Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, pięć zachodnich województw utworzyło nową grupę zakupową, w celu wykorzystania środków na zakup ponad 20-tu pociągów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Chodzi o województwa: wielkopolskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie, lubuskie i Łódzkie. Urzędy marszałkowskie chcą wspólnie kupić ponad 20 nowych pociągów do obsługi połączeń międzyregionalnych. Złożyły wspólnie wniosek o umieszczenie projektu na aktualizowanej 15 lipca liście POIiŚ. W praktyce oznacza to zupełną zmianę wykorzystania funduszy na tabor z POIiŚ, które pierwotnie miały zostać przeznaczone na ponad 60 ezetów dla Przewozów Regionalnych.
Jako pierwsze, oddzielną grupę zakupową utworzyły województwa: śląskie, małopolskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Utworzona Południowa Grupa Zakupowa w praktyce storpedowała projekt zakupu taboru dla PR. Wydaje się, że marszałkowie nie chcieli inwestować w spółkę, nad którą żaden z nich nie sprawuje pełnej kontroli. Teraz fundusze z POIiŚ zostaną podzielone, a marszałkowie będą właścicielami zakupionych pociągów.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego wykona teraz studium, które określi dokładną ilość taboru i trasy połączeń dla projektu Zachodniej Grupy Zakupowej. Wiadomo, że pociągów będzie ponad dwadzieścia, a wśród rozważanych tras są: Łódź – Poznań, Poznań – Wrocław, Kołobrzeg – Poznań i Świnoujście – Poznań. Jak przyznał Kierownik Biura Regionalnego Transportu Pasażerskiego Daniel Paszun z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, w projekcie nie znajdą się połączenia Szczecina z Gorzowem i Zieloną Górą.
Żadna z grup zakupowych nie ma w swoim składzie województwa opolskiego, które znajduje się pomiędzy nimi. Według informacji "Rynku Kolejowego", województwo nie złożyło do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego żadnego własnego projektu taborowego, ani nie rozważa dołączenia do którejś z grup.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Pytanie dlaczego nie dołączyło się opolskie? Co prawda ma jeden z najlepszych zakładów PR, ale ile można naprawiać stare graty. Szczególnie, że Opole to głównie stacja przelotowa do Wrocławia czy Gliwic. Nowe pociągi do obsługi przewozów międzyregionalnych (2 lub 3 województw) są tu konieczne.
A tak w ogóle. Po upadku projektu PR wszyscy rzucili się na kasę z POIiS. Teraz MI musi wszystko rozdzielić na nowo bo kasy nie starczy. I do tego muszą się wyrobić z kontraktowaniem (czyli studia wykonalności, zmiany w prawie dla grup zakupowych-jeśli przyznane im będą pieniądze, przetargi, odwołania itp) do 2013 roku. Krótka lista chętnych:
1. 19 nowych EZT dla "południowej grupy zakupowej".
2. 29 nowych EZT dla "zachodniej drupy zakupowej".
3. Zakup i modernizacja 7 używanych dla woj. pomorskiego.
4. Zakup 30 wagonów piętrowych dla PKP IC.
5. Modernizacja 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych (Przewozy Regionalne).
6. Modernizacja 38 wagonów piętrowych (Przewozy Regionalne).
7. Modernizacja 57 wagonów osobowych (Przewozy Regionalne).
8. Modernizacja 32 lokomotyw elektrycznych (Przewozy Regionalne).
9. Budowa i wyposażenie zapleczy technicznych Spółki Przewozy Regionalne w infrastrukturę służącą do utrzymania kolejowego taboru pasażerskiego.
_________________ Kocham wolność słowa. . .,czy się to komus podoba czy nie! W środowisku kolejowym są tacy ludzie, którzy wyznają zasadę "wiem ale nie powiem", i tych ludzi nienawidzę, pozdrawiam wszystkich forumowiczów i pracowników mojej spółki.
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy” wobec fiaska projektu taborowego Przewozów Regionalnych zakładającego zakup 62 nowych pociągów przewoźnik zaproponował kilka odrębnych projektów obejmujących modernizację 100 ezetów, 95 wagonów oraz 32 lokomotyw elektrycznych.
Jak poinformowało „Rynek Kolejowy” Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, w trakcie konsultacji społecznych Przewozy Regionalne zaproponowały do umieszczenia na Liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko następujące projekty: „Modernizacja 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych”, „Modernizacja 38 wagonów piętrowych”, „Modernizacja 57 wagonów osobowych”, „Modernizacja 32 lokomotyw elektrycznych”. Przewoźnik zgłosił także projekt „Budowa i wyposażenie zapleczy technicznych Spółki „Przewozy Regionalne” w infrastrukturę służącą do utrzymania kolejowego taboru pasażerskiego”.
Pierwotnie projekt taborowy Przewozów Regionalnych zakładał zakup 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi ruchu pasażerskiego w 13 województwach. Na zakup tych składów ze środków POIiŚ zostało zarezerwowane dla samorządowego przewoźnika 175 mln euro. Teraz środki te zostaną rozdysponowane między kilka mniejszych projektów.
Już na samym początku udziału w projekcie taborowym Przewozów Regionalnych odmówiły 4 województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko mazurskie. W czerwcu kolejne cztery województwa - śląskie, małopolskie, podkarpackie i zachodniopomorskie - wycofały się pisemnie z realizacji tej inwestycji i postanowiły założyć własną grupę zakupową. Wspólnie wystąpiły one o zakup 19 pociągów.
Dziś ujawniliśmy, że pięć samorządów z Zachodu Polski – dolnośląskie, lubuskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie oraz łódzkie postanowiły zawiązać własną grupę zakupową i złożyły wniosek o wpisanie na listę POIiŚ zakupu 29 składów. Województwo pomorskie zgłosiło własny projekt obejmujący zakup i modernizację 7 używanych ezetów.
W tej sytuacji Przewozy Regionalne zostały zmuszone do szukania alternatywnego rozwiązania, aby nie stracić środków unijnych na zakup nowego taboru do obsługi przewozów międzywojewódzkich. Interesujące, że projekt przewiduje modernizację lokomotyw elektrycznych, których przewoźnik nie posiada. Wykorzystywane obecnie przez Przewozy Regionalne elektrowozy są dzierżawione od PKP Cargo.
Taa, kupią (drogo), od zera opracują i wdrożą projekt modernizacji (jeszcze drożej), do tego od zera zbudują zaplecze i wyszkolą ludzi na lokomotywy, których nikt w kraju nie widział... Myślę, że ten artykuł wyjaśni większość wątpliwości:
Prezes PR o modernizacjach taboru z POIiŚ
Prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska zdradziła w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", że zgłoszone do listy POIiŚ projekty modernizacji taboru spółki powstały niedawno, w odpowiedzi na prośbę ministra infrastruktury.
Fot. Rynek Kolejowy Fot. Rynek Kolejowy
Przyporządkowane tagi:
Przewozy Regionalne (1220), Małgorzata Kuczewska-Łaska (17), POIiŚ (14)
Małgorzata Kuczewska-Łaska odniosła się do opublikowanych dziś przez „Rynek Kolejowy” informacji o nowych projektach, zgłoszonych przez Przewozy Regionalne do realizacji w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko – To zupełnie nowe projekty. Przed dwoma tygodniami minister infrastruktury poprosił nas o wskazanie najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych spółki i zgłoszenie ich do programu – powiedziała prezes PR. Projekty są zatem w początkowym stadium opracowywania. Małgorzata Kuczewska-Łaska uspokaja jednak, że proces modernizacji taboru zajmuje mniej czasu, niż jego zakup i budowa, więc z projektami będzie można zdążyć w obecnej perspektywie finansowej UE.
Największe zdziwienie wzbudziło zgłoszenie do POIiŚ modernizacji 32 lokomotyw elektrycznych. Małgorzata Kuczewska-Łaska przyznała, że lokomotywy do modernizacji trzeba będzie dopiero kupić – Pamiętajmy o tym, że każdego dnia spółka wynajmuje od PKP Cargo od 32 do 34 lokomotyw, ponosząc przy tym duże koszty, przede wszystkim dlatego, że to ciężkie lokomotywy towarowe. Musimy rozwiązać ten problem i nabyć własne lokomotywy – dodała. Utrzymanie własnych lokomotyw, dedykowanych dla przewozów pasażerskich i odpowiednio zmodernizowanych, powinno być dla spółki dużo tańsze od ich wynajmu od PKP Cargo.
Prezes Przewozów Regionalnych zaprzeczyła, że utworzenie tzw. Zachodniej Grupy Zakupowej i zgłoszenie do POIiŚ projektów modernizacyjnych oznacza rezygnację z projektu zakupu taboru do obsługi połączeń międzywojewódzkich przez PR. – Nie mogę jednak powiedzieć, że powodzenie projektu jest obecnie bardzo prawdopodobne – przyznała. Dodała, że obecnie Przewozy Regionalne oczekują na decyzję województw. Marszałkowie muszą określić, czy chcą dopłacać do obsługi połączeń nowym taborem. Prezes stwierdziła także, że ciągła modernizacja 20 i 30 letniego taboru nie jest rozwiązaniem dającym perspektywy, dlatego spółka wciąż ma nadzieję na zakup pociągów z funduszy POIiŚ – Musimy zacząć kupować w Polsce nowy tabor – zaapelowała.
Małgorzata Kuczewska-Łaska zaznaczyła, że pozyskanie przez spółkę wkładu własnego na nowe projekty taborowe nie powinno sprawić trudności – Jest wiele instytucji, które chcą z nami współpracować przy finansowaniu wkładu własnego – zapewniła.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum