji Liberec - Zittau - Varnsdorf - Rybniste).

Jeszcze taka ciekawostka odnośnie miejscówek. DB nie sępią tak jak PKP IC i obowiązkowa rezerwacja miejsc jest tylko w pociągach dużych prędkości, tzn. ICE-S, Thalys i TGV, a także w nocnych pociągach CNL.
Adams - 09-01-2011, 20:45
Temat postu:
@Noema
Mam pytanko. Czy planując podróż różnymi kategoriami pociągów wystarczy kupić jeden bilet, czy na każdy odcinek osobno?

Żeby było zrozumiale to planuję przejazd z Gorlitz do miejscowości Vaihingen.
Rozkład jazdy mam opracowany. Moja podróż będzie następująca:

Gorltz-Dresden - RB
Dresden-Stuttgard -ICE
Studgard-Vaihingen -IC.

Jeśli jesteś zorientowana w taryfach to prosiłbym o radę jaki bilet kupić żeby wyszło jak najtaniej.

I jeszcze pytanko - jak można znaleźć tabele RJ DB w necie?
Iktorn - 09-01-2011, 20:48
Temat postu:
Noema, trochę uzupełnię Twoją wypowiedź o kilka szczegółów:

S-bahn to jak metro, układ siedzeń jak w metrze, lub naszych kiblach.

RB, RE, IRE przeważnie wyglądają jak nasze szynobusy, często są to pociągi zespolone, z klimatyzacją czasem składają się z wagonów piętrowych. Głównie tylko 2 klasa. W RE i IRE trafia się 1 klasa, brak przedziałów.

IC, EC - skład 1 i 2 klasa. Dostępne wagony przedziałowe i bezprzedziałowe, 2 klasa 6 miejscowa (to nie Polska Smile że są po 8 miejsc), klimatyzacja + dostępne wagony barowe.

CNL - w większości skład złożony z sypialnych/kuszetek. Mało jest w mich wagonów z miejscami do siedzenia - a one to loteria. Siedzące to tylko 2 klasa, przedziały po 6 osób - raz nowe i twarde, raz miękkie z rozkładanymi fotelami. CNL jeżdżą na trasach międzynarodowych - do Paryża, Danii, Austrii itp. Wagony z klimatyzacją.

EN - chyba Niemcy nie mają swoich, głównie EN są albo włoskie, albo polskie (Kiepura).

ICE, Thalys, TGV - składy zespolone dużych prędkości, klimatyzowane. Najwyższy standard - w ICE w 1 klasie trafiają się przedziały, ale często jest to 2-3 przedziały na wagon, a czasem i na skład.
Anonymous - 09-01-2011, 20:59
Temat postu:
@Noema, @Iktorn, jesteście wielcy! Smile

Rozumiem, że odpowiednikiem niemieckich pociągów IC w kontekście ceny (w porównaniu z ICE) są polskie pociągi TLK?

Noema napisał/a:
IRE - InterRegioExpress. Odpowiednik naszych interREGIO i REGIOekspres.


Czyli konkurencja dla drogich ICE?
Emillex - 09-01-2011, 21:12
Temat postu:
Ja się wtrące. Czy jest jednolite oznaczenie/nazwa dla pociągów kolei wąskotorowych, bo spotkałem się kiedyś z RB, ale ne chce mi sie do końca wierzyć. Chodzi mi o rozkładówki, nie o pociągi turystyczne.
Noema - 09-01-2011, 21:15
Temat postu:
Cytat:
Czy planując podróż różnymi kategoriami pociągów wystarczy kupić jeden bilet, czy na każdy odcinek osobno?

Kupujesz jeden bilet. Na nim będzie wyszczególnione jaki odcinek pokonujesz jakim pociągiem. Najlepiej iść na dworcu do Reise Zentrum, tam wydrukują Ci dokładny plan podróży i sprzedadzą odpowiedni bilet.

Cytat:
Jeśli jesteś zorientowana w taryfach to prosiłbym o radę jaki bilet kupić żeby wyszło jak najtaniej.

Dauer-Spezial od 29 euro:
http://www.bahn.de/p/view/angebot/dauerspezial/buchung.shtml

Tutaj wyszukaj sobie połączenie (podaj datę wyjazdu!), wyskoczy Ci cena specjalna i normalna:
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn?
Bilet możesz kupić przez internet.
Adams - 09-01-2011, 21:18
Temat postu:
@Noema.

Dzięki serdeczne. Bardzo mi pomogłaś. Very Happy
Noema - 09-01-2011, 21:33
Temat postu:
Cytat:
Czyli konkurencja dla drogich ICE?

To nie jest konkurencja tylko alternatywa. Jeśli kogoś nie stać na ICE to ma alternatywę w postaci tańszych pociągów bezpośrednich IRE lub z przesiadkami IRE/RE/RB. W Niemczech nie zwalcza się "konkurencji" dla najdroższych pociągów ICE. Tylko w Polsce jest dzicz na torach i tępi się interREGIO w zarodku, żeby utrzymać monopol PKP IC, zmuszając ludzi do korzystania z najdroższych pociągów EIC.
Anonymous - 09-01-2011, 21:35
Temat postu:
Rozumiem. A znacie może przykłady relacji, w których kursują zarówno pociągi ICE, jak i IRE, a także jaka jest między nimi różnica w cenie i czasie przejazdu?

[ Dodano: 09-01-2011, 22:38 ]
Chciałbym jeszcze wiedzieć, czy w Niemczech na okres wakacji letnich są uruchamiane dodatkowe pociągi np. w góry czy nad morze? Coś w stylu naszych sezonowców kursujących od 20 czerwca do 31 sierpnia.
Anonymous - 10-01-2011, 12:49
Temat postu:
Dodam tylko, że pociągi RE to zwykłe osobowe, czasami mogą mieć ledwie dwa wagony (zazwyczaj piętrowe, innych wagonów na RE nie spotkałem). Zasadniczą różnicą od RB jest prędkość: RE jeżdżą z prędkością do 160 km/h, RB z prędkością do 120 km/h.
Noema napisał/a:
W Niemczech nie zwalcza się "konkurencji" dla najdroższych pociągów ICE. Tylko w Polsce jest dzicz na torach i tępi się interREGIO w zarodku, żeby utrzymać monopol PKP IC, zmuszając ludzi do korzystania z najdroższych pociągów EIC.
Przytoczę cytat pewnego artykułu, który temu zaprzecza.

„W 1999 r. pociągi pospieszne interregio wraz z pociągami kwalifikowanymi kategorii intercity express (ICE), eurocity oraz intercity umieszczono w jednej spółce DB Reise&Touristik (od 2003 r. funkcjonującej pod nazwą DB Fernverkehr).
W 1998 r. – przed utworzeniem spółki DB Reise&Touristik – pociągi interregio, przewożąc 68 milionów pasażerów rocznie, były najpopularniejszą kategorią pociagów dalekobieżnych. Z połączeń intercity i eurocity skorzystały 53 miliony osób, natomiast z ICE tylko 31 milionów. Spółka DB Reise&Touristik, dostrzegając w pociągach interregio konkurencję dla droższych połączeń kwalifikowanych, rozpoczęła proces ograniczeń w ofercie ponad czterystu dziennie pociagów interregio. Jednym z pierwszych ograniczeń była decyzja o rezygnacji z włączania wagonów gastronomicznych do wiekszości pociągów interregio […].
W 1999 r. wprowadzono w Niemczech pierwsze ograniczenia w rozkładzie jazdy pociagów interregio. Ich celem było uniemożliwienie wygodnych podróży tymi pociagami w popularnych relacjach, jak choćby z Berlina do Zagłebia Ruhry, i w efekcie skazanie pasażerów na droższe składy intercity i ICE. Znacznie większe ograniczenia w kursowaniu pociągów interregio przeprowadzono w czerwcu 2001 r. oraz w grudniu 2002 r. – na wielu liniach pociągi interregio zostały zastąpione przez połączenia intercity. Równocześnie z części linii, likwidując połączenia interregio, w ogóle wycofano ruch dalekobieżny.
W rzeczywistości zmiany te polegały głównie na przemalowaniu wagonów z biało-niebieskich barw interregio w biało-czerwone barwy intercity, dzięki czemu w wielu relacjach można było z dnia na dzień podnieść ceny biletów. Ta zmiana barw wagonów zdradzała dalsze zamiary kolei niemieckich DB – całkowitą likwidację połaczeń interregio. W 2004 r. – czyli pięć lat po skonsolidowaniu tej kategorii pociągów z połączeniami intercity oraz intercity express w ramach jednej spółki – z czterystu pociągów interregio ostało się
zaledwie siedem par, kursujących na dwóch trasach: z Berlina do Chemnitz oraz z Drezna w kierunku Wrocławia. 27 maja 2006 r. zlikwidowany został w Niemczech ostatni z pociągów interregio. Tego dnia Niemcy zostali bez pociagów pospiesznych – koleje Deutsche Bahn ograniczyły oferte połaczeń pasażerskich wyłącznie do pociagów regionalnych (regionalbahn, regionalexpress) oraz pociagów kwalifikowanych (intercity i intercity express).”

źródło: Z Biegiem Szyn, Nr 3 (36), maj-czerwiec 2008, fragment art. pt. „Skok na pospieszne”, str. 6, http://www.kolej.net.pl/zbs/zbs36.pdf
Noema - 10-01-2011, 13:07
Temat postu:
Mariusz W., artykuł, który zacytowałeś nie mówi całej prawdy. W zasadzie prawdziwie w nim tylko jest to, że kilka lat temu DB zlikwidowały pociągi InterRegio. Rolę pociągów "pospiesznych" w Niemczech przejęły IC oraz ICE, które w przeciwieństwie do Polski nie są synonimem luksusu czy prestiżu. Cenowo te pociągi są dostępne dla każdego Niemca, nawet bezrobotnego, czemu sprzyjają liczne oferty i promocje. Pociąg IC czy ICE jest dla Niemca czymś tak normalnym i finansowo dostępnym jak dla Polaka IR/TLK. Pomijam kwestię komfortu, bo tu dzielą nas lata świetlne. Biorąc pod uwagę średnie zarobki i siłę nabywczą pieniądza w obu krajach, niemieckie ICE są tańsze (nawet bez promocji!) od polskich EIC.

Obecnie większość landów zamawia w DB Regio pociągi RE i IRE, które stanowią alternatywę dla ICE. Bez żadnego problemu można przejechać całe Niemcy pociągami RE/IRE z dogodnymi przesiadkami, z czego bardzo chętnie korzystają Polacy, którzy jadą np. do Holandii czy Francji. Pociągi takie zatrzymują się tylko na większych stacjach, tak jak nasze IR i TLK.
Anonymous - 10-01-2011, 17:58
Temat postu:
Jaka jest różnica w cenie między biletem na pociąg IC i na ICE w relacji Berlin - Zagłębie Ruhry, pod warunkiem, że podróż chcemy odbyć bez przesiadek?
Iktorn - 10-01-2011, 20:04
Temat postu:
Wejdź na http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/pn?

Dla przykładu Berlin-Kolonia ICE to 109 euro, IC to 93 euro, więc różnica nie duża, 10-15%. Nie bój się przesiadek w Niemczech. Tak w pociągach dalekobieżnych masz folder z rozkładem + skomunikowania w ciuągu najbliższych 30 minut oraz informację na jaki peron przyjeżdżasz i z którego odjeżdżasz. Tam informacja działa prawdziwie z niemiecką precyzją Smile
Anonymous - 10-01-2011, 20:50
Temat postu:
Na razie nie planuję żadnej wyprawy, po prostu chciałbym się dowiedzieć, jak "w teorii" działa niemiecka kolej. Może z czasem będzie okazja, żeby przetestować ją "w praktyce"?

W takim razie do kogo są kierowane pociągi IC, skoro cena jest niewiele niższa niż w pociągu ICE?
Noema - 10-01-2011, 21:05
Temat postu:
Iktorn napisał/a:
Dla przykładu Berlin-Kolonia ICE to 109 euro, IC to 93 euro, więc różnica nie duża, 10-15%.

Zaś RE z przesiadkami to ok. 70 euro. Przy czym to są ceny normalne. Niemal każdy Niemiec ma w portfelu BahnCard25 lub BahnCard50, co daje odpowiednio 25% lub 50% zniżki. Biorąc pod uwagę niemieckie zarobki i szeroką paletę atrakcyjnych ofert specjalnych i promocji, ceny pociągów nawet tych najbardziej prestiżowych są w Niemczech śmiesznie niskie. Wielu Niemców codziennie dojeżdża do pracy pociągami IC/ICE na dystansie nawet 200-300 km.

Na przykład za 350 euro można przez cały miesiąc jeździć bez żadnych ograniczeń wszystkimi pociągami na terenie całego kraju (taka sieciówka - BahnCard 100). Ile w Polsce kosztuje miesięczny bilet sieciowy? Odpowiadam - 1010 zł, czyli ok. 250 euro. A weźmy jeszcze pod uwagę fakt, że przeciętny Niemiec zarabia ok. 2000 euro, czyli ok. 8000 zł. Przeciętny Polak zarabia ok. 2000 zł.

Więcej o BahnCard pisałam tutaj:
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=163793#163793
Gonza - 10-01-2011, 21:50
Temat postu:
Czy funkcjonują tam automaty biletowe, takie jak np. w Holandii ? Zastanawiam się, bo planuję podróż na początku lipca do Amsterdamu. Jako że brak tanich lotów w danym dniu do Holandii, planuję dostać się z Katowic do Kolonii samolotem, a następnie pociągiem ICE do Amsterdamu. Z tego co zdążyłem zauważyć, jest dość ciekawa promocja Europa-Spezial Niederlande z biletami od 19 EUR. A automat biletowy byłby mi potrzebny do zakupu biletu na S-Bahn linia S13, aby dostać się z lotniska w Kolonii na dworzec główny w tym mieście.
Druga sprawa, przy okazji - czy na Centraal Station w Amsterdamie są płatne szafki lub depozyt ? Wprawdzie byłem tam 2 lata temu, ale nie widziałem / nie zauważyłem.
eurostar - 10-01-2011, 23:20
Temat postu:
Pociągi EuroNight (EN) w Niemczech jeżdżą tylko do Austrii (bardzo wysokie dopłaty) + 1 EN do Polski relacji Warszawa - Berlin z wagonami bezpośrednimi do Amsterdamu i Bazylei.
melocot - 11-01-2011, 00:07
Temat postu:
mk1992 napisał/a:
W takim razie do kogo są kierowane pociągi IC, skoro cena jest niewiele niższa niż w pociągu ICE?

Kategoria IC jest:
- albo uzupełnieniem siatki połączeń ICE; chodzi o obsługę stacji i przystanków gdzie nie ma linii highspeed ale stacje te oraz przystanki generują znaczne potoki podróżnych,
- albo uzupełnieniem taktu ICE; wzdłuż linii highspeed naprzemiennie kursują obie kategorie ale IC ma więcej przystanków niż ICE.

Wydaje mi się, że pociągi IC są skierowane do podróżnych, którzy:
- nie mają dostępu do ICE (nie zatrzymuje się lub nie przejeżdża), chodzi o dojazd IC do większej stacji na przesiadkę do ICE.
- podróżują z rowerem, w ICE nie można przewozić rowerów.

mk1992 napisał/a:
... znacie może przykłady relacji, w których kursują zarówno pociągi ICE, jak i IRE, a także jaka jest między nimi różnica w cenie i czasie przejazdu?

W przypadku IRE, to wiem tylko o jednej relacji tej kategorii na całą sieć DB. Są to IRE Dresden - Nürnberg. Kursują w takcie 2h, zaś ich uzupełnieniem (do taktu 1h) w tej samej relacji są RE, które jadą 3' dłużej, bo zatrzymują się na mniejszych stacjach. W tej relacji (Dresden - Nürnberg) nie ma bezpośredniego IC, czy ICE (linia górzysta bez typowych dla highspeed tunelów, wiaduktów). Dla tej rel. (Dresden - Nürnberg) są połączenia ICE w takcie 2h z jedną 8' przesiadką w Leipzig (zawsze z toru po drugiej stronie peronu) ale i tak czas jazdy jest dłuższy o ok. 30' niż bezpośrednim IRE lub RE.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group