Na http://skakrakow.wordpress.com/blog/ możecie zobaczyć relacje z wizyt na poszczególnych przystankach w Aglomeracji Krakowskiej. Są już: Zabierzów, Kraków Łobzów, Krzeszowice.
[ Dodano: 03-12-2010, 00:24 ]
Stanisław Kracik o pociągach w Krakowie:
Mamy ogromny potencjał, z którego nie korzystamy. Obecnie do wykorzystania jest w sumie 280 km linii kolejowych w aglomeracji, w tym 114 km w Krakowie. Mamy 33 przystanki kolejowe, z tego 14 jest w Krakowie.
Rolą miasta i PKP jest zawarcie porozumienia w sprawie budowy dodatkowego przystanku na osiedlu Złocień oraz renowacji przystanków, które w większości przypadków wymagają jedynie posprzątania w ich otoczeniu - np. Zabłocie, Batowice, Płaszów.
Dzisiaj są to przystanki zapomniane przez kolej i miasto. Mamy też przykład przystanku przy centrum handlowym Bonarka. Tam już przy budowie centrum była propozycja ze strony inwestora, by przesunąć trochę przebieg torów, tak by można było dojeżdżać do samego centrum. Niestety, nie było wtedy zainteresowania ze strony miasta. Przykład uruchomionych szynobusów na trasie do Wieliczki pokazuje, że to jest możliwe i trzeba po prostu dalej pójść w tym kierunku. Tylko trzeba chcieć usiąść do stołu z PKP, marszałkiem i gminami ościennymi.
Jacek Majchrowski o pociągach w Krakowie:
Pan Kracik obiecuje różne rzeczy, nawet mając świadomość, że dotrzymanie obietnic nie będzie możliwe.
Realizacja szybkiej kolej aglomeracyjnej (SKA) wymaga między innymi budowy nowych i modernizacji istniejących przystanków kolejowych na terenie miasta, budowy infrastruktury towarzyszącej integrującej SKA z innymi podsystemami transportowymi (węzły przesiadkowe, terminale autobusowe, parkingi, w tym funkcjonujące w systemie Park & Ride), wprowadzenia nowej technologii sterowania ruchem kolejowym oraz zakupu nowoczesnego taboru (lekki autobus szynowy).
Deklaracja wybudowania w ciągu czterech lat w pełni funkcjonalnego systemu SKA przy uwzględnieniu powyższych uwarunkowań wydaje się nierealna. Można natomiast przy zaangażowaniu środków własnych zbudować kilka przystanków w newralgicznych punktach miasta. Można również zmodyfikować przebiegi niektórych linii komunikacji miejskiej w celu integracji komunikacji miejskiej z kolejową. I to zamierzam zrobić.
W 2014 roku w Małopolsce ruszy Szybka Kolej Aglomeracyjna. Obecnie trwa analiza kosztów projektu oraz ustalanie lokalizacji nowych przystanków.
Jak powiedziano nam w biurze prasowym UMWM, po przeprowadzeniu prac studialnych i analizie ruchu podróżnych oraz perspektyw jego nasilenia województwo małopolskie planuje uruchomić trzy linie SKA: Trzebinia – Kraków – Tarnów, Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie oraz MPL Kraków Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia.
Obecnie trwa ustalanie zadań do wykonania przed uruchomieniem SKA. Chodzi m.in. o wskazanie miejsc, gdzie powstaną stacje i przystanki, w których konieczna będzie np. integracja rozkładów jazdy z publiczną komunikacją zbiorową, czy przebudowa otoczenia oraz budowa parkingów „Parkuj i Jedź”. Prace te pozwolą na oszacowanie kosztów i określenie zakresu niezbędnych prac umożliwiających uruchomienie SKA.
- Termin uruchomienia pierwszej linii SKA jest planowany na 2014 r. Jest on jednak silnie uwarunkowany trwającymi obecnie pracami modernizacyjnymi linii kolejowych - wyjaśniają przedstawiciele marszałka województwa.
W obecnym momencie nie rozstrzygnięto jeszcze kwestii przewoźnika, który byłby operatorem pociągów SKA. Do obsługi połączeń SKA planuje się wykorzystać tabor o parametrach zbliżonych do pojazdów posiadanych aktualnie przez województwo małopolskie.
Mam nadzieje , że ta śmieszna SKA poniesie porażka . Zamiast kończyć 5 km dalej w 40 tyś mieście będzie kończyć w 20 tyś Na przesiadki ludzie nie będą jeździć mając busy co kilka minut lub jazdę autem po A4
Śmieszne to jest to miasto z swoimi busami i gumowymi przyzwyczajeniami, idąc tropem "wielkości" skaemka winna kończyć się 16 kilometrów dalej w 95 tys. mieście i węźle kolejowym
Linia co odniesie wielki sukces co znamy już z autopsji, nikt już nie popełni drugi raz tego samego błędu jak w wypadku relacji WR- OWC
Spodziewałem się czegoś mądrego, a tu dyskusja na poziomie Onetu.
Przeciwników Chrzanowa z Małopolskiego UM zapraszam na przejażdżki pociągiem od Chrzanowa do Krakowa. Zobaczcie jakie potoki podróżnych generuje to miasto (miasto powiatowe, leżące w woj. Małopolskim) mimo żenujących prędkości i czasów jazdy. Skomunikowania to sobie wetknijcie.
Czemu SKA ma jeździć do Sędziszowa w woj. świętokrzyskim? To jest kolej aglomeracyjna? Bez jaj.
A to z Chrzanowa jest Regio co godzinę i jak wspomniano zawsze jest w nim miejsce siedzące, więc w czym problem ? POwstanie SKA nie zlikwiduje pociągów REGIO.
Najwięcej ludzi jeżdzi do Zabierzowa, Krzeszowic, Trzebini. Głównie studenci lub pracujący w Krakowie.
Nie o to chodzi i o tym nikt tutaj nie pisał. Chodzi o połączenia bezpośrednie w ramach kolei aglomeracyjnej. Jedna linia (do Trzebini) będzie się kończyć 39 km od Krakowa Głównego, a druga (w Sędziszowie) 68km (!!!) od Krakowa Głównego i do tego w innym województwie. Dziwna ta "aglomeracja". Gdzie tu sens i logika?
Bo do Sędziszowa czas przejazdu pociągiem REGIO jest tylko o 5 min. dłuższy niż do Trzebini. Poza tym Sędziszów to sekcja utrzymania taboru PR. Większość pociągów Kraków - Kozłów - Sędziszów - Kielce jest obsługiwana przez Świętokrzyski Zakład PR. To dobry pomysł, bo świętokrzyskie puszcza na linii swoje ELfy i zmodernizowaną edytę.
I tak pewnie nie wszystkie kursy będą kończyć bieg w Sędziszowie. Do Sędziszowa pojadą pewnie pociągi wieczorne, by zjechać do szopy... za pociągokilometry między Kozłowem a Sędziszowem i tak płaci marszałek świętokrzyski
Osobiście mam cichą nadzieję, że przy okazji SKA nie uwalą połączeń Wieliczka/Kraków-Oświęcim. Owszem, nie o każdej porze i nie w każdym dniu pociągi są wypełnione ludźmi, ale nie ukrywajmy, że jest to wygodne połączenie dla turystów i studentów. W dodatku po remoncie E30 i 93 czas mógłby zejść spokojnie do 1h-1h20min. Dało by to wymierny efekt w postaci wycięcia busiarzy, którzy i tak już (z czyjej winy to już osobna sprawa) podbierają kolei pasażerów.
Do końca 2014 r. nie uda się wyremontować linii 93, więc SKA będzie zapewne do Trzebini i tam powinno być skomunikowanie na Czechowice. SKA to tabor województwa Małopolskiego więc trochę go szkoda by było aby się telepał od Trzebini do Oświęcimia, ... chyba że linia 93 przejdzie gruntowną modernizację.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum