Po ponad roku od rozpoczęcia prac modernizacyjnych obiekt przyjmuje pierwszych podróżnych.
Chociaż remont dworca nie jest zakończony, oddano do użytku jego wnętrze: nowy hol kasowy, stojącą pośrodku oazę zieleni, kasy, poczekalnię i pomieszczenia handlowe.
Spółka Dworzec Polski deklaruje, że wkrótce pojawi się inwestor, który zmieni oblicze starej dworcowej restauracji. Na poziomie pierwszego piętra do wynajęcia przeznaczono kilkaset metrów powierzchni biurowej; w sąsiednim budynku dworcowym, który również podlega rewitalizacji, zmieni się wyposażenie wnętrz, elewacja i ciągi komunikacyjne.
Cała inwestycja w Ostrowie Wielkopolskim powinna zostać ukończona na przełomie 2011 i 2012 roku.
A co z dworcem w Krzyżu, aż się prosi o remont stacja odstrasza, odpadający tynk, puste pomieszczenia, w końcu robią remont kładki nad torami bo pewnie nie długo by sama się zawaliła, a co z resztą. Niby mała stacja a zatrzymują się tu wszystkie pociągi.
Firma Retail Provider zamierza wybudować w mieście Zintegrowane Centrum Komunikacyjne złożone z nowoczesnych dworców PKP i PKS połączonych z galerią handlowo – usługową o powierzchni 45 000 mkw. W przyszły wtorek 22 listopada inwestor spotka się z władzami Olsztyna, aby przedstawić szczegółowe założenia projektu.
Spółka na początku października tego roku nabyła od Ministerstwa Skarbu Państwa 85 proc. akcji Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Olsztynie. Pomimo tego, że Retail Provider jest przedsiębiorstwem typu private equity, czyli podmiotem zajmującym się głównie kupnem udziałów i akcji z zamiarem odsprzedaży ich w przyszłości z zyskiem, to zapewnia, że będzie kontynuować działalność przewozową PKS-u.
Korzyści dla miasta
Wkrótce po przejęciu przewoźnika autobusowego inwestor zadeklarował władzom Olsztyna wolę podjęcia rozmów w sprawie realizacji projektu wzorowanego na modelu, który PKP z powodzeniem realizuje w Poznaniu i Katowicach. Zdaniem przedstawicieli spółki działalność transportowa nie stoi w sprzeczności z działaniami developerskimi. Są to dwie dziedziny, które mogę się wzajemnie uzupełniać i wspierać właśnie w postaci multimodalnych dworców, oferujących zarówno atrakcyjne powierzchnie biurowe, handlowe, jak i pełniące funkcję węzłów transportowych.
- Uzupełnienie transportu pasażerskiego o handel i rozrywkę wpłynie na znaczny wzrost liczby podróżnych, a także sprawi, iż miasto otrzyma najwyższej jakości przestrzeń publiczną, która podniesie komfort życia mieszkańców i turystów. Będzie tym samym stymulować jego dalszy rozwój – wyjaśnia Tomasz Andryszczyk, rzecznik Retail Provider.
Zapewnia on, że korzyści odniesie przede wszystkim miasto i jego mieszkańcy. Inwestycja w Zintegrowane Centrum Komunikacyjne pobudzi tzw. turystykę zakupową z całego województwa, a tym samym przyczyni się do rozwoju lokalnego rynku pracy. Olsztyn odwiedza co roku niemal milion turystów, z czego prawie połowa to goście z zagranicy.
- Miasto, które aspiruje do roli centrum turystycznego, musi zapewnić odwiedzającym odpowiednią infrastrukturę, w tym transportową, handlową i rozrywkową. Dworzec może stać się pierwszą wizytówką Olsztyna. Powinien oferować komfort pasażerom i symbolizować pozytywne zmiany zachodzące w mieście. Dlatego rewitalizacja dworca kolejowego i jego integracja z komunikacją autobusową, a w przyszłości również z tramwajową jest konieczna – podkreśla Andryszczyk.
Rozmowy z kolejarzami
Niezbędnym warunkiem przeprowadzenia inwestycji jest wprowadzenie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Jeśli do końca przyszłego roku to się uda, wybudowanie nowego centrum zajmie 24 miesiące. Oznacza to, że dworzec może powstać już pod koniec 2014 r.
Rozpoczęcie rozmów z inwestorem i miastem nad wspólnym przedsięwzięciem potwierdza Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy PKP S.A. - Polskie Koleje Państwowe są jak najbardziej otwarte na tę współpracę. Pozostajemy w stałym kontakcie ze wszystkimi stronami tego projektu. Na początek należałoby wypracować koncepcję biznesową, poprzedzoną wszelkimi, niezbędnymi analizami i projektami – mówi Kurpiewski.
Ustalenie wspólnej koncepcji zagospodarowania tego miejsca jeszcze potrwa, ponieważ nie jest znane stanowisko Przewozów Regionalnych, które są właścicielem jednej z przydworcowych działek. Ale, jak podkreśla Andryszczyk, stanowisko PR nie jest warunkiem sine qua non prowadzenia projektu.
- Przewozy są właścicielem działki przylegającej do dworca, na której stoi biurowiec. Niezależnie jednak od tego, czy ten budynek przewoźnik będzie chciał sprzedać czy też w jakikolwiek inny sposób zagospodarować teren to nie zburzy całej koncepcji – zapewnia rzecznik Retail Provider. - Jeszcze w tym miesiącu dojdzie do bezpośrednich rozmów z przedstawicielami Przewozów – dodaje Andryszczyk.
Niewiadomo dokładnie ile będzie kosztować cała inwestycja, ale przedstawiciel inwestora wspomina o kilkuset milionach złotych.
Co do Legnicy to nie piszą nic konkretnego w tamtym artykule dotyczącym Dolnego Śląska . Zastanawiam się tylko nad tym wnętrzem dworca o którym piszą ... Tam już w tym roku było malowane i dali siatki i kolce żeby gołębie nie wlatywały i nie znosiły odchodów . A monitoring jakiś jest w sumie chyba ok 3 ,może 4 kamer zainstalowanych kilka lat temu . Ale czy one działają tego to już nie wiem . Myślę że chyba nie sądząc po tym co tam się dzieje i po ilości bezdomnych, narkomanów i alkoholików wiecznie zaczepiających ludzi ...
gryff -Usunięty- Gość
Wysłany: 18-11-2011, 16:02
Bardzo ładnie został odnowiony dworzec Iława Głowna oczywiście pod nadzorem konserwatora zabytków ,podobnie dworzec w Malborku
Dzięki temu, że od kilkunastu dni cały budynek dworca jest już oszklony i zamykany, można było uruchomić dostawy ciepła. Nowy węzeł cieplny ogrzewa halę główną i pomieszczenia biurowe dworca, w których toczą sie ostatnie prace wykończeniowe.
Dworzec Polski zapewnia, że wszystkie działania inwestycyjne prowadzone są zgodnie z planem. W holu kasowym położono już nowe posadzki, obecnie stawiane są przesuwne szklane ścianki działowe dzielące dworcową przestrzeń na dwie części - dzienną i nocną, całodobową.
Pracownicy Strabaga, głównego wykonawcy, ustawili już konstrukcję Service Pointu, wydzielone są też pomieszczenia kasowe, w których rozpoczęły się prace wykończeniowe. Wkrótce pod poszyciem hali głównej dworca pojawi się metalowa siatka oddzielająca konstrukcję nośną dachu, a niedługo potem - nowatorskie, bardzo ciekawie zaaranżowane oświetlenie.
Praktycznie skończone są przestrzenie dworcowych piwnic przeznaczonych na działalność handlową, do których prowadzić będą ruchome schody, windy (już zamontowane) i dwie klatki schodowe.
Kończy się także budowa podjazdu dla samochodów ciężarowych w strefie dostaw dla najemców, a w decydującą fazę wkracza budowa food courtu i restauracji dworcowej.
Nową jakość i wygląd zyskają wszystkie słupy podtrzymujące konstrukcję hali głównej. W pierwotnym projekcie były one wykonane z betonu, który teraz zastąpi granitowa okładzina. Nie do poznania będą też przestrzenie handlowe na dworcu — budowlańcy przystąpili właśnie do budowy nowoczesnych pomieszczeń apteki, poczty i księgarni. Zamówione już są elementy małej architektury dworcowej, wykonane z drewna i metalu. Budynek dworca Warszawa Wschodnia będzie oddany do użytku w maju 2012 r.
Wiaty oddalone od siebie o blisko 200 metrów, wąskie schody i utrudniające mycie wykończenie kostką - tak wygląda wyremontowany peron piąty na gdyńskim dworcu. Ministerstwo transportu zapowiada kontrolę.
Od siebie dodam, że rzecz jest naprawdę tragiczna, bo już przed remontem mieszkańcy narzekali na tunel pod peronami; głównie na to, że w deszczu łatwo ze schodów spaść i kark skręcić (fakt, one same z siebie były śliskie, a jak padało, to woda radośnie spływała sobie po nich i tworzyła w tunelu spore kałuże. Pojawienie się wiat było dla wszystkich oczywistością i kiedy powiedziano, że "to już koniec remontu peronu", Gdynianom opadły szczęki, bo w kwestii zalewania wodą nic się nie zmieniło.
Aaalisha -Usunięty- Gość
Wysłany: 10-01-2012, 13:52
Czy Poznań ROBI SIĘ?? Tego nie jestem w stanie stwierdzić. Byłam na dworcu z piątku na sobotę - parę ładnych godzin czekałam na swój pociąg. Obeszłam cały dworzec dookoła. Na placu budowy cisza jak makiem zasiał, maszyny powygaszane, światła pogaszone. Obejrzałam dokładnie tego betonowego potworka co wyrósł na peronach - ależ to ochydztwo jest. W dodatku nie wygląda to zbyt solidnie nawet jak na kobiece oko. Wygląda to tak jakby jakiś wielkolud bawił się wielkimi klockami i dla zabawy sobie taką konstrukcję zrobił. Przecież to coś ma wytrzymać dziennie wiele wstrząsów, wiele wibracji od kół pociągów. No własnie - zamiast betonki w podkładach powinni zrobić, moim zdaniem, taka nawierzchnię pochłaniającą wszelkie drgania jak we Wrocławiu.
Peron (nigdy nie mogę zapamiętać co to za numer) ten od strony tam gdzie kiedyś stał ten wyburzony magazyn jest całkowicie rozebrany, przekopany.
Ktoś może mi wytłumaczyć - czy hala starego dworca będzie rozebrana??
Jedyne co mi się spodobało w kilkugodzinnym czekaniu to to że gdzieś wywiało żuli i bezdomnych ... Można było w spokoju zrobić obchód...
Z takim tempem pracy to ten dworzec mogą robić i 10 lat.
Zakończyła się gruntowna przebudowa dworca kolejowego Iława Główna. Pasażerowie mogą korzystać z odnowionego obiektu już od 18 stycznia 2012 r.
W ramach prac, prowadzonych pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków, m.in. odnowiono elewację, posadzki, wymieniono wszystkie drzwi i okna, instalacje techniczne oraz naprawiono dach. Renowacji poddano również pomieszczenia na piętrze oraz podziemia. W budynku zmodernizowano także przestrzeń służącą podróżnym: poczekalnię, halę główną oraz toalety wraz z pomieszczeniem dla matki z dzieckiem. Dworzec został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojawiły się windy, których wcześniej tutaj nie było. Jedną z nich można zjechać z parteru do podziemia, a druga jest w części budynku, która może być wykorzystana przez potencjalnego najemcę na cele biurowe bądź hotelowe. Przy wejściu głównym został wykonany podjazd dla wózków. O bezpieczeństwo podróżnych i najemców zadba nowy monitoring.
Prace konserwatorskie objęły m.in. pełne odrestaurowanie sufitu w hali głównej oraz odtworzenie fragmentów polichromii w saloniku VIP i sali restauracyjnej. Na ścianach i posadzce w hali głównej odtworzono zabytkową glazurę. Zabytkowe belki na sufitach zostały odnowione i zabezpieczone. Dworzec zyskał również nowe witraże i iluminację na zewnątrz.
Na dworcu pojawi się salon prasowy i sklepik z drobną gastronomią. Do wynajęcia pozostaje jeszcze bardzo dużo przestrzeni. Na pierwszym i drugim piętrze wyremontowane pomieszczenia mogą służyć jako hostel albo biura. Pojawiła się także nowa przestrzeń, która powstała przez połączenie dworca z tunelem i wejściem na perony – do zagospodarowania np. na cele handlowe.
Dworzec został przebudowany kosztem 16,75 mln złotych, a środki na jego rewitalizację pochodziły z PKP S.A. oraz budżetu państwa. Wykonawcą remontu była firma AMP Sp. z o.o. z Warszawy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum