Coś nieprawdopodobnego dzieje się w sprawie kosztorysów w Ministerstwie Infrastruktury jeśli chodzi o rewitalizację linii Trzebinia - Wadowice. W dosłownym słowa tego znaczeniu " żongluje się " kwotami przywrócenia torowiska do stanu używalności. Najpierw było to 65mln, potem 112ml, teraz Pan Jarmuziewicz pełniący funkcję Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury podaje kwotę 137mln zł !!! Dodatkowo posiadająca własność prawną PKP S.A. która oddała w odpłatne użytkowanie tą linię PKP PLK chce linię likwidować! Nie wyjaśniając pytającemu posłowi Tadeuszowi Arkitowi jakie są tego koszty!
Według tendencji przytoczonej w poniższym artykule na drodze przetargu kwota ta powinna się zmniejszać gdyż coraz więcej podwykonawców stara się o kontrakty.
PKP PLK zaoszczędzi mnóstwo pieniędzy dzięki ostrej walce o kolejowe przetargi - zauważa "Rzeczpospolita".
Dziennik zestawił informacje o przetargach ogłoszonych przez PKP PLK w tym roku i złożonych w nich ofertach. Okazało się, że przebudowa około 200 km torów, która wedle PLK miała pochłonąć 7,54 mld zł, może kosztować jedynie 4,32 mld zł. Tyle bowiem wynosi suma najniższych ofert. Walka o zlecenia jest bardzo ostra i zdarzają się nawet oferty opiewające na mniej niż połowę kosztorysu PLK.
Niedawno w Dzienniku Polskim czytałem o problemach z przeprawą promową na trasie Spytkowice - Okleśna. Widać powódź zrobiła swoje, mieszkańcy mają utrudnony dojazd. A o kolei władza jakoś nie może przypomnieć.
Oj, zrobiła, zrobiła, prom został zniszczony.
Fakt, władza mogłaby pomyśleć o kolei skoro infrastruktura jest, ale o moście drogowym też (byleby tylko nie przeróbka kolei na drogę...). Na litość nieba, Wisła w tym miejscu nie jest rzeką nie do ogarnięcia głupim mostem.
Spalarnia może wskrzesić linię
KOMUNIKACJA. Czy to koniec trasy kolejowej z Trzebini do Wadowic? Odpowiedź z ministerstwa infrastruktury na zapytanie posła Tadeusza Arkita w sprawie przyszłości linii 103 nie pozostawia większych złudzeń. Arkit nie zamierza jednak odpuścić źródło: www.przelom.pl/komunikacja/2438/Spalarnia-moze-wskrzesic-linie/
sami powiedzcie jaka jest orientacja urzędników skoro wicestarosta nie widzi potrzeby przewozów osobowych i towarowych wskazując brak opłacalności dla przejazdów turystycznych?
Cytat:
- Reaktywacja tej linii dla celów turystycznych to mrzonka - stwierdza Adam Potocki, wicestarosta chrzanowski. - Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wątek transportowania odpadów, to sprawa zaczyna zupełnie inaczej wyglądać. Podoba mi się ten pomysł - przyznaje.
źródło: www.przelom.pl/komunikacja/2438/Spalarnia-moze-wskrzesic-linie/#PWSZ
Sam powinien wpaść na pomysł wznowienia przewozów na tej linii tak samo dla towarowych składów jak i szynobusów. Taką znajomością tematu połączeń komunikacyjnych się wykazał.
_________________ linia 103 Trzebinia-Wadowice
www.linia103.pl
mam gorącą prośbę, czy ktoś może potwierdzić te informacje:
Cytat:
Po tegorocznych powodziach pieniądze na przełożenie linii kolejowej w Skawcach są zagwarantowane przez rząd, wraz z funduszami na dokończenie zbiornika w Świnnej w ciągu najbliższych 2-3 lat
Z kolei na wysokości Tarnawy Dolnej rozpoczęto budowę wiaduktu kolejowego nad linią do Suchej, więc tu jest możliwe przyspieszenie składów (podobnie jak i na nowym torowisku przy zbiorniku).
Spokojnie. Tu nie o przełozenie linii ze Skawiec do Wadowic chodzi, ale przełożenie linii tak by zlikwidować obecną stacje w Skawcach, gdyz jest za nisko położona. Roboty ziemne były już rozpoczetę dawno temu. Niestety nikt nie doprowadził do skutku, by przy jednych pieniądzach zbudowac łącznicę w Suchej wzdłuż obwodnicy z przystankiem przy bazarze. Tam aż prosi sie o łacznicę. Linia nie będzie przekraczać mostu w Skawcach (przed którym był Podg na Wadowice) i połączy się jakoś w Zembrzycach ze starą. W zimie tam jechałem samochodem i sporo tam się działo po drugiej stronie Skawy, ale kolejowych robót nie mogłem wyszczególnić.
5 LAT! - tyle chce czekać obecny Starosta powiatu chrzanowskiego (kandydujący na burmistrza Trzebini) na wznowieniu ruchu na linii 103 Trzebinia-Wadowice dodatkowo stawia na lepsze połęczenie drogowe Chrzanowa-Trzebini-Alwerni-Spytkowic i Wadowic poprzez rozbudowę węzła na autostradzie A4 w miejscowości Rudno (gmina Alwernia), zapominając chyba przy tym że koncesjonariusz autostrady Stalexport nic nie daje za darmo i zamierza ustawić szlabany i punkty poboru opłat właśnie na tym rozbudowanym zjeździe...
oto zapis rozmowy na czacie jakie z nim przeprowadzono
Cytat:
Pytanie 1) - Dlaczego Pan Starosta niezwołał spotkania Burmistrzów i urzędników, które obiecywał pod koniec Czerwca w sprawienie dopuszczenia do rozbiurki linii kolejowej 103 Trzebinia-Wadowice
JanuszSzczesniak: Spotkanie miało dotyczyć nie rozbiórki linii, leczzasadności uruchomienia linii kolejowej Trzebinia - Wadowice. Rozmawiałem w tejsprawie z burmistrzami, którzy nie wykazywali jednak większego zainteresowania podjęciem tego tematu z powodów oczywistych. Uruchomienie tej linii to w tej chwilikoszt przekraczający 100mln złotych. Samorządy lokalne po prostu nie stać na udział wreaktywowaniu tego sytemu, stąd zachwyceni tym pomysłem nie byli. Rozmawiałem również z Panią Burmistrz Wadowic - Filipiak, którą zaprosiłem do Chrzanowa.Niestety nie przybyła na to spotkanie. Sądzę, że również względy finansowe zaważyły na tejsprawie. Rysuje się realna możliwość połączenia komunikacyjnego pomiędzy powiatemchrzanowskim i wadowickim. Jak państwo wiedzą został podpisany list intencyjnypomiędzy wojewodą małopolskim panem Stanisławem Kracikiem, szefem Stalexportuoraz Starostą krakowskim, burmistrzem Alwerni i panią burmistrz Spytkowic oprzyspieszenie budowy węzła w Rudnie. W ślad za tym za zostać zrealizowana kolejna inwestycjadrogowa - budowa połączenia mostowego w Podłężu. W tej sprawie powiat chrzanowskizwrócił się już do powiatu wadowickiego. Chcemy przygotować wspólnie koncepcjetakiego połączenia. Jeśli zatem węzeł w Rudnie powstanie i gdy uda siępołączenie mostowe zbudować pomiędzy powiatem chrzanowskim i wadowickim sprawa rozwiązania problemów komunikacyjnych zostanie zminimalizowana. Mam świadomość faktu, że to właśnie ogromne kosztyzwiązane z reaktywowaniem tej linii nie wywołują entuzjazmu wśród burmistrzów. Nic w tym zresztą dziwnego, bowiem kryzys światowywpływa jednak na wielkość budżetów naszych samorządów, wpływy do budżetu stały sięostatnio mniejsze niż zakładaliśmy. Budowa połączenia pomiędzy wadowicami atrzebinią spoczywa jednak przede wszystkim na barkach samorządu woj.małopolskiego. Dlatego też rozumiem włodarzy poszczególnych gmin.
Pytanie 2) - jak pan odpowie na słowapłynące z Samorządu Województwa Małopolskiego i Ministerstwa Infrastruktury że cyt.:"właściwe jest podjęcie wspólnych działań samorządów lokalnych powiatów wadowickiegoi chrzanowskiego w celu rewitalizacji linii kolejowej nr 103 na odcinku Trzebinia -Wadowice ze środków Unii Europejskiej w ramach regionalnego programu operacyjnego".
JanuszSzczesniak: Daleka jeszcze do tego droga i żadne konkretne ustalenianie nastąpiły. Ja sam osobiście byłbym zwolennikiem budowy takiego połączeniapomiędzy Trzebinią a Wadowicami, ale nie w ciągu najbliższych 5 lat. Sądzę, że środkijakimi obecnie dysponujemy w samorządach nie dają nam uzasadnionych powodów doliczenia się z sukcesem jeśli idzie o ten zamiar. Nawet gdyby samorząd woj. w dużymstopniu pomógł.
źródło: http://chrzanowski24.pl/ZapisJanuszSzczesniak.pdf
dodatkowo w samej Alwerni mini protest przeciwko przejazdowi kolejowemu w centrum miejscowości
http://nowa-alwernia.pl/?p=28
A wydawało by się że kandydaci pójdą po rozum do głowy i wreszcie pomogą w ratowaniu tej ważnej linii kolejowej
PKP wdraża procedurę jej częściowej rozbiórki nie zwracając uwagi na koszty takiej operacji...
[ Dodano: 25-10-2010, 11:36 ]
dodatkowo przejazdy kolejowe
Cytat:
PLK wyraziła zgode na tymczasową rozbiórkę dwóch przejazdów na linii 103. Na podstawie umowy z burmistrzem gminy Trzebinia rozebrane przejazdy mają być odtworzone na koszt gminy w przypadku wznowienia przewozów. O podobne rozwiązanie stara się samorząd z Alwerni - dotyczy przejazdu na "Spalonej".
[ Dodano: 04-11-2010, 08:53 ]
Kolejny polityk wywołany do tablicy odpowiada na pytania o linii 103 Trzebinia-Wadowice oraz połączeniach osobowych Wadowic z Chrzanowem
Fragment rozmowy na czacie lokalnej chrzanowskiej gazety z Markiem Sową obecnie członkiem Zarządu Województwa Małopolskiego
Cytat:
K T O S « 3.11.2010 18:40 » W 2002roku zawieszono połączenia osobowe Trzebini z Alwernią i Wadowicami, interweniujący w tej sprawie miłośnicy kolei a także lokalni mieszkańcy natrafiają na sprzeciw PLK, Samorządu woj. małopolskiego oraz Min. Infrastruktury zaś starostwa chrzanowski i wadowickie twierdzą że nie mają pieniędzy i odsyłają do Samorządu woj. małop. czy naprawdę nie można pozyskać środków z funduszy strukturalnych na naprawę tej linii i puścić na nią szynobusy w relacji Wadowice-Chrzanów przez Trzebinię? Zapotrzebowanie na przewozy osobowe na tej linii jest bardzo duże.
Marek Sowa « 3.11.2010 18:44 » Nie sądzę, aby w najbliższym czasie było możliwe odtworzenie tej linii kolejowej. W mojej ocenie znacznie ważniejsza jest modernizacja linii Trzebinia-Oświęcim. A poza tym nie podzielam opinii, aby ta trasa miała znaczącą frekwencję. Dysponujemy bowiem w Urzędzie Marszałkowskim danymi o przepływach potoków pasażerskich, z których wynika, że zarówno z Trzebini jak i Wadowic jest naturalne ciążenie w kierunku Krakowa, a linią bardzo istotną, gdzie odnotowujemy wzrost pasażerów, jest linia Trzebinia-Oświęcim. (Dotyczy to również przepływu na drogach).
K T O S « 3.11.2010 18:48 » Dane z 2002r. czy lat poprzednich o liczbach pasażerów w na relacji Trzebinia-Wadowice powinno się porównywać przez pryzmat tego że wtedy jeździły zawrotne 2,3 pary pociągów zaś ich prędkość była taka że można było dogonić pociąg pieszo więc nie ma się co dziwić zaś relację obsługiwał skład EN57 na 200osób więc szynobus byłby ekonomicznym rozwiązaniem, szkoda aby ta znacząca linia została rozebrana na złom do czego szykuje się PKP.
Marek Sowa « 3.11.2010 18:51 » Widzę, że pan w branży kolejowej ma znacznie większą wiedzę ode mnie. Nie zmienia to faktu, że w najbliższym czasie nie możemy oczekiwać na odtworzenie tej linii. Ważne jednak jest, aby zachować korytarz kolejowy na .. tzw. lepsze czasy.
Dodam jeszcze że takich wypowiedzi od polityków można usłyszeć wiele choć na szczęście są jeszcze i tacy którzy wspomnianą linię jednak próbują ratować.
_________________ linia 103 Trzebinia-Wadowice
www.linia103.pl
To ja gadałem z Markiem Sową na temat wznowienia ruchu pociągów z Wadowic do Trzebini i Chrzanowa i sami widzicie poziom wiedzy w zarządzie woj. małopolskiego, ci ludzie wydają masę pieniędzy tylko nie wiedzą po co i dla czego, ten Pan chociaż się do tego przyznał.
Obce im jest że składów musi być dużo, często, tanio, wygodnie i szybko, a z pewności ludzie wrócą. Trzeba szynobusy, pociągi, kolej promować jak każdy inny produkt do sprzedaży, profesjonalnie. Tymczasem widać reklamy podpasek, płynu do mycia kibla, ale ktoś widział reklamy regionalnych połączeń kolejowych?
Zaraz mi powiecie że z kosmosu się urwałem, nic z tych rzeczy każdy kto był za granicą widział co i jak nawet w takich Czechach czy na Słowacji oni potrafią u nas takie linie jak 103 się poprostu rozbiera i na złom. Trzeba ratować co się da sami miłośnicy kolei nie dają rady także apeluję o pomoc choćby najmniejszą każdy gest się liczy!
EHHH gdyby odbudowac odcinej Wadowice-Skawce to znów była by najkrótsza droga na Zakopane z Katowic, czy wszystko przez Kraków musi jeździć? Co za paranoja!
Ludzie z Wadowic kiedy wreszcie zobaczycie że aby Wadowice znowu były stacją węzłowa i to ważną co pomoże także Spytkowicom i wam oraz ludziom którzy skazani są na własny samochód w tym rejonie to linia Trzebinia-Wadowice musi wrócić do życia?! Wtedy też wrócić do budowy przez Kleczą linii do Skawców plan leży w UM Wadowice.
EHHH gdyby odbudowac odcinej Wadowice-Skawce to znów była by najkrótsza droga na Zakopane z Katowic, czy wszystko przez Kraków musi jeździć? Co za paranoja!
a moglbys podac producenta taboru kolejowego, jezdzacego na glebokosci ok. 40 m pod powierzchnia lustra wody?
Niekoniecznie. Efektem tego jest w zasadzie przerzucenie całości ruchu dalekobieżnego na węzeł krakowski (poza ogryzkami). Poza tym, teraz nie ma czym zastąpi zakopianki w razie ew remontu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum